سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۴
Infor.htm
دنياي اينترنت
سازمان سنجش آموزش كشور
001450.jpg
www.sanjesh.org
(قسمت اول)
معرفي سازمان
وزارت علوم و آموزش عالي وقت به منظور حل مساله گزينش دانشجو، مركز آزمون شناسي را در بهمن ماه ۱۳۴۷ تاسيس نمود تا با همكاري دانشگاهها، مقررات ورود به آموزش عالي را تدوين و اجرا نمايد.
با افزايش تعداد متقاضيان ورود به آموزش عالي و گسترش دانشگاهها و موسسات آموزش عالي، وجود تشكيلات وسيعتري با شرح وظايف مشخص براي گزينش دانشجو ضروري مي نمود، لذا در بهمن ماه سال ۱۳۵۴ تشكيلات سازمان سنجش آموزش كشور با سه حوزه معاونت فني و پژوهشي، اجرايي و نظارت بر امور دانشگاهها به تصويب رسيد و با همين تشكيلات تا سال ۱۳۶۰ به كار خود ادامه داد.
در سال ۱۳۶۰ بر اساس طرح ادغام سازمانهاي وابسته به وزارتخانه، سازمان سنجش آموزش كشور منحل و وظايف آن به اداره كل گزينش دانشجو در حوزه معاونت دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري واگذار شد.
با توجه به حجم فعاليتهاي تحقيقاتي و اجرايي به ويژه در زمينه پذيرش و گزينش دانشجو، افزايش تعداد داوطلبان ورود به نظام آموزش عالي و حساسيت بيش از پيش مراحل مختلف امر گزينش دانشجو، در فروردين ماه سال ۱۳۶۸، تشكيلات سازمان سنجش آموزش كشور با سه معاونت اجرايي، فني و پژوهشي و گزينش به تصويب سازمان امور اداري و استخدامي رسيد و در تاريخ ۲۸/۶/۱۳۶۸ شرح وظايف و پستهاي مصوب سازمان ابلاغ شد.
مجدداً با توجه به گستردگي كمي و كيفي وظايف سازمان و با اندك تغييراتي در تشكيلات با هدف كيفي تر نمودن تركيب نيروي انساني و افزايش پستهاي پژوهشي و كارشناسي، تشكيلات سازمان سنجش آموزش كشور با سه معاونت اجرايي، معاونت فني و آماري و معاونت تحقيقات آزمون و ارزيابي آموزشي، به موجب تبصره ۲ ماده ۸ قانون استخدام كشوري در بهمن ماه ۱۳۷۸ به تاييد سازمان امور اداري و استخدامي كشور رسيد.
اهداف و وظايف كلي :
اهداف و وظايف كلي سازمان سنجش آموزش كشور عبارتند از :
_ استقرار نظام كارآمد در امر سنجش آموزش
_ فراهم آوردن امكانات شناسايي و شناساندن استعدادهاي درخشان كشور در زمينه هاي مختلف و مشاركت در تشويق و حمايت آنها
_ سنجش و اندازه گيري و ارزيابي دانش داوطلبان ورود به آموزش عالي كشور و سطوح مختلف آموزشي
_ انتخاب و معرفي شايسته ترين افراد براي ادامه تحصيل در دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور
_ برگزاري كليه آزمونهاي ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالي به صورت مستقيم و يا با نظارت سازمان
_ انجام امور مربوط به تعيين شرايط و ضوابط پذيرش دانشجو با توجه به طرحها و برنامه ها و سياستهاي آموزشي كشور
_ بررسي و ارائه روشهاي مناسب اندازه گيري براي سنجش آمادگي داوطلبان و پيشرفت تحصيلي و علمي دانش آموزان و دانشجويان
_ انجام پژوهشهاي لازم براي شناخت و فراهم آوردن روشهاي علمي براي سنجش آموزش
_ برگزاري آزمونهاي مورد نياز براي سازمانهاي دولتي و غيردولتي برابر ضوابط مورد نظر
_ تهيه و تدوين، چاپ و انتشار كتب و مجلات مورد نياز داوطلبان ورود به آموزش عالي بر اساس نتايج تحقيقات انجام شده
_ برقراري ارتباط مستمر با دانشگاهها، وزارت آموزش و پرورش و ساير نهادها به منظور هماهنگي در انجام بهينه امور و برنامه هاي گزينش دانشجو
_ مشاركت در امر پذيرش دانشجو براي دانشگاهها از ميان علاقه مندان و داوطلبان غير ايراني در چارچوب سياستهاي فرهنگي دولت
_ برگزاري مسابقات علمي دانشجويان در رشته ها و مقاطع مختلف تحصيلي (المپياد علمي) در سطوح ملي، منطقه اي و بين المللي
_ ارائه خدمات مشورتي براي كاربرد موثر روشها و وسايل اندازه گيري آموزش
_ كمك به واحدهاي آموزشي براي ايجاد سيستمهاي اطلاعاتي متمركز و بهره گيري از آن در طرحها و برنامه هاي تحقيقاتي
_ تحقيق در زمينه اندازه گيري، سنجش دانش عمومي، معلومات و ساير توانائيهاي فردي به منظور پيش بيني موفقيت تحصيلي دانشجويان و فارغ التحصيلان و كارآيي اجتماعي آنان
_ ايجاد روابط علمي و پژوهشي با متخصصان دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي
_ برقراري ارتباط و تبادل نظر با مراكز علمي، تحقيقاتي خارج از كشور كه وظايفي مشابه سازمان سنجش آموزش كشور دارند، به منظور استفاده از دستاوردهاي علمي موثر در زمينه سنجش آموزش
_ مشاركت در تربيت نيروي انساني متخصص مورد نياز در زمينه اندازه گيري و ارزيابي آموزشي
_ بررسي صلاحيتهاي عمومي داوطلبان ورود به آموزش عالي بر اساس آئين نامه ها و ضوابط مصوب مراجع ذيصلاح
بخش هاي اصلي سايت عبارتند از:
۱- شرايط و ضوابط آزمون ها: شامل آزمون هاي سراسري، كارشناسي ارشد، كارداني پيوسته، كارداني به كارشناسي، زبان انگليسي Tolimo - دكتري اعزام - جامع علمي كاربردي استخدامي ادواري
۲- نفرات اول آزمون سال ۱۳۸۱ به تفكيك گروه هاي رياضي و فني - علوم تجربي علوم انساني - هنر و زبان انگليسي
۳- پرسش هاي متداول درباره آزمون ها
۴- انتشارات
001440.jpg
نگاه هفته
تصوير از « ريك وين سنت » از آمريكا با دوربين Olympus C-700 UZ
شناسنامه
تحريريه انفورماتيك
مهندس جميله جامي- مهندس ابوالفضل طاهريان
گروه آموزش
Jami@Hamshahri.org Taherian@Hamshahri.org
مهندس علي احمدي تبريز
گروه خبر
Ahmadi@Hamshahri.org
مهندس محمد حسن آجيگل
گروه گزارش
Adjigol@Hamshahri.org
مهندس سهيل ابريشمچي
گروه مقاله
Abrishamchi@Hamshahri.org
گسترش نرم افزارهاي آموزشي در كشور
نرم افزارهاي آموزشي به گونه اي ملموس تر در عرصه هاي علمي، فرهنگي، هنري و ورزشي در كنار روشهاي سنتي آموزش در ايران قرار مي گيرند.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، با گسترش استفاده از رايانه ميان نسل جوان و نوجوان كشور، شركتهاي نرم افزاري با كپي يا تبديل ويرايش زبان اصلي به زبان فارسي و گاهي تدوين نرم افزار، به نيازهاي آموزشي جامعه پاسخ مي دهند.
با نگاهي دقيق به ويترين نرم افزار فروش ها، علاوه بر نرم افزارهاي درسي موجود در بازار همانند آموزش زبان انگليسي، قرآن، آموزش دروس مقاطع مختلف، كنكور و رايانه و اينترنت، گسترش آموزشهاي الكترونيك به عرصه هاي هنر و ورزش نيز راه يافته است.آموزش موسيقي، آموزش علايم رانندگي، شطرنج، بيليارد و حتي مد لباس، آشپزي، چهره سازي و پيراستن مو نيز از جمله نسل هاي جديد آموزش هاي خصوصي از نوع جديد هستند.

الو انفورماتيك
براي انعكاس مشكلات و نظرات خود در ارتباط با جامعه انفورماتيك در اين ستون با شماره نمابر ۲۰۵۲۶۶۶ و يا نشاني پست الكترونيكي اعضاي تحريريه تماس حاصل فرماييد.
مريم جوانشير- فرزاد جديدي، سيد فرهنگ حسيني، شيرين اشتري، مريم نوروزي، ليلا خان محمدي، سيد احمد مؤمني مقدم، سعيد كاوه از اراك، حسين ميرزايي جولادي، فاضل پناهي نيا، نصرت رحيمي، عشرت سيفي نژاد از شهريار، حسين فتح الله زاده، عليرضا فتح الله زاده.
نامه شما به دستمان رسيد متشكريم

گوناگون
آموزش
خبر
گزارش
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |