سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۴
Infor.htm
گزارشي از اخبار ضد و نقيض فيلترگذاري و پلمپ سايتهاي اينترنتي
فيلترگذاري براي سايت هاي اينترنتي، قانوني است
001370.jpg

بي.بي.سي: در پي بالا گرفتن بحث فيلترگذاري براي بعضي از سايت هاي اينترنتي در ايران، وزير پست و تلگراف و تلفن ايران اعلام كرده است كه يك كميته سه نفره شامل نماينده وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و صدا و سيما كليه سايت هاي ممنوع را تعيين مي كند.
به گزارش ايسنا، احمد معتمدي، در پاسخ به اظهارنظرهاي مطرح شده، مبني بر اينكه فيلترگذاري از سوي شركت مخابرات انجام مي شود، افزود كه در اين كميته نماينده اي از وزارت پست نبوده و هيچ علاقه اي نيز براي اين كار وجود ندارد و وزارت پست تنها فهرست سايت هاي ممنوع شده را به شركت ها اعلام مي كند.
دكتر معتمدي سايت هاي فيلترشده را حدود ۱۰۰ سايت غيراخلاقي و جدا از سايت هاي خبري اعلام و تأكيد كرد كه سياست هاي اعلام شده نيز طبق مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي توسط كميته ذكر شده اعمال مي شود و اجراي آن حكم قانون دارد.
اين در حالي است كه در مورد تعداد سايت هاي ممنوع شده، نظرات مختلفي بيان شده است: مصطفي محمدي، رئيس هيأت مديره انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي گفته بود كه يك فهرست ۳۳ تايي به طور محرمانه به آنها داده شده تا طبق آن فيلترگذاري انجام شود و از سوي ديگر گزارش ها حاكي از آن بود كه يكي از دست اندركاران ارائه خدمات اينترنتي از يك فهرست محرمانه ديگر سخن گفته كه در آن پانزده هزار سايت «غيراخلاقي» براي فيلترگذاري ذكر شده است.
آقاي معتمدي برخورد با شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي «آي.اس.پي» كه با مجوز قانوني اقدام به استفاده از آنتن ماهواره اي مي كنند، را غيرقانوني دانست.
در هفته هاي گذشته اعلام شده بود كه چندين آي.اس.پي، با استناد به قانون منع استفاده از تجهيزات ماهواره اي پلمب شده اند.
وي گفت كه فيلتر شدن سايت ها به تمامي آي.اس.پي ها (شركت هاي ارائه دهنده خطوط پرظرفيت اينترنتي) ابلاغ مي شود و معمولاً به علت خريداري نرم افزار مربوط به فيلترگذاري، اين عمل در مبادي ورودي اصلي انجام مي شود.
وي خبر داد كه برخي از شركت هاي آي.اس.پي مانند خود شركت مخابرات ايران، بخشي از اين فيلترگذاري را اعمال نكرده اند كه در يكي دو ماه  آينده با خريد نرم افزار اين كار انجام مي شود.
پانزده هزار سايت اينترنتي ممنوعه
بي.بي.سي: مدير عامل يكي از شركت هاي ارائه كنندگان خطوط پر ظرفيت اينترنت (آي.اس.پي) گفته است كه فهرست ۱۵ هزار سايت به طور محرمانه از طرف وزارت پست براي فيلترگذاري در اختيار اين شركت ها قرار گرفته است.
بابك ارشد، مديرعامل يك «آي.اس.پي»، در گفت وگو با ايسنا، افزوده است كه اين فهرست اسامي و آدرس سايت هايي كه نياز به فيلتر در آنها احساس مي شد، از دو هفته پيش در اختيار «آي.اس.پي»هايي كه داراي مجوز هستند، قرار گرفت و در حال حاضر فيلترگذاري بر روي آنها اعمال مي شود.
در روزهاي گذشته، مسئولان، خبر از فيلتر گذاشتن بر ارتباط اينترنتي داده بودند و پس از آن گفته شد كه فهرستي شامل ۳۳ سايت كه از نظر ديني «توهين آميز» تلقي مي شدند، دراختيار شركت هاي ارايه دهنده خدمات اينترنتي قرار گرفته است ولي اين نخستين بار است كه از يك فهرست ۱۵ هزارتايي از سايت هاي ممنوعه سخن گفته مي شود.
آقاي ارشد افزود كه اين فهرست كه به طور محرمانه از طرف وزارتخانه در اختيار اين شركت ها قرار داده شده است، حدود اسامي ۱۵ هزار سايت با محتواي غيراخلاقي را در بر مي گيرد.
وي گفت كه مخابرات هيچگونه اعمال نظري درباره نوع نرم افزار به كار رفته براي فيلتر كردن انجام نداده است و در حال حاضر«آي.اس.پي» ها از نرم افزاري به نام «Squid» براي اين كار استفاده مي كنند.
نرم افزار مورد استفاده اين امكان را به وجود مي آورد كه محتواي سايت ها قبل از رسيدن به مشتركان در يك محل ذخيره شود و با اين عمل دسترسي به سايت هاي مشخص شده، غيرممكن مي شود.
پلمپ شركت هاي اينترنتي
001385.jpg

بي.بي.سي:هم زمان با مطرح شدن مساله مسدود كردن دسترسي به بعضي سايت هاي اينترنتي در ايران، در ماه هاي گذشته بعضي از شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي توسط مأموران دولتي پلمپ شده اند كه بحث هاي زيادي به همراه داشته است.
علت جمع آوري تجهيزات اين شركت ها عمدتا به قانون «منع استفاده از تجهيزات ماهواره اي» نسبت داده مي شد، هر چند كارشناسان مي گويند اين قانون مربوط به دريافت تصاوير ماهواره اي است و نه تجهيزات اينترنتي.
در همين زمينه «مصطفي محمدي»، رئيس هيأت مديره انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي به ايسنا گفت: «پلمپ تجهيزات آي اس پي ها ظاهرا به استناد قانون منع استفاده از ماهواره صورت گرفت، اما در واقع علت اصلي عدم وجود فيلترهاست.»
وي روز جمعه در گفتگو با بي بي سي عنوان كرده بود كه فهرستي شامل بر ۳۳ سايت حاوي مطالب «توهين آميز به ارزش هاي ديني و مذهبي» در اختيار آي اس پي ها قرار گرفته تا فيلترگذاري بر روي آنها اعمال شود.
وي افزوده بود كه تعدادي از اين سايت ها حاوي پورنوگرافي و مسايل ضد اخلاقي نيز هستند ولي هيچ كدام از آنها جنبه سياسي، اطلاعاتي و اطلاع رساني ندارند.
آقاي محمدي در ادامه اظهار داشت: اين فهرست از جانب امور ارتباطات ديتاي شركت مخابرات كه مسئوليت صدور مجوز به آي سي پي ها را نيز به عهده دارد ابلاغ شد، اما مشخص نيست كه دقيقا توسط چه افرادي تهيه شده است.
وي همچنين به ايسنا گفت: «معيار ادعا بر عليه اينترنت، عدم وجود فيلترهاست و آنها اينترنت را ابزاري براي ترويج فساد مي دانند و پلمپ تجهيزات به استناد منع استفاده از تجهيزات ماهواره اي و به دنبال شكايت مدير كل حراست يا رئيس شوراي نظارت بر فناوري اطلاعات و ارتباطات از آي اس پي ها صورت گرفت، اما در واقع علت اصلي نبود فيلتر بود.»
وي معتقد است كه «اينترنت به خاطر جنبه منفي آن نبايد محدود شود» و شركت هاي اينترنتي در صورتي اعمال فيلتر كردن را مي پذيرند كه به دور از سليقه هاي جناحي و سياسي باشد.
عضو هيأت مديره انجمن صنفي «آي.اس.پي» ها:
حدود ۱۱۱ هزار آدرس اينترنتي غيراخلاقي فيلتر مي شوند
يك عضو هيأت مديره انجمن صنفي«آي.اس.پي» ها از آنچه عدم وحدت رويه در مواجهه با خدمات  دهندگان اينترنتي مي خواند، انتقاد كرد و از اعضاي اين انجمن در سراسر كشور خواست كه گزارش خود را براي رسيدگي اعلام كنند.
مهندس «محمد صادق جديدي»، در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا، گفت: «برنامه سوم توسعه بر خصوصي سازي تأكيد داشت، اما عملكرد ها به گونه اي بوده كه صدها فرصت شغلي از دست رفته است، به طوري كه به نظر من در عرصه IT ، هرج و مرج و بي مرزي را شاهديم.»
وي توضيح داد: «با اين كه اعلام شده در خواست كنندگان ICP  سه ماه فرصت دارند تا شرايط لازم را فراهم كنند، در مشهد تجهيزات ارسال و دريافت ماهواره، پلمپ شده است؛ در تبريز با كمال تعجب شنيديم كه شركت ها هم پلمپ شده است؛ در قزوين آنتن هاي بدون سيم انتقال جمع آوري شده است؛  در كردستان، تجهيزات جمع آوري شده و حتي خود اشخاص هم به بازداشت تهديد شده اند.»
جديدي پرسيد: «اگر اين فعاليت ها قانوني است، چرا وحدت رويه وجود ندارد؟ به نظرم بر اساس قانون عمل نمي شود، بلكه اين برخوردها براساس نظرات شخصي است.»
وي از شركت هايي كه دچار مشكل شده اند، خواست كه مسائل خود را با نمايندگان محلي و استانداران در جريان بگذارند و از آنها براي حل مسأله استمداد كنند.»
اين عضو هيأت مديره «آي.اس.پي» ها درباره فيلترينگ نيز معتقد است: «مخابرات در اين مورد به شدت كوتاهي كرد. اما بخش خصوصي بايد در اين مورد پيشقدم باشد تا بهانه اي براي تضعيف صنعت اينترنت به دست ندهد.»
وي افزود: «دست اندر كاران ITبايد جنبه هاي منفي اينترنت را كاهش دهند و بر جنبه هاي مثبت آن تأكيد كنند. مسوولان طرح تكفا كه مي گويند۸۰ درصد بودجه اين طرح را جذب كرده اند، بايد توضيح دهند كه تا چه اندازه توانسته اند در تسهيل جريان آزاد اطلاعات آموزشIT و افزايش زيرساخت هاي ارتباطي تأثير بگذارند.»
وي از نهادهاي نظارتي و كنترلي خواست كه به دور از گرايشات سياسي، عملكرد مسئولان IT را نظارت كنند.»
جديدي درباره تعداد سايت هاي فيلتر شده، گفت: «حدود دو ماه قبل، يك CD  از طرف امور مشتركان مخابرات به «آي.اس.پي» ها داده شد و اعلام شد كه اين موارد بايد فيلتر شود. اين موارد حدود ۱۱۱ هزار آدرس اينترنتي است كه عموماً  سايت هاي پورنو و خلاف شئونات اخلاقي هستند. در دو مرحله هم ليست هايي (در يك مرحله حدود ۳۰ و در مرحله ديگر حدود ۹۰ سايت) به «آي.اس.پي» ها اعلام شد.»
جديدي يادآور شد: «البته معمولاً  در تمام دنيا نرم افزارهايي براي فيلترينگ وجود دارد و خيلي از كشورهاي فيلترينگ را خيلي جدي پيگيري مي كنند. عربستان و امارات، سايت هاي خلاف شئونات اخلاقي را فيلتر مي كنند. بعضي از كشورها مثل سوريه، بيشتر سايت هاي امنيتي و كمتر به مسائل اخلاقي توجه مي كنند و بيشتر سايت هاي ضد دولتي را فيلتر مي كنند. حتي در خود آمريكا، سايت هايي از جمله آنها كه در ارتباط با كودك آزاري فعاليت مي كنند، به شدت كنترل مي شود؛ لذا اين مسائل كاملاً طبيعي است و به نظر ما دولت خيلي دير عمل كرده و نقش خود را به خوبي انجام نداده است.»
عضو ديگر هيأت مديره «آي.اس.پي» ها:
فيلتر۳۰ سايت از۳۰۰ هزار وب سايت عجولانه است
«آي.اس.پي» ها براي فيلترينگ توان مالي ندارند
مهندس «عليرضا عابديني نژاد» در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، اعمال فيلترينگ را در يك كشور اسلامي براي حفظ مرزهاي فرهنگي و امنيتي ضروري دانست و اظهار داشت: «اين روزها حتي در كشور آمريكا كمتر كسي به آزادي دسترسي جوانان به سايت هاي غيراخلاقي اعتقاد دارد و اينترنت توسط برخي از مراكز آموزشي و دانشگاهي اين كشور به صورت فيلتر شده در اختيار قرار مي گيرد.»
عضو هيأت مديره انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي، گفت: «اقدام وزارت پست براي انتخاب۳۰ وب سايت در مقابل ۳۰۰ هزار سايت اخلاقي عجولانه به نظر مي رسد.»
وي افزود: «هيچ ترديدي در نفس لزوم قرار دادن فيلتر در تمام «آي.اس.پي» ها وجود ندارد، اما مهمترين معضل براي رسيدن به اين هدف، مشكلات موجود در «آي.اس.پي» ها است كه به دلايل مختلف بازدهي سود آنها كم شده و توان خريد نرم افزارهاي مورد نياز براي فيلترينگ در آنها وجود ندارد، لذا چنانچه دغدغه مسائل فرهنگي ناشي از اينترنت در مسئولان نظام وجود دارد، بايد بودجه لازم براي حمايت از شركت «آي.اس.پي» ها اختصاص داده شود.»
وي تأكيد كرد: «تنها با تخصيص بودجه و حمايت دولت مي توان«آي.اس.پي» ها را به استفاده از فيلتر ملزم كرد و در اين صورت و با رفع منطقي اين معضل مي توان شاهد شتاب گسترش اينترنت در سراسر كشور بود.»
اينترنت توسط هيچ دولت و مرجعي در دنيا قابل كنترل نيست
رئيس مركز اطلاع رساني دانشگاه اصفهان گفت: «اينترنت توسط هيچ دولت و مرجعي در دنيا قابل كنترل نيست كه اين امر از جهاتي خوب است و زمينه رشد را براي توليدكنندگان فكر ايجاد مي كند،  اما تبعات منفي نيز دارد.»
دكتر موحدي نيا در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا، افزود: «بخشي از توليدات اينترنتي از لحاظ فرهنگي با مسائل فرهنگي ايران سازگار نيست و حتي در غرب، آزردگي هايي ناشي از مسائل خلاف اخلاق به وجود آمده و دولت هاي اروپايي نيز بر روي اين قضيه كار مي كنند تا در بخش تعليم و تربيت اجازه استفاده از مسائل خلاف اخلاق را ندهند.»
مسئول IT استان اصفهان با اشاره به استفاده از فيلتر خاطر نشان ساخت: «بايد قاعدتاً در سطحي از فيلتر استفاده شود، البته نه امكان پذير است و نه به صلاح كه اين امر تشديد شود، زيرا در اينترنت، اطلاعات خوب و اطلاعات مفيد نيز حذف خواهند شد.»
وي در ادامه متذكر شد: «اصل مصونيت از اينترنت به مسائل فرهنگي باز مي گردد، زيرا صرف محدود كردن و كنترل و فيلتر كردن جوابگو نيست، چرا كه محدود كردن، نه تنها اين مسأله را كاهش نمي دهد، بلكه باعث ايجاد عطش نيز خواهد شد و بايد براي رفع آن سرمايه گذار يهاي لازم صورت گيرد.»
موحدي نيا در ادامه افزود: «اگر فيلترينگ را بخواهيم اجرا كنيم، بايد در زمينه هاي اخلاقي ايجاد شود، زيرا در زمينه هاي ديگر امكان پذير نيست و تنها راه حل آن است كه ما يك حالت رقابتي ايجاد كنيم، يعني موقعيتي پيدا كنيم كه در زمينه هاي فرهنگي يك رقيب جدي به حساب بياييم.»
وي همچنين گفت: «البته فيلتر را مي توان در سطوح متفاوت به كار گرفت،  مانند غرب. در دبستان هاي آمريكا و اروپا سطوح متفاوتي از ايجاد فيلتر در دستور كار قرار گرفته است. اما اشتباهي كه در ايران انجام شده آن است كه نبايد جلوي اين كار را به صورت كلي گرفت، زيرا به نفع جامعه ما نخواهد بود و نيست و از جهت علمي و فرهنگي نيز باعث عقب افتادگي خواهد شد.»

نسل تازه  شبكه اينترنت با توان محاسباتي نامحدود عرضه مي شود
001390.jpg
خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: دانشمندان  در تلاشند تا با به هم  پيوستن  همه  پردازنده هاي  ديجيتالي ، سيستمهاي  ذخيره كننده  اطلاعات  و نرم افزارها در يك  مقياس  جهاني ، ساختار تازه اي  موسوم  به  grid (به  معناي  شبكه ، نظير شبكه  سراسري  برق  ) بوجود آورند.
اين  ساختار فعاليت هاي  رايانه اي  كنوني  را، از انجام  محاسبات  فردي  با رايانه هاي  شخصي ، تا محاسبات  جمعي  كه  در شركتها و موسسات  صورت  مي گيرد، از اساس  دگرگون  مي سازد و شبكه  اينترنت  را به  يك  ابزار محاسباتي  جهاني بدل  مي كند.
يكي  از مشخصه هاي  جهان  مدرن  مفهوم  «مجازي سازي» است كه  از علوم  رايانه اي  وام  گرفته  شده  و معناي  آن  فراهم  بودن  امكانات پراكنده  در گوشه  و كنار جهان  در خدمت  مصرف كنندگان  در ديگر نقاط است .
به  عنوان  مثال  مصرف كننده اي  در تهران  از چاي  يا قهوه اي  بهره مند مي شود كه  در سيلان  يا برزيل  توليد شده  است . آنچه  كه  اين  مصرف كننده  و امثال  وي  احياناً كمتر بدان  توجه  مي كنند، شبكه  عظيمي  است  كه  براي  فراهم  آوردن  اين خدمات  مي بايد در حال  فعاليت  باشد.
نظير همين  پديدار عيناً در استفاده  از رايانه  نيز برقرار است . زماني كه  يك  كاربر رايانه  خود را روشن  مي كند احياناً به  اين  نكته  توجه  ندارد كه نيروي  برقي  كه  رايانه  او را به  كار مي اندازد از كجا تأمين  شده  است ، اما در مورد رايانه ها، شبكه اي  به  مراتب  عظيم تر از شبكه  برق  رساني  در كاراست  تا امكاناتي  را كه  كاربران  در فضاي  واقعيت  مجازي  مورد استفاده  قرار مي دهند برايشان  فراهم  سازد.
با اين  حال  كار در فضاي  واقعيت  مجازي  در حال  حاضر تفاوتي  عمده  با شبكه  برق رساني  يا آبرساني  عمومي  دارد : هر يك  از كاربران  در محدوده اي  كم و بيش  مستقل  از ديگران  به  فعاليت  اشتغال  دارند. به  اين  معني  كه  اطلاعاتي كه  در رايانه  خود ذخيره  مي كنند بطور محلي  و موضعي  ذخيره  مي شود و سيستم عامل  رايانه  آنها به  صورت  محلي  و موضعي  و نه  سراسري  عمل  مي كند.
همين  جنبه  شماري  از متخصصان  رايانه  را به  صرافت  انداخته  تا سيستم  بديلي  را طراحي  كنند كه  در آن  همه  رايانه هاي  موجود در جهان  بتوانند به  نحو ديناميك  به  يكديگر مرتبط باشند و درست  نظير اتصال  يك  خانه  به  شبكه برق  سراسري  ، هر رايانه  به  شبكه  محاسباتي  سراسري  جهاني  اتصال  داشته  باشد و بتواند همه  فعاليت هاي  متنوع  از قبيل  پردازش ، ذخيره  و بهره وري  از اطلاعات  را در درون  شبكه اي  كه  گستره  آن  همه  فضاي  واقعيت  مجازي  موجود در سطح  جهان  است  به  انجام  برساند.
يكي  از بزرگترين  مزاياي  اين  سيستم  جهاني  به  هم  پيوسته ، تشويق  و ترويج تجارت  الكترونيك  خواهد بود. شركتها مي توانند خدمات  خود را به  نحو هماهنگ  در سراسر جهان  به  مصرف كنندگان  ارائه  دهند.
به  عنوان  مثال  فرض  كنيد كاربري  در يك  نقطه  از جهان  مثلاً تهران  قصد دارد اطلاعاتي  درباره  جزاير مرجاني  زير آبهاي  خليج  مكزيك  به  دست  آورد. در اين  حال  يك  شركت  تجاري  كه  غواصهاي  آن  با دوربين  ويديويي  اين  قبيل  اطلاعات  را تهيه  مي كنند، تصاوير مورد نظر كاربر را كه  به  صورت  سه  بعدي  تهيه  شده  به  يك  مركز توزيع  كامپيوتري  انتقال  مي دهند. در اين  مركز به  اين  قبيل اطلاعات  ، اطلاعات  جنبي  ديگري ، نظير تبليغ  براي  برخي  كالاها يا خدمات ، اضافه  مي شود و براي  كاربر مورد نظر ارسال  مي شود.
شبكه  جهاني  جديد با استفاده  از خطوط پر حجم  و سريع  انتقال  اطلاعات  و بهره گيري  از پروتكلها، سيستمهاي  عامل  يكسان و زبان  رايانه اي  مشترك خدمات  مورد نظر را به  كاربران  در نقاط مختلف  جهان  عرضه  مي كند.
خدمات  تجاري  تنها يك  جنبه  از مزاياي  اين  سيستم  عظيم  جهاني  است . مزيت بزرگ  ديگر اين  سيستم  تسهيل  ارتباطات  و همكاريهاي  علمي  است . به  عنوان مثال ، پزشكان  مي توانند اطلاعات  مربوط به  يك  بيمار را در آن  واحد براي  هزاران  همكار خود در سراسر جهان  مخابره  كنند و يا تصاوير پرتو ايكس  يك بيمار را با تصاوير ميليونها بيمار ديگر در نقاط مختلف  دنيا مقايسه  كنند و به  اين  ترتيب  از توانايي  بالاتري  براي  مداواي  بيمار خود بهره مند شوند.
توان  محاسباتي  بسيار قدرتمندي  كه  از طريق  اين  شبكه  در اختيار محققان قرار مي گيرد اين  امكان  را بوجود مي آورد كه  محاسباتي  كه  در گذشته  براي اتمام  آنها به  مدتهاي  زياد زمان  نياز بود در عرض  مدت  كوتاهي  به  انجام برسد.
به  عنوان  مثال  شركتهاي  دارويي  مي توانند مشخصات  داروهاي  جديد خود را در عرض  يك  ساعت  و نه  يك  سال  مورد ارزيابي  قرار دهند و مهندسان  سازنده پلهاي  ضد زلزله  مي توانند محاسبات  مربوط به  سنجش  ميزان  توانايي  طرحهاي جديد خود را در عرض  چند دقيقه  و نه  چند ماه  به  اتمام  برسانند.
هدف  محققاني  كه  دست اندركار تكميل  شبكه  يا گريد جديد هستند آن  است  كه شرايطي  را بوجود آورند كه  در آن  هر كاربر بتواند در كمترين  زمان  ممكن  با كاربران  ديگر مرتبط شود، چنانكه  گويي  با همسايه  كناري  خود ارتباط برقرار كرده  است .
به  نوشته  ماهنامه  علمي  ساينتيفيك  آمريكن  هم  اكنون  ۱۷ پروژه  بزرگ  در سطح  جهاني  با استفاده  از اين  شبكه  جديد در دست  اجراست . اين  پروژه هاي  علمي از يكسو از مفهوم  شبكه  جديد بهره  مي گيرند و از سوي  ديگر به  بسط و تكميل آن  كمك  مي كنند.
فهرست  برخي  از اين  پروژه ها به  شرح  زير است:
يكپارچه سازي  و تحليل  داده هاي  زيست - پزشكي  (وزارت  بهداري  آمريكا).
مرتبط سازي  امكانات  آزمايشگاههاي  پژوهش  در زيست  محيط (وزارت  محيط زيست  آمريكا).
تحليل  مدلهاي  پيش  بيني  تغييرات  آب  و هوا (وزارت  محيط زيست  آمريكا).
يكپارچه سازي  پژوهشهاي  خورشيدي  در سطح  اروپا (اتحاديه  اروپا).
كاربرد فيزيك  انرژي  بالا در دانش  زيست  محيط و بايوانفورماتيك (اتحاديه  اروپا).
فناوري  گريد (اتحاديه  اروپا).
كاربردهاي  بايوانفورماتيك  (انگلستان ).
پروژه  ملي  گريد (وزارت  آموزش  و پرورش  ژاپن ).
پژوهشهاي  بايوانفورماتيك  (دولت  سنگاپور).
موفقيتهايي  كه  در پيشبرد اين  پروژه ها به  دست  آمده  دانشمندان  را تشويق كرده  تا ابعاد فعاليت  گريد را به  قلمروهاي  گسترده تر و خارج  از فضاي  مؤسسات  پژوهشي  و آكادميك  بسط دهند.
چالش  بزرگي  كه  اينك  پيش  روي  اين  محققان  قرار دارد تكميل  زيرساختهاي  قدرتمندي  است  كه  بتواند اين  حجم  عظيم  از اطلاعات  و داده ها را با سرعت  در نقاط مختلف  و در ميان  كاربران  متفاوت  توزيع  كند.

نرم افزار كنترل هوشمند ترافيك در دانشگاه صنعتي شريف تدوين شد
001375.jpg
زويا راد از دانشكده  مهندسي  رايانه  دانشگاه  صنعتي  شريف  و محقق  اين  طرح  در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر با اشاره  به  مزاياي  كنترل ماشيني  و هوشمند ترافيك  از جمله  سرعت ، دقت  و گستردگي  عمل ، استفاده  ازاين  شيوه  را موجب  بهبود و تسهيل  حركت  خودروها و نظارت  بيشتر خواند.
وي  درباره  چگونگي  كار اين  نرم افزار گفت  نرم افزار كنترل  ترافيك  بادريافت  تصاوير ورودي  از دوربين  هاي  نصب  شده  در نقاط مختلف  شهر ياجاده، آن  را پردازش  و متغيرهاي  موردنياز را استخراج  مي  كند كه  ازجمله  اين  متغيرها، تعدادريال سرعت  و نوع  خودرو، ره  گيري  خودرو در محدوده ديد دوربين  و ثبت  خلاف  هاي  احتمالي  است.
 مهندس  راد با اشاره  به  اينكه  از ديگر كاربردهاي  اين  نرم افزار، هدايت خودكار تقاطع ها است ، گفت  اين  كار معمولا با نصب  حس  گرهاي  فشار و باهزينه  زياد صورت  مي  گيرد اما با پردازش  تصوير علاوه  بر وسعت  عمل بيشتر از دوربين  هاي  موجود در خيابانها و بزرگراهها استفاده  مي  شوديا با اتصال  سامانه  هوشمند به  تابلوهاي  اطلاع  رساني ، به  صورت  خودكاراطلاعات  مسير به  رانندگان  داده  خواهد شد.
براساس  اين  گزارش  مشابه  اين  نرم افزار پيش  از اين  در ديگر كشورهاتدوين  شده  است  ولي  به  علت  نوع  خاص  ترافيك  ايران  و شهرهاي  بزرگ  كه  بارعايت  نكردن  حركت  خودروها بين  باندها و حجم  ترافيك  زياد مواجه  است .اين  نرم  افزار قابليت  و كارايي  خود را در اين  شرايط نيز حفظ كرده  است در حالي كه  نرم افزارهاي  خارجي  به صورت  پيش  فرض ، رعايت  مسائل  ترافيكي  رادرنظر گرفته اند.
نخستين  پايگاه  نيازمنديهاي  مصور فارسي  ابداع  گرديد
گروهي  از كارشناسان  رشته  رايانه  اولين  پايگاه  مصور نيازمنديهاي  فارسي را ابداع  كردند.
مرضيه  هاشم  زاده  مديرعامل  شركت  نرم افزاري  «رشد افزار پگاه » و عضو شوراي  عالي  انفورماتيك  ايران  در گفتگو با خبرنگار علمي  ايرنا گفت : امروزه با گسترش  روزافزون  شهرها كه  با مشكلات  اساسي  همچون  ترافيك  و رفت  وآمد روبه رو هستند، افزايش  اطلاع  رساني  مفيد و مؤثر مي تواند راهگشاي   نيازها و مسائل  مختلف  شهروندان  باشد.
وي  افزود بااستفاده  از اين  پايگاه  خدمات  اينترنتي  براي  تعداد نامحدودي  كاربر به  طور همزمان  فراهم  مي گردد.
افراد مي توانند در كمترين  مدت  و هزينه  با جستجو در اين  پايگاه ، اطلاعات  و آگهي هاي  مورد نظر خود را در زمينه هاي  خدمات ، املاك ، وسايط نقليه  و اشتغال  به دست  آورند. راهنماي  خدمات  عمومي  شهري  نيز در اين  پايگاه  وجود دارد و اطلاعات  روزانه  و به طور منظم  به  بازديدكنندگان  ارائه  مي شود. به  گفته  اين  متخصص ، اين  برنامه  كه  در قالب  يك  پايگاه  اينترنتي  ارائه  مي شود، خصوصيات  ممتازي  دارد. فرد مي تواند آگهي  خود را به  طور مستقيم  و آن  لاين  وارد كند و حتي  تصوير مرتبط به  آگهي  را به  آن  پيوست  نمايد. به  طور مثال  چنانچه  شخصي  كه  قصد فروش  خانه اش  را دارد مي تواند با ارائه تصويرهايي  موقعيت  و مكان  و نماي  منزل  را به  راحتي  دراختيار خريداران  قرار دهد.
با استفاده  از اين  پايگاه ، افراد امكان  مديريت  آگهي  خود را در زمانهاي  مختلف  دارند و قادرند جهت  تغيير، حذف ، اضافه  و تصحيح  متن  ياتصويرآگهي  خود اقدام  كنند. به  اين  ترتيب  واسطه ها در امور مختلف  همچون  خريد و فروش  منزل  حذف  مي شوند.اين  كار با استفاده  فرد از شناسه  و كليد رمزي  كه  قبلا به  وي  اختصاص  داده  شده  است ، انجام  مي شود. براي  ورود به  اين  پايگاه  مي توان  به  نشاني اينترنتي زير مراجعه  كرد.
www. banitak.com

طرح مكان يابي بهينه پاسگاه هاي انتظامي با استفاده از GIS اجرا شد
001380.jpg
طرح مكان يابي بهينه پاسگاه هاي انتظامي شهري با استفاده از توانايي هاي آناليز فضايي در سيستم اطلاعات جغرافيايي اجرا شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گزارش اين طرح تحقيقاتي در قالب يك مقاله در ششمين كنفرانس بين المللي عمران ارائه شده است.
محمد سعيد مسگري، استاديار گروه ژئودزي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي و رسول مجدي، كارشناس ارشد گروه مهندسي نقشه برداري دانشگاه تبريز مجريان اين طرح در بخشي از مقاله خود آورده اند: GIS مجموعه اي از نرم افزار و سخت افزار، داده ها و مدل هاي ذخيره سازي، بازيابي، پردازش و در نهايت نمايش داده هاي مكان مرجع براي تصميم گيري جهت حل يك مشكل مي باشد.
در ادامه آمده است: GIS به متخصصان علوم مختلف، اين امكان را مي دهد كه قبل از مرحله اجرايي، در مرحله تحقيقاتي امكان سنجي نمايند. از جمله كاربردهاي GIS مكان يابي و مشخص كردن موقعيت مكاني مناسب براي تاسيسات خواسته شده است و مي تواند به جستجوهاي مشروط، مانند يافتن مكان جغرافيايي با شرايط معين نيز جواب دهد.
هدف از انجام اين تحقيق، بررسي مساله مكان بهينه جهت تاسيس ايستگاه هاي جديد نيروهاي انتظامي در مناطق شهري با استفاده از توانايي هاي آناليز فضايي در سيستم اطلاعات جغرافيايي مي باشد.
براي اين منظور شناسايي و ارزش گذاري عوامل مؤثر در تعيين مكان بهينه براي پاسگاه هاي نيروي انتظامي مرحله اساسي مي باشد. تعدادي از اين عوامل كه به عنوان عوامل جرم خيز در نظر گرفته شده اند، نزديكي به ترمينالهاي مسافربري، پارك ها و مراكز تجاري مي باشند.
در بخش ديگري از اين مقاله آمده است: در اين تحقيق از تابع Buffering  براي استخراج عوامل فاصله از پارك ها ترمينال ها و مراكز تجاري جهت تعيين حريم هاي مربوط به آنها استفاده شده است، سپس با انجام عملكرد روي هم گذاري  لايه ها مرحله Overlay انجام گرفته كه امتيازهاي مربوط به هر پيكسل مشخص مي شود.
در مرحله بعدي براي تعيين بار جرم هر پاسگاه از پليگون هاي Thiessen كه از توابع همسايگي مي باشد، استفاده شده است.
ويژگي اين تحقيق تركيب نتايج دو تابع Overlay و Thiesen Polygon جهت تعيين بار جرم هر يك از پاسگاه هاي نيروي انتظامي مي باشد و هر بار با انتخاب يك پاسگاه جديد به روشهاي مختلف بار جرم پاسگاه ها تغيير يافتند كه با محاسبه مقدار واريانس و تعيين ماكزيمم بار جرم در هر بار و مقايسه آنها مينيمم واريانس و مينمم ماكزيمم بار جرم به عنوان شاخصي براي تصميم گيري روي مناسب ترين محل پاسگاه جديد استفاده شد.

قابل توجه خوانندگان عزيز
از آنجا كه بدليل انجام تغيير و تحول در شهرداري مشهد موفق به انجام مصاحبه با شهردار محترم اين شهر نگشتيم ، ضمن پوزش از شما ، ادامه گزارش شهر الكترونيك مشهد را به شماره هاي بعدي موكول مي نماييم.

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |