دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۶۰- May, 26, 2003
گفت وگو با داركو كواچويچ بهترين گلزن سوسيه داد
ما بيش از حد خوبيم
ظاهراً بيشتر از نيمي از اروپا خواهان بستن قرارداد با من هستند اما خود من از اين قضايا چندان مطلع نيستم در اين موقعيت براي من مهم ترين چيز موفقيت رئال سوسيه داد است
012970.jpg
آرش راهبر
مثل بقيه ليگ هاي معتبر اروپايي ليگ دسته اول اسپانيا موسوم به لاليگا نيز روزهاي پاياني را پشت سر مي گذارد. همانطور كه از هفته ها پيش رقابت اصلي بين سه تيم صدرنشين يعني رئال سوسيه داد، رئال مادريد و والنسيا در جريان بود، اين هفته نيز در شرايطي ويژه اين رقابت دنبال شده است. جالب است كه برخلاف تصورات ابتداي ليگ، اين رئال سوسيه داد است كه در كنار غول هايي مثل رئال مادريد، والنسيا، بارسلونا و دپورتيوو لاكرونيا همچنان بر صدر جدول تكيه زده است. سوسيه داد با استفاده از ستاره هاي نه چندان گران قيمت ترك و صربستاني توانسته در آستانه نخستين قهرماني پس از ۲۲ سال قرار بگيرد. در بين ستاره هاي بزرگ و كوچك فوتبال اسپانيا مثل زيدان، رونالدو، فيگو، ماكاي و... حالا بايد نام داركو كواچويچ صرب و نيهات قهوه چي ترك را نيز زمزمه كرد. به خصوص كواچويچ كه به لطف بازي خواني فوق العاده اش با قهوه چي توانسته ۱۸ گل براي هواداران ناآرام سن سباستين به ثمر برساند. داركوي ۲۹ ساله پس از گذشت سال هاي متمادي از عمر فوتبالش حالا تبديل به مهاجمي كارآمد و زهردار براي سوسيه داد شده است. شايد در فصل آينده او را در يكي از تيم هاي بزرگ اروپا ببينيم، چرا كه او در همين لحظه در ليست بسياري از مربيان قرار دارد. داركو كه فوتبالش را در شهر محل تولدش و در باشگاه اف.ك كوين آغاز كرده، پس از مدتي با يك قرارداد قابل توجه به تيم اف. ك. زوزدا پيوست. با اينكه باشگاه مزبور براي جذب او ۵۰۰ هزار يورو هزينه كرده بود، اما گلزني وي باعث شد تا مسئولان اين تيم هرگز از استخدام او پشيمان نشوند. داركو تنها ۱۸ ماه در زوزدا دوام آورد و پس از آن به انگلستان و تيم شفيلد ونزدي ملحق شد. از سال ۱۹۹۶ تا به امروز نيز باشگاه سوسيه داد شاهد هنرنمايي او در محوطه جريمه حريفان است، اگرچه كواچويچ طي اين مدت شش سال دو بار به صورت قرضي به تيم هاي يوونتوس و لاتزيو پيوسته است. مدت حضور داركو در يووه به حدود يك سال و نيم و در لاتزيو نيز به حدود شش ماه رسيد. سال گذشته مديران تيم رئال سوسيه داد، قرارداد جديدي با وي تنظيم كردند كه بر طبق آن، كواچويچ تا سال ۲۰۰۶ در سن سباستين باقي خواهد ماند. كواچويچ از اعضاي بسيار شاخص تيم ملي صربستان و مونته نگرو نيز محسوب مي شود و با اين تيم در گروه نهم اروپا در مرحله مقدماتي يورو ۲۰۰۴ مشغول مصاف با حريفان است. سايت يوفا در هفته هاي واپسين فوتبال اسپانيا گفت وگويي با وي به انجام رسانده كه از نظرتان مي گذرد:
•••
• فكر مي كنيد توانايي ادامه رقابت با رئال مادريد و لاكرونيا را براي به دست آوردن قهرماني داشته باشيد؟
بله. ما توانسته ايم از روي تمام موانع بپريم و سدها را بشكنيم و اين به آن معني است كه ديگر كلمه ترس براي ما بي معني است البته اين نكته را هم نبايد فراموش كرد كه رئال مادريد و دپورتيوو لاكرونيا پس از كنار رفتن از ليگ قهرمانان اروپا حالا تمام توانشان را بر روي مسابقات داخلي متمركز كرده اند. با اينكه اثرات فرسودگي ناشي از شركت در مسابقات ليگ قهرمانان در پيكر اين دو تيم ديده مي شود، اما بايد اذعان كنم كه موقعيت اين دو تيم همچنان ممتاز و درخشان است. با اين حال ما به اندازه لازم توانايي باقي ماندن در صدر جدول را داريم.
• اوضاع در باشگاه چطور است؟ هم تيمي ها، هواداران و مديران چقدر از شما انتظار قهرماني دارند؟
واقعيت اين است كه انتظار آنچناني از ما نيست. ما در محيطي قرار داريم كه مردم آن بيشتر واقع گرا هستند تا رويايي. با اين وجود ما در شرايط فعلي حداكثر تلاشمان را براي به دست آوردن قهرماني به خرج مي دهيم، حتي شايد فراتر از ظرفيتمان. خيلي ها معتقدند كه ما بيش از حد خوبيم.
• نظر شخصي ات در اين مورد چيست؟
در ابتداي فصل من مي دانستم كه ما داراي كيفيت مناسبي از سطح بازي تيمي و تاكتيكي هستيم و خود من شخصاً تصورم بر اين بود كه ما حداقل در موقعيت حضور در جام يوفا خواهيم بود. اما چيزي نگذشت كه احساس كردم بيش از اينها هم مي توانيم موفق باشيم. من اولين كسي بودم كه در بين اعضاي باشگاه صحبت از قهرماني كردم. يادم مي آيد كه بعد از به زبان آوردن اين جمله تمام اعضاي باشگاه نگاهي توأم با شوخي و كنايه به من انداختند و حرف هاي من را جدي نگرفتند، اما حالا همان گروه از قهرماني حرف مي زنند. همه مي دانند كه حفظ موقعيت صدرنشيني در كنار سه تيم صاحب نام و عنوان اسپانيا كار بسيار مشكل و در عين حال بزرگي است و براي سوسيه داد تا همين جا هم موفقيت بزرگي به شمار مي آيد. من فكر مي كنم به دست آوردن قهرماني در ليگ جاري اجابت آرزوهاي ما و هواداران بسيار مشتاقمان خواهد بود.
• در نيمه هاي فصل كه سوسيه داد صدرنشين ليگ بود، از تو در مورد قهرماني پرسيديم. در آن موقع جواب ديگري دادي. گفتي كه هنوز فكر كردن به قهرماني زود است.
در آن شرايط حرف از قهرماني زدن منطقي نبود. تيم ما در شرايط ويژه اي قرار داشت و من به عنوان يك بازيكن شاخص حق نداشتم غرور كاذب به هم تيمي هايم بدهم. شايد در همان لحظه هم به قهرماني فكر مي كردم اما ابراز آن درست نبود.
• اينطور كه پيداست تو هدف بسياري از باشگاه هاي اروپايي براي فصل نقل و انتقالات هستي. از پيشنهادهاي ديگر باشگاه ها بگو.
درست است، من شرح خيلي از گزارش ها را خوانده ام. شايد براي شما عجيب باشد اما اولين واكنش من به اين گونه اخبار لبخند است. ظاهراً بيشتر از نيمي از اروپا خواهان بستن قرارداد با من هستند اما خود من از اين قضايا چندان مطلع نيستم. در اين موقعيت دوست ندارم چيزي بيش از اين بدانم يا به آن فكر كنم چون براي من مهم ترين چيز در شرايط فعلي موفقيت رئال سوسيه داد است. شخصاً دوست دارم باز هم در سن سباستين بمانم چرا كه خودم و خانواده ام از حضور در اينجا بسيار خوشحال و راضي هستيم.
• فكر مي كني كدام يك از غول هاي اروپايي به سراغت خواهند آمد؟
منظورتان رئال مادريد است؟ بايد بگويم كه در اسپانيا من براي تيمي بازي خواهم كرد كه قوي تر از رئال سوسيه داد باشد. بنابراين اگر رئال مادريد قهرماني را از چنگ سوسيه داد دربياورد مي تواند روي قرارداد با من حساب كند. من در هشت بازي نه گل به رئال زده ام، شايد به همين دليل آنها خواستار من هستند.
• مي رسيم به تيم ملي صربستان و مونته نگرو، تيم شما در جايگاه سوم گروه نهم اروپا قرار دارد. چند درصد احتمال حضور صربستان و مونته نگرو در مسابقات جام ملت هاي اروپا در سال ۲۰۰۴ وجود دارد؟
مطمئناً روزهاي اندوهبار و غم انگيزي در انتظار ما خواهد بود اگر نتوانيم به پرتغال برويم. تساوي دو بر دو در برابر آذربايجان كار ما را سخت تر از قبل كرده با اين ترتيب ما بازي هاي بسيار سخت و سرنوشت سازي در برابر ايتاليا و ولز خواهيم داشت. بازي بعدي ما در برابر فنلاند در هلسينكي خواهد بود. اين بازي در هفتم ژوئن برگزار خواهد شد و براي ما بسيار حياتي و مهم خواهد بود. حضور در پرتغال روياي ماست و ما اميدواريم آن را به حقيقت تبديل كنيم.
منبع: يوفا

طرح هاي جديد براي دوري از تفرقه
لنارت يوهانسون نيز با وجودي كه در سنين كهولت چندان حوصله و دل و دماغ شنيدن طرح هاي انقلابي و جديد را ندارد به طور ضمني طرح ۳۶ تيمي كردن جام جهاني را قابل اجرا دانسته است
012985.jpg
امين ساكت
به نظر مي رسد با وجودي كه هنوز سه سال ديگر تا برگزاري مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ در آلمان باقي مانده، اين مسابقات دستخوش تحولات زيادي شود.
از سويي، مركز تصميم گيري هاي كلان در عرصه فوتبال اخباري دال بر تغييرات احتمالي تعداد تيم هاي شركت كننده در جام جهاني آتي مي رسد. اين طور كه پيداست لنارت يوهانسون رئيس تشكيلات اروپايي فوتبال «يوفا» نيز خوشامد محتاطانه اي به طرح جديد ارائه شده از فيفا گفته است. در اين طرح كه از سوي كنفدراسيون فوتبال آمريكاي جنوبي (CONMEBOL) پيشنهاد شده، افزايش تيم هاي حاضر در جام جهاني از ۳۲ تيم به ۳۶ تيم مطرح شده است. لنارت يوهانسون نيز با وجودي كه در سنين كهولت چندان حوصله و دل و دماغ شنيدن طرح هاي انقلابي و جديد را ندارد به طور ضمني اين طرح را قابل اجرا دانسته است. «اگر آنها بتوانند شكل و طرح منطقي و قابل قبولي از رقابت ۳۶ تيمي ارائه كنند كه براي همگان قابل درك و فهم باشد و قابليت اجرايي مناسبي نيز به وجود بياورد، فكر مي كنم، توانايي حمايت از اين ايده جديد را از آمريكاي جنوبي داشته باشيم.» يوهانسون غول پيكر كه علاقه چنداني به دشمن تراشي ندارد، اضافه كرده: «چنين پيشنهادهايي را حداقل بايد مورد بررسي اوليه قرار داد و ما نبايد در همان ابتدا جواب منفي بدهيم. اگر اين طور باشد ما باعث تفرقه افكني در دنياي فوتبال خواهيم شد و من موكداً مي گويم كه ما قصد چنين كاري نداريم. فكر مي كنم كه حتماً بايد به اين پيشنهاد توجه لازم و كافي بشود.» به هر حال با اين پيش زمينه فيفا بايد در اواخر ژوئن آينده درباره اين پيشنهاد نظر مثبت يا منفي خود را ابراز كند. البته يوهانسون براي آن زمان نيز حرف زده است. «از يك جهت به نظر مي آيد كه با حضور ۳۶ تيم، جام جهاني چيزي براي از دست دادن وجود ندارد.»
البته دايره تغيير و تحولات در مسابقات مشهور و پرطرفدار جهاني تنها محدود به جام جهاني نمي شود و ظاهراً ليگ قهرمانان اروپا نيز از هدف هاي بعدي است. ميشل پلاتيني بازيكن اسطوره اي فرانسه در دهه هشتاد و عضو فعلي كميته اجرايي يوفا نيز از پرچمداران تغيير و تحول در مسابقات عظيم باشگاه هاي اروپا به شمار مي آيد. پلاتيني همان طور كه پيش تر نيز گفته بود خواهان راه اندازي يك دوره مسابقات باشگاهي اروپايي به جاي مسابقات دوگانه ليگ قهرمانان و جام يوفاي فعلي است. او ادعا مي كند كه طرح جديد وي سبب راه اندازي مسابقاتي بزرگ تر و هيجان انگيزتر از مسابقات فعلي است.
«به شدت علاقه مندم كه گونه اي از مسابقات را كه در آن ۲۵۶ تيم به صورت حذفي مسابقه مي دهند، ببينم. در اين شكل از مسابقات كه شبيه مسابقات تنيس در دنياست، تيم هاي مختلف از كشورهاي اروپايي بر مبناي قدرت و توانايي هايشان در گروه هاي درجه بندي شده از لحاظ كيفي قرار مي گيرند و بعد مسابقه مي دهند.»
اين طور كه پيداست از سال آينده مسابقات ليگ قهرمانان اروپا در يك مرحله برگزار خواهد شد و قطعاً مي بايست عده تيم ها نيز كاهش پيدا كند تا شرايط برگزاري مسابقه منطقي تر شود. علاوه بر اين مسابقات جام يوفا نيز از لحاظ شكل اجرايي مشابه ليگ قهرمانان در شرايط فعلي آن خواهد شد، اتفاقي كه شروع آن را از فصل ۵-۲۰۰۴ پيش بيني مي كنند. ميشل پلاتيني هم با توجه به همين قضايا عنوان كرده است كه ليگ فعلي قهرمانان اروپا شبيه يك سيرك بسته است. پلاتيني معتقد است كه تعداد بازي هاي بيشتر باعث مي شود تا تيم هايي كه استحقاق بيشتري دارند به قهرماني دست پيدا كنند.
حال بايد ديد نظرات اعضاي بلندپايه فيفا و يوفا در مورد تغييرات بنيادي دو رويداد بسيار بزرگ فوتبال در عرصه باشگاهي و ملي تا چه حد موثر خواهد افتاد. براي مسئولان عالي رتبه فوتبال دنيا، بازي هاي جام جهاني و ليگ قهرمانان اروپا جدا از به نمايش گذاشتن عالي ترين درجات بازي فوتبال، جايگاه بسيار مهمي براي كسب درآمد افزون تر به شمار مي آيد. طبق برنامه هاي طرح ريزي شده ژوزف بلاتر قرار است فوتبال بيش از پيش در دنيا توسعه پيدا كرده و رقابت هاي آن حتي در كشورهاي در حال جنگ مثل افغانستان و عراق نيز به جريان بيفتد. بي ترديد براي عملي شدن طرح هاي بلندپروازانه فيفا براي گسترش فوتبال در سراسر جهان نيازهاي مالي قابل قبولي به وجود آمده و به طور يقين مي بايست با ايجاد محل هاي درآمد جديد، راه هاي درآمدزايي گذشته را نيز سهل تر و پربارتر كرد. قاعدتاً افزودن ۴ تيم ديگر به ۳۲ تيم فعلي مي تواند دروازه هاي جديدي را براي كسب درآمد بيشتر بگشايد.
در عرصه رقابت هاي باشگاهي اروپا نيز به نظر مي آيد، بازتاب گرفتاري هاي مالي باشگاه هاي بزرگ و كوچك تاثير خود را بر تصميم گيري روساي يوفا گذاشته است. هنوز يك سال از بحران مالي باشگاه هاي آلمان و ايتاليا نمي گذرد كه خبرهاي نااميدكننده اي از اسپانيا و بهترين ليگ فعلي اروپا به گوش مي رسد. ظاهراً بحران بدهي باشگاه ها به بازيكنان وارد مراحل تازه اي شده و رقم ۴۵ ميليون يورويي اين بدهي از عهده اتحاديه باشگاه ها خارج است. با اين حال گراردو گونزالس رئيس اتحاديه بازيكنان فوتبال در اسپانيا ۳۱ جولاي آتي را آخرين مهلت براي پرداخت بدهي باشگاه ها به بازيكنان قلمداد كرده و ادعا كرده كه در صورت پرداخت نشدن بدهي ها و عملي نشدن وعده ها ممكن است اعتصاب سراسري بازيكنان را شاهد باشيم. به هر حال فوتبال اسپانيا نيز دچار بحران و تنش هاي مربوط به مسائل مالي شده و ممكن است مسئولين برگزاري اين مسابقات را به فكر ايجاد تحولاتي در زمينه و شكل انجام مسابقات كند. ليگ اسپانيا در شرايط كنوني براي بسياري از بازيكنان وسوسه انگيز است و گران ترين بازيكنان جهان در آنجا بازي مي كنند. اما بايد ديد با بحراني شدن اوضاع در اسپانياي متمول باز هم حضور در لاليگا دلمشغولي بازيكن برتر جهان خواهد بود.
منبع: يوفا

ورزش و سياست
لبخند رئيس جمهور - ۳
012980.jpg
زمامداران كشورها، با بهره برداري از اين كيفيت و با حضور خود در ورزشگاه هاي انباشته از جمعيت چنين نشان مي دهند كه گويي اولاً آن جمعيت انبوه نه به دليل «جاذبه ورزش» و بلكه به جهت «جاذبه زمامدار» در يك مكان گردهم آمده اند و ثانياً موجب يكپارچگي احساسات آنها شخص زمامدار بوده است نه ورزش و مسابقه!
اعوان و انصار زمامداران ـ به خصوص ديكتاتورها ـ هم شرايط را به گونه اي فراهم مي آورند كه هر چه بيشتر و ممكن تر چنان توهماتي ايجاد شود.
ناگفته نماند كه برخي از اين ورزشگاه هاي بزرگ در بخش خصوصي و صاحبان باشگاه ها به طمع درآمد بيشتر، ساخته و بر پا داشته اند. اما همين استاديوم ها نيز از گزند حضور حكمرانان و سياستمداران در امان نيستند. به طور مثال حضور فرانسوا ميتران رئيس جمهور فقيد فرانسه در فينال جام قهرماني باشگاه هاي اروپا ـ المپيك مارسي و ستاره سرخ بلگراد ـ در سال ۱۹۹۱ ميلادي، حضور ژاك شيراك و گرهارد شرودر دو رئيس جمهور دو كشور همسايه فرانسه و آلمان در فينال جام هاي جهاني ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ و يا سخنراني يك دقيقه اي بيل كلينتون رئيس جمهور سابق آمريكا در مراسم افتتاحيه رقابت هاي جام جهاني، نمونه واضح و گوياي اين مسئله است. بايد در جامعه ورزشي بپذيريم كه اگر دنياي سياست براي خود بزرگاني دارد، در قلمرو ورزش هم بزرگاني بوده و هستند كه بايد همه گاه و به خصوص در مكان هاي ورزشي ارج ببينند و در صدر بنشينند.

رهبران ورزشكار
با تمام اين مسائل، نبايد اين حقيقت را هم پرده پوشي كرد كه برخي از چهره هاي مشهور عرصه سياست از همان سنين جواني به ورزش روي آورده و تا آخر عمر نيز اين كسوت و روش را ترك نكرده اند. به همين دليل ديده ام دولتمرداني را كه گاه وقت كافي نداشته اند تا صرف مسائل خانوادگي و شخصي خود كنند، اما در اولين فرصت به سراغ ورزش رفته اند و به رشته مورد علاقه خود پرداخته اند. با اين حال گذري داريم بر نام سياستمداران و دولتمرداني كه به ورزش بها مي داده و مي دهند:
• «كينگ آلبرت» پادشاه سابق بلژيك. عاشق كوهنوردي و صعود از صخره ها بود. او به طبيعت عشق مي ورزيد و سرانجام جانش را بر سر اين عشق باخت. وي در يكي از صعودهاي خطرناك خود، از كوه سقوط كرد و كشته شد.
• «كنستانتين» پادشاه مخلوع يونان قايقراني ماهر بوده و در المپيك ۱۹۶۰ رم در همين رشته شركت كرد و به كسب مدال طلاي المپيك نيز نائل آمد.
ظاهراً وي در ورزش بيش از سياسيت سررشته داشت، چرا كه بعدها به دليل بي كفايتي توسط كودتاچيان نظامي از حكومت خلع و بركنار شد.
• «نرون» امپراتور خونخوار و مشهور روم باستان، به ارابه راني عشق مي ورزيد. او در مسابقات المپيك سال ۶۶ ميلادي در رشته ارابه راني جزو شركت كنندگان بود، البته به مقامي دست نيافت، اما جايزه اي به خود داد.
• «وارا سراتس» پادشاه ارمنستان، در مسابقات المپيك ۱۸۹۶ ميلادي در آتن، يكي از شركت كنندگان در رشته مشتزني بود.
• «مائوتسه تونگ» رهبر فقيد انقلاب چين، هنگام رهبري مردم در مبارزه و انقلاب، طي ۳۶۸ روز توانست مسافتي نزديك به ده هزار كيلومتر كوهنوردي و راهپيمايي كند.
• «فيدل كاسترو» رئيس جمهور فعلي كوبا بسكتباليست قابلي بوده است و در رشته هاي دو و ميداني و بيسبال نيز مهارت فراواني دارد.
• سافت بال، شنا، دو استقامت رشته هاي مورد علاقه «جيمي كارتر» رئيس جمهور اسبق ايالات متحده بوده اند.
• «جواهر لعل نهرو» رهبر فقيد و انقلابي هندوستان شيفته و عاشق رشته كوهنوردي بود و در چند رشته ورزشي ديگر مهارت قابل توجهي داشت.
• «آيدي امين» رئيس جمهور فقيد اوگاندا، قبل از رسيدن به مقام رياست جمهوري، قهرمان سنگين وزن بوكس كشور خود بود. او ضمناً علاقه شديدي به فوتبال و بسكتبال داشت و در اين دو رشته به طور منظم تمرين مي كرد و مسابقه مي داد.
• «سرهنگ معمر قذافي» رهبر ليبي علاقه شديدي به رشته ورزشي فوتبال داشت، به طوري كه فرزند ارشدش، رئيس سازمان ورزش و رئيس فدراسيون فوتبال و رئيس ورزش ليبي و كاپيتان تيم ملي و الاتحاد اين كشور نيز محسوب مي شود. از سوي ديگر وي با داشتن ۱۰ درصد از سهام باشگاه يوونتوس تورين ايتاليا، از سهامداران عمده اين باشگاه بزرگ ايتاليايي به شمار مي رود.
• «عدي صدام»، فرزند ارشد صدام حسين رئيس جمهور سابق عراق، رئيس فدراسيون فوتبال اين كشور بود. وقتي بازيكنان تيم ملي كشورش مقابل تيم ملي قزاقستان در چارچوب مسابقات مقدماتي جام جهاني ۱۹۹۸ ـ فرانسه ـ مقابل قزاقستان، نتايج ضعيف كسب كرد تنبيه بدني كرد.
• ژنرال جورج پاتون، آيزنهاور، جك اينج، ژنرال دوگل، فرانسوا ميتران، كارلوس منم، ملكه اليزابت، مصطفي كمال پاشا و... از جمله رهبران ورزشكار و عاشق ورزش به شمار مي روند.
• ملكه اليزابت پادشاه بريتانيا جام قهرماني مسابقات جام ملت هاي اروپا را با ژرمن ها در سال ۱۹۹۶ ميلادي در ويمبلي لندن به آنها اهدا كرد.

حاشيه ورزش
• اينك رئيس جمهور
رئيس فدراسيون ورزش هاي باستاني و كشتي پهلواني از سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور، خواسته است كه بازوبند پهلواني را وي بر بازوي قهرمان رقابت ها ببندد؛ «هدف ما اين است كه به اين وسيله انگيزه لازم را در ميان جوانان و كشتي گيران كشورمان براي پرداختن به اين ورزش كه با مذهب تشيع عجين شده است، ايجاد كنيم.» سجادي كه ورزش هاي باستاني و كشتي پهلواني را مظلوم ترين رشته ها مي داند، اميدوار است كه سازمان تربيت بدني از اين رشته حمايت كند؛ «واژه پهلوان در فرهنگ ايراني داراي ارزش ها و اعتبار خاصي است كه براي احياي اين ارزش ها و زنده نگهداشتن اسم پهلوان، اميدواريم كه همانند گذشته كه برخي از روساي جمهوري اقدام به بستن باز و بند پهلواني به بازوي پهلوانان ايران كردند، اكنون نيز محمد خاتمي رئيس جمهوري اين اقدام را انجام دهد.» پيشنهاد آنها اين است كه پهلوان سه ساله ايران، هم تراز يك قهرمان آسيا يا حتي جهان اعتبار داشته باشد.

• ۶ تا به اضافه آن ۶ تا
هيأت رئيسه كميته ملي المپيك جلسه برگزار كرد و همگي اعضاي آن به اين نتيجه رسيدند كه علاوه بر ۶ رشته اي كه قبلاً اعلام كرده بودند مي توانند در مسابقات مقدماتي المپيك شركت كنند براي ۶ رشته ديگر هم مجوز و امكان حضور در رقابت هاي مقدماتي را فراهم كنند. واليبال، شمشيربازي، بوكس، دو و ميداني، شنا، تيراندازي و واترپلو، ۶ رشته جديدي هستند كه مي توانند براي حضور در المپيك ۲۰۰۴ آتن با بقيه تيم ها مسابقه بدهند. جودو، كشتي آزاد و فرنگي، تكواندو، وزنه برداري و فوتبال، پيش از اين مجوز لازم را دريافت كرده بودند. هر رشته اي كه مجوز حضور در المپيك ۲۰۰۴ آتن را گرفت از حمايت هاي كميته ملي المپيك ايران برخوردار مي شود تا حضور شايسته اي در مسابقات داشته باشد، اما تمام اين كارها با نظارت است. هيأت اجرايي نظارت بر فعاليت هاي فدراسيون هاي نامزد براي شركت در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن، بر نحوه برنامه هاي اين فدراسيون ها نظارت خواهد كرد.

• در پي ترفيع درجه
اگر امسال مسابقات دوچرخه سواري تور آذربايجان در وضعيت قابل قبولي برگزار شود، درجه از دست رفته ۵ - ۲ را مي توان احيا كرد. سال گذشته كه اين مسابقات برگزار شد، به دليل رعايت نكردن برخي اصول و مقررات اتحاديه بين المللي دوچرخه سواري، اين تور از درجه
۵ - ۲ به درجه ۶ - ۲ تنزل يافت. از اين رو برنامه هاي امسال كمي جدي تر طرح ريزي شده است. ۹۶ دوچرخه سوار در قالب ۶ تيم خارجي و ۹ تيم داخلي در اين تور شركت مي كنند. پس از تور آذربايجان، هشت نفر از دوچرخه سواران تيم ملي خرداد ماه امسال به اردوي يك ماهه آلمان اعزام مي شوند و سپس براي شركت در رقابت هاي «ب» جهاني تيرماه به سوئيس مي روند.

• برخورد مي كنيم
معاون ورزشي سازمان تربيت بدني اعلام كرد كه با برگزار كنندگان كلاس هاي آموزشي و ورزشي فاقد مجوز و غيرقانوني برخورد مي شود. چطور؟ «طي بخشنامه اي، صدور مجوز براي پايگاه هايي كه زيرنظر فدراسيون ها هستند و فدراسيون ها آنها را تاييد مي كنند مجاز است.» اما كار جدي سازمان به همين جا ختم نمي شود. نظارت بر مراكز آموزشي از ديگر فعاليت هايي است كه مدنظر مسئولان ورزش كشور است؛ «متاسفانه نظارت بر اين كارها تبليغات است و فعاليت برخي از اين مراكز بيشتر حالت تجاري دارد تا ورزشي. ما بارها مشاهده كرده ايم كه بازگشايي اين كلاس ها هيچ اثر و ثمر ورزشي نداشته است و صرفاً با استفاده از الفاظ و اسامي برخي بازيكنان ملي علاقه مندان وارد اين مراكز شده اند ولي آموزش مفيد نديده اند.» شايد اين مورد را بتوان قطعي ترين حركت سازمان تربيت بدني در مورد نظارت بر مدارس ورزشي و مقابله با نابساماني در اين بخش ذكر كرد. فعاليتي كه بسياري طي سال هاي مختلف تلاش كردند وضعيت نابسامانش را جلوه دهند اما بالاخره امسال - حداقل در حد حرف - به ثمر نشست.

• آرزوي آقاي مربي
كورت يارا مربي هامبورگ آرزوي بزرگي در سر مي پروراند. روزهاي اول حضور او در هامبورگ آنقدر با خوش شانسي همراه نبود تا كورت يارا بتواند آرزوهاي بزرگي داشته باشد. اما با گذشت زمان همه چيز مطابق ميل اين مربي شد تا او و هامبورگ امروز جايگاه ويژه اي در فوتبال آلمان داشته باشند. البته نمي توان از حضور موثر مهدوي كيا در اين موفقيت به راحتي گذشت. با اين حال وقتي مربي حال و روز تيم اش را مناسب مي بيند سري بالا مي گيرد و آرزويش را بيان مي كند؛ «دوست دارم روزي مربيگري تيم ملي كشورم - اتريش - را تجربه كنم.» البته اين آرزوي نزديكي نيست زيرا كورت ياراي ۵۲ ساله تا ژوئن سال آينده ميلادي با هامبورگ قرارداد دارد كه البته با توجه به شانس بزرگ هامبورگ در راهيابي به رقابت هاي اروپايي، فصل آينده روزهاي سختي در انتظار او و تيم اش خواهد بود.

• حذف قهرمان روي ميز
012975.jpg

آلمان اميدهايش را از دست مي دهد. تيم ملي تنيس روي ميز آلمان به كلي از رقابت هاي جام جهاني تنيس كنار رفت. گويا پاريس، شهري كه ميزبان اين رقابت هاست، آنچنان براي آلماني ها خوش يمن نبود زيرا پس از حذف تيمو بول قهرمان جهان - كه سال گذشته با آلمان در رقابت هاي انفرادي اين عنوان را كسب كرد - تيم دوبل آنها نيز حذف شد. در دور سوم مسابقات دوبل، لارس هيلشر و زلتان فير كنرت، آخرين اميدهاي تنيس آلمان نيز از رقابت هاي جهاني كنار رفتند. در فاصله ۱۴ سال گذشته اين اولين بار است كه تيم ملي تنيس آلمان جزو ۱۶ تيم برتر جهان حضور ندارد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |