اختصاص نيمي از ذخاير ارزي به طرح هاي نيمه تمام، ريسك ايران را بالا مي برد
|
|
طرح اختصاص نيمي از موجودي ذخاير ارزي براي اتمام طرح هاي نيمه تمام در اولين مراحل بررسي با نظر مخالف نمايندگان كميسيون هاي تخصصي مواجه شد.
اين طرح در حالي از سوي ۵۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي ارائه شده است كه دو سال پيش ماده ۶۰ قانون برنامه سوم مبني بر مكانيزم هزينه كرد مازاد درآمد ارزي كشور توسط مجلس شوراي اسلامي مورد اصلاح قرار گرفت.
نمايندگان مجلس در چهارمين سال اجراي قانون برنامه سوم با ارائه طرحي خواستار آن شده اند كه نيمي از موجودي ذخاير ارزي كشور براي اتمام طرح هاي نيمه تمام در بخش هاي راه، كشاورزي، آب، مسكن، بهداشت و درمان، آموزش، گردشگري و امور مهندسي اختصاص يابد.
اين طرح با عنوان «اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه» ارائه شده است. در اين ماده مكانيزم ذخيره سازي مازاد درآمدهاي نفتي در حساب ارزي حاصل از درآمد نفت كه حساب ذخيره ارزي نام دارد مشخص شده است.
نمايندگان هدف از ارائه اين طرح را ايجاد جايگزيني براي وام هاي با بهره سنگين خارجي عنوان كرده اند. موافقان اين طرح معتقدند به جاي اخذ وام با بهره سنگين و ديركردهاي فراوان و همچنين براي كاهش مانده تسهيلات تكليفي و پرداخت بدهي به مجموعه هاي مختلف از صندوق ذخيره ارزي استفاده شود.
موجودي حساب ذخيره ارزي حدود ۸ ميليارد دلار است كه طبق قانون فعلي نيمي از آن به صورت وام به واحدهاي توليدي و صنعتي و پروژه هاي در دست اجراي بخش خصوصي با نرخ بهره اي معادل با ۲ درصد بيشتر از نرخ لايبور (بهره بين المللي) پرداخت مي شود. تاكنون حدود هزار تقاضا براي استفاده از تسهيلات ارزي واصل شده است و مبلغي معادل ۸/ ۱ ميليارد دلار در قالب قرارداد به بخش خصوصي پرداخت خواهد شد.
در حالي كه با اصلاح قانون برنامه سوم توسعه نيمي از موجودي صندوق كه در حال حاضر براي جبران نوسانات ناشي از نرخ ارز در صندوق نگهداري مي شود و در صورت كاهش قيمت نفت صرف توازن بودجه خواهد شد، به مصرف اجراي طرح هاي عمراني مي رسد.
مخالفان اين طرح نيز بر اين اعتقادند كه تغيير مكانيزم استفاده از حساب ذخيره ارزي سبب خواهد شد ريسك اقتصادي ايران در مقابل نوسانات بازار جهاني نفت افزايش يابد.
در حال حاضر بيش از ۹ هزار طرح نيمه تمام ملي در كشور وجود دارد كه عدم اجراي به موقع آنها هزينه سنگيني را به دولت تحميل كرده است.
۵۰ هزار طرح عمراني نيمه تمام استاني نيز سبب شده هر ساله هزينه نگهداري و اتمام اين طرح ها افزايش يابد.
متوسط دوره زماني اجراي يك طرح عمراني حدود ۴ سال است اين در حالي است كه يك طرح عمراني در ايران در بهترين حالت به طور متوسط ۱۱ سال زمان براي اتمام نياز دارد.
نمايندگان مجلس در قالب طرح پيشنهادي خود خواستار صدور مجوز اعطاي وام به دولت شده اند. دو سال پيش هنگامي كه اصلاحيه قانون برنامه سوم توسعه به مرحله اجرا درآمد دولت و مجلس با تخصيص وام به دولت اكيداً مخالفت كرده و در توضيح علل مخالفت خود اعلام كردند چنين اقدامي سبب خواهد شد دولت حجم عمده اي از اين تسهيلات را از آن خود كند.
|