پنج شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۳
تقويت  اقتصاد پاكستان
دولت پاكستان پيش بيني كرد كه رشد توليد ناخالص داخلي اين كشور در سال مالي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ به بيش از ۴/۵ درصد برسد.
002620.jpg

به گزارش روزنامه «دان» تورم در اين كشور در اين سال به ۹/۳ درصد و كسري بودجه به ۴ درصد توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد. در سال مالي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ هزينه هاي توسعه ۴/۳ درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور بوده و ميزان ذخاير ارز خارجي آن به ۱۱ ميليارد و ۵۴۰ ميليون دلار خواهد رسيد.
شوكت عزيز، وزير اقتصاد پاكستان با اعلام اين مطلب از تقويت بنيان هاي اقتصادي اين كشور در سال هاي آتي خبر داد و آينده اقتصادي اين كشور را اميدواركننده خواند.
وي با اشاره به كنترل فقر در اين كشور گفت: نشانه هايي از كاهش افراد فقير در جامعه به چشم مي خورد.
وي همچنين از نهادينه شدن اصلاحات و ادامه روند آن در كشور اظهار رضايت كرد.
بنابر اين گزارش، مهمترين هدف دولت در سال مالي جاري كاهش كسري بودجه از ۴ درصد توليد ناخالص داخلي و افزايش هزينه هاي توسعه از ۴/۳ درصد GDP است. پيش بيني مي شود رشد بخش كشاورزي در اين سال به ۲/۴ درصد برسد، اين در حالي است كه رشد در بخش صنعت به ۸/۷ درصد خواهد رسيد و صنايع بزرگ به رشد ۸/۸ درصد و صنايع كوچك به رشد ۳/۵ درصد دست خواهند يافت.
002625.jpg

كارشناسان معتقدند كل سرمايه گذاري پاكستان در سال مالي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ به ۷۳۹ ميليارد و ۵۰۰ ميليون روپيه خواهد رسيد كه اين ميزان در مقايسه با سرمايه گذاري ۶۲۰ ميليارد و ۹۰۰ ميليون روپيه اي اين كشور در سال مالي ۲۰۰۳-۲۰۰۲، بيش از ۱/۱۹ درصد رشد نشان مي دهد.
پيش بيني مي شود كل سرمايه گذاري پاكستان در سال مالي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ به ۹/۱۶ درصد GDP برسد كه اين ميزان در سال قبل از آن معادل ۶/۱۵ درصد GDP بوده است.
برآوردها حاكي است: ميزان كل سرمايه گذاري ثابت در اين سال به ۶۴۷ ميليارد و يكصد ميليون روپيه برسد كه اين ميزان شامل ۲۶۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون روپيه سرمايه گذاري دولتي و ۳۸۳ ميليارد و ۹۰۰ ميليون روپيه سرمايه گذاري بخش خصوصي است.
براين اساس بيش از ۳/۵۹ درصد سرمايه گذاري ثابت توسط بخش خصوصي صورت گرفته و مابقي به عهده بخش دولتي خواهد بود. بخش خصوصي ۸/۸ درصدGDP و بخش دولتي ۶ درصد GDP را سرمايه گذاري خواهند كرد.
در سال مالي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ احتمالاً صادرات پاكستان ۶ درصد و واردات اين كشور ۵/۷ درصد رشد خواهد داشت.
اين گزارش حاكي است: كسري تجاري پاكستان در سال مالي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ به يك ميليارد و ۲۳۱ ميليون دلار خواهد رسيد كه اين ميزان در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ به يك ميليارد و دو ميليون دلار بوده است. ميزان پول ارسالي كارگران از خارج از كشور نيز در سال ۲۰۰۴-۲۰۰۳ با ۱/۱۲ درصد كاهش نسبت به سال مالي قبل به ۳ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار خواهد رسيد. اين ميزان در سال مالي 
۲۰۰۳-۲۰۰۲ معادل ۴ ميليارد و ۱۰۲ ميليون دلار بود.
نرخ تورم پاكستان در سال مالي ۲۰۰۳-۲۰۰۲ به حدود ۵/۳ درصد رسيد و احتمالاً در سال
۲۰۰۴-۲۰۰۳ اين ميزان به ۹/۳ درصد خواهد رسيد.
در بخش كشاورزي اين كشور برنامه هايي تهيه شده تا به بهبود تكنيك هاي مصرف آب و همين طور آبخوانداري كمك كند. يكي از مهمترين برنامه ها در اين بخش بهبود تكنيك ها و الگوهاي زراعت براي مقابله با خشكسالي است. در سال مالي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ توليد محصولات اصلي تا ۵/۵ درصد افزايش خواهد يافت و اين در حالي است كه توليد در بخش ماهيگيري تا ۵/۴ درصد رشد خواهد داشت. در سال آينده بخش معدن ۵/۳ درصد  ، بخش دامداري ۳ درصد و بخش جنگل ۳/۵ درصد رشد خواهند داشت.
در سال مالي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ رشد در بخش صنعت اين كشور به ۸/۸ درصد خواهد رسيد، از مهمترين صنايع در اين بخش مي توان به شكر، توليدات نفتي، مواد شيميايي، سيمان و... اشاره كرد.
با توجه به سرمايه گذاري هاي خارجي صورت گرفته در بخش نفت،  گاز و زغال سنگ اين كشور، هدف رشد در بخش مواد معدني ۶/۳ درصد تعيين شده است.
در پايان اين گزارش پيش بيني شده است كه توسعه در بخش توزيع برق و گاز در سال
۲۰۰۴-۲۰۰۳ به ۳/۵ درصد برسد.

گسترش سارس در كانادا و تايوان
002630.jpg
در حالي كه گزارش ها از كنترل نسبي سارس در چين و كند شدن رشد اين بيماري در اين كشور حكايت دارند، مقامات بهداشتي كانادا اعلام كرده اند كه دو تن از ۵ نفري كه بيم ابتلاي آنان به بيماري سارس مي رفته است، جان خود را از دست داده اند.
به گزارش بي بي سي بروز موارد جديد ابتلا به سارس در كانادا باعث شده است كه مركز كنترل بيماري ها در ايالات متحده مجدداً به مسافران كانادا در مورد خطر ابتلا به اين بيماري هشدار داده و به آنان توصيه كند در صورت سفر به تورنتو مراقبت هاي لازم را به عمل آورند.
ماه گذشته مقامات بهداشت ايالات متحده و همچنين سازمان بهداشت جهاني محدوديت سفر به كانادا را لغو كردند. مقامات بهداشت در شهر تورنتو، اين احتمال را مطرح كرده اند كه ممكن است دست كم بيست نفر ديگر در معرض ابتلا به اين بيماري كشنده قرار گرفته باشند. اين افراد به دو بيمارستان محل بستري شدن موارد مظنون به سارس در تورنتو مراجعه كرده بودند.
با دو مورد جديد مرگ مبتلايان به سارس، شمار تلفات اين بيماري در كانادا به بيست و شش نفر مي رسد.
تاكنون شهر تورنتو تنها منطقه بيرون از كشورهاي شرق آسياست كه شاهد تلفات ناشي از سارس بوده است.
همزمان،  مقامات تايوان اعلام كرده اند كه به منظور مقابله با گسترش بيماري سارس در آن كشور اقدامات ويژه اي را به مرحله اجرا گذاشته اند.
تايوان داراي بالاترين نرخ ابتلا به سارس گزارش شده است.
وزير بهداشت تايوان گفته است كه افزايش سريع آمار ابتلا به سارس ناشي از شناسايي سريع تر موارد مظنون به ابتلاي اين بيماري بوده است.
پيشتر گزارش شده بود كه ۵۵ مورد جديد ابتلا به سارس در تايوان مشاهده شده است.
در مقابل مقامات هنگ كنگ كه يكي ديگر از مناطق به شدت آلوده بوده گفته اند كه براي اولين بار از ماه مارس به بعد هيچ مورد جديد ابتلا به سارس در آن سرزمين بروز نكرده است.

ارزيابي خسارات موزه هاي عراق
يونسكو خسارات وارده به موزه هاي عراق را ارزيابي كرد.
سخنگوي دبيركل سازمان ملل گفت: هيأت كارشناسان بلندپايه يونسكو روز دوشنبه به سفر خود براي ارزيابي از ميزان خسارات وارده به اماكن فرهنگي و موزه هاي عراقي پايان داد.
اكهارد افزود: كارشناسان يونسكو در ارزيابي خود دريافتند با وجود آن كه ميزان غارت اين موزه ها كمتر از حدي بود كه تصور مي شد با اين حال نسخه ها و آثار ارزشمندي به سرقت رفته است. كارشناسان يونسكو همچنين با مقامات آمريكايي دفتر بازسازي كمك هاي بشردوستانه عراق ديدار و از نيروهاي ائتلاف خواستند از اماكن فرهنگي بغداد و موزه هاي باستان شناسي در جنوب و شمال اين كشور حفاظت كنند.
رياست هيأت اعزامي يونسكو به عراق را منير بوچناكي، دستيار فرهنگي مديركل يونسكو برعهده داشت.

كار كودكان هندي در كارخانه ها
برخي از دختران هندي در جنوب اين كشور در سال هاي اخير به عنوان كار اجباري براي «استهلاك قرض» مجبور به فعاليت در كارخانه هاي توليد پنبه دانه شده اند.
به نوشته روزنامه جنگ- چاپ پاكستان- اين دختران ساعت هاي متمادي فعاليت مي كنند، دستمزد كمي دريافت مي كنند، از تحصيل بازمانده اند و در معرض اثرات طولاني مدت مواد شيميايي مورد استفاده در صنايع كشاورزي قرار مي گيرند. براساس گزارش هاي منتشر شده حدود ۴۵۰ هزار كودك هندي ۶ تا ۱۴ ساله در كارخانه هاي توليد پنبه دانه در اين كشور مشغول به فعاليت هستند.

مرگ ۲۰۰ هندي  بر اثر گرما
افزايش شديد دما در ايالت اندراپرادش هند جان ۲۰۰ نفر را گرفت.
به نوشته روزنامه البيان در اينترنت، مقامات اين ايالت به علت دماي هواي ۴۷ درجه اي و كمبود آب آشاميدني و كاهش هزينه از مردم خواستند در خانه هاي خود بمانند و مايعات زياد مصرف كنند. دولت ايالتي اندراپرادش ملزم به پرداخت ۲۱۴ دلار به خانواده هر يك از قربانيان گرمازدگي در اين ايالت شده است.

گشتي در دنياي اقتصاد
افزايش توليد در پالايشگاه بصره
كارشناسان نظامي پيش بيني كردند كه پالايشگاه بصره ظرف دو هفته آينده با ظرفيت كامل به فعاليت خود ادامه دهد.
به گزارش روزنامه الحيات چاپ لندن و بيروت، اين اقدام به عنوان گامي در راه برآورده كردن نيازهاي مردم عراق به سوخت تلقي خواهد شد.
الحيات افزود: نظاميان انگليسي كه بر تعمير پالايشگاه بصره نظارت دارند اعلام كردند ظرفيت اين پالايشگاه به ۱۴۰ هزار بشكه در روز افزايش خواهد يافت ولي اين امر بستگي به گشايش خط لوله بصره- بغداد در موعد مقرر در تاريخ ۲۵ مه جاري دارد.
بنابر اين گزارش در صورتي كه خط لوله در تاريخ تعيين شده افتتاح نشود، افزايش توليد به تعويق خواهد افتاد.
مارك تيلي، افسر مسؤول گروه انگليسي در پالايشگاه بصره گفت: ما روزانه حدود ۶۸ هزار بشكه نفت توليد مي كنيم ولي اين توليد در ۲۷ مه آينده به حداكثر ۱۴۰ هزار بشكه خواهد رسيد.
پالايشگاه بصره، سوخت ديزل، بنزين و نفت سفيد توليد و نياز مردم جنوب عراق را از سوخت تأمين مي كند.

نشست وزراي اقتصاد هفت كشور صنعتي  در فرانسه برگزار مي شود
به دنبال كاهش رشد اقتصادي كشورهاي عضو گروه هفت، نشست وزراي اقتصادي اين كشورها طي هفته آينده در فرانسه برگزار مي شود.
به گزارش رويتر فعالان اقتصادي در هفت كشور صنعتي منتظر تصميمات اتخاذ شده در اين نشست هستند.
رشد پايين اقتصادي كشورهاي عضو گروه هفت، اكنون موجب نگراني مسؤولان اقتصادي در اين كشورها شده است.
كاهش مداوم ارزش دلار در برابر يورو، روند رو به كاهش شاخص قيمت ها و اثرات سارس بر اقتصاد جهاني از جمله مباحث مورد طرح در نشست هفت كشور صنعتي است.

ضرر فيات در سه ماه اول سال جاري
شركت ايتاليايي فيات در سه ماه اول سال جاري بيش از ۸۰۰ ميليون دلار ضرر كرده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، مسؤولان اين شركت مي گويند: ضرردهي در اين شركت تا پايان سال جاري ادامه خواهد يافت.
اين شركت اتومبيل سازي ايتاليايي در سه ماه اول سال جاري ۶۹۹ ميليارد يورو ضرر كرد كه نسبت به سه ماه اول سال گذشته، ۳۶ ميليون يورو ضرر خالص اين شركت افزايش نشان مي دهد.
بنابر اين گزارش، درآمد اين شركت در سه ماه اول سال جاري ۳/۱۲ ميليارد يورو بوده است. اين در حالي است كه در سال گذشته ۱/۱۴ ميليارد يورو درآمد داشته است.

ارسال برنج  به كره شمالي توسط همسايه جنوبي
كره جنوبي به منظور اعطاي كمك هاي بشردوستانه امسال ۴۰۰ هزار تن برنج به كره شمالي ارسال مي كند.
به گزارش كريا تايمز، طي مذاكرات طولاني مدت نمايندگان كره جنوبي و شمالي در خصوص همكاري هاي اقتصادي در پيونگ يانگ، دو طرف با انتشار بيانيه اي هفت صفحه اي خواستار تلاش مثبت دو طرف براي ازسرگيري دور بعدي مذاكرات در كره شمالي درماه آينده شدند.
علي رغم اظهارات خصمانه و تندي كه توسط كره شمالي در اولين روز از اين گفت وگوها مطرح شده بود، «پارك چانگ ريون» رئيس هيأت نمايندگان كره شمالي گفت: ما قصد تهديد نداريم.
كره جنوبي همين مقدار برنج را در سال گذشته براي كره شمالي تدارك ديده بود اما نيروهاي محافظه كار در سئول بر اين نگراني دامن زده بودند كه برنج ارسالي ممكن است به دست مردم گرسنه و فقير كره شمالي نرسد.

وام ۵۰۰ ميليون دلاري به آرژانتين
بانك جهاني اعطاي يك وام به مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار به آرژانتين را تصويب كرد.
به نوشته روزنامه لاتريبون كل اين مبلغ در يك قسط به آرژانتين پرداخت خواهد شد.
مدير بانك جهاني در بخش كشورهاي آرژانتين، شيلي، اوروگوئه و پاراگوئه با اعلام اين مطلب تأكيد كرد كه اين وام براي حمايت از آرژانتين در طرح هاي اقتصادي و اجتماعي آرژانتين توسط دولت جديد اين كشور پرداخت مي شود.
چند روز قبل نيز بانك توسعه اينترامريكن اعلام كرده بود كه يك وام به مبلغ ۲۵۰ ميليون دلار در اختيار آرژانتين قرار خواهد داد

بين الملل
اقتصاد
بانك و بورس
رويداد
صنعت
|  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |