اشاره: در هشتمين جشنواره مطبوعات، نشريه وب در ميان نشريات تخصصي ايران به عنوان«نشريه برگزيده» شناخته شد. اين موضوع و نيز بحث نشر الكترونيك بهانه گفت و گوي ما با مهندس سعيد سعادت صانعي، مدير مسئول نشريه آموزشي- پژوهشي و اطلاع رساني وب شد كه از نظر خوانندگان گرامي مي گذرد.
۱- سابقه نشريه وب به كجا برمي گردد؟
نشريه وب از سال ۱۳۷۹ به منظور گسترش و اعتلاي علوم انفورماتيك و فناوري اطلاعات بين كليه آحاد جامعه به صورت ماهيانه منتشر مي شود و آخرين شمارگان اين نشريه شماره ۳۶ مجله است كه همزمان با اولين همايش آموزش الكترونيكي در اختيار مخاطبان و صاحبنظران قرار گرفت به موازات چاپ در كنار نشريه متناوباً به مناسبت هاي مختلف ويژه نامه هايي تحت عنوان مرجع كاربران اينترنت به صورت رايگان انتشار و به همراه مجله توزيع مي گردد.
در سال جاري نيز اين نشريه به انتشار ويژه نامه اي به نام كليك به منظور آشنايي نوجوانان با فناوري اطلاعات به صورت ضميمه مجله منتشر مي گردد.
۲- اهداف نشريه وب را عنوان فرماييد؟
اهداف اين نشريه را مي توان در زمينه هاي زير خلاصه نمود:
- تهيه گزارش از آخرين وقايع و رخدادها در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات در ايران و جهان.
- مصاحبه با فرهيختگان و انديشمندان و مسئولين اجرايي در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات
- تهيه اخبار علمي و فرهنگي
- معرفي كتاب، سايت، نرم افزارهاي برتر در زمينه هاي IT
- به طور كلي ايجاد فرهنگ سازي و فراهم كردن بستر مناسب با رويكرد اينترنت و وب
۳- تيراژ واقعي نشريه چه تعداد است؟
تيراژ اين نشريه ۱۱۰۰۰ نسخه در هر ماه مي باشد.
۴- سطح توزيع نشريه در كشور به چه شكل است؟
توزيع نشريه به صورت سراسري است و در كليه استانها و شهرستانها توسط مراكز توزيع مطبوعات انتشار مي يابد و همواره روي وب سايت www.mftsite.com نيز قرار مي گيرد.
۵- آيا ميزان مخاطبين بر اساس نظر سنجي هاي شما و فيدبك مطالبتان ارزيابي شده است؟ در صورت ارزيابي ميزان مخاطبانتان چقدر است؟
متناوباً از خوانندگان در زمينه ويژگيهاي نشريه نظرسنجي هاي مختلف به عمل مي آيد و بر اساس پيشنهادات و با انتقادات سازنده خوانندگان و صاحب نظران نشريه مسير رشد و توسعه خود را طي مي كنند ولي بايد توجه داشت كه يك نشريه تخصصي نمي تواند به خصوص در زمينه IT كه مخاطب عام نيز دارد پاسخگوي تمامي خواسته هاي مخاطبين باشد با توجه به اينكه اين نشريه اهداف كلي فرهنگ سازي در زمينه IT را دنبال مي كند، بالطبع نمي تواند پاسخگوي برخي از خواسته هاي تخصصي مخاطبان باشد.
۶- نشريه شما در نمايشگاه كتاب امسال به عنوان نشريه تخصصي برتر معرفي شد. معيارهاي انتخاب يك مجله تخصصي برتر را چه مي دانيد؟
اهم ملاك هاي انتخاب نشريه تخصصي به عنوان نشريه تخصصي برتر را مي توان در موارد زير برشمرد:
- خلاقيت و نوآوري در مطالب ارائه شده.
- گستردگي پوشش مخاطبين نشريه
- تنوع مطالب ارائه شده در نشريه
- تازگي و به روز بودن مطالب ارائه شده در نشريه
- انتشار منظم و پيوسته نشريه
- ارائه خدمات به مشتريان و حضور مؤثر و پر نشاط در نمايشگاهها
خوشبختانه نشريه وب در سومين سال انتشار خود براي دومين بار به عنوان نشريه برگزيده در دهمين جشنواره مطبوعات بين نشريات رايانه اي موفق به دريافت جايزه و لوح تقدير گرديد.