دوشنبه ۱۹خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۱ - jun . 9, 2003
تازه ترين گزارش از مهاجرت نخبگان ايراني
گروه اقتصادي: سالانه بين ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از ايرانيان تحصيلكرده ايران براي خروج از كشور اقدام مي كنند كه متأسفانه طبق آمار صندوق بين المللي پول، ايران از نظر فرار مغزها در ميان ۹۱ كشور در حال توسعه و توسعه نيافته جهان مقام اول را دارد.
هفته نامه برنامه از انتشارات سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به نقل از شهرام يزداني چند مورد از مهاجرت نخبگان از ايران را نوشته است: «از ۱۲۵ نفر دانش آموزي كه در ۳ سال گذشته در المپيادهاي جهاني رتبه كسب كرده اند ۹۰ نفر در دانشگاه هاي آمريكا تحصيل مي كنند و بيش از ۱۵۰ هزار نفر از جراحان و مهندسان ايراني ساكن آمريكا هستند». يزداني گفته است:« ۸۴ درصد ايرانيان مقيم آمريكا كاملا به زبان انگليسي مسلط اند، ۴۶ درصد آنها مدارك دانشگاهي بالاتر از دكترا دارند، ۴۳ درصد پست هاي مديريتي دارند، ۴۸ درصد دوشغله اند كه در آمريكا يك افتخار است و ۹۲ درصد خانه مسكوني شخصي دارند.» عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: «با در نظر گرفتن مهاجرت سالانه ۱۵۰ هزار نفر از نخبگان كه اغلب داراي ضريب هوشي بالايي هستند، مي توان نتيجه گرفت به مرور نسبت افراد باهوش در جامعه ايراني كاهش يابد و سطح هوشي كشور به سمت نزول ميل كند.»
وي گفت: «براي جلوگيري از خروج نخبگان چندين راه حل وجود دارد. يك راه حل اين است كه تحصيلكردگان ممنوع الخروج شوند كه در تجربه شكست خورده است. دومين راه حل راه جبران است كه اگر فردي قصد خروج از كشور را دارد بايد هزينه تحصيل و يارانه هايي كه دريافت كرده پرداخت كند كه اين راه نيز شكست خورده است. سومين راه حل راه بازگشتي نام گرفت. به اين معني كه شرايط مادي را در كشور گونه اي فراهم كنيم تا افرادي كه رفته اند برگردند. اين راه حل كه در كره جنوبي به كار گرفته شده و تاكنون نيز موفق بوده است افراد نخبه را به ماندن پايدار در كشور خود تشويق مي كند. راه حل ديگري كه به تازگي به كار گرفته شده اين است كه محل زندگي افراد نخبه از نظر مكاني اهميت ندارد و بايد از تخصص، مهارت و سرمايه آنها استفاده كرد كه مي تواند درباره ايران نيز به كار گرفته شود. جذب پيشگيرانه يك راه حل كارآمد ديگر است كه هدف از آن درگير كردن نخبگان در مقوله توسعه و خارج كردن آنها از وضعيتي است كه نخبگان خود را قربانيان توسعه نيافتگي تصور نكنند.
يزداني ادامه داد: از ارديبهشت ماه امسال طرحي براي ايجاد و توسعه سيستم هاي حمايتي از نخبگان كشور طراحي شده كه شامل ۱۰ محور است كه مدت زمان اجراي آن ۳ سال است. اين طرح ۳ مرحله اساسي شامل، شناسايي تعداد نخبگان، هدايت آنها به مديريت و رهبري بخش سلامت و همسو كردن  آنها جهت توسعه پايدار كشور از طريق شبكه هاي حمايتي و هدايتي است. در حال حاضر افراد باهوش پس از پايان تحصيلات در بخش هاي مديريتي، دخالت آكادميك ندارند و فقط به افراد اجرايي و عملگراي خبره تبديل مي شوند، در حالي كه مي توانند در نقش رهبري به صورت توانمندتري فعاليت كنند.

ميزان عوارض خروج از كشور اعلام شد
017725.jpg
گروه اقتصادي: ميزان عوارض خروج از كشور مسافران مرزهاي هوايي، دريايي و زميني اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان امور مالياتي كشور، سازمان امور مالياتي كشور در نامه اي به بانك ملي ايران ميزان عوارض خروج از كشور را اعلام كرد.
بر اين اساس، ميزان عوارض بابت خروج هر مسافر از مرزهاي هوايي براي نوبت اول در هر سال يكصدهزار ريال و براي نوبت هاي بعدي در همان سال مبلغ ۱۵۰ هزار ريال است و عوارض خروج از مرزهاي دريايي و زميني هم ۳۰ هزار ريال تعيين شده است.
ميزان عوارض خروج از كشور براي همراهان مسافر نيز به همين منوال است و كليه همراهان نيز مكلف به پرداخت مبالغ فوق هستند.
دارندگان گذرنامه هاي سياسي و خدمت، خدمه خطوط پروازي و ساير وسايل نقليه عمومي زميني و دريايي، دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از كشور (دارندگان اجازه خروج دانشجويي) و بيماراني كه با مجوز شوراي پزشكي به خارج اعزام مي شوند و دارندگان پروانه گذر مرزي و جانبازان انقلاب اسلامي كه براي معالجه به كشورهاي ديگر اعزام مي شوند از مبالغ فوق مستثني مي باشند.
در يك گزارش ديگر روابط عمومي وزارت اقتصاد آمده است: شركتهاي دولتي نيز همچون اشخاص حقوقي و حقيقي خصوصي از معافيت مالياتي حاصل از فعاليتهاي كشاورزي برخوردارند. معافيت مالياتي درآمدهاي حاصل از فعاليتهاي كشاورزي مقرر در ماده ۸۱ قانون مالياتهاي مستقيم در طول برنامه سوم توسعه اقتصادي، ... براي شركتهاي دولتي نيز كماكان اعلام مي گردد.
بخشنامه رئيس كل سازمان امور مالياتي در اين مورد روز ۲۷ ارديبهشت ماه به كليه واحدهاي مالياتي سراسر كشور ابلاغ شد.

ضوابط استخدام توسط دستگاه هاي دولتي تصويب شد
گروه اقتصادي: با تصويب شوراي عالي اداري وزارتخانه ها، مؤسسات و شركت هاي دولتي كه از تمام سهميه هاي استخدامي تعيين شده تا پايان مردادماه ۱۳۸۰ استفاده كرده اند، تا پايان سال ۱۳۸۳ فاقد مجوز استخدامي اعلام شدند.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، شوراي عالي اداري همچنين آن دسته از وزارتخانه هايي را كه بيشتر از سهميه هاي استخدامي تعيين شده اقدام به جذب نيروي انساني نموده اند موظف كرد ظرف مدت سه ماه براي تحقق اهداف برنامه سوم در زمينه استخدام تلاش نموده و گزارش آن را به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام كنند.
اين شورا همچنين سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور را موظف كرد با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي براي تحقق احكام سهميه استخدامي مقرر در برنامه سوم توسعه، نظارت لازم را از طريق ذيحسابي ها به عمل آورده و در مورد آن دسته از دستگاه هايي كه از سهميه استخدامي بيشتري استفاده كرده اند، گزارش لازم را جهت طرح در شوراي عالي اداري ارسال كنند.
شوراي عالي اداري، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و استانها را همچنين موظف نمود اعتبارات بودجه پرسنلي وزارتخانه ها را حداكثر بر مبناي سهميه مقرر در برنامه سوم توسعه تعيين و در بودجه سنواتي منظور كنند.
از طرف ديگر براساس تصويب هيأت وزيران كل اعتبار خارج از شمول مربوط به اعتبارات ملي براي هر وزارتخانه يا سازمان در اختيار وزير يا بالاترين مقام دستگاه اجرايي ذيربط قرار مي گيرد تا بين دستگاه هاي تابعه توزيع شود.
براساس مصوبه هيأت وزيران مصرف اعتبارات خارج از شمول استاني با پيشنهاد دستگاه اجرايي محلي، تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي استان و تصويب شوراي برنامه ريزي و توسعه استان قابل مصرف خواهد بود. براساس همين مصوبه مانده اعتبارات خارج از شمول قانون محاسبات عمومي و ساير مقررات عمومي دولت در مورد بودجه عمومي بنابه پيشنهاد وزير يا بالاترين مقام دستگاه اجرايي و تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور توزيع مي شود.

يادداشت
راه آهن
محمدعلي توحيد
داستان راه آهن در ايران ماجراي پر از ابهامي است كه توجه به آن مي تواند راهگشاي بسياري از مشكلات موجود حمل و نقل كشور باشد.
در حال حاضر عليرغم تأكيدهاي مكرر مقامات مسئول و نشانه هاي آشكار پايدار بودن هرگونه سرمايه گذاري در اين بخش و صرفه اقتصادي و ايمني حمل و نقل ريلي متأسفانه بخش عمده و اصلي بودجه و تسهيلات حمل و نقل كشور به ديگر بخش ها اختصاص مي يابد.
در ايران به دليل وسعت جغرافيائي و پراكندگي شهرها با توسعه حمل و نقل ريلي و جذب سرمايه گذاري هاي دولتي و خصوصي مي توان علاوه بر تأمين شرايط مطلوب براي ارائه خدمات به مسافران و حمل و نقل بار سرمايه گذاري پايداري را براي توسعه اقتصادي كشور پي ريزي كرد.
متأسفانه عليرغم ضرورت توجه به توسعه حمل و نقل ريلي وزارت راه بيش از پيش به توسعه حمل و نقل جاده اي و هوايي توجه مي كند و بخش عمده بودجه هاي دولتي و سوبسيد در اين بخش ها متمركز شده است.
در سال هاي اخير با تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام در چارچوب سياست هاي كلي نظام بر اولويت سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل ريلي تأكيد شده است اما عليرغم اين تأكيد هنوز تحول چشمگيري در اين بخش مشاهده نمي شود.
جا دارد مسئولان امور حمل و نقل ريلي در كشور علاوه بر تلاش براي جذب بودجه هاي دولتي در اين زمينه راهكارهاي لازم براي جذب سرمايه هاي خصوصي براي توسعه حمل و نقل ريلي طراحي و با ارائه به مراجع مسئول و پيگيري، تصويب آن رابه اجرا درآورند.تسريع توسعه حمل و نقل ريلي مي تواند بسياري از مشكلات موجود صنعت حمل و نقل كشور را رفع كند.

پالايشگاه فاز يك پارس جنوبي راه اندازي شد
گروه اقتصادي: عمليات راه اندازي پالايشگاه فاز يك پارس جنوبي آغاز شد.
به گزارش مديريت ارتباطات سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، فرخنده فال نماينده سازمان با اعلام اين مطلب افزود: راه اندازي تجهيزات مكانيكي، برق و ابزار دقيق بعنوان اولويت اول فرايند پالايشگاه گاز فاز يك پارس جنوبي با ورود گاز شيرين به سيستمهاي مختلف پروسس از تاريخ ۸/۳/۸۲ شروع شد و با موفقيت در حال انجام است.

همايش سراسري اتاق هاي تعاون كشور در اروميه
گروه اقتصادي: با هدف تبيين نقش و جايگاه تعاوني ها، دستيابي به راهكارهاي اجرايي توسعه شبكه تعاون كشور و بسترسازي براي تحقق اصل ۴۴ قانون اساسي در بخش اقتصاد تعاوني، همايش اتاق هاي تعاون سراسر كشور گشايش مي يابد. در اين همايش كه به مدت دو روز- ۲۴ و ۲۵ خرداد -با ميزباني اتاق تعاون آذربايجان غربي ادامه دارد مديران استان استعدادها و فرصت هاي سرمايه گذاري در آذربايجان غربي و جمهوري هاي همجوار خارج از مرز استان را براي شبكه تعاون كشور بازگو خواهند كرد.

وزير كار و امور اجتماعي:
۳ ميليون بيكار داريم
وزير كار و امور اجتماعي  بامفيد دانستن  طرح  ضربتي  اشتغال  در خروج  از بحران  بيكاري  تصريح  كرد،  اين  طرح  تأثير چشمگيري  در به كارگيري  كوتاه مدت  بيكاران  و خروج  از بحران  بيكاري  در كشور دارد.
سيد صفدر حسيني  افزود: فصل  ششم  قانون  برنامه  سوم  مربوط به  سياستهاي  اشتغال  است  كه  سياستهايي  را براي  اشتغال  پيش  بيني  كرده  كه بايد  در كنار برنامه  سرمايه  گذاري  و توليد آن را تعقيب  كرد و طرح  ضربتي اشتغال  نيز بر اساس  مواد ۴۹و ۵۶ برنامه  سوم  پايه گذاري  شده  است .
وزير كار در خصوص  نحوه  پيگيري  ادامه  اشتغال  كساني  كه  از تسهيلات  طرح ضربتي  اشتغال  استفاده  كرده اند اظهار داشت : واحدهايي  كه  مربوط به صنايع  هستند سازمان  صنايع ، واحدهاي  خدماتي  را سازمانهاي  بازرگاني ، واحدهاي  تعاوني  را سازمان  تعاون  و واحدهاي  كشاورزي  را سازمانهاي كشاورزي  تائيد و جهت  اخذ وام  معرفي  مي كنند و اگردر طي  برنامه  كارفرما نسبت  به  تعهد خود تخلفي  كند با معرفي  به  بانك  مربوطه  ديون  كارفرما وصول و جريمه  نيز مي شود. حسيني  در بخش  ديگري  از اين  مصاحبه  اظهار داشت  : كشور با ۳ ميليون  فرد بيكار، جوياي  كار و فاقد قدرت  خريد مواجه  است  بنابراين  اقدامهاي كوتاه  مدت ، ميان  مدت  و بلند مدت  براي  جلوگيري  از  اين  بحران  ضروري  است  تا براي  بخشي  از بيكاران  جوياي  كار پاسخي  داده  شود تارشد و ظرفيت اقتصادي  كشور به  بحث  اشتغال  كمك  كند.

پروانه فعاليت يك شركت مسافربري لغو شد
در پي بروز تصادف يك دستگاه اتوبوس مسافربري با دو دستگاه كاميون حامل گندم و تريلر حامل نفت كوره در جاده گناباد بيدخت در استان خراسان در هشتم خرداد ماه جاري كه منجر به كشته شدن ۲۲ نفر و زخمي شدن ۳۱ نفر از مسافران و سرنشينان خودروها شد پروانه فعاليت شركت مسافربري «ميهن نورد شرق» زاهدان به دليل نقض مفاد مواد ۳ و ۶ آئين نامه حمل و نقل بار و مسافر به مدت ۶ ماه لغو شد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱۵۵۷-
۳۶۰۰۱
۴۱۷۴۲
خدمات انفورماتيك
۱۸۵
۳۸۹۴
۲۲۸۵۰
تأمين ماسه ريخته گري
۴۱
۲۹۲۸
۸۲۵۹۶
روغن نباتي پارس
۱۰۰-
۴۲۰۰
۶۴۷۵
مارگارين
۱۱-
۲۲۰۱
۳۴۴۰۰
چين چين
۲۴
۵۱۹۶
۲۲۹۹۲
توليدي مهرام
۵۹۲-
۱۷۶۳۰
۳۵۱۱۳
صنايع شيميايي ايران
۲۹۷
۶۷۰۰
۷۰۰۰
لعابيران
۹۱-
۱۷۴۸
۶۰۰۰
پارس پامچال
۵۰-
۵۴۵۰
۲۶۱۲۱
پتروشيمي خارك
۵
۴۰۰۶
۱۱۰۱۰
پتروشيمي اراك
۱
۷۶۵۰
۳۷۰۸۵
پتروشيمي آبادان
۱-
۱۰۸۰۰
۱۰۸۳۲
داروسازي جابرابن حيان
۸۵-
۱۲۳۲۲
۴۳۲۰
دارويي لقمان
۴۵
۱۲۰۵۰
۱۷۱۱
داروسازي اسوه
۲۳۴
۱۳۶۰۰
۲۲۷۵۷
پارس دارو
۱۹۵
۴۲۵۱۹
۲۰۷۵
داروسازي دكتر عبيدي
۵۲۲
۱۰۹۷۶
۲۶۰۷۷۰
داروسازي زهراوي
۲۰-
۲۵۲۰
۳۰۷۷۲
ايران تاير
۵۹۹
۱۲۵۹۶
۳۸۵۸۴
صنايع لاستيكي سهند
۲۷-
۴۶۵۰
۲۰۰۰۰
پلاستيران
۲-
۳۳۹۳
۷۶۹۰
پاكسان
۶-
۱۳۵۹۲
۴۸۶۵
كربن ايران
۶-
۱۵۰۷
۴۹۶۲
شيشه همدان
۳۹۳
۱۰۰۰۰
۳۴۴۴
كاشي سعدي
۲۲۰۴
۴۶۳۰۲
۱۲۴۸۵۱
سيمان تهران
۱۴۵۸
۶۹۰۰۰
۴۳۵۱
سيمان شمال
۱۱۱-
۴۵۰۳۷
۱۳۲۱۳
سيمان كرمان
۲۱۲-
۲۳۲۸۸
۶۹۵۴۴۱
سيمان فارس و خوزستان
۸۷۴
۱۸۳۵۶
۲۰۲۰۸
سيمان شرق
۱۶۲۷
۳۴۱۷۷
۵۳۸۵
سيمان غرب
۲۳۱۲
۴۸۵۵۹
۱۰۹۹۰
سيمان سپاهان
۱۲۹۸-
۲۴۶۷۹
۳۴۱۷
آلومتك
۲۰
۳۱۳۰
۷۰۷۸۸۸
ماشين سازي اراك
۱۰-
۴۰۹۰
۱۰۰۰
نورد و قطعات فولادي
۳۵-
۷۱۰۰
۱۳۰۵۲۱
صنايع آذرآب
۱۸۹
۵۸۰۰
۳۶۳۲۷۳
تراكتورسازي ايران
۹۱-
۵۱۵۶
۳۶۴۸۰
موتوژن
۲۸-
۱۳۷۴۷
۲۶۴۰
كابل البرز
۶۰-
۳۷۵۰
۱۷۵۸۲
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۲۰
۳۵۵۰
۱۰۳۷۱۹
ايران خودرو ديزل
۱۸
۳۶۶۹
۷۷۶۷۶۶
ايران خودرو
۱۹۸-
۸۷۹۹
۳۹۴۷۸۰
سايپا ديزل
۱۳۹
۷۹۸۰
۱۱۰۸۷۲۳
سايپا
۷۷-
۸۱۵۰
۱۷۱۰۳
زامياد
۲۴۸۰
۷۰۸۰
۵۶۰۰
حق تقدم زامياد
۶۲
۵۱۲۰
۵۴۳۷۰
لنت ترمز ايران
۵۰-
۴۰۵۰
۲۳۴۶۲۵۶
سرمايه گذاري البرز
۳۶-
۲۳۵۳
۲۵۶۶۳۹۷
سرمايه گذاري ملي ايران
۱۸-
۱۶۶۵
۱۲۶۸۸۲
سرمايه گذاري سپه
۱۶-
۱۵۸۴
۱۶۷۲۹۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۶۲
۱۳۳۲
۱۱۳۵۲۳
سرمايه گذاري ملت
۲
۳۲۳۰
۶۷۲۳۵
سرمايه گذاري بانك ملي
۳۳
۲۳۵۰
۷۰۸۶۸
سرمايه گذاري رنا
۲۹۸-
۱۶۰۰۰
۱۵۵۱۰
گروه صنعتي سديد
۴۲-
۳۴۲۸
۳۱۲۹۰
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱-
۱۵۸۷
۶۸۷۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۰۰
۵۰۰۰
۳۰۰۰۰
بهپاك
۱۰۷
۲۲۵۰
۱۱۹۹۹۹
ايران گچ
۱۰۰۰-
۳۳۰۰۰
۱۷۶۱۸۵
سيمان دورود
۷۹۸
۱۶۷۷۲
۱۰۰۵۰۰
فيروزا
۲۴۰
۵۰۴۰
۱۸۷۶۷
داده پردازي ايران
۲۱۳-
۸۶۰۰
۲۱۷۷۰۱
پارس خودرو
۹۵-
۸۶۵۰
۱۴۰۰۰
كمك فنر ايندامين
۱۳۱-
۸۴۹۵
۱۱۶۲۰
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۴۶-
۱۰۵۰
۵۷۶۱۴
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۴
۱۷۴۴
۱۹۸۰۰۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۱۰۹-
۲۱۰۳
۹۸۴۴۲
سرمايه گذاري توكا فولاد
۹۷/۳۱
۸۴/۶۶۲۰
-
شاخص كل قيمت سهام

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۰۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۷۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۱۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۱۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۱۵۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۵۴۰

اقتصادي
اجتماعي زنان
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
بورس
سكه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |