دوشنبه ۱۹خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۱ - jun . 9, 2003
حمل و نقل عمومي بايد توانايي جابجايي ۸۰ درصد مسافران را داشته باشد
گروه شهري: مديركل عمليات ترافيكي راهنمايي و رانندگي كشور تأكيد كرد بايد با توسعه و گسترش حمل و نقل عمومي بتوان زمينه جابجايي ۸۰ درصد مسافران را از اين طريق مهيا كرد.
سرهنگ ميرزايي تبار هدر رفتن وقت، آلودگي هوا و هدر رفتن سرمايه مردم را از مهمترين ضررهاي ناشي از ترافيك در سطح شهرها برشمرد و گفت بخش بزرگي از ترافيك در سطح شهرها به ويژه شهرهاي بزرگ كشور ناشي از رعايت نكردن مقررات راهنمايي و رانندگي است. وي تصريح كرد: برخي از قوانين راهنمايي و رانندگي نقش مثبت خود را از دست داده اند كه معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي براي اصلاح آنها اقدام كرده است.
وي وجود وسايل نقليه شخصي و تك سرنشين را از ديگر عوامل شلوغي جاده ها و ترافيك عنوان كرد و گفت در حال حاضر قوانين خاصي براي محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين در شهرهاي پرترافيك وجود ندارد.

نمايشگاه گردشگري تهران با حضور ۱۲۵ شركت داخلي و خارجي برگزار مي شود
017770.jpg
گروه علمي فرهنگي: ۱۱۰ شركت  داخلي  و ۱۵ شركت  خارجي  در سومين  نمايشگاه  بين المللي  «صنعت سفر، گردشگري  و هتلداري » شركت  مي كنند.
سومين  نمايشگاه  بين المللي  صنعت  سفر، گردشگري  و هتلداري  از ۲۰ تا ۲۴خردادماه  در محل  دائمي  نمايشگاهها در تهران  برگزار مي شود.
معاون  نظارت  و رئيس  كميته  امور نمايشگاههاي  سازمان  ايرانگردي  و جهانگردي  روز يكشنبه  با بيان  اين  خبر در جمع  خبرنگاران ، افزود: اين  نمايشگاه  توسط بخش  خصوصي  و با نظارت  و حمايت  سازمان  ايرانگردي  و جهانگردي  برگزار مي شود.
«عباس  نظري » هدف  از برگزاري  اين  نمايشگاه  را ، تلاش  براي  تبادل  تجربيات در زمينه  صنايع  توريستي  ميان  ايران  و كشورهاي  مختلف  ، شناساندن  ويژگيها و جذابيت هاي  گردشگري  ايران  به  جهان  و افزايش  تبادل  گردشگر با كشورهاي  ديگر عنوان  كرد.
وي  افزود: در اين  نمايشگاه  شركتهاي  توريستي  از كشورهايي  مانند عربستان  سعودي ، امارات  متحده  عربي ، تركيه ، آلمان ، ژاپن ، اتريش ، انگليس  و اندونزي  حضور خواهند داشت  و شركتهاي  «حافل » و «جمجوم » از عربستان ، در ارائه  تسهيلات  براي  برگزاري  اين  نمايشگاه ، مشاركت  داشته اند.

۳ يوزپلنگ در آتش سوختند
017775.jpg
سه قلاده يوزپلنگ در حوالي بافق يزد در آتشي كه يك چوپان به عمد افروخته بود، سوختند.
هفته گذشته ماموران محيط زيست با گشت زني در منطقه بافق متوجه اجساد سوخته سه توله يوزپلنگ شدند. با پيگيري هاي مداوم ماموران، چوپاني كه عامل مرگ يوزپلنگ ها است، دستگير شده است.
چوپان در اعترافات خود گفته است كه پس از مشاهده يك يوزپلنگ بزرگ، با موتور دنبال آن كرده و ديده كه جانور داخل سوراخي رفته است. در اين هنگام چوپان به جمع آوري خار و خاشاك پرداخته تا جانور را هلاك كند. اما غافل از آن كه يوز از سوراخ فرار كرده است. پس از آن كه لانه را آتش مي زند متوجه توله هاي يوز مي شود.
يك كارشناس سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره گفت: انگيزه چوپان از آتش زدن لانه يوز به هلاكت رساندن جانوري موذي بوده است كه به انسان و دام صدمه مي زند. در حالي كه اين جانور به هيچ عنوان به انسان حمله نمي كند و از آن گريزان است.
وي افزود: اين چوپان متخلف به مراجع قضايي تحويل شده است تا به تخلف وي رسيدگي شود.

يك مسئول شهرداري تهران:
نصب كنندگان برچسب هاي تبليغاتي بر در و ديوار منازل يك ميليون ريال جريمه مي شوند
گروه شهري: مدير عامل  سازمان  زيباسازي  شهرداري  تهران  از افزايش  جريمه  نقدي  چسباندن  «برچسب هاي  تبليغاتي» بر ديوارها و درهاي  منازل  توسط افراد سودجو و متخلف  تا سقف  يك  ميليون  ريال  خبر داد.
پيش  از اين  جريمه  نقدي  در نظر گرفته  شده  براي  برخورد با افراد متخلف  در اين  خصوص  حداكثر تا سقف  ۵۰۰ هزار ريال  تعيين  شده  بود.
بر اساس  دستورالعمل  جديد، علاوه  بر افزايش  جريمه  نقدي ، افراد متخلف  بايد براي  پاكسازي  محل هايي  كه  برچسب هاي  تبليغاتي  برروي  آن  نصب  كرده اند، اقدام كنند.
اين  مقام  مسئول  در شهرداري  تهران ، تنها راه  حل  قطعي  براي  پايان دادن  به  تخلفات  تبليغاتي  و جلوگيري  از چسباندن  برچسب  و اعلانات  به  در و ديوار سطح  شهر را اصلاح  ماده  ۹۲ قانون  شهرداري ها توسط مجلس  شوراي  اسلامي  دانست .
«براساس  ماده  ۹۲ قانون  شهرداري ها، تبليغات  بر روي  در و ديوار شهر بجز در مكان هايي  كه  شهرداري  آنها را مجاز شناخته  ممنوع  است  و متخلفان  از اين  امرخاطي  و تعدي كننده  به  حقوق  عمومي  و قانون  محسوب  مي شوند».
به  رغم  استمرار ضعف  در ماده  ۹۲ قانون  شهرداري ها و عدم  اصلاح و به روزنبودن  اين  قانون  و به  منظور تقويت  بعد بازدارندگي  آن ، سازمان  زيباسازي  با طرح  دعوي  در مراجع  قضايي  همچنان  پيگير برخورد با متخلفان  نصب كننده  برچسب هاي  تبليغاتي  بر روي  در و ديوار شهر و درب  منازل  شهروندان است .
توسل  همچنين  به  مصادره  تلفن  معرفي  شده  در برچسب هاي  ارائه  خدمات  اشاره  و خاطر نشان  كرد كه  اين  خطوط تلفن  از متخلفان  سلب  مالكيت  و به  نفع  دولت  ضبط مي شود.

از ۲۸ بازارچه مرزي در دوماهه امسال
۷/۸۷ ميليون دلار كالا از بازارچه مرزي صادر شد
گروه اقتصادي: در دو ماهه اول امسال از بازارچه هاي مرزي ۷/۸۷ ميليون دلار كالا صادر شد.
به گزارش روابط عمومي گمرك اين ميزان صادرات بازارچه كه از ۲۸ بازارچه مرزي صادر شد ۲/۱۲ درصد از صادرات كل كشور را به خود اختصاص داد.
اين گزارش حاكيست بيشترين ميزان صادرات در اين مدت مربوط به بازارچه سيران بند بود كه ۹/۲۹ درصد از صادرات بازارچه ها را دارا بود و پس از آن بازارچه باشماق با ۱/۱۷ درصد و پيرانشهر با ۳/۷ درصد در رده هاي دوم و سوم قرار گرفتند.
براساس اين گزارش اين ميزان صادرات بازارچه  اي در ۲ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۱۴۹ درصد افزايش داشته است.
در اين مدت بيشترين رشد صادرات كالا به ترتيب از بازارچه هاي سيف  سقز، ميرجاوه و سيران بند بود.
همچنين در دو ماهه اول سال ۸۲ صادرات كالا از بازارچه هاي صنم بلاغي، ساريسو و آبادان نسبت به مدت مشابه سال قبل بيشترين كاهش را داشتند.

۸۰ درصد ساختمانهاي تهران در مقابل زلزله آسيب جدي مي بينند
گروه شهري: طبق ارزيابي هاي تخصصي و علمي ۶۰ تا ۸۰ درصد ساختمانهاي تهران در مقابل زلزله آسيب جدي مي بينند.
حمزه شكيب عضو شوراي شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بيان اين مطلب افزود: با وجود اينكه دانش فني ايمن سازي ساختمانها در كشور وجود دارد اما در عمل اين ضوابط فني در ساختمانها رعايت نشده است و اگر زلزله هاي شديد در تهران اتفاق بيافتد خسارات بسيار زيادي به بار خواهد آورد.
وي درباره علت مقاوم نبودن ساختمانها در تهران گفت: يكي از علت ها نبود مصالح استاندارد در ساختمانها است و براي حل اين مشكل بايد كميسيوني تشكيل شود تا نظارتي در اين خصوص اعمال شود.
عضو شوراي شهر تهران اجراي نظام كنترل قوي بر ساخت وسازها را از راههاي نظارت بر مقاومت ساختمانها دانست و تصريح كرد: اگر مديريت قوي در نظام
ساخت و سازها حاكم شود مي توان اين مشكل را رفع كرد. وي خاطرنشان كرد: با مشاركت دولت و آگاهي مردم مي توان ساختمانهايي كه ساخته شده اند را مقاوم كرد. يعني مردم آگاه شوند كه مي توانند سازه هاي خود را به راحتي مقاوم كنند.
شكيب درباره برنامه هاي كميته زلزله و ايمن سازي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: محورهايي در اين كميته مد نظر است كه يكي از آنها كارهاي تحقيقاتي در مورد استفاده از مصالح استاندارد است كه ضوابط لرزه اي در آنها رعايت شده باشد.
وي محور ديگر مورد بحث در اين كميته را مقاوم سازي ساختمانهاي مهم و همچنين ساختمانهاي مسكوني دانست و يادآور شد: ضوابط و دستورالعمل هايي در اين مورد تدوين شده است كه طي برنامه اي در اختيار شهردار تهران قرار مي گيرد.
اين عضو شوراي شهر تهران سيستمي كه ساختمانهاي شهر تهران را كنترل مي كند را غير كارآمد خواند و گفت:  اين نظام با توجه به وضعيتي كه وجود دارد پاسخگو نيست و كاري كه مي خواهيم در اين كميته انجام دهيم به برنامه ريزي و تدوين نظامي دقيق كه هم اجرايي و هم قوي باشد نياز دارد.
وي خاطرنشان كرد: بحث مديريت بحران شهر تهران نيز در كميته زلزله و ايمن سازي مورد توجه قرار مي گيرد كه قبل و حين و بعد از زلزله چه كارهايي بايد انجام داد تا خسارت را به حداقل برسانيم.

ديدار عمومي با شهردار تهران
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران روز پنجشنبه با شهروندان منطقه ۱۷ ديدار و گفتگو مي كند.
روابط عمومي شهرداري تهران، طي اطلاعيه اي از شهرونداني كه فقط درباره مسايل مربوط به شهرداري منطقه ۱۷ درخواست ملاقات حضوري با شهردار تهران را دارند، دعوت كرد در روز پنجشنبه مورخ ۲۲/۳/۸۲ در محل شهرداري منطقه ۱۷- واقع در ميدان ابوذر- ابتداي ۲۰ متري ابوذر غربي حضور يابند.
شهروندان منطقه ۱۷ جهت بررسي مسايل و مشكلات خود، به منظور تكميل فرم ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر لازم است از ساعت ۹ تا ۱۲ روزهاي سه شنبه و چهارشنبه مورخ ۲۰ و ۲۱/۳/۸۲ به روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۷ مراجعه كنند.

قطع آب در بخشي از غرب تهران
گروه شهري: به دليل تعويض شيرخط هاي فرسوده واقع در شهرك ژاندارمري در محدوده شركت آب و فاضلاب منطقه ۳ تهران، آب اين منطقه براي ساعاتي قطع خواهد شد. به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران، از تاريخ ۱۹ تا ۲۳ خردادماه جاري از ساعت ۲۲ تا ۵ بامداد روز بعد آب مناطقي به اين شرح قطع مي شود: از شمال محدود به بلوار خرم رودي، از جنوب محدود به خيابان جلال آل احمد، از غرب محدود به مسيل فرحزاد و از شرق محدود به خيابان سرهنگ اطاعتي. براساس اين گزارش، تانكرهاي آب در ساعات ياد شده در مناطق ياد شده مستقر خواهند بود.

سفر هاي درون شهري در تهران برنامه ريزي اصولي ندارد
گروه شهري: نبود برنامه ريزي اصولي براي سفرهاي درون شهري چه با مقاصد شخصي و چه مقاصد كاري و شغلي موجب شده حجم ترافيك به ويژه در ساعات اوج ترافيك بيش از حد معمول و چند برابر شود.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، در ساعت ۷ تا ۹ صبح و ۴ تا ۷ بعد از ظهر كه مقارن پيك ترافيك تهران است با افزايش حجم ترافيك، حجم آلاينده ها نيز به شدت افزايش مي يابد و به ويژه در درون بزرگراه ها سلامت شهروندان به ويژه سرنشينان خودروها را تهديد مي كند.
افزايش روزافزون تعداد خودروهاي فعال در سطح شهر با توجه به توليد قابل ملاحظه خودرو از يك سو و خارج نشدن خودروهاي اسقاطي از ناوگان شهري، حجم معابر و خيابان ها به ويژه در قسمت هاي مركزي شهري جوابگوي حجم ترافيك فعلي نيست.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |