چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۷۱
Infor.htm
گفت و گو با ناشر الكترونيكي برگزيده سال
اشاره: در چهارمين همايش نشر الكترونيك كه همزمان با شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در ارديبهشت سال جاري برگزار شد، مجتمع فني تهران توانست به عنوان ناشر الكترونيكي برگزيده در بين بيش از ۱۰۰ شركت فعال در زمينه نشر الكترونيكي انتخاب شود اين موضوع بهانه گفت و گوي ما با مهندس سعيد سعادت صانعي، مديرعامل مجتمع فني تهران شد كه از نظر خوانندگان گرامي مي گذرد.
001785.jpg
۱- نشر الكترونيكي چيست؟
گرچه نمي توان تعريف جامع و مانع در مورد اين موضوع اظهار كرد ولي به اختصار مي توان گفت:
هر سندي كه در توليد و توزيع آن از پردازش الكترونيكي استفاده شود نشر الكترونيكي ناميده مي شود. كه مي تواند مبتني بر شبكه هاي ارتباطي و اطلاعاتي از قبيل شبكه هاي محلي و يا شبكه هاي جهاني مانند اينترنت باشد و يا مبتني بر استفاده از كامپيوتر نظير CDROM و يا ساير حافظه هاي جانبي كامپيوتر باشد.
۲- مزيت و تفاوت نشر الكترونيكي با نشر سنتي چيست؟
از مزاياي نشر الكترونيكي مي توان به موارد زير اشاره كرد:
۱- چند رسانه اي است
۲- در كم كردن آلودگي زيست محيطي نقش بسزايي دارد
۳ - سرعت بالاي انتقال اطلاعات يكي از مزاياي ديگر آن است
۴ - هزينه تمام شده آن نسبت به نشر سنتي پايين تر است
۵- منطقه تحت پوشش وسيع تر است
۶- سهولت دسترسي از ديگر مزاياي آن است
۷- امكان ايجاد محدوديت هاي امنيتي در آن وجود دارد
۸- صرفه جويي در زمان و مكان مخاطب بدين معني كه هركسي در هر كجا و در هر زمان به اطلاعات دسترسي دارد.
۹- قابليت جست وجو در آن سهل و آسان و سريع است
۱۰- قابليت نگهداري حجم انبوهي از اطلاعات در فضاي محدود.
مي توان اظهار داشت: نشر سنتي براساس كاغذ، قلم و جوهر و تكنولوژي هاي ابتدايي چاپ استوار است. براي كاربر عام استفاده از آن راحت تر است. استفاده از آن نياز به دانش فني تخصصي ديگر ندارد و همچنين از نظر جسمي آسيب كمتري به بدن وارد مي كند.
۳- سابقه نشر الكترونيكي در ايران به چه زماني برمي گردد؟
از زمان استفاده از كامپيوترهاي شخصي (PC) به تدريج نرم افزارهاي واژه پرداز در اين زمينه توسط شركت هاي ايراني و خارجي توليد و مورد استفاده اشخاص حقيقي يا حقوقي قرار گرفت ولي اين استفاده از نشر الكترونيك مبتني بر (PC) بود از حدود سال ۱۳۷۶ به اين سو با توسعه شبكه هاي كامپيوتري و اينترنت و وب،نشر الكترونيكي مبتني بر وب جايگاه خود را به تدريج در بين اشخاص و شركت ها باز نموده است.
۴- تعداد عناوين كتب نشر الكترونيكي فارسي و انگليسي چه ميزان است؟
آمار دقيقي در زمينه تعداد عناوين نشر الكترونيكي فارسي و لاتين نمي توان ارائه داد .
۵- در صورت امكان تعداد كتب الكترونيكي مجتمع فني تهران را ارائه فرماييد.
بيش از يكصد و پنجاه عنوان كتاب الكترونيكي و يا نرم افزارهاي آموزشي چندرسانه اي در زمينه هاي فناوري اطلاعات از سوي مجتمع فني تهران تهيه شده است.
۶- معيارهاي انتخاب ناشر برتر الكترونيكي در ايران چيست؟
مي توان در زمينه انتخاب ناشر برتر الكترونيكي به موارد زير اشاره نمود:
۱- خلاقيت و نوآوري در محصول
۲- استاندارد بودن توليدات
۳- بالا بودن محتوي كيفي مطالب آموزشي ارائه شده
۴- چند زبانه بودن محتواي محصول
۵- سهولت در جست وجو و يادگيري
۶- سهولت تعامل با كاربر
۷- كارايي و اثر بخشي محصول
۸- تعدد و تنوع محصولات
در چهارمين نمايشگاه ناشرين الكترونيكي علاوه بر موارد فوق، ارائه سرويس خوب به مشتري، غرفه آرايي و رعايت ضوابط و مقررات نمايشگاه نيز از عوامل انتخاب ناشر برتر الكترونيكي ايران است.
۷- وضعيت انجمن صنفي (سنديكا) ناشرين الكترونيكي در ايران به چه شكل است؟
مجمع ناشران الكترونيكي يك شخصيت حقوقي و صنفي و غيرانتفاعي با گرايش غير سياسي است كه در سال ۱۳۷۹ توسط مجتمع فني تهران و چندين مؤسسه ديگر با اهداف زير تشكيل گرديد:
۱- شناساندن مفاهيم و ضرورت هاي نشر الكترونيك و توسعه آن
۲- دفاع از حقوق مادي و معنوي ناشران الكترونيك
۳- ارتقاي فرهنگ عمومي استفاده از محصولات نشر الكترونيك
۴- حمايت از حقوق كاربران محصولات نشر الكترونيك
۵- ايجاد تسهيلات حمايتي از ناشران الكترونيك
۶- ارتباط با مجامع و مراكز بين المللي
۷- سامان دهي توزيع محصولات
۸- بررسي و رفع مشكلات ناشران الكترونيك
اين انجمن علاوه بر موارد يادشده در تنظيم آئين نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم افزار رايانه اي (Copyright) تلاش فراواني را به عمل آورده است و تاكنون چندين نمايشگاه نشريات الكترونيكي را با موفقيت به انجام رسانيده است و نيز تلاش زيادي در جهت دفاع از حقوق كاربران و ناشران الكترونيك به عمل آورده است.
۹- آيا انجمن صنفي ( سنديكا ) ناشرين الكترونيكي در ايران سايتي نيز دارند ؟
خير ، هنوز سايتي راه اندازي نشده است .

تاريخ عرضه نسخه نهايي ويندوز لانگ هورن مشخص نشد
به سوي ويندوز لانگ هورن
(قسمت اول)
اگر روند كار شركت مايكروسافت در زمان توليد ويندوز XP را به خاطر داشته باشيد به ياد خواهيد آورد از حدود دو سال قبل از ارائه ويندوز XP سرو صداي زيادي در مورد اين سيستم عامل توسط مايكروسافت و شركتهاي شريك آن به پا شده بود.
001775.jpg

در حال حاضر دقيقاً عكس اين وضعيت در مورد ويندوز Long horn مطرح است. هرچه كنفرانس هاي خبري در مورد ويندوز XP پر سر و صدا بود اين بار كنفرانس هاي مختلف بدون سر و صدا با ميهمانان بسيار كم برگزار مي شود. تهيه كنندگان ويندوز Long horn هر خبري را كه پيرامون توليد اين ويندوز مطرح مي شود را نه تكذيب مي كنند و نه تأييد.در اين ميان كار خبرنگاران و متخصصاني كه مي خواهند اطلاعات لازم را در مورد سيستم عامل جديد ويندوز Long horn به دست آوردند بسيار مشكل شده است.
در روز هفتم ماه مه يعني در حدود يك ماه پيش مايكروسافت در حاشيه يك نمايشگاه گمنام ناگهان يك سمينار با نام به سوي ويندوز لانگ هورن برگزار شد. در اين سمينار معاون اجرايي شركت مايكروسافت به بعضي سئوالات پاسخ داد و كمي فضا را در مورد محصول جديد اما نسبتاً سري مايكروسافت روشن كرد.
يكي از مسائلي كه تقريباً همه علاقه مندان مي خواهند در مورد آن مطمئن شوند تاريخ عرضه نسخه نهايي ويندوز لانگ هورن به بازار است. همان طور كه پيش بيني شد مسئولان مايكروسافت تاريخ دقيقي در اين مورد اعلام نكردند و فقط به ذكر سال ۲۰۰۵ اكتفا كردند. با اينكه قبلاً تاريخ عرضه ويندوز لانگ هورن اواسط سال ۲۰۰۴ اعلام شده بود مشخص شد بقيه اخباري كه قبلاً در مورد اين ويندوز شنيده بوديم ممكن است مانند همين مسأله دستخوش تغيير شوند.
در حال حاضر نسخه هايي از ويندوز لانگ هورن در بازار ديده مي شوند. اين نسخه ها كه آخرين آنها ۴۰۱۵ Build مي باشند به هيچ وجه با محصول نهايي از نظر رابط گرافيكي و... شباهت زيادي نخواهند داشت.
شايد بعضي از افراد ادعا كرده باشند مايكروسافت سياست روشني در قبال ويندوز لانگ هورن نداشته است. ادعاي آنها شايد در نگاه اول درست به نظر برسد.
از حدود يك سال پيش كه بيل گيتس در يك سخنراني رسماً خبر مربوط به ويندوز لانگ هورن را اعلام كرد تاكنون بارها اخبار ضد و نقيضي در مورد اين ويندوز به گوش رسيده است. مايكروسافت نيز هيچ واكنش قابل توجهي در مورد اين اخبار ارائه نكرده است. اما اگر كمي با دقت به سياست هاي مايكروسافت بنگريم متوجه خواهيم شد مايكروسافت بازي بزرگي را براي دستيابي به يك هدف بزرگ شروع كرده است.
تاكنون و از زمان ويندوز ۹۵ شايد هيچ رقيب جدي در بازار براي مايكروسافت وجود نداشت اما به تازگي رقبايي هرچند ضعيف و به هر حال در خور اعتناي مايكروسافت را به مبارزه دعوت كرده اند.
گرچه شايد تمام اين رقبا در كنار هم باز هم نيمي از قدرت شركت بيل گيتس را نداشته باشند، اما مايكروسافت تصميم گرفته است رقيبان را جدي بگيرد و براي اين كار كلاً سياستهاي خبري خود را تغيير داده است.
يكي از مهم ترين تغييراتي كه در ويندوز لانگ هورن شاهد آن خواهيم بود نحوه معماري كدهاي ويندوز جديد است.
ويندوز لانگ هورن به صورت بلوك هاي گوناگون كدبندي خواهد شد و نسخه هاي مختلف آن از كنار هم قرار گرفتن بلوك هاي گوناگون ايجاد خواهند شد. بلوك اصلي كه پايه اصلي ويندوز را تشكيل مي دهد و شامل ۹۵ درصد كدهاي تمام نسخه ها مي باشد هسته اصلي ويندوز لانگ هورن را تشكيل خواهد داد.
001780.jpg

نحوه جديد معماري كدهاي اصلي ويندوز امكانات جالبي براي كاربران به همراه خواهد داشت. به طور مثال كاربران مي توانند در حين نصب ويندوز بسته هاي نرم افزاري مورد نظرشان را براي نصب شدن انتخاب كنند. به طور مثال يك كاربر خانگي و در عين حال يك مدير سايت اينترنتي به راحتي در حين نصب ويندوز با توجه به كاربرد ويندوز به راحتي مي تواند ابزارهاي مورد نظر خود را نصب كند. ويندوز لانگ هورن همانند ويندوز XP داراي نسخه هاي متفاوتي خواهد بود.
نسخه هاي SKU1 و SKU2 كه تقريباً شبيه نسخه هاي خانگي و حرفه اي ويندوز XP خواهند بود به عنوان نسخه هاي اصلي ويندوز لانگ هورن مطرح هستند و در طرف ديگر نسخه هاي Media Center و Tablet PC را هم خواهيم داشت.
نحوه نصب كردن ويندوز لانگ هورن به طور كلي با نسخه هاي قبلي متفاوت خواهد بود. اگر به ياد داشته باشيد معمولاً بيشتر زمان نصب ويندوز به كپي كردن فايل هاي بسيار زيادي كه هسته اصلي ويندوز را تشكيل مي دادند اختصاص مي يافت.

گزارش
آموزش
خبر
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |