چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۷۱
Infor.htm
اسكار اينترنت غريبانه برگزار شد
بهترين هاي اينترنت معرفي شدند
001760.jpg
امسال برپا كنندگان مراسم اسكارسايت هاي اينترنتي (Webby Award)، جشن ساليانه خود را كه به صورت سنتي در سانفرانسيسكوطي ۶ سال گذشته برگزار مي گرديد ملغي نموده و از برپايي اين گردهمايي طرف نظر كردند.
با اين حال برگزيدگان اين آكادمي معرفي شدند. چگونگي معرفي شدن آنان نيز قابل حدس است، بله به صورت اينترنتي و در وب.
برگزيدگان بخش هاي مختلف اين جشنواره به قرار زيرند:
در بخش سايت هاي خبري جايزه بهترين سايت به سايت هاي google و BBC تعلق گرفت. جايزه بهترين سايت تجاري را Amazon.com از آن خود نمود. سايت meetup.com عنوان برترين سايت اجتماعي را به خود اختصاص داد و در بخش سايت هاي آموزشي earthobservatory.nasa.org در رتبه اول قرار گرفت.
در رده بندي سايت هاي فيلم سايت rottentomatoes.com به عنوان بهترين ها شناخته شدند. در بين سايت هاي مالي PayPal.com رتبه نخست را احراز كرد و در گروه سايت هاي بازي Orisinal.com و Swire.com برگزيده شدند.
در ميان سايت هاي سياسي، سايت هاي moveon.org و بخش سياسي سايت abcnews انتخاب شدند و سايت هاي exploremarsnow.org و howstuffworks.com در بخش سايت هاي علمي بهترين ها شناخته شدند.
در گروه سايت هاي ورزشي espn.com رتبه اول را صاحب شد و بالاخره در بين سايت هاي طنز و سرگرمي بخش نگاه طنز سايت mnftiu به پديده شوم جنگ و سايت theonion.com برگزيده شدند.

روزهاي خوش لينوكس
001755.jpg
طبق نتيجه آزمايش سرعت سنجي اخير شركت اينتل، كارايي سرورهاي لينوكس كه پردازنده ايتانيوم ۳۲ بيتي دارند بهتر از سرورهاي يونيكس و ويندوز مي باشد. از آنجا كه كار با بانك اطلاعاتي، عملياتي سنگين و حائز اهميت براي سرورها به شمار مي آيد، استفاده از سيستم عامل مناسب براي اين كار بسيار مهم است. نتايج اين سرعت سنجي براي لينوكس بسيار خوشايند و نويدبخش مي باشد.
با استفاده از تست سنجش كارايي TPC-C اينتل به اين نتيجه رسيد كه توان محاسباتي سرور ايتانيوم لينوكس برابر ۶۰۰ هزار عمليات پايگاه اطلاعاتي در دقيقه مي باشد.
تحقيقات اخير بيانگر اين مطلب است كه تعداد شركت هايي كه از سيستم عامل لينوكس براي كار با بانك هاي اطلاعاتي استفاده مي كنند نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. اين مطلب نشان مي دهد كه لينوكس قابليت هاي زيادي براي كار با نرم افزارهاي در ارتباط با بانك هاي اطلاعاتي دارد.
TPC-C در حقيقت يك برنامه سنجش صنعتي است كه سازمان دهي هاي متفاوتي از سخت افزار و نرم افزار را مورد بررسي قرار مي دهد.
اخيراً وزارت دفاع آمريكا اجازه استفاده از نرم افزارهاي كد باز در اين وزارتخانه را با مدنظر قراردادن قوانيني خاص بلامانع اعلام كرد. اين اولين باري است كه يك مرجع دولتي بسيار مهم به سوي كد باز روي مي آورد. براي لينوكس اين خبرها بسيار خوشايند است.
از سوي ديگر دولت برزيل به تازگي اعلام نمود كه با روي آوردن به لينوكس صرفه جويي زيادي در هزينه هاي دولت انجام خواهد گرفت.
تمامي اين موارد آينده لينوكس را بهتر و پربارتر از گذشته ترسيم مي كند.

بازگشت BugBear
001770.jpg
گونه جديدي از ويروس Bugbear روز پنج شنبه گذشته مشاهده گرديد و به سرعت انتشار يافت. در همان ساعات اوليه، گزارشات متعددي از آلودگي به اين ويروس از نقاط مختلف جهان دريافت گرديد. اغلب شركت هاي نرم افزار ضد ويروس، درجه خطر و ميزان آلودگي به ويروس Bugbear.b را به «زياد» افزايش داده و اعلاميه هاي هشداري در اين رابطه انتشار داده اند.
ويروس Bugbear داراي عملكردهاي مختلفي چون: انتشار از طريق پيام هاي الكترونيكي آلوده، انتشار از طريق فولدرهاي اشتراكي شبكه هاي محلي،ضبط كليد هاي زده شده بر صفحه كليد،فراهم نمودن شرايط براي دسترسي از راه دور، آلوده كردن فايل و غيرفعال ساختن نرم افزارهاي ضدويروس مي باشد.
اين ويروس خود را به نشاني هاي الكترونيكي كه بر روي رايانه آلوده مي يابد، ارسال مي كند. پيامهاي آلوده داراي موضوع (Subject) و پيوست (Attachment) هاي مختلف و متعددي هستند. تعدادي از عباراتي كه براي موضوع و پيوست توسط ويروس به  كار مي رود، در داخل برنامه ويروس وجود دارد ولي عباراتي نيز مشاهده شده است كه در داخل برنامه وجود ندارد و مي تواند نشان دهنده اين باشد كه اين عبارات نام فايلها و ديگر مشخصات رايانه آلوده است. در بسياري از موارد، فايلهاي پيوست داراي دو پسوند هستند، به عنوان مثال:pif و .doc
ويروس Bugbear مانند ويروس مشهور Klez.h قادر است نشاني واقعي فرستنده پيام آلوده را تغيير داده و به طور شانسي يك نشاني ديگر به عنوان فرستنده (قسمت From پيام الكترونيكي) به  جاي آن قرار دهد.
در نتيجه ممكن است طي روزهاي آينده، افراد مختلف و اغلب غريبه با شما تماس گرفته و اطلاع دهند كه پيام آلوده به ويروس ارسال مي كنيد. ولي هر چه سيستمهاي خود را كنترل مي كنيد، موردي از آلودگي مشاهده نمي كنيد. همچنين ممكن است شما پيام آلوده به اين ويروس را دريافت كنيد. در اين مواقع، نام فرستنده اي را كه در بالاي پيام آلوده مي بينيد، مقصر اصلي ندانيد.
ويروس Bugbear تنها با اجرا شدن فايل پيوست آلوده، فعال مي گردد.اين ويروس براي انتشار و آلودگي خود از يك نقطه ضعف قديمي در نرم افزار Internet Explorer نيز استفاده مي كند. اين نقطه ضعف اجازه مي دهد كه تنها با مشاهده متن و يا باز كردن يك پيام الكترونيكي، فايل پيوست آن پيام بدون اجازه و اطلاع كاربر، اجرا گردد. اين نقطه ضعف در نرم افزار Internet Explorer نگارش ۰۱/۵ و يا نگارش ۵/۵ بدون Service Pack 2 وجود دارد. لذا كاربراني كه داراي Internet Explorer نسخه ۶ هستند تا حد زيادي از آلودگي به اين ويروس در امان مي باشند.

فناوري جديد HP
ترجمه به كمك تركيبي از دوربين و دستيار ديجيتال
001765.jpg
محققان در شركت HP در حال كار بر روي پروژه اي هستند كه با تركيب كارايي يك دوربين ديجيتال و يك رايانه دستي، عكس گرفته شده از علائم و متون در زبان هاي ديگر به راحتي براي كاربر به زبان انگليسي ترجمه خواهد شد.
اين فناوري كه توسط نرم افزاري بر روي دستيار ديجيتال Ipaq ارائه مي گردد، محصولي جديد و متفاوت را معرفي خواهد نمود.
خدمات رايانه اي و الكترونيكي ترجمه در سال هاي اخير رشد زيادي داشته و بسيار پيچيده شده است. در حال حاضر به كمك فناوري بي سيم Bluetooth محققان قادرند از پيشرفت هاي انجام شده در اين عرصه بيشتر استفاده كنند.
OCR يا فناوري تشخيص كاراكترهاي متني به كمك نور، اساس كار HP در اين پروژه مي باشد.
آنچه در انجام اين كار دردسرساز خواهد بود تشخيص متن از مابقي تصوير است.
در حقيقت اين فناوري بايد متن موجود در تصوير را از مابقي تصوير جدا نموده و آن را پس از تبديل به متن از حالت تصوير، ترجمه كند.
در زمان آزمايش اين فناوري، دوربين تعبيه شده براي رايانه دستي عكس علامتي آلماني را گرفت و نرم افزار نوشته شده براي Ipaq توانست متن موجود درعلامت را جدا كرده و به كمك فناوري بي سيم Bluetooth آن را به سروري مجهز به ابزار OCR ارسال كند.
اين OCR كه شش زبان مختلف را حمايت مي كند عمل ترجمه را انجام مي دهد.
البته اين فناوري هنوز نواقص بسيار دارد. از جمله كاربر بايد زبان نوشتاري را از پيش تعيين كند.
در صورت افزوده شدن قابليت نرم افزار OCR به خود دستگاه، عكس هاي گرفته شده بايد از لحاظ كيفيت وضع خوبي داشته باشند تا متن موجود در آنها به راحتي تشخيص داده شده و ترجمه گردد.

خبر
آموزش
گزارش
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |