پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۷۴
كاهش كارمزد تسهيلات سرمايه گذاري را رونق خواهد داد
كاهش كارمزد تسهيلات مردم را به سمت مصرف اعتبارات بانكي سوق مي دهد
منابع بانكي ايران محدود است و قابليت پاسخگويي به تقاضا را ندارد
002910.jpg
كاهش كارمزد تسهيلات بانكي، سرمايه گذاري براي توليد و ايجاد فرصت هاي شغلي جديد را رونق مي بخشد.
يك نماينده مجلس ضمن اعلام مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: شوراي پول و اعتبار در بررسي هاي خود به اين نتيجه رسيد كه كاهش كارمزد تسهيلات اعطايي مي تواند موجب رونق سرمايه گذاري و پايين آمدن هزينه توليد شود به همين خاطر نسبت به اجراي چنين طرحي اقدام كرد.
عضو ناظر مجلس در شوراي پول و اعتبار افزود: سياست كاهش كارمزد تسهيلات بانكي بدون تغيير سود سپرده بانكي اوايل سال گذشته در دستور كار بررسي شوراي پول و اعتبار قرار گرفت.
ايرج نديمي هدف از اجراي اين طرح را كاهش فاصله ميان سود سپرده بانكي و كارمزد تسهيلات اعطايي اعلام كرد.
فاصله سود سپرده بانكي با كارمزد تسهيلات اعطايي از سوي سيستم بانكي بين ۹ تا ۱۱ درصد است در حالي كه استانداردهاي بين المللي بر وجود فاصله اي حدود ۲ الي ۴ درصد دلالت دارد. به همين دليل حدود ۳ سال پيش هنگامي كه بحث كاهش سود سپرده بانكي براي رونق سرمايه گذاري در دستور كار قرار گرفت و در نتيجه تصميمات اتخاذ شده سود سپرده و كارمزد تسهيلات يك درصد كاهش يافت، اعلام شد اين كاهش به صورت دوره اي و مداوم خواهد بود.
اين درحالي است كه مخالفت هاي بانك مركزي مانع از آن شد كه سود سپرده هاي بانكي كاهشي مجدد را تجربه كند.
طبق پيشنهادهاي ارائه شده به شوراي پول و اعتبار و به موجب تصميمات اتخاذ شده مقرر شد به منظور كاهش فاصله سود سپرده بانكي و كارمزد تسهيلات اعطايي، تنها نرخ كارمزد تسهيلات بانكي كاهش يابد.
هرچند عضو ناظر شوراي پول و اعتبار معتقد است چنين اقدامي مي تواند موجب رونق سرمايه گذاري و كاهش هزينه هاي توليد شود، يك مقام مسؤول در بانك مركزي به خبرنگار ما گفت: كاهش سود تسهيلات بانكي در شرايطي كه در بازار پول هاي كلان با بهره هاي ۴۰ درصد مشتري دارد چندان به صلاح نيست.
اين مقام مسؤول كه تمايلي به ذكر نامش نداشت ادامه داد: نرخ پول در بازار آزاد به شدت بالاست و نكته اساسي اينجاست كه اين پول با بهره هنگفت ۴۰ درصد باز هم ميان مردم و فعالان بازار مشتري دارد. در حالي كه اگر در اين فضا كارمزد تسهيلات بانكي را كاهش دهيم در حقيقت اغلب مردم را به مصرف سوق داده ايم چون با توجه به نرخ تورم در كشور دريافت تسهيلات صرفه و صلاح اقتصادي بيشتري نسبت به سپرده گذاري در سيستم بانكي دارد.
او گفت: متوسط سود سپرده بانكي ۱۷ درصد است اما اغلب سپرده گذار با تحليل پول خود مواجه مي شود چرا كه در دوره هاي متعدد بخشي از ارزش پول سپرده گذاري شده در بانك از ميان مي رود اما استفاده از تسهيلات ارزان قيمت صرفه و صلاح بالاتري را براي كليه فعالان اقتصادي، دست اندركاران و اقشار مختلف مردم دارد.
وي ضمن تأكيد بر ضرورت شناور شدن سود سپرده بانكي گفت: بايد بانك ها امكان فعاليت را براي دريافت سود بيشتر و اعطاي سود بالاتر به مشتري داشته باشند.
اين مقام مسؤول گفت: منابع بانكي ايران به شدت محدود است و حتي با نرخ فعلي تكافوي تقاضا را نمي دهد به همين دليل افزايش تقاضا بدون تغيير ضمني عرضه تنها مشكلات را تشديد خواهد كرد.

نرخ ارز تعيين تعرفه واردات در هفته جاري
002925.jpg
نرخ ارز تعيين تعرفه واردات كالا طي هفته جاري مشخص شد.
به گزارش خبرنگار ما به موجب بخشنامه صادره از سوي گمرك ايران نرخ برابري ريال با ارزهاي معتبر بين المللي طي هفته جاري براي 
اولين بار در ماه هاي اخير شاهد تغييرات خاصي بود. به اين ترتيب كه يورو در هفته جاري در برابر ريال تضعيف شد و دلار آمريكا پس از مدت ها در مقابل ريال تقويت شد.
ارزش برابري هر يورو در برابر ريال در هفته جاري ۹۵۶۳ ريال تعيين شده است در حالي كه هفته گذشته اين نرخ معادل ۹۵۹۲ ريال بود.
در عين حال ارزش برابري دلار در مقابل ريال با ۸ ريال ترقي از ۸۱۴۲ ريال به ۸۱۵۰ ريال رسيد.
بررسي ها نشان مي دهد طي هفته جاري نرخ برابري دلار با اغلب ارزهاي معتبر جهان تقويت شده است. جدول برابري نرخ ارزهاي خارجي با ريال به شرح زير گزارش شده است.
هفته گذشته
هفته جاري
نوع ارز
۹۵۹۲
۹۵۶۳
يك يورو
۸۱۴۲
۸۱۵۰
يك دلار آمريكا
۱۳۳۳۵
۱۳۳۵۱
يك پوند انگليس
۶۹۱۸
۶۸۷۰
يكصد ين ژاپن
۶۲۹۷
۶۲۴۲
يك فرانك سوئيس
۵۹۱۰
۵۹۵۹
يك دلار كانادا
۵۳۲۰
۵۳۶۶
يك دلار استراليا
۱۲۲۰
۱۲۰۵
يك كرون نروژ
۱۰۴۸
۱۰۴۹
يك كرون سوئد
۱۲۹۲
۱۲۸۹
يك كرون دانمارك
۲۲۱۷
۲۲۲۰
يك درهم امارات متحده عربي
۲۱۷۲
۲۱۷۴
يك ريال عربستان سعودي
۲۷۲۷۷
۲۷۲۳۷
يك دينار كويت
۲۱۵۹۶
۲۱۶۱۸
يك دينار بحرين


رويداد
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
صنعت
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |