سه شنبه ۳ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۸۶
Infor.htm
اولين جشنواره كارت اينترنت و تلفن در ايران
هفته اينترنت
اشاره: اولين جشنواره «كارت اينترنت و تلفن در ايران» از تاريخ ۱۴ لغايت ۲۰ مردادماه ۱۳۸۲ در مركز آفرينش هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار خواهد شد. انگيزه هاي برگزاري اين جشنواره و اهداف آن را با دبير جشنواره و مدير عامل مؤسسه كانون آويده مهندس سيد امير رضا شجاعي در ميان گذاشتيم كه ماحصل اين گفتگو در پي مي آيد.
002035.jpg
* آقاي شجاعي براي آغاز بحث بفرمائيد تفكر برگزاري «جشنواره كارت اينترنت و تلفن در ايران» از كجا شروع شد؟
- با توجه به آمار رسمي، تعداد كاربران اينترنت حدود سه ميليون و دويست هزار نفر در ايران برآورد شده است كه اين رقم در حدود
۲/۴ درصد كل جمعيت كاربران را تشكيل مي دهد. اين آمار از نقطه ايده آل در دنيا فاصله زيادي دارد و اين امر موجب شد تا ما درصدد برگزاري جشنواره فوق شويم. ايده اوليه آن توسط برادرم آقاي مهندس سيدعليرضا شجاعي طرح شد و بنده نيز آن را برنامه ريزي كرده و بسط دادم.
* چرا عنوان اين جشنواره را «كارت اينترنت و تلفن» نامگذاري كرديد؟
- عقيده ما بر پايه تبيين فلسفه وجودي اينترنت و دسترسي آسان به اطلاعات بود و اينكه اين مقوله توانست دهكده جهاني كوچكي را ايجاد كند تا دسترسي به اطلاعات آسان تر باشد. به بياني واضح تر كارت اينترنت دسترسي به شبكه جهاني را تسهيل مي كند بدين معنا كه يك «فوق آسان» است. يعني اينترنت يك نوع دسترسي ساده به اطلاعات بوده و كارت اينترنت نيز به تبع، دسترسي به شبكه جهاني را تسهيل مي كند.
* زمان برگزاري اين جشنواره را اعلام فرماييد.
- از ۱۴ تا ۲۰ مردادماه به مدت ۷ روز برگزار خواهد شد و اسم اين هفته را «يك هفته با اينترنت» نامگذاري كرده ايم.
* اهداف اصلي جشنواره «كارت اينترنت و تلفن در ايران» را بفرماييد.
- اهداف اصلي جشنواره عبارتند از: ۱. ايجاد زمينه دسترسي بسيار آسان به اينترنتي با كيفيت بالا و هزينه مناسب. ۲. نمايش توانمندي هاي شركت اينترنتي ايران. ۳. ايجاد فرهنگ استفاده صحيح از اينترنت و ۴. شناخت نيازها و خواسته هاي كاربران اينترنت.
يكي از بزرگترين اهداف ما اين است كه ارائه اينترنت و خدمات آن با تخفيف ويژه باشد. يعني يك فروش ويژه و استثنايي در جشنواره داشته باشيم. با توجه به اينكه تعداد كاربران در فصل تابستان زياد است و علت آن نيز تعطيلي مدارس و دانشگاهها و اتمام كنكور است. پس ما اگر شرايط ويژه اي را براي دريافت خدمات با تسهيلات ويژه و هزينه بسيار اندك جهت استفاده كاربران داشته باشيم قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت.
* آيا براي شناخت نيازها و خواسته هاي كاربران نظرسنجي انجام داده ايد؟
- براساس انتخاب بازديدكنندگان كه همان كاربران اينترنت هستند، تنديس نقره اي بهترين «ISP»جشنواره را اهدا خواهيم كرد. اين تنديس بهانه اي است تا ما فاكتورهايي را پيدا كنيم كه نظر كاربران را جلب مي كند. در واقع «ISP»ها واسطه اي براي دستيابي ما به نظر كاربران است.
نكته اي كه بسيار مهم مي نماياند آن است كه گروه برگزار كننده اين جشنواره كميته برگزاري جشنواره بين المللي كتاب تهران است. يعني اين گروه ۴۵ نفره كه در جشنواره بين المللي فعال بودند متولي برگزاري اين جشنواره نيز هستند كه دو مؤسسه «كانون آويده» و «رسانه سبز» است.
* براي ايجاد فرهنگ سازي استفاده صحيح از اينترنت چه اقداماتي صورت گرفته است؟
- بايد بدانيد كه ما روز به روز با كاهش معدل سني كاربران اينترنت مواجه ايم. يعني ميانگين سني كاربران اينترنت در حال كاهش است و چنانچه ما از پايه فرهنگ سازي نكنيم در آينده دچار مشكل خواهيم شد.
متأسفانه طبق آمار بي هدفي و بيكاري جوانان باعث سوق دادن آنها به سمت «Chat» مي شود. اگر ما اين فرهنگ سازي را به كمك كميته كودكان و نوجوانان جشنواره كه متشكل از دوستان عزيزمان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است. انجام دهيم قطعا به يكي از بزرگترين اهدافي كه در پي آن بوديم و همانا فرهنگ سازي است دست يافته ايم و آن آموزش استفاده صحيح از اينترنت از دوران نوجواني است.
* آيا شما به طور مشخص در اين رابطه اقدامي انجام داده ايد؟
- كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نمايندگاني را تعيين نموده كه در اين كميته برنامه ريزي مي كنند و بايد بدانيم كه نقش «كانون پرورش» به سبب مخاطبان زيادش بسيار مؤثر است.
* آيا شما آمار دقيقي از ميزان و جنسيت كاربران اينترنت داريد؟
- متأسفانه ما آمار دقيقي در اين رابطه نداريم. اما بر آنيم تا در اين جشنواره با كمك از كميته آمارگيري جشنواره اعداد و ارقام مربوط به جامعه آماري كه شامل بازديدكنندگان هستند را بررسي و تحليل كنيم بنابراين بازديدكنندگان مي توانند نقش فوق العاده  اي در آمارگيري ما داشته باشند.
* سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و نيز مخابرات به عنوان متولي و اسپانسور انتخاب شده اند، انتخاب اين سه نهاد بر چه اساسي بوده و نقش شان در اين زمينه چيست؟
- نكته اي كه در اينجا بايد ذكر شود اين است كه اسپانسورها و حمايت كننده هاي ما همگي معنوي بوده و ما به هيچ عنوان حمايت كننده مادي نداريم. بزرگترين حمايت كننده ما كانون پرورش فكري بوده كه حمايت مالي نداشته است. البته ما كمك مالي نخواستيم و بيشتر به پشتيباني معنوي آنها نياز داشتيم. پس از آن انجمن كارفرمايان شبكه هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي يعني انجمن ISPها و شركت پست جمهوري اسلامي ايران و انجمن انفورماتيك ايران و كميته IT شركت مخابرات هستند.
تمام اين نهادها حمايت معنوي داشتند و ما نيز استفاده هاي بهينه و مهمي كرده ايم. كانون پرورش فكري به اين دليل انتخاب شد تا ما از دو نظر بتوانيم حسن استفاده را از آنها داشته باشيم: ۱. مخاطب مهمي كه كانون دارد كه همان كودكان و نوجوانان هستند. ۲. فضاي بسيار عالي و بكر نمايشگاهي، به اضافه امكانات جانبي كه در مجموعه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان وجود دارد.
از طرفي بحث جايگزيني پست الكترونيكي به جاي پست سنتي باعث شد تا از شركت پست و جناب آقاي مهندس فائقي مدير عامل شركت پست دعوت كنيم با حضور در اين جشنواره از اين حركت حمايت كنند.
انجمن كارفرمايان شبكه هاي ارائه دهنده خدمات اينترنت يعني انجمن ISPها كه خود متولي اين بحث در ايران هستند نيز (آقاي پارسا - دبير انجمن) امكانات بسيار خوبي و كمك هاي زيادي را در اختيار ما قرار دادند تا بتوانيم به نحو شايسته اي اين جشنواره را برگزار كنيم.
همچنين معاون محترم وزارت پست و تلگراف و تلفن كه عالي ترين مقام مربوط به IT در ايران هستند نهايت همكاري لازم و حمايت هاي مورد نظر را با ما داشتند.
* در مورد مراسم ويژه جشنواره اطلاعاتي در اختيار ما قرار دهيد.
- مراسم ويژه ما شامل مراسم افتتاحيه و اختتاميه است كه مراسم افتتاحيه با حضور آقاي دكتر معتمدي وزير پست و تلگراف و تلفن، اعضاي محترم شوراي شهر و شهردار محترم تهران برگزار مي شود.
به نظر ما بازديد اين مقامات از اين جشنواره و ارتباط نزديك آنها با شبكه هاي اينترنتي و ISPها و كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي كه براي اولين بار به وقوع مي پيوندد كمك فوق العاده اي در راستاي بهبود وضعيت جامعه ISPها در ايران خواهد بود و شايد فشارهايي كه در اين زمينه به بخش خصوصي وارد مي شود را تا حد قابل ملاحظه اي كاهش دهد.
* محل برگزاري جشنواره در كدام مكان قرار دارد؟
- محل برگزاري جشنواره كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است كه ۴۲۰۰ متر فضاي نمايشگاهي و نيز سالن همايش ها در نظر گرفته شده است. همچنين كلاسهاي كارگاههاي آموزشي وجود دارد كه ما حسن استفاده را از آنها خواهيم برد و به نظر بنده بهترين فضاي نمايشگاهي بعد از نمايشگاه بين المللي است.
* آيا در اين جشنواره سخنراني و يا سمينار نيز ارائه مي شود؟
- ما سه همايش با موضوعات مختلف اينترنت و ۷ كارگاه آموزشي اينترنت در خلال ۷ روز جشنواره داريم. عوامل برگزاري سه همايش شركت پست، كميته IT مخابرات و انجمن ISPها است و كارگاههاي آموزشي نيز توسط ۷ شركت بزرگ ارائه دهنده خدمات اينترنت در موضوعات مختلف برگزار خواهد شد.
* هزينه برگزاري اين جشنواره از چه محلي تأمين مي شود؟
- هزينه هاي برگزاري جشنواره از طريق اجاره غرفه هاي فضاي نمايشگاهي تأمين خواهد شد و هيچ كمك مالي از هيچ نهاد و سازماني دريافت نشده است.
نكته مهم و جالبتر اينكه حضور در كليه همايش ها و كارگاههاي آموزشي براي شركت كنندگان رايگان است.
* تعداد ايستگاههاي كاري رايگان و نحوه استفاده عموم در طول جشنواره به چه شكل است؟
- كلا تمام خدمات موجود در جشنواره به صورت رايگان در اختيار بازديدكنندگان قرار مي گيرد. ۴ پايگاه بزرگ استفاده رايگان از اينترنت، تمامي همايش ها و كارگاههاي آموزشي، كلاسهاي ويژه آموزش به كودكان و نوجوانان و نيز برنامه هاي شاد كه گروههاي هنري در ساعاتي از جشنواره اجرا خواهند شد مثل كنسرت موسيقي پاپ كه براي بازديدكنندگان در نظر گرفته شده است همگي به صورت رايگان ارائه مي شود.
برنامه هاي شادي بخش ما مصداق واژه جشنواره است و ما سعي خواهيم كرد تا فضاي بسيار شادي را در كنار محيط علمي و آموزشي ايجاد كنيم. ساعت برگزاري جشنواره نيز از ۱۶ تا ۲۲ شب تنظيم شده تا علاقمندان پس از ساعات پاياني ظهر و به دور از هواي گرم بتوانند به صورت فردي و خانوادگي از فضاي موجود استفاده مطلوب تر ببرند.
* برنامه اختتاميه به چه شكل است؟
- برنامه اختتاميه در روز ۲۰ مردادماه و تحت عنوان جشن بزرگ ISPها برگزار مي شود. از اين جشن علاوه بر معرفي ISPهاي برتر تنديس طلايي بهترين ISP را به انتخاب كميته فني جشنواره به ISP برتر اهدا مي كنند.
* كميته فني جشنواره متشكل از چه كساني هستند؟
- كميته فني جشنواره متشكل از مديرعامل شركت پست، رئيس كميته IT، دبير انجمن ISPها و سه تن از كارشناسان اينترنت و نماينده مطبوعات است كه با توجه به معيارها و ملاك هايي كه جهت انتخاب ISP برتر دارند، تنديس طلايي را اهدا خواهند كرد.

معرفي نرم افزار Microsoft Plus
002045.jpg


با نصب اين برنامه سودمند بر روي ويندوز XP امكانات ذيل در اختيار كاربر قرار خواهد گرفت:
Digital Media
با هفت برنامه امكانات جديدي به Windows Media Player اضافه كرده- امكان دسترسي از طريق رابط Plus را نيز مهيا مي كند. ليست برنامه هاي اين گروه عبارت است از:
:تPlus! Voice Command * براي اجراي فرامين صوتي در برنامه
: Pluse!MP3 Audio converter * مبدل فايلهاي موسيقي MP3 و WAV به WMA با قابليت  فشرده سازي فايل تا ۵۰% بيشتر از MP3 و حفظ كيفيت صدا.
:Plus!CD Label maker * برنامه اي براي چاپ بر چسب روي قاب پلاستيكي و CD با توانايي متعدد.
:Plus! Speaker * افزايش كيفيت پخش صدا با تعريف Profile بلندگو Enhancement
: Plus! Personal DJ * برنامه اي جهت ايجاد Playlist سفارشي از موسيقي هاي دلخواه در Media Player
: Pluse!Media Player Skins * اضافه كردن چهار Skin جديد Plus به برنامه
:Plus!3-D Visalizations *اضافه كردن سه انيميشن ۳ بعدي بصري به برنامه
002050.jpg

Games
با ۳ بازي سه بعدي :
Russian Square Plus!
The Labyrinth plus!
Hyper Bowl Plus!
امكان Download كردن زمين بازي متفاوت براي Hyper Bowl با حجم ۵۰ مگابايت از سايت اينترنت و امكان بازي بيش از ۴ نفر از گزينه هاي اضافي است. Themes اضافي اين بازي با قيمت ۵۹/۱۵ دلار به شرح زير مي باشد:
Classic- Pins of Rome - High Seas- Yosemite-Tokyo-
San Francisco
همچنين Theme اضافي بازي The Labyrinth به صورت مجاني از سايت قابل download است (با حجم ۲ مگابايت)
Themes
امكان اضافه كردن چهار Theme جديد Plus براي محيط ويندوز بنام هاي Aquarium- Space-Nature- Davinci
Screen Savers
با هشت Screen Saver جديد شامل:
Aquarium*
شايد داشتن يك آكواريوم زيبا آ رزوي هر يك از ما باشد، اما علاوه بر هزينه اوليه و نگهداري مسائل رسيدگي مداوم به ماهي ها از مسائل بازدارنده براي بسياري است كه به دليل كمبود وقت نبودن در منزل در زمانهاي طولاني اجراي آن را ناممكن كرده است. حال مايكروسافت با ايجاد اين آكواريوم زيبا با ۳ ماهي- نورپردازي بي نظير- امكان سفارشي كردن آن را نيز به كاربر داده است.
امكاناتي از قبيل:
- خريد ماهي جديد: با پرداخت ۹۵/۱۹ دلار مي توان پنج ماهي جديد از مجموع ۲۰ ماهي سفارشي به آكواريوم اضافه كرد. همچنين ماهي  Goldfish با هزينه ۹۵/۱۴ دلار به صورت سفارش ويژه قابل خريد است.
اسامي ماهي هاي قابل خريد عبارتند از:
Add is Butter flyfish/Blue Damselfish/Blue Ring Angel fish/ clown trigger fish/copper-banded Butterflyfish/ Emperor Angel Fish/ Flame Angel fish/ Forceps Butter flyfish/ French Angelfish/ Koran Angelfish/ Lionfish/ long fin Bannerfish/ Percula Clawnfish/ Picassofish/ Powder Blue Tang/ Purple Tang/Queen Angelfish/ Redfin Butter flyfish/ Regal angel fish/ Regal Tang/ Rock Beauty Angelfish/ Royal Gramma/ Seastar/Squarespot Anthias(male)/ Threadfin Butter flyfish/ Three Stripe Damselfish yellow Tang
- اضافه كردن ساعت كريستال براي آكواريوم با امكان نمايش تاريخ و زمان به قيمت ۹۵/۹ دلار
002060.jpg

- اضافه كردن ماهي كريستال به قيمت ۵۹/۱۹ دلار به آكواريوم.
My Picture *
امكان نمايش تصاوير خانوادگي و يا دلخواه به عنوان Screen Saver با مشخص كردن فولدر حاوي تصاوير مورد نظر و سفارشي كردن روش نمايش با ۷ جلوه ويژه مختلف
Space *
نمايش ماهواره اي متحرك در مدار زمين و فضانوردي در اطراف آن
Nature *
نمايش افتادن برگ در يك جويبار
Davinci *
نمايش اختراعات لئوناردو داوينچي با مستندات آن به عنوان پس زمينه
Robot Circus *
آكروبات بازي يك ربات حول يك محيط مدور
Sand Pendulum *
حركت ۳ بعدي يك ساعت شني
Mercury Pool*
نمايش افتادن قطرات جيوه در يك حوضچه جيوه
نرم افزار Microsoft Plus به قيمت ۹۵/۲۹ دلار به فروش مي رسد.
www.Microsoft.com/windows/plus

معرفي سايت هاي خبرگزاري ايران
۱. خبرگزاري مهر
002010.jpg

www.mehrnews.com
خبرگزاري مهر با صاحب امتيازي سازمان تبليغات اسلامي شروع به فعاليت كرد. از ۲۷ خرداد سال جاري فعاليت اينترنتي سايت خبرگزاري مهر آغاز و هم اكنون به ۴ زبان فارسي، عربي آلماني و انگليسي با موضوعات ذيل اطلاع رساني مي كند:
فرهنگ و هنر- اجتماعي- اقتصادي- سياسي- بين المللي- ورزشي- گزارش- مصاحبه- تحليل- نقد


۲. خبرگزاري كار ايران (ايلنا)
002030.jpg


www.ilna.ir
خبرگزاري كار ايران (ايلنا) به زبان فارسي اطلاع رساني مي كند و موضوعات آن عبارتند از:
عناوين كل اخبار- اجتماعي- اقتصادي- بين المللي- سياسي- فرهنگي- كارگري- ورزشي با امكان جست وجو و دسترسي به آرشيو اخبار. امكان ارسال خبر از طريق E-mail به اين خبرگزاري و همچنين اشتراك خبري از موارد بارز سايت مي باشد.


۳. خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)
002040.jpg


www.isnagencg.com
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وابسته به مؤسسه خبري- فرهنگي جهاد دانشگاهي در حال حاضر در ۲۷ واحد جهاد دانشگاهي دفاتر نمايندگي خبرگزاري تأسيس و در اين دفاتر ۱۸۰ نفر در عرصه تهيه- جمع آوري و انتشار اخبار فعاليت دارند.
منابع خبري دانشگاه:
عمده ترين منابع خبري دانشگاه را مي توان در موارد ذيل جست وجو كرد:
۱- تشكل هاي سياسي- فرهنگي و علمي۲،- وقايع دروني دانشگاه۳،- امور تحقيقاتي و پژوهشي۴،- نظرسنجي۵،- اينترنت
سرويس هاي خبري:
در حال حاضر در دفتر مركزي خبرگزاري و در حوزه پردازش خبر، سرويس هاي علمي- فرهنگي- هنري و سياسي در دو نوبت صبح و بعد از ظهر مشغول فعاليت هستند.
موضوعات خبري سايت در دسته بندي ذيل انجام گرفته است:
عناوين كل اخبار- اجتماعي- علمي و پژوهشي- صنفي و آموزشي- بهداشت و درمان- اقتصادي- صنعت و فناوري- سياسي و خارجي- فقه و حقوق- مجلس- بين الملل- تاريخ- فرهنگ و ادب- فرهنگ و هنر- ورزشي- عكس- صوت
امكان جست وجو در تيتر اخبار روز و دسترسي به آرشيو اخبار از مزاياي اين سايت است. هم اكنون با راه اندازي منطقه يك خبري (خوزستان) ايسنا قصد راه اندازي اخبار محلي استاني نيز دارد. از ديگر امكانات اين خبرگزاري مي توان موارد ذيل را ذكر كرد:
ارسال خبر به ايسنا- پيشنهاد سوژه- كتابخانه فايل هاي مورد نياز جهت استفاده بهتر از سايت.


۴ . خبرگزاري ميراث فرهنگي (CHN)
002055.jpg


www.chn.ir
اين خبرگزاري با همت انجمن روزنامه نگاران و نويسندگان ميراث فرهنگي با هدف اطلاع رساني تخصصي در حوزه ميراث فرهنگي و آگاهي افكار عمومي شكل گرفته است. فعاليت انجمن از سال ۱۳۸۱ آغاز و هم اكنون موضوعات اخبار اين سايت عبارتند از:
اجتماعي- فرهنگ و هنر- ميراث انسانها- ميراث جهان- تخصصي- گردشگري- از رسانه هاي ديگر- گزارش- مقاله و مصاحبه است. امكان جست وجو در متن يا تيتر خبر و دسترسي با آرشيو از مزاياي سايت است.


۵. خبرگزاري فارس
002065.jpg


www.Farsnews.com
اين خبرگزاري با موضوعات ذيل اخبار خود را دسته بندي كرده، اطلاع رساني مي كند: عناوين كل اخبار- سياسي، اجتماعي- اقتصادي- بين المللي- فرهنگ و ادب- امكانات ويژه سايت- دسترسي به اخبار روزهاي قبل- جست وجو در اخبار است.


۶ . خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا)
002015.jpg


www.ipna.ir
موضوعات خبري اين خبرگزاري عبارتند از:
اجتماعي- اخبار آزاد- بسكتبال- بين الملل- تحليل- دووميداني- رزمي- فوتبال- مقالات (تحليل، تفسير، نقد)- هندبال- واليبال- ورزش بانوان- ورزش دانش آموزان- ورزش دانشجويان- ورزش كارگران- ورزش نيروهاي مسلح- ورزش هاي همگاني- ورزش هاي پايه- وزنه برداري- كشتي- پزشكي ورزشي و آلبوم تصاوير است.
امكان جست وجو در اخبار- خبرنامه الكترونيكي و ارسال خبر از موارد ويژه سايت است.


۷. خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران(ايرنا)
002020.jpg


www.irna.com
اين خبرگزاري در سال ۱۳۱۳تحت عنوان آژانس پارس در وزارت امور خارجه تشكيل شد. در سال ۱۳۴۲ همزمان با تاسيس اطلاعات خبرگزاري پارس به اين وزارتخانه ملحق و به صورت ۲۴ ساعته فعاليت خود را آغاز كرد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال ۱۳۶۰ به نام خبرگزاري جمهوري اسلامي تغيير نام پيدا كرد. ايرنا در۳۰ مركز خارج از كشور دفتر خبري داشته و به ۳ زبان فارسي ، انگليسي و عربي اطلاع رساني مي كند.

شيوه نامه اجرايي
حمايت از تحقيقات و توليد محصولات ICT در بخش خصوصي و تعاوني
قسمت اول
002025.jpg
فناوري ارتباطات و اطلاعات از جمله صنايع دانايي محور به شمار مي آيد. موفقيت كشورها براي حضور در اين عرصه منوط به سرمايه گذاري تحقيقاتي مناسب در بخش هاي مختلف دولتي و غيردولتي مي باشد. لذا سرمايه گذاري تحقيقاتي علاوه بر نهادهاي علمي، بايد در سطح شركت هاي خصوصي فعال در اين زمينه نيز صورت پذيرد.
دولت جمهوري اسلامي ايران در راستاي اهداف طرح توسعه كاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات (تكفا) در نظر دارد در جهت رفع نيازهاي بازار داخل و ارتقاء توان رقابت در بازار جهاني، نسبت به تقويت بنيه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در بخش خصوصي و تعاوني اقدام نمايد.
بدين منظور از ايده هاي تحقيقاتي، فناوري و توليدي شركت هاي خصوصي و تعاوني در قالب اعطاي اعتبار تحقيقاتي و وام توليد، حمايت مالي بعمل مي آيد.
رويكرد دولت در حمايت از تحقيقات بخش خصوصي عبارت است از:
۱. ارائه حمايت به صورت وسيع و قابل دسترس براي تمامي شركت ها
۲. تكيه بر بخش خصوصي بعنوان سرمايه گذار و نقش آفرين اصلي و دولت بعنوان حمايت كننده (تامين كننده بخشي از هزينه تحقيقاتي)
۳. رعايت و تقويت سازوكارهاي جاري در بخش خصوصي (حمايت از پروژه هاي داراي توجيه اقتصادي و بازار)
۴. حمايت در راستاي توليد محصولات مشخص و قابل عرضه به بازار
۵. استفاده از مكانيزم هاي نظارت و كنترل ساده به نحوي كه حقوق تهيه كننده رعايت شده و حفاظت از ايده ها و دستاوردهاي آنان تضمين گردد.
مشخصات عمومي ايده ها جهت حمايت:
۱. در راستاي توليد و يا ارتقاء يك محصول ICT بوده و براي به انجام رساندن آن نياز به تحقيق و توسعه (R•D) وجود داشته باشد.
۲. محصول پروژه داراي بازار باشد.
۳. زمان انجام پروژه و ارائه محصول از يكسال تجاوز ننمايد.
محورهاي طرح:
۱. شبكه (Networking
۱.۱شبكه
۲.۱ مديريت هوشمند ساختمان ها
۳.۱ ارتباطات سخت افزار و نرم افزار
۲. هوش مصنوعي
۱.۲ پردازش گرهاي زبان فارسي
۲.۲ هوش مصنوعي
۳. تجارت الكترونيكي
۱.۳ تجارت الكترونيكي
۲.۳ بانكداري الكترونيكي (E-banking)
۳.۳ كارت هوشمند
۴.۳ مديريت روابط با مشتري ها
۴. سيستم هاي اطلاعاتي
۱.۴ برنامه ريزي منابع سازماني (ERP)
۲.۴ اتوماسيون اداري
۳.۴ بانك هاي اطلاعاتي و نرم افزارهاي مربوطه (EDBMS)
۵. نرم افزارهاي آموزشي و فرهنگي
۱.۵ نرم افزارهاي فرهنگي و هنري
۲.۵ نرم افزارهاي سرگرمي و بازي
۳.۵ آموزش و نرم افزارهاي علمي
۶. امنيت اطلاعات
۱.۶ امنيت اطلاعات
۷. ساير با توضيحات
دسته بندي پروژه ها به لحاظ نوع و ميزان حمايت:
نوع و ميزان حمايت از ايده هاي تحقيقاتي برحسب سابقه انجام پروژه به يكي از دو شيوه زير خواهد بود.
۱. ايده هاي منجر به توليد محصولات جديد كه انجام آنها صرفاً نيازمند وجود دانش عمومي ICT بوده و تمامي متقاضيان مي توانند به نحو يكسان نسبت به انجام آن اقدام نمايند.
۲. ايده هاي تكميل محصولات موجود، كه انجام آن عموماً توسط بوجود آورنده محصول اوليه امكان پذير است .

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |