پرز زياد حرف نمي زند اما هر بار كه در حضور مردم ظاهر مي شود و شروع به سخنراني مي كند هدفش اعلام طرح هاي بزرگي مانند طرح هاي فرعون است
قسمت پاياني
سهيلا قاسمي
اما گذشته از همه اين حرف ها فلورنتينو پرز دوست دارد كه بيش از هميشه برتري خود را در دنياي فوتبال به همه تحميل كند. مسلماً او اين نكته را در نظر دارد كه رئال مادريد هنوز به اندازه منچستر يونايتد ثروتمند نيست. او از مسئله فشار مجامع در سنن اسپانيا مطلع است و به همين دليل نمي خواهد رئال را همانند اين باشگاه انگليسي وارد بازار بورس كند. از سويي ديگر هراس از شفافيت حساب ها هم مطرح است. قدرت مادريد تنها به ۶۹۵/۵۰ موسسه و بودجه ۲۹۳ ميليون يورويي اش مربوط نمي شود. يكي از مسئولان اين باشگاه مي گويد: «با توجه به تحقيقات به عمل آمده، در سراسر جهان ۱۰۰ ميليون نفر دوستدار رئال مادريد هستند. آيا در ميان كارخانجات جهاني، كارخانه اي سراغ داريد كه اين همه مشتري داشته باشد؟» يكي از روزنامه نگاران نشريه ال موندو معتقد است: «ورود به بازار بورس بايد صورت بگيرد يا نه؟ هيچ كس نمي تواند ما را فريب دهد. مسئله اصلاً اين نيست بلكه مسئله اصلي اين است كه فلورنتينو مي خواهد از رئال يك منبع درآمد جهاني بسازد. »
براي او هيچ چيزي خارج از اندازه نيست. در واقع شعار او همين است و نمي خواهد مسائل را بزرگ ببيند. انتخاب رئال توسط فيفا به عنوان «بهترين باشگاه قرن بيستم» برايش كافي نيست. رئال بايد بيش از اينها در آسمان قرن حاضر بدرخشد. بايد در تمام گفت وگوها سخن از رئال باشد. بايد مردم بيش از هري پاتر به رئال فكر كنند. علي رغم رفتار آرام و خونسردش فلورنتينو براي شكستن ركوردها بسيار عجول است. او زياد حرف نمي زند، اما هر بار كه در حضور مردم ظاهر مي شود و شروع به سخنراني مي كند هدفش اعلام طرح هاي بزرگي مانند طرح هاي فرعون است. هر بار كه سخنراني مي كند از به خدمت گرفتن بازيكني با قيمت هاي ميليوني حرف مي زند يا به تمجيد از عظمت باشگاه و محبوبيت جهاني آن مي پردازد. تيم او با حضور رائول، روبرتو كارلوس، ماكلله و بكام كه تازه به جمع ساير ستاره ها افزوده شده بيشتر به يك تيم ملي جهاني شبيه است.
علاقه ديوانه وار اوبه كارهاي بزرگ و عشق به تشكيل يك تيم منتخب جهاني بيش از هميشه در سال ۲۰۰۲؛ يعني سالي كه رئال صد ساله شد قابل مشاهده بود.
آن سال آنها تورنمنت منتخبي به همراه بايرن مونيخ و منچستر به راه انداختند. بازي هاي بسكتبالي به همراه مجيك جانسن ترتيب دادند، ديداري ضيافتي به عنوان يادبود قربانيان يازده سپتامبر برگزار كردند و همچنين كنسرت بزرگ پلاسيدو دومينكو را با حضور زوج سلطنتي ترتيب دادند.
تور دوچرخه سواري اسپانيا هم كه در محوطه سانتياگو برنابئو، استاديوم باشگاه رئال كه در خيابان كاستلانا واقع شده هم فرصت خوبي براي خودنمايي بود. قهرمان اين مسابقات پيراهن طلايي مرسوم قهرماني را به تن نكرد، بلكه پيراهن سفيدرنگ باشگاه رئال را بر دوش خود انداخت. رئال مادريد براي آنكه شمع هاي تولد صد سالگي اش را با افتخار فوت كند رقم قابل توجهي خرج كرد. اما به كمك گروه تبليغاتي موفق و فعالش در پايان سال حدود ۶۰ ميليون يورو پول به حساب خود واريز كرد. در مقايسه با اين جشن باشكوه، صدمين سالگرد اف. ث بارسلونا، رقيب ديرينه رئالي ها كه در سال ۱۹۹۹ برگزار شد به يك مهماني كوچك شبيه بود.
|
|
پرز همه جا آتش به پا مي كند. او برگ برنده دنياي بازاريابي است و به همراه دو دستيار مشهورش كه در عالم تجارت بسيار باسابقه و اسم و رسم دار هستند (خوان آبلو و فرناندو تاپياس كه به ترتيب مدير سابق عمليات آيرتل و رئيس اتاق بازرگاني مادريد هستند) استراتژي تهاجمي اي را طرح كرد كه در آن شجاعت و قدرت ستاره ها بسيار پراهميت تر از قدرت فريب دادن مردم بود. باشگاه ۱۰۰ درصد به حق پخش تصوير فيگو و ۹۰ درصد به حق پخش تصاوير زيدان وابسته است. خوزه آنجل سانچز، مسئول بازاريابي باشگاه مي گويد: «امروزه زمين بازي شامل كل سياره زمين است. ما فضايي براي تحريك احساسات عمومي ايجاد كرده ايم. فضايي كه مردم به آن ايمان دارند. » افسون رئال به ما امكان مي دهد كه تعداد بسيار زيادي پيراهن، ساعت و شال با نشان باشگاه و همچنين بازي هاي دوستانه را در همه جاي دنيا از شيلي گرفته تا اندونزي به فروش برسانيم. به عنوان نمونه مي توان به ماه اوت سال ۲۰۰۲ اشاره كرد. آن سال يك مباشر مصري پول ۲۶ هزار جايگاه را براي يك ديدار دوستانه در قاهره در برابر تيم ملي پرداخت كرده بود.
فعالان عرصه هاي تبليغاتي به خوبي مي دانند كه با نام رئال قدرت نفوذ چندين برابر مي شود.
تصاوير زيدان، فيگو و رونالدو كه زيمنس موبايل براي تبليغ استفاده مي كند و اخيراً در مجله ژاپني وردساكر به چاپ رسيده بود، بيش از ميليون ها نفر از خوانندگان را مفتون خود كرده و به طور قابل توجهي به رقم فروش آنها اضافه كرد. پس از حضور رونالدو در اين تيم پيشنهادهاي بسياري براي حمايت هاي مالي تسليم مسئولان رئال شد. «نايك» معتقد است كه پس از پاپ و بوش رونالدو سومين نفري است كه در سراسر جهان شهرت و محبوبيت دارد. پس از اينكه پرز رهبري رئال را به دست گرفت، قدرت تجاري اين تيم روز به روز بيشتر شد و قرار ملاقات هاي كاري بسياري نيز گذاشته شد. بيش از ۲۰۰ قرارداد تبليغاتي به امضا رسيد (كوكاكولا، زيمنس، اورنج، گپ و. . . ) كمك اسپانسرها هم از رقم صفر به ۳۰ ميليون يورو تبديل شد. كارهاي بازاريابي هم در سال حدود ۴۰ ميليون يورو براي باشگاه سوددهي دارد، يعني درست دو برابر قبل. تعداد مشتركين شبكه تلويزيوني باشگاه هم به ۴۵ هزار مشترك رسيده است و رشد ۲۵ درصدي را نشان مي دهد. خريدن زيدان و فيگو ممكن بود به باشگاه ضرر مالي بسياري بزند. اما پس از آن حضور تجار و بزرگان عالم دادوستد در اين باشگاه آن چنان پررنگ شد كه رقم معاملاتي باشگاه و حق پخش هاي تلويزيوني به سرعت بالا رفت. امور سنتي باشگاه مثل حضور در استاديوم و اشتراك نيز رشدي ۲۱ درصدي را نشان مي دهد.
درست در زماني كه باشگاه با بحران اقتصادي مواجه بود، سودآوري آن به يك باره افزايش يافت. پرز براي اينكه ديگر چنين بحران هايي به وجود نيايند، حتي به قيمت زير قرض رفتن هم كه شده پروژه هايي را آغاز كرده كه مي توانند براي هميشه وضعيت مالي رئال را تضمين كنند. فلورنتينو مدارس فوتبالي را در كره، ژاپن و امارات تاسيس كرده، در نيويورك، پاريس و پايتخت كشورهاي آمريكاي لاتين و آسيا فروشگاه هايي داير كرده كه به فروش محصولات تيمش بپردازد. علاوه بر اينها شبكه هاي بين المللي رستوران هاي زنجيره اي نيز داير كرده است. او مديركل پروژه اي چندمليتي است و فوتبال نيز يكي از برنامه هاي اين پروژه به حساب مي آيد. پرز مي گويد كه خود را «يك كارگر افتاده حال در خدمت برنامه هايي رويايي مي داند. » البته اين حرف بيشتر براي جلب نظر ديگران است، چون همان طور كه گفتيم او ديوانه وار تشنه بزرگي و شكوه است و اصلاً نمي تواند خود را به شكل يك كارگر تصور كند.
لوپوئن