يكشنبه ۸ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۹۱
ورود ميليون ها دلار تابلوي برقي صنعت تابلوسازي را دچار آسيب كرده است
ورود ميليون ها دلار تابلوي برقي به كشور، صدمات بزرگي را به پيكره صنعت تابلوسازي وارد كرده و قطعاً ادامه چنين روندي، علاوه بر اين صنعت، صنايع جانبي تجهيزات برقي را نيز با مشكلات عمده مواجه خواهد ساخت.
هادي دادرس، دبير انجمن صنفي توليدكنندگان تابلوهاي برق، با بيان اين مطلب گفت: اخيراً بعضي از وزارتخانه ها يا سازمان هاي دولتي، در پوشش اجراي پروژه هاي عمراني، تابلوهاي مورد نياز خود را از خارج وارد مي كنند كه اين اقدام جز هدر رفتن منابع مالي و پولي و تنگتر كردن ميدان اشتغال كشور با آن همه حساسيت، نتيجه  ديگري را به دنبال ندارد.
وي در گفت وگو با نشريه اتاق بازرگاني افزود: برابر مدارك و مستندات موجود در وزارت صنايع و معادن، توليد تابلوهاي برق در كشور به حد اشباع رسيده و اساساً توليدكنندگان عضو اين انجمن،
در زمينه طراحي و توليد تابلوهاي برق اعم از فشار ضعيف، فشار متوسط و انواع ديگر توان آن را دارند كه در مناقصه هاي خارجي با بزرگترين شركت هاي توليدكننده تابلوهاي برقي دنيا رقابت كنند و در بسياري از موارد نيز در عرصه رقابت موفق باشند. به علاوه اعضاي اين انجمن توانسته اند در زمينه صدور خدمات فني و مهندسي نيز جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص دهند.
دبير انجمن صنفي توليدكنندگان تابلوهاي برق تصريح كرد:
در نظر است كه ضمن استفاده از امكانات اطلاع رساني اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، توان توليدي و امكانات داخل كشور در زمينه طراحي و توليد تابلوهاي برقي به بازارهاي منطقه و جهان معرفي و ضمناً از امكانات و منابع ساير كشورها اطلاعات لازم كسب شود.
دادرس سپس به  تأسيس شركت  تعاوني سراسري انجمن صنفي توليدكنندگان صنعت تابلوهاي برق كه يكي از اقدامات مهم انجمن است، اشاره كرد و گفت: هيأت مديره با وجود اين كه در ابتداي تجارب كاري خود قرار داشت، توانست با برگزاري چند جلسه عمومي شركت مزبور را با سرمايه يك ميليارد ريالي به عنوان يك شخصيت مستقل حقوقي از تاريخ ۲۴/۱۰/۷۹ ثبت كند. اين شركت تعاوني هم اكنون با ۲۷ عضو رسمي و حدود ده ميليارد ريال سرمايه در گردش، نياز اعضاي خود را به عمده ترين مواد اوليه مرتفع مي كند و در حال حاضر براي خريد ورق هاي۱۲ ST استاندارد و در ابعاد و سايزهاي مختلف از شركت فولاد مباركه و يا سيارهاي مسي از شركت مس شهيد باهنر كرمان اقدامات وسيعي را به انجام رسانده و در مورد سيم، كليد، پيچ و مهره و ساير اقلام پرمصرف تابلوسازان برق، برنامه هاي گسترده اي را جهت خريدار آن اقلام از منابع خارجي در دست اقدام دارد. قطعاً سرمايه در گردش اين شركت به مراتب به ميلياردها تومان بالغ خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: انجمن صنفي توليدكنندگان تابلوهاي برق توانسته است با مشاركت كارشناسان وزارت نيرو و سازمان توانير، همه اعضاي خود را در جهت ارتقاي سطح كيفي محصولات توليدي شان براساس ضوابط خاص موردارزيابي فني و كيفي قراردهد و رتبه هاي آنها را تعيين كند. اين مسأله يكي از مهمترين عوامل شناسايي تابلوسازان برق كشور جهت حضور در بازار داخلي و در سازمان جهاني تجارت است.
دبير انجمن صنفي توليدكنندگان تابلوهاي برق تأكيد كرد: اعضاي معتبر انجمن با اتخاذ يك سياست حساب شده، به حلقه هاي جهاني توليد متصل شده، و با تعدادي از بزرگترين شركت هاي تابلوسازي دنيا رقابت مي كنند.
دادرس يادآور شد: اين انجمن اقداماتي را هم براي تعيين ظرفيت ارجاع كار سازندگان تابلوهاي برق با مشاركت سازمان مديريت و برنامه ريزي در حال بررسي دارد كه به زودي به نتيجه خواهد رسيد. به همين علت، به همه شركت هاي مشاوره اي در سطح كشور و همه وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي، به علاوه سازمان هاي خصوصي اكيداً توصيه مي شود كه براي كسب اطمينان نسبت به خريد تابلوها با استاندارد بالا به علاوه، به منظور برخورداري از خدمات گسترده  بعد از فروش و گارانتي هاي مطمئن، حتماً به اعضاي انجمن صنفي توليدكنندگان تابلوهاي برق مراجعه كنند، وي در پايان گفت: در حال حاضر، معادل ۸۵ درصد نياز كشور به تابلوي برق از طريق ۵۴ عضو اين انجمن با سرمايه در گردش چهار هزار ميليارد ريال و پنج هزار فرصت شغلي بالفعل و در حد بالاترين استانداردها و خدمات گسترده بعد از فروش و گارانتي مطمئن تأمين مي شود و ۱۵ درصد ديگر نيز توسط تابلوسازان متفرقه بدون پشتوانه علمي و تكنيكي كافي و فاقد استاندارد هاي
قابل قبول و گارانتي هاي مطمئن و خدمات بعد از فروش به مصرف كنندگان عرضه مي شود.

صنعت
اقتصاد
انرژي
بازار
رويداد
گزارش
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  رويداد  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |