چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۴ - July . 2, 2003
موزه هاي خصوصي در كشور راه اندازي مي شود
گروه علمي فرهنگي: ايجاد موزه هاي خصوصي نيازمند بسترسازي قانوني، شفاف شدن وضعيت حقوقي اموال تاريخي منقول دراختيار مردم و تعريف رابطه آن با دولت است.
به گزارش «ميراث خبر»، «سيداحمد محيط طباطبايي» معاون معرفي و آموزش سازمان ميراث فرهنگي با بيان اين مطلب، در مورد تشكيل موزه هاي خصوصي در كشور گفت: «براي ايجاد موزه هاي خصوصي بايد پس از تصويب آيين نامه اموال منقول فرهنگي در بخش دولتي و عمومي، دست به كار شد و سازمان ميراث فرهنگي در حال حاضر درصدد تصويب پيش نويس لايحه و طرحي است كه مسايل حقوقي اموال تاريخي منقول در اختيار مردم را تعريف كند تا براساس آن بتوان به صورت قانوني نسبت به ايجاد و راه اندازي موزه هاي خصوصي در كشور اقدام كرد.»
وي افزود: «در حال حاضر موزه هاي كشور توسط نهادهاي عمومي و دولتي ايجاد و اداره مي شوند و امكان ايجاد موزه هاي خصوصي براي افرادي كه صاحب مجموعه هاي آثار فرهنگي نفيس و كمياب هستند، وجود ندارد. فراهم كردن زمينه هاي قانوني و حقوقي ايجاد موزه هاي خصوصي، راهكار مؤثري براي معرفي و حفاظت بيشتر از اين آثار تاريخي و نادر است.»
معاون معرفي و آموزش سازمان ميراث فرهنگي كشور در همين حال تعداد موزه هاي دولتي و عمومي را بيش از ۴۰۰ مورد عنوان كرد و افزود: «تعداد موزه هاي كشور با توجه به قدمت تاريخي و غناي فرهنگي كشور، محدود است و با استانداردهاي جهاني فاصله دارد و معتقديم ايجاد موزه هاي خصوصي، اين فاصله را پركرده و ما را به استانداردهاي جهاني موزه نزديكتر مي كند.»

لاله و لادن شنبه جدا مي شوند
002080.jpg
گروه علمي فرهنگي: عمل جداسازي «لاله و لادن»، دوقلو هاي بهم چسبيده ايراني كه ظاهراً طبق تاريخ اعلام شده قبلي قرار است روز شنبه ۱۴ تيرما ه توسط تيمي از جراحان آمريكايي انجام شود، بي شك توجهات جهاني و به ويژه افكار عمومي ايرانيان را به خود معطوف داشته است. در ميان تمامي اين توجهات، دغدغه هاي جامعه پزشكان ايراني و از آن جمله دكتر كاووس مشيري، استاديار دانشكده پزشكي دانشگاه تهران نيز قابل بررسي است.
دكتر مشيري كه از حدود ۶ ماه پيش در تلاش است تا از چگونگي و روند اين جراحي آگاهي يابد، نكاتي را گوشزد مي كند كه به اعتقاد وي مي بايست در مورد اين عمل سرنوشت ساز براي دوقلوهاي ۲۸ ساله ايراني از قلم نيفتد: ناهنجاري مادرزادي
«كرانيو پاگوس» يا بهم  چسبيدن دوقلوهاي همسان كه در مورد لاله و لادن اتفاق افتاده يك ناهنجاري بسيار نادر است كه يك مورد در هر ۵/۲ ميليون تولد رخ مي دهد و عمل جراحي جداسازي به خصوص در اين سن (۲۸ سال) بسيار حساس و پرخطر است و شهامت تيم جراحي لاله و لادن كه موفق به اخذ چنين تصميم بزرگي شده اند قابل تحسين است، نكته مهم اين است كه پس از عمل جراحي جداسازي، دو سطح فاقد پوست در جمجمه هر يك از دوقلوها باقي مي ماند كه عناصر بسيار حساسي مانند نسج مغز و عروق مغزي بازسازي شده در اين سطوح فاقد پوشش كه تقريباً به وسعت يك كف دست مي باشند، قرار مي گيرند كه براي حفاظت آنها و پيشگيري از عوارض بعدي از جمله عفونت، نياز به يك پوشش پوستي كامل و قوي همانند پوست سر كه برخوردار از موي در حال رويش است مي باشد. وجود چنين پوششي علاوه بر حفاظت عناصر بسيار مهم زيرين، از عوارض احتمالي كاسته و درصد موفقيت عمل جراحي را بسيار بالا مي برد. ضمن اين كه مسأله نقص زيبايي دراثر فقدان مو حل مي شود و ايمني عمل جراحي جداسازي بسيار بالا مي رود. با توجه به تجربه موفقي كه چند سال قبل در موردي مشابه و درجهت تأمين پوشش پوستي مناسب و با مشخصات ياد شده به عنوان عضوي از اعضاي تيم جداسازي داشته ام پيشنهاد مي كنم اگر چنانچه تاكنون اين مهم در مورد لاله و لادن پيش بيني نشده هر چه زودتر در مورد آن تصميم گيري و اقدام شود و با توجه به اينكه براي تأمين بهترين پوشش پوستي مورد نياز با مشخصاتي كه ذكر شد، نياز به كاربرد سيستم بافت گستر يا «Tissue Expander » است، لازم است طي يك عمل جراحي مقدماتي توسط جراحان پلاستيك تيم جداسازي اين سيستم در زير پوست جمجمه نامبردگان كه جهت كاربري سيستم بافت گستر در وضعيت مناسبي هستند، جايگزين شود و با يك مهلت ۳ تا ۶ ماهه، پوست مورد نياز با وسعت كافي گسترش يافته و در مرحله اصلي و نهايي جداسازي جهت حفاظت و حمايت عمل جداسازي مورد استفاده تيم جراحي قرار گيرد.
اين مراتب به همراه مستندات لازم در مورد دوقلوي مشابه توسط mail- E حدود ۵/۶ ماه قبل كه قرار بود عمل جراحي جداسازي انجام شود، به تيم جراحي مستقر در سنگاپور مخابره گرديد و با وجود اين كه عمل جراحي حدود شش ماه به تأخير افتاده است، هيچگونه گزارشي از انجام عمل جراحي مقدماتي تعبيه سيستم بافت گستر در طي مدت زمان فوق مخابره نشده است.

نشست بررسي همايش «۱۰ هزار مدرسه» برگزار شد
گروه علمي فرهنگي: نشست بررسي همايش «ده هزار مدرسه، ده هزار نمايشگاه» روز سه شنبه به منظور اجراي بهتر اين همايش، در باغ لاله صدر تهران برگزار شد. تاكنون پنج دوره همايش «۱۰ هزار مدرسه، ۱۰ هزار نمايشگاه» برگزار شده و ششمين دوره نيز همزمان با هفته كتاب، در آبان ماه برپا مي شود. در نشست بررسي اين همايش، راههاي «ايجاد زمينه هاي لازم براي مخاطب شناسي كتاب» و «انتخاب كتاب خوب براي دانش آموزان»، مورد بررسي قرار گرفت.

هفتمين كنگره سراسري انجمن هاي اوليا و مربيان در تهران برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: هفتمين  كنگره  سراسري  انجمن هاي  اوليا و مربيان  مدارس  كشور شانزده  تاهجدهم  تيرماه  جاري  در مركز آفرينشهاي  هنري  كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  برگزار مي شود.
دكتر حسن ملكي قائم  مقام  وزير آموزش  و پرورش  در سازمان  مركزي  انجمن هاي  اوليا و مربيان  ديروز با اعلام اين خبر گفت : در اين  همايش  برنامه ها و فعاليت هاي سالانه  اين  انجمن  به  تصويب  خواهد رسيد و سازمان  مركزي  انجمن  اوليا ومربيان  موظف  به  اجراي  اين  مصوبات  خواهد بود.
وي «ارائه  طرحها و برنامه ها و چشم اندازهاي  آينده  انجمن ،تبيين  جايگاه  انجمن  در نظام  تعليم  و تربيت ، ايجاد فضاي  مناسب  براي  ارائه ديدگاه هاي  اعضاي  انجمن  و ارائه  ديدگاه هاي  علمي بوسيله  صاحبنظران  درارتباط با تقويت  خانه  و مدرسه » را از اهداف  برگزاري  اين  همايش  ذكر كرد.
وي  گفت : در اين  همايش  كارشناسان ، مسئولان  انجمن  اوليا و مربيان ، تعدادي  از صاحبنظران  و دانشگاهيان  در عرصه  تعليم  و تربيت ، مسئولان  وزارت  آموزش  و پرورش  و مسئولان  نهادهاي  فرهنگي  و امنيتي  در نشست هاي  مختلف  به پرسشهاي  مردم  پاسخ  مي دهند. ملكي  افزود: در اين  همايش  همچنين  سند نهايي  در كميسيون  تلفيق  تدوين  شده واين  انجمن  ملزم  به  اجراي  آن خواهد شد.
وي  اظهار داشت : در حاشيه  برگزاري  اين  همايش ، نمايشگاه  كتاب  ودستاوردهاي  فعاليت هاي  سازمانهاي  آموزش  و پرورش  استانها برپا مي شود.

اجراي طرح «تلاوت نور» در مساجد استان تهران
گروه علمي فرهنگي: طرح «تلاوت نور»، همزمان با ايام تابستان در مساجد و مكانهاي مذهبي استان تهران اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، طرح تلاوت نور به منظور ترويج فرهنگ قرآني در جامعه، ايجاد انگيزه در بين كودكان، نوجوانان، و جوانان براي فراگيري علوم قرآني، در كنار برنامه هاي متنوع فرهنگي، مذهبي، هنري و ورزشي ويژه تابستان برگزار خواهد شد.
براي انجام اين طرح، صفحاتي از قرآن كريم هر روز بعد از نمازهاي يوميه به شيوه ترتيل قرائت مي شود تا يك دوره ختم قرآن صورت گيرد.

سازمان ايرانگردي عليه فعاليت دفاتر غيرمجاز گردشگري اقدام مي كند
گروه علمي فرهنگي: مدير نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتي و تورهاي سازمان ايرانگردي و جهانگردي گفت: با فعاليت دفاتر غيرمجاز گردشگري برخورد قانوني خواهد شد.
«علي رحيم پور» افزود: فعاليت شركتها و دفاتر غيرمجاز كه اقدام به فروش مالكيت زماني اقامتگاه هاي بين المللي به شهروندان ايراني مي كنند، غيرقانوني است.
وي تأكيد كرد: شهروندان بايد هنگام خريد خدمات و عضويت در شركتها و خدمات مسافرتي ضمن مطالعه و بررسي، از دارا بودن صلاحيتهاي قانوني و رسمي اين شركتها اطمينان حاصل كنند.

تمديد مهلت توزيع كارت كنكور
گروه علمي فرهنگي: مهلت توزيع كارت ورود به جلسه آزمون سراسري سال ۱۳۸۲تا روز چهارشنبه ۱۱/۴/۸۲ تمديد شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور، آن دسته از داوطلبان متقاضي شركت در آزمون هر يك از گروههاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبانهاي خارجي كه موفق به دريافت كارت ورود به جلسه آزمون در روزهاي دوشنبه نهم و سه شنبه دهم تيرماه جاري نشده اند مي رساند كه كارتهاي ورود به جلسه آزمون روز چهارشنبه ۱۱/۴/۸۲ نيز در حوزه هاي توزيع كارت از ساعت ۷ الي ۱۲ و ۱۴ الي ۲۰ توزيع خواهد شد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |