چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۴ - July . 2, 2003
در جلسه ديروز شورا تصويب شد:
دستور شوراي شهر براي رفع پنج ماهه مشكلات خدمات رساني به شهروندان
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، ديروز در جلسه علني خود با تصويب يك طرح ۲ فوريتي شهرداري را موظف كرد كه حداكثر ظرف مدت ۵ ماه نسبت به شناسايي و رفع موانع و عوامل بازدارنده ارائه خدمات به شهروندان اعم از بخشنامه و دستورالعمل هاي اداري شهرداري و سازمانهاي تابعه، اقدام كند.
اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شورا هنگام بررسي اين طرح گفت: در حال حاضر آئين نامه ها و بخشنامه هاي دست و پاگير و عدم پاسخگويي شهرداري نارضايتي هاي بسياري را براي مردم ايجاد كرده است و براساس آمارهاي موجود شهرداري از اين جهت در رديف دوم قرار دارد.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز ضمن تأكيد بر لزوم تسهيل و تسريع ارائه خدمات شهرداري به مردم، آمارهاي موجود را ناشي از بالابودن حجم مراجعات و سر و كار داشتن مردم با دستگاه هايي نظير شهرداري دانست و گفت: طبعاً اداراتي كه مردم كمتر با آن سر و كار دارند،  آمار نارضايتي ها نيز پائين است.
انتقاد از سپردن مديريت جامع شهري به استانداري
اعضاي شورا همچنين از تصميم اخير هيأت دولت در تصويب طرح مديريت جامع شهري تهران و دادن اختيارات ويژه به استاندار در رابطه با آن انتقاد كردند.
نايب رئيس شوراي شهر در نطق پيش از دستور خود گفت: اداره كلان شهر تهران با هزاران مشكل و مسايل منحصر به فرد نيازمند نگاهي آگاهانه و مديريتي علمي و كارآمد است.
حسن بيادي افزود: چنين طرح هايي ارتباط مستقيم با وظايف شورا و شهرداري در ارتباط است ولي متأسفانه هيچ كس در اين باره با منتخبين مردم در شورا مشورت نكرده است.
وي همچنين گفت: ديگر نمي توان با تفكرات و نگاههاي تمركز گرا و بدون توجه به نقش و مشاركت مردم مسايل شهري را حل كرد.
بيادي همچنين افزود: ساخت و سازهاي بي رويه در شهر تهران هم اكنون به عنوان معضلي فراگير مطرح است و بايد با اين گونه موارد قاطعانه برخورد كرد.
وي از نمايندگان مجلس خواست اين گونه تخلفات را در قوانين به عنوان جرم مطرح و قوانين مورد نياز را در اين زمينه تصويب كنند.
واعظي آشتياني نيز در نطق پيش از دستور گفت: در چند ماه اخير تصميماتي براي اداره شهر گرفته شده است كه مردم و نمايندگان آنها در شوراي شهر از آنها خبر ندارند. وي با انتقاد از تصميم هيأت دولت درباره تشكيل مجموعه مديريت شهري و سپردن اختيارات ويژه به استاندار تهران گفت: انتظار مي رود مسئولان در تصميمات و لوايحي كه به نوعي با سرنوشت مردم در شهرها مربوط مي شود با اعضاي شورا نيز مشورت كنند.
وي با اعلام آمادگي شورا براي همكاري با دولت و مجلس جهت رفع مشكلات شهر خواستار اتحاد و همدلي مسئولان به منظور سرعت بخشيدن به نهضت خدمت رساني به مردم شد.
برنامه براي اوقات فراغت جوانان
در جلسه ديروز رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي و زيست شهري نيز با ارائه گزارش گفت: با هماهنگي  هاي به عمل آمده با آموزش و پرورش، پايگاههاي بسيج،  مساجد و فدراسيون  كوهنوردي، سازمان فرهنگي هنري شهرداري برنامه هايي براي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان تدارك ديده است.
وي گفت:  با تلاش هاي انجام شده از سوي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا مبلغ ۳ ميليارد تومان براي برنامه ريزي جهت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به بررسي وضعيت روزنامه همشهري در كميسيون شورا نيز گفت: اين كميسيون تغيير و تحول اصلاحي در روزنامه با حفظ جايگاه حرفه اي و تيراژ آن، ارتقاء كيفي و تقويت مباني اصول اسلامي و تقويت كاركرد اجتماعي روزنامه جهت حفظ حقوق شهروندي را به عنوان اصول مهم در نحوه اداره و انتخاب مديريت روزنامه مورد بررسي و تأكيد قرار داده است و اميدواريم انتخاب مديريت جديد براساس اين اصول صورت گرفته باشد.
مصوبات شوراي شهر تهران
شوراي شهر در دويست و پنجاه و چهارمين جلسه علني خود با تصويب يك طرح ۲ فوريتي شهرداري را ملزم به رفع موانع و تسهيل و تسريع امور اداري و ارائه خدمات به شهروندان كرد.
به موجب ماده واحده اين مصوبه شهرداري موظف است ظرف مدت ۵ ماه نسبت به شناسايي و رفع موانع و عوامل بازدارنده ارائه خدمات به شهروندان اعم از بخشنامه و دستورالعمل هاي اداري شهرداري و كليه سازمان هاي تابعه اقدام كند و در صورت لزوم لوايح مورد نياز را جهت تصويب به شورا ارائه دهد.
براساس تبصره يك اين مصوبه، شهرداري و سازمان هاي تابعه به منظور شفاف سازي و تسريع در خدمات رساني موظف به ارائه خدمات توجيهي و ارشادي به شهروندان از طرق مختلف مي باشند.
شورا همچنين با تصويب طرحي كميسيون فرهنگي اجتماعي و زيست شهري را ملزم به برنامه ريزي براي اوقات فراغت شهروندان كرد.

۲۹ درصد افزايش تصادفات رانندگي در كشور
موتو سيكلت ها بايد شماره داشته باشند
002055.jpg
گروه شهري: معاون  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي  جمهوري  اسلامي  گفت : كليه  توليدكنندگان  موتوسيكلت  از اول  مرداد ماه  امسال  پيش  از فروش  موظف  به  شماره گذاري  آنها هستند.
سردار محسن  انصاري  افزود: اين  طرح  براساس  توافق  نيروي  انتظامي  و توليدكنندگان  موتوسيكلت  اجرا مي شود.
سردار انصاري  اضافه  كرد: با توجه  به  طرح  ساماندهي  موتوسيكلت  كه  از اسفند سال  گذشته  در سطح  كشور به  اجرا درآمد، تعداد متقاضيان  دريافت  گواهينامه  و شماره گذاري  بيشتر شده  است .
وي  گفت : بعد از مرداد ماه  امسال  موتوسيكلت  به  هيچ  وجه  شماره گذاري  نخواهد شد و افرادي  كه  اكنون  داراي  اين  وسيله  نقليه  هستند تا ۱۵ تيرماه  براي  اقدام  فرصت  دارند.
معاون  راهنمايي  و رانندگي  ناجا با اشاره  به  طرح  اجباري  شدن  استفاده  از پلاكهاي  بزرگ  براي  وسائط نقليه  سنگين  در تهران  افزود: استفاده  از پلاكهاي  بزرگ  در ابعاد ۳۵ در ۸۰ سانتيمتر نيز از اول  مهرماه  امسال  در سراسر كشور اجباري  مي شود.
معاون  راهنمايي  و رانندگي  ناجا روند نظم  اجتماعي  در كشور را به  خصوص  در فرهنگ  ترافيك  رو به  بهبود دانست  و گفت : تعداد تصادفات  رانندگي  در سال ۸۱ نيز نسبت  به  سال  قبل  از آن  ۲۹ درصد افزايش  ولي  شدت  تصادفات  كاهش  داشت .
انصاري  افزود: در سال  ۸۰ در هر تصادف  ۷/۵ نفر كشته  مي شد كه  اين  ميزان  در سال  ۸۱ به  ۸/۴ نفر كاهش  يافت .

كاهش فلامينگوهاي جزاير درياچه اروميه
002050.jpg
شمار فلامينگوهاي  جزاير نه  گانه  درياچه  اروميه  درسه  سال  گذشته  ۵۰درصد كاهش  يافته  است .
به  گفته  كارشناس  محيط طبيعي  سازمان  محيط زيست  آذربايجان  غربي ، جمعيت  فلامينگوها در جزاير نه  گانه  درياچه  اروميه  سه  سال  پيش ۶۰ هزار قطعه بود كه  اين  تعداد امسال  به  ۳۰ هزار قطعه  كاهش  يافته  است .
وي  افزايش  غلظت  شوري  آب  درياچه  اروميه  و كاهش  ارتفاع  آب  آن  بر اثر خشكسالي  هاي  چند سال  گذشته  را موجب  تغيير ساختار زيستگاه  فلامينگوهاو كمبود موادغذايي  اين  پرنده  دانست  و افزود عوامل  ياد شده  باعث  شده است  در سه  سال  گذشته  هيچ  فلامينگويي  در جزاير درياچه  اروميه  تخم گذاري  نكند.

ديدار شهردار با شهروندان منطقه ۱۵ تهران
شهردار تهران، فردا با آن عده از شهروندان تهراني كه مسايل و مشكلات آن ها اختصاصاً مربوط به شهرداري منطقه ۱۵ مي باشد، ديدار عمومي دارد.
روابط عمومي شهرداري تهران، طي اطلاعيه اي از شهروندان منطقه ۱۵ دعوت كرد در روز پنج شنبه مورخ ۱۲/۴/۸۲ از ساعت ۹ صبح به شهرداري منطقه ۱۵- واقع در خيابان خاوران، نرسيده به سه راه افسريه- مراجعه كنند.
شهروندان منطقه ۱۵ براي بررسي مسايل و مشكلات خود به منظور تكميل فرم ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر لازم است از ساعت ۹ تا ۱۲ روز چهارشنبه (امروز) به روابط عمومي شهرداري مراجعه كنند.

احداث ۴۶ بوستان در منطقه هفت شهرداري تهران
گروه شهري: سرانه فضاي سبز در منطقه هفت براي هر نفر ۵/۲ متر مربع است. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه هفت تهران طي سالهاي اخير متراژ احداث شده فضاي سبز عمومي توسط شهرداري اين منطقه به هفتصد و نود هزارو نهصدوبيست و سه متر مربع رسيده است. در طرح توسعه فضاي سبز در سال ۸۲ مي توان به احداث بوستان شمشاد به مساحت هفت هزار متر مربع واقع در ضلع شرق بزرگراه نياوران، بوستان مترو (افرا) به مساحت چهارهزار و هشتصد متر مربع واقع در خيابان بهشتي تقاطع مفتح، بازپيرايي بوستان درختي واقع در خيابان دبستان (محله سبز) و احداث لچكي ورفيوژ فاز دوم در بزرگراه نياوران به مساحت پنج هزار متر مربع اشاره كرد.با بهره برداري از بوستان هاي يادشده شمار بوستان ها در منطقه هفت به چهل وشش بوستان خواهد رسيد .

راه هاي نوسازي ناوگان حمل و نقل تهران بررسي شد
گروه شهري: شهردار تهران  و مدير عامل  گروه  صنعتي  ايران  خودرو، راه هاي  تقويت  ونوسازي  ناوگان  حمل  و نقل  شهر تهران  را بررسي  كردند.
«محمود احمدي نژاد» شهردار تهران  در گفت وگو باخبرنگاران  بر لزوم نوسازي  و تقويت  ناوگان  حمل  و نقل  شهري  تأكيد كرد و خواستار همكاري  گروه صنعتي  ايران  خودرو براي  تامين  سازوكارهاي  مورد نظر در اين  زمينه  شد.
وي  گفت : ايران  خودرو و شهرداري ، زمينه هاي  مشترك  زيادي  براي  همكاري دارند و در مذاكره  با دكتر « منوچهر منطقي  » مدير عامل  گروه  صنعتي  ايران خودرو، زمينه  همكاري  دو نهاد بررسي  شد كه  اميدواريم  آثار آن به  زودي  براي مردم  تهران  ظاهر شود.

۹۷ درصد خون مورد نياز كشور داوطلبانه تأمين مي شود
گروه شهري: مديركل  روابط عمومي  سازمان  انتقال  خون  همكاري  مردم  را در اهداي  خون خوب  توصيف  كرد و گفت  در كشور ما ۹۷ درصد خون  مورد نياز داوطلبانه تامين  مي  شود.
بابك  يكتاپرست  اعلام كرد درسال  ۸۱ مردم  كشورمان  يك  ميليون  و۴۰۰ هزار واحد خون  به سازمان  انتقال  خون  اهدا كردند.
وي  افزود: در استان  تهران ۱۵۰ بيمارستان  تحت  پوشش  سازمان  انتقال خون  قرار دارد و اين  سازمان  خون  و فرآورده هاي  مورد نياز بيمارستانهاي  تحت  پوشش  را تأمين  مي  كند.
وي   تصريح  كرد براي  پيوند برخي از اعضا و عمل  جراحي  به  بيش  از ده  واحد خون  نياز است  بنابراين  براي تامين  خون  بيماران  ويژه ، سازمان  انتقال  خون  به  مشاركت  مداوم  مردم نياز است. وي  تصريح  كرد در كشورمان  از هر۱۰۰۰ نفر ۲۲ نفر خون  اهدا
مي  كنندكه سازمان  انتقال  خون  با ساماندهي  اهداي  خون  مستمر سعي  دارد اين  مشاركت  را گسترش  دهد.

نحوه نقل و انتقال فيش ثبت نام سيم كارت تلفن همراه
گروه شهري: شركت مخابرات ايران اعلام كرد: از اين پس نقل و انتقال فيش ثبت نام سيم كارت تلفن همراه، كه توسط دفاتر خدمات تلفن همراه بخش خصوصي صورت مي گيرد، تا زمان واگذاري سيم كارت، تنها يك بار امكانپذير است.
اين تصميم درپي بروز مشكلاتي براي سيستم مكانيزه تلفن همراه اين شركت و نيز براي ثبت نام  كننده اوليه به واسطه تعدد نقل و انتقال فيشهاي ثبت نام گرفته شده است.
بر طبق دستورالعمل جديد شركت مخابرات ايران، دفاتر خدمات تلفن همراه بخش خصوصي در قبال يك بار نقل و انتقال فيشهاي ثبت نام هيچ گونه هزينه اي دريافت نخواهند كرد.

كلامي با خوانندگان
در دو روز گذشته، گروهي از شخصيت هاي فرهنگي، مطبوعاتي و گروه بزرگ تري از مخاطبان و علاقه مندان روزنامه همشهري از كاهش صفحات ضميمه روزنامه گله كرده اند.
ضمن ارج گذاري به همه اين ابراز علاقه ها و دل نگراني ها، بدينوسيله اعلام مي كنيم، صفحات تازه ضميمه بزودي تدارك و انتشار مي يابد.
با اغتنام فرصت، از همه صاحبنظران و نيز خوانندگان ارجمند روزنامه همشهري مي خواهيم ديدگاه هاي شان را در باره موضوعات و حوزه هايي كه علاقه مندند در صفحات جديد عرضه شود با شماره تلفن ۲۰۴۲۴۹۰به اطلاع برسانند.
عليرضا شيخ عطار

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |