سه شنبه ۱۷تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۰ - July . 8, 2003
درديدار اعضاي شوراها و شهرداران شهرهاي تهران و قم بررسي شد
پيشنهاد تشكيل مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي كلانشهرها
تشكيل مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي كلانشهرها در ديدار اعضاي شوراهاي اسلامي شهرهاي قم و تهران مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما در ديدار اعضاي شوراي اسلامي و شهردار قم با اعضاي شوراي اسلامي و شهردار تهران محمد عرب، رئيس شوراي اسلامي شهر قم در سخناني با تبريك انتخاب مهندس وكيلي و دكتر احمدي نژاد به عنوان شهرداران قم و تهران و اشاره به قداست و معنويت شهر قم گفت: در شهر قم ۴۵۰ واحد فرهنگي فعاليت مي كنند و حدود ۴۰ هزار نفر از فضلا و طلاب و ۱۰ هزار طلبه خارجي مشغول تحصيل هستند اما با اين وجود شهر قم يكي از عقب مانده ترين شهرها در قبل از انقلاب بوده و پس از انقلاب نيز به دلايلي مورد توجه قرار نگرفته است.
وي تصريح كرد: شهر قم برخلاف ديگر كلان شهرها نظير مشهد و اصفهان ازدرآمدهاي سرشار محروم است و لذا ضرورت دارد كه مسئولان كشور به اين موضوع توجه داشته و اعتبارات لازم را براي توسعه اين شهر اختصاص دهند.
سيد محمد آتش زر نايب رئيس شوراي اسلامي شهر قم نيز در سخناني خواستار پيگيري تشكيل مجمع مشورتي شوراهاي كلان شهرها توسط شوراي شهر تهران شد.
وي با اشاره به نامگذاري سال جاري به عنوان سال خدمت رساني به مردم گفت: لازم است در اين زمينه يك حركت اصولي و اساسي از سوي شوراهاي اسلامي شهرها صورت گيرد و حداقل مي توان با تشكيل اين مجمع و اخذ تصميمات جمعي و يكپارچه در سطح كلان شهرها در جهت تسريع امور مردم و خدمت رساني به آنان مسائل شهرداري ها را سامان بخشيد.
در اين ديدار همچنين مهندس باقر پناهي رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر قم، روزمره گي را يكي از آسيب هاي مهم شوراها ذكر كرد وبا اشاره به عدم سازگاري نظام شوراها با نظام اجرايي كشور گفت: از آنجا كه شوراها با مشكلات روزمره در شهرها روبه رو هستند بايد سياستي اتخاذ شود كه نظام اجرايي با شوراها سازگار شود و در نهايت شوراها بتوانند آن چيزي را كه مردم انتظار دارند برآورده كنند.
روان بخش يكي ديگر از اعضاي شوراي اسلامي شهر قم در سخنان خود پيشنهاد برگزاري همايش سالانه شوراهاي اسلامي شهرهاي بالاي يكصد هزار نفر را مطرح كرد.
در اين ديدار همچنين دكتر چمران رئيس شوراي اسلامي شهرتهران با اشاره به جايگاه مهم شوراها در خدمت به مردم خواستار تلاش بيشتر شوراها در اين زمينه شد. وي پيشنهاد تشكيل مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي كلان شهرها را مثبت ارزيابي كرد و گفت: نفس ايجاد چنين مجمعي مطلوب است و شوراها مي توانند با معرفي رابط و تبادل اطلاعات و تجربيات با يكديگر همكاري كنند، اما ما از تشكيل همايشهاي بي حاصل و هزينه بر خاطره چندان شيريني نداريم.
دكتر احمدي نژاد شهردار تهران نيز با اشاره به مسئوليت سنگين شوراها و شهرداريها گفت: يكي از عوامل مهم موفقيت ما در اين مسئوليتها ارتباط با مردم محروم و رفع مشكلات آنهاست. وي خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات مهم اين است كه شهرداران ما خود را در برج ها محصور كرده اند و از اطراف خود خبر ندارند.
وي گفت: شهرداران بايد تلاش كنند با مردم ارتباط بيشتري داشته باشند و خود را از آنان جدا ندانند.

نائب رئيس شوراي شهر اراك:
مردم با حضور در شورا بر عملكرد منتخبان خود نظارت كنند
نائب  رئيس  شوراي  اسلامي  شهر اراك  گفت : مردم  بايد با حضور در جلسات  علني  شورا بر عملكرد منتخبين  خود نظارت  كنند.
«سيدرضا يوسفي تبار» افزود: براساس  قانون  مردم  مي توانند ضمن  شركت  در جلسات  علني  شوراها و طرح  ديدگاه هاي  خود اين  پارلمانهاي  محلي  را در تصميم سازيها ياري  دهند. وي  گفت : در مسير عمران  و خدمات  شهري  اراك  مشكلات  متعددي  وجود دارد و شوراي  شهر براي  استفاده  از تخصص  روز در مسايل  شهري  به  نظرات  مشاوره اي  كارشناسان  و مجامع  علمي  نيازمند است .
نائب  رئيس  شوراي   شهر اراك  گفت :رسانه ها و مطبوعات  نقش  مهمي در بازتاب  مشكلات  مردم  و پيگيري  امور دارند و ما از آنها انتظار داريم  با طرح  مسايل،  شورا را در مسير رفع  مشكلات  و عمران  و آباداني  شهر ياري  دهند.
هيأت رئيسه شوراي شهرستان قم انتخاب شد
اعضاي هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهرستان قم انتخاب شدند. به گزارش خبرنگار ما در اولين جلسه شوراي اسلامي شهرستان قم كه در محل فرمانداري برگزار شد، پس از رأي گيري مخفي «ابوالفضل فراهاني» به عنوان رئيس و «مسيب مرادبيگلو» به عنوان نايب رئيس شوراي اسلامي شهرستان قم انتخاب شدند. همچنين «علي قاسمي» و «محمد رسولي» به عنوان منشي هاي هيأت رئيسه انتخاب و معرفي شدند. همچنين در رأي گيري جداگانه، «حجت الله بوالحسني» به عنوان نماينده شوراي شهرستان قم براي عضويت در شوراي اسلامي استان انتخاب شد.

در نشست علني اعضاي شورا
شوراي شهر همدان، معافيتهاي عوارض ساخت و ساز براي اقشار كم درآمد و ايثارگران را به شهرداري ابلاغ كرد
002955.jpg
شوراي  اسلامي شهر همدان  نخستين  مرحله  معافيتهاي  عوارض  پروانه  ساختماني ، تفكيك  زمين ، انتقال،  عوارض  نوسازي  و بهاي  خدمات  را براي  اقشار كم درآمد و آسيب پذير، ايثارگران  انقلاب  و جنگ  تحميلي  به  شهرداري  ابلاغ  كرد.
نائب  رئيس  شوراي  شهر همدان  در جلسه  علني  شورا  گفت  : افراد بايد تحت  پوشش  و داراي  پرونده  و كد سازماني  باشند وبه صرف  معرفي  از طرف  مؤسسات  و ادارات  مربوطه  مشمول  تخفيفات  نخواهند شد.
«علي اكبر نظري» افزود: براي  جلوگيري  از تخلفات  و برخي  سوءاستفاده هاي  احتمالي  افراد تحت  پوشش  دارالايتام  و مؤسسه  امداد مهديه  همدان ، كميته  امداد امام  خميني (ره )، سازمان  بهزيستي ، خانواده  معظم  شهدا، جانبازان  و آزادگان  و رزمندگان  بررسي  و اقدامات  لازم  از طريق  ستاد پيگيري  صورت  خواهدگرفت  .
وي  اضافه  كرد: اين  معافيتها شامل  عوارض  پروانه  ساختماني ، عوارض  تفكيك زمين  به  شرط واگذاري  به  افراد تحت  پوشش ، عوارض  پروانه  كسب ، عوارض  انتقال و عوارض  نوسازي  و بهاي  خدمات  به صورت  مستمر است .
به  گفته  وي ، در صورتي  كه  مصوبات  شورا با قانون  بودجه  مغايرت  داشته  باشد آنچه  به  نفع  ارباب  رجوع  و در جهت  تكريم  آنها باشد عمل  خواهد شد.

ديدار
اعضاي شوراي اسلامي شهر قم در ديدار از طرح هاي عمراني، تفريحي و فضاي سبز منطقه دو شهرداري روند پيشرفت هاي اجرايي و مشكلات و كمبودهاي موجود در اين منطقه را به اتفاق مسئولان شهرداري از نزديك مورد بررسي و ارزيابي قرار دادند . اين بازديد كه به همراهي خبرنگار ما و در ادامه بازديدهاي اعضاي جديد شوراي اسلامي شهر قم انجام شد به طرح هايي از جمله بوستان هاي محلي، كتابخانه ها و مراكز فرهنگي منطقه اختصاص داده شده بود.
در جريان اين بازديد «عرب» رئيس شوراي اسلامي شهر قم افزايش جمعيت شهر نسبت به گذشته را يادآور شد و خاطر نشان كرد كه شهر مذهبي قم در گذشته، محدوديت هاي زيادي را تحمل كرده و حالا بعد از گذشت چندين سال مي توان گفت توسعه و آباداني آن ۱۰ برابر شده است كه همه اينها مديون تلاش و فعاليت مسئولان شهر و شهرداري به خصوص در بخش زيباسازي و فضاي سبز است.
به اعتقاد وي محروميت هاي قم آنقدر زياد است كه آباداني هاي اخير به چشم نمي آيد اما اين اميدواري وجود دارد كه با گسترش فضاي سبز و فضاهاي خدماتي و تفريحي رضايت شهروندان بيشتر از قبل جلب شود.

جوهره
علي رضايي
انسان موجودي است اجتماعي و اجتماع نيز شبكه اي است درهم تنيده از روابط انساني. برخي، نيازها و خواسته هاي مادي آدمي را عامل پيدايش جامعه و روابط موجود در آن مي دانند و گاه غايت هدفمندي و انسجام جامعه در ارضاء نيازهاي اوليه را هم به آن اضافه مي كنند، اما عده اي نيز معتقد به ارزش هاي برترند. اين نكته درست است كه نيازهاي اوليه ركن اساسي را در تمايل انسانها به ايجاد ارتباط به عهده داشته و دارد، اما مهم اين است كه ماهيت ارتباط آدميان در سطح رفع نيازهاي جسماني باقي نمي ماند، بلكه از آن فراتر مي رود تا بدان جا كه اراده آدمي در نتيجه حركت او به سوي هدف و انجام كار، برخاسته از نوع علاقه و محبتي است كه بدان موضوع دارد.
امروزه انجام دادن هر كار سازماني واداري در سطح شهر به شبكه اي از ارتباطات نيازمند است، چه برقراري اين ارتباط از نوع اوليه باشد يا ثانويه آنچه مهم است اين است كه دانشمندان علوم اجتماعي و پژوهشگران قرن حاضر ارتباط مؤثر را قلب مديريت مي دانند. مديران براي تصميم گيري، تغيير خط مشي، كنترل و نظارت بر طرحها، آموزش عمومي و هماهنگي كارهاي گوناگون و ... نيازمند برقراري ارتباط اند. به همين دليل مديريت اثربخش در همگرايي با برقراري ارتباطات خوب و سازنده تعريف مي شود.
مديران در دنياي اشاره ها، ايماها، نوشتارها و گفتارها عمل مي كنند و بيشتر وقت مديران در ارتباط با ديگران مي گذرد. اين ارتباط آنها را به سوي تحقق اهداف با استفاده از «دانش مديريت» رهنمون مي سازد.
دانش مديريت موضوعي است كه همواره در ارتباط با زندگي اجتماعي انسان در طول قرون و اعصار مطرح بوده چرا كه نقش گردانندگان جوامع در پيشرفت و تكامل انسانها بر همگان مشهود است.
مديريت به ويژه مديريت شهري يكي از مشكل ترين و پرمسئوليت ترين اشكال مديريت در دنياي كنوني است. به طور خلاصه مي توان گفت كه مديريت شهري عبارت است از «هماهنگ كردن منابع انساني و منابع موجود جهت دستيابي به اهداف بالنده زندگي شهري و فرهنگ شهرنشيني در تمام ابعاد و جهات عمراني، اقتصادي، بهداشتي و فرهنگي». مسلم است مديران شهرداري نماد مديريت شهري هستند باز هم مسلم آنكه كمتر كسي است كه با سازماني بدين وسعت و گستردگي سروكار و پيوندي نداشته باشد. لذا بايد اداره و مديريت چنين نهاد گسترده اي برعهده مديران لايق و شايسته باشد.
براساس آنچه گفته شد اعضاي شوراها اثربخش ترين حلقه ارتباطي ميان مردم و مديريت شهري هستند. اعضاي شوراها حلقه ارتباطي سازنده براي انتقال آراء و ديدگاهها و نظارت درست و مناسب بر جريان امور و فعاليت شهرداري ها- به عنوان مهم ترين عامل مديريت شهري- هستند كه مي بايست وظايف خود را فارغ از هرگونه جنجال، دسته بندي و گروه گرايي انجام دهند.
سرلوحه كار شوراهاي شهر اصلاح امور شهرنشينان و رسيدگي به مشكلات شهري و انجام وظايفي نظير برنامه ريزي، سازماندهي، نظارت، هماهنگي و بودجه بندي است، اما نبايد فراموش كرد كه در برنامه ريزي بايد به دو نكته اساسي توجه نمود: برنامه ريزي كلان و بنيادي براي آينده و برنامه ريزي كوتاه مدت براي رفع نواقص و مشكلات حاضر، ديدن چهره واقعي و موجود شهر و ترسيم چهره شايسته اي كه شهرمان در آينده، آن هم با همياري مردم بايد داشته باشد.
گفته شد كه برخي از مردم ارزش هاي برتر را كليد برقراري ارتباط مي دانند، با چنين مردمي بايد همراه شد، از آنها آموخت و با دانش  آنان كار را آغاز كرد.
مديران ارشد شهر هميشه بايد قابل دسترس باشند و هميشه بايد زماني براي صحبت كردن و پيدا كردن راه حل و ايجاد تغييرات وجودداشته باشد. «شهر ما خانه ما» نبايد از يادها برود، مردم شهر را خانه خود مي دانند و خواهند دانست اما ما چقدر مردم را صاحب شهر (خانه) دانسته ايم؟ وقتي متوجه نيازهاي مردم مخاطب خود باشيم، ارتباطي منطقي و مؤثر ميان ما و آنان ايجاد خواهد شد و اين ارتباط، ما را به دستيابي به اهداف و كيفيت بالاي عمراني، خدمات مطلوب بهداشتي، فرهنگي، آموزشي در شهر رهنمون مي سازد. شوراها بايد ازمردم باشند و تا آخر با مردم بمانند مشروط به آنكه:
۱- بدون هيچ پيش داوري به نظرات ديگران گوش فرا دهند.۲- توانايي و قابليت هاي طرف مقابل را همواره به ياد داشته باشند.۳- براي كسب كيفيت بالا در سازندگي و عمران تلاش كنند، نه آنكه از استانداردها بكاهند. ۴- روي فرصت ها و امكانات تمركز كنند، نه مشكلات.۵- ابتكار داشته باشند، نه اينكه منتظر حركت ديگران باقي بمانند. ۶- نيروهاي خود را صرف راه حل ها كنند نه احساسات.۷-به گفته هايشان عمل كنند.

در نشست شوراي شهر اعلام شد:
۵/۱ ميليارد ريال براي احياء باغ ارم شيراز اختصاص يافت
002950.jpg

شهردار شيراز در نشست اخير شوراي شهر اعلام كرد: يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال به منظور احياي باغ ارم شيراز اختصاص يافته است.
به گزارش خبرنگار ما اين باغ بزرگ تاريخي كه داراي ساختمان قديمي با حواشي زيباست، يكي از جاذبه هاي گردشگري شيراز به شمار مي رود و در آن گياهان و رستني هاي مختلف در يك مجموعه هماهنگ و مسحور كننده پرورش يافته است و سروهاي موجود در اين باغ نزد جهانيان اشتهار دارد. باغ گياه شناسي مزبور گستره بزرگي را در برمي گيرد و همه روزه تعداد قابل توجهي از ايرانگردان و شهروندان شيرازي از آن ديدن مي كنند.
شهردار شيراز در اين نشست  همچنين در تشريح برنامه  شهرداري شيراز براي برگشت درآمد حاصل از تفكيك ها خاطر نشان كرد: از اين پس همه تفكيك ها در حوزه معاونت حقوقي و املاك شهرداري صورت مي پذيرد.
صمد رجاء درباره طرح قطار شهري شيراز گفت: دو خط قطار شهري شيراز تصويب شده كه خط اول مسير فلكه الله تا ميدان احسان و خط دوم نيز ميدان امام حسين (ستاد) تا ميانرود را در بر مي گيرد. وي افزود: البته خط دوم قطار شهري هنوز از لحاظ قانوني در بودجه منظور نشده و دولت فقط خط اول را پذيرفته است تا به مرحله اجرا درآيد. شهردار شيراز يادآور شد: در مورد خط دوم قطار شهري مطالعات و بررسي هايي انجام شده و در نهايت موافقت شده كه خط مزبور از طريق مناقصه و پي گيري هاي مستمر به بهره برداري برسد.

رييس شوراي شهر:
دريافت عوارض توسط شهرداري اصفهان در شش منطقه ديگر قانونمند مي شود
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان سازمان شهرداري را داراي ساختاري مردمي توصيف و تأكيد كرد كه خدمت به مردم و احترام به آنها بايد در رأس برنامه هاي شهرداري باشد.
به گزارش خبرنگار ما در اصفهان حاج رسولي ها در نشست علني شورا همچنين به استراتژي تعيين شده از سوي مقام معظم رهبري و نامگذاري امسال به سال خدمت رساني به مردم اشاره كرد و افزود: با توجه به اين كه امكانات و بودجه  شهرداري متعلق به مردم است،  بايد اجراي طرح تكريم ارباب رجوع و خدمت رساني مطلوب به مردم و رعايت عدالت در كسب درآمدها و صرفه جويي در هزينه ها سرلوحه كار شهرداري قرار گيرد.
وي قانونمند شدن دريافت عوارض ارزش افزوده بر تراكم در شهرداريهاي مناطق و ايجاد هماهنگي و شفافيت در درآمدهاي شهرداري را مورد تأكيد قرار داد و گفت: در دور اول شوراي شهر اصفهان دريافت اين عوارض در پنج منطقه قانوني شد و شوراي دوم هم تلاش مي كند تا در شش منطقه ديگر شهرداري، عوارض را قانونمند كند كه به زودي مصوبه قانوني آن به شهرداري هاي مناطق ابلاغ خواهد شد.
رييس شوراي شهر اصفهان به عدم هماهنگي در پرداخت حقوق و پاداش كاركنان ادارات و سازمانها اشاره كرد و با بيان اين كه در شهرداري هم اين ناهماهنگي ها وجود دارد، ايجاد هماهنگي در پرداخت ها به كاركنان شهرداري و اجراي برنامه هاي منظم و دقيق را ياد آور شد.
حاج رسولي ها دقت لازم دربرآورد هزينه طرحهاي عمراني شهر براي جلوگيري از متوقف شدن آن، تسريع در اجراي طرحهاي عمراني و نظارت عالي، دقيق، اصولي و بهتر بر روي طرحها را مورد تأكيد قرار داد و گفت: با توجه به اهميت طرحهاي عمراني شهر اصفهان، معاونت عمراني شهرداري بايد توجه جدي داشته باشد و هماهنگي هاي لازم را با شركتهاي خدماتي براي صرفه جويي در هزينه ها و جلوگيري از دوباره كاريها و اجراي درست و دقيق طرحهاي عمراني به عمل آورد. وي اعمال سياست هاي تشويقي براي بهترين پيمانكار شهر اصفهان را ضروري دانست و از پيمانكاران خواست در اجراي طرحهاي عمراني، مسايل ايمني و كيفيت را مد نظر داشته باشند.

شوراي شهر عملكرد سازمان خدمات موتوري شهرداري رشت را بررسي كرد
شوراي اسلامي شهر رشت، در نشست رسمي خود به بررسي عملكرد سازمان خدمات موتوري شهرداري رشت پرداخت.
به گزارش خبرنگار ما مرتضي شگفت، شهردار رشت ضمن ارائه توضيحاتي درباره پيشينه سازمان خدمات موتوري و وضعيت كنوني آن گفت: اين سازمان عهده دار نظارت، كنترل و نگهداري ماشين آلات سنگين، نيمه سنگين و سبك شهرداري است و مديرعامل اين سازمان، نمايندگي شهرداري هاي استان هاي گيلان، مازندران و گلستان را در كميته ماشين آلات وزارت كشور به عهده دارد.
ابراهيم غني، مديرعامل سازمان خدمات موتوري نيز گفت: بودجه اين سازمان ۹۱۲ ميليون تومان است كه به ارائه خدمات به ۱۸۵ دستگاه ماشين آلات شهرداري رشت اختصاص دارد. وي افزود: طبق ضوابط مربوطه، هم اكنون دو سال از عمر مفيد ماشين آلات شهرداري گذشته و آنها بيش از حد متعارفشان كار كرده اند و اين در حالي است كه شهرداري براي بهينه سازي ماشين آلات خود در سال گذشته ۱۴۵ ميليون تومان جهت خريد ماشين آلات جديد هزينه كرده كه اين ميزان در سال جاري به ۲۵۰ ميليون تومان افزايش يافته است.
در اين جلسه همچنين اعضاي شورا ضمن بررسي مجدد مصوبه پيشين خود درباره واگذاري كارواش به بخش خصوصي، پس از ارائه توضيحاتي توسط سروش اكبرزاده عضو فعلي و رئيس سابق شورا، تصميم گيري را منوط به بررسي دقيق تر و كارشناسي موضوع دانستند.

شهردار قنوات ابقاء شد
شوراي اسلامي شهر قنوات استان قم در اولين جلسه علني خود «مهندس حسن زاده» را به عنوان شهردار در سمت خود ابقاء كرد. شهردار قنوات در اين نشست با به دست آوردن اكثريت آراء براي اين سمت انتخاب شد.

معاون عمراني استاندار بوشهر:
پيشرفت و عمران شهري حاصل تفاهم و تعامل مثبت بين شورا و شهرداري است
معاون  عمراني  استاندار بوشهر گفت : ايجاد هرگونه  تحول  و پيشرفت  در زمينه هاي  مختلف  هر استاني  در گرو وجود وفاق  و همدلي  بين  مسئولان  و مردم  است .
محمدحسين  ترابي  زاده  در نخستين  نشست  با رؤساي  شوراهاي  شهر وروستاي  استان  بوشهر افزود: تعامل  مثبت  بين  مسئولان  به  خصوص  شوراهاي  اسلامي شهر و روستا با شهرداريها منشأ دگرگوني  و پيشرفت هاي  فراواني  درعمران  شهري  شهرها مي شود.
وي  تصريح  كرد: وجود تفاهم  ميان  شورا و شهرداري  زمينه  اجراي  طرح هاي  عمران  شهري  را به  موقع  و مطابق   خواسته هاي  مردم  فراهم  مي كند.
ترابي  زاده  با اشاره  به اين كه  بهبود وضعيت  طرح  هاي  عمراني  شهري  موجب  ايجاد انگيزه  و اميدواري  در مردم  مي شود، گفت : بايد مسئولان  ذيربط با توجه به  اين  اصل  با برنامه  ريزي  مناسب  و سياستگذاريهاي  صحيح  بتوانند موارد  طراحي  شده  در زمينه  عمران  شهري  را به  موقع  و در كوتاه ترين  زمان  ممكن  به اتمام  برسانند.
وي  با تأكيد بر استراتژي  محدود كردن  طرح  ها از سوي  شوراها، يادآور شد: متأسفانه  هم  اينك  تعدد طرح ها بدون  منابع  اعتباري  لازم  به عنوان  يكي  از معضلات  كشور معرفي  شده  كه  با محدود كردن  طرح  ها و هزينه  كردن  اعتبارات  درطرحهاي  نيمه  تمام  بايد اين  مشكل  را حل  كرد.

شوراها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |