پنج شنبه ۱۹ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۰۲
يادداشت
تكنولوژي اطلاعات و زواياي مختلفآن
كاركرد تكنولوژي اطلاعات (IT) و نقش آن در سرعت بخشيدن به رشد اقتصادي و رفاه اجتماعي كشورهاي توسعه يافته غيرقابل انكار است و يكي از دلايلي كه كشورهاي درحال توسعه به ويژه در دو دهه اخير تلاش خود را براي استقرار آن دو چندان نموده اند، همين بعد اقتصادي آن است. در كشور ما نيز تب استفاده از تكنولوژي اطلاعات بالا گرفته و سعي بر آن است كه با استقرار آن كليه بافت هاي اقتصادي- اجتماعي با تحول روبه رو شود. تكنولوژي اطلاعات اساساً يك تعبير كلي و جامع است كه ناظر بر بهره مندي از شبكه هاي هوشمند در تعاملات و روابط اقتصادي و اجتماعي افراد جامعه است و شاخه هاي فرعي و منبعث از آن بنا به رشته فعاليت هاي مختلف تجارت الكترونيك، آموزش الكترونيك، دولت الكترونيك (در بعد اداري) و... است كه امروزه از آن زياد ياد مي شود.
انديشمندان توسعه معتقدند دو گروه به تبيين آينده بالقوه شبكه هاي هوشمند پرداخته اند. گروه اول، آرمان گراياني كه معتقدند دسترسي همگاني به اين شبكه ها به طور خودكار حاصل خواهد شد و گروه دوم، استراتژيست هايي كه اعتقاد دارند براي امكان پذير شدن دسترسي همگاني بايستي اقدام به سياستگذاري ها و برنامه ريزي هاي سازنده كرد. قطع نظر از شيوه دستيابي به تكنولوژي اطلاعات، نكته اي كه برخي از اين انديشمندان به آن اشاره كرده و به نظر مي رسد سياستگذاران كشور بايستي به آن عنايت داشته باشند آن است كه علي رغم فوايد و كاركردهاي مثبت استقرار اين شبكه ها، تجربيات جهاني نشان داده است كه تكنولوژي اطلاعات مي تواند به هميشگي شدن دوگانگي هاي اقتصادي- اجتماعي جوامع دامن زده و اين دوگانگي ها را وسعت بخشد. لازم به ذكر است كه علت مستقيم اين امر، رشد اين تكنولوژي به لحاظ ماهيتي نيست بلكه ناتواني نظام سرمايه داري نوين از گسترش يكدست آن در تمامي مناطق جغرافيايي است.
انديشمندان مذكور در ابعاد تمركززدايي از فعاليت هاي دولتي نيز به اين نكته اشاره مي كنند كه امروزه، روند سنتي تمركززدايي مكاني و جغرافيايي با توسعه شبكه هاي هوشمند توان و كارآيي خود را از دست داده است و در نتيجه آن دسته از برنامه ريزي هاي توسعه اقتصادي منطقه اي هم كه بر پايه تمركززدايي مكاني استوار است، از منتفع ساختن نواحي عقب مانده ناتوان مانده اند. يك برنامه انديشمندانه در زمينه تكنولوژي ملي اثربخش با عنايت به ملاحظات فوق قادر خواهد بود عواقب سوء احتمالي استقرار اين شبكه ها را به حداقل برساند.

در سال گذشته
۹۰ ميليون دلار قير صادر شد
با حذف يارانه دولتي و اعلام قيمت جديد قير، صادرات اين فرآورده در سال ۸۱ به ۷۰۱ هزار و ۷۴ تن رسيد كه نسبت به صادرات ۴۵۰ هزار تني سال ۸۰ حدود ۵۴ درصد افزايش داشته و درآمد ارزي حاصل از آن به ۹۰ميليون دلار رسيد.
غلامرضا رباني مديرعامل شركت بازرگاني فرآورده هاي ويژه با اعلام اين مطلب درباره سهم پالايشگاه هاي كشور در صادرات قير گفت: اصفهان ۶۴ درصد، اراك ۱۴ درصد، شيراز ۱۲ درصد، تهران ۹ درصد و آبادان يك درصد از قير صادر شده را توليد كرده اند.
وي در مورد ميزان صادرات انواع قير در سال گذشته گفت: ۸۸ درصد از حجم قير صادراتي را قير ۷۰/۶۰، ۱۱ درصد قير ۱۰۰/۸۵ و يك درصد را قير ۵۰/۴۰ تشكيل مي دهد.
به گزارش مشعل وي با اشاره به اين كه هند، چين، اندونزي، بنگلادش، آفريقا، پاكستان، افغانستان، تايوان، مالزي، ميانمار، كويت، ويتنام و كشورهاي حوزه خليج فارس مشتريان قير ايران در سال ۸۱ بوده اند، افزود: ميزان فروش ما در مقايسه با بعضي از كشورها نسبت به سال ۸۰ افزايش داشته است از جمله در حوزه خليج فارس ۱۴۲ درصد، كشورهاي آفريقايي ۱۳۷ درصد و ويتنام ۱۱۲ درصد.
وي در مورد قاچاق قير به كشورهاي حوزه خليج فارس، پاكستان و افغانستان گفت: هم سطح شدن قيمت قير با قيمت هاي بين المللي از يك سو و افزايش صادرات به كشورهاي همسايه از سوي ديگر تأثير شديدي بر كاهش قاچاق قير گذاشته است. در مورد افغانستان ميزان صادرات در سال ۸۱ نسبت به سال ۸۰، ۱۰ برابر شده و صادرات به پاكستان نيز حجمي معادل ۳۰ برابر سال ۸۰ داشته است.
رباني در مورد پيش بيني صادرات قير در سال ۸۲ گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده امسال بين ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن صادرات قير خواهيم داشت.
وي در ادامه پيرامون صادرات روغن پايه در سال گذشته گفت: در سال ۸۱ در زمينه صادرات روغن پايه نيز به بالاترين سطح خود طي سال هاي اخير رسيده ايم و ميزان صادرات اين فرآورده به ۱۱۰ هزار و ۵۸۰ تن رسيد.
در مورد صادرات گوگرد هم با ۲۶ درصد افزايش نسبت به سال ۸۰ به حد نصاب ۴۱ هزار و ۵۰۰ تن دست يافتيم.
رباني درباره سهم شركت بازرگاني فرآورده هاي ويژه از صادرات گفت: سهم اين شركت از صادرات قير در سال ۸۱ حدود ۵/۴ درصد به ارزش ۱۲ ميليون دلار بوده و در مورد روغن پايه نيز ارزش فروش صادراتي آن ۸ ميليون دلار برآورد شده است.
مديرعامل شركت بازرگاني فرآورده هاي ويژه درباره كيفيت استاندارد قير ايران گفت: سال گذشته دانشگاه ايالتي «آبرن» آلاباماي آمريكا پس از آزمايش نمونه ارسالي كيفيت قير ما را در سطح استانداردهاي قابل قبول جهاني اعلام و گواهينامه مربوط را نيز ارسال داشت.

مديرعامل سازمان صنايع دستي ايران:
اطلاعات قدرت برتر امروز جهان است
اگر روزي نظاميان قدرت برتر دنيا بودند، امروز صاحبان اطلاعات و دانايي قدرت برتر دنيا محسوب مي شوند.
يدالله طاهرنژاد- مديرعامل سازمان صنايع دستي- با بيان اين مطلب گفت: دانش و اطلاعات در دنياي معاصر از اهميت و جايگاه بالايي برخوردار است.
وي در گفت وگو با نشريه صنايع دستي با اشاره به ثروت ۸۴ ميليارد دلاري بيل گيتس رئيس شركت كامپيوتري و نرم افزاري مايكروسافت گفت: بيل گيتس تنها با ابزار دانش و اطلاعات توانسته چنين جايگاه مهمي در سطح جهاني به دست آورد.
طاهرنژاد لزوم به كارگيري و استفاده از فناوري نوين اطلاعاتي در جامعه به ويژه در بخش صنايع دستي را يادآور شد و افزود: اگر سازمان در اين مقوله غفلت به خرج دهد، سازمان ها و مراكز موازي ديگري جاي آن را اشغال مي كنند.
وي ادامه داد: مديران و همه مسؤولان سازمان صنايع دستي ايران بايد تلاش كنند با استفاده از روش هاي نوين اطلاعاتي، سازمان را به جايي برسانند كه قدرت پرورش ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار هنرمند صنعتگر را داشته باشد.
مديرعامل سازمان صنايع دستي ايران دانش و آموزش را ملازم و تكميل كننده يكديگر دانست و خاطرنشان كرد: هر كس كه اطلاعات داشته باشد، نياز به آموزش پيدا مي كند و هر كس كه آموزش ببيند، انگيزه كسب اطلاعات را خواهد داشت.
وي با اشاره به نياز هنرمندان و صنعتگران به اين دو مقوله، خواستار تلاش گسترده مديران سازمان براي نهادينه كردن دانش و آموزش صنايع دستي به آنها شد.
دكتر حاجي پور، معاون آموزش، تحقيق و توسعه سازمان نيز با اشاره به راه اندازي واحد تكنولوژي آموزشي سازمان گفت: هدف از راه اندازي اين واحد ارتقاي كيفيت آموزش هنرمندان و صنعتگران در زمينه هاي مختلف است.
وي گفت: در اين راستا در تلاش هستيم تا اقداماتي نظير طرح نظامنامه جامع، آموزش و سنجش نيازهاي آموزش استان ها، يكسان سازي و درجه بندي آموزش سيستماتيك، راه اندازي دوره كارداني رشته سنگ هاي قيمتي، برگزاري جشنواره فيلم و پوستر صنايع دستي، توليد فيلم آموزشي صنايع دستي در مناسبت هاي مختلف و غيره را انجام دهيم.

اقتصاد
بازار
بين الملل
حمل و نقل
رويداد
صنعت
|  اقتصاد  |  بازار  |  بين الملل  |  حمل و نقل  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |