سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۰۷
اقتصادي متكي بر هدايا
پس از حوادث ۱۱ سپتامبر و جنگ عراق كشوري كه بيشترين ترس را از جنگ و اثرات اقتصادي آن داشت اردن بود.
000010.jpg
اين كشور كه سال هاست به دريافت نفت شبه رايگان از عراق عادت كرده بود، از آن مي ترسد كه پس از سال ها حمايت از رژيم صدام، ديگر هيچ كشوري حاضر نشود به او نفت بفروشد. اما تنها اميد اين كشور در حال حاضر به بازسازي عراق و نقش اردن در عراق پس از جنگ است. اين كشور اميدوار است به دروازه عراق تبديل شود.
به گزارش بي بي سي قبل از آغاز حمله آمريكا به عراق، اردن روزانه ۹۰ هزار بشكه نفت از عراق دريافت مي كرد و در مقابل كالاهاي مصرفي ارزان، دارو و غذا در اختيار رژيم صدام قرار مي داد. تجارت اين كشور با عراق بيش از ۲۰ درصد حجم تجارت خارجي ۶ ميليارد دلاري اين كشور را تشكيل مي داد.
اما در روز اول جنگ اولين پيامد آن براي اردن، قطع نفت ارزان بود اما در مقابل براي همدردي و حمايت، عربستان سعودي، كويت و امارات متحده عربي، به طور موقت و براي مدت ۳ ماه نفت رايگان در اختيار اين كشور قرار دادند. درمقابل اردن كه هيچ ذخيره انرژي ندارد، نيك مي دانست كه اين امر موقتي است و سعي كرد به محض آرام شدن اوضاع ارتباط را با همسايه قبلي خود برقرار كرده و راه نفت را بار ديگر بازسازي كند.
اقتصاد اردن، اقتصادي است مبتني بر هدايا و كمك هاي خارجي، خصوصاً هداياي دريافتي از ايالات متحده. در سال ۱۹۹۴ و در پي امضاي موافقتنامه صلح بين اردن و اسرائيل، دولت ايالات متحده بيشتر بدهي هاي اين كشور را بخشيد. چند سال پس از آن نيز يك موافقتنامه تجارت آزاد بين ايالات متحده واردن به اين كشور اهدا شد كه اين امر منجر به افزايش ناگهاني صادرات اردن به آمريكا شد. اعطاي توافقنامه هايي با كشورهاي عربي، اتحاديه اروپا و سازمان تجارت جهاني از ديگر امتيازات اقتصادي است كه به اين كشور براي كوتاه آمدن هاي سياسي داده مي شود.
صادرات اردن عمدتاً عبارت است از فسفات،
مواد شيميايي و مواد كشاورزي و كالاهاي وارداتي اين كشور عبارتند از نفت و مواد نفتي، ماشين آلات و مواد غذايي.
با توجه به همراهي هاي ايالات متحده با دولت اردن اين كشور به يكي از مهمترين شركاي تجاري اردن تبديل شده است به گونه اي كه با امضاي معاهده تجارت آزاد بين دو كشور در سال ۲۰۰۰ حجم صادرات اردن از ۳۱ ميليون دلار به ۳۸۹ ميليون دلار رسيد.
اما يكي از بخش هاي اقتصاد اردن كه از رهگذر جنگ بيشترين آسيب را ديد بخش توريسم بود. اوضاع در صنعت توريسم كه بيش از ۱۰ درصد اقتصاد اين كشور را در بر مي گيرد، بسيار دهشتناك است، به گونه اي كه نرخ بيكاري در اين كشور به بيش از ۱۵ درصد مي رسد. در همين زمينه نگهبان يكي از مناطق ديدني اين كشور با اشاره به حضور ۵ تا ۱۰ هزار توريست در اين منطقه در روز، تا پيش از جنگ، گفت:  در حال حاضر اگر ۱۵ تا ۲۰ نفر از اين منطقه ديدار كنند ما بسيار خوشحال خواهيم شد، چرا كه در زمان جنگ حتي يك نفر هم از اينجا بازديد نمي كرد.
ملك عبدالله، پادشاه اردن قصد دارد رشد اقتصادي را در سال جاري به ۴ تا ۵ درصد برساند و به اين منظور تلاش گسترده اي براي جذب توريست و همين طور تبديل اين كشور به مكاني جذاب براي سرمايه گذاري خارجي كرده است. اما تا بازگشت صلح و ثبات به منطقه سرمايه گذاران به اين كشور پاي نخواهند گذاشت.
نيروي انساني اردن از مزيت هاي بسياري براي جذب سرمايه گذاران خارجي برخوردار است به عنوان نمونه مي توان به انبوه نيروي كار تحصيلكرده در اين كشور اشاره كرد. بيش از ۳۰ درصد جمعيت بزرگسال اردن مدرك دانشگاهي داشته و بسياري از دانش آموزان مدارس ابتدايي در اين كشور آموزش كامپيوتر و زبان انگليسي مي بينند.
در اين كشور حدود ۸۰ شركت فعال در زمينه «هاي تك» وجود دارد كه انتظار مي رود صادرات آنها در سال آينده به ۵۵۰ ميليون دلار برسد.

گشتي در دنياي اقتصاد
تأكيدبر كاهش فقر جهاني
در پنجمين نشست وزراي اقتصادي آسيا و اروپا در جزيره بالي اندونزي اعضاي 
شركت كننده در اين اجلاس بر كاهش فقر جهاني تأكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پنجمين نشست وزراي اقتصادي آسيا و اروپا در جزيره مالي اندونزي با حضور ۱۰ كشور آسيايي و ۱۵ كشور عضو اتحاديه اروپا آغاز به كار كرد.
اعضاي شركت كننده در اين اجلاس بر همكاري هاي مالي بين آسيا و اروپا تأكيد كردند و اظهار داشتند: با اتمام جنگ در عراق و كاهش اثرات سارس، انتظار مي رود رشد اقتصادي و امنيت سرمايه گذاري در سال آينده با سرعت بيشتري افزايش يابد.
وزير اقتصاد فيليپين ضمن اظهار ناخوشايندي از رشد اقتصادي آسيا ابراز اميدواري كرد كه در نيمه دوم سال جاري اقتصاد آسيا وضعيت مطلوب تري را تجربه كند.
نماينده آلمان در اين نشست به پيش بيني بانك جهاني از رشد اقتصادي ۹/۵ درصدي آسيا در سال آينده اشاره كرد و گفت: اين پيش بيني در مورد اروپا تنها ۲ درصد است.
وي تأكيد كرد: اقتصاد آسيا در بين ديگر مناطق جهاني سريع ترين رشد را در سال جاري خواهد داشت.
بنابراين گزارش ده كشور آسيايي برونئي، چين، ژاپن، كره جنوبي، مالزي، فيليپين، اندونزي، سنگاپور، تايلند و ويتنام در اين اجلاس شركت داشتند.

افزايش توليد نفت روسيه
توليد نفت روسيه در نيمه اول سال جاري ميلادي ۱۱ درصد نسبت به سال ۲۰۰۲ افزايش داشته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه وزارت انرژي روسيه اعلام كرد: توليد نفت اين كشور در شش ماه اول سال جاري ۲۰۲ ميليون تن بود كه در مقايسه با نيمه اول سال ۲۰۰۲، ۱۱ درصد افزايش نشان مي دهد. اين در حالي است كه توليد نفت روسيه در ماه گذشته (ژوئن- خرداد) ۹/ ۱ درصد كاهش يافته بود.
بنابراين گزارش، بخش اعظم توليد نفت روسيه توسط شركت نفتي يوكاس توليد شد كه در ماه گذشته با شركت بزرگ ليبنفت ادغام شده بود.
استخراج گاز نيز در روسيه طي ۶ ماه اول سال جاري ۶/۲ درصد افزايش داشت و به ۳۱۱ ميليارد مترمكعب رسيد.

قاچاق سوخت از عراق
به گفته مقام هاي نفتي عراق روزانه پنج ميليون ليتر سوخت از عراق به ديگر كشورها قاچاق مي شود.
به گزارش «گلف ديلي نيوز» مقام هاي نفتي عراق معتقدند: بازار سياه سوخت در عراق بسيار سودآور شده و از زماني كه بنزين و گازوئيل از عراق به ديگر كشورها قاچاق مي شود، كمبود سوخت در اين كشور با شدت بيشتري احساس مي شود.
بنابر اين گزارش، روزانه سه ميليون ليتر گازوئيل و دو ميليون ليتر بنزين از عراق به كشورهاي اردن، تركيه، سوريه و ديگر كشورهاي خليج فارس قاچاق مي شود.
اين در حالي است كه در زمان حكومت صدام در عراق و تحت تحريم هاي سازمان ملل روزانه سه ميليون ليتر سوخت از عراق قاچاق مي شد. يك مقام عالي رتبه نفتي عراق در اين زمينه گفت: اگر وضع بر همين منوال ادامه يابد واردات سوخت از ديگر كشورها بايد بيش از مقدار فعلي افزايش يابد.

كاهش فروش فورد
فروش كارخانه اتومبيل سازي فورد آمريكا در ماه گذشته ميلادي در اين كشور افت ناگهاني كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه مسؤولان شركت آمريكايي فورد با اعلام اين خبر نسبت به افزايش فروش در نيمه دوم سال جاري ابراز اميدواري كردند.
خريداران آمريكايي در ماه گذشته ميلادي (ژوئن- خرداد) بيش از ۳۰۰ هزار خودرو از اين شركت خريدند كه نسبت به سال گذشته ۷ / ۷ درصد كاهش نشان مي دهد.
بنابر اين گزارش، مسؤولان شركت طرح كاهش ماليات ها توسط بوش را موجب ارتقاي فروش اين شركت در نيمه دوم سال جاري اعلام كردند.

بهبود صنعت گردشگري در مالزي
پس از لغو هشدار سفر به بسياري از كشورهاي آسياي جنوب شرقي توسط سازمان جهاني بهداشت و به حالت عادي بازگشتن اين كشورها، مالزي پيش بيني مي كند كه تا پايان سال ميلادي جاري شاهد ورود ۱۵ ميليون و ۳۰۰ هزار گردشگر باشد.
شهردار كوالالامپور با اعلام اين مطلب افزود: شيوع بيماري سارس در منطقه جنوب شرق آسيا باعث عدم گسترش صنعت گردشگري طي سه ماه گذشته در اين كشور و كاهش گردشگران خارجي و داخلي شده است. وي در ادامه افزود: بنابر گزارش سازمان جهاني بهداشت از هفت هزار و ۷۶۱ نفر كه در جهان مبتلا به ويروس سارس شده اند فقط ۳۸۹ مورد آن متعلق به مالزي بوده و از ۶۲۳ نفري كه بر اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست داده اند، تنها دو نفر اتباع مالزي بوده اند.
وي در خاتمه اظهار اميدواري كرد كه با عادي شدن اوضاع تعداد گردشگران داخلي و خارجي افزايش يافته و صنعت توريسم در اين كشور به وضعيت سابق خود بازگردد.

زيان بي بي سي
مسؤولان شركت رسانه اي بي بي سي از ضرر ۵۰۰ ميليون دلاري اين شركت انگليسي خبر دادند.
به گزارش گلف ديلي نيوز، در گزارش عملكرد سالانه اين شركت رسانه اي كه در ۱۵ جولاي (۲۴ تير) به كميسيون پارلماني انگليس ارائه مي شود، علت اصلي اين ضرردهي كسري زياد در صندوق بازنشستگي اين شركت اعلام شده است.
بنابراين گزارش، مسؤولان شركت از كسري ۰۷/۱ ميليارد پوندي اين شركت در صندوق بازنشستگي خبر دادند كه علت اصلي اين كسري نيز كاهش ارزش سهام شركت در بازار بورس اعلام شد.
شركت بي بي سي از سال ۱۹۹۵ تاكنون با سوددهي همراه بود و سال ۲۰۰۲، اولين سال زيان دهي شركت از هفت سال گذشته به شمار مي رود.


افزايش سود كياموتورز
شركت كياموتورز دومين خودروساز بزرگ كره جنوبي، افزايش سودش را در فصل بهار ۴۰ درصد اعلام كرد و آن را مديون فروش خودروهاي لوكس و صادرات دانست.
كياموتورز انتظار دارد در سال جاري رقم فروش خود را به ۸/۱۳ ميليارد دلار برساند و براي رسيدن به اين هدف به دو خودرو سورنتو و اپيروس اميد بسته است.
شايان ذكر است كه شركت كياموتورز در سال جاري سرمايه گذاري خود را ۵۶ درصد (حدود ۲۵ / ۱ هزار ميليون ون) افزايش داده است كه از اين ميزان ۸۰۰ ميليارد ون به تحقيقات اختصاص يافته است.

بين الملل
آب و كشاورزي
اقتصاد
بانك و بورس
رويداد
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |