سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۰۷
Infor.htm
فيلم هاي پر فروش دنيا خيلي زود بازي مي شوند
002520.jpg
002570.jpg

رويه پيشين بازار بازي هاي ويدئويي در حال تغيير است. در سال هاي گذشته فيلم هاي پرفروش فصل پررونق سينما يعني تابستان تبديل به بازي هاي رايانه اي شده و بازار پيش از تعطيلات را گرم مي كردند. بت من جديد، جنگ ستارگان و مردان سياهپوش در ماه هاي ژوئن و جولاي بر روي پرده رفتند و بازي هاي ساخته شده براساس آنها نيز در سپتامبر و اكتبر به بازار وارد شدند.
به تازگي اين سنت تغيير پيدا كرده است. نه تنها بازي هاي رايانه اي تقريباً همزمان با فيلم هاي مربوط به آنها عرضه مي شوند بلكه كيفيت آنها نيز بسيار بالا رفته است. فيلم هايي چون بازگشت ماتريكس ،X-Men2 و FindingNemo به هنگام رفتن بر روي پرده سينماها با خود بازي هاي رايانه ايشان را نيز به همراه آوردند.
002555.jpg

بازي ساخته شده براساس فيلم بازگشت ماتريكس Enter the Matrix نام دارد. اين بازي كه توسط شركت Atariتوسعه داده شده است بر روي رايانه شخصي، پلي استيشن ۲، مكعب بازي و Xbox قابل اجرا بوده و حدود ۵۰ دلار قيمت دارد. اين بازي براي گروه سني بالاي ۱۳ سال مناسب تشخيص داده شده است.
اين بازي كه محصول همكاري هاليوود و دره سيليكون مي باشد به بازيگر اين امكان را مي دهد تا به موازات فيلم حركت نموده و راز و رمز آن را بهتر دريابد. برادران واچوسكي سازندگان فيلم ماتريكس در ساخت اين بازي همكاري نموده اند. متأسفانه گرافيك رايانه اي آن كمي تاريك بوده و مبارزه هاي آن برخلاف بخش هاي رانندگي، زياد ساده است.
002525.jpg

باي Finding Nemo كه براساس همين فيلم هم ساخته شده است توسط شركت THQ ساخته شده و براي تمامي گروه هاي سني مناسب تشخيص داده شده است. مشكل اصلي تبديل تصاوير ساخت شركت Pixar به شكل بازي رايانه اي است. Pixar طوري گرافيك رايانه اي فيلم را ساخته است كه قابل كپي برداري نيست. داستان فيلم در دنياي زير آب سبب شده است تا بازي چندان جذاب نباشد. هرچه باشد از يك كاراكتر ماهي شكل نمي توان انتظاري بيش از اين داشت. نهايت هيجان بازي سريعتر شنا كردن، به جلو و چپ و راست و عدم برخورد با موانع است. در بازي X-Men2 بازيكن يك يك دشمنان ريز و درشت خود را از سر راه برمي دارد تا اينكه به حريفي مي رسد كه او را له مي كند. اين بازي براي گروه سني بالاي ۱۳ سال رده بندي شده است و قيمت نسخه هاي مخلتف آن، براي مكعب بازي، نينتندو، xbox، پلي استيشن و رايانه شخصي توسعه داده شده است، متفاوت مي باشد.

زنگ ضد پشه براي تلفن همراه
بزرگترين شركت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در كره جنوبي به تازگي سرويس جديدي را ارائه داده است كه به كاربران تلفن هاي همراه اجازه دان لود نوعي زنگ را مي دهد كه بنا به ادعاي اين شركت پخش مداوم آن توسط تلفن همراه سبب دور نگاه داشتن پشه هاي مزاحم خواهد شد.
در طول تابستان هاي گرم و مرطوب كره، اين حشرات بسيار مزاحم و آزاردهنده مي باشند. مشتركان مي توانند با دان لود اين صدا كه ۴۵/۲ دلار هزينه آن است از روي شبكه اينترنت بدون سيم اين شركت، از آن استفاده كنند. اين زنگ به صورت متناوب پخش مي شود و فركانس آن طوري است كه گوش انسان بسيار به زحمت قادر به شنيدن آن خواهد بود. پخش اين صدا سبب مي شود تا مصرف باتري تلفن همراه حدود ۳۰ درصد بيشتر شود.
شركت Telecom SK كه اين فناوري را ابداع نموده مدعي است كه استفاده از آن پشه ها را در فاصله اي يك متري از منبع صوت نگاه مي دارد و ازنزديك شدن آنها جلوگيري مي كند.
SK بيش از نيمي از بازار تلفن هاي همراه در كره را در اختيار خود دارد و اين در حالي است كه بازار كره جنوبي سومين بازار بزرگ تلفن هاي همراه در قاره آسيا به شمار مي آيد.

همكاري IBM با Adobe جهت بالا بردن امنيت PDF
002505.jpg
انتظار مي رود در انتهاي هفته جاري شركت هاي IBM و Adobe خبر از توافقي دهند كه براساس آن شركت IBM در بالا بردن امنيت و قابليت اعتماد اسناد ساخته شده توسط نرم افزار آكروبات ساخت شركت Adobe با اين شركت مشاركت نمايد.
براساس اين توافق فرم ها و اسناد ديگري كه با فرمت اسناد قابل جابه جايي يا PDF ساخته خواهند شد مي توانند در تراشه امنيتي شركت IBM كه در رايانه هاي قابل حمل و روميزي جديد اين شركت جاي داده شده است، ذخيره شوند و زير سيستم امنيتي موجود در اين تراشه در حفظ اطلاعات مربوط به امضاي ديجيتال نقش اساسي را بر عهده خواهد گرفت.
حفظ اطلاعات مربوط به امضاهاي ديجيتال درون اين تراشه سطح امنيت را بالاتر خواهد برد چرا كه دسترسي به اين اطلاعات نسبت به اطلاعاتي كه در روش هاي قبلي درون ديسك سخت  رايانه هاي شخصي ذخيره مي شد، بسيار سخت تر مي باشد.
ارزش كليدي اين تراشه آن است كه مي توان از آن به عنوان يك محل قابل اعتماد جهت ذخيره هرگونه اطلاعات سري، مهم و حياتي، از جمله امضاي ديجتيال استفاده نمود. اگر چنين اطلاعاتي مهمي بر روي ديسك سخت ذخيره شوند اين امكان وجود دارد كه اشخاص معمولي و يا هكرها به آن دست پيدا كنند. اما چنانچه از اين تراشه براي ذخيره اطلاعات مهم استفاده شود امنيت اطلاعات بسيار بالا مي رود.
Adobe قابليت هاي جديد و جالبي را به آخرين نسخه برنامه آكروبات اضافه نموده است كه مي توان به عنوان نمونه به پشتيباني از امضاي ديجيتال در فرم ها و ديگر اسناد با قالب PDF اشاره نمود. امضاي ديجيتال نياز به ساختن نسخه كاغذي را از بين برده و به ارسال بهتر و سريعتر اطلاعات كمك مي كند.
با اين حال دنياي تجارت و مناسبات دولتي تا زمان كسب اطمينان از اعتبار و امنيت اين گونه امضاها به آن روي خوشي نشان نخواهد داد و كماكان رويه سنتي چاپ اسناد بر روي كاغذ را ترجيح خواهد داد.همچنين شركت ها با وجود آن كه از مزاياي تجارت الكترونيك آگاه و از سودآوري شيوه هاي اين نوع تجارت مطلع هستند اما ترس از كلاهبرداري هاي الكترونيك و دزدان هويت به عنوان عاملي بازدارنده اقبال عمومي را كاهش مي دهد. تراشه جديد شركت IBM و فناوري هايي از اين دست مي توانند اعتماد عمومي نسبت به اين شيوه هاي تجارت را بالا ببرند.

ليندوز جديد از روي سي دي اجرا مي شود
002515.jpg
شركت Lindows.com اخيراً نگارش جديدي از سيستم هاي عامل خود كه بر پايه لينوكس ساخته شده اند را ارائه داده است كه مي توان بدون نصب آن بر روي ديسك سخت، از روي درايو CD آن را اجرا نمود. اين قابليت استفاده از سيستم عامل جديد را بسيار ساده تر كرده است.محصول جديد شركت Lindows.com كه Lindows CD نام گرفته است بسياري از قابليت هاي سيستم عامل LindowsOS نگارش ۴ را دارا مي باشد كه از آن جمله مي توان به تشخيص خودكار سخت افزارهاي جديد، قابليت Pluy&Play و پشتيباني از تكنيك ها و قالب هاي متعدد چند رسانه اي اشاره نمود.
LindowsCD از فرمت هاي MP3، Real Audio، Real Video و فلش نيز پشتيباني مي نمايد. اين نسخه از سيستم عامل Lindows به همراه LindowsOS 4.0 در اختيار كاربران قرار مي  گيرد. با اين حال شركت Lindows.com آن را به صورت مستقل و قيمتي حدود ۳۰ دلار نيز به فروش مي رساند.
كاربران مي  توانند به راحتي از اين سيستم عامل استفاده كنند. به اين ترتيب كه به سادگي آن را درون درايو CD قرار داده و رايانه خود را از نو راه اندازي خواهند نمود.
اين رويه بر روي يسك سخت رايانه هيچ نوع تغييري نخواهد داد و براي بازگشت مجدد به تنظيمات قبل و سيستم عامل پيشين تنها كاري كه كاربر بايد انجام دهد آن است كه CD را درآورده و مجدداً دستگاه را راه اندازي (Reset) نمايد.
علاوه بر سيستم عامل در CD مذكور چند برنامه كاربردي نيز قرار داده شده است. در بين اين برنامه ها نرم افزارهايي است كه به كاربران اجازه مي دهد تا فايل هايي كه با برنامه هايي چون Word، Power Point و Excel مايكروسافت ساخته شده اند را در محيط لينوكسي باز نمايند.
Lindows.com اميدوار است كه راحتي اجراي اين سيستم عامل بدون نياز به سازمان دهي مجدد و يا پذيرش هر گونه ريسك ديگر، كاربران را به استفاده از لينوكس و آزمايش اين سيستم عامل ترغيب كند.
مدير اجرايي شركت Lindows.com در اين رابطه مي گويد: «با وجود اشتياق فراوان تعداد زيادي از كاربران به امتحان سيستم عامل لينوكس، به دليل نبودن يك رايانه اضافه و آزمايشي جهت نصب و بررسي اين سيستم عامل كاربران توان كار كردن آزمايشي با آن را ندارند. سيستم عامل جديد Lindows اين امكان را براي كاربران كنجكاو فراهم مي كند كه بدون تغيير رايانه هايشان بتوانند لينوكس را تجربه كنند.»

خبرهاي كوتاه
دستگيري   هكر ۱۷ ساله در فرانسه
يك  منبع  پليس  فرانسه  هفته گذشته اعلام  كرد، يك  دانش آموز هفده  ساله  فرانسوي  اواخر ماه  ژوئن  به  اتهام  دستبرد به  حدود دو هزار پايگاه  اينترنتي  دولتي  و نظامي  در جهان ، در حومه  پاريس  دستگير شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از شهر ليل،  اريك  ولمينو كميسر پليس  اين  شهر گفت ، اين  دانش آموز جوان  كه  گذر واژه  دي كي دي  را براي  خود انتخاب  كرده  بود، صفحات  اصلي  پايگاههاي  اينترنتي  را پاك  مي كرد و روي  آنها پيامهاي  سياسي،  به  عنوان  مثال  پيامهايي  در حمايت  از آرمان  فلسطيني  يا پيامهايي  عليه  دولت  آمريكا درج  مي كرد. وي  افزود: دستگيري  اين  رمزشكن  رايانه اي، هكر، در پي  تحقيق  پليس  ويژه  جرايم  رايانه اي  پس  از شكايت  يك  اداره  پليس  كه  پايگاهش  هدف  دستبرد قرار گرفته  بود صورت  گرفت . اين  كميسر پليس  خاطرنشان  كرد، در پي  تحقيقات  فني  و اعترافات  اين  جوان  فرانسوي  مشخص  شد او حدود دو هزار پايگاه  را هدف  دستبرد قرار داده  است  كه  حدود بيست  پايگاه  در فرانسه ، بيست  تا سي  پايگاه  در انگليس  و ساير پايگاهها در استراليا و آمريكا از جمله  پايگاه  اينترنتي  نيروي  دريايي  آمريكا بوده  است . پليس  اين  دانش آموز را آزاد كرده  است  اما وي  تحت  نظر است  و حق  ندارد با اينترنت  كار كند.
002540.jpg

Character Studio 3.1
اين كتاب توسط فرزاد آذرسينا ترجمه و گردآوري شده و انتشارات خليج فارس (پخش سما رايانه) آن را در تيراژ سه هزار جلد به چاپ رسانيده است.
كتاب مذكور شامل دو بخش است. در بخش اول ترجمه تشريحي مرجع اصلي كاراكتر استوديو آمده است. اين مرجع به همراه نرم افزار نصب مي شود و موثق ترين نسخه اي است كه توسط سازندگان برنامه مذكور تنظيم شده است.
در بخش دوم تعدادي از تمرين هاي مرجع اصلي انتخاب و آورده شده است تا به خوانندگان كار با كاراكتر استوديو بهتر آموزش داده شود.

كاهش سود شركت اوراكل در ژاپن
بخش ژاپني شركت اوراكل هفته گذشته اعلام نمود كه سود خالص اين شركت در سال مالي منتهي به پايان ماه مه با ۸/۲۰ درصد كاهش نسبت به سال گذشته به ۹۶/۱۳ ميليارد ين رسيده است.

پديده فرار مغزها از هند به آمريكا ممكن است معكوس شود
روزنامه هندوستان تايمز در شماره اخير خود در اينترنت نوشت كارشناسان برجسته هندي كه در شركتهاي پيشرفته آمريكايي فعاليت مي كنند، شايد باارزش ترين واردات آمريكا از هند به حساب آيند.
با اين حال ممكن است موضوع چندين دهه فرار مغزها از هند به آمريكا به زودي معكوس شود زيرا شركتهاي بزرگ و پيشرفته مستقر در آمريكا تلاش دارند فعاليتهاي خود را در هند گسترش دهند و روساي واحدهاي فعال خود در هند را از ميان كارشناسان فعال در صنايع خود جذب كنند.
به همين مناسبت قرار است چندين گردهمايي تجاري براي جذب كارشناسان هندي فعال در صنايع پيشرفته آمريكا در هند برگزار شود.
002565.jpg

راهكار DoCoMo براي مقابله با Spam
شركت مخابراتي NTT DoCoMo ژاپن اعلام نمود كه براي مقابله با كساني كه از طريق تلفن همراه خود هرز نامه ارسال مي كنند به صورت موقت يا دائم خدمات ارائه شده به آنها را قطع نموده و به آنها سرويس دهي نخواهد كرد.
DoCoMo براساس شكايات دريافتي، منبع ارسال هرزنامه را رديابي خواهد نمود و دسترسي فرستنده هرزنامه به تمامي سرويس هاي شركت را براي چند ماه قطع خواهد كرد. اين قطع سرويس دريافتي براي تمامي تلفن هاي i-mode خريداري شده با نام ارسال كننده هرزنامه اتفاق خواهد افتاد.

طرح خدمات عمومي اينترنتي در اروپا
كميسيون اروپا دولت هاي اروپايي را به عرضه خدمات عمومي از طريق اينترنت تشويق مي كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، بر اساس طرحي كه به دولت الكترونيك مشهور شده است، ساكنان كشورهاي اروپايي از طريق اينترنت به مراكز عرضه خدمات عمومي دسترسي پيدا مي كنند.
انواع خدمات آموزشي، تفريحي و فرهنگي از جمله خدماتي است كه دسترسي ساكنان كشورهاي اروپايي از طريق اينترنت به آنها تشويق مي شود.
002510.jpg

برترين هاي بازار سخت افزار و نرم افزار ژاپن
برترين  محصولات سخت افزاري و نرم افزاري ژاپن در نيمه اول سال جاري ميلادي معرفي شدند.
آمارها بيانگر اين مطلب است كه شركت نينتندو بيشترين فروش نرم افزار را داشته است، در حالي كه اين شركت توسط شركت Square Enix كه با فروش ۲۸/۴ ميليون نرم افزار در رتبه دوم اين ليست قرار دارد، تعقيب مي شود.
002550.jpg

در بخش سخت افزار سوني با دستگاه پلي استيشن خود ۵/۵۸ درصد از بازار سخت افزار را در اختيار خود قرار دارد. در رتبه دوم GameBoy Advance با ۶/۲۸ درصد و در مكان سوم مكعب بازي نينتندو با سهمي ۳/۸ درصدي جاي گرفته اند.اين در حالي است كه Xbox وضعيت چندان مناسبي نداشته و تنها ۶ /۱ درصد از بازار سخت افزار ژاپن را در اختيار خود داشته است.
Toshiba و Elpida سريعترين حافظه را خواهند ساخت
شركت توشيبا به همراه شركت حافظه سازي Elpida هفته گذشته اعلام نمودند كه قصد دارند تا با همكاري يكديگر تا سال ۲۰۰۴ نسل بعدي حافظه هاي DRAM را به بازار عرضه كنند. طبق ادعاي اين دو شركت تراشه حافظه مذكور، سريعترين تراشه حافظه در جهان خواهد بود.
تراشه جديد XDR DRAM ناميده مي شود و از فناوري ارتباط حافظه Rambus استفاده مي كند كه توسط يك شركت آمريكايي ابداع شده است.

بازار چين در كانون توجه AMD
002560.jpg
AMD دومين شركت بزرگ سازنده ريزپردازنده در دنيا، توجه خاص خود را معطوف به بازار روبه رشد و عظيم كشور چين نموده است. اين شركت قصد دارد تا در اين بازار خاص با سرعتي ۲ برابر سرعت رشد در بازارهاي جهاني، رشد كند.
تحليل گران بر اين باورند كه اين روياي AMD چندان هم دور از دسترس نيست. سهم نسبتاً كم اين شركت از بازار چين كه به تازگي دوبرابر شده است و قيمت هاي پايين تر آن نسبت به اينتل AMD را در تحقق اين رويا كمك خواهند نمود.
با اين حال انتظار مي رود اينتل نيز در اين ميان آرام ننشسته و با توجه به اهميت بازار كشور چين براي حفظ اين بازار راهكارهاي تازه اي بينديشد.
AMD بازار چين را در اولويت اول خود قرار مي دهد. بازاري كه سهم اين شركت در آن به تازگي به يك درصد دورقمي رسيده است.
شركت HP كه رتبه ششم را در بين شركت هاي فروشنده رايانه هاي شخصي در چين دارا مي باشد به تازگي از بين پنج مدل جديد از رايانه هاي شخصي خود در چين دو مدل را به پردازنده هاي AMD تجهيز نموده است. البته HP تنها چيزي حدود ۳ درصد از بازار گسترده چين را در اختيار خود دارد.
AMD كه حدود ۲۰ درصد از بازار جهاني CPU را در اختيار خود دارد به اين حركت HP قناعت ننموده و مذاكراتي را با شركت Legend، بزرگترين شركت رايانه اي چين آغاز كرده است. ۲۸ درصد از بازار فروش رايانه هاي چين در اختيار Legend مي باشد كه تاكنون نخواسته است از جزئيات مذاكراتش با AMD چيزي فاش شود.
قيمت هاي پايين تر AMD مي تواند برگ برنده اين شركت در چين باشد با اين حال ممكن است اينتل با كاهش قيمت هايش كماكان موقعيت خود را حفظ كند.
فروش رايانه هاي شخصي در كشور چين سال گذشته با رشدي ۱۵ درصدي به ۱۱ ميليون دستگاه رسيد و پيش بيني مي شود رشد اين بازار در سال جاري به ۱۷ درصد برسد. اين درحالي است كه فروش بازار رايانه هاي شخصي در سال ۲۰۰۲ در آمريكا با رشدي ۲/۳ درصدي به ۵/۴۷ ميليون دستگاه رسيد. فروش جهاني رايانه هاي شخصي با رشدي ۵/۱ درصدي در سال گذشته ميلادي به ۵/۱۳۶ ميليون دستگاه رسيد.

Dell و Apple مطمئن تر از بقيه رايانه ها شناخته شدند
002530.jpg
مجله PC Magazine هر ساله با تحقيقاتي كه انجام مي دهد ميزان رضايت عمومي كاربران رايانه هاي شخصي از رايانه هايشان را بررسي نموده و آنها را طبقه بندي مي كند.
در سال جاري اين مجله اعلام نمود كه تعداد شكايات رسيده در مورد خدمات و پشتيباني پس از فروش رايانه هاي شخصي چندان رضايت بخش نمي باشد. جالب آن كه اين شكايات عمدتاً  خطاب به شركت هاي بزرگ فروشنده رايانه هاي شخصي بوده است.
به خصوص تعداد شكايات مطرح شده در مورد رايانه هاي ساخت Dell در اين سال رشد نسبتاً قابل توجهي داشته است. عجيب آن كه با اين وجود از سوي PC Magazine رايانه هاي Dell و اپل از لحاظ قابليت اتكا، خدمات و پشتيباني بهترين ها شناخته شدند.
با وجود مطرح شدن شكايات بسيار در مورد سخت افزار رايانه ها در سال جاري رضايت عمومي از وضعيت كلي رايانه ها در سطح مطلوبي بوده است.
كاربران متعددي، از ويندوز XP ابراز رضايت نموده اند و آن را سيستم عامل قابل اطميناني ذكر كرده اند. تعداد كم هنگ كردن از مزاياي XP عنوان شده است. ۳۷ درصد از نمونه آماري در نظر گرفته شده بيان كرده اند كه حتي يك بار هم مشكل هنگي با ويندوز XP نداشته اند.شركت هايي چون eMachines ، NEC و ACER چندان عملكرد خوبي نداشتند و مورد رضايت نبوده اند.
جهت كاهش هزينه ها برخي شركت ها بخش خدمات و پشتيباني خود را به خارج منتقل نموده اند كه اين امر سبب شده است تا كاربران نتوانند مشكلات خود را به راحتي با اين مراكز در ميان گذارند و اين موضوع خود نارضايتي موجود را تشديد كرده است.در اين ميان شركت Gateway رويه جالبي را پيش گرفته است. اين شركت كه تاكنون به ندرت در صدر بهترين شركت هاي ارائه دهنده خدمات و پشتيباني بوده است روش جديدي از پشتيباني و سرويس دهي را معرفي كرده است. بدين ترتيب كه با دريافت هزينه اي اضافي به مشتريان همان ميزان سرويسي را مي دهد كه براي شركت هاي بزرگ تجاري در نظر گرفته شده است.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |