سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۰۷
Infor.htm
تبليغات اينترنتي
به گزراش سايت iab درآمد حاصل از تبليغات اينترنتي در سال ۲۰۰۰ به حداكثر ميزان خود در طول تاريخ اينترنت رسيد و به حدود ۸ ميليارد دلار بالغ شد
با كاهش يافتن درآمدها، درآمد كل سايت  كاهش خواهد يافت و خطر ورشكستگي براي آنها بوجود خواهد آمد
002680.jpg

روزهاي پاياني قرن بيستم را به ياد بياوريد. در آن سالها و به طور كلي سال هاي آخر دهه ۹۰ شركتهاي فعال در زمينه IT به لطف شكوفايي اينترنت روزهاي بسيار خوبي را سپري مي كردند. شركت هايي كه با نام تجاري دات كام معروف شده بودند روز به روز همانند قارچ در ميان انبوه شركت هاي فعال در زمينه IT بيرون مي آمدند. در سالهاي پاياني دهه نود رشد نمودار تجاري اين شركت  ها به طرز حيرت انگيزي بالا بود به طوري كه اكثر كارشناسان اقتصادي نگراني خود از روند صعودي پرشتاب اين شركت  ها را اعلام كردند. در آن زمان فعاليت اكثر اين شركت ها به نحوي با انيترنت مربوط بود و درآمد اصلي تمام آنها به تبليغات بر روي اينترنت وابستگي كامل داشت.
همان طور كه انتظار مي رفت روزهاي طلايي به سرعت پايان يافت و آرزوي بزرگ اين شركت ها كه يكي از آنها اينترنت مجاني در سراسر دنيا براي همه مردم جهان بود به بوته فراموشي سپرده شد.
ورشكستگي شركت هاي دات كام تجربه خوبي براي كساني بود كه مي خواستند از مدل تجارت جهاني براي تجارت الكترونيك استفاده كنند. گرچه معادلات آنها همگي به روي كاغذ صحيح بود ولي در نهايت مشخص شد كه اينترنت با آنچه بسياري از آنها تصور مي كردند تفاوت هاي اساسي دارد. اينترنت براي حيات خود به درآمد احتياج دارد و درآمد اكثر سايت هاي اينترنتي فقط و فقط از راه تبليغات است. متأسفانه بر خلاف تصورات قبلي كابران اينترنتي به آن اندازه كه تحت تأثير تبليغات رسانه هاي ديگر مانند تلويزيون و يا روزنامه قرار مي گيرند تحت تأثير تبليغات اينترنتي قرار نمي گيرند. مثال بسيار واضحي در اين زمينه وجود دارد. بسياري از ما كه در عين حال هم بيننده برنامه هاي تلويزيون هستيم و هم كاربر اينترنت، برخي از تبليغات تلويزيون را هميشه به ياد داريم و در پاره اي مواقع در مورد آنها با افراد ديگر بحث و تبادل نظر مي كنيم. اما بعيد است شما تاكنون در مورد تبليغي كه در اينترنت مشاهده كرده باشيد با دوستانتان صحبت كرده باشيد و يا حتي آن را به ياد داشته باشيد. واقعاً دليل اين امر چيست؟ آمارها نشان مي دهند در سالهاي اوليه شكوفايي اينترنت در بين مردم عادي يعني حدود سالهاي ۱۹۹۴ وضعيت تبليغات در اينترنت   با وجود محدوديت هاي بسيار بيشتر از لحاظ فني و تعداد كاربران از الان بهتر بوده است. به دليل اين كه آمارها به تنهايي مشكل صاحبان سايت ها را حل نمي كرد و آنها نمي توانستند به هيچ وجه دليل افول جذابيت تبليغات را در ميان كاربران كشف كنند. يك گروه روانشناس اينترنتي كه در برخي از كشورها به نام رفتارشناس اينترنتي نيز ياد مي شوند وارد صحنه شدند. گروه هاي رفتارشناس اينترنتي به تازگي محبوبيت زيادي پيدا كرده اند. مطالعات آنها در مورد چت برنامه هاي الكترونيكي نشان داد كه اينترنت و كاربران آن به شدت به چنين كارشناساني براي تحليل رفتارهاي كاربران و عكس العمل آنها در مورد فناوري هاي مهم احتياج دارند.
002675.jpg

مطالعات اين گروه نشان داد كاربران اينترنت به تازگي نسبت به سالهاي ۱۹۹۴ بسيار حرفه اي تر شده اند. به عنوان مثال يك كاربر تازه كار اگر در طول سالهاي ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ بدون هيچ پيش زمينه قبلي وارد اينترنت مي شد پس از گذشت يك ماه به حداقل دانش هاي لازم براي استفاده اصولي از اينترنت دست مي يافت. اما همين كاربر اگر هم اكنون براي اولين بار وارد اينترنت شود بعد از گذشت دو هفته به راحتي به همان اطلاعات لازم دست پيدا مي كند.
به دليل حرفه اي شدن كاربران، آنها ديگر به تبليغات توجهي نمي كنند. در حال حاضراكثر كاربران هنگامي كه پشت رايانه متصل به اينترنت قرار مي گيرند با هدف براي ديدن سايت هاي مشخص اين كار را انجام مي دهند و هنگامي كه سعي دارند به اطلاعات مشخصي دست پيدا كنند به تبليغات شما به عنوان موانع سد راه خود مي نگرند و به راحتي آنهارا از پيش روي برمي دارند.
براي اين كه بهتر در جريان قرار بگيريد يك بار نيم ساعت از وقت خود را فقط به نگاه كردن به تبليغات در اينترنت سپري كنيد بعضي از تبليغات واقعاً هوشمندانه طراحي شده اند ولي كاربران اكثرا به محض اين كه متوجه مي شوند پنجره جديدي براي آنها به صورت خودكار باز شده است و يا يك انيميشن در كنار صفحه در حال دانلود شدن است بدون توجه به نوع تبليغ و يا حتي نگاه كردن به آن صفحه را مي بندند و به راحتي از كنار آن مي گذرند.
بر اساس تحقيقاتي كه شركت (www.iab.net) Bureau انجام داده است، سايت هاي خبري و سايت هاي مجلات چاپي بيشترين درآمد را از محل جذب آگهي دارند. اما اين سايت ها نيز تنها ۵۰ درصد درآمد خود را از طريق آگهي كسب مي كنند. ارائه سرويس هاي غير رايگان براي كاربران راه حل تازه اي است كه در مقابل مشكل چشم پوشي كاربران از ديدن تبليغات پيش بيني شده است.
به گزراش سايت iab درآمد حاصل از تبليغات اينترنتي در سال ۲۰۰۰ به حداكثر ميزان خود در طول تاريخ اينترنت رسيد و به حدود ۸ ميليارد دلار بالغ شد.
بعد از آن در طي سال هاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ درآمد به ترتيب به ۵/۷ و ۶ ميليارد دلار كاهش يافت.
دكتر فردريك شيف استاد تجارت الكترونيكي گزارش مفصلي در مورد تعليمات اينترنتي منتشر كرده است.
در اين گزارش كه در سايت www.firstMonday.org منتشر شده است دكتر شيف اثبات كرده است كه با وجود افت درآمدهاي تبليغاتي سايت ها باز هم مديران اين سايتها به درآمدهاي تبليغاتي خود به عنوان منبع اصلي درآمد متكي خواهند بود. اين مسئله به اين معناست كه با كاهش يافتن درآمدها، درآمد كل سايت  كاهش خواهد يافت و خطر ورشكستگي براي آنها بوجود خواهد آمد.
بيل تامپسون خبرنگار ارشد فناوري كه براي شبكه بي بي سي كار مي كند نيز عقايد جالبي در مورد تبليغات اينترنتي دارد. بيل معتقد است براي اينكهد به نتيجه درستي در مورد اين مسئله برسيم بايد تبليغات سينما و تلويزيون را با اينترنت مقايسه كنيم. در مورد تبليغات تلويزيون ما به نوعي مجبور به تماشا كردن آنها هستيم علاوه بر اينكه در زماني كه تبليغات پخش مي شوند برنامه تلويزيوني مورد نظر ما پخش نمي شود بنابراين اگر ما تبليغات را مشاهده كنيم برنامه اصلي را از دست نمي دهيم. اما وضعيت در مورد اينترنت به گونه ديگري است. هنگامي كه ما مشغول گشت و گذار در اينترنت هستيم تبليغات و اطلاعات مورد نظر ما همزمان در مقابل ما قرار مي گيرند و خيلي طبيعي است كه ما به خاطر دسترسي به اطلاعات اصلي آنها را نديده مي گيريم. مسئله ديگر بحث قيمت و نحوه دسترسي به اينترنت است.
هنگامي شما براي دسترسي به اينترنت به طور ساعتي و يا ماهيانه پول نسبتاً قابل توجهي را مي پردازيد نمي توانيد قبول كنيد تبليغات پهناي باند شما را تلف كنند و براي شما هزينه اضافي ايجاد كنند. حتي كساني كه از ارتباطات پرسرعت استفاده مي كنند از انواع و اقسام نرم افزارهاي ضد تبليغات براي محافظت از ارتباط خود بهره  مي گيرند.
002685.jpg

مسئله ديگر نحوه نشان دادن تبليغات به كاربران است. استفاده كردن از پنجره هايي كه به صورت خودكار باز مي شوند (Pop-Up) نه تنها باعث نمي شود كاربران توجه بيشتري به آنها بكنند بلكه بيشتر كاربر را عصباني كرده و عزم او را براي بستن پنجره جزم مي كند. بسياري از تبليغاتي كه با هوشمندي تمام طراحي شده اند تنها و تنها به دليل اينكه به صورت مناسب به بازديدكنندگان عرضه نمي شوند به راحتي ارزش خود را از دست مي دهند.
در مدل هاي جديد تجارت الكترونيك به مسئله تبليغات در اينترنت توجه زيادي شده است اگر اين مدل ها نيز در مراحل عمل شكست بخورند شايد شاهد آن باشيم كه سايت ها كم كم به استفاده از سيستم پولي كردن سايت ها روي بياورند. البته اميدواريم اين اتفاق  هرگز به مرحله عمل نرسد زيرا تكليف كاربران ايراني در اين صورت كاملاً مشخص است.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
002695.jpg

* نرم افزاري معرفي كنيد كه بتوان فيلم و موسيقي را در VCD جدا كرد.
تعداد زيادي از خوانندگان
گرچه ما تاكنون به اين سئوال به طرق مختلف پاسخ داده ايم، ولي چون تعدادي از دوستان هنوز با اين مسئله مشكل دارند بار ديگر و براي آخرين بار پاسخ مي دهيم. براي اين كار نرم افزار بسيار زيادي وجود دارد.
براي كاربران حرفه اي نرم افزارهايي مانند Primiere كه محصول شركت Adobe مي باشد بسيار مناسب است. ولي براي كاربراني كه مي خواهند خيلي ساده اين گونه اعمال را انجام دهند مي توانند از برنامه VCD cut استفاده كنند. اين برنامه را مي تواند از سايت www.seller-club.com/~vcdcut دريافت كنيد.
Toolbar * جديد گوگل را از كجا دريافت كنيم؟
محمد زند
002690.jpg

با طرح اين سئوال فرصتي پيش آمد تا در مورد اين ابزار جديد سايت گوگل صحبت كنيم. نوار ابزارگوگل را مي توانيد از آدرس toolbar.google.com دريافت كنيد. البته اين نوار ابزار در حال حاضر نسخه beta مي باشد گرچه ما در حين استفاده از آن هنوز به مشكلي برخورد نكرده ايم. امكانات به كارگرفته شده در نوار ابزار جديد كه نسخه ۲ مي باشد بسيار جالب و در عين حال بي نظير است. با استفاده از اين نوار ابزار به راحتي ميتوانيد مطالب خود را براي وب لاگ به سرعت ارسال كنيد. علاوه بر اين اين نوار ابزار به صورت خودكار تبليغات pop-up را سانسور مي كند. امكانات بسيار متنوع براي جستجو علاوه بر اين كه جستجوي فارسي هم توسط جستجوگر نوار ابزار پيشتيباني مي شود. حتي براي مديريت فرمها و پر كردن اطلاعات تكراري نيز امكاناتي پيش بيني شده است. اگر كاربر حرفه اي اينترنت هستيد حتماً از استفاده كردن از اين ابزار لذت خواهيد برد. اما نكته بسيار جالب اين كه اين ابزار به فارسي هم تهيه شده است. كافي است در هنگام نصب از ميان زبانهاي موجود زبان فارسي (Persian) را انتخاب كنيد. راهنماي فارسي نيز براي نصب دراختيار شما قرار مي گيرد.
* آيا موتور جستجويي در اينترنت وجوددارد كه بتوان با آن در ميان فايلهاي تصويري و ويدئويي جستجو نمود؟
رضا

بله، موتور جستجو Altavista به تازگي امكاناتي را براي جستجو در ميان فايلهاي ويدئويي فراهم كرده است. سايت Altavista به تقليد از سايت گوگل امكانات ديگري براي جستجو در ميان تصاوير، اخبار و... فراهم كرده است. امكانات ترجمه آن لاين نيز به تازگي به اين سايت اضافه شده سر زدن به آن خالي از لطف نيست.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |