مسؤول تدوين استراتژي توسعه صنعتي:
بدون مشاركت با شركت هاي معتبر به بازارهاي جهاني راه نمي يابيم
ايران در توليد كالاهاي واسطه اي و سرمايه اي مزيت بالايي دارد
كره جنوبي و ژاپن اغلب مواد اوليه مورد نياز خود را از ايران مي خرند
با تفكيك حوزه فعاليت صنعتي به ۳ بخش اصلي و تعيين چگونگي فعاليت در هر يك از اين بخش ها در سند توسعه صنعتي كشور، مزيت هاي توليدي در هر يك از اين زيربخش ها مشخص شد.
مسؤول تهيه استراتژي توسعه صنعتي در ارتباط با اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار ما اعلام كرد: براساس بررسي هاي صورت گرفته در سند توسعه صنعتي كشور، فعاليت هاي مختلف صنعتي به ۳ بخش تقسيم شده اند.
مسعود نيلي گفت: براساس اين تقسيم بندي بخش خصوصي و كارگاه هاي كوچك مي توانند در توليد كالاهاي كم دوام نقش بسزايي را برعهده گيرند.
او افزود: هم اكنون ۷۰ درصد تقاضاي بخش صنعتي كشور به توليد غذا و پوشاك اختصاص يافته است كه در صورت فراهم آمدن فضاي رقابتي براي بخش خصوصي اين بخش ها مي توانند كالاهاي كم دوام را در مقياس بالا توليد كنند كه در اين صورت سوددهي آنان نيز افزايش چشمگيري خواهد يافت.
دكتر نيلي در ادامه افزود: توليد انبوه كالاهاي مصرفي بادوام بدون همكاري شركت هاي معروف براي ما ممكن نيست.
وي اضافه كرد: در اين بخش حرف اول را برچسب يا Brand مي زند و در صورتي كه ما نتوانيم از مارك هاي معروف استفاده كنيم هيچ گاه قادر به صادرات محصولات صنعتي بادوام نخواهيم بود.
او در توضيح اين مطلب افزود: در شرايط فعلي در صورتي مي توانيم خودرو، تلويزيون و اقلام ديگر كالاهاي مصرفي بادوام خود را صادر كنيم كه محصولات خود را با نام مارك هاي معروف و معتبر روانه بازارهاي جهاني كنيم.
او گفت: تركيه بعد از سال ها كه به صورت مشترك با شركت هاي مختلف جهاني كالاهايي را توليد كرد به تازگي يك مارك جديد تلويزيون را روانه بازار كرده است. به اين ترتيب بدون مشاركت با شركت هاي معتبر جهان نمي توانيم به بازارهاي جهاني راه پيدا كنيم.
او ادامه داد: فقط در دهه ۶۰ ميلادي امكان داشت كه كشورها بتوانند به صورت مستقل كالاهاي خود را وارد بازار و براي آن مشتري و بازار مناسبي پيدا كنند.
مسؤول تدوين استراتژي توسعه صنعتي گفت: گروه سوم كالاها، كالاهاي واسطه اي و سرمايه اي بنگاه هاي بزرگ هستند كه اتفاقاً مزيت نسبي ما نيز در توليد اين گونه كالاهاست.
او ادامه داد: در اين بخش مي توانيم با همكاري هاي منطقه اي و شركت هاي جهاني وارد بازار جهاني شويم.
وي اضافه كرد: هم اكنون دولت بيشتر فعاليت خود را در اين بخش متمركز كرده است و اين بخش اكثراً در انحصار دولت قرار دارد.
نيلي با اشاره به مزيت هاي نسبي كشور ما گفت: در صورتي كه كشور ما از هيچ منبعي برخوردار نبود فقط موقعيت جغرافيايي مان مي توانست يك مزيت اصلي براي كشور به شمار آيد.
او ادامه داد: هيچ كشوري در اطراف ما بجز تركيه موقعيت ما را ندارد.
او اضافه كرد: اگر بتوانيم تبديل به يك مركز ساخت و ساز شويم علاوه بر اين كه درآمد زيادي براي كشور ايجاد مي كنيم، ظرفيت هاي شغلي فراواني نيز ايجاد خواهيم كرد.
او گفت: علاوه بر تمام اين موارد نبايد فراموش كرد كه ما از منابع غني نفت و گاز برخورداريم.
او با اشاره به اين كه كره جنوبي و ژاپن بيشتر مواد اوليه مورد نياز بخش صنعت خود را از طريق ايران تهيه مي كنند، گفت: اين كشورها به دليل صرفه جويي هايي كه در توليد انجام مي دهند هزينه حمل را پوشش مي دهند و قيمت كالاي توليد شده در اين كشورها از كالاهاي توليدي ما كمتر است.
تدوين استراتژي توسعه صنعتي از سه سال پيش در دستور كار بررسي كميته اي ويژه به سرپرستي مسعود نيلي قرار گرفت و بالاخره هفته گذشته اين طرح نهايي شد. وزير صنايع و معادن نيز در پي تدوين اين طرح اعلام كرد استراتژي توسعه صنعتي تكليف ايران تا ۲۰ سال ديگر را مشخص كرد.
هرچند ايران سابقه صد سال كارخانه داري را داراست با اين حال به تازگي اقدام به تدوين استراتژي توسعه صنعتي كرده است.
|