دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۱۳
يورو و بيكاران آلماني
با افزايش ارزش برابري يورو در مقابل دلار مشكلات اقتصادي كشورهاي اروپايي آرام آرام شدت مي گيرد و در اين بين آلمان به عنوان بزرگترين قدرت اقتصاد اروپا مشكلات بيشتري پيش رو دارد.
000140.jpg
به گزارش بلومبرگ در ماه ژوئن، همزمان با افزايش ۲/۰ درصد توليدات كارخانه هاي آلمان تعداد آلماني هاي جوياي كار باز هم افزايش يافت. به اين ترتيب تعداد بيكاران آلماني در ماه ژوئن با ۱۱ هزار نفر افزايش به ۴ ميليون و ۴۶۰ هزار نفر رسيد كه اين تعداد بالاترين آمار بيكاران در ۵ سال و نيم گذشته است.
بزرگترين قدرت اقتصادي اروپا در حال حاضر سعي دارد با رساندن نرخ بهره به پايين ترين ميزان ۵۰ سال گذشته، اقتصاد اين كشور را به تحرك وا دارد.
بنابراين گزارش و در پي بحراني تر شدن اوضاع، شركت بوش- زيمنس كه بزرگترين توليدكننده لوازم خانگي اروپا است قصد دارد بيش از ۵۰۰ نفر از ۱۵ هزار كارمند خود در آلمان را اخراج كند.
افزايش ۱۵ درصدي ارزش يورو در مقابل دلار در سال گذشته منجر به افزايش بهاي كالاهاي آلماني و كاهش قدرت رقابتي آنها شد، به گونه اي كه در ماه مه صادرات آلمان سومين كاهش را در ۴ ماه گذشته تجربه كرد.
يكي از كارشناسان اقتصادي اروپا با اشاره به زيان شديد شركت هايي نظير بايرش موتور و نوكيا از افزايش ارزش يورو و ادامه اين وضع ابراز نگراني كرد. كميسيون اروپايي نيز هفته گذشته با اشاره به ركود در اقتصاد ۸ تريليون دلاري ۱۲ كشور حوزه يورو در شش ماه اول سال جاري، بازگشت به رونق را در نيمه پاياني سال ۲۰۰۳ بعيد دانست.
در همين حال گرهارد شرودر، صدر اعظم آلمان كه قصد دارد با كاهش هزينه هاي رفاه اجتماعي و كاهش ماليات ها به رشد اقتصادي اين كشور كمك كند، افزايش ارزش يورو را عامل مهمي در كاهش صادرات اين كشورها دانست و اعلام كرد: تا سال ۲۰۰۴ كاهش ۱۶ ميليارد دلاري ماليات از مصرف كنندگان و شركت هاي كوچك و متوسط را در دستور كار قرار خواهد داد.
نشانه هاي بهبود در اقتصاد آمريكا
بيش از ۱۰ درصد صادرات آلمان به ايالات متحده صورت مي گيرد و تغييرات اقتصادي در اين كشور به عنوان بزرگترين اقتصاد جهان تأثير مستقيمي براي اقتصاد ديگر كشورها دارد.
در ماه مه تقاضا براي توليدات كارخانه ها در آمريكا ۴/۰ درصد افزايش يافت و اين افزايش ناگهاني اميدواري ها را نسبت به آينده اين كشور افزايش داد
به گونه اي كه كارشناسان از احتمال رشد ۵/۳ درصدي اقتصاد آمريكا در سه ماه سوم و ۷/۳ درصد در سه ماه پاياني سال خبر دادند.
ژاپن و ارزش ين
اما دولت ژاپن در تلاش است براي بهبود اوضاع اقتصادي خود و افزايش قدرت رقابتي كالاهاي ژاپني ارزش برابري ين در برابر دلار را كاهش دهد.بخش قابل توجهي از اقتصاد ژاپن را صادرات اين كشور تشكيل مي دهد و كاهش صادرات ضربه جبران ناپذيري به اقتصاد آن خواهد زد.
به گزارش بلومبرگ، به اين منظور بانك مركزي ژاپن در ماه ژوئن بيش از ۶۲۹ ميليارد ين به بازار تزريق كرد. در سه ماه ابتدايي سال ۲۰۰۳ دولت ژاپن براي كاهش ارزش ين بيش از دو تريليون و ۳۹۰ ميليارد ين به بازار ارز اين كشور تزريق كرده است.
افزايش ارزش ين رقابت در عرصه جهاني را براي كمپاني هاي معظم اين كشور مانند تويوتا بسيار مشكل كرده و سود اين شركت ها را كاهش داده است.

آسيايي ها به دنبال جذب توريسم
تا چندين ماه قبل كشورهاي در حال توسعه و بعضاً توسعه يافته شرق آسيا از صنعت توريسم به عنوان يكي از باثبات ترين و مطمئن ترين بخش هاي اقتصاد خود ياد مي كردند كه در مواقع بحراني توان نجات اين كشورها را دارد، اما تنها چند ماه پس از شيوع سارس، كار به جايي رسيد كه آنها سخت به دنبال جذب جهانگرد بودند.
به گزارش آسوشيتدپرس كارشناسان اين صنعت در حال حاضر به اين نتيجه رسيده اند كه با تبادل اطلاعات و بازاريابي مشترك مي توانند دوران سخت را پشت سر گذاشته و به شكوفايي مجدد دست يابند.
در همين حال روزنامه تايپه تايمز چاپ تايوان با اشاره به بازگشت اميد به اين بخش مهم اقتصادي نوشت: رئيس فرودگاه بين المللي هنگ كنگ پس از اعلام
تحت كنترل درآوردن سارس در اين كشورها گفته بود كه تا ماه دسامبر فرصت مي خواهد تا بار ديگر ترافيك فرودگاهي را به ۸۰ درصد پيش از وقوع سارس برساند، اما در هفته گذشته اين فرودگاه به حجم ۸۰ درصد ترافيك قبل از سارس دست يافت و اين به معني موفقيت و بازگشت سريع اميد به شرق آسيا است.
تايپه تايمز در ادامه از قول رئيس سازمان جهانگردي آسيا- اقيانوسيه با اشاره به زيان ۱۵ ميليارد دلاري شرق آسيا در دو ماه اول وقوع سارس گفت: بازاريابي مشترك و نمايش آسيا به عنوان سياحتگاه هايي كه مسافران فرامنطقه اي با ورود به آن به چندين هدف براي بازديد از كشورهاي مختلف نايل مي شوند و در حقيقت چند نشان را با يكديگر مورد هدف قرار مي دهند به بهبود اوضاع كمك شاياني خواهد كرد.
شركت هاي هوايي نيز كه در پي وقوع سارس هزاران پرواز خود را كنسل كرده اند به تازگي در حال برنامه ريزي مجدد براي استقبال از مسافران هستند.
در همين حال برخي گزارش ها حاكي است با وجود مشكلات فوق برخي شركت هاي هوايي در منطقه به سود فراواني دست يافته اند.
بنابر اين گزارش شركت هواپيمايي مالزي در اين مدت موفق شد با كاهش شديد هزينه در بخش عمليات و همچنين اجاره دادن هواپيماهاي مازاد خود وضعيت زيان دهي ۲۰۰ ميليون دلاري شركت در سال گذشته را به سود يكصد ميليون دلاري تبديل كند. شركت هواپيمايي سنگاپور نيز با اين كه ناچار شد بسياري از پروازهاي خود را به دليل بيماري سارس كاهش دهد، موفق شد با افزايش ۶۹ درصدي سوددهي خود، سود خالص شركت را به عدد ۶۱۰ ميليون دلار برساند.
سارس در سراسر جهان بيش از ۸ هزار و ۴۰۰ نفر را مبتلا كرد و ۸۰۰ نفر را به كشتن داد كه بيشتر آنها در آسيا بودند.

پاكستان و ايران معاهده تجاري بازنگري شده را امضاء كردند
پاكستان و ايران معاهده تجاري بازنگري شده اي را امضا كردند كه تجارت بين دو كشور را تسهيل مي كند.
به نوشته روزنامه داون، متمم هايي معاهده تجاري دو كشور در چهارمين نشست كميته ي مشترك تجاري ايران و پاكستان به تصويب رسيد.
اين متمم ها در مواد ۱۷و ۱۹موافقت نامه ي پيشنهادي ايران مطرح شده بود. معاهده فوق در دسامبر سال ۲۰۰۲بين دو كشور به امضا رسيد.
همايون اخترخان، وزير اقتصادپاكستان خاطرنشان كرد يك گروه كارشناسي از دو كشور تشكيل خواهد شد و روابط تجاري ايران و پاكستان را ترميم خواهد كرد.
وي هم چنين از تشكيل شركت سرمايه گذاري ايران و پاكستان خبر داد كه به گفته وي مي تواند به تقويت اعتماد ميان طرفين و تشويق قراردادهاي تجاري و هم چنين افزايش تجارت و سرمايه گذاري ميان دو طرف منجر شود.
اخترخان گفت: طي ديدار وزراي بازرگاني ايران و پاكستان، دو كشور يكديگر را درباره همكاري در زمينه بيمه، بيمه ي مجدد و ديگر فعاليت هاي مربوط به تجارت مطمئن ساخته اند.
وي درادامه افزود: معاهده ي فوق كه به امضاي ايران و پاكستان رسيده است به افزايش و متنوع شدن تبادلات اقتصادي و ارتقاي سطح همكاري هاي تجاري ميان اسلا م آباد و تهران براساس تساوي، عدم تبعيض و حفظ منافع دوجانبه مي انجامد.

افزايش هزينه هاي جنگ عراق
هزينه هاي حضور نيروهاي آمريكايي در عراق تنها در سال آينده به بيش از يكصد ميليارد دلار خواهد رسيد.
به نوشته واشنگتن پست، اين مبلغ كه از سوي پنتاگون اعلام شده بسيار بيش از آن چيزي است كه مقامات آمريكايي براي جنگ با عراق پيش بيني مي كردند.
واشنگتن پست ادعا كرد كه هزينه جنگ عراق تاكنون به ۱۵۰ميليارد دلار رسيده كه ۱۴ درصد بيش از بودجه نظامي آمريكا در سال جاري است. پيش از حمله به عراق «جرج بوش» بودجه نظامي آمريكا تا سال ۲۰۰۸ را ۴۶۰ ميليارد دلار برآورد كرده بود. بودجه نظامي فعلي آمريكا ۷۴ درصد بيش از بودجه نظامي اين كشور در سال ۱۹۹۶ يعني زمان لشكركشي آمريكا به منطقه است.

بين الملل
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
صنعت
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |