دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۱۳
گشتي در دنياي خودرو
نيسان؛ فعال ترين خودروساز اروپا
كارخانه خودروسازي نيسان در شهر ساندرلند انگلستان براساس شاخص توليد خودرو، فعال ترين خودروساز اروپا شناخته شد.
به نوشته روزنامه لاتريبيون اين كارخانه داراي ۳ هزار و ۱۸ كارمند در بخش توليد است و در سال ۲۰۰۲ ميلادي تعداد ۲۹۷ هزار و ۷۱۹ دستگاه خودرو توليد كرده است. به عبارت ديگر به طور متوسط اين شركت به ازاي هر كارمند خود ۹۹ دستگاه خودرو توليد كرده است. پس از اين شركت، كارخانه خودروسازي رنو در والادوليه اسپانيا با توليد متوسط ۸۹ خودرو به ازاي هر كارمند و تويوتا در والنسين فرانسه، ۸۸ خودرو به ازاي هر كارمند مقام هاي بعدي را در اختيار دارند.

افزايش فروش پژو سيتروئن
فروش جهاني پژو سيتروئن در ۶ ماه اول سال ۲۰۰۳ با ۹/۱ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به يك ميليون و ۶۸۹ هزار دستگاه رسيد.
به نوشته روزنامه لاتريبيون اين ميزان در شش ماه نخست سال ۲۰۰۲ معادل يك ميليون و ۶۵۷ هزار دستگاه بوده است.
بنابر اين گزارش اين شركت پيش بيني كرده بود كه فروش خود را در سال ۲۰۰۳ با ۵/۲ درصد افزايش نسبت به سال قبل از آن به ۳ ميليون و ۲۶۷ هزار دستگاه برساند كه با توجه به فروش مناسب در ۶ ماه ابتدايي، دستيابي به اين هدف امكان پذير مي نمايد.

آينده جنرال موتورز در چين
شركت جنرال موتورز قصد دارد براي دو برابر كردن توليد در كارخانه مشترك اصلي خود با شريك چيني كه ۵ سال پيش تأسيس شده، مبلغ ۲۴۰ ميليون دلار سرمايه گذاري كند.
به نوشته اكسپانسيون بر اين اساس هيأت مديره جنرال موتورز و شريك محلي آن «شانگهاي اتوموتيو اينداستري» احداث يك كارخانه جديد را در سال ۲۰۰۵ ميلادي تصويب كردند. شركت جنرال موتورز در حال حاضر ۸ درصد بازار خودرو چين را در اختيار دارد، اين درحالي است كه سهم فولكس واگن رقيب اين شركت در بازار چين به بيش از ۴۰ درصد مي رسد. جنرال موتورز در حال حاضر در ۴ كارخانه خود بيش از ۴۰۰ هزار دستگاه اتومبيل توليد مي كند و قصد دارد تا سال ۲۰۱۲ ميلادي ميزان توليدات خود در چين را به ۳ ميليون دستگاه در سال برساند.

هزينه ايجاد يك فرصت شغلي صنعتي به ۲۶۳ ميليون ريال رسيد
بررسي هاي صورت گرفته از سوي وزارت صنايع و معادن نشان مي دهد متوسط هزينه ايجاد هر فرصت شغلي صنعتي در سال جاري به ۲۶۳ ميليون ريال رسيده است.
به گزارش خبرنگار ما، به موجب بررسي هاي صورت گرفته، ايجاد هر فرصت شغلي پايدار در بخش صنعت در سال جاري ۲۶۳ ميليون ريال هزينه داشته است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايشي ۱۳ ميليون ريالي را داراست.
افزايش هزينه ايجاد فرصت شغلي به دليل بالا رفتن نرخ تورم در جامعه، افزايش هزينه توليد و... رخ داده است.
براساس اين گزارش قيمت تمام شده توليد كالا نيز در اين دوره زماني به دليل بالا رفتن هزينه ايجاد فرصت شغلي در كشور، هزينه نگهداري اشتغال، خريد مواد اوليه و... افزايشي برابر ۱۷ درصد را تجربه كرده است.
هرچند هزينه ايجاد فرصت هاي شغلي جديد طي اين دوره زماني افزايش قابل ملاحظه اي را تجربه كرده است، اما با اين حال تعداد تقاضا براي سرمايه گذاري در كشور طي اين دوره زماني افزايش يافته است.
آمارهاي ارائه شده نشان مي دهد طي سه ماه اول سال جاري شش هزار و ۲۹۲ اعلاميه تأسيس با پيش بيني سرمايه گذاري ۶۱ تريليون ريالي و پيش بيني اشتغال ۱۷۶ هزار نفر صادر شده است.
تعداد مجوزهاي صادره در اين دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل رشدي ۳۲ درصدي و ميزان سرمايه گذاري پيش بيني شده رشدي معادل ۱۲۹ درصد را تجربه كرده است.
در صورت تحقق اهداف پيش بيني شده در طرح هاي مذكور ايجاد فرصت هاي شغلي در اين دوره افزايشي ۴۵ درصدي را شاهد خواهد بود.
ايجاد اشتغال يكي از مهمترين مشكلات پيش روي دولت در سال هاي اخير است به طوري كه طبق تصميمات اتخاذ شده مقرر است در سال جاري حداقل ۹۰۴ هزار فرصت شغلي براي مهار بيكاري و كنترل نرخ رشد آن در كشور ايجاد شود.
نرخ بيكاري در حال حاضر حدود ۱۳ درصد گزارش شده است. بررسي ها نشان مي دهد در صورت ايجاد يك ميليون و ۸۰۸ هزار فرصت شغلي طي سال جاري و سال آينده نرخ بيكاري در حد ۱۲ درصد كنترل خواهد شد.
براساس پيش بيني ها، ايجاد اين تعداد فرصت شغلي بدون رشد ۸ درصدي اقتصاد در سال جاري و همچنين سال آينده ميسر نخواهد بود.
محقق شدن اهداف پيش بيني شده مبني بر ايجاد ۹۰۴ هزار فرصت شغلي پايدار نياز به سرمايه گذاري معادل ۲۳۷ هزار و ۷۵۲ ميليارد ريال در هر سال دارد.

صنعت
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
بين الملل
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |