جمعه 3 مرداد ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۱۷
رسانه
Friday.htm

مرور بر چند برنامه تلويزيوني
در عرصه رقابت
000475.jpg
محسن سيف
... اگر دير رسيدن  بهتر از هرگز نرسيدن باشد ـ كه  هست  ـ بي گمان  دير بيدار شدن هم  از هرگز بيدار نشدن  بهتر است . با اين پيش  درآمد، بيدار شدن  مديران  و مسئولان رسانه هاي  بصري  ـ به  ويژه  سيما و سينما- رامي توان  به  فال  نيك  گرفت . بهره گيري تبليغاتي  از تصاوير نمايشي  و سينما عمري به  قدمت  اختراع  برادران  لومير دارد. امابهره گيري  گسترده  تبليغاتي  از اين  پديده  دركشاكش  جنگ  جهاني  دوم  و از آغاز دهه چهل  ميلادي  به  مرحله  جديدتري  رسيد.شكل گيري  سينما «پرو پاگاندا» با اوج گيري جنگ  جهاني  دوم  همزمان  است .مستندسازان  آلمان  هيتلري  با درك قابليت هاي  تأثيرگذار تصاوير متحرك ،جشنواره اي  از صلابت  نيروهاي  رايش  سوم را در برابرديدگان  جهانيان  قرار دادند. برخي از فيلمسازان  مطرح  سينماي  آلمان  از جمله خانم  ريفينشال  نيز در تبليغ  ناسيونال نازيسم  دستي  داشتند. فيلمسازان  روسي ،فرانسوي ، آمريكايي  و انگليسي  هم  با آگاهي از قابليت هاي  عظيم  و برانگيزاننده  سينما به تقويت  روحيه  سلحشوري  در نيروهاي متفقين  پرداختند. با اختراع  و همه گير شدن تلويزيون  در سال هاي  مياني  دهه  پنجاه ميلادي ، نيروي  تبليغاتي  و تغيير آفرين رسانه هاي  بصري  با سرعت  و شدت غيرقابل  تصوري  افزايش  يافت . با سپري شدن  نيم  قرن  پرافت  و خيز از عمرتلويزيون ، ترديدي  نيست  كه  اين  رسانه ارتباطي  اكنون  به  عنوان  يك  عضو ثابت  وغالبا رهبري كننده  خانواده ، نقش تعيين كننده اي  در تغيير شيوه هاي  رفتاري  والگوپردازي  فرهنگي  جوامع  گوناگون  دارد.به  جرأت  مي توان  گفت  كه  تنها درصدكوچك  و ناچيزي  از ساكنان  كره  خاكي  ازدايره  تأثير روبه  گسترش  امواج  اين  رسانه بركنار مانده اند. اگرچه  در يك  بررسي دقيق تر و واقع بينانه تر، تأثيرگذاري غيرمستقيم  تلويزيون  بر آن  گروه  معدود نيزاجتناب ناپذير مي نمايد. گسترش  دامنه تكنولوژي  و حركت  شتابان  فناوري  درجهاني  كه  روزبه روز كوچك تر و كوچك تربه  نظر مي رسد، جنگ  نابرابر قدرت  وثروت  و تسليحات  نظامي  را به  عرصه هاي تازه اي  كشانده  است . جنگي  كه  با سپري شدن  يك  دوره  كوتاه  و عبور از يك  مرحله ناگزير به  رقابت  و مسابقه  اطلاع رساني  بدل خواهد شد. زورمداران  جهان  معاصر هيچ ترديدي  درباره  سيطره  ناگزير جنگ  رسانه اي به  جاي  جنگ هاي  تسليحاتي  ندارند. شاخ  وشانه  كشيدن هاي  امروز نوعي  زمينه سازي براي  به  كرسي  نشاندن  الگوهاي  زيستي  آشناو تجربه  شده  در اقتدارگرايي  سپري  شده است .
درست  در لحظه  و مرحله اي  كه  سرگرم شمارش  كشته ها و زخمي هاي  درگيري  درسطرهاي  پراكنده  از كتاب  قطور زندگي انسان  امروز به  ضرب  و تفريق  سرگرم هستيم ، سيل  اطلاعات  و اخبار سرسام آور در ذهن  عطشناك  جهان  سرازير مي شود.سرگرم  آن  ضرب  و تقسيم ، فراموش  مي كنيم كه  بخشي  از اين  جهان  عطشناك  هستيم  و درياچه  اطلاعات  پردازش  نشده  و سردرگم در جان  شيدا مسلكمان  رسوب  مي كند.ساليان  سال  است  كه  بر ذهن  انباشته  از اطلاعات  فزاينده  مباهات  مي كنيم . داده ها رادريافت  و ذخيره  مي كنيم . اين  حافظه  عظيم و عميق ، كهكشاني  از اطلاعات  پردازش نشده  را در خود تلنبار كرده  است . پيش  ازاختراع  ميكرو ديسك ها شايد «كارت صدآفريني » برايمان  به  ارمغان  مي آورد، اماامروز... زائده  و زگيل  بدخيمي  است  كه  نيازبه  يك  جراحي  سرپايي  ـ و بي گمان  پرخرج ـ دارد.
جراحي  را بايد از سيستم هاي  عهددقيانوسي  آموزشي  از دبستان  تافوق دكترستان  آغاز كرد. بايد نگاه  و نقطه ديد تازه اي  پيدا كرد. حتي  اگر مجبور به استفاده  از عينك هاي  ته استكاني  باشيم ،بايد بر اين  ضعف  بينايي  تاريخي  و تحميلي چيره  شد...
مديران  و گردانندگان  رسانه  ملي  و بسيارمهم  صداوسيما، اگرچه  با اندكي  تأخير، امابه  هر حال  با روشن بيني  و علاقه مندي آشكاري  به  اين  مقوله  توجه  دارند، دركشاكش  اين  مسابقه  و رقابت  رسانه اي ،حداقل  انديشه  حضور در عرصه  رقابت  را به ذهن  خود راه  داده اند. به  روشني  دريافته اندكه  براي  اعلام  حضور و عرض  اندام  در اين عرصه  دشوار، چاره اي  جز تقويت  بنيادهاي اطلاع رساني  و صرف  هزينه هاي  متناسب  درعرصه  تبليغات  متقابل  ندارند. شكل گيري اين  انديشه  و رسيدن  به  اين  باور واقع بينانه ،گام  بزرگ  و اميدآفريني  است . اما...
نيمي  از مشكلات  و معضلات  تاريخي ،فرهنگي  و اجتماعي  اين  ملك  و ملت  در بند همين  «اما» و «اگر» و «مگر»هاي  كهنسال  وهميشه  وبال  تاريخي  است .
در شرايطي  كه  رسانه هاي  ارتباطي  غرب  وشرق  عالم  حجمه  وسيع  و البته  فكر شده  ودقيقي  براي  بزرگ نمايي  كاستي ها ومشكلات  حكومت  اسلامي  آغاز كرده اند،مسئولان  فرهنگي  كشور ـ به  ويژه  رسانه نيرومند و تأثيرگذاري  چون  صداوسيما ـ برنامه  و طرح  هوشمندانه  و حساب  شده اي براي  مقابله  و كم رنگ  كردن  اين  همه تبليغات  ندارد. اگرچه  در سال هاي  اخيرحركت هاي  جست  و گريخته  و هرازگاهي  دراين  زمينه  صورت  گرفته  است ، اما به  دليل تنگ  و بسته  بودن  دايره  امكانات ، آثارنمايشي  و فيلم هاي  ساخته  شده  در اين عرصه ، از يك  حداقل  ذوق  هنري  وروانشناسي  رسانه اي  بي بهره  بوده  است .
فيلم ها و سريال هايي  كه  پيداست بودجه هاي  هنگفتي  از هزينه  مقابله  با تهاجم فرهنگي  را به  خود اختصاص  مي دهد، چه  ازلحاظ ساختار بصري  و چه  از نقطه نظراستحكام  محتوايي  در سطح  بسيار نازلي قرار مي گيرد. آثاري  كه  قرار است  پاسخ دندان شكن  و افشاگرانه اي  به  تبليغات گسترده  و مسموم  رسانه هاي  استكباري  ـ صهيونيستي  بدهد و تصوير تأثيرگذاري  ازحقانيت  مبارزه  و ايستادگي  ملت هاي مسلمان  ارائه  كند، اما...
با نگاهي  از سر همدلي  و همنوايي  بر آثاري چون : «چشم هاي  زهرا...» «وقايع نگاري  يك جنايت  از پيش ...» هم  نمي توان  نقطه  قوت افشاگرانه  و تأثيرگذاري  در اين  قبيل  آثاريافت . با وجود صرف  بودجه هاي  قابل توجه  و هنگفت  براي  ساخت  اين  دسته  ازآثار، فقدان  ابتدايي ترين  قواعد روانشناسي رسانه اي  و بي بهرگي  از حداقل  سليقه  وزيبايي  شناختي  هنري ، اين  آثار نمايشي  رابه  مجموعه هاي  ساده انگار و بدون  تأثيري بدل  مي كند كه  حتي  در برقراري  ارتباط بامخاطبان  درون مرزي  نيز ناتوان  است .نويسندگان  و سازندگان  اين  دسته  از آثارتبليغاتي  چنان  دربند زشت نمايي  تصويرآدم هاي  منفي  داستان  هستند كه  بديهي ترين  اصول  درام  نمايشي  را از ياد مي برند.سرتاسر فيلم  و سريال شان  آكنده  از شليك مسلسل وار شعارهايي  است  كه شخصيت هاي  منفي  داستان  را موجوداتي خبيث ، پلشت  و ددمنش  توصيف  مي كند.ساده انگاري  زماني  به  اوج  مي رسد كه  ناگهان مي بينيم  حتي  شخصيت هاي  منفي  و بدمن قصه  هم  اعتراف هاي  صريح  و روشني  برپلشتي  رفتار و كردار و اعمال  خود دارند.يعني  ناگهان  از دهان  و زبان  بعضي  آدم هاي منفي  و صهيونيست  فيلم  جمله هايي  نزديك به  اين  مضمون  شنيده  مي شود: «براي  اجراي نقشه  شيطاني  خود نبايد به  كوچك  و بزرگ رحم  كنيم» با مرور دوباره  و از سر تأمل  آثارساخته  شده  در اين  عرصه ، به  نمونه هاي روشن تري  از اين  دست  ساده انگاري هاخواهيم  رسيد. سازندگان  و تهيه كنندگان  اين نوع  آثار پروپاگاندا با دريافت  يك دستورالعمل  دو سطري  و درك  سطحي درخواست  مديران  صداوسيما، براين تصورند كه  با ساخت  مجموعه  درهم جوشي  از شعارهاي  ضداستكباري  و فوران آتشفشان  لعن  و دشنام  و بدگويي  از زبان آدم هاي  كوچك  و بزرگ  فيلم  و تصوير كردن بخشي  از رفتارهاي  وحشيانه  وابستگان استكبار جهاني ، رسالت  دشوار و حساس خود در عرصه  مقابله  و پاتك  فرهنگي  به تهاجم  فرهنگي  دشمنان  را به  انجام رسانده اند و...
در هيجان زدگي  و شور و شوق  مقابله  و مبارزه  گاه  چنان  عقل  و اختيار از كف  مي رود كه  مي بينيم  آدم هاي  بد و منفي  داستان همزمان  و همزبان  با قهرمانان  ستم ستيز قصه  در مورد ناپاكي  و پلشتي  رفتار و كردار خود شعار مي دهند. آن  قهقهه هاي  معروف و كليشه اي  آدم  بدهاي  تاريخ  سينما هم چاشني  ديالوگ هاست  تا ترديدي  در خباثت بدمن هاي  داستان  باقي  نماند.
«... مهم  نيست  كه  مردم  جهان  درباره جنايت هاي  ما چه  قضاوتي  دارند؟» جمله هايي  قريب  به  اين  مضمون  را ده ها بار از زبان  شخصيت هاي  منفي  اين  نوع  آثارنمايشي  شنيده ايم  و اين  داستان  همچنان ادامه  دارد...
در حالي  كه  صنعت  سينماي  ايران  به  يمن حضور گروه  قابل  توجهي  از فيلمسازان  ونويسندگان  و هنرمندان  صاحب  سبك ،اعتبار روزافزوني  در مجامع  جهاني  به  دست آورده  است ، آيا رواست  كه  سرمايه هاي هنگفت  و قابل  توجهي  را صرف  ساختن فيلم هايي  كنيم  كه  حتي  در برقراري  ارتباط بامخاطبان  داخلي  نيز ناتوان  نشان  مي دهد؟
آثاري  از اين نوع  به دليل  بي بهرگي  از يك  حداقل  نگاه  هنري  وزيبايي شناسي ، حتي  در زمينه  دستيابي  به ابتدايي ترين  الگوهاي  بصري  درصحنه پردازي  و ميزانسن  نيز بسيارخام دستانه  عمل  مي كنند. تلاش  ناموفق براي  خارجي  جلوه  دادن  فضاي  اين داستان ها  ازيك  حداقل  سليقه  و هوش  نيز بي بهره  است .
در اين نوع فيلمها معمولاً ضرباهنگ  نامناسب ، حركت  دوربين  وقاب بندي  نماها هيچ  نسبت  و سنخيتي  بارفتارشناسي  آدم هاي  غربي  و فضاي  زندگي ايشان  ندارد. به  نظر مي رسد كه  سازندگان اين  فيلم  و آثاري  از اين  دست ، حتي  زحمت تماشاي  چند فيلم  متوسط غربي  را هم  به خود نداده اند، وگرنه  يك  شاگرد متوسط كارگاه هاي  فيلم سازي  هم  مي داند كه فضاسازي  يك  اثر سينمايي  ارتباط تنگاتنگي  با نوع  رفتارهاي  اجتماعي  يك سرزمين  دارد. به  زبان  ساده تر، ريتم  زندگي مردم  شهر لوس آنجلس  تفاوت  محسوسي  باضرباهنگ  رفتاري  مردم  تهران  و اصفهان دارد.
بنابراين  قاب بندي ، تدوين  و ريتم داستاني  كه  در نيويورك  اتفاق  مي افتد باآنچه  در تبريز و رشت  مي گذرد، متفاوت است  و... كوشش  بي حاصل  سازندگان «وقايع نگاري ...» براي  خارجي  جلوه  دادن آدم ها و فضاي  داستان  حتي  در تماشاگران عام  و كم دقت  سينما هم  جاذبه اي  ايجادنمي كند، چه  رسد به  اين  كه  تماشاگران خارجي  در اين  افشاگري  خام دستانه  ردپايي از جنايت پيشگي  و خباثت  صهيونيسم جهاني  را باور و دنبال  كنند...
با ساخت  آثار ساده انگارانه  و فاقدجاذبه هاي  نمايشي  هرگز نمي توان  به مصاف  غول هاي  تبليغاتي  جهان  استكباري رفت .

آن سوي مرزها
افزايش  مشتركان  تلويزيون  ديجيتالي  كابلي  در چين 
000480.jpg

شمار مشتركان  تلويزيون  ديجيتالي  كابلي چين  تا سال  ۲۰۰۵ به  ۳۰ ميليون  نفر خواهدرسيد.
به  گزارش  خبرگزاري  شين  هوا با اجراي  يك برنامه  پنج  ساله  كه  از دو سال  پيش  آغازشده  است ، شمار مشتركان  تلويزيون  كابلي ديجيتالي  در چين  افزايش  خواهد يافت .بر پايه  اين  گزارش  براي  رسيدن  به  اين  هدف بايد فروش  فناوري  ديجيتالي  به  مشتريان افزايش  يابد.
براساس  اين  برنامه ، چين  به  چند منطقه  كلي و چهار شهر مستقل  تابع  مركز تقسيم مي شود كه  شامل  شهرهاي  پكن ، شانگهاي ،چونگ  چينگ  و تيان  جين  است .اين  در حالي  است  كه  بسياري  از مردم مناطق  مختلف  چين  تماشاي  تلويزيون ديجيتالي  كابلي  را به  دليل  هزينه  بالاي  ۱۲۰دلاري  آن  در طول  سال  فعاليتي  تجملي مي دانند.
000485.jpg

نمايش  يك  فيلم  ايراني  در جنوب  شرقي  آسيا
فيلم  سينمايي  «پرنده  باز كوچك » ساخته رهبر قنبري  در شبكه هاي  تلويزيون  كابلي چهار كشور جنوب  شرقي  آسيا نمايش  داده مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  بنياد سينمايي فارابي ، اين  فيلم  در شبكه هاي  تلويزيون كشورهاي  «سنگاپور»، «مالزي »، «برونئي » و«اندونزي » پخش  مي شود.
بنياد سينمايي  فارابي  حقوق  پخش تلويزيوني  فيلم  «پرنده  باز كوچك » را به تازگي  به  شبكه  هنگ  كنگي  «سلستيال  موي چنل » فروخته  است .اين  فيلم  پيش  از اين  در رويدادها و مجامع بين المللي  از جمله  جشنواره هاي  فيلم «مونترال »، «آمستردام » و «المپياي » حضورداشت .

برنامه  نشنال  جغرافي  و سفرهاي  ماركوپولو
برنامه  مستندسازي  تلويزيون  «نشنال جغرافي » مسير سفرهاي  «ماركوپولو» را به تصوير مي كشد.
به  نوشته  روزنامه  «استار» چاپ  كوالالامپوراين  فيلم  سفرهاي  يك  عكاس  آمريكايي  رادر مسيري  كه  ماركوپولو صدها سال  پيش در آن  از غرب  به  شرق  سفر كرد، نشان خواهد داد.كار فيلمبرداري  اين  مستند يك  ماه  به  طول خواهد انجاميد.ماركوپولو، بازرگان  و جهانگرد ونيزي  درقرن  ۱۳ ميلادي  سفر خود را از ونيز در ايتاليابه  شرق  آغاز كرد و در سر راه  خود از عراق ،ايران ، افغانستان  و چين  گذشت .«مايكل  ياماشيتا» نيز همين  مسير را در سال ۲۰۰۱ پيموده  است  و به  كمك  دوربين  خودتغيير و تحولات  اين  مسير را از آن  زمان تاكنون  به  تصوير كشيده  است .

كنگره  آمريكا و راه اندازي  يك  شبكه  راديوتلويزيوني  براي  خاورميانه 
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ،اعضاي  مجلس  نمايندگان  آمريكا لايحه تخصيص  حدود ۳۰ ميليارد دلار را در سال مالي  ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ براي  وزارت  امورخارجه  و نيز راه اندازي  شبكه اي  بين المللي در راستاي  ارتقاء و پيشبرد اهداف  سياست خارجي  آمريكا و حمايت  از متحدان  كليدي واشنگتن  از تصويب  گذراندند.
بسياري  از تحليل گران  اقدام  مجلس نمايندگان  آمريكا را در راه اندازي  اين  شبكه به  مثابه  پاسخ  واشنگتن  به  شبكه  تلويزيوني الجزيره  قطر ارزيابي  مي كنند. به  گفته مسئولان  آمريكايي  اين  شبكه  به  طورشبانه روزي  براي  مخاطبان  خود در منطقه خاورميانه  برنامه هاي  مختلف  خبري  وسرگرم كننده  پخش  خواهد كرد.به  گفته  هنري  هايد رئيس  كميته  روابط بين الملل  مجلس  نمايندگان  آمريكا عمده وظايف  اين  شبكه  جديد در راستاي تلاش هاي  واشنگتن  به  منظور مبارزه  با موج  تبليغات  ضدآمريكايي  درمنطقه  ارزيابي  مي شود.

سريال  خارجي  به  جاي  فيلم  سينمايي 
«ندبل  سينگ » عنوان  سريالي  خارجي اي است  كه  از هفته  گذشته  روزهاي  دوشنبه ساعت ۱۵:۲۱  از شبكه  سه  سيما پخش شد.
اين  سريال  در شرايطي  از شبكه  سه  سيماپخش  مي شود، كه  پيش  از اين  روزهاي دوشنبه  شاهد نمايش  فيلم  سينمايي  در اين ساعت  بوده ايم .
قسمت  اول  سريال  خارجي  ندبل  سينگ ،بازگشت  به  «پلام  تريك » نام  دارد و به داستان  زندگي  فردي  به  نام  ندبل  سينگ مي پردازد كه  همراه  با دوست  خود به  رغم ميلشان  از مكزيك  فرار مي كنند و براي يافتن  پدر ند، وارد روستاي  پلاك  تريك مي شوند كه  مدت  ۶ سال  است  پدرش  رانديده  است  تصميم  مي گيرد با بروجز،سردسته  اوباشان  منطقه  مبارزه  كند.
بروجز نيز به  همراه  سه  پسر خود قصد داردتا ند و اطرافيان  او را بكشد. به  همين  منظوريك  نفر از اطرافيان  ند را گروگان  مي گيرد تااز او به  عنوان  دام  استفاده  كند. گفتني  است تكرار سريال  خارجي  ندبل  سينگ ، روزهاي سه  شنبه  ساعت ۳۰:۱۳ خواهد بود.

كلانتر ۲ ساخته  شد
سري  جديد مجموعه  پليسي  «كلانتر»متشكل  از سه  اپيزود به  زودي  وارد مرحله پيش  توليد مي شود. ساخت  سري  جديداين  مجموعه  در حالي  آغاز مي شود كه  سري نخست  آن  اين  هفته  با پخش  آخرين  اپيزودبا نام  «اعتراف » به  پايان  رسيده  است .
غلامرضا ميرزاصادقي ، مدير توليدمجموعه  پليسي  «كلانتر» با بيان  اين  مطلب كه  قرار است  سري  جديد اين  مجموعه  پاييزامسال  پخش  شود، گفت : با پايان  يافتن نگارش  فيلمنامه  به  زودي  سري  جديد اين مجموعه  متشكل  از سه  اپيزود به  نام هاي «مسافر خوشبختي »،«مخمصه » و «سهراب »وارد مراحل  پيش  توليد مي شود.وي  ادامه  داد: از اوايل  مرداد ماه تصويربرداري  اين  مجموعه  آغاز مي شود وحضور ايرج  نوذري ، بابك  نوري  و مريم سلطاني  كه  بازيگران  ثابت  كلانتر هستندقطعي  و انتخاب  بقيه  بازيگران  در حال  انجام است .نويسنده  و كارگردان  اين  مجموعه  همچون سري  قبل  محسن  شامحمدي  است  و اصغرزائري  تهيه  كنندگي  آن  را بر عهده  دارد.
كلانتر براي  گروه  فيلم  و سريال  شبكه  اول  وبا مشاركت  روابط عمومي  عقيدتي  ـ سياسي  نيروي  انتظامي  تهيه  و توليد شده است .

لادن  مستوفي  در نقش  ماه  تابان 
هم  اكنون  مشغول  بازي  در سريال  خانه اي  درتاريكي  به  كارگرداني  سعيد سلطاني  هستم  وهمچنين  قرار است  در مجموعه  آشيانه سيمرغ  حضور داشته  باشم .
لادن  مستوفي  بازيگر تلويزيون  و سينما كه اخيرا شاهد بازي  او در مجموعه  دوران سركشي  بوديم  درباره  فعاليت هاي  اخير خودگفت : سريال  خانه اي  در تاريكي  يك  كارتاريخي  است  كه  قصه  آن  در حول  وحوش سال  ۱۳۰۷ مي گذرد و من  در اين  مجموعه نقش  يكي  از شخصيت هاي  اصلي  قصه  به نام  ماه  تابان  را بازي  مي كنم . اين  سريال  هم اكنون  در خانه  عباسيان  كاشان  در مرحله فيلم برداري  است  و احتمالا پاييز امسال  ازتلويزيون  پخش  مي شود.وي  افزود: در سريال  آشيانه  سيمرغ  كه  درمنجيل  رودبار ساخته  قرار است  نقش  همسرشيخ  بهايي ، در مقطع  جواني  را بازي  كنم .اين  سريال  هم  با ويژگي هاي  يك  كارتاريخي  و نگاه  و وسواس  شهرام  اسدي  درمرحله  فيلم برداري  است.

سريال  زندگي  ريگان  در تلويزيون 
شبكه  تلويزيوني  «سي .بي .اس » آمريكا درنظر دارد از زندگي  «رونالد ريگان » رئيس جمهوري  اسبق  اين  كشور، سريال تلويزيوني  تهيه  كند.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از لس آنجلس ،اين  سريال  تحت  عنوان  «خانواده  ريگان » درچهار قسمت  تهيه  خواهد شد.قرار است  همسر «باربارا استرايسند»خواننده ، بازيگر هاليوود و عضو حزب دموكرات  آمريكا، در اين  فيلم  ايفاگر نقش «ريگان » باشد.«جودي  ديويس » بازيگر استراليايي  نيز نقش «نانسي  ريگان » را بازي  خواهد كرد.
در اين  فيلم  زندگي  «ريگان » از بازيگري  تافرمانداري  ايالت  كاليفرنيا و از آنجا تا ورودبه  كاخ  سفيد واشنگتن ، به  تصوير كشيده خواهد شد.

محاكمه  تلويزيوني  يك  متهم 
يك  متهم  بمب گذاري  در بالي  اندونزي  كه  درمالزي  زنداني  است ، از طريق  ارتباط تلويزيوني  در دادگاه  اندونزي  محاكمه مي شود. به  گزارش  خبرگزاري  آنتارا «ون  مين  بن  ون مت » شهروند مالزي  كه  به  اتهام  دخالت  درانفجار بالي  در بازداشت  به  سر مي برد، قرار است  در محاكمه  «الياس  مخلص » از ديگر متهمين  اين  پرونده  از طريق  تلويزيون محاكمه  شود.

راه اندازي  موسسه  رسانه ها در دبي 
براساس  حكم  جديد شيخ  مكتوم  بن  راشدآل  مكتوم  نخست وزير امارات  و حاكم امارت  دبي ، «موسسه  رسانه ها» در امارات تاسيس  مي شود.
به  گزارش  تلويزيون  دبي  اين  موسسه جايگزين  دو رسانه  روزنامه  عرب زبان  البيان و تلويزيون  دبي  مي شود و تمامي  وظايف  آنها را بر عهده  مي گيرد.
براساس  اين  حكم ، تبليغ  و معرفي  ميراث فرهنگي  امارات  در اولويت  قرار دارد وسپس  توجه  به  اين  مهم  در امارات  دبي  به عنوان  يك  مركز اقتصادي  و گردشگري  درجامعه  بين المللي  از جمله  اهداف  تاسيس موسسه  رسانه هاي  دبي  ذكر شده  است .

خاطرات  آن  سوي  صحنه
هوشنگ  صدفي 
حضور در برنامه هاي  تلويزيوني  و تهيه فيلم هاي  سينمايي  خود سرشار از خاطرات ناگفته  است . اغلب  آناني  كه  به  نوعي  باساخت  مجموعه هاي  تلويزيوني  و فيلم هاي سينمايي  سروكار دارند هميشه  از روزهاي توليد خاطرات  تلخ  و شيريني  دارند.
ما اميدواريم  كه  با كليد خوردن  اين  ستون ،آن  دسته  از همكاران  عرصه هاي  توليد وپخش  برنامه هاي  تلويزيوني ، فيلم هاي مستند و فيلم هاي  سينمايي  ناگفته هاي  سينه خود را براي  ثبت  در اين  ستون  ارسال  كنند.
از دور دستان  پرمحبتتان  را مي فشاريم  ونگاه هايمان  منتظر قاصدك هاي  شماست .

گلوله اي  پنهان 
سال ها پيش  كه  خود متولي  تهيه  مجموعه تلويزيوني  «استاد اعظم » براي  مؤسسه سيمافيلم  وابسته  به  سازمان  صداوسيمابودم ، مدتي  با محرم  زينال زاده ، كارگردان  وبازيگر سينما براي  توليد اين  مجموعه تلويزيوني  همراه  شدم .
اواخر بهار سال  ۷۶ بود، مجموعه تلويزيوني  «استاد اعظم » پس  از ۴۰ روزتصويربرداري  بي وقفه  كم كم  روبه  اتمام  بود.همه  دست اندركاران  برنامه  براي  تهيه  آخرين پلان هاي  مجموعه  تلويزيوني  به  جنگل سرخه حصار رفته  بودند.
چند روز قبل  همكاران  منشي  صحنه ،دستيار صحنه  و دستيار كارگردان  به  دلايلي از كار با مجموعه  تلويزيوني  «استاد اعظم »جدا شده  بودند. در يك  عصر بهاري ، همه پس  از صرف  ناهار خود را براي  تهيه جلوه هاي  ويژه  يك  سكانس  از فيلمنامه آماده  مي كردند.
مسئول  تداركات  نظامي  مجموعه  پس  ازيك  تأخير يك  ساعته  با لوازم  نظامي  به گروه  ملحق  شده  بود. از سويي  ديگر قرار بودبا همياري  بازيگراني  چون  آتيلا پسياني ،عليرضا اسيوند، اكبر اصفهاني  اين  صحنه پرحادثه  تصويربرداري  شود.
محرم  زينال زاده ، كارگردان  برنامه  ابتدا باهماهنگي  بازيگران  اين  بخش ، صحنه ها رابا آنان  مرور كرد. مسئول  تداركات  نظامي  ۲كلت  واقعي  را از ساك  همراه  خود درآورده سپس  به  كمك  مسئول  جلوه هاي  ويژه گلوله هاي  مشقي  را آماده  مي كرد.
هنوز براي  آماده  شدن  صحنه  زمان  اندكي باقي  مانده  بود، با دستور اكشن  كارگردان ،يك  بار بازيگران  اين  صحنه  را تمرين  كردند.اكبر اصفهاني  در نقش  «ادوارد» فراماسونرخارجي  قصد داشت  از دست  گروهبان (عليرضا اسيوند) فرار كند. در طول  تعقيب و گريز هر دو با موتور تريل  از لابه لاي درختان  جنگل  سرخه حصار حركت مي كردند.
بعد از شليك  ادوارد به  سوي  گروهبان ،سروان  (آتيلا پسياني ) با گروه  تعقيب كننده سر مي رسيدند، اما كار از كار گذشته  بود،چون  اكبر اصفهاني  (ادوارد) در نقش  منفي  باشليك  گلوله اي  گروهبان  را از ركاب  موتورتريل  پايين  مي كشد.
مسئول  تداركات  نظامي ، اسلحه  «ادوارد» رادر آخرين  مرحله  به  دست  او داد، سپس خود مشغول  آماده سازي  اسلحه  آتيلاپسياني  شد. من  هم  براي  آماده سازي  صحنه ،دوروبر او و بازيگران  پرسه  مي زدم . كمي  آن سوتر كارگردان  آخرين  توصيه ها را به بازيگران  ارايه  مي كرد. در اين  حين  عليرضااسيوند به  روي  زمين  افتاده  بود و اكبراصفهاني  با اسلحه  داراي  صدا خفه كن  او رانشانه  رفته  بود و براي  شليك  نهايي  خود راآماده  مي كرد.
يك  لحظه  مسئول  تداركات  نظامي ،اسلحه هاي  موجود در ساكش  را بيرون  آورد،آنگاه  به  خشاب ها و اسلحه ها نگاهي انداخت ، چشم هايش  از ترس  گرد شده  بود،عرق  سردي  بر پيشاني اش  نشسته  بود،سپس  با نگاهش  اسلحه  دوم  را كاويد. ادواردنوك  اسلحه  را به  سوي  بازيگر (عليرضااسيوند) نشانه  رفته  بود. حركت  نگاه  او بانگاه  من  درآميخت ، معطل  نكردم  باشتابزدگي  تمام  به  سوي  اكبر اصفهاني دويدم ، حتي  در اين  فاصله  يكي  دوبار روي زمين  غلطيدم  ولي  چاره اي  نبود احتمال  هرنوع  حادثه اي  وجود داشت  وقتي  اسلحه  را ازدست  او گرفتم ، تازه  شستم  خبردار شد كه اي  دل  غافل ، مسئول  تداركات  نظامي ناخواسته  خشاب  فشنگ هاي  واقعي  راداخل  اسلحه  قرار داده  است .
اكبر اصفهاني  تا چندلحظه  قادر نبود اسلحه ديگري  را براي  كار نمايشي  قبول  كند اماخوشبختانه  آن  روز با توكل  به  خدا اين خاطره  تلخ  هم  به  شيريني  گراييد.

|  ايران  |   جامعه  |   رسانه  |   شهر  |   عكس  |   علم  |
|  ورزش  |   هنر  |   صفحه آخر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |