شماري از اعضاي شوراي شهردر گفت وگو با همشهري :
طرح افزايش وظايف شهرداري يك سال مسكوت بماند
گروه شهري: طي روزهاي اخير به دنبال طرح مقوله واگذاري برخي مسئوليتهاي وزارتخانه ها به شهرداريها، در راستاي تحقق قانون ۱۳۶ برنامه سوم توسعه و مديريت واحد شهري، برخي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به اين طرح واكنش نشان داده و انتقال اين وظايف را در شرايط فعلي غيركارشناسانه و حتي مغرضانه تلقي كردند.
خبرنگار ما با برخي از اعضاي شوراي شهر تهران در اين باره گفت و گو كرده است:
پيشنهاد مسكوت ماندن طرح تا پايان امسال
دانش آشتياني عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران گفت: اگر قرار باشد اين قانون تنها با اجبار به شهرداري تحميل شود هرگز مثمر ثمر نخواهد شد.
وي در توضيح اين مطلب گفت: سالهاست مردم نسبت به عملكرد بخشهايي از وزارتخانه ها در ابعاد آموزشي، بهداشتي، درماني، كتابخانه ها و ... به دليل عدم مديريت صحيح و برنامه ريزي رنج مي برند و ناراضي هستند .حال توقع داشته باشيم طي يك دوره كوتاه مدت بتوانيم اين فضاي ذهني به همراه مشكلات اساسي و ريشه اي آن را به سمت رضايتمندي مردم سوق دهيم، ميسر نيست و ما در اين راه با چالش هاي جدي مواجه مي شويم.
وي در اين باره به ذكر مثالي در بحث واگذاري كارخانجات دولتي به بخش خصوصي اشاره كرد كه در آن دولت كارخانجات ناكارآمد و ورشكسته را جهت واگذاري معرفي كرد كه البته به همين دليل با استقبال خوبي هم مواجه نشد.
وي اين اقدام دولت را عاملي جهت درگيري مردم با مردم عنوان كرد و در توضيح اين مطلب گفت: وقتي اداره ناكارآمدترين بخشهاي وزارتخانه ها را به شهرداري و شوراي شهر و روستا واگذار كنيم، دولت مي تواند ادعا كند مسئول ناكارآمدي اين بخشها مديريت شهري است و چون مديريت شهري با راي مردم بر سر كار آمده زمينه رويارويي مردم با مردم را موجب خواهد شد.
به اعتقاد اين عضو شوراي شهر تا پايان امسال و تا شفاف شدن چگونگي واگذاري اين وظايف، ارتباطات سازماني و ارگاني واحدهاي محول شده، شفاف شدن بودجه و مسلم شدن اينكه واحدهاي محوله در سطح خدمات رساني مطلوب قرار داشته باشند، اين بحث معوق و معطل بماند ضمن اينكه اميد است در اين مدت با فراهم شدن اين بسترها كليه شائبه هاي سياسي نقش بسته شده در اذهان اعضاي شوراي شهر برطرف شود.
دولت فقط مشكلاتي را به شهرداري
منتقل كرده است
خسرو دانشجو عضو شوراي شهر تهران گفت: موضوع اجراي مديريت واحد و منسجم شهري قابل دفاع و عامل پيشرفت و تسهيل كننده اداره شهر است اما اهداف تهيه كنندگان اين طرح و نحوه ورود به آن را نيز نبايد از نظر دور داشت.
به گفته خسرو دانشجو در ميان مجموعه فعاليتهايي كه دولت به عنوان متولي وظيفه اجراي برنامه ريزي و سياستگذاري آنها را بر عهده دارد، بخشي درآمدزا و بخشي ديگر هزينه بر هستند .اگر چنانچه قرار باشد تنها فعاليتهاي هزينه بر از مجموعه بدنه دولت حذف و به گردن شوراي شهر و شهرداري بيفتد وضعيت شهرداري را به ويژه در شرايط فعلي كه با مشكلات كمبود بودجه و درآمد روبروست از آنچه هست بغرنجتر مي كند.
اين عضو شوراي شهر با تاكيد بر اينكه قرار نيست شهرداري بانك مشكلات وزارتخانه هاي مختلف باشد، افزود: لزومي ندارد فقط آن دسته از فعاليتهايي كه سالهاست وزارتخانه ها از پس اجراي آن به درستي برنيامدند به شوراي شهر و شهرداري واگذار شود بلكه آنچه براي تحقق مديريت واحد شهري لازم است واگذاري مسئوليت سياستگذاري و برنامه ريزي بخشها با هدف جلوگيري از اتلاف وقت، انرژي و بودجه است.
اين در حالي است كه چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز به نحوه انتقال وظايف وزارتخانه ها به شهرداريها انتقاد دارد .
به اعتقاد وي اين واگذاريها بدون بسترسازي و فراهم كردن ساز و كار مناسب نتيجه نخواهد داد و بنابراين انتقال مشكل از مكاني به مكان ديگر نه تنها موجب حل آن نخواهد شد بلكه به افزايش مشكلات دامن مي زند. چمران تاكيد كرد: اگر مشخص شود اين مصوبه به ضرر شهرداريها و مجموعه شهر است آن را به شوراي عالي اداري برمي گردانيم.
|
|
نهر ها سرپوشيده مي شوند
واكنش شهرداري به استفاده از نهرهاي روباز به عنوان زباله داني
|
|
گروه شهري:نهرهاي آب خيابان هاي تهران كه در گذشته هاي نه چندان دور، شبكه اي ازآب روهاي طبيعي و بستر آب هاي روان بود، اكنون تبديل به زباله داني هاي بزرگي از ضايعات شده اند.
ريختن زباله در جوي آب ، براي گروهي از شهروندان به يك عادت نادرست تبديل شده است ، به خلاف گذشتگان كه آلوده كردن آب روان را گناه مي دانستند. شبكه موجود جمع آوري آب هاي سطحي تهران ، از هزاران كيلومتر جوي روباز دو طرف خيابان ها تشكيل شده است كه به دليل گسترش بي رويه شهر، جوي هاي هسته مركزي و جنوبي تهران علاوه بر جمع آوري آب هاي سطحي حوزه خود، دريافت كننده روان آب هاي مناطق شمال تهران هم هستند. اين درحالي است كه گاهي اوقات اين آب ها بيش از سه برابر ظرفيت جوي هاي كنار خيابان ها است .
انتقال زباله ها به جوي ها و نهرهاي سطح شهر تهران توسط عابران ، كسبه خيابان و حتي ماموران نظافت شهرداري ، همه از عوامل ايجاد سد معبر آب و افزايش آلودگي آن به شمار مي روند.
در اين شرايط است كه هرگونه بارندگي و تشكيل جريان سطحي آب ، موجب سرريزشدن آن به خيابان ها و پياده روهاي مركزي شهر مي شود.
مديركل خدمات شهري شهرداري تهران در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت : هرساله ازسوي شهرداري تهران اعتباراتي متناسب با نياز هر منطقه صرف بازسازي و لايروبي نهرها مي شود، اما اين هزينه ، كافي نيست .
«فريدون حيدري » اظهارداشت : اگر اين اعتبارات براي احداث نهرهاي سرپوشيده و زه كشي صحيح نهرهاي آب هزينه شود، ثمر بهتري خواهد داشت .
وي با اشاره به اينكه ايران از جمله معدود كشورهايي است كه نهرهاي خياباني آن روباز است و براي هدايت آب هاي سطحي از آن ها استفاده مي شود، افزود: اين وضعيت بسيار خطرناك است اما تاكنون هيچ طرحي براي طراحي و بازسازي صحيح و مهندسي نهرها از سوي شهرداري ارائه نشده است .
مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران ، ادامه داد: نهرها و كانال هاي شهر تهران همه با استفاده از روش هاي سنتي زه كشي و كانال كشي ساخته شده اند.
وي گفت : نصب شبكه هاي زباله گير در قسمت هاي مختلف مثل محل ماقبل رسيدن به تقاطع هاي روبسته كانال آب اقدامي است كه در توان شهرداري بود و انجام شد.
|
|
جنرال موتورز آمريكا ۲/۱ ميليارد دلار جريمه شد
شركت اتومبيل سازي جنرال موتورز آمريكا به پرداخت ۲/۱ ميليارد دلار جريمه نقدي محكوم شد.
به گزارش بي بي سي، يك اتومبيل ساخته شده توسط اين شركت در سال ۱۹۹۹ در اثر يك سانحه دچار آتش سوزي شد و شش مسافر اين اتومبيل به شدت زخمي شدند و تعدادي مجروح بر ضد شركت جنرال موتورز شكايتي را تنظيم كردند و در اين شكايت ابراز داشته اند: شركت جنرال موتورز در ساخت اين اتومبيل مخزن بنزين را بسيار نزديك به سپر عقب ماشين قرار داد كه در اثر اصابت يك ماشين ديگر از عقب به اين خودرو آتش سوزي اتفاق افتاد. بنابراين گزارش، بخش قضايي آمريكا پس از بررسيهاي متعدد، سرانجام اين شركت را به پرداخت ۹/۴ ميليارد دلار جريمه محكوم كرد، ولي يك ماه پس از صدور حكم مقدار جريمه را به ۲/۱ ميليارد دلار كاهش داد.
سخنگوي شركت جنرال موتورز آمريكا در آخرين اظهارات خود از موافقت اين شركت براي پرداخت اين جريمه نقدي خبر داد.
|
|
بازديد از منطقه گل لاله در تالاب انزلي ممنوع شد
رئيس اداره محيط زيست انزلي گفت : به دليل احياي گل لاله ، ورود هرگونه قايق موتوري مسافربري به منطقه گل لاله در تالاب انزلي ممنوع شد. عطاءالله تقوايي به ايرنا گفت :اين تصميم در پي اجراي شيوع يك نوع آفت گياهي است كه اگر از آن جلوگيري نشود ممكن است موجب نابودي اين گياه با ارزش شود. وي اظهارداشت :انقراض اين گل ديدني مي تواند در كاهش مسافر و گردشگر به استان گيلان و تالاب انزلي مؤثر باشد. اين گل با رويش خود در فصل تابستان يكي از زيباترين چشم اندازهاي طبيعي كشور را در معرض ديد مي گذارد.
|
|
مجتمع هاي ايستگاهي مترو به مزايده گذاشته مي شود
گروه شهري: مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) از مزايده گذاشتن مجتمع هاي ايستگاهي اين شركت در آينده خبر داد.
محسن هاشمي در مصاحبه با واحد مركزي خبر با بيان اينكه شوراي شهر تهران، شهرداري و معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با احداث مجتمع هاي ايستگاهي موافقت كرده اند، گفت : اين موضوع در كميته هاي كارشناسي بررسي و قطعي خواهد شد.
وي افزود: شركت متروي تهران احداث مجتمع هاي ايستگاهي كه شامل مجتمع هاي تجاري ، اداري، توقفگاهها و خدمات جانبي مي شود در كميسيون ماده پنج مطرح كرده است.
هاشمي ساخت مجتمع هاي ايستگاهي را موجب كاهش سفرهاي درون شهري دانست و گفت : شهرداري تهران براي احداث مجتمع هاي ايستگاهي نياز به سرمايه گذاري ندارد زيرا فقط با موافقت كاربري ، تغيير كاربري و تراكم اين مجتمع ها با سرمايه گذاري بخش خصوصي ساخته مي شود.
وي اضافه كرد: طرح مجتمع ايستگاهي براي بيش از ده ايستگاه مترو تهيه شده است .
|
|
وزير بهداشت علل افزايش قيمت دارو را اعلام كرد
گروه شهري: وزير بهداشت و درمان گفت : ۹۷ درصد داروي مصرفي در كشور توليدمي شود.
مسعود پزشكيان ، در گفت و گو با ايرنا افزود: مقداري از مواد اوليه فرآورده هاي دارويي در داخل توليد و حدود ۴۰۰ الي ۵۰۰ قلم دارو از خارج وارد مي شود.
وزير بهداشت و درمان علت وارد كردن اين نوع داروها رامصرف كم آنها عنوان كرد.
پزشكيان افزود : يك سري از داروها در انحصار شركت خاصي هستند و نمي توان آنها را توليد كرد.
وزير بهداشت علت افزايش قيمت بعضي از داروها را گران شدن فرآورده هاي دارويي و تفاوت نرخ ارز عنوان كرد.
وي افزود: در سال هاي اخير كارخانه هاي داروسازي با دلار يكهزار و ۷۵۰ريالي پشتيباني مي شدند ولي امروزه به علت آزاد بودن نرخ ارز حمايت هاي اين وزارتخانه بايد با دلار هشت هزار ريالي انجام بگيرد. وي يكي ديگر از علل افزايش قيمت ها را آزاد بودن واردات دارو عنوان كردو گفت : تفاوت قيمت داروهاي توليد داخل و خارج باعث افزايش قيمت دارو دركشور شده است .
|
|
كودكان را به معابر پر تردد نبريد
آسمان آبي ايران: كودكاني كه ساعات طولاني را خارج از خانه مي گذرانند به مراتب بيش از ساير افراد جامعه در معرض ابتلا به بيماري هاي ريوي قرار دارند.
به گزارش شركت كنترل كيفيت هوا، از جمله مهم ترين دلايل ابتلا به بيماري هاي ريوي قرار گرفتن افراد در معرض بخارهاي اسيدي، ذرات دي اكسيد نيتروژن و ساير آلاينده هاست كه بر روي كودكان بيشتر اثر مي گذارد. همچنين ذرات معلق و بنزين منجر به بروز سرطان به ويژه سرطان خون در كودكان مي شود.
|
|
در قالب منشور شهر تهران
مديريت بخشي از وظايف شهرداري به محله ها سپرده مي شود
گروه شهري: شهردار تهران تلاش براي برنامه ريزي كلان جامع شهري (منشور تهران) به منظور ساماندهي ساخت و سازها با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي واصلاح ظاهر و نماي كنوني شهر را از اولويت هاي كاري شهرداري تهران اعلام كرد و گفت : جزئيات اين اقدامات به زودي اعلام خواهد شد.
محمود احمدي نژاد در مصاحبه با شبكه خبر سيما افزود: شهرداري در نظر دارد براي اداره شهر بزرگ تهران با اساتيد دانشگاه، متخصصان، اهل فن و مردم در تعامل بيشتري باشد و اداره بسياري از مراكز مرتبط با شهرداري به مردم محلات سپرده شود تا خودمستقيما تصميم گيري كنند.
شهردار تهران همچنين با اشاره به رشد كمي وسائل نقليه در اين كلان شهر گفت : ۵۶ درصد تردد شهري با سواري و ۹ درصد با موتورسيكلت است .وي تصريح كرد: برنامه افزايش توليد خودرو به ۷۵۰ هزار دستگاه درسال بر مشكلات ترافيك اين شهر مي افزايد.
احمدي نژاد با بيان اينكه كلان شهر تهران در بيش از چهار دهه در بخش هاي مختلف رشد ناموزوني داشته است، گفت : با توجه به اينكه بعد ازپيروزي انقلاب اسلامي خدمات
ارزنده و فراواني در تهران عرضه شده است اما براي ساماندهي امور آن بايد برنامه ريزي علمي و تخصصي جامع داشت كه به دلايل مختلف در اين زمينه كوتاهي شده است .
وي با بيان اينكه سياستگذاري هاي مربوط به زمين ، مسكن و شهرسازي دراختيار شهرداري نيست ، افزود: شهرداري به عنوان يكي از محورهاي مديريت شهري مي تواند در زمينه سازي براي تحقق اين برنامه ها نقش موثري داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد :تمام امور زندگي به نوعي وابسته و مرتبط باجابجايي و حمل و نقل است به همين سبب هرگونه اخلال يا كاستي درجابجايي تقريبا تمام امور را به طور جدي تحت تاثير قرار مي دهد، به همين منظور بخش مهمي از انرژي و وقت مديران شهري صرف مديريت حمل ونقل و ترافيك مي شود.
شهردار بحث حمل و نقل، فضاي سبز، فضاهاي تفريحي و حل مشكل آلودگي هوا، جمع آوري زباله و بازيافت، ساماندهي زمين و مسكن و مديريت بحران را از مهمترين نيازهاي تهران دانست و اظهار داشت : براي حل اين مشكلات به برنامه كلان جامع منشور تهران ، متولي مشخص و مديريت متمركز نياز است كه اميد است با كمك وزارت مسكن و شهرسازي بتوان هر چه سريعتر به اين سند مصوب دست يافت تا سازمانها ودستگاهها وظايف خود را بدانند.وي در پايان گفت : براي ارتباط شبانه روزي مردم با شهرداري خط تلفني راه اندازي خواهد شد.
|