يكشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۹ - July . 27, 2003
رضا ويسه:
وزارت نفت توسعه ميدان نفتي آزادگان را به پيمانكاران داخلي بسپارد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت: پيمانكاران داخلي توان تامين منابع مالي مورد نياز و استفاده از تكنولوژي روز را در توسعه ميدان نفتي آزادگان دارا هستند.
رضا ويسه با اعلام اين مطلب، خواستار واگذاري طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان به پيمانكاران داخلي شد و گفت: سازمان گسترش به هيچ وجه مستقيما اجراي پروژه هايي نظير توسعه ميدان آزادگان را بر عهده نخواهد گرفت؛ بلكه درصدد است، با ايجاد خوشه هاي صنعتي، واحدهاي خصوصي را براي اجراي اين گونه پروژه ها سازماندهي كند.
وي تأكيد كرد: در صورتي كه كارفرمايان حاضر باشند اجراي پروژه هاي خود را به پيمانكاران داخلي بسپارند، پتانسيل خوبي در كشور در بخش حفاري و اكتشاف وجود دارد.
ويسه در رابطه با برخي اظهار نظرها مبني بر لزوم واگذاري طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان به شركت هاي خارجي براي دستيابي به تكنولوژي روز، گفت: شركت هاي صاحب تكنولوژي در جهان آمادگي دارند با جي سي ها و پيمانكاران داخلي در اجراي پروژه هاي كشور همكاري كنند و ما هيچ نگراني در استفاده از تكنولوژي روز براي توسعه اين ميدان نداريم.
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع با ابراز اطمينان از اين كه پيمانكاران داخلي به راحتي مي توانند توسعه ميدان نفتي آزادگان را مديريت كنند، اظهار داشت: در مورد تامين مالي پروژه نيز تمام مراكز تامين مالي دنيا حاضرند اين پروژه را فاينانس كنند و كاري كه شركت نفت نيز هم اكنون انجام مي دهد، به همين صورت است.
وي گفت: بسياري از مراكز تامين مالي دنيا تاكنون براي فاينانس كردن اين پروژه اعلام آمادگي كرده اند.
ويسه همچنين با اشاره به فعاليت سازمان گسترش و نوسازي صنايع در فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي، تصريح كرد: تمامي طرح هاي توسعه اين دو فاز از طريق كنسرسيومي متشكل از پيمانكاران داخلي و خارجي انجام خواهد شد.

ظرفيت اسمي نيروگاههاي برق كشور ۳۲ هزار مگاوات است
معاون  وزير نيرو و مديركل  شركت  توانير با اشاره  به  اينكه  ظرفيت  اسمي نيروگاههاي  برق  كشور ۳۲ هزار مگاوات  است  تصريح  كرد: در فصل  تابستان  قدرت  عمل  نيروگاهي  برق  كاهش  و به  ۲۶ هزار مگاوات  مي  رسد.
احمديان  در مصاحبه  با شبكه  اول  سيما رشد سريع  و فزاينده  مصرف  برق  را از ويژگيهاي  صنعت  برق  كشور عنوان  كرد و گفت : اگر اين  رشد همچنان ادامه  يابد تا ۱۰ سال  آينده  بايد تاسيسات  برق  كشور را دو برابر كرد.وي  افزود: صرفه جويي  و استفاده  صحيح  و بهينه  برق  اولويتي  انكارناپذير است .وي  با اشاره  به  اينكه  ۳۲۰۰ واحد توليد برق  در كشور به  فعاليت 
مي  پردازند اضافه  كرد: صرفه جويي  در ساعات  اوج  مصرف  در فصل  تابستان  ضروري  است .
مديرعامل  شركت  توانير ظرفيت  نيروگاه  بوشهر را هزار مگاوات  اعلام  و تصريح  كرد: اگر نيروگاه  بوشهر به  موقع  وارد مدار شبكه  نشود با مشكل  روبرو مي  شويم . وي  با بيان  اينكه  برق  قابل  ذخيره سازي  نيست  گفت : برق  از ايران  صادر نمي شود بلكه  در فصل  زمستان  كه  همسايگان  شمالي  از برق  براي  گرمايش  استفاده  مي كنند برق  از ايران  به  همسايگان  شمال  ايران  و در تابستان  از همسايگان  شمال  ايران  به  كشور وارد مي  شود. احمديان  با اشاره  به  اينكه  ميزان  مصرف  برق  در ساعات  مختلف  روز متفاوت  است  افزود: برق  نقش  مهمي  در تامين  امنيت  دارد.

اظهارات آيت الله العظمي فاضل لنكراني درباره احكام تجارت
گروه اقتصادي: آيت الله العظمي فاضل لنكراني در ديدار با اعضاي ستاد مبارزه با رباخواري اظهار داشت: درگذشته تجار و بازاريان محترم مقيد بودند كه احكام تجارت را در پيش علما و بزرگان بياموزند و اكنون توصيه مي كنم كه بايد اينچنين باشد.
آيت الله العظمي لنكراني ادامه داد: «امام خميني(رض)، خريد و فروش پول را در صورتي كه قصد جدي معامله باشد جايز مي دانستند در حاليكه از ديد يك انسان عادي ممكن است توهم اين معني شود كه اين امر با ربا فرقي ندارد. مسئولين ما بايد هرچه بيشتر در اسلامي كردن بانكها و مسايل اقتصادي سعي و تلاش نمايند و از طرف ديگر مردم عزيز و متدين بدانند كه عقود و معاملات يك امور اعتباري است كه با اندك تغييري در قصد و نيت، تغيير پيدا مي كند، ممكن است نتيجه دو معامله در ظاهر يكي باشد اما يك طريق حلال و ديگري حرام باشد.»
وي آرزو كرد اقتصاد و بازار مملكت اسلامي به دور از ربا باشد.

علي رغم كاهش ارزش پرونده هاي قاچاق
تعداد پرونده هاي متشكله قاچاق ۳۳درصد افزايش يافت
گروه اقتصادي: در سه ماهه اول سال جاري ۱۶ هزار و ۳۵۹ فقره پرونده كالاي قاچاق در گمركات كشور تشكيل شده كه اين تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۳۲ درصد افزايش داشته است.
به گزارش روابط عمومي گمرك ارزش اين ميزان پرونده هاي متشكله قاچاق با ۳۸درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم ۴۰۸ ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريال رسيد. اين گزارش حاكي است تعداد پرونده هاي زير ۱۰ ميليون ريال در مدت مذكور ۱۴ هزارو ۱۶ فقره وبه ارزش ۷/۵۷ ميليارد ريال بوده كه از لحاظ تعداد و ارزش به ترتيب ۱/۳۸ درصد و ۱۸ درصد افزايش نشان مي دهد .
آمار قاچاق كالا
بر حسب حوزه هاي نظارت
در سه ماهه اول سال جاري بيشترين تعداد پرونده هاي قاچاق به حوزه نظارت سيستان و بلوچستان اختصاص داشت كه ۳/۲۸درصد از تعداد كل پرونده هاي متشكله قاچاق را دارا بود و پس از آن حوزه نظارت هرمزگان و گمرك خراسان به ترتيب با ۷/۱۵درصد و ۵/۱۵درصد در رده هاي بعدي قرار گرفتند. به لحاظ ارزش نيز ساير گمركات با اختصاص ۵۰درصد از ارزش پرونده هاي متشكله قاچاق بيشترين رقم را دارا بودند و پس از آن حوزه نظارت خوزستان با ۲/۱۱ درصد و هرمزگان با ۶/۸درصد بالاترين رقم را به خود اختصاص دادند.
در بين ساير گمركات نيز گمرك جنوب تهران با تشكيل پرونده هاي متشكله قاچاق در اين مدت به ارزش ۱۲۵ ميليارد ريال بيشترين سهم را در بين گمركات كشور داشت.

پيشرفت واقعي ۷ طرح نفتي به روش بيع متقابل اعلام شد
گروه اقتصادي: شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) جدولي شامل آخرين وضعيت قراردادهاي بيع متقابل در طرحهاي نفتي را منتشر كرده كه در يك نشريه تخصصي سازندگان تجهيزات نفت درج شده است.
در اين گزارش آمده است: پيشرفت واقعي ميدان سروش و نوروز ۳/۸۲درصد، ميدان بلال ۱/۸۴درصد، ميدان درود ۸/۶۱درصد، طرح آماك ۷۱درصد، ميدان داروخوين ۶/۴۸درصد و ميدان فروزان و اسفنديار ۹/۱۴درصد بوده است.
درباره ميزان پيشرفت واقعي ميدان سلمان گزارشي ارائه نشده است.
در اين گزارش اضافه شده در حالي كه در قرارداد ميدان سروش و نوروز بايد ۳۰درصد كار به شركتهاي داخلي (ايران) داده مي شد، سهمي كه تعهد شده است ۶/۲۳درصد بوده است.
در قرارداد ميدان بلال تعهد شده بود ۳۰درصد سهم داخلي باشد كه در عمل ۴۳درصد تعهد شده است.

قسمت شمال ميدان نفتي آزادگان به مناقصه مي رود
تهران- خبرگزاري كار ايران: قسمت شمالي ميدان نفتي آزادگان به مناقصه گذاشته مي شود.
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت در گفت وگو با ايلنا، با بيان مطلب فوق افزود: براي برگزاري مناقصه قسمت شمالي ميدان نفتي آزادگان، از تمام شركت ها دعوت شده است.
وزير نفت از پاسخگويي در رابطه با روند مذاكرات ايران و ژاپن درباره توسعه ميدان نفتي آزادگان خودداري كرد و گفت: نمي توانم در مورد روند ادامه مذاكرات، پيش بيني خاصي داشته باشم.
ژاپني ها در اثر فشار آمريكا از ادامه مذاكرات خود با ايران در مورد توسعه ميدان نفتي آزادگان خودداري كرده بودند، اما مقامات ايراني و ژاپني بر ادامه گفت وگو در اين خصوص تاكيد مي كنند.
ذخاير نفتي آزادگان حدود ۲۶ ميليارد متر مكعب برآورد شده است كه ايران مي تواند با توجه به دانش فني روز از ۶ ميليارد متر مكعب آن برداشت نمايد.

رئيس هيأت مديره سنديكاي صنعت مخابرات:
هجوم شركت هاي مخابراتي خارجي صنايع داخلي را تهديد مي كند
خبرگزاري فارس - رئيس هيأت مديره سنديكاي صنعت مخابرات در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ورشكستگي بازار مخابرات دنيا باعث هجوم شركتهاي خارجي به بازارهاي داخلي است كه تهديدكننده جدي صنايع داخلي محسوب مي شود.
وي با اشاره به اين كه ۱۰ هزار نفر به طور مستقيم در اين صنعت اشتغال دارند افزود: ارزش افزوده اين صنعت ۱۰۰ برابر ارزش افزوده ديگر صنايع مي باشد كه اين بخش را از ديگر بخشهاي صنعت متمايز نموده است.
وي ادامه داد: از چهار اصل تحقيق، توليد، طراحي شبكه وسرويس ،سياست شركت مخابرات بر اين است كه تحقيق و توليدو طراحي در خارج از كشور انجام شود و مخابرات فقط سرويس ارائه دهد كه نتيجه آن همان سرويس و خدمات ضعيف موجود در كشور است.
محمدرضا محمدخاني دبيركل سنديكاي صنعت مخابرات ايران نيز اظهار داشت: در يكسال اخير حجم عظيم تبليغات منفي عليه صنعت مخابرات به راه افتاده است.
وي به عنوان مثال گفت: همين الان تعداد زيادي مناقصه براي خريد تجهيزات سوئيچ از خارج برگزار شده در حالي كه در داخل كشور ۱۵ شركت، شش ميليون پرت سوئيچ توليد مي كنند و اين در حالي است كه قانون تنها توسعه ۵/۱ ميليون سوئيچ در سال را تعريف نموده است.
محمدخاني تصريح كرد: صنايع خارجي كه با بحران ورشكستگي مواجه مي باشند اقدام به دامپينگ نموده و بحران را به صنايع داخلي انتقال داده اند. وي به شركت زيمنس اشاره كرد و متذكر شد: اين شركت قيمت اوليه سوئيچ را ۳۶۰ هزار ريال اعلام كرده بود كه پس از مواجهه با شركت چيني قيمت آن را به ۲۴۰ هزار ريال كاهش داد. سنديكاي صنعت مخابرات ايران در سال ۷۷ تأسيس شد كه اكنون ۵۵ شركت توليد كننده و خدماتي مخابرات در آن عضويت دارند.

يك شرح - يك جدول
براساس جدول زير ميانگين فقيران نسبي كه در دوره ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ در جامعه شهري ۴۸/۲۱ درصد بوده است با ۵۱/۱ درصد كاهش به ۹۷/۱۹ در برنامه اول توسعه و با ۳۸/۱ درصد كاهش به ۵۹/۱۸ در برنامه دوم توسعه رسيده است. تفاوت هاي اندك در ۳ دوره زماني نشان مي دهد سياست هاي جدي تري براي كاهش فقر لازم است.
جامعه روستايي
جامعه شهري
جامعه روستايي
جامعه شهري
سال
۷۷/۲۳
۱۳/۱۵
۱۵/۲۲
۴۸۲۱
ميانگين دوره (۶۷-۱۳۶۳)
۸۵/۲۵
۲۶/۱۷
۱۲/۲۱
۶۹/۲۱
۱۳۶۸
۳۹/۲۵
۵۷/۱۶
۶۷/۲۳
۱۱/۱۹
۱۳۶۹
۷۴/۲۶
۵۲/۱۴
۶۸/۲۴
۸۴/۲۰
۱۳۷۰
۲۱/۲۵
۳۴/۱۴
۴/۲۴
۵۱/۱۹
۱۳۷۱
۳۳/۲۵
۷۲/۱۲
۹۷/۲۲
۷/۱۸
۱۳۷۲
۷۰/۲۵
۰۸/۱۵
۳۷/۲۳
۹۷/۱۹
ميانگين برنامه اول توسعه
۸۲/۲۲
۰۳/۱۱
۷۱/۲۱
۹۴/۱۷
۱۳۷۳
۹۸/۲۲
۶۶/۱۲
۴۱/۲۳
۸۵/۱۸
۱۳۷۴
۳۹/۲۳
۵/۱۲
۹۵/۲۱
۳۶/۱۹
۱۳۷۵
۳/۲۲
۱۹/۱۱
۳۱/۲۱
۷۴/۱۷
۱۳۷۶
۶۳/۲۲
۴۳/۱۰
۷۶/۲۱
۷۲/۱۸
۱۳۷۷
۶۶/۲۰
۲/۱۱
۶۵/۲۲
۲۹/۱۸
۱۳۷۸
۳۹/۲۲
۶۰/۱۱
۲۲/۲۲
۱۸‎/۵۹
ميانگين برنامه دوم توسعه جامعه شهري
مأخذ: آمار بودجه خانوار، مركز آمار ايران به نقل از هفته نامه «برنامه»

حسن حاجعلي فرد سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: طي حكمي ازسوي مهندس خرم - وزير راه  و ترابري - مهندس حسن حاجعلي فرد، سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري شد.
ديروز جلسه توديع و معارفه اي در محل سازمان هواپيمايي كشوري با حضور وزير راه وترابري، مديران عامل شركت هاي هواپيمايي، مدير عامل شركت فرودگاه هاي كشور، مديران كل فرودگاه هاي كشور و معاونان و مديران سازمان هواپيمايي كشوري و شركت فرودگاه هاي كشور و مسئولان ارگان هاي مستقر در فرودگاه برگزار شد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۵۷۵
۷۹۰۷۵
۶۸۳۷۲
خدمات انفورماتيك
۱۸۹-
۴۵۱۱
۹۹۷۰۰
مارگارين
۲۳۶
۱۱۸۰۱
۵۹۲۵
لبنيات پاك
۲۳۵
۴۷۲۵
۶۶۶۵
قند پيرانشهر
۲۴
۱۶۸۹۱
۲۵۰
قند اصفهان
۲۰
۳۰۷۰
۲۵۲۴
كارتن ايران
۳۳۴
۴۰۴۰۴
۱۰۷۲۹
نفت بهران
۶۱۴
۶۱۲۰
۶۵۰۳۴۸
پتروشيمي خارك
۵۰
۶۸۵۰
۴۰۳۶۴
پتروشيمي آبادان
۱۱-
۹۷۱۶
۱۱۳۸
داروسازي جابرابن حيان
۲۴
۶۰۲۷
۵۱۰۱
كيميدارو
۲۲۱۰۰-
۲۶۲۰۰
۳۵۵۹۹
داروسازي دكتر عبيدي
۹۵-
۵۱۰۰
۵۴۵۵
كارخانجات داروپخش
۲۹۰۱-
۷۱۰۰۰
۲۳۸۷۸
توليد مواد اوليه داروپخش
۴۰-
۱۹۰۰
۳۹۳۳۶
ايران تاير
۳۷
۶۳۵۲
۴۷۷۸
لاستيك دنا
۱۰
۱۳۵۰۰
۵۰۵۴۴۷
صنايع لاستيكي سهند
-۳۷۰
۵۱۸۰
۲۰۲۵۰
گازلوله
۲
۱۱۴۰۲
۱۳۲۳
شيشه قزوين
۱۱۲-
۷۷۰۰
۱۰۵۵۲
فرآورده هاي نسوز آذر
۱۴
۵۵۴۸
۵۰۹۴
كاشي سعدي
۶۹۹
۱۵۱۹۹
۴۳۰۱
كاشي الوند
۱۴۴-
۱۱۱۳۸
۴۱۳۳
كاشي و سراميك سينا
۱۸۹-
۳۶۰۰
۷۳۱۰
كاشي تكسرام
۹
۷۳۰۱۶
۳۲۰۱
سيمان شمال
۳۹
۵۳۵۸۱
۲۰۷۴۷
سيمان كرمان
۳۰
۱۱۳۰۳۰
۹۹۳۳
سيمان صوفيان
۱۰۰۳
۵۱۰۰۳
۱۴۰۴۳
سيمان خزر
۱۲۰۰-
۳۳۸۰۰
۳۴۳۱
سيمان غرب
۱۱۶۲
۷۷۱۰۲
۲۰۹۴۹
سيمان سپاهان
۴۸۰۰
۳۱۸۰۰
۵۷۷۱۴
سيمان شاهرود
۲۴۸۰
۵۲۰۹۲
۷۰۰۰۰
سيمان بهبهان
۱۸۴
۳۸۶۹
۳۰۰۴۶۱۱
ماشين سازي اراك
۱۸۲
۲۷۳۲
۶۳۰۸۳۲
حق تقدم ماشين سازي اراك
۴۶۲
۹۷۰۲
۵۰۵۶۳
صنايع آذرآب
۲۷۰
۵۶۷۰
۱۴۸۲۰
لاميران
۶۴-
۱۳۸۹۵
۴۶۸۵
كابل البرز
۲۱۰
۴۴۱۰
۱۳۰۱۹۳
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۴۰-
۱۱۶۰
۴۲۷۸۶۵
كارخانجات صنعتي پيام
۷۲۳
۱۵۱۹۳
۲۷۹۳۰
كنتورسازي ايران
۲۹۶-
۷۱۷۵
۵۰۸۰۰۶
ايران خودرو ديزل
۷۹
۵۳۰۲
۵۷۶۰
حق تقدم گروه بهمن
۸۹۴-
۱۷۰۱۴
۱۰۳۰۹۶
سايپا ديزل
۲۰۹-
۳۹۷۱
۱۱۸۰۲۱
محورسازان ايران خودرو
۱-
۱۵۷۹
۱۲۳۸۶
شركت ساختمان اصفهان
۳
۱۵۶۳
۳۰۳۳۴
سامان گستر اصفهان
۳۰۴-
۵۷۷۶
۱۱۲۷۵۷
بانك كارآفرين
۱۵-
۲۲۲۳
۴۸۹۵۴۳
سرمايه گذاري سپه
۹۴
۱۹۸۱
۷۰۱۰۰۳
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۳
۱۵۱۳
۱۰۶۸۵۱۷
سرمايه گذاري ملت
۳۹۹
۶۳۹۷
۶۰۶۱۴
سرمايه گذاري رنا
۳۳-
۳۷۹۹
۱۲۷۱۵۷
سرمايه گذاري غدير
۱۰۰
۲۸۰۰
۴۱۶۲۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۴۲
۱۹۲۲
۵۴۷۴۲
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۶۴-
۳۱۱۴
۳۰۷۵۱
سرمايه گذاري صنعت نفت
۲-
۶۸۴۰
۲۲۲۲۴
قند شيروان، قوچان و بجنورد
۵۰-
۴۵۲
۱۴۰۸۶
پارسيلون
۲۰۴
۴۲۹۹
۲۰۰۰
ايران گچ
۱۹۵۰
۳۷۰۵۰
۱۳۱۴۴۷
سيمان دورود
۱۰۹۰
۲۰۷۱۰
۷۵۳۰۷
سيمان هگمتان
۱۳۰
۶۱۳۰
۲۹۲۳۸
آلومينيم پارس
۸۰
۱۶۹۳
۱۱۳۵۲۵
ماشين سازي نيرومحركه

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۳۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۳۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۲۶۵
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۳۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۵۴۳

اقتصادي
اجتماعي زنان
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بورس
سكه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |