سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۲۱
مقاله
Front Page

مروري بر۶ Acrobat
003055.jpg

Adobe Acrobat6 در يك نگاه
مزايا: سادگي ايجاد صفحات pdf- رابطه گرافيكي بسيار زيبا و كارآمد- پشتيباني از لايه ها
معايب: پشتيباني نكردن از Autocad ۲۰۰۴ و در پاره اي مواقع وارد كردن فايل ها به محيط كار
امتياز از ۱۰ نمره:
نصب و رابط گرافيكي: ۸
امكانات: ۹
كارايي: ۹
پشتيباني: ۷
معدل: ۳/۸
سايت رسمي:
www.Adobe.com/procute/Acrobat
سايت هاي مفيد:
Search Pdf.adobe.com
www. Planetpdf.com
www. Pdf995.com
سالها پيش مديران شركت Adobe قصد داشتند استاندارد صفحات وب را با نام خود ثبت كنند. براي به دست آوردن اين امتياز بزرگ آنها تلاش زيادي كردند. نتيجه كار شركت استاندارد PDF (portadle Document Format) بود. گرچه PDF خيلي زود ميدان را به صفحات HTML واگذار كرد، از بين نرفت و موفق شد در ميان هواداران كتاب هاي الكترونيكي و دانشگاهيان هواداران متعصبي يافت. هم اكنون ۹۰ درصد كتاب الكترونيكي و مقالات دانشگاهي به صورت PDF در اينترنت موجود هستند. زماني كه مهندسان Google موفق شدند امكاناتي براي جستجو در صفحات PDF طراحي كنند استفاده از اين فرمت به طرز باورنكردني افزايش يافت. شركت مايكروسافت كه نيز شامه تيزي براي الگوبرداري از موفقيت شركت هاي ديگر دارد تصميم گرفت ابزار مخصوص خود براي ايجاد استانداردي شبيه استاندارد PDF ايجاد كند. به هر ترتيب امروز برنامه Acrobat pro6 پيش روي ماست.قيمت بسيار بالاي نرم افزار ما را كنجكاو مي كند تا در مورد امكانات آن تحقيق زيادي بكنيم مقاله امروز در مورد امكانات جديد و بررسي اشكالات اين نرم افزار است.
اغلب ما از برنامه Acrobat Reader استفاده مي كنيم و حتي بعضي ها تصور مي كنند برنامه Acrobat با Acrobat Reader تفاوتي ندارد. در صورتي كه برنامه Acrobat  كه در مورد بحث امروز ما است براي توليد صفحات PDF استفاده مي شدند و برنامه  Reader فقط قدرت خواندن اسناد PDF را دارد.
اما اولين قسمت بررسي را به نحوه نصب كردن Acrobat اختصاص مي دهيم. نصب برنامه تقريبا بدون هيچ مشكلي انجام مي شود در پاره  اي از مواقع اگر شما نرم افزار Acrobat5 را بر روي رايانه خود داشته باشيد در هنگام نصب نسخه ۶ دچار مشكل مي شويد. به طور طبيعي هنگام نصب نسخه۶ برنامه بايد به صورت خودكار نسخه ۵ را بر روي دستگاه شما يافته و آن را پاك كند ولي در بعضي مواقع نرم افزار به صورت خودكار موفق به انجام اين كار نمي شود و شما مجبوريد به صورت دستي خودتان نسخه ۵ را از سيستم حذف كنيد.
بعد از نصب برنامه متوجه خواهيد شد رابطه گرافيكي امكانات نسخه جديد Acrobat پيشرفت زيادي كرده اند. پيشنهاد مي كنم بعد از نصب برنامه به جاي اينكه بلافاصله نرم افزار را اجرا كنيد سري به برنامه Word و يا هر برنامه ديگر بسته نرم افزاري office كه از آن استفاده مي كنيد بزنيد. خواهيد ديد يك دكمه نوار ابزار اين برنامه ها به نام Create PDF اضافه شده است. به اين ترتيب با فشار يك دكمه در محيط برنامه هاي officeمي توان از اسنادآنها در كمترين زمان ممكن نسخه PDF تهيه كرد. علاوه بر اين در مرورگر مايكروسافت نيز با يك كليك راست انتخاب گزينه PDF به راحتي مي توانيد صفحات Html را به PDF تبديل كنيد. علاوه بر اين هنوز مي توانيد از شيوه كلاسيك تبديل كردن فايلها يعني با استفاده از درايور پرينتر مخصوص نرم افزار Acrobat اين كار را انجام دهيد.
اما رابطه گرافيكي به طرز قابل توجهي تغيير كرده است. ابزارهاي مشابه در كنار يكديگر فهرست شده اند كه به اين ترتيب كاربر راحت تر است به با ابزارهاي مورد نياز خود دسترسي پيدا كند.
003050.jpg

اگر ويژگيهاي۵ Acrobat را به خاطر داشته باشيد حتماً به ياد مي آوريد هنگامي كه قصد داشتيد يك فايل كه از چند فايل ديگر با فرمت هاي مختلف تشكيل شده باشد را بوجود آوريد هميشه دچار دردسر مي شديد به طور مثال وقتي اسناد خود را در برنامه word و نمودارها را در برنامه Excel داشتيد به وجود آوردن يك سند PDF كه مطالب هر دو را داشته باشد هميشه دردسر ساز بود. در Acrobat6 اين مشكل تقريباً حل شده است. كافي است شما هر كدام از فايل ها را در محيط نرم افزار انتخاب كنيد و دكمه Create PDF را انتخاب كنيد. اما متأسفانه هنوز براي بوجود آوردن اسناد PDF كه به صورت لايه لايه هستند مشكلاتي وجود دارد. فرض كنيد شما مي خواهيد يك سند PDF تهيه كنيد كه از لايه هاي مختلف  تشكيل شده باشد و كاربر بتواند توسط يك منو اين لايه لايه ها را خاموش و روشن كند. به طور مثال هنگامي كه مشغول ديدن تصوير يك ماشين است بتوانيد بازدن يك دكمه نماي داخلي خودرو و با زدن دكمه ديگر نقشه شاسي ماشين را. حال اگر شما بعضي از نقشه هاي مربوط به اين خودرو را در نرم افزار Word داشته باشيد و برخي از آنها را به صورت تصوير ذخيره كرده باشيد براي ساختن اين سند لايه لايه دچار مشكل خواهيد شد.
مشكل ديگر در مورد نحوه تنظيمات برنامه است. برنامه Word را تصور كنيد. شما يك فايل در برنامه ورد باز مي كنيد، تغييرات مورد نظرتان را انجام دهيد و سپس فايل را ذخيره مي كنيد، اما در acrobat6 كارها به اين سادگي نيست. به طور مثال اگر شما بخواهيد يك فايل فارسي يونسكو را در برنامه باز كنيد ابتدا بايد براي نرم افزار مشخص كنيد كه فايل شما يك فايل فارسي است و احتياج به كد مخصوص براي خواندن و تغيير دادن آن است. در غير اين صورت روز شما به طرز صحيح در برنامه نمايش داده نمي شود. اين مسأله به خصوص براي كاربران تازه حتماً مشكلاتي به وجود خواهد آورد.
برنامه كمك نسبت به نسخه قبلي پيشرفت زيادي كرده است به خصوص براي كساني كه براي اولين بار با Acrobat6 آشنا مي شوند مزيت هاي زيادي دارد. برنامه كمك در نسخه جديد به سمت راست صفحه منتقل شده و بسيار ماهرانه طراحي شده است و تقريباً به صورت هوشمندانه اغلب نيازهاي شما را برطرف مي كند.
دقت كنيد Acrobat6 داراي يك نسخه استاندارد و يك نسخه حرفه اي است. به شما توصيه مي كنيم به دليل اينكه در ايران تفاوت قيمتي وجود ندارد حتماً از نسخه حرفه اي (professional) استفاده كنيد كه از امكانات بيشتري نسبت به نسخه استاندارد برخوردار است. در نسخه حرفه اي قابليت ايجاد فرم هاي هوشمند، كم كردن حجم فايل توليدي و پشتيباني از Autocad گنجانده شده است.
در نسخه حرفه اي به طور مثال هنگام تبديل كردن صفحات HtmlبهPDF مي توانيد تعيين كنيد هر صفحه به يك فايل و يا تمام صفحات در يك فايل ذخيره شوند. علاوه بر اين مديريت لينكها در نسخه حرفه اي بسيار قوي تر و راحت است. اگر به ياد داشته باشيد هنگام تبديل كردن صفحات Html با استفاده از نسخه ۵ لينكهايي كه توسط جاوااسكريپت ايجاد شده بودند همواره دچار مشكل بودند كه در نسخه جديد اين مشكل كاملاً برطرف شده است.
در نسخه جديد مي توانيد فايل هاي gif متحرك و حتي انيميشن هاي نرم افزار منشي رادر اسناد PDF به صورت كامل ذخيره كنيد. بايد پذيرفت كه امكانات جديد نرم افزار تقريباً بي نظير است.
متأسفانه برنامه هنوز Autocad نسخه ۲۰۰۴ دچار مشكل است و مسئولان Adobe قول داده اند در اولين فرصت patch مربوط به رفع اين مشكل را ارايه كنند.
اما در مورد كارايي برنامه بايد گفت هنوز بحث هاي زيادي به سر اين مقوله در جريان است. برنامه Acrobat6 از استاندارد جديد۵.۱ PDF پشتيباني مي كند. ۵.۱ PDF از نظر حجم و سرعت پردازش و سرعت خوانده شدن نسبت به نسخه قبلي خود يعني۴.۱ PDF نسبتاً قوي تر است.
به طور مثال يك سند برنامه word كه شامل ۱۰ عكس نسبتاً حجيم بود در عرض ۶۷/۳۶ ثانيه به يك سند PDF تبديل شد و حجم فايل نهايي حدود ۵۱۱ كيلوبايت شد. همين سند با استفاده از استاندارد PDF1.۵ اين عمليات در مدت ۵/۲۲ ثانيه انجام شد و حجم فايل نهايي به ۳۵۸ كيلوبايت كاهش يافت. در صورتي كه به جاي تصاوير با فرمت Jpep از تصاوير ۸-bit استفاده مي شد زمان پردازش به حدود ۰۳/۷ ثانيه كاهش مي يافت. بنابر اين قسمت اعظم زمان پردازش صرف تبديل تصاوير شده است و اسنادي كه در آنها فقط متن وجود داشته باشد.
اما كمي هم به برنامه Reader بپردازيم. نسخه جديد اين برنامه نيز كه حدود ۱۵ مگابايت حجم دارد از طريق سايت Adobe قابل دريافت است. از نظر روابط گرافيكي اين نرم افزار شباهت زيادي به Acrobat داردو امكاناتي به امر طبقه بندي كتاب  هاي الكترونيكي و جست وجوي كتابها در اينترنت براي آن پيش بيني شده است.
انواع امكانات مانند Scroll خود كار صفحات و حتي امكاناتي براي خواندن صفحات توسط رايانه و پخش آن از طريق كارت صدا از اين نرم افزار يك ابزار مطمئن و قابل اعتنا براي خواندن كتاب هاي الكترونيكي ساخته است.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
* چه راه هايي براي سريع تر دانلود كردن برنامه ها و فايل ها پيشنهاد مي كنيد؟
003045.jpg

رضا زندي
- همانطور كه حتماً اطلاع داريد برنامه هاي زيادي براي اين كار وجود دارد. اما در مورد استفاده از اين برنامه بايد هميشه چند نكته را به خاطر داشته باشيد. اول اينكه اغلب اين برنامه ها مانند Download Accelerator به جاسوسي اطلاعات شخصي در رايانه مي پردازند براي همين بايد در كنار استفاده از اين برنامه از برنامه هاي مخصوص حفاظت از حريم شخصي كاربر در اينترنت مانند Spyware استفاده كنيد.
اما در مورد اضافه شدن سرعت دانلود اين برنامه ها واقعاً مؤثر هستند در پاره اي مواقع در هنگام استفاده از ارتباط تلفني سرعت دانلود تا دو برابر افزايش مي يابد. هنگام استفاده از ارتباطات ADSL و شبكه محلي نيز گاهي اوقات سرعت دانلود تا ۴ و يا ۵ برابر افزايش مي يابد. علاوه بر اين امكان قطع كردن ارتباط در هنگام دانلود و موكول نمودن بقيه كار به زمان ديگري وجود دارد. نكته ديگري كه بايد در اين مواقع به خاطر بسپاريد مسأله اشغال شدن تمام پهناي باند توسط اين برنامه ها است. اكثر كاربران دوست دارند در هنگام دانلود كردن برنامه ها به چت كردن و يا سير و سياحت در وب بپردازند اما هنگامي كه از اين برنامه ها استفاده مي كنيد تمام پهناي باند اشغال مي شوند و ديگر نمي توان به كارهاي جانبي در اينترنت پرداخت. به هر ترتيب توصيه استفاده از برنامه Accelerator و يا Getright است. براي دريافت كردن آنها نيز مي توانيد سري به سايت Download.com بزنيد.
* فرمت wma9 با mp3 چه تفاوت هايي دارد و راه تبديل كردن آنها به يكديگر چيست؟
003080.jpg

امير
- فرمت wma مخصوص نرم افزار Media player ويندوز است. بخواهيم mp3 رابا wma مقايسه كنيم بايد گفت از نظر فني wma9 به mp3 برتري دارد. زيرا در كنار حجم كمتر كيفيت بهتري را ارايه مي كند. اشكال بزرگ wma اين است كه فعلاً اكثر برنامه هاي بخش موسيقي دستگاه هاي مخصوص mp3 از آن پشتيباني نمي كند بنابر اين به راحتي نمي توان از آن استفاده كرد. براي تبديل كردن انواع فايل هاي موسيقي نيز مي توانيد از برنامه dBpowerAmp استفاده كنيد. حجم اين برنامه در حدود ۵/۱ مگابايت است و براي تبديل مبدل فايل ها بايد play in جدا نصب كنيد. براي دريافت اين برنامه مي توانيد سري به سايت زير بزنيد.
www. Dbpoweramp.com
*در جواب دوستاني كه از وضعيت مسابقه طراحي وب سؤال نموده اند بايد عرض كنم با معذرت از تأخير پيش آمده در اعلام برنده هاي مسابقه انشاءالله به زودي نتايج مسابقه را در ويژه نامه اعلام خواهيم كرد.

|  آموزش  |   خبر  |   گزارش  |   گوناگون  |   مسابقه انفورماتيك  |   مقاله  |

|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   بازگشت   |