سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۲۱
Infor.htm
سيستم عامل OS
قسمت اول
003000.jpg

در هر رايانه نرم افزار اصلي كه كنترل يك سيستم را به عهده مي گيرد و بدون آن ، دستگاه كار نمي كند، سيستم عامل يا OS مي نامند.
سيستم عامل ۳ وظيفه اصلي را به عهده دارد:
۱- مديريت سخت افزار رايانه مانند مانيتور ، چاپگرها ، ديسك ها ، صفحه كليد و موش
۲- ساماندهي فايلها بر روي رسانه هاي مختلف سيستم همچون ديسكت ، ديسك سخت، CD - DVD و نوارها
۳- مديريت خطاهاي سخت افزاري و از دست دادن اطلاعات
چگونه يك سيستم عامل عمل مي كند
سيستم عامل پردازش هاي مختلف رايانه را همچون اجراي يك برنامه صفحه گسترده يا دسترسي به اطلاعات از حافظه سيستم كنترل مي كند. يكي از مهمترين پردازش ها، فرامين مفسري يا تك خطي است كه كاربر را قادر مي سازد با رايانه ارتباط برقرار كند. برخي از فرامين مفسري در محيط متني است و مي بايست تايپ شوند و يا با انتخاب كليدهاي توابع بر روي صفحه كليد اجرا مي شوند. فرامين ديگر به صورت گرافيكي قابل اجرا هستند و كاربر با انتخاب و كليك كردن بر روي آن مي تواند آن را اجرا كند. اين فرامين توسط يك نقش گرافيكي (ICON) شناسايي مي شوند. كاربران غيرحرفه اي محيط هاي گرافيكي را راحت تر استفاده مي كنند اما بسياري از متخصصين از فرامين متني استفاده مي كنند.
دسته بندي سيستم هاي عامل
003005.jpg

۱- سيستم عامل تك منظوره (Single Task)
اكثر سيستم عامل هاي تك منظوره در هر لحظه تنها يك پردازش را انجام مي دهند. به عنوان مثال زماني كه رايانه در حال چاپ يك گزارش مي باشد ، نمي تواند پردازش ديگري انجام داده و يا به درخواست برنامه ديگر پاسخ دهد ، تا زماني كه عمل چاپ خاتمه پذيرد. (مانند MS-DOS)
۲- سيستم عامل چند منظوره (Multi Task)
امروزه تمامي سيستم عامل هاي جديد چند منظوره هستند و مي توانند همزمان چندين پردازش را انجام دهند. سيستم عامل لينوكس يا ويندوز ۲۰۰۰ مثال هايي از اين دسته مي باشند.
۳- سيستم عامل بلادرنگ يا (Real Time Operating System) RTOS
از اين سيستم عامل براي كنترل ماشين آلات صنعتي ، ابزار آلات علمي و سيستم هاي صنعتي استفاده مي شود. RTOS معمولاً توانايي هاي رابط كاربر كمتري نسبت به ديگر سيستم عامل ها دارد و هيچ برنامه مخصوصي براي كاربر ندارد.
003010.jpg

۴- سيستم عامل تك كاربره و تك منظوره (Single- user- Single Task)
در اين نوع سيستم عامل ها در هر لحظه فقط يك كاربر مي تواند با سيستم كار كند و همچنين در هر لحظه فقط يك پردازش انجام مي شود. بهترين مورد كاربردي امروزي اين سيستم عامل ها در رايانه هاي Palm و يا جيبي مشهود است.
۵- سيستم عامل تك كاربره و چند منظوره (Single-user- multi Task)
در اين سيستم عامل در هر لحظه يك كاربر با سيستم كار مي كند ، اما توانايي پردازش چند كار همزمان را دارد. سيستم عامل هاي رايانه هاي روميزي يا كيفي بهترين مثال براي اين گروه مي باشد (مانند ويندوز ۹۸ و يا مك اينتاش)
۶- سيستم عامل چند كاربره (Mnlti User)
سيستم عامل هايي كه امكان پردازش در خواست هاي چندين كاربر همزمان را در سيستم فراهم مي كنند. مانند يونيكس يا VMS در رايانه هاي Main Frame نكته مهم در تفكيك سيستم عامل هاي چندكاربره واقعي با سيستم عامل هاي تك كاربره تحت شبكه مانند Novell Netware يا Windows ۲۰۰۰ مي باشند.
003015.jpg

انواع سيستم عامل هاي رايانه شخصي
شركت هاي مختلفي در ساخت سيستم عامل در دنيا صاحب تجربه و بازار جهاني هستند كه مشهورترين آنها اجمالاً معرفي مي شود.
۱- مك اينتاش Macintosh) ) :سيستم عاملي كه اولين بار در سال ۱۹۹۴ براي رايانه هاي اپل با پردازنده موتورولا معرفي و تاكنون نگارش هاي متعددي از آن ارايه شده است.
۲- يونيكس Unix)) :در سال ۱۹۶۹ در لابراتوار Bell (شركت At&T) ايجاد و در گروه كاربران آكادميك محبوبيت بسياري دارد. كار با اين سيستم عامل نيازمند مهارت تخصصي است و پيچيده تر از ديگر سيستم عامل هاست و لذا براي كاربران عمومي پيشنهاد نمي شود. اين سيستم عامل چند منظوره و چند كاربره است.
(Control Program for Microcomputer)CP/M -3 سيستم عاملي از شركت Digital Research كه با رايانه هاي با زير پردازنده اينتل عمل مي كند. اولين سيستم عامل CPM براي رايانه هاي ۸۰۸۸ ساخته شد و به عنوان پدر بزرگ سيستم عامل هاي رايانه شخصي حساب مي شود.
(Operating system/2) 0S/2 -4: در سال ۱۹۸۰ توسط شركت آي.بي.ام و شركت مايكروسافت ايجاد شد. همكاري اين دو شركت تا سال ۱۹۹۱ با ارايه نگارش هاي تكاملي برنامه ادامه داشت و از اين سال به بعد شركت آي.بي.ام ارايه نسخه جديد بعدي را به عهده گرفت.
003020.jpg

(Disk op erating system) DOS-5 : سيستم عاملي كه توسط شركت مايكروسافت براي رايانه هاي شخصي ساخت آي.بي.ام براي اولين بار ايجاد شد و نام آن از (Quick and Dirty operating system) به MS-DOS تغيير نام پيدا كرد. اين سيستم در دهه هاي اول عمر رايانه هاي شخصي از مشهورترين سيستم عامل ها بود، اما امروز كاملاً از رده خارج شده است. محيط كاري اين برنامه غيرگرافيكي و كاملاً متني بود و براي مديريت بسياري از دستگاه ها نياز به ابزارهاي كمكي نصب شده جداگانه داشت.
۶- ويندوز Windows)) :شركت مايكروسافت در سال ۱۹۸۵ اولين نگارش ويندوز را به عنوان سيستم عاملي با محيط گرافيكي براي رايانه هاي شخصي سازگار با اي.بي.ام ارايه كرد. اين سيستم عامل در سال هاي بعد از ۱۹۸۵ به سرعت جايگزين DOS در سيستم ها شد و عملاً DOS را از رده خارج كرد و جايگزين آن شد.
۷- ناولNovell) ): توسط شركت مشهور و متخصص نرم افزار تحت شبكه به نام ناول ايجاد شد و براي اولين بار اجازه به اشتراك گذاشتن منابع اطلاعاتي و سخت افزاري روي رايانه هاي شخصي را تحت شبكه به كاربران داد. در سال ۱۹۹۲، ۶۵% بازار جهان در زمينه سيستم عامل شبكه در اختيار اين شركت قرار داشت.
۸- سان (SUN) : توسط شركت آمريكايي Sun يكي از پيشتازان سازنده سيستم عامل هاي سرورها و ايستگاه هاي كاري ارايه شد.
۹- لينوكس (Linux): سيستم عامل مشابه يونيكس كه به صورت رايگان يا با هزينه هاي كم براي رايانه هاي شخصي ايجاد و امكان سفارشي كردن و برنامه نويسي در آن را به كاربر مي دهد. بسياري از كشورها مانند چين با انتخاب اين سيستم عامل و برنامه نويسي سفارشي دلخواه نگارش جديد و خاصي از آن ايجاد و براي بدنه دولت خود مورد استفاده قرار مي دهند.
در آينده با پيشرفت سريع فناوري سيستم  عامل ها، نگارش هاي توزيع شده راه  حل نهايي خواهد بود (Distributed OS) .

محصولات سخت افزاري مايكروسافت
Microsoft Hardware
قسمت پنجم(پاياني)
003040.jpg

در دنياي بازي هاي كامپيوتري و ويدئويي رقابت گسترده دستگاه هاي بازي Gamecube- Playstation2 و XBOX حائز اهميت و از لحاظ اقتصادي- فرهنگي قابل بررسي است.
شركت مايكروسافت با ارائه XBOX نسل جديدي از بازي هاي ويدئويي را معرفي كرد.
بيل گيتس در ششم مارس ۲۰۰۰ طي مصاحبه اي در CNBC اين محصول را معرفي كرد و به دليل رقابت فشرده با دستگاه Playstation2 شركت سوني، قيمت دستگاه از ۲۹۹ دلار اوليه به ۹۹/۱۷۹ دلار كاهش پيدا كرد.
مايكروسافت با انتخاب ۲ شركت اينتل و NVidia براي ساخت پردازنده و كارت گرافيكي دستگاه، برگ برنده اي در رقابت به دست گرفت.
بازار اين دستگاه امروزه علاوه بر تنوع صدها قطعات جانبي سخت افزاري در بازي ها نيز گسترده و قطب مالي- اقتصادي مهمي را ايجاد كرده است.
مشخصات دستگاه:
003035.jpg

* مجهز به چهار درگاه براي دسته كنترل كننده هاي بازي
* به كارگيري ديسك خوان DVD
* خروجي Audio و Video براي اتصال به تلويزيون
* استفاده از اتصال شبكه براي بازي هاي
On-Line از طريق اينترنت يا شبكه
* به كارگيري (Graphics Processing Unit) GPU ويژه NVIDIA كه كيفيت اجرايي معادل ۳ برابر ديگر كنسول ها دارد
* استفاده از ريزپردازنده اينتل با سرعت MHZ ۷۳۳
* به كارگيري يك ديسك سخت داخلي براي ذخيره  اطلاعات لازم
003030.jpg
003025.jpg

XBOX از هسته مركزي سيستم عامل ويندوز ۲۰۰۰ استفاده مي كند و زمان بوت كردن سيستم كمتر از ۲ ثانيه و بوت هر بازي ۱۵ تا ۲۰ ثانيه زمان نياز دارد.
پورتهاي ورودي دستگاه مدل ويژه اي از USB است كه در شكل مشاهده مي شود.
XBOXتوانايي پخش CD موسيقي را دارد- فرمت موسيقي به كار گرفته شده در XBOX، 16 WMA بيتي استريو ۱۲۸ كيلوبيت در ثانيه اي است و توانايي ضبط ۷۳ ساعت موسيقي را دارد. دستگاه توانايي شناسايي فايل هاي موسيقي MP3 يا WMA روي CD را ندارد. تنوع محصولات سخت افزاري جانبي XBOXدر طبقه بندي ذيل قرار مي گيرد:
دسته بازي و صفحات بازي- حافظه- DVD- آدابتورها و دستگاه
علاوه بر شركت مايكروسافت، شركتهاي ديگري نظير Thrustmaster- Mad Catz- Naki - ALS Industries- Radica/ Gamester- American Power Conversion در ساخت قطعات جانبي XBOX فعاليت دارند.
بازي هاي تهيه شده براي اين دستگاه در موضوعات ذيل ارائه مي شود:
مقايسه ۲ سيستم بازي ويدئويي Gamecube و Playstation2 با XBOX

Gamecub
Playstation2
XBOX
485MHZ
300MHZ
733MHZ
ريزپردازنده
202/5MHZ
150MHZ
250MHZ
پردازنده گرافيكي
ATI
SonyGS 
Microsoft& hVidia
پردازنده گرافيكي
43MB
32MB
64MB
حافظه اصلي (RAM)
3/2GB/sec
3/2 GB/sec
6/4GB/sec
پهناي باند حافظه
ديسك ۱.5GB - كارت حافظه ۰.5MB
4X DVD كارت حافظه ۸MB
- 2-5X DVD ديسكت سخت ۸GB - كارت حافظه ۸MB
ظرفيت حافظه هاي ذخيره سازي
۴ پورت كنترل كننده بازي
۲ پورت كنترل كننده بازي
۴ پورت كنترل كننده بازي
I/O
۲ پورت سريال پرسرعت
۱ شكاف PCMCIA
۱ پورت ۱۰۰/۱۰ شبكه
I/O
۶۴
۴۸
۲۵۶
كانال هاي صوتي
بله
خير
بله(كاتال  ۳ بعدي ۶۴)
حمايت صوت ۳ بعدي
؟
بله
بله
حمايت MIDI/DLS 2
خير
بله
با كمك دستگاه كنترل  از راه دور جانبي
پخش فيلم هاي DVD
مودم جدگانه ۵۶K
خير
خير
به كارگيري مودم
بله
بله
بله
صفحه بازي همراه
؟
۱۰۲۴* ۱۲۸۰
۱۰۸۰*۱۹۲۰
حداكثر دقت نمايش
ورزشي- شبيه ساز- جنگي- حادثه اي- مسابقه اي- پرجنبش، قيمت بازي ها از ۱۹ تا ۴۹ دلار متغير است و شركتهاي بسياري در تهيه آن مايكروسافت را ياري د اده اند.


گزارشي از همايش فناوري اطلاعات و نقش آن در توسعه استان گلستان
شوراي راهبري ICT استان گلستان در تاريخ نهم و دهم مرداد ماه اولين همايش فناوري اطلاعات و نقش آن در توسعه استان گلستان را برگزار مي كند.
اهداف همايش
- ترويج فرهنگ IT در استان گلستان
- شناسايي نيروهاي مستعد و علاقه مند
- شناسايي چالش ها و موانع توسعه IT در استان گلستان
- ارتقاي دانش مديران و تصميم سازان استان درزمينه IT
- ايجاد بستر مناسب جهت شناخت بهتر قابليت ها و دستاوردهاي IT
- تعيين استراتژي راهبري بسط و توسعه IT در استان گلستان
آخرين اخبار
به منظور ارتقاء سطح كيفي فعاليت ها، استفاده بهينه از ظرفيت ها و توانايي هاي موجود تفاهم نامه دوجانبه اي بين مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف به رياست آقاي دكتر حميدرضا ربيعي از يك طرف و آقاي مهندس محمدهاشم مهيمني استاندار گلستان از طرف ديگر جهت انجام فعاليت هاي زير منعقد گرديده است.
ماده ۱- هدف ارتقاء سطح كيفي و كمي فناوري اطلاعات و ارتباطات به منظور استفاده بهينه از ظرفيت ها و توانايي هاي موجود و كمك به ارتقاء آموزش، پژوهش و توسعه استان گلستان.
ماده ۲- موضوع تفاهم نامه همكاري و انجام پروژه هاي مشترك در زمينه هاي آموزشي، پژوهشي و توسعه اي به شرح زير: تدوين استراتژي فناوري اطلاعات و ارتباطات استان گلستان.
تفاهم نامه هاي زير بين استانداري استان گلستان و شركت عصر دانش افزار به نمايندگي از شركت Four Star منعقد گرديده است
موضوع تفاهم نامه:
موضوع تفاهم نامه عبارت است از همكاري در راه اندازي پارك خدمت فناوري نرم افزار اطلاعات گلستان STPG (software technology park of Golestan) در استان گلستان كه در اين تفاهم نامه به اختصار پارك نرم افزار ناميده مي شود.
موضوع تفاهم نامه
همكاري در راه اندازي مركز جامع خدمات اينترنتي (ASP) در شهر اداري الكترونيكي گرگان
مدت تفاهم نامه
مدت اجراي تفاهم نامه براساس مشخصات اعلام شده معادل دو سال شمسي پس از مبادله تفاهم نامه مي باشد. ولي با توافق طرفين قابل تمديد مي باشد.
تبصره ۱: شروع تفاهم نامه حداقل پس از تأييد استقرار ۱۲ واحد از ساختمان هاي دستگاه هاي اجرايي در سايت اداري و پيرامون آن امكان پذير مي باشد.
تبصره ۲: مدت زمان توقف اجراي عمليات ناشي از عدم تأمين و تحويل تجهيزات مورد نياز پروژه ASP كه حداقل يك هفته قبل از آن توسط طرف اول به طرف دوم اعلام مي گردد، به مدت تفاهم نامه اضافه مي گردد.
تاكنون افراد حقيقي و حقوقي زير جهت شركت در اين همايش دعوت شده اند:
- كليه نمايندگان تام الاختيار وزارتخانه و سازمان ها در شوراي IST كشور
- كليه شركت هاي داراي رتبه اول تا چهارم در شوراي عالي انفورماتيك كشور جهت ارايه مقاله و برپايي غرفه
- كليه دانشگاه هاي كشور
- دانشگاه هاي صاحب رشته هاي كامپيوتر در دوره هاي كارشناسي ارشد و Ph.D دعوت به عمل آمده كه بتوانند با يك نماينده ويژه (اولويت با رئيس دانشكده كامپيوتر و يا رئيس مركز IT دانشگاه)
- كليه ISP موجود در استان گلستان
- همكاران اصلي طرح تكفا
- كليه مديران و مسئولين استان
گزارشات مقالات رسيده
تاكنون ۱۹۶ نفر براي حضور در همايش ثبت نام كرده اند كه از اين تعداد ميزان
۴۴ نفر با ارايه مقاله
۱۲۱ نفر بدون مقاله
۳۱ نفر هم به عنوان مهمان ويژه دعوت شده اند.
مقالات دريافتي با محورهاي:
E-Commerce
E-Content
E-Education
E-Government
E-Health
E-Security
E-Working
براي اطلاع از آخرين اخبار همايش به نشاني اينترنتي ذيل مي توان مراجعه كرد.
www.Golestanseminar.com

طرح حمايت از پروژه هاي بخش خصوصي
موتور ساخت آموزشگاه اينترنتي
E-Learning Generator Engine
خلاصه پروژه: ايجاد آموزشگاه الكترونيكي و طراحي دوره هاي درسي بر مبنايIBT (Internet Base Training)
بازار هدف: مراكز آموزشي و مدارس، مراكز تحقيقاتي و دانشگاه ها، ادارات و سازمان هاي دولتي، شركت هاي بزرگ تجاري و صنعتي
موضوع: با به كارگيري اين موتور كاربران قادر به ساخت و اجراي آموزشگاه مجازي و طراحي دوره هاي درسي به صورت اينترنتي بر روي شبكه هاي اينترنت و اينترانت خواهند بود.
حداقل مشخصات و قابليت هاي مورد نظر:
۱- امكان ايجاد آموزشگاه مجازي
۲- ايجاد دوره هاي درسي و كلاس هاي درس به صورت دو زبانه
۳- ايجاد دروس و فصول و بخش هاي مرتبط با آن با بهره گيري از امكانات چند رسانه اي (Multi Media)
۴- امكان تغذيه اطلاعات آموزشگاهي و درسي به صورت محلي يا از راه دور
۵- قابليت اجرا روي شبكه هاي اينترنت و اينترانت به صورت دو زبانه
۶- امكان ثبت نام، آزمون و كارنامه از راه دور
ساير توضيحات:
مقوله آموزش همه وقت، همه جا (Any where-Any time learn) ضرورت آموزش هاي الكترونيكي (E-learning) و آموزش هاي از راه دور
(E-Distance) با استفاده از فن آوريهاي IBT و CBT را در جهان به دنبال داشته است و استفاده از اين مفاهيم و امكانات در حال حاضر نيز از ضرورت هاي مبرم كشور مي باشد. با توجه به اينكه ابزارهاي لازم براي رسيدن به اهداف فوق در اعضا و شركت هاي خارجي بوده و بومي نيز نمي باشد، انجام اين پروژه خلأ سيستم هاي آموزشي را پر نموده و راهكار لازم جهت سرعت بخشيدن به مفاهيم فوق را فراهم مي آورد.
مدت زمان اجرا:۱۲ ماه
هزينه كل پروژه: (ريال) ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰
طراحي و اجراي آزمون عملي الكترونيكي
Designing and Implementing of online exam
اهداف: اجراي آزمون عملي كه مهارت آزمون دهندگان را به صورت الكترونيكي ارزيابي نمايد. كليه مراكز آزمون مهارتي و عملي به ويژه مراكزي كه قصد برگزاري آموزش و آزمون مهارتي ICT را دارند.
شرح موضوع: آزمون هاي فعلي، آزمون هاي تستي هستند كه مهارت را به صورت عملي كنترل و بررسي نمي كنند و صرفه محفوظات را ارزيابي مي نمايند.
حداقل مشخصات و قابليت هاي مورد نظر:
- تحت وب بودن آزمون و تحت ويندوز بودن آن.
- تأكيد بر آزمون عملي و مهارتي.
- قابل اجرا در محيط شبكه به صورت همزمان براي آزمون دهندگان مختلف
- عدم دخالت علايق و اشتباه هاي انساني و ممتحن ها
- تصحيح بسيار سريع و تعيين نقاط قوت و ضعف آزمون دهنده
ارايه نتيجه آزمون به همراه نمودار مربوطه
ساير توضيحات: در كشور ما تاكنون فعاليت مشابهي صورت نگرفته است و كليه فعاليت هاي قبلي بر اساس طراحي سؤال چند گزينه اي (سنتي) بوده است كه مهارت علمي افراد را كنترل نمي نمايند.
مدت زمان اجرا: ۴ ماه
هزينه كل پروژه (ريال): ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰
نرم افزار مديريت آموزش الكترونيكي
Learning Management System
خلاصه پروژه: طراحي و ساخت يك سيستم مديريت آموزش براي فراهم كردن محلي مناسب براي ارايه كليه مطالب آموزشي و كمك آموزشي به صورت مجازي.
بازار هدف: دانش آموزان، دانش پژوهان و محققان، استادان، آموزشگاه هاي دولتي و خصوصي، تمام افراد علاقه مند به آموزش
شرح موضوع: اين سيستم به صورت يك سايت جامع براي ارايه دوره هاي آموزشي داير خواهد گرديد. اين سايت آموزشي با بهره گيري از كليه دروس الكترونيكي طراحي شده به ارايه دروس به صورت Online و Semi Online خواهد پرداخت. استفاده از اين سايت آموزشي در همه جا و توسط همه كس قابل دسترسي خواهد بود.
حداقل مشخصات و قابليت هاي مورد نظر:
- روال هاي مختلف براي ثبت  نام، اخذ درس، اعلام دوره هاي آموزشي و ...
- در اختيار گذاردن منابع مختلف آموزشي مانند كتاب هاي الكترونيكي
- امكانات حضور در كلاس هاي مجازي به همراه ويديو كنفرانس، تخته سفيد مجازي و ...
- سالن هاي گفت وگو و انجمن هاي مختلف
- امكان اعلام تكليف و آزمون هاي مختلف
- گزارشگري متنوع از اطلاعات ثبت شده در سيستم
- قابليت نمايش دوره هاي مختلف با استانداردهاي متفاوت
- قابليت مديريت كلاس ها، دانش آموزان، مرخصي ها
- اعلام نمرات و صدور كارنامه
- انجام امور ثبت  نام شامل ارايه دروس ، حذف و تأييد نهايي.
- مديريت اتمام تحصيل به صورت هاي مختلف مانند فارغ التحصيلي، انصراف و مدرك معادل
- قابليت كار آسان با سيستم و وجود مستندات كمك به كاربر
- ضريب امنيت بالا به همراه سطوح مختلف دسترسي مانند دانش آموزان، معلمان، مديران آموزش، اوليا و...
- قابليت كار با زبان هاي مختلف فارسي، انگليسي و...
مدت زمان اجرا: ۸ ماه
هزينه كل پروژه (ريال): ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |