سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۲۱
Infor.htm
دنياي اينترنت
003085.jpg
www.Policeiri.org
تاريخچه
ايران كشوري باستاني است. اين كشور در بيش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشيان اولين بنيانگذار سيستم حكومتي گسترده امپراطوري مي باشد. از آنجا كه در هر حكومتي نيازمند به نظم و امنيت مي باشد در نتيجه كشور ما انواع سيستمهاي ايجاد نظم و امنيت را در طي تاريخ مورد آزمايش قرار داده است. اما سيستم نوين ايجاد نظم و امنيت داخلي يعني سازمان پليس در ايران به حدود يكصد سال پيش مربوط مي باشد.
ناصرالدين شاه در سفرهاي سه گانه خود به اروپا و مشاهده پليس نوين در آن كشورها و با استخدام يك مستشار بلژيكي به نام كنت دوبيتو اولين سيستم پليسي جديد را در ايران پايه گذاري نمود. اين پليس در طي يكصد سال گذشته و تا پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن سال ۱۳۵۷ از فراز و نشيبهاي متفاوت برخوردار بوده است.
پليس ايران براي مدتهاي طولاني از دو قسمت مهم پليس شهري و ژاندارمري (مرزي و روستايي) تشكيل شده بود. كميته انقلاب اسلامي نيز به عنوان يكي از اركان مهم حفظ نظم و امنيت داخلي و دفاع از ارزشهاي انقلاب در داخل كشور در بعد از پيروزي اانقلاب به اين مجموعه افزوده شد. كثرت نيروهاي پليس در بعد از انقلاب و ضرورتهاي ادغام اين نيروها باعث شد تا در سال ۱۳۷۰ با تصميم مجلس شوراي اسلامي اين سه نيرو در يكديگر ادغام و سيستم پليس واحد به وجود آيد. براساس قانون جديد، پليس ايران جزيي از ستاد نيروهاي مسلح و وابسته به وزارت كشور و در تبعيت از رهبري معظم انقلاب قرار دارد.
پليس جديد ايران در سه بخش تقريباً مستقل فرماندهي، حفاظت و اطلاعات و سازمان عقيدتي سياسي تشكيل شده است. حوزه فرماندهي و حفاظت و اطلاعات تقريباً در ساختار سيستم پليس كليه كشورهاي جهان مشترك مي باشد. اما وجود سازمان عقيدتي سياسي از ويژگيهاي سيستم پليس ايران محسوب مي گردد. اين سازمان موظف است تا در بعد اعتقادي، سياسي نسبت به حفظ دستاوردهاي ارزشهاي انقلاب و ايجاد روحيه دينداري و اخلاق متناسب با تعليم دين اسلام كه حفظ حرمت انسانها ازجمله اصول اساسي است اقدام نمايد.
بخش هاي اصلي سايت عبارتند از:
*  تاريخچه
* سازمان: شامل مواردي همچون گزينش و استخدام نيروي انتظامي- شرايط اختصاصي مقاطع مختلف استخدامي ناجا در رشته هاي نيروي انتظامي- آدرس و تلفن مراكز گزينش و استخدام نيروي انتظامي جمهورمي اسلامي ايران در سراسر كشور- سازمان،  تاريخچه و شرح وظايف و مأموريت سازمان عقيدتي سياسي نيروي انتظامي (ساعس ناجا)
* نقشه ايران: شامل نشاني و تلفن كلانتري ها و پاسگاههاي نيروي انتظامي تهران بزرگ
* قوانين و تحليل هاي قضايي جرم: شامل  مجموعه اصول قانون اساسي مرتبط با مأموريت و وظائف ناجا- قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي مصوب ۲۷/۴/۶۹ مجلس شوراي اسلامي
* حقوق فرد بازداشت شده: حقوق مأمورين انتظامي در برخورد با جرائم مشهود
* نحوه برخورد مأمورين با جرائم غيرمشهود
* هشدارها و دانستني هاي انتظامي: شامل سرقت تحت پوشش مأمورين انتظامي- راهنماي پيشگيري از وقوع جرم (محافظت از خانه ها- بايدها و نبايدها- قفل در منزل- دو روش اصلي براي ايجاد امنيت- توصيه ها- نصايح عمومي- گلخانه- نصب ميله هاي آهني براي ايجاد امنيت- پنجره كركره اي- دست يافتن به سيستم كنترل- نصب آژير (زنگ خطر)- آشكارسازي- نصب و كارگزاري سيستم هاي دزدگير- سرفصل هاي امنيتي براي نوجوانان
* فلسفه وجودي پليس
تمامي كشورها يا نظام هاي سياسي جداي از هرگونه مرام و ايدئولوژي حاكم خود، به امنيت محتاج مي باشند. اصولاً ايجاد امنيت پايدار ازجمله مهمترين وظايف حكومتها محسوب مي گردد. ايجاد امنيت و يا امنيت سازي پديده اي است كه با روشهاي مختلف از ديرباز تاكنون وجود داشته است. در دنياي معاصر و با پيدايش دولت و ملتهاي مستقل و گستردگي جوامع و كسرت نفوذ انسان و پيچيده شدن تخصص براي مديريت جوامع پليس جديد به عنوان يك نهاد تخصصي براي حفظ امنيت جوامع به وجود آمد. از اين نظر پليس عبارت از سيستمي مشروع و وابسته به حكومت است كه با جمع كثيري از نيروها و امكانات و تخصص هاي متفاوت در خدمت نظم و امنيت داخلي نظامها عمل مي نمايد. به نحوي كه امروز اولاً هيچ نظامي بدون نياز از سازمان پليس نمي باشد و ثانياً مشروعيت اعمال قانون تنها در اعمال قانون Law Enforcement حوزه اختيارات پليس مي باشد. بنابراين ايجاد نظم و امنيت داخلي و ترويج فرهنگ قانون گرايي وظيفه انحصاري پليس مي باشد كه تقريباً در تمامي دنيا در يك ساختار نسبتاً مشابه به اجرا درمي آيد. به همين لحاظ واژه پليس واژه جهاني و يكسان در كليه زبانهاي دنيا مي باشد و در تمام اذهان يك سازمان و تشكيلات مشخص را تداعي مي نمايد بديهي است كه نظم و امنيت و رعايت هنجارهاي رسمي و پذيرفته شده باعث قوام جامعه و بستر هرگونه تحول و توسعه محسوب مي گردد. بنابراين اگر پليس به عنوان يك سيستم آموزشي و امكانات آموزش و تكنولوژي مناسب عمل نمايد،  جامعه دوست داشتني و سرشار از اميد به زندگي به وجود مي آورد. امروزه بنابر تحولاتي كه تقريباً به صورت مشترك در تمامي جهان رخ داده است،  مشاركت مردم در تمامي عرصه هاي حكومتي ضروري شده است و بالطبع مشاركت مردم در نظم و امنيت از جايگاه بيشتري برخوردار شده است. اگر ايجاد نظم و امنيت هدف اصلي پليس و وظيفه انحصاري پليس محسوب گردد اما پليس مي تواند با روش هاي گوناگون و مطلوب و مبتني بر خود و انديشه به اين هدف مهم دست يابد بنابراين در حال حاضر هرچند ايجاد نظم و امنيت فلسفه وجودي پليسي را تشكيل مي دهد، اما به نظر مي رسد كه پليس مي تواند با مشاركت جدي و فعال مردم به اين مهم دست يابد زيرا ايجاد نظم و امنيت وظيفه كليه آحاد جامعه است كه پليس انحصار اعمال آن را در اختيار دارد و مي تواند با روش هاي مطلوب به آن برسد.
* شهداي نيروي انتظامي
* پليس ۱۱۰
با راه اندازي سيستم فوريتهاي پليسي ۱۱۰ شاهد تحول عظيمي در فعاليتهاي انتظامي و وظايف پليس در جامعه هستيم. ايجاد تحول در مديريت انتظامي، نتايج بسيار خوبي ازجمله افزايش تحرك پليس،  حضور سريع پليس در سر صحنه هاي جرم، تأمين امنيت بيشتر در جامعه،  احساس امنيت بيشتر در جامعه، احساس امنيت بيشتر در شهروندان، احساس ناامني بشتر توسط مجرمين و جلوگيري از سرگرداني مردم به هنگام وقوع حادثه داشته است. به عبارت ديگر با راه اندازي سيستم پليس ۱۱۰ نيروي انتظامي تمام امكانات خود را به سوي نيازمنديهاي مردم بسيج نموده است تا برعكس سيستم گذشته كه مردم به هنگام حادثه دنبال پاسگاه و كلانتري مي دويدند، حالا با يك تلفن پليس سريعاً به امداد آنها مي آيد.
* جلوگيري از جرائم
* آينده پليس: اين بخش در تست سايت در حال ساخت مي باشد.
* انتقادات و پيشنهادات: اين بخش نيز در تست سايت در حال ساخت مي باشد.
* ادارات نيروي انتظامي: شامل معاونت وظيفه عمومي، راهنمايي و رانندگي، گذرنامه، آگاهي كل، تشخيص هويت، اتباع بيگانه، مواد مخدر.
003125.jpg
موضوع : رايانه EDSAC - نگاه هفته
اولين رايانه با برنامه ذخيره شده در دنيا كه براي اجراي عمليات محاسباتي منظمي طراحي شد. طراحي و ساخت اين رايانه در دانشگاه كمبريج انگلستان انجام شد. Edsac اولين محاسبه اجرايي خود را در ششم مي ۱۹۴۹ انجام داد. اين رايانه در سال ۱۹۴۶ توسط پروفسور Maurice Wilkes شروع به كار كرد و در سال ۱۹۵۸ از رده خارج شد.
شناسنامه
تحريريه انفورماتيك
مهندس جميله جامي- مهندس ابوالفضل طاهريان
گروه آموزش
Jami@Hamshahri.org Taherian@Hamshahri.org
مهندس علي احمدي تبريز
گروه خبر
Ahmadi@Hamshahri.org
مهندس محمد حسن آجيگل
گروه گزارش
Adjigol@Hamshahri.org
مهندس سهيل ابريشمچي
گروه مقاله
Abrishamchi@Hamshahri.org
الو انفورماتيك
براي انعكاس مشكلات و نظرات خود در ارتباط با جامعه انفورماتيك در اين ستون با شماره نمابر ۲۰۵۲۶۶۶ و يا نشاني پست الكترونيكي اعضاي تحريريه تماس حاصل فرماييد.
سيد اميرحسين تنكابني، رضا منتظمي، يوسف زمانيها، آذر دولتخواه، اعظم شهبازي، مهين شهبازي، بهزاد روزباز، مريم نوروزي، سيداحمد مؤمني مقدم، صمد ولي زاده، سيدمحمدرضا رضوي نژاد، احسان يوسف زاده راد، رضا انصاري، مهدي محمدي، فائقه موسوي، ميلاد سيفي نژاد، فرهاد شاكري، مهدي سليماني، مريم نظري، نويد شمسيان، فيصل موسوي، فتانه م. هاشمي، مهرداد سليماني، آرين فرهادي، ويولت زندوكيلي، مهرعلي رحماني، اميرحسين نعمت، محمدهاشم صرافها، احمد شيخاني، احمد مؤذني، مريم درويشان.
نامه شما به دستمان رسيد- متشكريم

گوناگون
آموزش
خبر
گزارش
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |