سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۲۱
Infor.htm
ظهور ابداعاتي كوچك برپايه يك فناوري بزرگ
فناوري نانو، حال و آينده
002970.jpg
دانشمندان در حال كشتي گرفتن با اتم ها هستند تا رايانه هايي با ابعاد مولكولي بسازند، ربات هاي كوچكي توليد كنند كه وارد بدن انسان شده و به جنگ سرطان بروند، سرعت و قدرت رايانه ها را به طرز غيرقابل باوري افزايش دهند و شلوارهايي ضد لكه و بي نياز به اتو بدوزند!
نانو فناوري، علم ساختن پديده هايي به ابعاد يك ميليارديم متر علاوه بر كاربردهاي قابل تصور در دنياي رايانه ها و فناوري اطلاعات، كاربردهاي جديدي پيدا نموده است كه شايد در طول سال هاي پيش رو پيشرفت هاي حاصل از آن به خوبي قابل لمس و درك باشد.
حاميان اين فناوري بر اين باورند كه فناوري نانو محصولاتي را با خود به ارمغان خواهد آورد كه در معالجه بيماري هاي صعب العلاج مؤثر خواهند بود، آلودگي هوا را كم خواهند نمود و دنياي پر راز و رمز رايانه ها را متحول خواهند كرد.
اما تمامي اين ها كاربردهاي آتي اين فناوري مي باشند و حداقل تا عملي شدن سال ها فاصله دارند. اما اكنون نيز مي توان به قابليت  هاي اين فناوري عينيت بخشيد. توپ هاي تنيس جديدي بر پايه اين فناوري ساخته شده اند كه باد خود را بيشتر حفظ مي كنند، صفحات نمايش تختي با به كار گيري فناوري نانو توليد شده اند كه درخشان تر مي باشند و شلوارهايي بر اين اساس دوخته شده اند كه ضد چروك و لكه هستند.
ويلسون، توپ هاي تنيس جديدي ساخته است كه ادعا مي كند باد خود را دوبرابر بيشتر از ساير توپ ها
نگاه مي دارند. كداك دوربين ديجيتال خود را بر همين اساس طوري طراحي كرده است كه صفحه نمايشش بسيار روشن تر مي باشد.
اما به جرأت مي توان گفت كه قابل لمس ترين محصول ساخته شده بر پايه اين فناوري شلوارهاي ضد چروك و لكه مي باشد. ميلياردها الياف كوچك، پوششي بالشتكي از هوا را روي سطح پارچه شلوار به وجود مي آورند كه از نفوذ مايعات و لكه ها جلوگيري كرده آنها را بدون آنكه ردپايي برجاي بگذارند به پايين هدايت مي كند و همين طور از چروك شدن پارچه جلوگيري مي نمايد.
شايد تا فرارسيدن زمان حضور فناوري نانو در تجهيزات پيشرفته تر و دنياي رايانه ها و فناوري  اطلاعات، بايد به همين گونه ابداعات كوچك اما در خور توجه دل خوش نمود.

ارزشمند ترين كتاب دنيا روي اينترنت قرار گرفت
002980.jpg
دانشگاه تگزاس آمريكا انجيل دوجلدي گوتنبرگ را جهت تسهيل در دسترسي دانشجويان و عموم، روي اينترنت قرار داد تا مطالعه و بازديد آن راحت تر صورت گيرد.
ريچارد اورم مدير كتابخانه اين دانشگاه در اين ارتباط گفت: «همان طور كه گوتنبرگ با ابداع صنعت چاپ سبب شد تا علم به راحتي در دسترس همگان قرار گيرد ما نيز با ديجيتالي كردن انجيل چاپ شده توسط او، ميراث گرانبارش را ارج نهاديم و از وي تبعيت كرديم.»
البته اين اولين نسخه انجيل گوتنبرگ نمي باشد كه ديجيتال شده است. انجيل هاي چاپ شده توسط وي پيش از اين در ژاپن و انگليس روي اينترنت قرار گرفته اند. همچنين كتابخانه كنگره آمريكا CD تهيه شده از آن را خريداري كرده است. با اين حال مسئولان دانشگاه بر اين باورند كه نسخه آنها از ميان مابقي نسخ بهترين بوده و بيشتر مورد استفاده قرار گرفته است.
انجيل گوتنبرگ نقطه عطفي در تمدن غرب محسوب مي شود. اين انجيل در ماينز آلمان و به سال ۱۴۵۰ چاپ شده است تقريباً اولين كتاب چاپي اروپا و جهان به شمار مي آيد.
گفته مي شود تنها ۲۰۰ نسخه از آن بدين شيوه چاپ شده است كه امروز ۴۸ نسخه هنوز در دسترس مي باشند. در هر يك از آنها صنعتگري به صورت دستي كلمات آغازين بخش ها را طلاكوب و تزئين نموده است.
دسترسي آن لاين و همين طور لوح فشرده اي كه قرار است به زودي از اين كتاب تهيه شود امتياز مهمي براي دانش پژوهان به شمار مي آيد. آنها ديگر لازم نيست تا جهت ديدن اين كتاب از نقاط دور دنيا به تگزاس سفر كنند جايي كه اين كتاب تحت شرايط امنيتي ۲۴ ساعته درون محفظه اي شيشه اي و با كنترل دقيق درجه حرارت، قرار گرفته است.
كارمندان اين مركز از ماه ژوئن سال ۲۰۰۲ كار اسكن دوهزار صفحه اي اين كتاب را آغاز نمودند و نتيجه اين كار ۷ هزار تصوير شده است كه به كاربران اينترنت ارائه مي گردد تا به صورت كاملاً واضح متون و زتزئينات كتاب را مشاهده كنند.

ابر رايانه چيني با همكاري AMD ساخته خواهد شد
002985.jpg
چين قصد دارد تا ابر رايانه اي قدرتمند بسازد كه در صورت ساخته شدن ، سومين ابر رايانه قدرتمند دنيا لقب خواهد گرفت و اولين ابر رايانه اي خواهد بود كه از تراشه هاي Opteron ساخت شركت AMD استفاده خواهد نمود.
به نوشته روزنامه چاينا ديلي شركت چيني Dawning با همكاري AMD و استفاده از دو هزار تراشه Opteron اين شركت ابر رايانه Dawning 4000A را خواهد ساخت.
۴۰۰۰ A ابر رايانه اي از نوع كلاستر مي باشد كه از سيستم عامل لينوكس نگارش چيني استفاده مي كند و تراشه هاي مادربردش نيز ساخت اين كشور است. قدرت محاسباتي اين ابر رايانه برابر ۱۰ ترافلاپ مي باشد.
طبق رده بندي ۵۰۰ ابر رايانه برتر دنيا، اولين رتبه به ابر رايانه شبيه ساز زمين ساخت شركت NEC اختصاص دارد كه توان محاسباتي آن ۳۶ ترافلاپ يا ۳۶ تريليون محاسبه در ثانيه است. اين ابررايانه از ۵۱۲۰ پردازنده برداري استفاده مي كند كه عمليات محاسباتي را با سرعتي بالا انجام مي دهند.
رتبه هاي دوم و سوم به ابر رايانه هاي ASCI ساخت شركت HP تعلق دارد كه در لابراتوار ملي مستقر مي باشند و اكنون با هم تركيب شده و توان محاسباتي ۱۴ ترافلاپ را ارائه مي دهند.
چنانچه ۴۰۰۰A در ژوئن آينده آماده باشد و فرض كنيم كه اين رده بندي جابه جا نشود، رتبه سوم در انتظارش خواهد بود. اين در حالي است كه رتبه چهل و سوم بهترين رتبه اي بوده كه تاكنون چين در اين رده بندي به خود اختصاص داده است. اين رتبه توسط ابر رايانه ساخت شركت Legend كسب شده است.
براي چين، تلاش جهت ساخت چنين ابر رايانه اي يك مسأله ملي و مرتبط با غرور ملت است. اين فعاليت در كنار تلاش هايي چون اكتشافات فضايي و تحقيقات ژنتيك نشانه پيشرفت يك ملت عظيم است و براي آنها اهميتي حياتي دارد.

رقابت هاي هك در ژاپن لغو شد
002990.jpg
ژاپن رقابت  ملي هك كه براي ماه آينده در نظر گرفته شده بود را لغو نمود. اين اقدام پس از تحت فشار قرار گرفتن دولت اين كشور از سوي مخالفان اين رقابت صورت گرفت. آنها اعتقاد دارند كه برگزاري چنين رقابتي به نوعي زدن مهر تأييد بر اين نوع خرابكاري ها مي باشد و جرايم اينترنتي را اشاعه مي دهد.
وزارت اقتصاد، بازرگاني و تجارت كشور ژاپن قصد داشت تا اين رقابت را در روزهاي يازدهم و دوازدهم آگوست برگزار كند تا حرفه اي هاي رايانه را از بين شاگردان دبيرستاني و دانشجويان شناسايي كند.
قرار بود دانشجويان و شركت كنندگان اين مسابقه در قالب تيم هاي سه نفره ضمن آن كه رايانه هاي خود را ايمن مي كردند به سيسمتهاي حريفانشان نفوذ كنند. اما پس از اعلام برگزاري اين رقابت سيلي از تلفن هاي خشمگينانه و نامه هاي الكترونيك افراد ناراضي به سوي وزارتخانه سرازير شد كه سرانجام آن را تسليم نمود و قرار برگزاري اين مسابقه لغو گرديد.
اهميت روز افزون مقوله امنيت در رايانه ها،اين وزارتخانه  را بر آن داشته بود تا چنين مسابقه اي را ترتيب دهد. اگر چه سيستم عامل پيش فرض رايانه هاي موجود در اين رقابت قرار بود كه ويندوز ۲۰۰۰ باشد اما شركت كنندگان اجازه داشتند كه چنانچه مايلند از سيستم هاي عامل ديگر نظير لينوكس استفاده كنند.
طبق قوانين كشور ژاپن، كاربران رايانه كه به صورت غيرمجاز اقدام به دان لود كنند و يا رايانه ها و شبكه هاي ديگر را هك كنند با احتمال محكوم شدن به مجازات زندان تا يك سال و يا پرداخت جريمه نقدي ۴۲۰۰ دلاري مواجه خواهند شد.

جاروي رباتيك هوشمند
002975.jpg
يك ربات جاروكش كه تمام گوشه و كنارهاي اتاق را به صورت خودكار جارو مي كشد و جاي خود را تشخيص مي دهد توسط شركتي كره اي ساخته شد.
شركت Hanool Robotics چند روز پيش اعلام نمود كه رباتي به نام OTTORO ساخته است كه همانند جاروبرقي خودكار عمل نموده و برخلاف ربات هاي جاروكش فعلي با استفاده از فناوري هوش مصنوعي به صورت تصادفي حركت نمي كند و بر پايه يك شيوه منطقي مسير حركت خود را تعيين كرده و گرد و خاك ها را مي بلعد.
با استفاده از ۳۰ حسگر و ۲ دوربين ربات مي تواند محل خود را تعيين كند و در مسيرهاي افقي يا عمودي به طور دقيقي اتاق ها را تميز كند.
در حالي كه ربات هاي فعلي جاروكش از فاصله ده  سانتيمتري ديوار نمي توانند جلوتر بروند و به علت وجود سيستم مكنده در وسط ربات امكان تميز كردن جلوتر از اين وجود ندارد، OTTORO قادر است حتي تا لبه هاي ديوار را تميز كند چرا كه سيستم مكنده آن در جلو و نه وسط تعبيه شده است.
قدرت مكش اين جاروي رباتيك سه برابر انواع موجود مي باشد و هنگامي كه كاملاً شارژ شود قادر است به مدت ۵۰ دقيقه جارو كند. قابليت شارژ خودكار و عمليات بي واسطه از قابليت هاي قابل توجه آن به حساب مي آيند و يك كنترل از راه دور نيز براي آن ساخته شده است.
پيش فروش اين ربات از ماه سپتامبر آغاز خواهد شد و فروش رسمي آن در ماه نوامبر شروع مي گردد.قيمت اين ربات فعلاً گران است اما پيش بيني مي شود با توليد انبوه آن اين قيمت كاهش يابد.

شمار مشتركان  اينترنت  در چين  به  ۶۸ ميليون  نفر رسيد
شمار مشتركان  اينترنت  در كشور چين  تا پايان  ماه  ژوئن  (۹ تيرماه ) به  ۶۸ميليون  نفر رسيد.
خبرگزاري  شين  هوا به  نقل  از مركز اطلاع  رساني  اينترنت  چين  گزارش  كرد كه  اين  رقم  ۸ ميليون  و ۹۰۰ هزار نفر بيشتر از مدت  مشابه  سال  گذشته  ميلادي  است .
شمار كاربران  اينترنت  در چين  در زمان  حاضر معادل  ۳/۵ درصد از جمعيت  يك  ميليارد و ۳۰۰ ميليون  نفري  اين  كشور است .به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا، درچين  ۲۷ ميليون  و ۷۲۰ هزار دستگاه  رايانه  با اينترنت  مرتبط هستند و اين  كشور ۴۷۳ هزار پايگاه  (سايت) اينترنتي  دارد كه  اين  رقم  ۵/ ۲۷ درصد بيشتر از شش  ماه  گذشته  است .

حركت چشمگير يك شركت مخابراتي بحرين در عراق
003100.jpg
در حالي كه سيستم مخابراتي عراق اكنون به نوعي خجالت آور است و تقريباً به جز شبكه هاي موقت نظامي هيچ گونه سرويس بدون سيمي در اين كشور به چشم نمي خورد و در زماني كه نيروهاي اشغالگر آمريكايي تازه در تدارك راه اندازي شبكه بدون سيم براي ارائه خدمات به كل عراق مي باشند، يك رخداد غير منتظره مقامات آمريكاي را متعجب نمود. به ناگاه خارجيان مقيم بغداد توانستند تا روي تلفن هاي همراه خود و با استفاده از سرويسي كه يك شركت بحريني ارائه مي دهد، امكان برقراري تماس تلفني را پيدا كنند.
اين شركت كه Batelco نام دارد طي پنج هفته گذشته حدود ۵ ميليون دلار براي راه اندازي اين شبكه بي سيم در عراق هزينه نموده است و جالب آن كه از نيروهاي آمريكايي مستقر در اين كشور نيز هيچ گونه مجوزي دريافت نداشته است.
از هفته گذشته Batelco به افرادي كه تلفن آنها از استاندارد شبكه GSM كه در خاورميانه و اروپاي شرقي متداول است، پشتيباني مي كند اين امكان را داد كه از طريق اين شبكه تماس برقرار كنند. در دو روز اول اين شبكه ميزبان ۸ هزار تماس تلفني بود. مدير اجرايي محلي اين شركت در بغداد ضمن اعلام اين مطلب افزود: هدف بزرگتر اين شركت آن است كه در اقدامي انسان دوستانه در اين كشور به ارگان هايي چون پليس، اورژانس و آتش نشاني تلفن بي سيم رايگان اهدا شود.
رشيد الاثنان مي گويد كه شركتش اميدوار است تا با اين گونه خدمات، ثبات كشور عراق را بالا ببرد. در اين راه اولين گام شركت Batelco  آن است كه شبكه اي كه راه انداخته است و به كمك ماهواره به دنيا متصل است را به اورژانس و پليس وآتش نشاني نيز متصل نمايد چرا كه به هنگام جنگ تقريباً خطوط تلفن زميني و بستر مخابراتي اين كشور تقريباً از بين رفته است.
شركت Batelco كه سهامداران عمده اش دولت بحرين با سهامي ۳۶ درصدي و يك شركت انگليسي با سهمي ۲۰ درصدي مي باشند بخش جديدي با نام Batelco عراق را راه اندازي نموده است.
رشيد مي گويد: ما از نيروهاي آمريكايي اجازه نگرفتيم چرا كه به نظرمان اصلاً چنين مجوزي مورد نياز نمي باشد. البته اين نيروها به كارمندان Batelco اجازه عبور از مرز و همراه بردن تجهيزات ماهواره اي را داده اند و بنا به عقيده وي احتمالاً از پروژه آنها آگاهي داشته اند.
پيش از راه اندازي شبكه Batelco تنها سرويس بي سيم در عراق متعلق به سيستم كردها در شمال اين كشور بود كه توسط پنتاگون راه اندازي شده است و فناوري آن بر پايه فناوري شركت ورشكسته شده ورلد كام مي باشد.
سخنگوي نيروهاي آمريكايي گفت: هنوز تصميمي براي اين شبكه بي سيم غيرمنتظره گرفته نشده است. شايد علت تعلل غربي ها در راه اندازي چنين شبكه اي مشكلات موجود بر سر راه اخذ مجوزهاي لازم مي باشد.

«لانگ هورن» ويندوزي متفاوت
003110.jpg
«بيل  گيتس» رئيس  شركت  «مايكروسافت » اعلام  كرد نگارش  بعدي  سيستم  عامل «ويندوز» آنچنان  با نسخه هاي  قبلي  متفاوت  است  كه  احتمالا در ابتدا مورد استقبال  كاربران  قرار نخواهد گرفت .
به  گزارش  سايت  اينترنتي  «Pcworld» و به  نقل  از «بيل  گيتس»، در نسخه بعدي  سيستم  عامل  ويندوز كه  لانگ هورن  نام  دارد تغييرات  زيادي  اعمال  شده  و در نتيجه  كاربران  احتمالا بلافاصله  پس  از ورود نگارش  جديد اين سيستم  عامل  به  بازار از آن  استقبال  نخواهند كرد و ممكن  است  يك  تا دو سال  بعد از آن  تاريخ ، ويندوزهاي  خود را به  روز كنند.
گيتس  همچنين  روز پنجشنبه  در همايش  سالانه  بررسي  وضعيت  مالي  شركت  مايكروسافت  اعلام  كرد: سال  ۲۰۰۵ كه  پيش  از اين  از سوي  مايكروسافت  براي  ورود لانگ هورن  به  بازار تعيين  شده  بود، تاريخ  چندان  دقيقي  نيست  و طراحي  نوآوريهاي  زياد در لانگ هورن  ممكن  است  موجب  به  تاخير افتادن  ورود آن  به بازار شود.
شركت  مايكروسافت  تاكنون  از اعلام  ويژگيهاي  جديد و متفاوت  نگارش  بعدي  ويندوز اجتناب  كرده  است ، اما با ورود غير قانوني  برخي  نگارشهاي  اوليه  لانگ هورن  به  اينترنت  مشخص  شده  كه  در اين  سيستم  عامل  نوعي  ارتباط گرافيكي  ميان  كاربر و رايانه  بوجود مي آيد و از فناوري  جديدي  براي  ايجاد و مديريت  فايلهاي  رايانه اي  استفاده  خواهد شد.
كارشناسان  عقيده  دارند كه  لانگ  هورن  يكي  از مهمترين  نگارشهاي  سيستم عامل  ويندوز خواهد بود. شركت  مايكروسافت  سال  آينده  را براي  فروش  نسخه آزمايشي  و اوليه  ويندوز جديد(نسخه  بتا) تعيين  كرده  است .

ساخت  صندلي  چرخدار هوشمند
003115.jpg
دانشمندان،  صندلي  چرخدار موتورداري  توليد كرده اند كه  تنها با نيروي  تفكر كنترل  مي شود.
به  اين  ترتيب  به  آن  دسته  از افرادي  كه  دچار فلج  شديد هستند امكان  زندگي  مستقل تري  داده  مي شود. اين  دستگاه  كه  مراحل  آزمايش  آن  با موفقيت  پشت  سرگذارده  شده  است  در حقيقت  يك  ربات  چرخدار است .
استفاده  كننده  از اين  صندلي  چرخدار كلاه  مخصوصي  را به  سر مي گذارد كه  از طريق  الكترود با سطح  پوست  سرش  تماس  دارد. اين  الكترودها سيگنال هاي  مغزي  استفاده  كننده  را دريافت  مي كند و به  محض  آنكه  فكر حركت  در مغزش  پديدار شود يا بخواهد به  جلو، عقب ، چپ  يا راست  حركت  كند ، سيگنال هاي  مربوطه  اين  فرامين  را دريافت  مي كنند و به  رايانه   انتقال  مي دهد و رايانه  نيز به  نوبه  خود به  موتور اين  صندلي  چرخدار فرمان  حركت  صادر مي كند.
آزمايش ها نشان  مي دهد كه  يك  آموزش  دو روزه  براي  كنترل  اين  ربات  توسط استفاده  كنندگان  كافي  است  و آنها مي توانند از اين  وسيله  به  سادگي  هرچه  تمام تر استفاده  كنند.
موفقيت  در توليد اين  ربات  چرخدار حاصل  تلاش هاي  مشترك  انستيتوي  هوش  مصنوعي  در شهر مارتيني  سوئيس  و مركز پژوهش هاي  مهندسي  بيومكانيكال  شهر بارسلوناي  اسپانياست .
در ساخت  اين  صندلي  چرخدار از شبكه  نرم  افزاري  عصبي  كه  قادر به  دريافت  و پردازش  امواج  پيچيده  مغزي  است ، استفاده  شده  است .
سازندگان  اين  ربات  تلاش  مي كنند تا قابليت  دريافت  سيگنال هاي  متنوع تر مغزي  توسط اين  دستگاه  را افزايش  دهند.

خبرهاي كوتاه
مايكروسافت برترين نام دنياي IT 
مايكروسافت، IBM و اينتل بزرگترين نام هاي دنياي فناوري اطلاعات شناخته شدند. طبق اعلام مجله BusinessWeek اين اسامي جلوتر از سوني و اپل قرار دارند.
در اين مجله ارزش  تجاري نام مايكروسافت حدود ۶۵ ميليارد دلار برآورد شده است حال آن كه IBM با ارزشي حدود ۵۲ ميليارد دلار و اينتل با ۳۱ ميليارد دلار در رده هاي بعدي قرار دارند.
در بين اين گونه شركت ها نوكيا و HP در رتبه بعدي آمده اند.
003090.jpg


انجمن جراحان قلب ايران
سايت انجمن جراحان قلب ايران در آدرس www. Scsir. Org قابل دسترسي براي علاقه مندان مي باشد. در قسمت اخبار اين سايت كاربران مي توانند از تازه ترين اخبار و رخدادها آگاه شده و در بخش رويدادها از همايش هاي جهاني جراحان قلب اطلاع پيدا كنند. اسامي اعضاي انجمن به همراه مشخصات و نشاني نيز در بخش اعضا در اين سايت در اختيار مراجعه كنندگان قرار مي گيرد.

فارسي سازان لينوكس مشخص شدند
شوراي عالي انفورماتيك كشور ، در اولين مرحله از اجراي پروژه هاي مربوط به فارسي سازي سيستم عامل لينوكس ، ۵ پروژه را با شركت هاي انفورماتيكي قرارداد بست.
به گزارش سرويس IT خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، مشخصات كامل پروژه ها ، توسط مركز فناوري اطلاعات پيشرفته شريف كه هدايت و مديريت فارسي سازي سيستم عامل لينوكس را بر عهده دارد ، تهيه شده است و پس از اعلام عمومي در رسانه ها و سايت هاي مربوطه ، پيشنهادهاي دريافتي مورد بررسي قرار گرفته است و نهايتاً شركت هاي برنده مشخص و قراردادهايي با آنها بسته شده است.
پروژه «الگوريتم دو جهته ، اتصال ويوني كد» با شركت پويش افزار سامانه در زمان ۹ ماه با هزينه۲۸۰ ميليون ريال ، پروژه  «مرتب سازي فارسي» با شركت پويش افزار سامانه در زمان ۸ ماه با هزينه ۲۷۰ ميليون ريال ، پروژه «تقويم رسمي» با شركت افروز رايانه پويا در زمان ۵ ماه با هزينه۱۵۰ ميليون ريال ، پروژه «حروف چيني با استاندارد OPEN TYPE و قلم مرجع» با شركت سپهر مهر فناوري نو در زمان ۹ ماه با هزينه۳۵۰ ميليون ريال و پروژه «صفحه كليد فارسي» با مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك در زمان ۵ ماه با هزينه ۵۵ ميليون ريال از جمله اين پروژه هاست.
003095.jpg


موتورولا و Smartphone
چندي پيش خبرگزاري رويتر اعلام نمود كه شركت موتورولا قصد دارد تا در اواخر سال ميلادي جاري تلفن همراه جديد خود كه از فناوري Smartphone شركت مايكروسافت استفاده مي كند را به بازار عرضه كند.
اين موضوع براي مايكروسافت نيز كه در جلب نظر مساعد سازندگان بزرگ تلفن هاي همراه توفيق آنچناني نداشته است، بسيار خوشايند است. موتورولا كه تقريباً دومين شركت بزرگ سازنده تلفن هاي همراه محسوب مي شود ميزبان درخور توجهي براي Smartphone به حساب مي آيد. تاكنون جاوا و لينوكس بيشتر مورد توجه شركت موتورولا بوده اند و اين شركت تضميني نداده است كه اين رويه با ورود Smartphone تغيير قابل توجهي داشته باشد.

كاهش سود سوني
سود خالص شركت ژاپني سوني در سه ماهه اول سال مالي ‎/۲۰۰۳ ۲۰۰۴ در مقايسه با مدت مشابه گذشته مالي ۹۸ درصد كاهش يافته است.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، ميزان سود خالص سوني در سه ماهه اول سال مالي ‎/۲۰۰۳ ۲۰۰۴ بيش از ۸ ميليون يورو اعلام شده است.
برنامه بازسازي سوني علت كاهش سود خالص اين شركت عنوان شده است. همچنين ميزان عملكرد مالي سوني در همين مدت در مقايسه با مدت مشابه سال قبل هشت درصد كاهش يافته است.
هيأت مديره شركت سوني اعلام كرد كه در سه ماهه اول سال مالي جاري، اين شركت خود را براي بازسازي و طرح راهبردي رشد سوني با حفظ ويژگي هاي رقابتي محصولاتش، به  ويژه در بخش الكترونيك آماده كرده است. بخش الكترونيك، محصولاتي مانند رايانه ، تلفن همراه و دوربين فيلمبرداري را شامل مي شود.در ماه آوريل سوني برنامه بازسازي اين شركت را كه بيش از ۸ ميليارد يورو در سه سال آينده هزينه دارد، اعلام كرد.
003105.jpg


رأي الكترونيك، بودن يا نبودن
يك سيستم رأي گيري الكترونيك كه در برخي از ايالات آمريكا به صورت آزمايشي جايگزين برگه هاي رأي به صورت كارت پانچ شده است مشكلات امنيتي زيادي داشته و راه را براي تقلب در انتخابات باز نگاه مي دارد، نتايج يك تحقيق جديد اين مطلب را تأييد مي كند. اين تحقيق خلل امنيتي موجود در سيستم رأي گيري الكترونيك ساخت شركت Diebold را آشكار ساخته است.
از جمله اين نقايص مي توان به امكان دستكاري نتايج رأي گيري توسط متصديان رأي گيري و برنامه نويسان اين سيستم اشاره نمود. اين سيستم يك صفحه نمايش لمسي را به عنوان برگه رأي در اختيار رأ ي دهنده قرار مي دهد. با توجه به عيوب اين نوع سيستم رأي گيري پيشنهاد شده است تا كماكان شيوه سنتي رأي گيري مورد بهره برداري قرار گيرد.

IBM و انتقال كارمندان

يكي از بزرگترين شركتهاي رايانه اي و فناوري جهان سه ميليون نفر از كاركنان خود را به خارج از آمريكا منتقل مي كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، مسئولان شركت آي بي ام اعلام كردند تا سال ۲۰۱۵ اين افراد به مناطقي كه از نظر فعاليت اقتصادي كم هزينه تر باشد انتقال پيدا خواهند كرد. هدف از اين كار كاهش هزينه هاي آي بي ام، افزايش ميزان رقابت آن با شركت هاي ديگر و افزايش توليد آن ذكر شده است. اين اقدام علاوه بر تأثيرگذاري بر اقتصاد آمريكا از نظر سياسي نيز داراي اهميت است.
003120.jpg


امكان استفاده عموم مردم افغانستان از اينترنت
مخابرات افغانستان با همكاري سازمان ملل و فرانسه با ايجاد خانه رايانه امكان استفاده از شبكه اينترنت را براي مردم افغانستان فراهم مي كند.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل، يك مقام مسئول مخابرات افغانستان اعلام كرد به منظور دسترسي آسان و ارزان مردم افغانستان به شبكه اينترنت، خانه رايانه در استانهاي مختلف داير مي شود تا افرادي كه رايانه در اختيار ندارند بتوانند از اين طريق به اطلاعات شبكه اينترنت دست يابند.
وي افزود، براي اجراي اين طرح سيصد هزار دلار هزينه مي شود.
اين مقام مسئول، آموزش رايانه و چگونگي استفاده از اينترنت را از ديگر برنامه هاي اين طرح اعلام كرد.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |