بررسي سينماي ايران در جشنواره ملبورن
در پنجاه ودومين دوره جشنواره ملبورن كه بزرگترين جشنواره نيم كره جنوبي است، عليرضا رييسيان كارگردان سينماي ايران در دانشگاه ملبورن درباره ويژگي هاي سينماي ايران سخنراني خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، علاوه بر اين سخنراني، وي در سميناري در دانشگاه آدرلايت درباره روابط انساني در سينماي ايران صحبت خواهد كرد.
اين جشنواره، كه از اول مرداد آغاز شده و تا ۱۹ مرداد ادامه دارد در طي ۱۹ روز برگزاري ۲۰۰ فيلم از سراسر جهان را كه از ميان ۹۰۰ فيلم انتخاب شدند به نمايش در مي آورد.
شعار امسال جشنواره فيلم ملبورن «يك شهروند جهاني» است. براساس همين گزارش ۲۱ فيلمساز برتر به عنوان مهمان از سرتاسر دنيا حضور خواهند داشت و از ايران، بخشي به نام مرور آثار عباس كيارستمي وجود دارد و در بخش اصلي، ايستگاه متروك در تاريخ سوم و هفتم اگوست مصادف با ۱۱ و ۱۵ مردادماه به نمايش در خواهد آمد.
به گزارش ايسنا، در كاتالوگ جشنواره به اين نكات بر مي خوريم كه ايستگاه متروك در يك سفر تصويري و از يك حادثه كوچك، يك فيلم خوب متولد مي شود و ما را از جهاني واقعي ولي كاملا روياي به يك دنياي بين خيال و واقعيت رهنمون مي كند. با يك عاطفه رواني بسيار عميق تأثير خود بر بيننده را آشكار مي كند همچنان كه معلم (مهتاب) به روستا مي رود قرار است به روستايي چيزي بياموزد كه خود به صورت شاگردي كه درس زندگي را تجربه مي كند در مي آيد.
لازم به ذكر است علاوه بر ايستگاه متروك، فيلم هاي سفره ايراني - زندان زنان - طلاي سرخ و آوازهاي سرزمين مادري ام در اين جشنواره به نمايش در خواهد آمد.
«گزارش اقليت» در كانون فيلم دانشگاه تهران
يكشنبه ۱۲ مرداد فيلم سينمايي گزارش اقليت به كارگرداني استيون اسپيلبرگ محصول سال ۲۰۰۰ در كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران به نمايش درمي آيد.
اسپيلبرگ با كارگرداني اين فيلم سعي كرده است با ساختن فيلمي در ژانر علمي تخيلي تصويري از جهان آينده در پيش روي مخاطبان خويش قرار دهد.
تام كروز با ايفاي نقشي متفاوت در فيلم گزارش اقليت خود را از زمره ستارگاني كه همواره در فيلم هايي خاص و نقش هايي تقريباً مشابه بازي مي كنند خارج ساخت.
استيون اسپيلبرگ كه به كودك - كارگردان جهان سينما مشهور است همان طور كه همواره سعي داشته تا فيلم هايش را از هيجان، تنوع و احساس آكنده كند توانسته است در فيلم گزارش اقليت نيز به اين مهم دست پيدا كند.
دستاوردهاي تجاري اسپيلبرگ در اين فيلم و مخصوصاً مجموعه ايندياناجونز و فهرست شيندلر در زمينه جلب علاقه گروه بيشماري از تماشاگران سراسر جهان از دلايل تسلط بالاي وي در زمينه سينماست.
اسپيلبرگ از كودكي به فيلمسازي علاقه داشت در ۱۲ سالگي فيلمساز خانگي باتجربه اي بود، در ۱۳ سالگي، اين فيلمساز مؤلف با فيلم فرار به ناكجاآباد يك اثر چهل دقيقه اي كه داستاني ماجرايي، جنگي داشت، يك جايزه معتبر را از آن خود ساخت.
از معتبرترين آثار اسپيلبرگ مي توان به برخورد نزديك از نوع سوم ۱۹۷۷- ئي تي ۱۹۸۲، رنگ ارغواني ۱۹۸۵، هوك ۱۹۹۳ و فهرست شيندلر اشاره كرد.
سيروس الوند:در فيلم ها تنوع و نوآوري ديده نمي شود
«سيروس الوند» كارگردان سينما، آزادي عمل فيلمسازان را بستري مناسب براي گسترش تنوع موضوعي در عرصه توليد فيلم و جذب مخاطب دانست .
وي به ايرنا، گفت : متاسفانه همه توليدات سينمايي به چند موضوع خلاصه شده و تنوع و نوآوري در آنها ديده نمي شود.
كارگردان فيلمهاي «هتل كارتن»، «دستهاي آلوده»، «مزاحم» و «برگ برنده» تأكيد كرد: وقتي موضوعهاي سينمايي به يكديگر شبيه باشند و تنوع در عرصه بازيگري نباشد، طبيعي است كه ساختاراين گونه فيلمها نيز تكراري باشد ومخاطب تصور مي كند كه با تماشاي يك فيلم همه آثار را ديده است .
الوند، نبود تحقيق و انديشه رااز مشكلات حوزه مخاطب شناسي درسينماي ايران دانست و گفت : با توليد تنها كمتر از ۱۰ درصد فيلمهاي مخاطب پسند، نمي توان به موفقيت سينمااميد داشت .
بيش از ۶۰ فيلم سينمايي همه ساله در صنعت فيلمسازي ايران توليد مي شود.
وي افزود: مشكلات هيچگاه موجب تعطيلي سينما نمي شود اما در كاهش توليدو جذب فيلمسازان به ديگر رسانه هاهمچون تلويزيون و ياگسترش پديده واسطه گري در فيلمهاي خارجي موثر است .