معلمان درباره مديران نظر مي دهند:
مديران در خدمت دانش آموزان
|
|
در نظرسنجي هاي به عمل آمده از معلمان، مشخص شده است كه رفتارهاي مدير در ايجاد يك فضاي مطلوب، مثبت و مطمئن در محيط مدرسه بسيار مهم است.
به كلاس هاي دانشگاه در مورد تئوري هاي مديريت در مورد آموزش مديران نزديك مي شديم. در طول ترم، مطالبي را كه تأكيد بر اهميت ايجاد فضاي مطلوب در مدرسه داشت، مرور كرده (انجمن ملي مديران مدارس راهنمايي ۱۹۹۶) و بر روي نقش مدير در ايجاد آن فضا بحث كرده بوديم. (بلس و كربي ۲۰۰۰، فرايبرگ ۱۹۹۸) همچنان كه در حال نتيجه گيري از گفتگوهايمان بوديم، يكي از اعضاي كلاس پيشنهادي داد كه: «ما بايد نظر معلمان را درباره مديران براي ايجاد و تشويق يك محيط مطلوب و مثبت در مدارس بدانيم.»
ما براي نظرخواهي از ۱۲۳ معلمي كه در برنامه آماده سازي مديران در دانشكده محلي شركت كرده بودند، ثبت نام كرديم و از آنان خواستيم كه به اين سوال پاسخ دهند كه: «با توجه به رفتارهاي مديراني كه تاكنون شما ملاحظه كرده ايد، مؤثرترين شيوه اي را كه مدير بايد براي دانش آموزان به كار ببرد تا فضاي دوستانه و مطلوبي در مدرسه ايجاد شود، شرح دهيد.»
معلماني كه در نظرسنجي شركت كرده بودند، در همه سطوح مدرسه اي از اول تا دوازدهم و در مدارسي با ظرفيتهاي مختلف ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ نفري تدريس كرده بودند.
سه موضوع اصلي از پاسخ ها به دست آمد: احترام به دانش آموزان، ارتباط با دانش آموزان و حمايت دانش آموزان.
احترام به دانش آموزان
پاسخ كتبي معلمان به نظرسنجي اين بود كه: مديران به وسيله رفتار عادلانه و مساوي با شاگردان، مي توانند فضاي مثبتي را در محيط مدرسه ايجاد كنند. براي مثال، يك مدير مي گويد: «دانش آموزان با آنچه انتظارات مدرسه است، صادقانه برخورد مي كنند. پس اين نشان دهنده احترام است.» به وسيله اين توقع، دانش آموزان خودشان را با آن انتظارات تطبيق مي دهند. مديران ديگر احترام را حل مشكلات رفتاري دانش آموزان به طور خصوصي و نه در مقابل ديگران تعريف كردند. چندين معلم اظهار كردند كه مهمترين جنبه ايجاد فضاي مطلوب و مثبت در مدرسه، رفتار برابر و بدون تبعيض با دانش آموزان است. يكي از مديران وقتي كه دخترش در مدرسه دچار مشكل شده بود، اين شيوه را مطرح كرد. طبق نظر معلمان، دختر مدير، همانند ديگران كه بي انضباطي كرده بودند، تنبيه يكساني را دريافت كرد. در يك مورد مشابه ديگر، معلمي گزارش كرده بود كه مدير، نبايد تنبيه يك دانش آموز را براساس موقعيت والدينش تغيير دهد. او نوشته بود: دانش آموزان اين عمل را نشانه بي احترامي به همه شاگردان تلقي مي كنند.» معلم ديگري اين رفتار را اين گونه بيان مي كند: «مديران تا زماني كه درباره ثروت خانوادگي و يا قوميت دانش آموزان اطلاعي ندارند، با آنان رفتاري مساوي دارند».
برقراري ارتباط با دانش آموزان
مديران كارآمد و باتجربه، با صحبت كردن و گوش دادن به حرفهاي دانش آموزان، درباره آنها بيشتر ياد مي گيرند و از نيازهاي آموزشي، برنامه ها، اميدها و آرزوهاي آنان مطلع مي گردند. (بك، ص۸۲- ۱۹۹۴) معلماني كه در نظرسنجي شركت مي كردند، بر روي رفتارهايي مانند برقرار كردن ارتباط چهره به چهره و ادامه آن در ميان علايق دانش آموزان بحث و گفتگو مي كردند. برخي از مديران، به دعوت نماينده شاگردان و براي شنيدن مسائل دانش آموزان، ناهار را در ناهارخوري با شاگردان مي خورند. مدير در طي سال، بر سر ميزهاي مختلف مي نشيند و درباره آنچه دانش آموزان مي گويند و چگونگي بيان حرفها توسط آنها گوش فرا مي دهد. برخي از مديران با دانش آموزان در راهروهاي مدرسه ارتباط برقرار مي كنند و نيز به محض اينكه شاگردان داخل يا خارج از ساختمان مدرسه مي شوند، با آنان احوالپرسي مي كنند. يكي از مديران مدرسه ابتدايي زماني تحت عنوان «تفريح و استراحت با مدير» دارد. معلمان روزهاي تولد شاگردان را ثبت كرده و برايشان كارت تولد مي فرستند. همچنين ارسال يادداشت هاي قدرداني از پيشرفت دانش آموزان به عنوان روش هاي مفيد و ارزشمند براي افزايش ارتباط با آنان، در بسياري از مدارس داراي اهميت است. براي مثال يكي از معلمان به مديرش درباره مخاطره آميز بودن شرايط دانش آموزان كلاس هشتم، در ابتداي سال تحصيلي نامه الكترونيكي فرستاد. در طول سال، برخي از مديران براي هر يك از اين شاگردان خود، به تناسب نامه هاي تشويقي مي فرستند. طبق گفته معلم راهنماي يكي از اين مدارس، معلم و دانش آموزان باشتاب وارد اتاق نامه ها مي شوند تا ببينند آيا نامه دارند يا نه. وي مي گويد من هر يك از جواب ها را كپي مي گرفتم و به دانش آموزان مي دادم، بيشتر آنان پيغامهايشان را با ماشين دوخت به دفترهايشان مي چسباندند و حتي يك شاگرد هم نامه اش را دور نمي انداخت.
حمايت دانش آموزان
مطابق نظر نادينگيز (۱۹۹۲)، مدارس نيز مانند خانواده ها، داراي آموزش هاي چند منظوره (چندگانه) هستند. (ص۶۶) اگرچه آموزش و يادگيري علوم هدف اصلي مدرسه است، ولي دانش آموزان به بزرگترهايي احتياج دارند كه به علائق شخصي آنها اهميت بدهند.(ص۶۹) براي رسيدن به اين منظور، مدير بايد همواره در دسترس دانش آموزان باشد، به آنان پاداش دهد، حامي آنان باشد و براي يادگيري شاگردان، محيطي آرام و امن آماده سازد. مديراني كه در دسترس دانش آموزان هستند، مي توانند با گشاده رو بودن- براي دانش آموزان خود ايجاد فضاي مثبت كنند.
يكي از معلمان مي گويد: «مديرش، دانش آموزان را تشويق مي كرد كه اگر مشكل جدي دارند به او مراجعه كنند.» همچنين قدم زدن در محيط مدرسه نيز خيلي مؤثر و مهم است. برخي از معلمان اظهار مي كردند كه وقتي از مديران براي شركت در جشن هاي كلاسي، نمايش ها و ساير فعاليت هاي دانش آموزان دعوت مي شود و آنها اين موضوع را مي پذيرند، شاگردان خيلي خوشحال مي شوند. معلمان همچنين اشاره مي كردند كه مديراني كه براي تشويق دانش آموزان از طريق بلندگو و صبحگاه مدرسه، نشريه آموزشگاه، يادداشتهاي شخصي، فرستادن نامه الكترونيكي وقت بيشتري مي گذارند، فضاي مثبتي را در مدرسه ايجاد مي كنند.
مديران مي توانند از پاداش هايي مانند طولاني كردن وقت ناهار، برقراري سفرهاي علمي، اجازه به دانش آموزان براي خوردن دسته جمعي غذا در مكان هاي خارج از مدرسه مانند پارك ها و برعهده گرفتن اعطاي جوائز نيز استفاده كنند. مديران براي پاداش و تشويق موفقيت دانش آموزان، بانكي از جوايز تهيه مي كنند. شاگردان امتيازات خود را كه از موفقيتهاي گوناگون به دست آورده اند، براي گرفتن جايزه از بانك جوايز، جمع مي كنند. در اين تحقيق مشخص شد يكي از مديران «ديوار شهرت» دارد، جايي كه او عكس هاي دانش آموزان را همراه با شرح موفقيت هايشان به ديوار مي چسباند.
معلماني كه از آنها نظرخواهي شده بود، اشاره كردند كه حمايت دانش آموزان از مهمترين جنبه هاي لازم و ضروري براي ايجاد يك فضاي مطلوب و مثبت در مدرسه است. نمونه هايي از چنين حمايتهايي شامل: آماده سازي سخنرانيهاي ترغيب كننده و اجازه به دانش آموزان در انعطاف پذيري برنامه هاي كلاسي و درسي، بازديدهايي از دانشكده و ديگر نيازها است.
يكي از معلمان توضيح مي دهد كه چطور مدير وي با تك تك دانش آموزان براي تعيين هدف ها و يادگيري برنامه هاي درسي كار مي كند. معلم ديگر اشاره مي كند كه مديرش برخي نيازهاي فيزيكي و ظاهري مانند لباس، عينك و كفش را براي شاگردان كم درآمد برطرف مي كند. علاوه بر ملاقات با دانش آموزان، رفع نيازهاي عاطفي و ايجاد محيطي آرام و مطمئن براي يادگيري دانش آموزان، از ديگر وظايف مديران حامي دانش آموزان است.
معلمان در نظرخواهي انجام شده به رفتارهايي مانند تشريح قوانين و مقررات براي شاگردان و مواجه شدن با تضادهاي فوري نيز اشاره كردند. يكي از معلمان عنوان كرد «مديرش روزانه همه چيز و هرچيزي را كه ممكن است موجب تضاد بين دانش آموزان شود، كنترل مي كند.»
الگودهي رفتارهاي مسئولانه
مديراني كه با دانش آموزان رفتار محترمانه دارند، با آنها ارتباط برقرار مي كنند و آنان را مورد حمايت قرار مي دهند، تأكيد مي كنند كه اين نوع رفتارها فضاي مطلوب و مثبتي را در مدرسه به وجود مي آورند. بعد از مرور نتايج اين نظرخواهي، مديران آينده (يعني افراد كلاس ها) موافقت كردند كه گرچه اين رفتارها براي برخي طبيعي است، ولي عمده افراد نياز دارند كه آنها را ياد بگيرند و بدانها عمل كنند تا با اين روشها، محيط بهتري براي يادگيري فراهم شود. همانطور كه جوديت آزارا مشاور مدير در مدارس دولتي در حومه فيرفاكس (ويرجينيا) نوشت: آخرين چيزي كه در مدارس شاگردان به دنبال آن مي گردند، يادگيري است و لذا بايد شرايطي فراهم كنيم كه همه چيز در خدمت اين آخرين چيز باشد.
مترجم: زري آقاجاني
منبع: Educational LeaderShip, May 2002
|