ديدگاه
نگاهي به وضعيت فرودگا ه هاي كشور
علي ذولفي
در ايران ۵۶ فرودگاه وجود دارد كه باتوجه به ميزان جمعيت ايران، ميزان رشد اقتصادي كشور و تعداد پروازهاي مورد تقاضا به نظر مي رسد اين تعداد فرودگاه بيشتر از نياز كشور است.
در همين رابطه، مهندس خرم وزير راه و ترابري مي گويد: از تعداد ۵۶ فرودگاه فقط ۶ فرودگاه اقتصادي و بقيه ۵۰ فرودگاه كشور غيراقتصادي هستند.
با توجه به توضيحات فوق، دو مطلب قابل توجه است: اول اين كه، اگر نظر وزير محترم راه را بپذيريم، با توجه به نظر ايشان چگونه است كه در اين وضعيت كار احداث فرودگاه هاي جديد در كشور برقرار است و نمايندگان مجلس به موكلان خود وعده ساخت فرودگاه هاي جديد مي دهند؟ در حالي كه شركت فرودگاه هاي كشور در مجموعه زيرنظر وزير محترم راه اداره مي شود، چرا وزير محترم با توجه به وضعيت موجود از احداث فرودگاه هاي جديد جلوگيري نمي كند؟ با توجه به هزينه هاي بالاي احداث و نگهداري فرودگاه، در زماني كه شركت فرودگاه هاي كشور همواره از كمبود اعتبار براي اداره صحيح فرودگاه ها شكايت مي كند، چگونه و با چه توجيهي مي توان با احداث فرودگاه هاي جديد هزينه هاي اضافه اي بر اين شركت تحميل كرد؟ آيا اين امر منجر به پايين رفتن ايمني هوايي در كشور و بروز حوادث و سوانح جديد نمي شود؟
مطلب ديگر اين كه هر چند تعداد كل فرودگاه هاي كشور بيشتر از نياز كشور است ولي با توجه به گستردگي كشور ايران و شروع تحركات اقتصادي در كشور و گسترش و توسعه حمل و نقل به نظر مي رسد تعداد فرودگاه هاي اقتصادي و داراي پروازهاي كافي و مناسب در كشور كم است.
با توجه به طرح كلي حمل و نقل ايران و به خصوص فعال شدن كريدور شمال جنوب (كه اروپا را به جنوب شرق آسيا از طريق روسيه، ايران و هند وصل مي كند) به اعتقاد كارشناسان در صورتي اين كريدور به كارآيي مطلوب خود خواهد رسيد كه امكان مسافرت هوايي در طول اين مسير براي افراد متقاضي خصوصاً بازرگانان فراهم باشد؛ اين خود مستلزم وجود خطوط هوايي، فرودگاه هاي با امنيت مطلوب و خدمات مناسب در مسير اين كريدور است. وجود چنين فرودگاه هايي خصوصاً براي بنادر موجود در مسير مانند بندر چابهار و بندرعباس بسيار حياتي به نظر مي رسند.
همچنين لزوم خارج شدن وضعيت حمل و نقل هوايي از حالت متمركز و شعاعي به مركزيت تهران و فعال شدن فرودگاه هايي ديگر از نظر كارشناسان امري لازم و ضروري است. زيرا اين وضعيت، موجب به هدر رفتن زمان و تحميل هزينه هاي اضافي به مسافران و بالاخص فعالان اقتصادي خواهد بود. به عنوان يك حالت جايگزين مي توان چند فرودگاه را در كشور به عنوان مراكز پروازي ايجاد نمود و با انجام پرواز نقطه به نقطه (Point to point) وضعيت بهينه تري را ايجاد كرد.
با توجه به مطالب فوق، لزوم مديريت صحيح و قاطعي براي اداره فرودگاه هاي كشور احساس مي شود كه در حال حاضر چنين وضعيتي در زيربخش هاي مجموعه وزارت راه مشاهده نمي شود.
|