|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
طرح جامع ساماندهي اوقات فراغت جوانان تقديم هيأت دولت مي شود
گروه اجتماعي: طرح جامع ساماندهي اوقات فراغت جوانان به منظور گسترش مشاركت تشكل هاي غيردولتي و بخش خصوصي در زمينه اوقات فراغت جوانان، افزايش امكانات و زيرساختهاي فراغتي كشور، توسعه كمي و كيفي برنامه هاي اوقات فراغت دستگاههاي اجرايي، بزودي تقديم هيأت دولت مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان رحيم عبادي مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان در جمع نمايندگان ستاد طرح اوقات فراغت دستگاهها و نهادهاي مرتبط با امور جوانان با اشاره به نقش اوقات فراغت در رفع تنش هاي روحي، رواني جوانان گفت: عدم سرمايه گذاري براي پر كردن و غني سازي اوقات فراغت جوانان موجب افزايش تنشهاي روحي، رواني در بين جوانان، كاهش اعتماد به نفس و به وجود آمدن مشكلات جدي در ايجاد ارتباط سازنده با ديگران و نيز بوجود آمدن مشكلات جسمي و بيماريهاي رواني در بين نسل جوان مي شود.
وي افزود: تحقيقات نشان مي دهد با فراهم نمودن زمينه هاي مادي و معنوي و نيز فضاي سالم براي بهره جويي عمومي با حذف زمينه هاي فقر اقتصادي، فرهنگي و تربيتي انگيزه هاي سالم در ميان طبقات مختلف جامعه پرورش مي يابد.
عبادي با اشاره به طرح جامع اوقات فراغت اذعان داشت: اين طرح مجموعه نسبتا كامل و هدف گرا در حوزه اوقات فراغت جوانان مي باشد كه چنانچه با طراحي و برنامه ريزي دقيق و همه جانبه اجرا و توسعه يابد، نتايج مطلوبي در جهت رشد و ارتقاء نسل جوان به دنبال خواهد داشت.
دبير شوراي عالي جوانان از اين طرح به عنوان سبد برنامه هاي فراغتي ياد كرد و اظهار اميدواري نمود كه جوانان دختر و پسر با رغبت در يك يا چند برنامه فراغتي شركت نمايند.
اين گزارش مي افزايد: فعاليتهاي ورزشي، گردشگري، مشاركتهاي اجتماعي و فعاليتهاي عام المنفعه، آموزش رايانه، فعاليتهاي فرهنگي و هنري با تأكيد بر هنرهاي معاصر به ويژه در زمينه فيلم و موسيقي، فعاليتهاي قرآني و ديني، مهارت آموزي و همچنين مطالعه و كتابخواني از محورهاي طرح جامع ساماندهي برنامه هاي اوقات فراغت مي باشد.
همچنين در اين طرح سازمان ملي جوانان موظف شده است، ستاد دائمي اوقات فراغت را با مشاركت معاونين دستگاههاي مربوطه به منظور دريافت گزارشهاي جامع برنامه ها، امكانات، ظرفيتها و مشخصات نيروهاي انساني ماهر از دستگاههاي ذيربط را تشكيل دهد.
برگزاري كارگاههاي دانش افزايي و تخصيص اعتبارات مربوط به فعاليتهاي فراغتي دستگاههاي اجرايي براساس گزارش پيشرفت برنامه ها و تأييد سازمان ملي جوانان از جمله راهبردهاي مديريتي و اجرايي طرح جامع سازماندهي اوقات فراغت جوانان مي باشد.
|
|
|
۴نفر براثر فروريختن يك ساختمان در تهران كشته شدند
گروه اجتماعي: بر اثر فرو ريختن يك ساختمان سه طبقه مسكوني در خيابان كميل در جنوب غرب شهر تهران چهار نفر جان خود را از دست دادند.
معاون عمليات سازمان آتش نشاني ديروز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مركز استان تهران گفت : اين حادثه پيش از ظهر چهارشنبه به دليل قديمي و سنگين بودن ساختمان اتفاق افتاده است .
«محمد بيات» افزود: در اين حادثه ناگوار اجساد دو دختر ۱۵ و ۱۳ ساله يك پسر ۱۰ ساله از زير آوار پيدا شده و تلاش براي يافتن جنازه يك جوان ۲۲ ساله ادامه دارد.
وي اظهار داشت : به كمك ماموران آتش نشاني يك زن نيز كه در زير آوار اين ساختمان مدفون شده بود، زنده بيرون آورده شد.
در اين حادثه صابر رزاقي ، آسو، بشير و سوما ندري جان خود را از دست دادند.
|
|
|
همسر شهيد صارمي خواستار شناسايي عوامل شهادت وي شد
ايرنا: همسر شهيد «محمود صارمي» از دولت جمهوري اسلامي ايران درخواست كرد عوامل شهادت وي را شناسايي كنند.
خديجه روزبهاني، به ايرنا گفت با وجود گذشت پنج سال از شهادت خبرنگار ايراني، تاكنون عوامل شهادت وي شناسايي و معرفي نشده اند.
وي تصريح كرد افزون بر غم شهادت جانسوز «صارمي» مبهم ماندن جريان پيگيري شهادت اين خبرنگار ايراني، خانواده او را بيشتر رنج مي دهد. شهيد محمود صارمي در سال ۷۵ به عنوان سرپرست دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي در كابل راهي افغانستان شد و مسئوليت ارسال خبر اين كشور جنگ زده را به عهده گرفت.
شهيد صارمي در ۱۷ مرداد سال ۷۷ در پي سقوط مزار شريف بدست عوامل گروه طالبان به همراه چند تن از ديپلمات هاي ايراني به شهادت رسيد.
|
|
|
پديدآورندگان برتر آثار مطبوعاتي كشور معرفي مي شوند
گروه اجتماعي: امروز پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه طي مراسمي كه به مناسبت گراميداشت روز خبرنگار در تالار وحدت و با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود، پديدآورندگان برتر آثار مطبوعاتي كشور نيز معرفي خواهند شد.
به گزارش ستاد خبري دهمين جشنواره مطبوعات، در اين مراسم احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي،سيدمحمد صحفي معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رجبعلي مزروعي رئيس هيأت مديره انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران و عضو هيأت داوران نهايي بخش مسابقه دهمين جشنواره مطبوعات، دكتر ناصري مديرعامل سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران و كيومرث صابري به عنوان نماينده پيشكسوت اصحاب مطبوعات به ايراد سخنراني خواهند پرداخت.
گفتني است، علاوه بر اشخاص فوق بسياري از شخصيت هاي كشوري و لشگري، مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديران مسئول روزنامه ها، شبكه هاي مختلف تلويزيوني، خبرگزاري ها و نامزدهاي آثار برتر دهمين جشنواره مطبوعات نيز در اين مراسم حضور خواهند داشت. در بخشي از مراسمي كه به مناسبت روز خبرنگار در تالار وحدت برگزار مي شود، از خانواده هاي شهدا و آسيب ديدگان خبرنگار و روزنامه نگار تقدير خواهد شد.
به گزارش ستاد خبري دهمين جشنواره مطبوعات، در اين مراسم از خانواده هاي شهيدان گودرزي كيا، عكاس خبرگزاري، صارمي خبرنگار خبرگزاري، سعيد جان بزرگي عكاس، كاظم اخوان عكاس و خبرنگاران مستندساز بازداشت شده صدا و سيما توسط آمريكايي ها در عراق تجليل خواهد شد.
|
|
|
۱۴ كشته در تصادف جاده مشهد- تربت حيدريه
گروه اجتماعي: در اثر سانحه رانندگي در محور مشهد- تربت حيدريه ۱۴ نفر كشته و دو نفر مجروح شدند.
به گزارش ايرنا اين حادثه در ساعت ۳۰/۶ دقيقه صبح روز چهارشنبه در كيلومتر ۴۷ جاده تربت حيدريه در منطقه رباط سفيد و در اثر بي احتياطي راننده اتوبوس شهاب كه از بيرجند عازم مشهد بود روي داد. با تلاش نيروهاي امداد و پليس راه خراسان مجروحان به مراكز درماني منتقل شدند. «سروان يزدان پناه» كارشناس تصادفات پليس راه خراسان علت اين حادثه را بي احتياطي و انحراف به چپ راننده اتوبوس ذكر كرد.
|
|
|
نهادهاي تعيين كننده درجه ريسك در سرمايه گذاري نقش مهمي دارند
عضو كميسيون مجلس شوراي اسلامي گفت : نهادهاي تعيين كننده درجه ريسك اوراق بهادار در توسعه بازار سرمايه ، ارتقاي بهره وري و رفع ابهام در سرمايه گذاري ها نقش مهمي ايفا مي كنند.
احمد رمضانپور نرگسي ديروز در گفتگو با ايرنا با تعريف ريسك به عنوان احتمال محقق نشدن پيش بيني هاي آينده افزود: به طور كلي ريسك در يك سازمان ، مسئوليت مدير و هزينه فعاليت ها را افزايش مي دهد.
وي بر لزوم شفاف سازي اطلاعات در بازار سرمايه تأكيد كرد و گفت : در بيشتر كشورهاي دنيا قوانين و مقررات خاصي براي بازار اوليه سرمايه وضع شده تا اعتماد و اطمينان لازم را در جهت كنترل و كاهش ريسك بالاي آن اعمال كنند.
وي ، نقش نهادهايي نظير شركت هاي سرمايه گذاري كه وظيفه اطلاع رساني ، بازاريابي و بازارسازي را در بازار اوليه بعهده دارند، مهم ذكر كرد.
وي افزود: شركت هاي سرمايه گذاري در كنار شركت هاي «رتبه بند» نقش مهمي در تحليل كمي و كيفي و تعيين درجه ريسك اوراق بهادار بازار اوليه دارند.
|
|
|
خانواده كاظم اخوان خواستار تشكيل كميته حقيقت ياب شدند
ايرنا:خانواده كاظم اخوان (يك خبرنگار- عكاس ايراني ربوده شده در لبنان ) خواستار تشكيل كميته بين المللي حقيقت ياب از سوي دو كشور ايران و لبنان براي روشن شدن سرنوشت وي شدند.
احمد متوسليان ، سيدمحسن موسوي ، تقي رستگار مقدم سه ديپلمات ايراني و كاظم اخوان (خبرنگار و عكاس خبرگزاري جمهوري اسلامي )، ۱۴ تيرماه ۱۳۶۱ در منطقه اي به نام «حاجز برباره » در حومه بيروت ، بدست نيروهاي موسوم به فالانژ ربوده شدند و تاكنون خبر موثقي درباره وضعيت آنها بدست نيامده است .
برادر كاظم اخوان روز چهارشنبه در آستانه روز خبرنگار در گفت وگو با ايرنا گفت كه برادرش به منظور عمل به وظيفه و رسالت حرفه اي خود در چارچوب جريان آزاد اطلاعات ، به لبنان رفت ، اما متأسفانه پس از ۲۱ سال سرنوشت وي همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد. حسين اخوان با اشاره به اينكه هر دو عامل گروگانگيري يعني سميرجعجع و ايلي حبيقه ، در لبنان به سر مي برند، خواستار تشكيل كميته بين المللي حقيقت ياب براي پيگيري اين پرونده شد. اخوان گفت : آخرين خبر درخصوص سرنوشت گروگانهاي ايراني مربوط به اظهارات رئيس انجمن حمايت از زندانيان فلسطيني در اسراييل است كه در سال ۱۳۷۶ به صراحت از زنده بودن چهار گروگان ايراني در زندانهاي مخفي خبر داده بود.
|
|
|
سلامت دومستندساز ايراني مورد تأييد نماينده صليب سرخ قرار گرفت
ايسنا: نماينده صليب سرخ جهاني در بغداد، سلامت دو مستندساز ايراني را مورد تأييد قرار داد.
ستاد پيگيري آزادي مستندسازان صدا و سيما اعلام كرد كه نماينده صليب سرخ جهاني در گفت وگو با گروه خبر صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در بغداد، ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشته است: نامه هاي دو مستندساز ايراني براي خانواده هايشان توسط صليب سرخ دريافت شده كه در اسرع وقت به خانواده هاي آنان تحويل مي شود. همچنين گفتني است شبكه دو سيما در نظر دارد برنامه اي سه قسمتي با عنوان مستندسازان را توليد و از اين شبكه پخش كند. اين برنامه سه قسمتي، شامل بخش هايي نظير مروري بر آثار سعيد ابوطالب و سهيل كريمي و سير دستگيري آنان مي شود.
|
|
|
تأثير اشتغال زن بر سلامت رواني همسر
نتايج يك پايان نامه نشان داد كه همسران زنان شاغل در مقايسه با همسران زنان خانه دار از سلامت رواني بيشتري برخوردارند.
به گزارش ايسنا، مريم اونادي در پايان نامه كارشناسي ارشد رشته مشاوره و راهنمايي خود با عنوان «تأثير اشتغال زنان بر سلامت رواني همسرانشان»، آورده است: اگر همكاري مردان در امور خانه (تقسيم وظايف) با حمايت و امنيت شغلي زنان از سوي دولت و كارفرمايان در محل كار خوب صورت گيرد، اشتغال اثرات مثبت چشمگيري بر روي زوجين خواهد داشت. از جمله اين كه با اشتغال زنان وضعيت اقتصادي خانواده بهتر، عزت نفس زنان و فرزندانشان بالاتر، تحصيلات زنان و در پي آن تأثير مثبت روي همسر و فرزندان بيشتر و روابط اجتماعي و روابط كلامي با همسران وسيع تر خواهد شد و همه اينها موجب افزايش ميزان سلامت خانواده و اعضاي موجود در آن خواهد شد. لذا شوهران و فرزندان زنان سالم از سلامت بالايي برخوردار خواهند بود و جامعه نيز كه از جوامع كوچك خانواده متشكل است روبه سلامت و رشد حركت خواهد كرد.
در اين پايان نامه اضافه شده است: همسران زنان شاغل در مقايسه با همسران زنان خانه دار از افسردگي تقريباً كمتري برخوردارند، مرداني كه همسران شاغل دارند، با كمك در امور خانه و تقسيم كار، زمينه هاي بهبود وضعيت روحي- رواني خود و همسرشان را فراهم مي نمايند. همچنين با توجه به اين كه سلامت روان همسران با هم ارتباط مستقيم دارند، لذا در صورت افزايش همكاري و رضايت زناشويي و حمايت همسران شاغل از همديگر، سلامت روان هر دو بالا مي رود و خانواده اي سالم را به وجود مي آورند و خانواده هاي سالم نيز اجتماع سالم را به منصه ظهور مي رسانند.
در ادامه اين پايان نامه كه در سال ۱۳۸۰ با راهنمايي دكتر زهره خسروي در دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه الزهرا(ع) تدوين شده، آمده است: همسران زنان شاغل در مقايسه با همسران زنان خانه دار از نمره اضطراب كمتري برخوردارند.
اشتغال زنان زماني موجب بروز اضطراب و يا ساير علائم رواني در همسر و خود مي شود كه در اثر تعدد نقش هاي شغلي و خانوادگي دچار تعارض شوند و از طرفي به ويژه زناني كه داراي فرزنداني هستند، به علت حجم زياد فعاليت ها، نگران انجام بهينه نقش مادري و همسري همراه با اشتغال مي شوند، ليكن اگر شوهر، در امور خانه با وي همكاري نموده و از حمايت عاطفي خود، همسر و فرزندان را بهره مند سازند منجر به كيفيت مطلوب زندگي مشترك مي شود.
بر اساس يافته هاي اين پايان نامه، همسران زنان شاغل در مقايسه با همسران زنان خانه دار از علائم جسماني كمتري برخوردارند.
در تبيين اين يافته مي توان گفت كه صرفاً اشتغال در كاهش يا افزايش علائم جسماني(به عنوان يكي از ابعاد سلامت روان) مؤثر نيست، بلكه با عنايت به رويكرد سيستمي خانواده، علائم جسماني در اثر فعاليت متغيرهاي مختلف در شبكه سيستمي كاهش يا افزايش مي يابد.
|
|
|
ارزش گذشت
|
|
گذشت و ايثار دو واژه مقدس در ادبيات ماست. هميشه و هر زمان در طول تاريخ بشريت «از خود گذشتگي» جايگاهي بس ژرف در ارزشهاي انساني داشته است و از جمله خصوصيات اخلاقي والا به شمار مي رفته است. هر جامعه اي بسياري از پيشرفتهاي خود را مرهون و مديون افرادي بوده است كه در راه ايجاد آبادي و ترقي سرزمين خود از خواسته ها و اميال خود گذشتند و رفاه و آسايش و امنيت مردم را بر رفاه و آسايش و امنيت خود ترجيح دادند.
چنين اشخاصي تأثيرگذارترين افراد هر جامعه اي هستند. چه در ميان بزرگان و انديشمندان هر سرزمين مانند اميركبير كه بزرگترين نقش را در زمان خود در پيشرفت وترقي ايران داشت و در نهايت جان خود را در اين راه فدا نمود و چه در واحدهاي كوچكتر مانند خانواده كه ممكن است يكي از اعضاء آن مانند پدر، مادر يا برادر زندگي هر يك از ديگر اعضاء خانواده را دگرگون نمايد. اينكه انسان تنها خود را نبيند و فقط به خواسته هاي خود فكر نكند، براي ديگران ارزش قايل شود وبه خواسته هاي آنها بها دهد بزرگواري است و آنجا كه به خاطر ديگري تمايلات خود را زيرپا بگذارد، گذشت و فداكاري است. براي گذشت و ايثار بايد خيلي بزرگوار بود و براي بزرگوار بودن بايد خيلي انسان بود. اما براي انسانهاي واقعي اين گذشت و بزرگواري آنچنان دلپذير و لذت بخش است كه هرگز آن را با خود خواهي هاي ديگران عوض نمي كنند و احساس رضايت حاصل از اين ايثار را بر حس خودخواهي ترجيح مي دهند. فداكاران از فداكاري خودخشنودند اما هرگز ظالمان از ظلم خود لذت نمي برند مگر آنكه شخصيتي بيمارگونه داشته باشند. هر آنچه كه انسان را به انسان بودنش نزديك مي كند و او را در مسير تكاملي خود پيش مي برد احساس والايي از هستي به او مي بخشد و هر آنچه كه او را در مسير حيواني پيش مي برد احساس پستي و رذالت را در او زنده مي كند و بسوي درجات پاييني از انسان بودن سوق مي دهد. دكتر فرانكل پزشك روان شناسي بود كه در سالهاي جنگ جهاني به جرم يهودي بودن سالها در اردوگاههاي آلمان اسير بود. همه افراد خانواده او به دست نازيها در كوره هاي آدم سوزي كشته شدند. او كه در بيمارستان و دانشگاه اتريش براي خود موقعيتي داشت و پزشك و محقق موفقي به شمار مي رفت زماني كه به دست نازيها اسير شد، هرگز با او رفتاري انساني نكردند. دكتر فرانكل پس از آزادي تمامي خاطرات دوران اسارت خود را در كتابي به نام «انسان در جستجوي معني» به رشته تحرير درآورد. او در تحقيقات و نتيجه گيريهاي خود براي هستي و زندگي و بودن مفهومي انساني پيدا كرد و هركس كه در اين درجه از درك مفهوم زندگي و انسان عاجز مي ماند، يا در نااميدي مي مرد و يا با خشم و نفرت زندگي مي كرد. او در تمام سالهاي بسيار سخت اسارت هرگز ارزشهاي اخلاقي و انساني را زيرپا نگذاشت و حتي از سربازان آلماني ياد كرده كه در موقعيتهاي سخت بدون اطلاع مافوقهاي خود به اسراي بيمار كمك مي كردند و اين كار در آن شرايط براي يك سرباز كه مي دانست در صورت اطلاع مافوقش چه مجازاتي در انتظار اوست گذشت و فداكاري است. در ميان اسراء نيز كساني بودند كه حاضر مي شدند از قرص نان خود كمتر بخورند و قسمتي از آن را به دوست بيمارشان بدهند. در شرايط سخت و بحراني است كه خوبي كردن مفهوم واقعي خود را مي يابد و به قولي روزگار سخت است كه خميره و ذات انسانها را مي نماياند. چرا كه در روز خوشي گذشت و نيكي كردن چندان زحمت و انرژي نمي برد. شما اگر ده ميليون تومان پول داشته باشيد صد هزار تومان آن را مي توانيد به كسي كه به سختي به آن محتاج است ببخشيد اما اگر همين صد هزار تومان را داشته باشيد چه؟ مسلماً پاسخ اين پرسش به منش و ديدگاههاي افراد بستگي دارد. دكتر فرانكل در كتاب خود به اين نكته اشاره كرده كه آنهايي كه بهترين ها بودند هرگز باز نگشتند و در حقيقت آنقدر از خود براي ديگران مايه گذاشتند كه ديگر از خودشان چيزي باقي نمانده. آيا مي ارزد به خاطر چند سالي يا چند صباحي بيشتر عمر كردن انسانيت را بفروشيم. آيا در اين معامله سود مي كنيم. پايمال كردن حق ديگران به خاطر كمي بيشتر خوردن يا پوشيدن يا داشتن. آ يا اين داشتنها ارزش اين همه فرومايگي را دارد.
سعي كنيددر زندگي گاهي خود را به جاي ديگران بگذاريد. فقط از زاويه ديدخود به مسايل نگاه نكنيد. فقط خود را نبينيد. در اين جهان ميليونها انسان زندگي مي كنند. حس بشردوستانه احساس تنهايي و انزوا را مي زدايد. اگر ذره اي هم به خدا ايمان داريد بدانيد كه پاداش و ثمره گذشت شما هرگز بي پاسخ نخواهد ماند. آنچه را كه از خود براي ديگران خالي مي كنيد خداوند براي شما پر خواهد كرد. شما اگر راه لذت بردن از زندگي را بيابيد از يك دسته گل به اندازه يك گلستان رايحه استنشاق خواهيد كرد و اگر فقط حرص و طمع داشتن را داشته باشيد نه تنها از آنچه كه داريد لذت نخواهيد برد بلكه فقط بيش از پيش انباشته كرده و در طمع باز هم بيشتر داشتن خواهيد سوخت. به ملاحظه ارزشهاي اخلاقي مطمئن باشيد هرگز پشيمان نخواهيد شد از اين كه در حق دوست، خانواده يا همسايه خوبي كرده باشيد. اين يك سخن قديمي است كه مي گويند از انسان يكي خوبي مي ماند و يكي بدي. مسلماً شما خود اين را تجربه كرده ايد. اگر در شرايط سختي بسر برده ايد و دوستي دست شما را گرفته و نجاتتان داده، هرگز فراموش نمي كنيد و دور از انصاف است كه فراموش كنيد و اگر كسي دلتان را شكسته يا نمكي روي زخمتان ريخته باز هم فراموش نمي كنيد و حتي ديدن آن شخص شما را به ياد زخم زبانهاي او مي اندازد حتي اگر شما بزرگي كرده و او را بخشيده باشيد. معمولاً آينده غيرقابل پيش بيني است. هر شرايطي ممكن است براي انسان پيش آيد.
اگر شما صاحب يك زندگي معمولي باشيد و اتفاقي براي يكي از نزديكان شما رخ دهد چقدر احساس مسئوليت مي كنيد؟ برادر يا خواهري به همراه همسرش در تصادفي كشته شوند و تنها كودك خردسالي از اين واقعه تلخ بر جاي بماند كه به جز شما كسي را ندارد. او را چقدر به آغوش مي فشاريد. در خانواده خود مي پذيريد؟ با او مانند فرزندانتان رفتار مي كنيد؟ يا فقط متأسف مي شويد و فكر مي كنيد در قبال اين حادثه شما مسئول نيستيد. اگر وضع مالي خوبي داريد و برادري داريد كه از لحاظ مالي در مضيقه به سر مي برد حاضريد سهم الارث خود را به برادرتان ببخشيد يا فكر مي كنيد وضع نامناسب او ربطي به شما ندارد و ارث پدري حق شماست.
آيا گذشتن از اندكي پول لذت بخش تر از داشتن كمي پول اضافي نيست؟ در رفع مشكلات اعضاي خانواده، خواهر ، برادر، فرزند يا دوست چقدر نقش داريد. حاضريد كمتر سيگار بكشيد و يك بسته مداد رنگي براي فرزندتان بخريد. حاضريد از وقت استراحت خود بزنيد و به ديدن خاله يا عمه اي برويد كه به كمك فكري يا درد دل با شما نياز دارد. حاضريد چند روزي به جاي همكار بيمارتان بيشتر كار كنيد. در غم و شادي با ديگران شريك باشيد زيرا در گروهها غمها تقسيم مي شوند و شاديها ضرب مي شوند. نترسيد كه نيكي كنيد و فراموش شود من هرگز محبت ديگران را فراموش نكردم. ديگران هم هرگز محبت شما را فراموش نمي كنند.
نويده گوگاني
|
|
|
چگونه به مقابله مشكلات برويم (بخش پاياني)
زندگي عاقلانه
اشاره :هر فردي در برهه اي از زندگي خود دچار ناراحتي شده و تفاوت فقط در تعداد يا ميزان مواجهه با مشكلات بوده است . در بخش نخست مقاله « چگونه به مقابله مشكلات برويم » روشهايي كه افراد مختلف مي توانند براي بر خورد با مشكلات استفاده كنند معرفي شد. اينك در بخش پاياني اين مقاله روشهاي ديگري معرفي مي شود .
بازنويسي تاريخچه شخصيتي
تصور غير عاقلانه شماره(۸): «گذشته ما بسيار مهم است و هر چه كه در گذشته بر ما تأثير زيادي گذاشته حالا نيز حتماً بر احساسات و رفتار كنوني ما تأثير مي گذارد.»
براي مبارزه با تأثيرات گذشته مي توان از روشهاي زير استفاده كرد:
ما نمي توانيم يك دفعه آدم ديگري شويم اما مي توانيم از همين امروز تغيير دادن خود را شروع كنيم. گذشته يك نقص بوده و نه يك مانع كامل.
به خطاهاي گذشته خود اعتراف كنيم و خودمان را به خاطر آنها سرزنش كنيم.
وقتي خود را اسير گذشته هايي مي بينيد كه مزاحم اهداف فعلي شما هستند، مي توانيد با زبان و عمل خود با آنها مبارزه كنيد. به طور كلي بهتر است براي آن كه تغييرات را پايدار كنيم، عمل را هم چاشني آنها سازيم.
خودمان را به خاطر مبارزه با گذشته ها تقويت كنيم و هر بار كه تحت تأثير گذشته هاي خود قرار گرفتيم خود را به شكل خفيفي مجازات كنيم.
تدريجاً تمرين كنيم تا هنگام تجسم وضعيت هاي خطرناك به جاي مضطرب شدن نگران شويم.
يادمان باشد گذشته گذشته است. كليدهايي كه مي توانند قفل صندوقچه شكستهاي گذشته را بگشايند و آنها را زمينه اي براي موفقيت هاي حال و آينده كنند عبارتند از:
زمان وكار، تمرين و تمرين، تفكر، تصور و عمل.
پذيرش واقعيت
بله واقعيت تلخ است اما با اين حال نبايد نااميد شويم. طرز فكر غيرعاقلانه شماره(۹):
«مردم و اشيا بايد اصلاح شوند و اگر نتوان براي حقايق تلخ زندگي راه حل هاي خوبي پيدا كرد، خيلي خيلي بد و وحشتناك خواهد شد.»
براي مبارزه با وهم گرايي و ياد گرفتن پذيرش واقعيت بايد از چند قاعده كلي پيروي كرد.
اگر مي خواهيم به ديگران كمك كنيم تا عوض شوند بايد آدمي پذيرا، مهربان و غيرانتقادي باشيم و سعي كنيم مسائل را از دريچه چشم آنها ببينيم حتي وقتي ديگران با ما رفتار زشتي دارند آنها را سرزنش نكنيم و در صدد تلافي كردن رفتارشان نباشيم.
مدام با وهم گرايي بجنگيم. از آنجا كه هيچ راه حل كاملي براي مسائل و مشكلات وجود ندارد بهتر است به دنبال مصالحه و راه حل هاي معقول باشيم.
وقتي راه هاي غير وهم گرايانه را انتخاب مي كنيم هنوز هم فرصت داريم تا راههاي ديگري را هم برگزينيم. چون بهترين راه حل امروز فردا ممكن است راه حل خوبي نباشد.
ايجاد علاقه و غلبه بر تنبلي
طرز فكر غيرعاقلانه شماره(۱۰): «با تنبلي يا عدم تحرك يا با خوشگذراني هاي منفعلانه و غير متعهدانه مي توان به شادي كامل دست يافت.»
عمل كردن به صورت خلاقانه و مشتاقانه به چند دليل مي تواند نقطه اتكاي مهمي در زندگي انسانهاي شاد به حساب آيد. كارهايي كه براي يك زندگي كامل تر مي شود انجام داد عبارتند از:
خود را غرق ديگران و اشياي خارج از خودمان كنيم. به دنبال اشخاص يا اشيايي بگرديم كه بتوانيم صادقانه مجذوب آنها شويم نه اين كه براي ارتقاي عزت نفس خود مجذوب آنها شويم.
وقتي خودمان را وقف تلاش و فعاليت خاصي مي كنيم سعي كنيم طرحي چالش انگيز و وسيع داشته باشيم. توقع نداشته باشيم زود مجذوب كاري شويم. در علايق خود تنوع ايجاد كنيم.
زندگي عاقلانه در دنياي غيرعاقلانه
به سختي مي توان دنيايي غيرعاقلانه تر از جامعه كنوني ما پيدا كرد.
برخي از عقايد غير عاقلانه اي كه مي شود با آنها به شدت مبارزه كرد:
۱- ديگران بايد كارهاي مرا دوست بدارند و مرا بپذيرند.
۲- هميشه بايد عملكرد خوب و موفقيت آميزي داشته باشم.
۳- اگر كارها درست پيش نروند، وحشتناك، هولناك و خيلي بد خواهد شد.
۴- منشأ بدبختي هاي انسان در بيرون از اوست و ما كنترلي بر افسردگيها و تأثراتمان نداريم.
۵- بايد به مسائل خطرناك و ترسناك خيلي فكر كرد و نگران آنها بود.
۶- فرار از مشكلات و مسئوليتهاي زندگي .
۷- گذشت بسيار مهم است و چون حادثه اي در گذشته تأثير زيادي روي زندگي ما گذاشته است.
۸- مردم بايد روش خود را تغيير دهند و وقتي نمي توانيم راه حلي براي واقعيت هاي دردناك پيدا كنيم زندگي خيلي بد و وحشتناك خواهيم داشت.
۹- با تنبلي و عدم تحرك يا خوشگذراني هاي منفعلانه و غيرمتعهدانه مي توان به شادي كامل رسيد.
غلامعلي اسماعيلي
|
|
|
گامي براي ارتباط مؤثر
|
|
از كودكي با ايجاد ارتباط با ديگران و مشاهده رفتار ديگران، به دركي عميق تر نسبت به ارزشهاي عمومي و قواعد فرهنگي جامعه نائل مي شويم. اين ارتباطات از درون خانواده شروع شده و عوامل ديگر، مثل گروه همسالان، مدارس و رسانه هاي همگاني به آن مي پيوندند و آن را وسعت مي بخشند. افزون بر آن براي تأمين نيازهاي گوناگون خود همواره ملزم به ايجاد ارتباط با ديگران هستيم و در فرآيند اين ارتباط، علاوه بر كمك به تأمين نيازهاي ديگران، گاه حس مشترك، منافع مشترك، اهداف مشترك و آرمانهاي مشترك ميانمان ايجاد مي شود. ارتباط را مي توان فراگرد انتقال پيام از سوي فرستنده براي گيرنده، دانست؛ مشروط بر آن كه در گيرنده پيام مشابهت معني، با معني مورد نظر فرستنده پيام ايجاد شود. اين فراگرد نظامي دوسويه است كه ميان فرستنده و گيرنده پيام برقرار مي شود. نگرش فرد به زندگي، خود و ديگران، شناختش از خود و ديگران، در نوع ارتباطش مؤثر مي باشد. از سوي ديگر نوع ارتباط و شيوه رفتار ديگران نيز مي تواند تأثيرات قابل توجهي بر روحيات انسان داشته باشد.
وقتي با فردي ارتباط برقرار مي كنيم، مفاهيمي را به صورت رمزگذاري شده از طريق كانالهايي به فردي كه آن مفاهيم رمزگذاري شده را به وسيله سيستم حواس خود دريافت و با كمك تجربيات، دانش ها، يافته ها و درك خود آنها را رمزگشايي مي كند، انتقال مي دهيم.
در خلال فرآيند ارتباط، حتي اگر شما در برقراري ارتباط ماهر باشيد و استراتژي هاي ارتباطي را رعايت كنيد، ممكن است موانعي پيش آيد.
موانع ارتباط
* وجود تفاوت در افراد- مردم در سطوح دانش و مهارتهاي ارتباطي و ديدگاههاي فرهنگي، متفاوت هستند. آنها همچنين پيش زمينه ها و چارچوب هاي ارجاعي متفاوتي دارند.
* بي طاقتي و ناشكيبايي- افراد معمولاً به طرف نتيجه پيام پرش مي كنند. آنها اغلب سريعتر از آنچه كه مي شنوند فكر مي كنند و تصور مي كنند آنچه را كه گوينده خواهد گفت، مي دانند.
* برخورد گزينشي- مردم آنچه را كه مي خواهند بشنوند، مي شنوند. آنها همچنين دوست دارند كه آنچه را كه مي شنوند در جهت تحكيم باورهايشان باشد.
* منفي بودن- گاهي افراد طعنه زن و مغرور هستند، آنها ممكن است مسائل شخصي را بگيرند و ديگران را به وسيله آن عصباني كنند.
* درك كليشه اي- ادراك قالبي و همه آدمها را در طبقات و دسته هاي مختلف مشخص قرار دادن.
* ممكن است انسان به طور ناخودآگاه آنچه كه برايش تهديدكننده و ناخوشايند است را ناديده بگيرد.
*تأثير تجربيات و آموخته هاي قبلي در ادراك مؤثرند.
* خطاي هاله اي- هرگاه يك خصوصيت، ساير خصوصيتها را تحت الشعاع قرار دهد و به علت وجود يك نكته منفي يا مثبت ساير وجوه ناديده گرفته شود، خطاي هاله اي صورت گرفته است.
* موانع محيطي و بيروني- مثل گرما، سرما، سرو صدا، ازدحام و وجود عناصر منحرف كننده توجه.
مديريت ارتباطات در جهت ارتباط مؤثر
* درباره نيازها و علاقه هاي ديگران شناخت پيدا كنيد. نيازها و ديدگاههايشان را در نظر بگيريد و اجازه دهيد ديگران خودشان را آزادانه بيان كنند.
* به مشكل يورش آوريد نه به فرد، وقتتان را به خاطر خصومت هاي شخصي تلف نكنيد. كاري كنيد كه ديگران احساس خوبي داشته باشند. از انتقاد و سرزنش پرهيز كنيد.
* احترام بگذاريد و احترام ببينيد، براي عقايد ديگران ارزش و حرمت قائل باشيد. با ملاحظه و دوستانه رفتار كنيد و خودتان را جاي ديگران بگذاريد.
* رك و شفاف باشيد و عقايد و احساسات خود را با ديگران تقسيم كنيد. به ارتباطات غيركلامي توجه كنيد. به روشني صحبت كنيد و كلماتي را انتخاب كنيد كه براي شنوندگان شما مفهوم داشته باشد.
* در گوش كردن مهارت پيدا كنيد - گوش كردن به ما كمك مي كند تا به ديگران نشان دهي كه به عقايد آنها احترام مي گذاريم. گوش كردن سه گام بزرگ دارد: نخست تمركز ذهني روي كلام گوينده، دوم استفاده از زبان بدني براي نشان دادن توجه و علاقه، سوم انعكاس كلامي و پاسخ به آنچه كه گوينده مي گويد و احساس مي كند.
* به جاي تأكيد صرف روي كلمات، مفهوم حرف گوينده را بگيريد و منتظر شنيدن آنچه كه هنوز گفته نشده، باشيد.
* هيجاناتتان را كنترل كنيد. با طرفتان بحث ذهني نكنيد. از جهش به طرف «نتيجه» و يا گرفتن حالت تدافعي پرهيز كنيد. از انتقاد و سرزنش پرهيز كنيد.
* براي روشن شدن موضوع سؤال كنيد. از شخص مقابلتان دعوت كنيد تا جزييات بيشتري را ارائه دهد يا عقايد جديدش را بگويد.
* زبان بدني خود را كنترل كنيد. فراموش نكنيد كه بدن و حركات ما بسيار بلندتر و رساتر از كلمات سخن مي گويند. به شخص مقابل خودتان نگاه كنيد و به موقع مقتضي پاسخ گوييد.
* در مسير بمانيد و نگذاريد طرفتان از موضوع دور شود.
* زمان را مديريت كنيد، اگر به نظر مي رسد بحث به بيراهه مي رود جلوي آن را بگيريد و در نظر داشته باشيد كه بحث و صحبت بايد به موقع جمع و جور شود.
* پيامي را كه مي دهيد خالي از تهديد و اجبار باشد.
* براي عقايد خود دليل بياوريد و به جمله «ديگران مي گويند» استناد نكنيد.
* پيام خود را به دور از ابهام و به طور كامل بيان كنيد.
* براي اثبات عقيده و نظر خود اقدام به جعل آمار و ارقام و اطلاعات نكنيد.
* توجه داشته باشيد كه كلمات و معنا و مفهوم آن و طرز قرار گرفتن واژه ها در هر فرهنگ معناي ويژه اي را منتقل مي كند. هنگام برقراري ارتباط سعي كنيد از معاني و كلماتي استفاد كنيد كه از مفهوم آن در فرهنگ شخص مقابل آگاه باشيد.
* سرعت، طنين، مكث و حجم كلمات ادا شده در درك بيشتر و بهتر معناي كلمات و مقصود فرستنده پيام كمك مي كنند.
* از ارزيابي پرهيز كنيد، از قضاوتهاي عجولانه مبتني بر عوامل سطحي و ظاهري دوري كنيد. بين واقعيت ها و نظريه ها تفاوت قائل شويد.
* عواملي را كه حواس را پرت مي كنند كه كنترل كنيد. (اشياء اضافي، سروصداي زيادي و ...)
باز خورد سازنده
يكي ديگر از مهارتهاي مهم، دادن و دريافت بازخوردهاي سازنده است. مهارت هاي بازخوردي خوب براي ايجاد توافق ميان افراد ضروري است.
ارائه بازخورد
* از اطلاعات ويژه استفاده كنيد و توصيف كنيد.
* عيني و روشن توضيح دهيد.
* اغراق نكنيد، دقيق باشيد و مطلقاً از كلماتي مثل هميشه و هرگز استفاده نكنيد.
* قضاوت نكنيد. شخصي را كه با او صحبت مي كنيد با ديگران مقايسه نكنيد.
* اول از خود صحبت كنيد. جمله ها را با «من» شروع كنيد نه با «تو» .
دريافت بازخورد
* يك نفس عميق بكشيد و قبل از پاسخ دادن خود را آرام كنيد.
* به دقت گوش كنيد. صحبت را قطع نكنيد.
* به منظور روشن شدن موضوع درخواست مثالهاي خاص داشته باشيد.
* پيام فرستاده شده از طرف فرستنده را با كلمات خود تكرار كنيد تا مطمئن شويد پيام را درست دريافتيد يا نه.
* نكات و موارد اشتباه را تصديق كنيد. آنچه را كه واقعيت دارد و يا ممكن است واقعيت داشته باشد، بپذيريد.
* براي فكر كردن درباره آنچه شنيده ايد، زمان بگيريد. اگر در مورد آن مطمئن نيستيد با ديگران آن را چك كنيد.
منابع:
۱- بركو، ري ام، مديريت ارتباطات، ترجمه محمد اعرابي و داود ايزدي، دفتر پژوهشهاي فرهنگي
۲- الواني، سيد مهدي، مديريت عمومي، نشر ني
۳- محسنيان راد، مهدي، ارتباط شناسي، انتشارات سروش
۴- ساروخاني، باقر، جامعه شناسي ارتباطات، انتشارات اطلاعات
۵- گيدنز، آنتوني، جامعه شناسي، ترجمه منوچهر صبوري، نشر ني
۶- اينترنت
شهربانو ناصر
كارشناس ارشد مديريت فرهنگي
|
|
|