سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۴۱
Infor.htm
آيا مي دانيد كه ؟
003820.jpg
آيا مي دانيد كه چگونه بايد از سرو صداي رايانه خود بكاهيد؟
كم كردن سرو صداي رايانه مي تواند خيلي سخت باشد، زيرا بيشتر صداها ناشي از دو قطعه اصلي مانند هارديسك و فن سيستم مي باشد.در هر صورت توصيه مي شود موارد زير را مورد توجه قرار دهيد:
- سيستم را در محل مناسب قرار دهيد. سعي كنيد به نور محيط، ميز رايانه  و گرماي اتاق اهميت بيشتري قرار دهيد.
- پيچ ها را سفت كنيد. اگر كيس به خوبي بسته نشده باشد مي تواند ايجاد سروصداي زيادي كند. اسلات ها را چك و كابل ها را محكم كنيد.
- فن سيستم را چك كنيد: يكي از كارهايي كه سرو صدا را كاهش مي دهد اطمينان از سلامت فن باشد.
- هاردديسك يكي از عوامل سروصداي سيستم: چرخش يا دوران هاردديسك  به خودي خود ايجاد سروصدا مي نمايد براي اين كار مي توانيد از عايق هاي صوتي استفاده نماييد.
مانند يك جعبه پلاستيكي كه مي توانيد هارد خود را درون آن قرار دهيد و اين جعبه باعث مي شود صداي هارديسك منتشر نشود. بهتر است هر چند وقت يك بار هارد خود را Defrag كنيد. اين كار سرعت دسترسي به فايل ها را بيشتر كرده و باعث بهره وري سيستم مي شود.
زماني كه هارد شما در حال خواندن و نوشتن است و سروصدا مي كند نمايانگر اين است كه رم سيستم شما پايين مي باشد و احتياج به ارتقا دارد در اين صورت ويندوز اقدام به نوشتن اطلاعات اضافي بر روي هارديسك مي كند. بنابر اين بهتراست رم سيستم خود را ارتقا دهيد.
آيا مي دانيد براي اطمينان از نو بودن هر يك از ابزارها و قطعات رايانه چه  كاري بايد انجام داد؟
- براي اين  كار مي توان از برنامه هايي كه جهت عيب يابي و اشكال زدايي سيستم به كار مي روند استفاده نمود. يكي از اين برنامه ها كه در بين كاربران ايراني رواج دارد ، چك ايت (check It) مي باشد. اين برنامه سخت افزار رايانه را به بهترين نحو اشكال زدايي مي كند و داراي بخش هاي زير است:
- بخش Troubleshooter كه به اشكال زدايي مي پردازد.
- بخش Ton-UP كه تفرق زدايي ديسك سخت را انجام مي دهد.
- جهت تجزيه و تحليل سريع نيز از Quick check استفاده مي كند.
- بخش Test آن كه از سخت افزار آزمايشات كاملي انجام مي دهد.

آشنايي يا Yahoo!Briefcase
003815.jpg
در قسمت هاي قبلي ما به معرفي و بررسي قابليتهاي زيادي از سايت Yahoo! پرداختيم ،در اين قسمت قصد داريم به معرفي يكي از قابليتهاي بسيار جالب سايت Yahoo!به نام Yahoo!Briefcaseبپردازيم.
Yahoo!Briefcaseدر حقيقت يك فضاي رايگان در وب ،براي ذخيره سازي فايلهاي مختلف مي باشد البته سايتهاي ديگري نيز مانند سايت Yahooمقدار فضايي را در اينترنت در اختيار شما قرار مي دهند كه عبارتند از :
سايت Yahoo! Briefcase به آدرس WWW.Yahoo.com
سايت Sharemation به آدرس WWW. Sharemation.com
سايت Netfirms به آدرس WWW. netFirms.com
سايت Freewebsite Providers به آدرس WWW.Freewebsite Providers.com
استفاده از Yahoo! BrieFcase
علاوه بر امكانات ذكر شده سايت Yahoo!كه در قسمت هاي قبلي ذكر گرديد، اين سايت به هر عضو ۱۰ مگابايت فضاي رايگان جهت ذخيره سازي فايل هايي را از هر نوع مي دهد. شما از اين فضا كه Briefcase ناميده مي شود مي توانيد براي ذخيره سازي فايل هاي مهم و تصاوير مورد استفاده وبلاگ خود نيز استفاده كنيد.
نكته: Briefcase بيشتر فايل ها از جمله فايل هاي گرافيكي، صوتي، صفحات وب، اسناد Microsoft Access، برگه هاي Excel و ديگر فرمتهاي متداول را قبول مي نمايد.
نحوه استفاده از Yahoo! Briefcase
براي استفاده از اين قابليت ابتدا آدرس WWW. Yahoo.com را در نوار آدرس مرور گر خود وارد كرده و بر روي كليد Enter كليك نمائيد.
در صفحه ظاهر شده در قسمت Organize گزينه Briefcase را انتخاب نماييد تا پنجره Yahoo! Briefcase در روي صفحه نمايش ظاهر گردد. در صفحه فوق نام كاربر (Username) و كلمه رمز (Password) ثبت شده در Yahoo را وارد كرده و بر روي كليد Login كليك كنيد.
با انتخاب كليد Login صفحه  به نام Account Setup در روي صفحه نمايش ظاهر مي گردد. در قسمت CreateFolders شما مي توانيد عناوين پوشه هايي كه مي خواهيد ايجاد نماييد را انتخاب نماييد. با انتخاب گزينه Yahoo! Specials شما مي توانيد برنامه و فايل هاي رايگان را از سايت Yahoo! دريافت نماييد. در قسمت Select Viewe شما مي توانيد نحوه چيدمان و مرتب سازي اطلاعات و فايل ها را به صورت هاي مختلف (مانند نام، اندازه، نوع...) از منوي كشويي مربوطه انتخاب نمائيد. در قسمت Enter Confirmation كد ۶ رقمي ارائه شده را در كادر مربوطه وارد كرده و بر روي كليد Submit كليك كنيد تا صفحه Welcom to Yahoo! Brefcase در روي صفحه نمايش، ظاهر گردد.
براي اضافه نمودن تصاوير يا فايل هايتان بر روي گزينه Add Files كليك كنيد تا پنجره اي در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.
در پنجره فوق شما مي توانيد ۶ تصوير را با اسامي خاصي در Briefcase خود قرار دهيد، براي اين منظور كافي است بر روي كليد Browse كليك كرده و در كادر محاوره اي ظاهر شده فايل مورد نظرتان را انتخاب نموده و يك نام را براي آن وارد كنيد و در پايان بر روي كليد Upload كليك نماييد.
نكته: حجم فايل ها و تصاويري كه مي خواهيد در Briefcase قرار دهيد نبايد از ۵ مگابايت بيشتر باشد.
نحوه استفاده از اطلاعات ذخيره شده Yahoo!Briefcase
براي استفاده از فايل ها و تصاوير ذخيره شده در Yahoo! Briefcaseبه صفحه اصلي سايت Yahoo! رفته و بر روي گزينهBriefcaseكليك نماييد.
در بالاي صفحه بر روي گزينه My foldersكليك كرده و در صفحه ظاهرشده كلمه عبور و رمز خود را وارد كنيد و بر روي Singinكليك نماييد .
در پنجره ظاهر شده كافيست بر روي پوشه مورد نظرتان براي مشاهده فايل يا تصوير كليك كنيد .
نكته: شما مي توانيد از تصاوير ذخيره شده در Yahoo! Briefcase جهت استفاده در صفحه وب ساخته شده سايت Yahoo!استفاده نمائيد. در قسمت قبل ما به بررسي نحوه ايجاد يك سايت وب رايگان در Yahoo! پرداختيم.

آموزش سخت افزار
هارد ديسك (۲)
(قسمت ششم)
نحوه قرار گيري اطلاعات در هارد
003825.jpg

اطلاعات بر روي سطح هر يك از صفحات ديسك سخت در مجموعه اي به نام سكتور و شيار ذخيره مي گردد. شيارها دواير متحدالمركزي هستند(نواحي زرد) كه براي هر يك از آنها تعداد محدودي سكتور(نواحي آبي) با ظرفيتي بين ۲۵۶ و ۵۱۲ بايت ايجاد مي گردد. اين سكتورها همزمان با آغاز فعاليت سيستم عامل در كلاستر سازماندهي مي گردد. زماني كه درايو رايانه تحت عمليات Low level format قرار مي گيرد سكتورها وشيارها ايجاد مي شود و زماني كه درايو High level format مي گردد با توجه به نوع سيستم عامل بستر مناسبي براي استقرار فايل هاي اطلاعاتي فراهم مي آيد.
شركت و كشور سازنده
يكي از مسائلي كه پس از گنجايش و عمر مفيد هارد ديسك حائز اهميت است، كارايي آن مي باشد. اما در حال حاضر هاردديسك ها از نظر كارايي اختلاف چنداني با هم ندارند. خريد هاردديسك نسبت به گذشته بسيار آسان مي باشد. زيرا توليد كنندگان ضعيف از صحنه خارج شده اند. از لحاظ مارك و يا كارخانه سازنده ديسك سخت شركت هاي زير عمده توليد هاردديسك را بر عهده دارند:
كانر- مكستور- سي گيت- وسترن ديجيتال- كوانتوم- اچ پي- فوجيتسو- توشيبا - آي بي ام و...
اين ديسك ها داراي تفاوتهاي گوناگون در گنجايش، گونه، تعداد ديسك، سرعت چرخش، زمان متوسط جست وجو، حافظه واسطه و مدت زمان ضمانت مي باشند.
عمر مفيد ديسك هاي سخت
در سال هاي گذشته عمر ديسك هاي سخت بسيار كوتاه بود.اما در حال حاضر عمر مفيد ديسك ها افزايش يافته است. عمر مفيد با واژه  (MTFB)  نشان داده مي شود. اين واژه سرواژه كلمات زير به معناي ميانگين پايداري عملي و يا زمان ميانگين ميان خرابي هاست.
Mean Time Between Failune
اين علامت نشان دهنده  متوسط فاصله زماني استفاده از ديسك سخت، تا پيش آمدن يك اشكال براي آن است. عمر مفيد بر حسب ساعت نشان داده مي شود. سازندگان ديسك سخت عمر مفيد آن را ۴۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ در نظر مي گيرند.
در صورتي كه رايانه به طور مستمر روشن نباشد و كار نكند، اين مقدار افزايش خواهد يافت. زماني كه عمر مفيد تمام مي شود ديسك سخت يكباره خراب نمي شود بلكه ممكن است به مرور دچار فرسودگي شود در اين زمان در هنگام روشن كردن رايانه پيام Invalid System disk ظاهر مي شود.
003830.jpg

گنجايش يا ظرفيت ديسك سخت
در زمان انتخاب ظرفيت هارديسك به اين فكر نكنيد كه چه گنجايشي نياز شما را برطرف مي كند بلكه به اين فكر كنيد كه در آينده به ظرفيت بيشتري احتياج داريد. البته نوع برنامه هايي كه استفاده مي كنيد راهنماي خوبي براي تعيين ظرفيت هاردديسك مي باشد. ديسك هاي سخت از ظرفيت ۶۴۰ و ۸۵۰ مگابايت و كم تر كه در سال هاي گذشته وجود داشته است شروع مي شود و تا ۱، ۲/۱، ۶/۱، ۱/۲، ۵/۲، ۴، ...و ۸۰ ، ۱۲۰، ۱۶۰، ۲۰۰، ۲۵۰ گيگابايت و بيشتر در بازار موجود مي باشد.
در حال حاضر ديسك هاي سخت با ظرفيت ۲۰ تا ۴۰ گيگا بايتي كم ترين گنجايش موجود هستند. تقريباً هيچ سازنده ديسك  سختي ديگر گونه ۱ تا ۸ گيگابايتي را توليد نمي كنند. به طور كلي براي محاسبه گنجايش ديسك سخت عامل هاي زير را بايد در نظر گرفت:
- گنجايش هر قطاع يا سكتور
- تعداد هدها يا نوك هاي خواندن و نوشتن
- تعداد استوانه ها يا سيلندرها
- تعداد قطاع ها يا سكتورها
تعداد نوك يا هد
شركت هاي مختلفي كه ديسك هاي سخت توليد مي كنند گنجايش هاي مختلفي را مي سازند كه ساختار آنها تقريباً يكسان است. اما تعداد صفحه هاي تشكيل دهنده ديسك و تعداد هدها يا نوك هاي خواندن و نوشتن متفاوت است. بدين صورت اگر ديسكي را با گنجايش و سرعت زياد مي خواهيد تعداد نوك هاي خواندن و نوشتن آن براي هر صفحه بايد ۵ يا بيشتر باشد تا سرعت انتقال داده ها افزايش پيدا كند.
در واقع بالا بودن گنجايش ديسك به معناي زياد بودن سرعت آن نيست بنابر اين بهتر است بدانيم چه تعداد صفحه در داخل ديسك سخت وجود دارد و نوك هاي آن چند عدد مي باشد.
ديسك هاي سخت تقلبي
خريد رايانه، قطعات و دستگاه هاي جانبي آن با اين كه ساده به نظر مي آيد اما بسيار پيچيده و فني مي باشد زيرا تقلب در اكثر ابزارها و دستگاه هاي رايانه به چشم مي خورد، مانند:
- تغيير برچسب: در اين حالت مشخصات روي ابزارها و دستگاه هاي رايانه را تغيير مي دهند و آنها را پاك كرده و مشخصات جديدي روي آنها مي نويسند.
- بسته بندي مجدد: در اين صورت هاردديسك  دسته دوم و تقلبي را در بسته بندي و كاغذهايي درست مانند بسته بندي اصل آن قرار مي دهند.
- هاردديسك هاي ارزان قيمت: بعضي وقت ها هاردديسك هاي ارزان قيمت را به جاي نوع بهتر و گرانتر آن به كار مي برند. مخصوصاً اگر رايانه را به صورت پلمب شده خريداري كنيد.
- شيوه توليد: همان طور كه مي دانيد ابزارها به دو صورت خرده فروشي و عمده فروشي (توليد فله اي) به بازار عرضه مي شوند. در حالت اول كالاها معمولاً اصل بوده و ويژگي هاي اعلام شده دقيقاً برابر جنس عرضه شده مي باشد. اين ابزارها معمولاً گران تر بوده، مدت ضمانت نامه اي بيشتري دارند و داراي دفترچه راهنما، جعبه بسته بندي، نرم افزار جانبي و موارد ديگر مي باشند.
بنابراين تنها كاري كه مي توان انجام داد اين است كه به نكات زير قبل از خريد توجه بفرماييد:
- بسته بندي را چك كنيد.
- ضمانت نامه ها را به دقت بررسي كنيد، زيرا داشتن ضمانت نامه دليل بر اصل بودن كالا نيست.
- افزار سنجي كنيد: در صنعت رايانه به اين كار محك زني مي گويند. افزار سنج هاي رايانه اي به كاربرها كمك مي كنند تا از كارآيي سيستم، ابزارها و دستگاه آگاه شوند.
افزارسنج ها برنامه هايي هستند كه با استفاده از داده هاي خود سخت افزارهاي نصب شده بر روي رايانه را چك مي كنند و اگر اين سخت افزارها و ابزارها داراي امتياز كم تري باشند. مي توان گفت آن ابزار تقلبي، دست دوم و كاركرده مي باشد.
نكته: هميشه از آخرين نگارش افزارسنج ها استفاده كنيد و در نظر داشته باشيد كه همه افزارسنج ها توانايي مورد نياز را ندارند.
از جمله اين افزارسنج ها نورتون و مك آفي را مي توان نام برد.
- عيب يابي كنيد: براي اطمينان از نو بودن ابزارها مي توان از نرم افزارهاي عيب يابي و اشكال زدايي رايانه استفاده كرد. يكي از اين نرم افزارها «چك ايت» مي باشد.
- رايانه را آزمايش كنيد: براي اين كار نرم افزارهاي به خصوصي وجود دارد كه رايانه را مجبور به انجام محاسبات پيچيده مي كند. مانند: Prime95 يا BurnIn Test.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |