سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۴۱
Infor.htm
كابوس MSBlast بر دنياي رايانه ها سايه افكند
003700.jpg
در روزهاي اخير خبرهاي مربوط به كرم اينترنتي MSBlast در صدر اخبار دنياي فناوري رايانه ها قرار داشته است. اين ويروس در پنج روز اول فعاليت خود قريب به چهارصد هزار رايانه را آلوده كرد. بيشترين خسارت اين كرم متوجه كاربران خانگي بوده است.
ويروس بلستر در اوج انتشار خود هر سي ثانيه يك رايانه را آلوده كرده است. MSBlast بر عكس بسياري از ويروس هاي جديد خود به خود منتقل مي شود و رايانه هاي آسيب پذير متصل به اينترنت را كه از سيستم هاي عامل ويندوز استفاده مي كنند، آلوده مي سازد.
اين ويروس از نقطه ضعفي در ويندوز استفاده مي كند كه پيش از اين و حدود يك ماه قبل توسط مايكروسافت شناسايي شده و يك راهكار براي رفع آن ارائه شده بود. به گفته شركت «سيمانتك» كه نرم افزار ضد ويروس توليد مي كند، آمريكا و انگليس بزرگترين قربانيان اين كرم رايانه اي بوده اند.
اين كرم طوري طراحي شده بود كه تمامي رايانه ها مبتلا به آن روز شنبه ۲۵ مرداد به صورت همزمان به سايت WindowsUpdate.com مراجعه كنند و عملاً اين سايت را از كار بيندازند. چنانچه اين حمله محقق مي گشت عملاً بزرگترين حمله Denial Of Service تاريخ به شمار مي رفت. مايكروسافت عملاً هدف اين ويروس را پيش از مورد حمله قرار گرفتن از دسترس خارج نمود. اين آدرس در حقيقت يك نشاني در سايت اصلي مايكروسافت مي باشد كه نرم افزارهاي ضد ويروس و فايل هاي Patch مربوط به محصولات اين شركت را ارائه مي دهد و مايكروسافت با زرنگي جاي آن را تغيير داد.
شب پنج شنبه گذشته سايت اصلي مايكروسافت به آدرس WWW.Microsoft.com مورد حمله يك حمله Denial Of service غيرمرتبط با اين ويروس قرار گرفت كه براي ساعاتي آن را دور از دسترس كاربران نگاه داشت.
اگر چه از تب و تاب اوليه اين ويروس كاسته شده است اما كارشناسان بر اين باورند كه چنانچه كاربران و شركت ها اقدامات امنيتي لازم را انجام ندهند، فايل هاي Patch را دريافت نكرده و ويروس ياب هايشان را به روز نكند، بلستر باز خواهد گشت.
تا روز شنبه ۸۰ ميليون نسخه Patch ضد ويروس كه توسط مايكروسافت ارائه داده شده از سايت اين شركت دان لود گرديده است.
اين كرم طوري طراحي شده است كه تا پايان ماه جاري ميلادي به حملات Denial Of Service خود ادامه خواهد داد و از آن به بعد هر ماه با يورش بردن به سايت ها اين حملات را تكرار خواهد كرد. مايكروسافت هزينه بسياري را صرف ايمن تر كردن ويندوز ۲۰۰۳ نموده است اما اين نسخه از ويندوز نيز از شر ويروس Blaster در امان نماند. هنوز راه  درازي تا پايان مسير به نظر بي پايان امنيت رايانه ها باقي مانده است.

فناوري هاي روشن شهرهاي خاموش
003705.jpg
پس از قطعي اخير برق در آمريكا و سايه افكندن خاموشي در اغلب نقاط، خطوط تلفن كماكان كار خود را به درستي انجام مي دادند اما با وجود اين، برقراري تماس براي ساكنان ديترويت و نيويورك تقريباً غيرممكن بود.
تلاش ميليون ها كاربر تلفن همراه براي برقراري تماس پس از قطع برق ترافيك شبكه مخابراتي را آنچنان بالا برد كه تقريباً عملكرد آن را مختل نمود. عدم وجود برق در برخي سايت هاي سلولي خدمات تلفن همراه خود مزيد بر علت شده و سبب ناموفق شدن بسياري از تماس ها كه قصد برقراري ارتباط از آن مسير را داشتند، گشته بود.
در اين ميان يكي از فناوري هاي بي سيم كه كماكان بي سروصدا به كار خود ادامه مي داد فناوري پيام هاي كوتاه متني بود. اين فناوري در بين كاربران جوان طرفداران زيادي دارد اما بزرگترها چندان با آن آشنا نبوده و علاقه نشان نمي دهند.
برخلاف تماس هاي تلفني صوتي، پيام هاي متني كوتاه زماني كه وارد شبكه مي شوند منتظر مي مانند تا بالاخره راه عبورشان از يك قسمت شبكه برقرار شود و بلافاصله منتقل مي گردند. پيدا كردن اين مسير عبور براي انتقال نيز چندان مشكل نيست چرا كه اطلاعات پيام هاي متني بسيار كوچك بوده و براي انتقال داده هاي خود، به پهناي باند بسيار اندكي نيازمند است.
اين روش براي برقراري تماس براي آن كه اطلاع دهيد كجا هستيد و در چه وضعيتي قرار داريد بسيار مؤثر است و به هنگام بروز بحران هايي اينچنين راهكار مناسبي براي اطلاع رساني و رفع نگراني خانواده ها به شمار مي آيد.
در شرايط پيش آمده در آمريكا برخي كاربران حداكثر بين ۵ تا ۱۰ ثانيه منتظر ماندند تا پيامشان منتقل شود اما تمامي اين پيام هاي متني با سلامت منتقل گرديد.
علاوه بر فناوري  پيام هاي كوتاه، وب نيز نقش مهمي در اين بحران به عهده داشت. لحظه اي كاربردهايي چون تجارت الكترونيك و تبادلات تجاري را فراموش كنيد يكي از بزرگترين مزاياي وب توانايي برقراري ارتباط با ديگران است. بسياري از شركت هاي بزرگ وكوچك از اين توانايي وب براي اطلاع رساني به كارمندان و مشتريان خود استفاده نمودند.
پس از قطع شدن برق بسياري از ساكنان شهرهاي خاموش توسط رايانه هاي كيفي خود و باتري آنها به سايت نيويورك مراجعه نموده و اخبار قطعي برق و سخنراني شهردار اين شهر را با سرعتي بين k ۵۶ تا k ۳۰۰ پي گيري كردند.

ماشين  حساب گوگل آرام و بي سروصدا آ مد
003710.jpg
در كشاكش رخدادهاي پر سروصدايي چون ظهور ويروس وحشتناك Blaster و خاموشي شهرهاي آمريكا يكي از جالب ترين امكانات و تجارب تازه سايت جستجوي گوگل از ديده ها نهان ماند.
قدرتمندترين موتور جستجوي اينترنت اعلام نمود كه يك ماشين حساب رياضي را به امكانات سرويس جستجوي خود افزوده است كه به كاربران اين امكان را مي دهد تا مسائل رياضي خود رامستقيماً در قسمت جستجوي گوگل وارد نمايند و سريعاً جواب آن را از گوگل بگيرند. ماشين  حساب گوگل طوري طراحي شده است كه علاوه بر اعداد، كلمات را نيز تشخيص مي دهد در نتيجه كاربر مي تواند به جاي نوشتن۸+7-4 عبارات ٍٍEight plus seven minus four يا ۸ plus7minus4 را وارد كادر جستجوي گوگل نمايد و در هر ۳ حالت جواب ۱۱ را بگيرد.
كاربر مي تواند عبارت رياضي خود را در كادر جستجوي گوگل در سايت اين موتور جستجو وارد كند و يا چنانچه از نوار ابزار گوگل استفاده مي كند آن را مستقيماً در مرورگر خود بنويسد و اگر از مرورگري استفاده مي كند كه نظير Mozilla يا Safari اپل موتور جستجوي داخل آن بر پايه گوگل مي باشد مسئله رياضي خود را در همان مرورگر از گوگل بپرسد.
پس از جستجوي جواب مسئله طرح شده، گوگل علاوه بر نمايش جواب مسئله اقدام به ارائه لينكي مي كند كه چنانچه كاربر قصد جستجو را داشته و هدفش طرح سؤال رياضي نبوده باشد بتواند از طريق آ ن جوا ب هاي جستجوي خود را بگيرد.
ماشين حساب گوگل علاوه بر انجام عمليات رياضي به مكالمات كاربر نيز پاسخ مي دهد. شايد يك آشپز بخواهد بداند كه يك چهارم فنجان چند قاشق چاي خوري است كه با وارد كردن عبارت Quarter cup in teaspoons جواب مي گيرد كه ۱ quarter US cup=12 US teaspoons يا هر يك چهارم فنجان در آمريكا برابر۱۲ قاشق چاي خوري آمريكايي است!
چنانچه نياز باشد تبديل واحدي صورت گيرد مثلاً يك مهندس بخواهد بداند ۱۵ ميليمتر چند اينچ است كافي است مسئله خود را براي گوگل چنين بازگو كند ۱۵mm in inches كه جواب مي گيرد:.15 millimeters = 0.59055 inches
ماشين حساب گوگل پا را از اين فراتر گذاشته و از رياضيات بيرون مي رود و برخي مسائل فيزيك را نيز پاسخ مي دهد و ثابت هاي فيزيكي چون جرم زمين (Mass of earth) شتاب جاذبه (G) و يا سرعت نور (Speed of light) را نيز مي شناسد.
به عنوان نمونه چنانچه كاربر بخواهد سرعت نور را بر مبناي واحد ميليمتر در ثانيه بداند با جستجوي عبارت Speed of light in mm/s پاسخ خود را كه حدود ۳۰۰ ميليارد است را دريافت مي كند.

دوربين ديجيتال ۸ مگا پيكسل سوني
دوربين هاي ديجيتال سوني به سطح تازه اي از وضوح تصويري دست پيدا كردند.
003715.jpg

شركت سوني با معرفي دوربين جديد خود كه سايبرشات مدل DSC-F828 نام دارد وضوح تصويري ۸ مگا پيكسل را عملاً تجربه نمود. در اين دوربين ديجيتال يك CCD جديد به كار رفته است. يك پردازنده تصويري و لنزهاي با كيفيت كارل زايس از ديگر امكانات اين دوربين به شمار مي آيند.
پيش بيني مي شود در ماه نوامبر اين دوربين با قيمتي حدود ۱۲۰۰ دلار وارد بازار شود. اين دوربين جديد در حقيقت نسل آينده  DSC-717 به شمار مي آيد كه يك دوربين ۵ مگا پيكسل بوده و با اقبال عمومي نسبتاً خوبي مواجه گشته است. هر دوي اين دوربين ها از لنزهاي مجهز استفاده مي كنند ولي F828 داراي يك بدنه سياه رنگ است و توان بيشتري دارد.
003725.jpg

اين دوربين مي تواند فايل هايي با فرمت RAW، TIFF و JPEG ذخيره كند. كارت هاي حافظه سوني، Compact Flash و IBM بر روي آن قابل نصب است. F828 داراي زوم نوري ۷X بوده و زوم ديجيتال آن ۱۴X مي باشد. زوم مكانيكي از ويژگي هاي جديد دوربين هاي سوني به شمار مي آيد.
CCD چهار رنگ اين دوربين قابليت هاي بيشتري را نسبت به CCD هاي سه رنگ پيشين ارائه مي دهد. علاوه بر سه شماي قرمز، سبز و آبي فيلتر جديد سوني يك فيلتر ديگر (emerald) نيز دارد كه به صورت نزديكي پاسخ چشم انسان را شبيه سازي مي كند.
سوني همچنين در حال ارتقاء تراشه تصويري خود مي باشد تا زمان پردازش تصوير را كاهش دهد و امكان عكسبرداري سريع و پشت سرهم را فراهم آورد.

موفقيت Opteron هشداري برايItanium
003720.jpg
پس از فروش خوب AMD به Cray و دولت چين، اكنون قرار است اين شركت ۳۳۰۰ تراشه Opteron خود را به دو ابررايانه  لابراتوار ملي Los Alamos بفروشد. تمامي اين موارد خبر از موفقيت طراحي اين تراشه جديد مي دهد. اين لابراتور آزمايشات هسته اي ايالات متحده را شبيه سازي مي كند.
۲۸۰۰ تراشه Opteron از اين تعداد در ابر رايانه كلاستر Lightning به كار خواهد رفت. قرار است اين ابررايانه در اكتبر سال ۲۰۰۳ آماده گردد. اين ابر رايانه با سرعت محاسباتي ۲/۱۱ ترافلاپ در برنامه هاي شبيه سازي هسته اي و محاسباتي پيشرفته سازمان ملي انرژي اتمي آمريكا به كار گرفته خواهد شد.
مابقي تراشه هاي Opteron در كلاستري با نام Orange به كار خواهند رفت.
بن ويليامز از بخش سرورها و ايستگاه هاي كاري AMD معتقد است پشتيباني خوب نرم افزاري صورت گرفته از معماري ۳۲ بيت و ۶۴ بيت تراشه Opteron فروش خوب آن را تضمين كرده است. وقتي لابراتوار LosAlmos از آن راضي باشد كاربران معمولي به مراتب راضي تر خواهند بود.
اين زنگ خطري براي تراشه هاي ايتانيوم ساخت شركت اينتل مي باشد. رويكرد صنايع بزرگ به تراشه Opteron و فروش خوب آن ايتانيوم را به فكر واداشته است. چنانچه ايتانيوم در اين بين شكست بخورد اينتل و HP متحمل ضرر سنگيني خواهند شد. البته اينتل در طي سال هاي گذشته بسياري از تجارب اين چنين را به سلامت پشت سر گذاشته است.

خبرهاي كوتاه
۵۰ هزارمشترك تهراني ريزمكالمات تلفني خودرااز اينترنت دريافت كردند
صورتحساب و ريز مكالمات بيش از ۵۰ هزار مشترك تلفن ثابت در تهران، از طريق سايت اينترنت ، اينترانت و پست الكترونيك ارسال شد.
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، ۱۰ هزار مشترك در اين استان، ريز مكالمات تلفن خود را از طريق سايت اينترنت و اينترانت و ۴۱ هزار مشترك ديگر اين خدمات را از طريق پست الكترونيك دريافت كرد ه اند.
بر اساس اين گزارش، متقاضيان مي توانند با مراجعه به مراكز تلفن محل اقامت خود و با ارايه نشاني پست الكترونيك و يا رمز عبور، ريز مكالمات خود را به صورت روزانه در سايت اينترنت شركت مخابرات به نشاني، بخش مشتركين، مشاهده كنند.
اين گزارش همچنين از راه اندازي مركز تلفن ۲۵۶ شماره اي منطقه  زردبند خبر داد و افزود: مركز تلفن از توابع شميرانات هم مسير با گلندوئك با پيش شماره ۵۵۶۲ راه اندازي شد.
003835.jpg

انبارهاي پرشده نينتندو
مايكروسافت كه در بازار بازي هاي رايانه اي سخت در رقابت با دو شركت نينتندو و سوني مي باشد با دريافت يك خبر تازه از نينتندو شوكه شد. خبر اين بود كه نينتندو خط توليد دستگاه بازي خود را متوقف نموده است.
نينتندو هدف از اين كار را به وجود آوردن فرصت براي رهايي از شر دستگاههاي انبار شده ذكر كرده است.
۵۰ ميليون دستگاه پلي استيشن ۲ در سراسر دنيا به فروش رسيده است حال آنكه فروش XBOX شركت مايكروسافت و مكعب بازي ساخت نينتندو هنوز از مرز ۱۰ ميليون نگذشته است.
مدير نينتندو يكي از دلايل اين امر را عدم ارائه بازي هاي مناسب براي مكعب بازي ذكر كرده است. او اعلام كرد كه به زودي دستگاه بازي جديدي توسط شركت نينتندو عرضه خواهد شد اما از دادن هرگونه جزئيات بيشتر امتناع ورزيد.

طرح سند دار كردن رايانه ها در مشهد
براي اولين بار در ايران اتحاديه رايانه مشهد اقدام به صدور سند رايانه مي كند. سند صادره شامل شماره سريال تمام قطعات موجود در سيستم بوده و مدرك مالكيت خريدار رايانه به شمار مي آيد. مهندس صادق خوش قلب طوسي رئيس اتحاديه رايانه مشهد ابراز اميدواري كرد كه با اجراي اين طرح حجم بالايي از شكايات كاهش يافته و از ادامه فعاليت فروشندگان غيرمجاز جلوگيري شود.
پس از اجراي طرح سنددار كردن سيستم هاي رايانه اي، خريد و فروش رايانه اي فاقد سند به كلي ممنوع خواهد بود. همچنين از اين پس با هر سند رايانه يك بيمه نامه اجباري سيستم صادر خواهد شد و فروشندگان موظف خواهند بود به  هنگام صدور سند نسبت به صدور بيمه نامه مربوطه اقدام كنند. برطرف نمودن مشكلات گارانتي و نظارت بر تعهدات شركت گارانتي دهنده از ديگر اهداف اين طرح مي باشد.

WWW.banitak.com
003845.jpg

اين سايت با هدف ايجاد يك بانك اطلاعاتي قدرتمند و طبقه بندي شده از نيازمنديهاي الكترونيكي راه اندازي شده است تا افراد بتوانند از داخل منزل و محل كار خود بدون واسطه آگهي هاي خود را درج نموده و به اطلاعات نيازمنديها دست يابند.
جستجوي هوشمند و مصور بودن آگهي ها به صورت آن  لاين و مديريت آگهي توسط آگهي دهنده از ويژگي هاي ممتاز اين سايت به شمار مي آيد.
بخش هاي مختلف اين سايت: نيازمنديها، راهنماي خدمات عمومي شهري، سينما، كتاب، هواشناسي و كارت تبريك الكترونيكي مي باشند.
آگهي هاي الكترونيكي در زمينه هاي املاك، خدمات و وسايل نقليه در بخش نيازمنديها قابل دسترسي است و در بخش راهنماي خدمات عمومي شهري اطلاعات جديد و به روز شده تهران و در مرحله بعدي شهرهاي ديگر در اختيار گذاشته مي شود.

افزايش فروش خطوط DSL
بازار جهاني خطوط اينترنتي DSL رشد بسيار چشمگيري داشته است. در دومين سه ماهه سال ۲۰۰۳ طبق آمارهاي ارائه شده توسط شركت گارتنر با توجه به بازار روبه رشد آسيا و آمريكاي جنوبي خطوط DSL  از بازار پررونقي بهره مند بوده اند.
با اين حال متوسط قيمت هر پورت DSL  از ۹/۹۵ دلار در سه ماهه اول به ۸۴ دلار در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۲ كاهش پيدا كرده است. در بازار تجهيزات DSL هزينه فاكتور بسيار تعيين كننده اي است. قيمت ها دائماً در حال تغيير مي باشند و ارائه دهندگان خدمات اينترنتي سعي در ارائه خدمات ارزان تر و با كيفيت تر دارند. علاوه بر نيم نگاه به آينده، پشتيباني خوب از خدمات فعلي از ديگر موارد قابل تأمل است.

شبكه مديريتي مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي آغاز به كار كرد
003865.jpg

قائم مقام رئيس مؤسسه استاندارد در طرح هاي تحقيقاتي و مطالعاتي گفت: با هدف شفاف سازي اطلاعات و اطلاع رساني به عموم مردم، مديران مياني و رده بالا و نيز كارمندان و كارشناسان، «شبكه مديريتي مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي» در آدرس WWW.isiri.org آغاز به كار كرد.
مهندس فرخ جباري وجود نداشتن اطلاعات عملكردي مؤسسه به صورت استاني، ستادي ، مدون، مستند و ON LINE را از جمله عواملي برشمرد كه سبب ايجاد شبكه مديريتي در كشور شده است.
قائم مقام رئيس مؤسسه استاندارد در طرح هاي تحقيقاتي و مطالعاتي، بهينه سازي و به روز كردن سيستم هاي موجود؛ راه اندازي، بسط و گسترش اتوماسيون اداري واحدها؛  كلينيك استاندارد؛ ايجاد يكپارچگي بين ادارات در شهرستان ها و اتصال آن به اينترنت؛ تحقيقات در زمينه IT  و طرح موتور جست وجوي استاندارد را از جمله برنامه هاي آتي مركز اطلاع رساني مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي برشمرد.

مبارزه با كپي  غيرقانوني  لوح فشرده  سي  دي  در چين
دولت  چين  مبارزه  با كپي  غيرقانوني سي  دي  هاي  حاوي برنامه هاي  رايانه اي  فيلم  هاي  سينمايي  و موسيقي  را آغاز كرد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه  بررسي ها نشان  مي  دهد ۹۰ درصد  سي دي هايي  كه  در بازار چين  عرضه  مي  شود به  صورت  غيرقانوني  تكثير شده  است.  خبرنگار العربيه  در گزارشي  گفت : در پي  گسترش  پديده  استفاده  غيرمجاز از آثار هنري  و كپي  غيرقانوني  سي  دي  هاي  حاوي  اينگونه  آثارٍ، دولت  چين اقدامات  شديدي  را عليه  شركتها و فروشگاههاي  تكثير و توزيع  اين  سي دي ها اتخاذ كرده  است . وي  افزود: هدف  از اين  اقدام  حفظ حقوق  صاحبان  برنامه هاي  رايانه اي  و پديد آورندگان  آثار هنري  و نشان  دادن  پايبندي  دولت  چين  به  قوانين جهاني  مربوط به  مالكيت  معنوي، شروط توافقنامه  تجارت  جهاني  است.  در ادامه  آمده  است:  صحنه  نابود سازي  سي  دي  هاي  غيرقانوني  عمق  مشكلي  را كه  رواج  اين  پديده  به  وجود آورده  است  نشان  مي دهد.

مذاكره براي  اجراي  پروژه  ماهواره  زهره  كماكان ادامه دارد
003850.jpg
وزير پست  و تلگراف  و تلفن  گفت : براي  اجراي  پروژه  ماهواره  زهره  ، علاوه  بر يك  شركت  روسي ، با برخي  شركت هاي  اروپايي  نيز در حال  مذاكره  هستيم .
«سيداحمد معتمدي» روز شنبه  در گفت  و گو با خبرنگاران  در اصفهان  تصريح كرد: مذاكرات  اوليه  با شركت  روسي  براي  اجراي  پروژه  ماهواره  زهره  بـه  سبب  عدم  پذيرش  برخي  درخواست ها و تضمين هاي  ايران  از سوي  شركت  روسي، نتيجه  بخش نبود ولي  در عين  حال  مذاكره  با اين  شركت  روسي  هنوز منتفي  نشده  است .
وي  گفت: به  دليل  پاره اي  از مشكلات  از جمله  وجود تحريم هاي  اقتصادي  ، طرح ماهواره  زهره  طولاني  شده  است  ولي  در عين  حال  اجراي  اين  پروژه  بــايد متضمن منافع  ملي  ايران  از جهت  فني  و اقتصادي  باشد.
معتمدي  افزود: علاوه  بر پروژه  ماهواره  زهره ، پروژه  تحقيقاتي ماهواره  مصباح  با همكاري  مشترك  وزارتخانه هاي  پست  و تلگراف  و تلفن  و علوم ، تحقيقات  و فناوري  و يك  شركت  مشاور ايتاليايي  در دست  اجراست .
وي  در بخشي  ديگر از اين  گفت وگو اضافه  كرد: اولويت  كنوني اين  وزارتخانه ،انجام  تعهدات  قبلي  در بخش  تلفن  همراه  است  و در سال جاري  تنها در صورت  ورود و نصب  تجهيزات  جديد، ثبت  نام  براي  تلفن  همراه  انجام  خواهد شد.
معتمدي  افزود: برنامه ريزي هاي  لازم  براي  نصب  و بهره  برداري  از تجهيزات  جديد تلفن  همراه  در كشور انجام  شده  است  و در صورت  راه  اندازي  اپراتور دوم ، افزايش تعداد تلفن هاي  همراه  به  ۱۰ميليون  شماره  تا سال  آينده ، دور از دسترس  نيست .
وي  افزود : هدف  دولت  به  روز كردن  واگذاري  تلفن  در كشور است  و بدين  سبب استفاده  از خدمات  بخش  غيردولتي  و نيز سرمايه گذاري  خارجي  را در دستـور كار خود قرار داده ايم .
اين  مقام  مسئول  گفت : هم  اكنون  با وجود گراني  تعرفه  تلفن  همراه  در كـشور، نرخ  مكالمات  اين  تلفن  در مقايسه  با ساير كشورها ارزان  تر است  ، ولـي  در بخش  تلفن هاي  اعتباري  ، هزينه  خط تلفن  كمتر از هزينه  مكالمات  است .
وي  افزود: امكانات  كشور در بخش  اينترنت  كمتر از نيازهاست  و بايد اين  بخش در مقايسه  با ساير بخش هاي  مخابراتي  كشور فعال تر باشد.
به گفته  وي  هم  اكنون  مجوز فعاليت  براي  ۳۰۰ شركت  خدمات  اينترنتي  «آي  ، اس ، پي»  و نيز۲۰ شركت  «آي  ، سي  ، پي» واگذار شده  و دولت  با كاهش  نـرخ  و اعطاي  وام  از فعاليت  و توسعه  اين  شركت ها حمايت  مي كند.

روشي  جديد براي  تحليل  اسكن  تومورها
003860.jpg
پژوهشگران  روش  نويني  را براي  تحليل  اسكن  تومورها ابداع  كرده اند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي   بي  بي  سي، يك  پژوهشگر رايانه  كه  با توموري  در مغز خود در جدال  بوده  است، سيستم  جديدي  را براي  تحليل  اسكن  تغييرات جزيي  بافتها ابداع  كرده  است  .
گريگ  لنسستر مي گويد: نرم افزار سي  دي  اس  كه  وي  طراحي  كرده  است  مي تواند راديولوژيستها را در تعيين  ميزان  رشد سلولهاي سرطاني  ياري رساند، هر چند اين  تغييرات  جزيي  باشند. فعلا كارشناسان  با چشم  غيرمسلح  در اسكن  ها تفاوتها و تغييرات  سلولي  را در بيماران  سرطاني  دنبال  مي  كنند.در سيستم  جديد كه  لنسستر همراه  با گروهي  از محققان  آزمايشگاه  مهندسي  وزارت  انرژي  آمريكا آن  را طراحي  كرده اند رايانه  جزيي ترين  تفاوت هاي  بين  دو تصوير مشابه  را شناسايي  مي كند و آن  را روي  صفحه  نمايش  مي آورد.
اين  سيستم  از فناوري  شناخته  شده اي  تحت  عنوان  فليپ  فلاپ  استفاده  مي كند كه  طي  آن  جاي  دو تصوير به سرعت  با يكديگر عوض  مي شود. بدين  منظور تصاوير بايد هم  راستا شوند و براي  تهيه  آنها نيز از دوربين  غيرمتحرك  استفاده  شود. اين  سيستم  پس  از آزمايش  روانه  بازار خواهد شد. البته  فعلا در علم  پزشكي  غيركاربردي  خواهد بود، زيرا پزشكان  ممكن  است  تصاويري  را تحليل  كنند كه  در فواصل  شش  ماه  يا بيشتر تهيه  شده اند. اين  سيستم  در پزشكي  قانوني  و تحقيقات  زيست  محيطي  نيز كاربرد دارد.

ربات هاي نپالي در رقابتي آسيايي
003855.jpg
دانشجويان نپالي قصد دارند تا با شش ربات ساخت خود در يك رقابت بين المللي كه قرار است از روز دوم شهريور ماه در بانكوك آغاز شود، شركت نمايند. اين رقابت با حضور ۲۵ تيم آسيايي برگزار خواهد شد. سه دانشجوي حاضر در اين رقابت ها از دانشجويان دانشگاه مهندسي Pulchowk كشور نپال مي باشند. از بين شش ربات اين تيم، پنج ربات اتوماتيك بوده و يك ربات شبه اتوماتيك است. آنها اميدوارند كه به فينال راه پيدا كنند. در اين رقابت ها ربات ها به انجام بازي اي شبيه بسكتبال خواهند پرداخت.

سامانه  جلوگيري  از برخورد هواپيماها با موانع  ساخته  شد
شركت هاي  توليدكننده  تجهيزات  هوانوردي  «ايرباس» و «هانيول » سامانه  جديدي  طراحي  كرده اند كه  از برخورد هواپيماها با موانع  جلوگيري  مي كند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از «نيويورك »، اين  سامانه ، تجهيزات  اخطاردهنده  مرسوم  فعلي  را به  رايانه هاي  كابين  خلبان  مرتبط مي كند.
نشريه  «وال  استريت  ژورنال» در شماره  اخير خود نوشت  كه  آزمايش هاي  انجام  گرفته  در مورد سامانه  جديد نتايج  اميدواركننده اي  به  همراه  داشته  است، اما با اين  وجود ايده  قرار گرفتن  هواپيما تحت  كنترل  كامل رايانه  موجب  نگراني  برخي  افراد شده  است .
شركت هاي  «ايرباس» و «هانيول » از سالها قبل  براي  توسعه  سامانه  كنترل خودكار هواپيماها تلاش  مي كنند و اين  مطالعات  پس  از بروز وقايع  هواپيما ربايي  در روز يازدهم  ماه  سپتامبر سال  ۲۰۰۱ شدت  بيشتري  گرفته  است .
نمونه  اوليه  اين  سامانه  كه  از برخورد هواپيما با موانعي  از قبيل  كوه جلوگيري  مي كند و مانع  از سوءاستفاده  از هواپيماها توسط هواپيما ربايان  مي شود در يك  هواپيماي  كوچك  با موفقيت  آزمايش  شده  است .
اين  سامانه  به  گونه اي  طراحي  شده  كه  در هنگام  عدم  توجه  خلبان  به هشدارهاي  احتمال  برخورد با موانع ، رايانه  كنترل  هواپيما را به  طور كامل از دست  خلبان  خارج  كرده  و براي  جلوگيري  از برخورد، جهت  حركت  هواپيما را تغيير مي دهد.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |