شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۴۵- Aug, 23, 2003
دويدن براي فتح جهان
آغاز مسابقه هاي دو و ميداني قهرماني جهان
س - قليچ خاني: ميليونها انسان، از كودك و نوجوان گرفته تا بزرگسال، در سرتاسر جهان به دويدن مشغولند.
007265.jpg

جاده ها، اراضي جنگلي و دشتهاي مصفا و تپه ها، ماهواره ها و بالاخره پيست هاي ورزشگاه ها به اشغال دونده هاي آماتور و حرفه اي درآمده اند.
هر كس به منظوري كفش دو پوشيده، يكي براي سلامتي و آمادگي جسماني مي دود و ديگري براي حضور در ميادين مسابقه، يكي در جستجوي تناسب اندام است و ديگري مي خواهد با ثبت ركوردهاي بهتر، از نرده بام و سكوهاي قهرماني بالا برود.
با آنكه دويدن، پريدن وپرتاب كردن از زمره فعاليت هاي طبيعي انسان بشمار مي رود، پرداختن بيش از حد تفنن به آن به ويژه تجلي اين ورزش در ميدان رقابت ما مستلزم استفاده از پيچيده ترين ابزار و اطلاعات علمي است. دو وميداني ورزش پيچيده اي است و حقيقتي است كه در جمع ورزشهاي موجود دنيا، ورزشي به اندازه دو و ميداني علم را در خدمت نگرفته است.
هزاران دانشمند در سرتاسر جهان و بخصوص در كشورهاي مترقي در لابراتوارها سرگرم پژوهش اند. صدها مؤسسه و آكادمي با بكارگرفتن آخرين يافته هاي علمي به خدمت اين ورزش درآمده اند، تا بي نهايتي امكانات جسماني انسان را به نمايش بگذارند.
در اين شرايط، لازمه پيشرفت هر علاقه مند به اين ورزش علم و اطلاع كافي از مسائل فني - علمي، حاكم بر آن است. بدون اطلاع دقيق از علم تغذيه، بدون احاطه به دانش فيزيولوژي و حركت شناسي و بدون بهره مندي از مربيان آگاه و برنامه هاي حساب شده تمريني، حاصل هر تلاشي جز اتلاف وقت و به دور ماندن از امكانات بالقوه جسماني نيست. و حالا رقابتهاي دو و ميداني قهرماني جهان بهترين ميدان براي نمايش اين علم پيشرفته است و بهترين مكان براي ما كه كسب تجربه كنيم.
امروز دويدن براي فتح جهان آغاز مي شود و دنيا را تب دو و ميداني فرا مي گيرد.
نهمين  دوره  مسابقات  دووميداني  قهرماني  جهان  از تاريخ  ۳۱- ۲۳ اوت  (۹- ۱شهريور) در پاريس  برگزار مي شود و اين  بار نيز چشم ها در انتظارند ببينندآيا اين  مسابقات  هم  همچون  دوره هاي  گذشته  شاهد حضور نوستارگان  جديد بخصوص  در دوهاي  سرعت  خواهد بود يا خير . اين  دوره  از مسابقات  دووميداني  قهرماني  جهان  در بيستمين  دوره  شاهد حضور نام هاي آشناي  دووميداني  است  اما تعجب  برانگيزترين  نكته  غيبت  ماريون  جونز دونده  آمريكائي  و قهرمان دوره  پيشين  دوي  ۱۰۰ متر زنان  است  .
اين  دونده  دو ماه  پيش  صاحب  فرزند شد و به  همين  علت  در اين  مسابقات حضور ندارد .
007295.jpg

همسرش  تيم  مونتگمري  صاحب  عنوان  قهرماني  دوهاي  ۲۰۰ متر و امدادي  ۴ در ۱۰۰ متر مردان  در مسابقات  حاضر خواهد بود.
موريس  گرين  صاحب  عنوان  قهرماني  دوي  ۱۰۰ متر مردان  جهان  از سال  ۱۹۹۷و قهرمان  بازيهاي  المپيك  در همين  ماده  گرچه  ديگر در اوج  قدرت  قرار ندارداما بازهم  از نام هاي  شناخته  شده  مسابقات  است  .
از ستارگان  نوظهور مسابقات  در قسمت  زنان  چاندرا استوروپ  از باهاماس كلي  وات  از آمريكا و ژانا بلاك  از اوكراين  (كه  از مقامش  دفاع  خواهد كرد) ،كريستين  آرون  از فرانسه  و اكاترينا تانو از يونان  هستند .
در ساير ماده ها هم  انتظار تغيير صاحبان  مدال  مي رود .
در دوي  ۱۰ هزار متر ديگر انتظار درخشش  سلطان  بلامنازع  اين  ماده  يعني هايله  گبرسيلاسي  از اتيوپي  نمي رود.
اين  قهرمان  پير بعد از افتخارآفريني  در كسب  دو بار مقام  قهرماني  المپيك  و چهار بار قهرماني  جهان  پا به  سن  گذاشته  و ديگر وضعيت  يك  ورزشكار صاحب  ادعا را در ميدان  رقابت ندارد .
زنگ  خطر براي  اين  قهرمان  در دوره  قبلي  مسابقات  دو وميداني قهرماني  جهان  در سال  ۲۰۰۱ زده  شد و او در اين  ماده  به  كسب  مقام  سوم  اكتفاكرد .
در قسمت  زنان  گابريل  ژابو از روماني  صاحب  سه  مدال  طلاي  المپيك  و سه عنوان  قهرماني  جهان  در دوهاي  ۱۵۰۰ متر و ۵۰۰۰ متر در سايه  درخشش  ثرياآيهان  دونده  ترك  در همين  ماده  موفقيت  خود را در خطر مي بيند.
استيسي  دراگيلا قهرمان  پرش  با نيزه  زنان  از آمريكا كه  از سال  ۱۹۹۹ ازسال  ورود اين  ماده  در قسمت  زنان  به  مسابقات  قهرماني  جهان  قهرمان  بلامنازع آن  است ، خطر كهولت  سن  او را تهديد مي كند و ستارگان  جوان  نظير اسوتلانافوفانووا از روسيه  و النا ايسينبايه  وا هردو از روسيه  تهديد جدي  براي  اوخواهند بود.
هشام  الغروج  دونده  مراكشي  كه  از سال  ۱۹۹۷ قهرمان  دوي  ۱۵۰۰ مترمسابقات  است  اين  بار مي خواهد بخت  خود را در همين  ماده  و در دوي  ۵۰۰۰متر بيازمايد.
ايوان  پدروسوي  كوبائي  و صاحب  چهار عنوان  قهرماني  در پرش  طول  ، آلن جانسون  در دوي  ۱۱۰ متر بامانع  و توماس  دووراك  در دهگانه  از چك  هم  ازديگر نام  آوران  حاضر در رقابتها خواهند بود.
۷۰ ورزشكار فرانسوي  اين  بار درخانه  خود محكوم  به  موفقيت  هستند.
ماري  ژوزه  پرك  قهرمان  نام  آور زنان  و دريس  معززي  صاحب  مدال  برنز دوي  ۵۰۰۰متر ادمونتون  و قهرمان  دوي  ۱۵۰۰ متر داخل  سالن  جهان  از غايبين  بزرگ فرانسوي  مسابقات  هستند .
پاريس  نامزد ميزباني  بازيهاي  المپيك  سال  ۲۰۱۲ نيزهست  و برگزاري موفق  مسابقات  دو وميداني  قهرماني  جهان  چه  از حيث  ورزشي  و چه  از لحاظ برگزاري  حائز اهميت  حياتي  براي  اين  شهر است  .
كميته  بين المللي  المپيك  هم بدقت  اين  مسابقات  را زير ذره بين  قرار خواهد داد.
فرانسه  در سال  ۱۹۹۸ به  خوبي  از عهده  برگزاري  مسابقات  فوتبال  جام جهاني  برآمد .
احسان مهاجر شجاعي نماينده ايران در رقابتهاي جهاني
از سوي فدراسيون جهاني دووميدانٍي به كشورهايي كه جايگاه بالايي در دووميداني جهان ندارند تنها يك سهيمه داده مي شود كه از طرف فدراسيون دووميداني ايران احسان مهاجرشجاعي قهرمان دو ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر ايران در اين رقابتها شركت مي كند.
احسان مهاجر شجاعي يكي از جواناني است كه مدارج ترقي را گام به گام طي كرده و هم اكنون اميد مي رود كه احسان در هر دو ماده ركورد ايران را جابه جا كند.
او بلافاصله پس از حضور در رقابتهاي دووميداني قهرماني جهان راهي بازيهاي آسيايي فيليپين خواهد شد.
احسان مهاجر شجاعي يكي از اميدهاي ايران براي كسب مدال در مسابقات آسيايي است.

الكساندر پوپوف نابغه شناي جهان
007310.jpg
بهرام توكلي- الكساندر پوپوف Alexander PoPov متولد ۱۶ نوامبر ۱۹۷۱ در شهر Sverdlovsk روسيه يكي از نوابغ ورزش شنا در جهان است. ورزشكاري محبوب در روسيه كه در ۳۱ سالگي در مسابقات شناي قهرماني جهان در سه رشته ۵۰ و ۱۰۰ و ۱۰۰*۴ متر آزاد مدال طلا را به دست آورد و بدين ترتيب ثابت نمود كه هنوز در شرايط عالي آمادگي قرار دارد. الكساندر از ۸ سالگي شنا را فرا گرفت و خيلي زود شيفته اين ورزش گرديد. از سال ۱۹۹۰ كه تحت نظر يكي از بهترين مربيان شناي روسيه يعني گنادي تروتسلي در استراليا قرار گرفت روزانه ۶ ساعت تمرين نمود، آن هم در انستيتو ورزش گامبرا. تا سال ۱۹۹۳ بين ۸۰ تا ۹۰ كيلومتر در طول هفته شنا مي كرد. تمريناتي سخت و طاقت فرسا. اما همين تمرينات از او شناگري ساخت كه حتي در ۳۱ سالگي بر روي سكوي قهرماني قرار گرفت. او در باشگاه مسكو عضويت دارد و از ۲۰ سالگي در مسابقات معتبر جهان حضور يافت. در سال ۱۹۹۱ در مسابقات قهرماني اروپا در ۱۰۰ متر آزاد مقام اول را به دست آورد. سپس در المپيك ۱۹۹۲ بارسلون در دو رشته ۵۰ و ۱۰۰ متر آزاد دو مدال طلا به دست آورد. در المپيك ۱۹۹۶ آتلانتا بار ديگر قهرماني خود را تكرار كرد. ليكن در سومين بار حضور در المپيك ۲۰۰۰ سيدني زماني كه ۲۸ ساله بود نتايج خوبي به دست نياورد و فقط در ۱۰۰ متر آزاد دوم شد.
يكي از دلايل اين عدم موفقيت برمي گردد به حادثه اي كه براي او پيش آمد. زماني كه در سال ۱۹۹۶ بعد از مسابقات المپيك آتلانتا در مسكو از جشن تولدش به همراه دوستانش برمي گشته با يك دكه هندوانه فروشي تصادف مي كند كه در اين حادثه به كليه، معده و شش هاي او صدمه زيادي وارد مي شود به صورتي كه براي مدتي در بيمارستان شهر مسكو بستري شد. در واقع به دليل همين ناراحتي بود كه او به يكباره نزول نمود تا اينكه مجدداً با تلاش فراوان به مرز آمادگي لازم جهت حضور در مسابقات رسيد. اما با كسب ۳ مدال طلا در بارسلون اسپانيا بار ديگر توان خود را به نمايش گذاشت و در ۳۱ سالگي ملقب به «تزار الكساندر پوپوف» شد. او در حال حاضر ركورددار جهان در شناي ۵۰ متر آزاد در استخر مسافت بلند(طول ۵۰ متر) و ركورد دار شناي ۱۰۰ متر آزاد در استخر مسافت كوتاه (طول ۲۵ متر) است. پوپوف با ۲ متر بلندي قامت از محبوبيت زيادي در كشورش برخوردار است. او را به نام «مرد يخي» نيز مي نامند، اما لقب اصلي او «ساشا» است. كه به اين نام شهره روسيه است. او ازدواج نموده و همسرش كه او نيز شناگر تيم ملي دختران روسيه است Daria Shmeleyva نام دارد. حاصل اين ازدواج ولادمير ۶ ساله است. الكساندر در بين ورزشكاران مطرح جهان به سرگئي  بوبكا به دليل تداوم دوران قهرماني علاقه مفرطي دارد.

سايه روشن ورزش
حركت سنجيده بسكتبال
007280.jpg

علي شاكري-بسكتبال چه خوب و سنجيده در پي تصحيح اشتباهات و يا كامل كردن قوانين گذشته اش برآمده است. حركت هاي اخير بسكتبال در جهت رفع نواقص همه را به آينده  اين ورزش اميدوار ساخته است و پختگي كاملاً  در ذره ذره تصميمات كادر اجرايي آن به چشم مي خورد. به دنبال افزوده شدن موارد جديد در برگزاري مسابقات باشگاهي امسال، كميته داوران اين فدراسيون به سرپرستي حسن نوربخش هم ابتكار به خرج داد و قرار است به هنگام برپايي سمينار داوري طي روزهاي ۲۰ و ۲۱ شهريور ماه در تهران، فيلم بازيهاي ليگ برتر را در سال گذشته به نمايش در آورد.
اين حركت در راستاي هماهنگي در قضاوتها صورت مي پذيرد و مسئولان برپايي سمينار داوري مي كوشند تا با پخش چند فيلم خارجي و مسابقات جوانان جهان به نوعي با قياس داوري ها ،حاضرين را با چگونگي اجراي آخرين قوانين آشنا سازند.
حرف منطقي
007290.jpg

مسئولان تيم بسكتبال صبا باتري قهرمان جام حذفي تهران با فعاليت سرمربي جوان اين تيم مهران شاهين طبع با تيم ملي بزرگسالان مخالفت كردند. در وهله نخست اين طور استنباط مي شود كه چرا بايد مسئولان يك باشگاه در راه اعتلاي بسكتبال كشور سنگ اندازي و مخالفت كنند، اما هنگامي كه رامين طهماسبي مدير تيم بسكتبال صبا باتري دليل اين مخالفت را ناشي از عدم هماهنگي فدراسيون با باشگاه ذكر مي كند، با شنيدن اين حرف منطقي، همه حق را به باشگاه معترض مي دهند. طبيعي است كه مسئولان فدراسيون براي به خدمت گرفتن يك مربي كه با يك تيم باشگاهي طرف قرارداد است مي بايد از راه قانوني وارد شوند تا مبادا در ميانه راه دچار مشكل شوند. كاري كه عنايت آتشي پس از نشست با طهماسبي وعده آن را در دوره هاي بعدي داده است.
همدوشي ورزش و هنر در پاسداشت دو رويداد
007300.jpg

پيكار تماشايي واليبال بين خبرنگاران و هنرمندان با وجود آن كه بيشتر جنبه «سمبليك» داشت ناخواسته شكل و شمايل يك بازي رسمي و رقابت سخت را به خود گرفت تا جايي كه چهار هزار تماشاگر دوستدار ورزش و هنر قادر به دل كندن و ترك سالن شهيد افراسيابي نشدند.
اين ديدار اگر چه با افزوده شدن مجيد اسكويي و بهمن سلطاني (واليباليست هاي نام آشناي ديروز كشور) كه مسئوليت هدايت اين تيم را داشتند با برتري ظاهري سه بر دو اين تيم به پايان رسيد، اما واقعيت آن كه مضامين انساني اين حركت و همدوشي ورزش و هنر در گراميداشت سالروز ورود آزادگان و هفته انتقال خون بر ساير زواياي حاكم بر اين بازي مي چربيد و اشك شوق را بر چشمان تماشاگران حاضر در سالن جاري ساخت.
استقبال مردم و بي تابي آنان از اين بازي به گونه اي بود كه برنامه مقدماتي تدارك ديده شده از سوي برگزار كنندگان لغو و با آمدن اعضاي دو تيم در ميدان آرامش به سالن برگشت.
007305.jpg

در تيم هنرمندان نفراتي چون محمدرضا گلزار، امين حيايي، حبيب الهياري، رامبد شكرآبي، بهزاد محمدي، پويا اميني، بهمن سلطاني، مجيد اسكويي و ... بازي كردند و تيم خبرنگاران واليبال را هم جمشيد حميدي،  جواد محتشميان، فريدون موسوي، مرتضي زبردست، سيف الله ترابي، امير تلوكيان، علي شاكري، خسرو كفيلي و حميد موحدي به سرمربيگري پرويز كاظمي تشكيل مي دادند.
اين ديدار را كه عوايد بليت فروشي آن به كارهاي خيريه اختصاص يافت، فرهاد شاهميري و نادر انصاري قضاوت كردند.
مقطعي حساس
007270.jpg

واليبال كشورمان از امروز پس از ماهها تلاش به استقبال دو رويداد بزرگ مي رود. شايد در تاريخ هفتاد ساله واليبال ايران، در هيچ دوره اي اين ورزش چنين مقطع حساسي نداشته است.
«حسن منصوري» مربي مازني تيم ملي بزرگسالان كه در كنار عباس برقي نقش دو دستيار ايراني «پارك كي ون» سرمربي كره اي را ايفا مي كند در اين باره مي گويد: « خيلي ها براي سربلندي واليبال ايران و تيم هاي جوانان و بزرگسالان در ماههاي اخير تلاش كرده اند، اما بي ترديد بيشترين زحمت را «يزداني خرم»  رئيس فدراسيون واليبال متحمل شد كه تا پاسي از شب به رتق و فتق مشكلات اين دو تيم پرداخت و از اين بابت هيچ كم و كسري نگذاشت.»
وي با اشاره به اين مطلب گفت: اميدوارم كه يكي از دو تيم بزرگسالان و جوانان با كسب نتيجه مطلوب بتوانند خستگي را از تن سكاندار خستگي ناپذير واليبال بزدايند.

آشنايي با باشگاه هاي ايتاليا
مودنا
007275.jpg
سال تأسيس: ۱۹۱۲
نام رسمي: مودنا فوتبال كلاپ
اسامي مستعار: جيالوبلو(زردها و آبي قناري ها)
رئيس باشگاه: ماسيمومونتا نيايي
مدير باشگاه فوتبال: پوريو ماسكلا
سرمربي: آلبرتو مالزاني
آدرس سايت: WWW.Modenafc.net
استاديوم اختصاصي: آلبرتو براگليا(۱۴ هزار نفر)
زمين تمرين: زلوچي
لباس اصلي: پيراهن زرد با حاشيه آبي
ركوردهاي باشگاه
بهترين گلزن تمام دوران: فرانچسكو پرينگو(۲۸ گل)
باسابقه ترين بازيكن: دناتوبرايلي(۱۵۶ بازي)
باسابقه ترين ملي پوش: جوزپه فور ليوه سي(۲۰ بازي ملي)
مقام فصل پيش: پانزدهم
پيش بيني مقام اين فصل: بين دوازدهم تا پانزدهم
اولين بازي اين فصل: با اينترميلان در خارج از خانه
بازيكنان تازه وارد:
آلگرتي، كورنت، موزيچ، روسي(هافبك، كومو)، استليني(مدافع- كومو) و تالدو (مهاجم- كومو)
بازيكنان خارج شده: 
كولوچي(برشا)، فراري(آلبينولفه)، مورتي(پارما)، اسكولي(كيه وو) و زامبوني(ناپولي)
اهداف خريد:
آمائوري(مهاجم- كيه وو)، آموروسو(مهاجم- كومو)، جامبريني(مدافع- بولونيا)، مينيرو(مهاجم- پالرمو)، مونتانو(هافبك- پارما)، سويليا(مدافع- پارما) و ايتاليانو(هافبك- ورونا).
روز فراموش نشدني براي قناري ها
۵ مه سال ۲۰۰۳ يك روز بيادماندني و تاريخي براي تيم مودنا به شمار مي آيد. دريك بازي طاقت فرسا اين تيم مقابل برشا به تساوي دو بر سه رسيد تا با همين نتيجه اين تيم در سري A باقي بماند. بازيكنان زردپوش مودنا گويا در فينال اروپا به موفقيت دست يافته اند. مربي اين تيم بر دوش بازيكنان دور استاديوم البرتو براگليا دور افتخار را مي زند. طرفداران مودنا نيز اين جشن بزرگ را به خيابانها مي كشند و تا پاسي از شب كارناوال هاي شب در بزرگراه ها و خيابانهاي مختلف راه مي افتد.
براي مودنا بسيار سخت بود كه بعد از صعود در سال ۲۰۰۲ به سري A و تنها يك فصل بازي در سري A به دسته دوم برود.
اين تيم عليرغم شايستگي هاي مربي اين تيم جياني دبيازي براي اين فصل آلبرتو مالهزاني را به خدمت گرفت.
اين حركت خشم هواداران مودنا را برانگيخت اما هيأت مديره تصميم خود را گرفته بود. مودنا براي اولين بار در سال ۱۹۳۰ به رقابت هاي سري A صعود كرد. مودنا در اولين ديدارش در اين فصل بايد به مصاف اينتر برود بازي سختي كه در آغاز فصل براي مودناي كوچك كمي دشوار است. مودنا فصل پيش در هر دو بازي رفت و برگشت بازي را به حريف واگذار كرد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سياست
علم
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |