يكشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۰ - Sep.7, 2003
عضو شوراي شهر خبر داد:
فعاليت ۷۰ هزار واحد صنفي آلاينده در تهران
گروه شهري: مهندس واعظي آشتياني در گفت و گو با خبرنگار ايسنا، تهران را داراي ۴۰۰ هزار واحد صنفي دانست و افزود: در حال حاضر ۸۰ هزار واحد آلاينده و مزاحم در تهران وجود دارد كه ۱۰ درصد از آنها به بيرون از محدوده شهر منتقل شده و انتقال مابقي ( بيش از ۷۰ هزار واحد )نيز نيازمند برنامه ريزي و زمان است.
وي اين واحدها را داراي شاكيان خصوصي دانست و اظهار داشت: واحدهاي آلاينده و مزاحم توسط مردم و نيروها و ضابطين شهرداري، شناسايي و به كميسيون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري معرفي مي شوند.
مهندس آشتياني، ارائه رهنمود و راهكار موقت توسط كارشناس كميسيون و سپس انتقال به خارج از شهر در صورت عدم توجه به اين رهنمودها را از راه هاي برخورد كميسيون با واحدهاي آلاينده خواند و بيان كرد: سازمان حفاظت محيط زيست نيز بايد با اعمال قانون و رفتاري يكسان ميان واحدهاي آلاينده و مزاحم بخش خصوصي و دولتي، آنها را به شعاع ۱۲۰ كيلومتري تهران منتقل كند.
وي سرمايه گذاري در كارخانه هاي جاده كرج را منطقي ندانست و تصريح كرد: به دليل اينكه جهت وزش باد در تهران از غرب به شرق است، مواد آلاينده اين كارخانه هاي باعث افزايش آلودگي شهر مي شود، لذا حاشيه تهران بايد با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست، شهرداري تهران و قوه قضاييه از آلودگي ها پاك شود.
وي با اشاره به اجراي طرح مطالعاتي جهت انتقال واحدهاي آلاينده و مزاحم به خارج از شهر گفت: در حال حاضر معاونت خدمات شهري شهرداري تهران به دنبال مكان يابي شهركهايي براي انتقال واحدهاي آلاينده و مزاحم به خارج از شهر است، كه در نظر گرفتن امكانات رفاهي همچون راه ارتباطي، آب، برق، تلفن و... باعث تشويق و سرعت بخشي به اين امر مي شود.

زيان صد ميليارد ريالي عدم رعايت ساعت تحويل زباله
013190.jpg
در شرايطي كه شهروندان از نحوه رفت و روب شهر و جمع آوري زباله، گلايه دارند، مديريت شهري بر اين باور است كه شهروندان با مشاركت عملي و توجه به توصيه هاي شهرداري، مي توانند از شهري پاك، سرسبز و توسعه يافته برخوردار شوند.
به باور بسياري از شهروندان، چندي است كه كيفيت و كميت خدمات شهرداري در خصوص جمع آوري زباله دچار افت شديد شده است .
برخي شهروندان در اين باره مي گويند: متأسفانه نيروهاي خدماتي پيمانكاران شهرداري، نسبت به جمع آوري زباله اهتمام ضروري نمي ورزند و به نظر مي رسد دچار نوعي بي انگيزگي شدند و نتيجه چنين ذهنيتي موجب ماندگاري زباله در مقابل منازل، سركوچه ها و خيابانها و پخش شدن بخشي از زباله ها در سطح شهر شده است.
به هر روي شهروندان خواستار دقت عمل شهرداري در خصوص جمع آوري زباله و رفت و روب شهر هستند.
يك مقام مسئول در شهرداري تهران مي گويد: متأسفانه به دليل عدم توجه برخي شهروندان به توصيه هاي شهرداري، هزينه جمع آوري زباله و رفت و روب شهر با تحمل هزينه اي سنگين و غير متعارف انجام مي شود.
مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران در اين باره مي گويد: به علت رعايت نشدن ساعت تحويل زباله در موعد مقرر در شهر، شهرداري تهران هر سال علاوه بر هزينه ثابت جمع آوري و انتقال زباله ۱۰ ميليارد تومان اعتبار صرف اين كار مي كند.
مهندس كاظم پور دهكردي مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران همچنين گفت: هر سال در تهران شهرداري براي جمع آوري، انتقال و دفن زباله ۳۰ ميليارد تومان هزينه مي كند كه يك سوم اين رقم ناشي از تخليه نابهنگام زباله از واحدهاي مسكوني در شهر است كه چنانچه شهروندان زباله هاي توليدي خود را سرساعت مقرر شبانه در جلو واحدهاي مسكوني قرار دهند هر سال ۱۰ ميليارد تومان در هزينه جمع آوري زباله صرفه جويي خواهد شد. مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران فرهنگ سازي و آگاه سازي عمومي را براي ارتقاي فرهنگ شهرنشيني يك ضرورت دانست و گفت: شهرداري پيش از آنكه بخواهد توپ را به زمين شهروندان بيندازد و شهروندان را در افزايش هزينه جمع آوري زباله مقصر بداند مي پذيرد كه طي سالهاي گذشته در رابطه با آگاه سازي عمومي فعاليت چشمگيري صورت نگرفته است و آنچه امروز در معابر شهري به چشم مي خورد، بيش و پيش از آنكه شخص و يا ارگاني را نشانه رود، كاهش اطلاع رساني و ارتباط با واسطه شهرداري با شهروندان را نشان مي دهند.
مهندس كاظم پور دهكردي سياست بنيادين شهرداري براي بسامان كردن فعاليت هاي خدمات شهري را جلب مشاركت شهروندان اعلام كرد و گفت: اگر شهروندان همكاري و مشاركت جدي با شهرداري داشته باشند و تنها در مورد انتقال زباله از واحد مسكوني به خودروهاي حمل زباله شهرداري در ساعت مشخص (۲۱) اقدام كنند هر سال شهرداري ۱۰ ميليارد تومان صرفه جويي در هزينه دارد كه از ناحيه اين صرفه جويي ضمن آنكه بهداشت محيط و منظر شهر از آسيب هاي مخاطره آميز مصون مي ماند به لحاظ اقتصادي اين امكان براي مديران شهري فراهم مي شود كه درآمد حاصل از اين صرفه جويي را صرف ساخت مجموعه هاي ورزشي، بوستان هاي محلي، كاشت گونه هاي گياهي و مجتمع هاي فرهنگي كند.
مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران در پايان با پذيرش اينكه جمع آوري زباله در تهران به نحو شايسته و ايده آل صورت نمي گيرد گفت: اين معضل متأسفانه از چند سال قبل در تهران وجود داشته است اما شهرداري بنا دارد با همكاري، همفكري، همراهي و همدلي شهروندان اين مشكل را به حداقل ممكن برساند.

حفاظت ويژه از گوزن هاي مرال
013185.jpg
با شروع فصل جفت گيري مرال ها و احتمال شكار آنها توسط شكارچيان اكيپ هاي ويژه گارد محيط زيست در ارتفاعات منطقه حفاظت شده البرز مركزي شمالي به صورت شبانه روزي مستقر شدند.
گزارش قلم سبز ايران از چالوس حاكي است استقرار نيروهاي اجرايي محيط زيست در منطقه گلت نك و ديگر نواحي جنگلي منطقه البرزمركزي شمالي براي حفاظت از مرال ها به صورت ۹ پست جداگانه از دوشنبه هفته قبل آغاز شده كه تا يك ماه همچنان ادامه خواهد يافت.
معاون اجرايي اداره محيط زيست شهرستان چالوس در اين خصوص به قلم سبز ايران گفت: «امسال به دليل خنك شدن هوا فصل جفت گيري (گاوبانگي) مرال ها جلو افتاده كه معمولاً در اين فصل بين مرال هاي نر براي تعيين قلمرو و تشكيل حرمسرا جدال هايي درمي گيرد كه شكارچيان با تقليد صداي مرال نر كه به گاوبانگ مرسوم است آنها را به جنگ مي طلبند تا در فرصت مقتضي آنها را شكار كنند.»
وي افزود: «محيط بانان به مدت يك ماه با بستن تمامي گذرگاه هاي ورودي به جنگل هاي منطقه حفاظت شده البرز مركزي شمالي به صورت شبانه روزي در منطقه مستقر شدند تا از باقيمانده نسل اين گوزن ها در جنگل هاي خزري حفاظت كنند.»

انحصار و اقتدار
ناصر كرمي
طرح واردات خودرو دوباره به محاق تعليق رفت. جالب است كه اين بار حتي وزارت بازرگاني هم كه قاعدتا بايد حامي مصرف كنندگان باشد به اردوگاه دارندگان انحصاري بازار خودرو در ايران پيوست. جالب تر آن است كه اين بار به ظاهر وزارت صنايع هم مخالفت چنداني با واردات خودرو نداشت. البته موافقت اين وزارتخانه، به مجموعه مقررات طرح واردات خودرو مرتبط دانسته شد، كه تعرفه بالاي آن موجب مي شود عملا اين واردات محقق نشود و دست كم تا پنج سال آينده ضمن آن كه گزندي به خودروسازان ايراني نمي زند، آنها را از فشار سنگين رسانه هاي جمعي و افكار عمومي خارج مي سازد. اما اين كه چرا وزارت بازرگاني،  از تحميل خودروهاي پر مصرف و آلاينده به بازار حمايت مي كند، خودروهايي كه موجب مي شوند چاه هاي نفت سريع تر از قبل ته بكشند و ريه هاي بسياري از شهروندان بيشتر از پيش به خس خس هاي واپسين نزديك شوند، بار ديگر نشانه تأكيدي است بر اين نكته كه دارندگان انحصار بازار خودرو در ايران زورمندتر از آن هستند كه توسط هيچكس هيچ گزندي ببينند. سر بزنگاه آنها مي توانند هر كس و هر نهادي را به همراهي با خود مجاب كنند.

افزايش ابتلا به سرطان حنجره
رييس هشتمين كنگره انجمن علمي جراحان گوش، گلو، بيني، سر و گردن گفت: آمار رو به رشد استعمال دخانيات، تعداد مبتلايان به سرطان حنجره را در كشور افزايش داده است.
دكتر محمدحسن خالصي گفت: به دليل مصرف دخانيات به ويژه سيگار، مردان حداقل ۱۰ برابر بيش از زنان به سرطان حنجره مبتلا مي شوند.
وي با اشاره به اين كه مصرف الكل نيز از عوامل مؤثر در پيدايش سرطان حنجره است، تصريح كرد: عوامل شغلي و تغذيه نامناسب نيز آمار مبتلايان به سرطان حنجره را افزايش مي دهد.
دكتر خالصي تماس با گرد و خاك، پنبه نسوز، مواد شيميايي، فلزات سنگين، كار در صنايع چرمسازي و نساجي و نيز كمبود ويتامينهاي A و C را از عوامل مستعدكننده ابتلاي افراد به سرطان برشمرد.
وي توصيه كرد كه بايد با بكارگيري روش غربالگري در افراد با ريسك بالا، از ابتلاي افراد به ويژه مردان به سرطان حنجره جلوگيري كرد.

شهردار منطقه ۴ تهران:
مساجد زيبايي هاي معنوي شهر به شمار مي آيند
گروه شهري: شهردار منطقه ۴ تهران گفت: مساجد به لحاظ تاريخي و كاركرد فرهنگي و اجتماعي مي تواند كانون رتق و فتق امور شهروندان و شهر باشد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۴، مهندس حسن كريميان در جريان نشست با جمعي از ائمه مساجد و شهروندان منطقه شمال شرق تهران گفت: مساجد مي تواند به عنوان پايگاه مورد اعتماد شهروندان تلقي شده و بدين  طريق در مديريت محلات ايفاي نقش كند. وي با اشاره به پراكنش مساجد در سطح منطقه گفت: با توجه به حضور شهروندان مشاركت جو در كانون عمومي شهر از جمله مساجد، اين افراد مي توانند با ذات شناسي و نيازشناسي محلات به رفع كاستي هاي زندگي شهروندان در محيط شهري اقدام كنند.
وي همچنين افزود: مساجد زيبايي هاي معنوي شهري محسوب مي شوند و اين زيبايي زماني كاركرد اجتماعي و انساني پيدا مي كند كه مانند دوران صدراسلام مكاني براي مشورت، مشاركت و همدلي ميان گروه هاي مختلف مردم باشد. شهردار منطقه ۴ ضمن ديدار با معتمدين محلي در ناحيه ۹ با اشاره به اينكه معتمدين محلي، محورهاي كارگشايي مسايل و معضلات محلات مي باشند گفت: شهرداري بنا دارد با همكاري و همدلي با اين افراد حلقه گمشده ميان خود و مردم را تقويت بخشد.
مهندس كريميان در ادامه اين نشست ها در ديدار با شهروندان در مساجد امام حسين شهيد(ع) سپه سالار حسين(ع) - كني - ثامن الحجج (ع) و مسجد ابوذر ضمن آشنايي با مشكلات شهروندان توصيه  هاي لازم جهت حل آنها را ارائه داد.

گندزدايي آب تهران با تركيبات كلر فاجعه اي بزرگ است
گروه شهري:  «گندزدايي آب تهران با استفاده از «دي اكسيد كلر» علاوه بر تهديد سلامت مردم، فاجعه اي بزرگ محسوب مي شود.
منصور كمالي، كارشناس مسائل آب، در گفتگو با خبرنگار (ايسنا)، گفت:«روش گندزدايي آب شرب از طريق كلر و تركيبات آن در هيچ جاي دنيا مرسوم نبوده و در گذشته تنها به دليل سهولت كار از اين روش استفاده مي شده است.»
وي با بيان اينكه تركيب دي اكسيدكلر علاوه بر دارابودن مضرات، داراي قدرت انفجار نيز هست، گفت: «حمل و نقل و نگهداري آن در انبارها بسيار سخت و خطرناك است.»
كمالي، استفاده از گاز ازن در گندزدايي آب شرب را بسيار مطلوب و مناسب ارزيابي كرد و گفت: « ازن از ايزوتوپ هاي ناپايدار اكسيژن تشكيل شده و داراي قدرت گندزدايي بالايي است.»

مشاغل فراموش شده
نمايشگاه عكسي تحت عنوان «بررسي و شناخت مشاغل فراموش شده شهر تهران» از ۲۴ شهريورماه به مدت ۱۵ روز در نمايشگاه تحقيقاتي «آيينه شهر» مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران برگزار مي شود.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |