سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۲
فيات ركورددار كاهش مصرف سوخت و آلا يندگي
000125.jpg
000135.jpg
خودرو جديد فيات، استاندارد آلا يندگي د ه سال آينده اروپا را رعايت مي كند. اين خودرو جديد هيبريدي ((Multiple)) نام دارد، ركورد كاهش مصرف سوخت و كاهش آلا يندگي را به دست آورده است. موتور اين خودرو به سيستم تزريق متان از چند ورودي به داخل محفظه احتراق و يك موتور برقي وگيربكس پيشرفته مجهز است. فناوري اين خودرو موجب كاهش مصرف سوخت و آلا يندگي آن به حد استانداردهاي ده سال آينده اروپا شده است. اين فناوري با تامين مالي وزارت محيط زيست ايتاليا توسعه مي يابد.

علل داغي خودرو
يكي از عمده ترين معايب خودروكه تقريبا هر راننده اي مخصوصاً در گرماي تابستان با آن مواجه مي شود، داغ كردن موتور است. در صورتي كه درجه آب ، جوش آوردن سيستم خنك كننده موتور را نشان دهد، يا اگر به نظر آيد كه نيروي خودرو كم شده است و چنانچه صداهاي غيرعادي از اتومبيل شنيده شود، امكان داغ شدن موتور وجود دارد.
در اين صورت راننده خودرو بايد به دستورات زير عمل كند: 
در زمان داغي خودرو، اتومبيل را متوقف كنيد. خودرو را خلا ص نموده و ترمز دستي را بكشيدو اگر كولر اتومبيل روشن بود آن را خاموش كنيد.
در صورت خروج آب جوش يا بخار آب از رادياتور يا مخزن ذخيره موتور را به علت كم آبي خاموش نكنيد بلكه به تدريج مقداري آب به رادياتور بريزيد تا موتور خنك شود.
بازديدهاي نظري مستمر پروانه جهت پارگي يا شل بودن، همچنين باز ديد از نشت آب رادياتور، شيلينگ ها و زير اتومبيل را به عمل آوريد.
در صورت پارگي يا شل بودن تسمه پروانه يا نشت آب به سرعت موتور را خاموش كنيد.
در صورت سالم بودن تسمه پروانه بگذاريد موتور چند دقيقه اي با ۱۵۰۰ دور در دقيقه در حالت خلا ص كار كند اين كار باعث خنك شدن سريع موتور مي شود.
آب مخزن ذخيره، را بازديد كنيد. در صورت لزوم در حالي كه موتور روشن است به آن آب اضافه كنيد(آن را نيمه پر كنيد).
بعد از اينكه حرارت موتور عادي شد دوباره ميزان آب مخزن را بازديد كنيد، در صورت لزوم دوباره آن را نيمه پر كنيد. در صورت كم شدن آب رادياتور به مقدار زياد و در فواصل زماني كم، امكان نشت سيستم خنك كن وجود دارد كه بايد آن را هرچه زودتر با كمك مكانيك پيدا و رفع كنيد.
يادآوري: در صورت جوش بودن آب رادياتور قبل از سرد شدن، مبادرت به بازكردن درب رادياتور نكنيد چون امكان دارد در اثر پاشيده شدن آب داغ به بيرون و يا بخار آب داغ آسيب ببينيد.
در صورت روشن بودن موتور از برخورد دست و لباس با پروانه خودداري كنيد چون خطراتي را براي شما در پي خواهد داشت.

زنان سياه پوست بيش از زنان سپيدپوست باامراض قلبي مي ميرند
000130.jpg
>انجمن قلب آمريكا< اعلا م كرد بررسي ها نشان مي دهد زنان سياه پوست در مقايسه با زنان سپيدپوست به امراض قلبي بيشتري دچار هستند و ميزان مرگ  آنهابه علت با اين امراض بسيار بيش از سپيدپوست ها و حداقل دو برابر آنها است. آمار جمعآوري شده در آمريكا نشان مي دهند زنان سياه پوست از مراقبت هاي ويژه پزشكي كمتري دراين زمينه در مقايسه با زنان سپيد پوست بهره مند هستند. اين انجمن اعلا م كرد زنان سياه پوست به مراقبت هاي ويژه قلبي نياز بيشتري دارند و بايد آزمايش هاي مربوط را از سنين پايين تر انجام دهند. كارشناسان دانشگاه هاروارد در اين زمينه اعلا م كردند: >بيماران مو‡نث سياه پوست بايد مورد آزمايش هاي بسيار دقيق با جزئيات فراوان قرار بگيرند، در غير اين صورت ممكن است از بين بردن بيمارهاي قلبي يا كنترل آنها ناممكن باشد. اين بررسي روي ۲۶۹۹ زن در بيست مركز پزشكي آمريكا انجام شد و نتيجه به دست آمده كارشناسان را حيرت زده كرد. در حقيقت آشكار شد كه امكان مرگ زنان سياه دو برابر زنان سپيد است. چرا كه ضايعات قلبي در صف اول دلا يل مرگ به شمار مي رود. آمارها نشان مي دهند ۶۳ درصد زنان سپيد پوست در آمريكا فشار خون را كنترل مي كنند، و اين رقم براي زنان سياه پوست ۵۶ درصد است. ۳۰ درصد زنان سياه و ۳۸ درصد زنان سپيد پوست ميزان كلسترول خود را به صورت قابل قبولي زيره ذره بين دارند.

داروي گياهي براي مقابله با الزايمر
دانشمندان با پژوهش دريافته هاي تجربي فروشندگان گياهان طبي در چهار كشور، دريافتند گياه ((Sage)) روند بهبودي بيمار افراد مبتلا  به آلزايمر را بهبود مي بخشد. بيش از ده ميليون نفر در سراسر جهان از بيماري فراموشي رنج مي برند و اين محمل مناسبي را براي تحقيق دراين زمينه فراهم آورده است. بررسي ها نشان داده مصرف روغن اين گياه به طور قابل ملاحظه اي بر توانايي به خاطر آوردن اطلا عات در اين بيماران مي افزايد. اين نخستين بار نيست كه محققان براي درمان آلزايمر به پژوهش پيرامون گياهان روي ميآورند. هم اكنون گروهي ازدانشمندان انگليسي درباره تأثير يك گياه آسيايي- كه نامش فاش نشده- بر آلزايمر تحقيق مي كنند.

افزايش تعداد اتوبوس هاي شركت واحد
سفرهاي روزانه بسياري از مردم شهر تهران با اتوبوس انجام مي شود و هر روز ناوگان حمل و نقل شهري ميليون ها نفر را با ۵ هزار دستگاه اتوبوس كه اغلب فرسوده اند از نقطه اي به نقطه ديگر با قيمت مناسب منتقل مي كند. در سال انجام مي دهد. نياز فعلي شهر تهران حدود ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس اعلا م شده و بايد انتظار داشت با برنامه مدون و مشخص در زمينه حمل و نقل اين نياز رفع گردد. در وضع فعلي ۲۳ درصد سفرهاي روزانه با اتوبوس انجام مي شود كه قرار است حداكثر تا ۵ سال آينده اين رقم به ۳۵ درصد افزايش يابد. در اين زمينه اول مهرماه امسال ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و تا آخر امسال جمعاً ۲۵۰۰ دستگاه و تا سال آينده جمعاً ۴ هزار دستگاه اتوبوس وارد شبكه حمل و نقل عمومي مي شود.
همچنين از بهينه سازي ايستگاههاي اتوبوس و تجهيز آنها به تابلو هاي ديجيتال جهت اطلا ع رساني به مسافران از ساعت دقيق ورود اتوبوس مورد نظرشان به ايستگاه خبر داده شده است. داد البته تا ۷ ماه آينده ايستگاههاي يكي از خيابان هاي شهر به طور آزمايشي به اين سيستم مجهز خواهد شد تا بعد از رفع نقايص تا ۵ سال آينده به تمام مناطق شهر تعميم داده شود. اين اطلا ع رساني از طريق نصب سنسورهاي مناسب در مسير اتوبوس ها جهت تعيين سرعت و فاصله اتوبوس تا ايستگاه مورد نظر فراهم مي شود. مي توان انتظار داشت با ورود اتوبوس هاي جديد به ناوگان حمل و نقل شهر تهران ميزان ترافيك تهران كاسته شود و مردم به استفاده از وسائل عمومي راغب تر شوند.

اقسام آلرژي
معمولا ً شامل سه دسته هستند: شايع ترين نوع آن، آلرژي فصلي است كه توسط گرده هاي گياهاني كه به وسيله باد جابه جا مي شوند، حاصل ميآيد؟ اين نوع آلرژي غالباً در بهار يا تابستان فراگير مي شود و سپس با پايان اين فصول فروكش مي كند. دسته دوم آلرژي هاي پايدار و هميشگي هستند كه دلا يل آن را بايد درخانه يافت. حيوانات خانگي، سوسك هاي حمام و يا گرد و غبار سبب ساز اين نوع بيماري هستند. علا وه بر اين نبايد قارچ هاي ميكروسكوپي موجود در هوا را فراموش كرد كه ممكن است با هر بار نفس كشيدن وارد ريه شوند و حاد شدن شرايط مريض رادر پي داشته باشند. آخرين قسم آلرژي به آسم يا آلرژي صرفه باز مي گردد. حتي اگر سابقه اين بيماري را نداشته باشيد، سردردهاي مداوم در محل كار مي تواند زنگ خطر ابتلا  آن را برايتان به صدا درآورد.

ده پرسش روز
نوجوانان
جنسيت و سن: دختر، ۱۸ سال 
رشته تحصيلي:  رياضي فيزيك 
۱-علا قه داريد چكاره شويد؟
مهندس كامپيوتر.
۲-فكر مي كنيد علم بهتر است يا ثروت؟
مطمئناً علم.
۳-ترجيح مي دهيد ستاره معروف سينما شويد يا صاحب يك سوپر بزرگ؟
ستاره معروف سينما.
۴-فكر مي كنيد راه و رسم رسيدن به زندگي خوب چه باشد؟
اگر منظور از زندگي خوب، آرام و سالم است كه با سعي و تلا ش و با كسب روزي حلا ل خيلي زود
مي توان به آن دست يافت.
۵-هزينه ورزش كردن بيشتر است يا تئاتر و سينما رفتن؟
كم خرج تر از تئاتر، سينما است ولي اگربه باشگاه و ورزشگاه باشد مطمئنا هزينه آن بيشتر است.
۶-در سال چند بار به سلماني مي رويد و هر بار چقدر مي پردازيد؟
-
۷-اگر امروز يك ميليون تومان به دست آوريد با آن چه مي كنيد؟
ابتدا با مقدار كمي از آن وسائل كوچكي را كه به آنها علا قه يا نياز دارم خريداري مي كنم و البته بقيه را صرف يكي از آرزوهاي بزرگم كه كمك به نيازمندان و كودكان بي سرپرست است مي كنم.
۸-اگر ده ميليون به دست آوريد چه مي كنيد؟
نمي دانم شايد با آن يك ماشين مي خريدم و يا در جايي سرمايه گذاري مي كردم و شايد هم آن را در بانك گذاشته و با سود آن يك يا دو كودك پرورشگاهي را به سرپرستي مي گرفتم.
۹-فكر مي كنيد والدينتان راه و رسم پول خرج كردن را بلد هستند؟
بله 
۱۰-اگر بتوانيد يك اتومبيل پژوي نو به پدرتان هديه دهيد، يا دو ماه راهي سفر اروپايي شويد، كدام را بر مي گزينيد؟
از آنجايي كه پدرم اتومبيل را خيلي دوست دارد و نيز از داشتن آن محروم است ترجيح مي دهم يك پژوي نوبه پدرم هديه كنم.

سفر به چابهار نيم بها شد
منطقه آزاد چابهار سياست خود را به سوي جلب توريست و توسعه صنعت گردشگري در منطقه سوق داده است. براي اينكه همه اقشار جامعه فرهنگيان و كارمندان بتوانند در ايام باقيمانده از تعطيلا ت به چابهار سفر كنند، هزينه سفر به اين منطقه تا ۵۰ درصد كاهش يافته است. به طوري كه گردشگران در ايام برپايي جشنواره مي توانند با پرداخت ۵۰ هزار تومان كه شامل تمامي هزينه هاي پرواز و اقامت آنان است به چابهار سفر كنند. همچنين براي گردشگراني كه از شهرهاي اطراف قصد سفر به چابهار را دارند تسهيلا ت ويژه حمل و نقل رايگان در نظر گرفته شده است.

آيينه تصوير
000145.jpg

كامبوج، دو ببر نادر در باغ وحش خصوصي به نمايش گذاشته شدند، نسل اين ببر رو به انقراض است و شرايط نگهداري آنها بسيار بد توصيف شده. انجمن حمايت از حيوانات از دولت كامبوج درخواست كرده امكانات بهتري در اختيار اين ببرها قرار دهند.
000160.jpg

مونيخ، سگي با عينك مخصوص در كنار صاحبش به سوي مقصد مي رود. يك كمپاني سازنده عينك در آلمان، عينك هاي ويژه اي را براي سگ ها طراحي كرده كه برابر نور و باد مقاوم هستند. اين عينك ها اندازه هاي مختلفي دارند و روي سگ هاي بسياري آزمايش شده اند.
000155.jpg

اكوادور، آتش فشان كوه تونگوراهوا در شهر امباتو وسعتي به شعاع سه كيلومتر را در بر گرفت و پس از بيست روز فعاليت مداوم سرانجام آرام گرفت. اين آتش فشان از سال ۱۹۹۹ فعال شده و بسياري از بوميان منطقه را به كوچ مجبور
ساخته است.
000150.jpg

اسكناس هاي جديد بيست دلا ري چاپ شدند. خزانه داري آمريكا صد ميليون دلا ر ازاين اسكناس ها را چاپ كرده اين اسكناس ها ازاكتبر جاري وارد بازار خواهند شد و در اختيار مردم قرار خواهند گرفت.
000140.jpg

رعد و برق
لا س و گاس را مي لرزاند. اين رعد و برق با توفان و بارندگي شديدي همراه بود و نود دقيقه بارندگي مداوم به مختل شدن همه فعاليت ها انجاميد ودر معابر اصلي سيل به راه انداخت.

تحصيل كردگان رشته كشاورزي چه مي كنند؟
جالب است اگر خوانندگان بدانند اكنون ۱۴۵ هزار دانشآموخته كشاورزي در كشور وجود دارد كه اكثر اين افراد به شغل مورد نظرخود دست نيافته اند. به روايت آمار از ميان اين عده ۳۵ هزار نفر در بخش دولتي و ۱۵ هزار نفر در بخش غيردولتي و خصوصي به كارها مرتبط با تحصيلا ت مشغول شده اند، ۵۵ هزار نفر به كاري بي ارتباط بارشته تحصيلي خود اشتغال دارند و ۴۰ هزار نفر هم بيكار مانده اند .نكته قابل تأمل اينجاست كه محصولا ت كشاورزي توليد شده در كشور اكثراً به دليل عدم استفاده از فناوري مدرن، قابل رقابت با محصولا ت خارجي نيست و ريشه اين مشكل به نيروي انساني غيرمتخصص و عدم سرمايه گذاري باز مي گردد.به اعتقاد صاحبنظران شرايط اقليمي ايران يك فرصت طلا يي را در اختيار ايران قرار داده است تا در رده هاي اول توليد محصولا ت كشاورزي در جهان قرار گيرد. اما بر اساس آنچه گفته شد مديريت منسجمي براي استفاده بهينه از همه عوامل توليد در كشور وجود ندارد و سالا نه مبالغ هنگفتي بابت تربيت نيروي انساني متخصص در كشور تلف مي شود، جدا از اينكه بابت كيفيت پايين محصولا ت كشاورزي نيز درآمد قابل قبولي نصيب كشور نمي شود. اگر از ميان ۱۴۵ هزار دانشآموخته كشاورزي ۹۵ هزارنفر در خدمت بخش كشاورزي نيستند جدا از مشكلا تي كه به نظام آموزش عالي نسبت داده مي شود بايد سياستگذاران بخش كشاورزي را مقصر دانست كه نتوانسته اند شرايط محيطي مطلوبي براي استفاده از نيروي كار ارزان و تحصيل كرده فراهم كنند. مطمئناً وام هاي سه ميليون توماني نمي توانند براي اين ۹۵ هزار نفر شغلي ايجاد كند. حل مشكل مذكور نيازمند تغييرات بنيادي، جذب سرمايه گذاران خارجي و تغيير نگرش مسئولا ن اجرايي كشور به توليد است.

يك كارشناس:
براي فراگير شدن استفاده از رايانه ها بايد الگوهاي مصرف اصلا ح شود
000165.jpg
براي فراگير شدن استفاده از رايانه و استفاده عموم مردم از اين وسيله بايد الگوهاي مصرف اصلا ح شود. دكتر بهرام اميني كارشناس سيستم هاي رايانه اي در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلا م اين مطلب گفت:  >به دليل رواج ذهنيت هاي نادرست بين مردم هنوز امكان استفاده عموم از رايانه فراهم نشده است.< وي افزود: برخي فكر مي كنند براي بهره مندي از مزاياي رايانه شخصي بايد يك سيستم كامل و گران قيمت خريداري كنند و بررسي بازار نيز نشان دهنده اين موضوع است كه خريداران بدون توجه به نيازهاي خود رايانه شخصي خريداري مي كنند.
او ادامه داد: به عنوان مثال يك خانم خانه دار به يك سيستم رايانه اي با حافظه بالا  و ديگر امكانات پيشرفته نياز ندارد. بنابراين اين فرد مي تواند با هزينه اي نه چندان زياد به يك سيستم رايانه دسترسي پيدا كند و از مزاياي آن بهره مند شود. وي افزود: روحيه خريد كالا هاي گران قيمت و با امكانات بالا،  حتي در شرايطي كه مورد نياز مصرف كننده نيست، در ايران رواج دارد و اگر اين فرهنگ اصلا ح شود با توجه به پايين بودن سطح درآمد سرانه تعداد بيشتري از مردم به خريد رايانه هاي شخصي روي خواهند آورد. اين كارشناس رايانه در مورد ديگر راهكارهاي رواج استفاده از رايانه هاي شخصي گفت: در بسياري از كشورها براي خريد رايانه و دسترسي به اينترنت دولت ها يارانه پرداخت 
مي كنند و خريداران را از پرداخت عوارض و ماليات مصرف معاف مي كنند. وي افزود: در ايران نه تنها رايانه براي خريد يارانه شخصي و دسترسي به اينترنت پرداخت نمي شود بلكه از مصرف كننده از طريق توليدكننده ماليات و عوارض مصرف نسبتاً قابل توجهي دريافت مي  شود. اين كارشناس ادامه داد: به منظور تسريع در روند گرايش مردم به رايانه و ارتباطات نوين لا زم است نگرش دولت در زمينه حمايت از توليدكنندگان سيستم هاي رايانه اي اصلا ح شود.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |