سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۲
برنامه ريزي براي خريد لوازم خانگي و ضرورت دستيابي به اطلا عات بازار
000115.jpg
يكي از دغدغه هاي اصلي خانواده ها به ويژه خانم هاي خانه دار اين است كه چگونه با بودجه محدود خود بتوانند لوازم خانه خود را تأمين كنند. براي اين كار نياز است كه آگاهي از وضعيت بازار و مشخصات كمي و كيفي انواع لوازم خانگي وجود داشته باشد و به عنوان مثال يك خريدار بداند كه چند نوع جاروبرقي با چه ويژگي ها و قيمتي در بازار يافت مي شود. اما در ايران بيشتر اين اطلا عات به صورت سنتي و شفاهي رد و بدل مي شود اعضاي يك خانواده معمولاً  با اطلا عات محدودي كه دارند و از دوستان و آشنايان به دست ميآورند براي خريد لوازم خانگي برنامه ريزي مي كنند. گاهي هم خانواده ها ساعت هابراي آگاهي از وضعيت بازار از اين فروشگاه به آن فروشگاه مي روند تا كالا ي مورد نظر خود را انتخاب كنند.
دربسياري از كشورها مردم مي توانند با مراجعه به فروشگاههاي بزرگ كه همه نوع كالا  در آن يافت مي شود يا رجوع به سايت هاي اطلا ع رساني و نشريات تخصصي از اوضاع و احوال بازار با خبر مي شوند و سپس با در نظر گرفتن بودجه خود براي خريد برنامه ريزي مي كنند و در نهايت اين كار مي تواند به يك خريد موفقيتآميز بينجامد. زيرا خريدار دقيقا ً مي داند چه كالا  با چه مشخصاتي و با چه قيمتي مي خرد و احتمال اشتباه توسط خريدار و سو استفاده توسط فروشنده نيز به حداقل مي رسد. در كشور ما گرچه مي توان لوازم خانگي با آخرين فناوري را در برخي فروشگاهها پيدا كرد اما بازار نظم مشخصي ندارد و به عنوان مثال خود فروشندگان هم گاهي در مورد كالاي مورد نظر اطلا عات كافي ندارند، نحوه ارايه خدمات پس از فروش بسياري از كالا ها دقيقاً معلوم نيست، به علت نبود دفترچه راهنماي فارسي امكان بهره برداري مطلوب از اجناس وجود ندارد و در مواردي نيز قيمت ها نوسانات غيرعادي در فروشگاههاي مختلف دارد. از سوي ديگر مركزي براي دريافت اطلا عات توسط شهروندان وجود ندارد تا بتوان براي خريد مطلوب برنامه ريزي كرد. تبليغات نيز چون از قواعد مشخصي پيروي نمي كند نمي توان مورد اعتماد مردم قرار گيرد.
بر همين اساس گروه بازارچه لوازم خانگي قصد دارد با تهيه و ارايه آخرين اطلا عات از بازار و معرفي انواع لوازم خانگي موجود همراه ويژگي و قيمت آنها خانواده ها را در برنامه ريزي براي خريد ياري كند مطمئنا قيمت هاي ارائه شده ممكن است در تمام نقاط كشور يا يك شهر ثابت نباشد و بسته به موقعيت جغرافيايي يا ملا حظات ديگر نوسان ناچيزي با آنچه ارايه مي شود داشته باشد. همچنين با توجه به اينكه هر كاري براي اولين بار صورت مي گيرد بادشواري هايي روبه رو است و سازماندهي براي ارائه اطلا عات جامع نيازمند وقت و هزينه اي بسيار بالا  است. لذا تلا ش خواهد شد با توجه به همه محدوديت ها از جمله محدوديت صفحه هاي روزنامه، اطلا عاتي كه براي شهروندان جذاب تر است درج شود.
براي درج قيمت لوازم خانگي تلا ش خواهد شد از ميان هزاران نام تجاري كه در بازار وجود دارد آن دسته انتخاب شوند كه در فروشگاههاي بيشتري يافت شده و از فروش بيشتري در بازار ايران برخوردارند.
ممكن است اين گروه نتواند همه اطلا عات مورد نياز شهروندان را براي خريد لوازم خانگي ارائه دهد. اما اين اميد وجود دارد كه بتواند با ارايه يك نماي كلي شهروندان را در يافتن چارچوبي براي خريدهاي خود كمك كند.

يخچال فريزر
000190.jpg

ماشين لباسشويي
000195.jpg

اجاق گاز
000120.jpg
000200.jpg
000205.jpg
000210.jpg

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |