پروتكل كارتاهنا صادرات و واردات كشاورزي دنيا از جمله ايران را تحت تأثير قرار مي دهد
كميته ايمني زيستي و وزارت جهاد كشاورزي بهترين مرجع براي بررسي پروتكل كارتاهنا هستند
آغاز تبادل فرآورده هاي حاصل از بيوتكنولوژي به ويژه محصولات كشاورزي تراريخته در دهه گذشته توجه بسياري از سياستمداران، دانشمندان و محققان در مجامع بين المللي را جلب كرده است. با توجه به ماده ۸ معاهده بين المللي تنوع زيستي كه متعاهدين را مكلف مي كند تا روش هايي را براي كاهش خطرات احتمالي كاربرد و رهاسازي محصولات تراريخته ناشي از بيوتكنولوژي اتخاذ كنند، سرانجام پس از مذاكرات طولاني، «معاهده ايمني زيستي» در مونترال كانادا به تصويب رسيد. اين موافقتنامه كه از آن پس تحت عنوان پروتكل كارتاهنا ناميده شد، تا انتهاي ژانويه ۲۰۰۳ به امضاي ۱۰۳ كشور جهان رسيده كه ايران نيز يكي از امضاكنندگان آن است.
براي آشنايي بيشتر با پروتكل كارتاهنا به گفت وگو با دكتر بهزاد قره ياضي رئيس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي و عضو هيأت مديره انجمن ايمني زيستي نشستيم كه در ادامه از نظرتان خواهد گذشت.
موضوع و اهداف پروتكل كارتاهنا را چه مسائلي تشكيل مي دهد؟
اهداف اين پروتكل به تبادل فرامرزي موجودات و محصولاتي كه عمدتاً در عرصه كشاورزي قرار دارند مربوط مي شود. اين پروتكل در واقع نوعي آداب خريد و فروش، حمل و نقل و ترانزيت اين گونه محصولات را بيان مي كند.
تخمين خطر، ارزيابي خطر، آگاه سازي و روند تصميم گيري در مورد خريد و فروش محصولات ناشي از مهندسي ژنتيك، كاربرد، حمل و نقل، بسته بندي و برچسب زني اين قبيل فرآورده ها و موارد ديگر همه و همه در اين پروتكل ديده شده اند.
نحوه پيوستن ايران به اين پروتكل چگونه بوده و علت تأخير ايران در پيوستن به اين پروتكل و تسليم اسناد به دبيرخانه آن چيست؟
مجلس شوراي اسلامي ۲۸ شهريور ماه سال گذشته الحاق دولت ايران به پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا را به تصويب رساند. در اين مصوبه به دولت ايران اجازه داده شد تا به اين پروتكل بپيوندد و اسناد مورد نياز را مبادله كند. در لايحه اي كه به تصويب رسيد نامي از مرجع ملي اين پروتكل برده نشده است. اين در حالي است كه مجلس شوراي اسلامي در شور دوم به مرجعيت وزارت جهاد كشاورزي به عنوان مرجع ملي پروتكل ايمني زيستي را‡ي داده بود. اين پروتكل از يازدهم سپتامبر مصادف با بيستم شهريور ماه سال جاري در جهان به مرحله اجرا درمي آيد. براساس متن پروتكل هرگاه ۵۰ كشور از طريق مجالس قانونگذاري به اين پروتكل ملحق شوند، ۹۰ روز پس از مبادله اسناد اين پروتكل در جهان قانوني و اجرايي خواهد شد. بنابراين باتوجه به اين كه كشور پالا در سيزدهم ژوئن ۲۰۰۳ به اين پروتكل ملحق شد، ۹۰ روز بعد از آن يعني يازدهم سپتامبر (مصادف با بيستم شهريور ماه سال جاري) روز لازم الاجرا شدن اين پروتكل در سطح جهان محسوب مي شود. براساس پروتكل، ۹۰ روز بعد از اين كه اسناد مربوط به تصويب قانوني الحاق كشورها به دبيرخانه پروتكل تسليم شود، كشورها با حق را‡ي به جمع كشورهاي عضو پروتكل ملحق مي شوند. بنابراين باتوجه به زمان لازم براي تصويب اين قانون در مجلس شوراي اسلامي اعلام آن به هيأت دولت و اعزام نماينده براي تسليم اسناد ممكن است حدود ۱۰۰ روز آينده كشور ايران رسماً با حق را‡ي در اين پروتكل حضور داشته باشد. متأسفانه اين طور به نظر مي رسد كه نخستين اجلاس متعاهدين مربوط به اين پروتكل پيش از اين صد روز برگزار خواهد شد و در نتيجه دولت ايران تنها به خاطر چند روز تأخير در تصويب اين قانون در نخستين اجلاس فاقد حق را‡ي خواهد بود و ممكن است متعاقب اين موضوع صدماتي را از اين رهگذر دريافت كنيم.
|
|
به هر تقدير با وجود همه تأخيرهايي كه صورت گرفته است جاي تشكر و قدرداني نيز از توجه ويژه دولت و مجلس شوراي اسلامي براي درك اهميت و ضرورت الحاق به اين پروتكل دارد. ايران در واقع پنجاه و هفتمين كشوري است كه در دنيا به صورت قانوني به اين پروتكل ملحق مي شود. اگر چنانچه پيش از ما كشور ديگري اسناد عضويتش را با دبيرخانه مبادله نكند به اين معناست كه تا اين لحظه ۵۶ كشور عضو پروتكل هستند و الحاق خود را در مجلس قانونگذاري به تصويب رسانيده اند. جمهوري خلق كره و بوركينافاسو آخرين كشورهايي هستند كه قبل از ايران به جمع اعضاي اين پروتكل پيوسته اند.
چرا اعضاي مهم اين پروتكل عمدتاً از كشورهاي جهان سوم هستند؟
توليدكنندگان و صادركنندگان عمده محصولات تراريخته يا مواد غذايي مهندسي ژنتيكي به طور طبيعي از كشورهاي صنعتي پيشرفته مانند آمريكا، كانادا و استراليا هستند. ويژگي اين كشورها، كشاورزي صنعتي بر مبناي استفاده از ژرم پلاسم ديگران است. پس آنها نگراني زيست محيطي و كشاورزي و نگراني هاي مشابه ندارند كه براي مثال تنوع ژنتيك گندمشان از بين برود چون اصولاً مبدا‡ تنوع ژنتيك بسياري از محصولات كشاورزي جاي ديگر وعمدتاً در كشورهاي جهان سوم مثل ايران، تركيه، چين، هندوستان، برزيل، فيلپين و اتيوپي است. به همين دليل كشورهاي جهان سوم اين پروتكل را به عنوان يك وسيله تدافعي در مقابل تهاجم آمريكا، كانادا و استراليا تلقي مي كنند. البته اروپايي ها هم از اين پروتكل به عنوان ابزاري براي متعادل كردن تراز تجاري كه با آمريكا دارند بهره برداري مي كنند. براساس قوانين و مقررات سازمان تجارت جهاني، اروپاييان نمي توانند بدون اقامه دليل از ورود محصولات كشاورزي ديگران (مثل آمريكا و كانادا) جلوگيري كنند. با قانوني شدن اين پروتكل مي توانند دستاويزي براي ممانعت از ورود لجام گسيخته محصولات كشاورزي به قلمرو خود داشته باشند.
الحاق به اين پروتكل چه فوايدي براي كشور ما مي تواند داشته باشد؟
پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا از ابعاد مختلفي براي كشور ايران مهم است زيرا بعد از نفت مهمترين اقلام صادراتي و وارداتي ايران را اقلام، محصولات و فرآورده هاي غذايي تشكيل مي دهد. ما از يكسو يكي از صادركنندگان مهم محصولاتي مثل پسته، زعفران، خرما و بسياري از محصولات كشاورزي ديگر حتي سبزيجات و ميوه جات هستيم و از سوي ديگر از بزرگترين واردكنندگان گندم، دانه هاي روغني، خوراك دام و شكر هستيم. در همين راستا موضوع پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا به تبادل فرامرزي محصولات ناشي از مهندسي ژنتيك (محصولاتي كه در آنها تغييرات ژنتيكي صورت گرفته) بازمي گردد. اين محصولات منهاي داروها كه در اين پروتكل به آنها پرداخته نمي شود فعلاً ۱۰۰ درصد شامل محصولات و فرآورده هاي كشاورزي است و شامل بذور دانه هاي كلزا، سويا و يا بذوري مثل ذرت، گياهان علوفه اي، پنبه و غيره مي شود. بنابراين در حال حاضر تمام محصولات زنده ناشي از مهندسي ژنتيك كه از نظر فني به آنها LMO اطلاق شده، در اين پروتكل قرار مي گيرند و به طور قطع صادرات و واردات كشاورزي را در دنيا و در ايران تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. از سوي ديگر مسأله ترانزيت محصولات LMO است كه آن هم مي تواند اثرگذار باشد.
در حال حاضر مرجعيت بررسي پروتكل كارتاهنا را در كشور كدام نهاد يا ارگان عهده دار است؟
ما اميدوار هستيم كه هيأت دولت با نگرش منطقي و صحيح مرجعيت اين پروتكل را در كشور به كميته ايمني زيستي كه كميته اي فرابخشي و متشكل از وزارت جهاد كشاورزي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت بازرگاني و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است، واگذار كند. كميته ايمني زيستي زير نظر وزير علوم، تحقيقات و فناوري تشكيل مي شود و در صورتي كه به هر دليل اين كار امكان پذير نباشد، توصيه مؤكد دارم كه اين كار زير نظر معاون اول رئيس جمهور قرار گيرد و دبيرخانه آن هم به يكي از مؤسسات و مراكز پيشرفته بيوتكنولوژي به ويژه مركز ملي مهندسي ژنتيك و تكنولوژي زيستي يا مؤسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي واگذار شود. به عنوان آخرين راه حل با توجه به دلايل مقتضي اين مسأله بايد مرجعيتش به وزارت جهاد كشاورزي واگذار شود و در غير اين صورت نگراني خود را در خصوص مشكلاتي كه در واردات و صادرات محصولات كشاورزي (حتي محصولاتي كه ترنس ژنيك نيستند و مهندسي ژنتيك در مورد آنها رخ نداده) ابراز مي كنم.
چه دليلي براي تأكيد خود داريد؟
علت تأكيد ما بر اين كه بعد از كميته ملي ايمني زيستي بايد وزارت جهاد كشاورزي به عنوان مرجع ملي پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا باشد بر موارد زير استوار است:
۱ موضوع پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا «تبادل فرامرزي محصولات ناشي از مهندسي ژنتيك بجز داروها» است.
۲ در حال حاضر ۱۰۰ درصد اين قبيل محصولات، فرآورده هاي كشاورزي يا گياهان تراريخته (ناشي از مهندسي ژنتيك) هستند. بنابراين هر نوع تصميم گيري در اين مورد واردات و صادرات محصولات كشاورزي را به طور شديد تحت الشعاع قرار خواهد داد و در نتيجه بر كشاورزي كشور تأثيرگذار خواهد بود.
۳- طبق ماده ۱۱ قانون حفظ نباتات مصوب سال ۱۳۴۶ مجلس شوراي ملي سابق، «وارد كردن بذر، پياز، قلمه، پيوند، ريشه، ميوه، نهال و تخم نباتات و به طور كلي هر گونه نبات و قسمت هاي نباتي به كشور مستلزم تحصيل پروانه قبلي از وزارت كشاورزي است» و طبق ماده ۱۶ همين قانون ها «ترانزيت محصولات نباتي مندرج در ماده ۱۶ قانون حفظ نباتات از طريق خاك ايران بايستي با اطلاع و موافقتنامه سازمان حفظ نباتات صورت گيرد».
۴- اصلي ترين وظيفه وزارت جهاد كشاورزي تأمين امنيت غذايي جامعه است.
۵- در حال حاضر تنها مرجع رسمي در كشور كه داراي بخش مصوب تحت عنوان «بخش ايمني زي-ستي» است، مؤسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي وابسته به وزارت جهاد كشاورزي است.
۶- وزارت جهاد كشاورزي از اركان اصلي مذاكره كننده طي مراحل تصويب و نهايي شدن پروتكل ياد شده طي ۵ سال گذشته بوده است.
به طور كلي ايمني زيستي چه موضوعاتي را در بر مي گيرد و چه ارتباطي با محيط زيست و كشاورزي دارد؟
مي توان گفت كه ايمني زيستي خود يك حوزه جديد از علوم است و به دنبال تضمين و بهره برداري از فوايد اثبات شده مهندسي ژنتيك و دست ورزي موجودات و در عين حال تلاش براي جلوگيري از آثار زيانبار احتمالي اين قبيل محصولات بر سلامتي انسان، دام، كشاورزي و بر محيط زيست به وجود آمده است. متأسفانه گاهي ايمني زيستي را براي مسؤولان اين گونه القا مي كنند كه مساوي با محيط زيست است. در واقع علت آن ادعايي مبني بر اين بوده كه پروتكل از دل كنوانسيون تنوع زيستي بيرون آمده است و بنابراين به آن ربط دارد. در حالي كه اين برداشت غيرمنطقي و ناصحيح است. در حال حاضر پروتكل كارتاهنا يك پروتكل مستقل و داراي دبيرخانه كاملاً مستقل از كنوانسيون تنوع زيستي و اهدافش نيز فراتر از موضوع تنوع زيستي است.