پنج شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۷۰
بين الملل
Front Page

قراردادهاي ارتش آمريكا با شركت «هاليبرتون» بالغ بر دو ميليارد دلار شد
قراردادهاي مربوط به بازسازي صنعت نفت عراق و پروژه هاي لجستيك ارتش آمريكا كه تاكنون با شركت «هاليبرتون» منعقد شده به حداقل دو ميليارد دلار رسيده است.
خبرگزاري فرانسه به نقل از هاليبرتون گزارش داد: قراردادي كه براي بازسازي زيرساخت هاي نفتي عراق به «كلوگ، براون اند روت» (كي بي آر) شعبه شركت «هاليبرتون» اعطا شده است بالغ بر ۹۴۸ ميليون دلار است.
دموكرات هاي مخالف دولت آمريكا با اين قرارداد كه بدون برگزاري مناقصه به هاليبرتون واگذار شده است به شدت مخالفت كردند.
ديك چني، معاون كنوني رياست جمهوري آمريكا، از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۰ رياست هاليبرتون را كه در زمينه انرژي و مهندسي نفت فعاليت دارد به عهده داشت.
سخنگوي بخش فرماندهي پشتيباني ارتش آمريكا كه انجام دادن خدمات لجستيك زميني اين ارتش را برعهده دارد، ارزش بخش دوم بودجه اختصاص يافته به قرارداد «كي بي آر» در عراق را بالغ بر يك ميليارد دلار تخمين زد. سخنگوي هاليبرتون قرارداد «كي بي آر» را موقتي دانست و گفت اين قرارداد صرفاً تا زمان واگذاري يك رشته قراردادهاي الحاقي از سوي بخش مهندسي نظامي ارتش آمريكا كه براي تأمين خدمات لازم براي اجراي كامل اين طرح (بازسازي صنعت نفت عراق) صورت خواهند گرفت اعتبار خواهد داشت.
به گفته مهندسي نظامي آمريكا، ارزش اين قرارداد ممكن است به دلايل مختلف از جمله هزينه بالاي تأمين فرآورده هاي نفتي پالايش شده ضروري براي برآوردن نيازهاي داخلي از اين مقدار هم بيشتر شود. ميزان تقاضاي داخلي به مقدار توليد انرژي در عراق و همچنين امدادرساني بستگي دارد.
مهندسي نظامي آمريكا افزود: با توجه به اين كه ميزان سوخت لازم براي عراق هنوز به اندازه كافي توليد نشده است و مقدار آن به طور مستقيم به سرعت از سرگيري توليد نفت اين كشور بستگي دارد، بنابراين مبلغ اين قرارداد به زودي تغيير خواهد كرد.
دومين مرحله تأمين خدمات مورد نياز ارتش آمريكا از سوي «كي بي آر» شامل كمك هاي لجستيك ده ساله است كه در سال ۲۰۰۱ از طريق مناقصه به شركت ياد شده واگذار شد. به گفته سخنگوي مهندسي نظامي آمريكا هاليبرتون تا اين زمان فقط ۲۴۷ ميليون دلار دريافت كرده و مابقي مبلغ ياد شده را به مرور اجراي تعهداتش دريافت خواهد كرد.

تجارت الكترونيكي در بازارهاي مالي و اعتباري
001615.jpg
منبعwww.computer.org:
ترجمه: محمد حسنلو
در بسياري از بازارهاي مالي و اعتباري دنيا هنوز ارتباطات به صورت چهره به چهره و فيزيكي صورت مي گيرد. حتي در بزرگترين مركز دادوستد سهام دنيا يعني بازار بورس نيويورك هم هنوز از تجارت سنتي استفاده مي شود. «نزدك» يكي از اولين بازارهاي مالي و اعتباري دنياست كه دادوستد در آن به صورت الكترونيكي انجام مي شود. ديگر مراكز مالي و اعتباري بزرگ دنيا نظير لندن، توكيو، نيويورك و... در حال تغيير سيستم ها از شيوه سنتي به الكترونيكي هستند و با رواج سيستم هاي كامپيوتري و شبكه هاي اينترنت اكثرسرمايه گذاران و مؤسسات تجاري به تجارت الكترونيكي روي آورده اند.
با گسترش شبكه هاي ارتباطي و اطلاع رساني نياز به وجود ارتباطات حضوري و تلفني كاهش خواهد يافت، نيز تكنولوژي جديد هزينه هاي مربوط به نصب سيستم ها و احداث مكان هاي تجاري را كاهش مي دهد. چنين سيستم هايي ورود رقباي جديد را ساده تر كرده و موجب اطلاع رساني گسترده تر و سريع  تر به طيف وسيعي از شركت هاي تجاري مي شوند.
هم اينك در سطح جهان تجارت الكترونيكي به سرعت در حال گسترش است و بسياري از بازارهاي مالي و اعتباري داراي سيستم هاي الكترونيك هستند. با پيشرفت اين روند اين پرسش مطرح مي شود كه تكنولوژي هاي جديد چه تأثيري در بازارهاي مالي و اعتباري دارند؟
ساختار كلي بازارهاي داراي سيستم هاي الكترونيكي
بازارهاي مجهز به سيستم هاي الكترونيكي قواعد و مقررات خاصي در مكانيسم اجرايي و انتشار اطلاعات مربوط به سهام و قيمت ها دارند. در اين زمينه مي توان به سه نوع مكانيسم و ساختار اشاره كرد:
سيستم هاي عرضه سهام
سيستم هاي مزايده اي با قيمت واحد
سيستم هاي تجارت با قيمت هاي غيرفعال
در سيستم هاي عرضه سهام الكترونيكي شركت ها به صورت مداوم برگه هاي سهام خود را ارائه مي دهند و خريداران همواره مي توانند براي خريد اين برگه ها اقدام كنند.
در چنين سيستم هايي با سفارش هايي محدود، افراد مختلف برگه هاي سهام را به مقدار مشخص و با قيمت هاي از پيش تعيين شده خريداري مي كنند. در اين سيستم ها مجموعه  سهام با توجه به قيمت آنها در ليست هاي خاصي به مشتريان عرضه مي شوند و خريداران در يك سو و فروشندگان در سوي ديگر با قيمت هاي از پيش تعيين شده به معامله مي پردازند. در اين ليست ها هويت اشخاص و مدت فعاليت آنها در بازار سهام مشخص نمي شود.
در سيستم هاي مزايده اي با قيمت واحد، شركت ها ممكن است سهام خود را در يك دوره زماني مشخص عرضه كنند ولي روش كار اين سيستم ها به گونه اي است كه تمام معاملات تجاري با يك قيمت واحد انجام مي شود و به طور معمول قيمت ها با توجه به سهام خريد و فروش شده در بازار و حداكثر حجم معاملات تجاري محاسبه مي شوند.
بعضي از سيستم هاي تجارت الكترونيكي قيمت ها را با توجه به قيمت هاي بازارهاي ديگر تعيين مي كنند. درچنين سيستم هايي در شرايط مختلف امكان تغيير قيمت ها وجود دارد. به طور كلي قيمت ها در اين سيستم ها غيرفعال هستند و با توجه به شرايط روز بازار دائماً تغيير مي كنند.
رشد شبكه هاي ارتباط الكترونيكي
كميسيون سهام و مبادلات تجاري (SEC) گسترده ترين سيستم هاي تجارت را شبكه هاي الكترونيكي (ECN) تعريف مي كند. اين كميسيون وجود چنين شبكه هايي را در بازارهاي سهام مدرن امروزي ضروري مي داند. اين شبكه هاي الكترونيكي بسيار شبيه به سيستم هاي نوع اول عرضه سهام هستند. يكي از مزاياي وجود چنين شبكه هايي كاهش هزينه هاي ارتباطي است. با برقراري ارتباط مستقيم بين فروشندگان و خريداران در بازارها و عدم دخالت واسطه ها هزينه ها تقريباً تا ۵۰ درصد كاهش مي يابد. اين شبكه ها جريان معاملات تجاري را نيز تسريع مي كنند زيرا سفارش ها در اين سيستم ها سريع تر انجام مي شود. به عنوان مثال متوسط زمان سفارش در اين شبكه ها ۲ تا ۳ ثانيه است در حالي كه در سيستم هاي قديمي اين زمان به بيش از ۲۰ ثانيه مي رسد. همچنين شبكه هاي الكترونيكي اطلاعات كاملي از قيمت ها در اختيار سرمايه گذاران قرار مي دهند كه اين اطلاعات موجب ارزيابي بهتر سرمايه گذاران از شرايط بازار و به كارگيري استراتژي مطلوب مي شود. در اين سيستم هويت طرف هاي تجاري مخفي باقي مي ماند و تنها قيمت و حجم سفارش ها اعلام مي شود، اين امر براي مؤسسات تجاري بسيار مهم است زيرا امكان به كارگيري استراتژي شركت ها و مؤسسات توسط شركت هاي ديگر بدون مجوز قانوني وجود دارد و آنها در صورت دسترسي به اطلاعات مربوط به مزايده ها مي توانند از آن سوءاستفاده كنند. از اين رو مخفي ماندن اطلاعات در بازارهاي مالي و اعتباري از اهميت خاصي برخوردار است. مهمترين هدف اين شبكه ها تأمين نيازهاي مشتريان در بازار است. معاملات تجاري در اين شبكه ها بدون كوچكترين تأخيري صورت مي گيرد و هيچ مسأله حاشيه اي در آن دخالت نمي كند. اين شبكه ها مراكز و بازارهايي براي مشتريان خود انتخاب مي كنند كه بهترين شرايط را از لحاظ سرعت، كيفيت، قيمت و اطمينان داشته باشند. اين شبكه ها در نحوه اطلاع رساني به مشتريان خود نيز با يكديگر تفاوت دارند. بعضي از آنها تمام اطلاعات خود را در سايت هاي اينترنتي به مشتريان ارائه مي دهند ولي بعضي ديگر اطلاعات محدودي عرضه مي كنند. اين تفاوت  در ارائه خدمات موجب مي شود مشتريان متناسب با نيازهاي خود جذب اين مراكز شوند.
اين شبكه ها در مقابل ارائه خدمات از مشتركان خود مستقيماً و از مشتريان ديگر به طور غيرمستقيم حق الزحمه دريافت مي كنند. براي مشتركان اين كارمزد شامل هزينه خريد از مراكز تحت پوشش اين شبكه ها و هزينه هر سهام معامله شده است.
ضرورت وجود بازارهاي الكترونيكي
اگرچه شبكه هاي الكترونيكي نقش مهمي در تجارت عادلانه و بدون حاشيه روي و اتلاف وقت دارند ولي بازارهاي معاملات ارزي و گمركي نشان مي دهند كه تجارت الكترونيكي مورد قبول سرمايه گذاران و شركت هايي كه در اين زمينه ها فعاليت دارند نيست، چرا كه دسترسي سريع به اطلاعات و وجود ارتباط مستقيم بين طرفين تجاري هزينه هاي ارزي و گمركي را در مقايسه با معاملات سنتي چهره به چهره كاهش مي دهد.
نيز اين شبكه ها اطلاعات خود را بدون محدوديت به تمام شركت ها ارائه مي دهند در حالي كه مسؤولان مؤسسات ترجيح مي دهند اطلاعات مربوط به مزايده ها و سفارش ها تا آخرين لحظه معامله مخفي بماند. بنابراين بسياري از مؤسسات در مزايده هاي بزرگ از ارائه اطلاعات كامل به اين شبكه ها خودداري مي كنند. نكته شايان توجه اين است كه اگرچه ممكن است مؤسسات تجاري بر بازارهاي معاملات ارزي و گمركي تسلط داشته باشند ولي سيستم هاي الكترونيكي به گونه اي طراحي شده كه فعاليت هاي تجاري به صورت خودكار عمل كند. البته اين امر بستگي به مشاركت همه شركت ها دارد. در هر حال به رغم وجود اين مشكلات طي چند سال اخير بسياري از سيستم ها و بازارهاي مالي و اعتباري به استفاده از سيستم  تجارت الكترونيكي تمايل زيادي نشان داده اند. با پيشرفت تكنولوژي و گسترش شبكه هاي الكترونيكي در زمينه تجارت چند پرسش مطرح مي شود؛ چه زماني اين تكنولوژي براي بازارها مفيد است؟ چه نوع مؤسساتي از اين شبكه ها استفاده مي كنند؟ فعاليت اين شبكه ها چه تأثيري بر روند كار بازارهاي موجود دارد؟ اين سيستم ها با بازارهاي جهاني هماهنگ خواهند بود؟
نقش بانك ها در تجارت الكترونيكي
امروزه بسياري از شركت ها فعاليت هاي خود را از طريق شبكه هاي الكترونيكي انجام مي دهند و براي گسترش فعاليت هاي بانك ها از طريق اين شبكه ها تلاش فراواني شده است.
هم اينك در بسياري از بانك ها از اينترنت به عنوان يك كانال ارتباطي براي ارائه خدمات بانكي استفاده مي شود، سايت هاي اينترنتي ايجاد شده است و مشتريان مي توانند امور بانكي خود را از طريق اين سايت ها انجام دهند. وجود اين سايت ها مزاياي بسياري براي بانك ها و مشتريان آنها دارد از جمله اين كه بسياري از هزينه هاي مربوط به خدمات روزمره بانكي كاهش مي يابد. امروزه بانك ها به عنوان يك واسطه در شبكه هاي اينترنتي در توسعه خدمات تجاري نقش مهمي دارند. در بسياري از بانك ها سايت هاي بزرگ موسوم به «دروازه هاي اينترنتي» ايجاد شده است و بسياري از فروشندگان و خريداران از آن بازديد مي كنند. بسياري از اين سايت ها خدمات مالي و اعتباري و ديگر خدمات بانكي را ارائه مي كنند ولي بيشتر به عنوان يك واسطه بين طرف هاي تجاري شناخته مي شوند و اين امر باعث مي شود افراد ناشناس قادر به سوءاستفاده نباشند و شركت ها و مؤسسات تجاري كوچك نيز در تجارت الكترونيكي فعاليت كنند. اين بانك ها با فراهم آوردن اطلاعات مربوط به خريد و توزيع كالاها و خدمات در بين مشاغل مختلف، موجب تسهيل روند فعاليت هاي تجاري در سطوح مختلف مي شوند. از ديگر خدمات بانك هاي داراي سيستم هاي شبكه اي، پول وچك هاي الكترونيكي است به طوري كه امروزه ديگر كسي نيازي به حمل پول ندارد زيرا مي تواند به سادگي از طريق اينترنت پول و چك خود را ارسال كند.
اگرچه گسترش شبكه هاي اينترنتي مزاياي بسياري براي بانك ها دارد ولي مضراتي نيز به همراه دارد. امروزه در تجارت نوين و الكترونيك شرايط حاكم بر بازارها دائماً در حال تغيير است و بانك ها ممكن است با اين تحولات هماهنگي كامل نداشته باشند. مشكل ديگري كه در تجارت الكترونيكي براي بانك ها مطرح است امكان نقص سيستم ها و دستگاه هاي كامپيوتري است. به هر حال اين پرسش پيش مي آيد كه جهت گيري سيستم بانكي در برابر گسترش تجارت اينترنتي چه خواهد بود؟ بسياري از بانك ها هم اكنون براي ارائه خدمات روزمره خود از طريق اينترنت كانال هاي ارتباطي ايجاد كرده اند و علاوه بر ارائه اين خدمات در فعاليت ها و سرمايه گذاري هاي تجاري نيز نقش مهمي ايفا مي كنند.
به طور كلي مي توان گفت با رشد شبكه هاي اينترنتي و گسترش تجارت الكترونيكي نقش بانك ها در آينده تغيير خواهد كرد و به عنوان واسطه در تجارت الكترونيك مطرح خواهند شد. البته اين امر به هماهنگي  سيستم بانكي با تغييرات احتمالي در شرايط و جو حاكم بر بازارهاي مالي و اعتباري بستگي دارد.

اقتصاد جهان  ديگر نمي تواند وابسته به آمريكا باشد
منبع: اكونوميست، آگوست ۲۰۰۳
ترجمه: الهام حميدي
در اواخر دهه ۱۹۹۰ مجله اكونوميست اقتصاد آمريكا را خرگوش و اقتصاد اروپا را لاك پشت ناميد. در آن زمان آهنگ سريع رشد اقتصاد آمريكا به تصور ما مانند يك حباب اقتصادي و مالي بود. به محض تركيدن اين حباب انتظار مي رفت كه سرعت رشد اقتصاد آمريكا به سرعت كاهش پيدا كند. در حالي كه لاك پشت كندرو اروپا كه اقتصاد آن از عدم توازن هاي مالي ايجاد شده در آمريكا مستقل است به آرامي در حال حركت به سمت جلو باشد، در حقيقت روند اقتصاد آمريكا بسيار كند شده است. كشورهاي اروپايي نسبت به آمريكا در سال ۲۰۰۱ رشد سريع تري داشته اند. اما بعد از آن تاريخ خرگوش اقتصاد آمريكا مجدداً مقام اول را كسب كرد. روند كند رشد اروپا فقط براي اروپا نااميدكننده نيست: رشد شكاف بين اقتصاد آمريكا و ساير كشورهاي دنيا براي كل اقتصاد جهان دردسرساز است.
شكاف بين نرخ رشد در آمريكا و اروپا در سال ۲۰۰۳ بسيار زياد شده است. آلمان، ايتاليا و هلند دچار ركود شده و توليدات كشورهاي اروپايي در سه ماه دوم راكد شده است.
اقتصاد كشورهاي اروپايي از ژاپن كه توليد ناخالص داخلي آن در سه ماه دوم ۳/۲ درصد رشد داشته بيمارتر است. اما بيشتر پيشگويان اقتصادي معتقدند اقتصاد ژاپن در سال هاي آتي كمتر از ۵/۱ درصد رشد مي كند. اين به آن معناست كه آمريكا پرچمدار اقتصاد جهان خواهد بود اگرچه به سختي مي توان اقتصاد آمريكا را اقتصاد سالم ناميد. بخش اعظم رشد آمريكا در سه ماه دوم ناشي از رشد سريع هزينه ها در طول جنگ با عراق بود در حالي كه رشد استخدامي در اين كشور به سير نزولي خود ادامه داد. با اين همه كاهش نرخ ماليات باعث افزايش رشد در نيمه دوم سال ۲۰۰۳ مي شود و اقتصاددانان پيش بيني مي كنند كه اقتصاد آمريكا از اقتصاد كشورهاي اروپايي و ژاپن در طول سال هاي آتي پيشي بگيرد.
رشد كند كشورهاي اروپايي فقط در يك صورت باعث خوشحالي است. حباب ايجاد شده در آمريكا عواقب وخيمي را به همراه داشته است (قروض پي در پي خانواده ها) كه در اروپا شاهد آن نبوده ايم. توضيحي كه در اين خصوص مي توان داد اين است كه به دليل رشد سريع تر جمعيت آمريكا مقياس هاي رشد در اين كشور تحريف شده است. در طول سه سال گذشته آهنگ نرخ رشد ناخالص داخلي براي هر نفر از كشورهاي اروپايي دقيقاً برابر با نرخ رشد در آمريكا بوده است. بعد از تركيدن حباب اقتصادي آمريكا انتظار مي رفت كه اقتصاد كشورهاي اروپايي رشد سريع تري داشته باشد.
بسياري از تحليلگران اقتصادي ساختارهاي سخت اقتصادي مانند بازاركار انعطاف پذير و نرخ هاي بالاي ماليات را مسبب اصلي اين مشكل مي دانند. ولي دلايل مهمتر ديگري وجود دارد كه اقتصاد ضعيف كشورهاي اروپايي نسبت به آمريكا را در طول سال هاي گذشته توجيه مي كند. اول اين كه آمريكا از انگيزه هاي پولي و مالي بيشتري نسبت به مناطق اروپايي برخوردار است، زيرا در اين كشور ثبات و رشد اقتصادي روند سياست هاي پولي را ثابت نگه مي دارد و دوم اين كه اگرچه ميزان وام مصرف كنندگان اروپايي بسيار كم است وام هاي شركتي و ميزان سرمايه گذاري افراطي اين كشورها در اواخر دهه ۱۹۹۰ نسبت به آمريكا از رشد بيشتري برخوردار بوده كه در حال حاضر اين مسأله مانع از رشد اقتصادي شده است.
خرگوش پالنگ
در نتيجه اقتصاد جهان هنوز بسيار به آمريكا وابسته است. طبق محاسبات «مورگان استانلي»، بيش از سه پنجم رشد جهاني از سال ۱۹۹۵ متعلق به آمريكا بوده است. با ادامه اين روند اكثر اقتصاددانان انتظار دارند كه توليد ناخالص داخلي تا ۳/۵ در طول سال هاي آتي رشد داشته باشد. اما اين به آن معناست كه پس اندازهاي خانوارها كاهش پيدا كرده و قروض مصرف كنندگان با روند اخطاردهنده اي رشد پيدا مي كند كه باعث ايجاد مشكلات اساسي در آينده مي شود. انگيزه هاي مالي و پولي كه تاكنون تقاضا را افزايش مي داد نمي تواند پي در پي و مكرر باشد. علاوه بر اين فرض كنيد اقتصاد آمريكا به سرعت رشد داشته در حالي كه ساير اقتصادها روند كند خود را حفظ مي كنند. اين روند باعث مي شود كه كسري وسيع حساب جاري در آمريكا به موازات افزايش واردات زيادتر شده و به مراتب دردسرهاي جديدي ايجاد كند.
كسري حساب جاري در حال حاضر ۵ درصد توليد ناخالص داخلي است و تاريخ نشان مي دهد كه چنين كسري هايي معمولاً كاهش ارزش پول را به همراه دارد. افت دلار رشد اقتصادي اروپا و ژاپن را مهار كرده، به موازات اين كه اين مسأله افزايش نرخ اوراق قرضه و نرخ زمين را به همراه خواهد داشت.
بعضي معتقدند كسري حساب جاري اهميت زيادي ندارد و اين طرز فكر منعكس كننده علاقه سرمايه گذاران خارجي براي سرمايه گذاري در دارايي هاي آمريكاست.
طبق برآوردي رسمي بيش از نيمي از كسري حساب جاري در طول سه ماه قبل از ژوئن توسط فروش اوراق بهادار به بانك هاي مركزي خارجي تأمين مالي شده است. علاقه بخش خصوصي به بازي با دلار در حال حاضر از بين رفته است.
اقتصاد جهان در صورتي سالم تر خواهد بود كه اروپا و ژاپن با پيگيري سياست هاي پولي و اقتصادي بازتر و اصلاحات بنيادين رشد اقتصادي خود را افزايش داده و بخشي از فشار را از دوش آمريكا بردارند.
آمريكا از اقتصاد سالم تري برخوردار خواهد بود چنانچه رشد آرام تري نسبت به ظرفيت هاي خود داشته باشد و با اين روش به خانواده ها اجازه داده شود كه پول خود را به تعادل بهتري برسانند. بدون مشاركت يكسان در رشد اقتصادي خطري بزرگ خرگوش و لاك پشت را تهديد مي كند.

سرمايه گذاري هاي هندوستان در صنايع فضايي
مأخذ - http:/ www.amt rix. org :ترجمه و تنظيم: سيدمحمدجعفر عسكري طباطبايي 
كشور هند از جمله كشورهاي در حال توسعه است كه در سال هاي اخير سرمايه گذاري خوبي در زمينه صنايع فضايي انجام داده است. علي رغم تحريم هاي اعمال شده از سوي آمريكا در زمينه صنايع فضايي هند، اين كشور توانسته است به پيشرفت هاي چشمگيري دست يابد و در زمينه پرتاب و ساخت ماهواره به موفقيت هاي بزرگي دست پيدا كند. در زير به برخي دستاوردهاي كشور هند در سال هاي گذشته كه از سايت شبكه تحليلگران تكنولوژي هوافضاي ايران استخراج شده، اشاره  خواهد شد:
دستاوردها و برنامه هاي فضايي هند
فعاليت هاي هند در زمينه تحقيقات فضايي به سال ۱۹۶۱ بر مي گردد. در آن زمان، كميته تحقيقات فضايي ملي هند زير نظر دكتر ويك رام بنا نهاده شد. فعاليت هاي علمي هند با تأسيس ايستگاه پرتاب راكت در مركز فضايي ويك رام آغاز شد. در سال ۱۹۷۲، مؤسسه تحقيقات فضايي هند مأموريت ادامه فعاليت هاي فضايي را برعهده گرفت و اولين ماهواره هند در سال ۱۹۷۵ به فضا پرتاب شد. ماهواره بعدي هند با نام روهيني در ماه مه سال ۱۹۸۱ به فضا پرتاب شد. در سال ۲۰۰۱ نيز اولين دستگاه پرتاب ماهواره در مدار سنكرون با موفقيت دركشور هند با نام GSLV ساخته شد و نخستين پرتاب موفقيت آميز آن نيز در همين سال انجام گرفت. اين ايستگاه پرتاب ماهواره در ۱۰۰ كيلومتري شمال كنيا قرار گرفته است. ساخت راكت GSLV يكي از برنامه هاي مهم ملي فضايي كشور هند در ۲۰ سال گذشته بوده است.
هدف از اين پروژه ها برطرف ساختن نيازهاي كشور هند در زمينه ارتباطات، مشاهدات و تصويربرداري از زمين و اندازه گيري برخي پارامترهاي جوي بوده است. همچنين اين كشور در نظر دارد با ايجاد يك شبكه گسترده ماهواره اي به بازار بزرگ صنعت فضايي دنيا راه پيدا كند. هدف نهايي كشور هند اين است كه در هر سال حداقل يك ماهواره به فضا پرتاب كند. برنامه هاي فضايي هند به طور مشخص توسط تكنولوژي روسيه مورد حمايت و كمك قرار گرفته است. اكثر قسمت هاي حياتي و اساسي راكت GSLV توسط كشور روسيه تهيه شده بود و موتورهاي كرايجنيك از جمله مهمترين قسمت هاي اين راكت بود كه از كشور روسيه تهيه شده بود.
ماهواره۱GSAT- اولين ماهواره اي بود كه توسط GSLV به فضا پرتاب شد و حدود ۱۵۴۰ كيلوگرم وزن داشت. اين ماهواره به مدار ۳۵۷۸۶ كيلومتري بالاي سطح زمين پرتاب شد. هدف اصلي اين ماهواره اين بود كه عملكرد فضاپيماها را در پرتاب هاي واقعي بررسي كند. اين ماهواره آزمايشي جهت تست سيستم هاي مخابراتي و ناوبري و همچنين سيستم هاي پيشرانش كه در ماهواره هاي آينده هند استفاده خواهد شد، به فضا پرتاب شد.
كشور هند اميدوار است پرتاب موفق آميز توسط راكت GSLV، وابستگي اين كشور در پرتاب ماهواره به كشورهاي ديگر را پايان بخشد و اين امكان را براي آن به وجود آورد تا به گروه كشورهايي مانند آمريكا، روسيه، اتحاديه اورپا، چين و ژاپن كه در صنعت پرتاب ماهواره چند ميليون دلاري فعال هستند، بپيوندد.
همكاري هند و روسيه در زمينه فضايي 
از بين شركاي تجاري هند در بخش فضا، روسيه از جايگاه ويژه اي برخوردار است. همكاري هاي روسيه و هند در زمينه فضا با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در سال ۱۹۹۱ دچار يك وقفه بزرگ شد. در اين زمان بود كه يلتسين از ادامه همكاري هاي هند و روسيه امتناع ورزيد. اين مسأله از فشارهاي خارجي نيز تأثير مي پذيرفت. در سال ۱۹۹۳ مشكلاتي ديگر نيز در روابط بين روسيه و هند ايجاد شد و آن زماني بود كه روسيه به رژيم كنترلي موشك هاي بالستيك پيوست و در نتيجه پشتيباني از سرويس هاي جاسوسي هند نيز در اين زمان متوقف شد.
البته مدتي نگذشت كه همكاري هاي دوجانبه روسيه و هند از سر گرفته شد و در نتيجه راكت۱ GSLV-P با موفقيت در ۸ آوريل سال ۲۰۰۱ پرتاب شد كه در ساخت آن از موتورهاي كرايجنيك روسي استفاده شد. اين راكت توانايي پرتاب ماهواره در مدار سنكرون را دارد و در ساخت آن براي اولين بار از تكنولوژي موتورهاي كرايجنيك استفاده شده است. اين راكت در حدود ۴۹ متر طول دارد و داراي وزن حدود ۴۰۱ تن است و به صورت سه مرحله اي عمل مي كند. در مرحله اول از سوخت هيدروژن و اكسيژن استفاده مي كند. اين راكت يك ماهواره مخابراتي آزمايشي با وزن ۱۵۴۰ كيلوگرم را براي استفاده سيستم هاي عملكردي اينترنتي به فضا پرتاب كرد.
سازمان ها و بخش هاي فضايي هند
كليه تحقيقات فضايي هند زير نظر يك سازمان بزرگ بنام ANTRIX انجام مي گيرد. بخش فضايي ANTRIX سال هاست تحقيقات وسيعي در زمينه ساخت ماهواره انجام داده است. همچنين زيرساخت هاي لازم در اين سازمان ايجاد شده است و نيروي انساني مورد نياز نيز براي استفاده در اين مركز تربيت شده است.
در مركز ماهواره اي ISRO و ISAC فعاليت هاي زيادي در زمينه سيستم هاي ديجيتال، سيستم هاي پيشرانش و مخابراتي، سيستم هاي مايكروويو، تحقيقات در زمينه عملكردهاي سازه اي و حرارتي و مكانيزم هاي فضايي در اين مركز انجام مي گيرد. اين بخش همچنين طراحي و گسترش و ساخت ۲۳ ماهواره را در دست بررسي دارد كه سيستم هاي مخابراتي و سنجش از راه دور نيز از پروژه هاي آينده اين مركز است.
در لابراتوار تحقيقات فيزيكي نيز يك مركز علمي براي تحقيقات در زمينه فضا و زمينه هاي مرتبط تشكيل شده است. برنامه هاي تحقيقاتي اين مركز شامل مسايل فضانوردي نيز مي شود و همچنين، سيستم ها و پنل هاي خورشيدي و مسائل فيزيكي و تئوري در زمينه صنعت ماهواره نيز در اين مركز مورد بررسي قرار مي گيرد.
در مركز سيستم هاي پيشرانش و سوخت مايع، تحقيقات در زمينه استفاده از سوخت هاي مايع در وسايل پرتاب ماهواره و همچنين تحقيق روي سيستم هاي پيشرانش و موتورهاي كرايجنيك و كنترلي براي وسايل پرتاب و وسايل فضايي انجام مي گيرد

|  آب و كشاورزي  |   اقتصاد  |   بازار  |   بين الملل  |   ساختمان و مسكن  |   رويداد  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |