پنج شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۰
يادداشت
مشكلات سرمايه گذاري
مراحل اجرايي تدوين برنامه چهارم توسعه اقتصادي كشور در حال حاضر در دستگاه هاي اجرايي و مراجع كارشناسي در حال انجام است. در اين يادداشت ها تاكنون بحث هاي مختلفي در ارتباط با اولويت ها، اهداف و سياست هاي برنامه اقتصادي و اجتماعي كشور مطرح شده است كه به طور عمده متأثر از پرسش ها و ابهام هايي بوده كه در اجراي قانون برنامه سوم توسعه ايجاد شده است. به همين دليل پيشنهاد شده است تا قبل از جمع بندي دقيق از عملكرد برنامه سوم توسعه و بدون توجه به اين جمع بندي تدوين برنامه چهارم شروع نشود. از طرفي در ارزيابي عملكرد قانون برنامه بايد به تخصيص منابع در طول سال هاي اجراي قانون برنامه توجه شود زيرا ممكن است احكامي در قانون برنامه پيش بيني شود ولي در قوانين بودجه هاي سالانه منابع لازم براي اجراي آن احكام پيش بيني نشود، در اين صورت طبيعي است كه احكام برنامه اجرا نمي شود. به هرحال مسأله اين است كه براي اجراي سياست هاي اقتصادي بايد سرمايه گذاري «مناسب»، «كافي» و «مؤثر» انجام شود. حتي ممكن است در بودجه سالانه نيز سرمايه گذاري لازم پيش بيني شود اما اين سرمايه گذاري به كيفيت نامطلوبي انجام شود يا در محل صحيحي سرمايه گذاري نشود.
ريشه يابي هر يك از اين مسائل مي تواند جمع بندي دقيقي از عملكرد برنامه به دست دهد. به عنوان مثال در گزارش هاي مختلف مطرح مي شود ما با تراكم فرودگاه مواجه هستيم. يعني با درآمد سرانه فعلي مردم ايران نياز به احداث اين تعداد فرودگاه در شهرهاي مختلف نبوده است و اين يعني انتخاب ناصحيح در سرمايه گذاري. يا اين كه در مواردي در بعضي شهرها از كمبود امكانات پزشكي شكايت مي شود و در مواردي گزارش مي شود كه بعضي مناطق با تخت بيمارستاني مازاد مواجه هستند. اين حالت يعني سرمايه گذاري نامناسب به طوري كه سرمايه گذاري براساس برآورد دقيق از نيازها و امكانات انجام نشده است. اين مثال ها نشان مي دهد كه هميشه مشكل اقتصاد ايران كمبود سرمايه گذاري نيست بلكه در مواردي از نظر كمي مشكل وجود نداشته، اما از نظر كيفي سرمايه گذاري صحيح انجام نشده است، يا انتخاب صحيحي براي سرمايه گذاري به عمل نيامده است و يا حكمي كلي بيان شده ولي منابع مالي تخصيص نيافته است. بررسي تك تك اين موارد مي تواند شناخت دقيقي از نقاط ضعف و قوت برنامه توسعه كشور به ما بدهد.

وضعيت تأمين، توزيع و قيمت كاغذ در سال ۸۱
كاغذ كرافت و مقواي بسته بندي
كاغذ كرافت (شامل كرافت لاينر، تست لاينر، ماك كرافت و...) و كاغذ كنگره اي جزء كاغذهايي هستند كه در صنايع بسته بندي و كارتن سازي ها نقش زيادي ايفا مي كنند.
هرچند دخيل شدن موادي همچون مواد پلي اتيلن و پروپيلن و...، از رشد مصرف اين نوع كاغذها كاسته است ولي باز هم ميزان مصرف بالاي اين قبيل از كاغذها در بسياري از كشورهاي دنيا به عنوان يك شاخص مطرح است. به طور كلي مصرف كنندگان عمده كاغذ كرافت، صنايع بسته بندي، صنايع كارتن سازي و پاكت سازي ها هستند.
كاغذ و مقواهايي كه براي بسته بندي محصولات مختلف به كار مي روند از نظر گراماژ، بافت و جنس الياف، خواص، مواد و لايه هاي افزوده شده به آنها متنوع هستند و هركدام براساس نوع پروم توليد براي بسته بندي نوعي از محصولات خاص به كار برده مي شوند. جدول شماره يك خلاصه اي از ظرفيت اسمي و توليد سه سال گذشته صنايع عمده توليدكنندگان كاغذ كرافت و مقواي بسته بندي را به تصوير كشيده است.
شركت چوب و كاغذ ايران (چوكا)
بزرگترين واحد توليدكننده كاغذ كرافت در كشور صنايع چوب و كاغذ ايران (چوكا) است كه داراي ظرفيت اسمي ۱۵۰ هزار تن در سال است. زمينه فعاليت شركت در توليد صنايع سلولزي به شرح زير است:
توليد خمير كاغذ با ظرفيت اسمي ۱۲۰ هزار تن در سال (خمير كاغذ سفيد نشده)
توليد كاغذ و مقواي كرافت لاينر، تست لاينر، فلوتينگ و مقوا و مقوا با ظرفيت اسمي ۱۵۰هزار تن در سال واحد چوب بري با ظرفيت اسمي ۵۲ هزار مترمكعب در سال
واحد تخته چندلا به ظرفيت اسمي  ۶/۶ هزار مترمكعب در سال
ميزان توليد اين شركت در سال ۸۱ معادل ۱۰۳۵۰۷ تن است كه در مقايسه با توليد سال ۸۰ به ميزان ۹۹۳۷۶ تن حدود ۴ درصد رشد نشان داده و به ۶۹ درصد ظرفيت اسمي رسيده است.
شركت چوكا با كاهش خمير كاغذ الياف بلند از پروسه توليد و درصد افزايش خمير كاغذ بازيافتي در خط توليد، از مطلوبيت كيفي كالاي خود كاسته و تا حدود زيادي با كاهش فروش مواجه و اعتراضاتي را از سوي مصرف كنندگان اين كالا به همراه داشته است.
شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران
شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران داراي دو ماشين توليد كاغذ است كه يكي از ماشين هاي كاغذ اين واحد به توليد كاغذ كنگره اي اختصاص دارد. اين كاغذ به عنوان لايه مياني عامل استحكام كارتن در كارتن سازي ها به كار مي رود.
ظرفيت اسمي ماشين توليد كاغذ كنگره اي ۸۵ هزار تن است، توليد كاغذ كنگره اي شركت از سال ۷۶ شروع شده است.
ميزان توليد اين شركت در سال ۸۱ معادل ۸۰۹۶۴ تن است كه در مقايسه با توليد سال ۸۰ به ميزان ۸۸۷۱۲ تن حدود ۹ درصد كاهش نشان داده و به ۹۵ درصد ظرفيت اسمي رسيده است.
شركت چوب و كاغذ مازندران در سال ۸۱ بالغ بر ۷۰۷۷ تن از كاغذهاي كنگره اي خود را به كشورهاي تركمنستان، كره جنوبي، امارات، تركيه، ارمنستان، بحرين،  الجزاير، هندوستان، سوئيس و سوئد به ارزش ۱۹۶۸۰۲۶ دلار آمريكا صادر كرده است.
شركت كاغذسازي كهريزك
ظرفيت اسمي اين كارخانه ۴۵ هزار تن است كه بخشي از آن به توليد مقوا و بخش ديگر به توليد كاغذ كرافت اختصاص دارد. مواد مصرفي آن كاغذ باطله و آخال كاغذ است.
ميزان توليد اين شركت در سال ۸۱ معادل ۴۲۷۹۰ تن است كه در مقايسه با توليد سال ۸۰ به ميزان ۴۳۱۵۰ تن حدود ۳۶۰ تن كاهش توليد نشان داده و شركت در سال ۸۱ به ۹۵ درصد ظرفيت اسمي رسيده است.
اين كارخانه از جمله واحدهايي است كه هر سال با بيش از ۹۰ درصد ظرفيت اسمي كالاي خود را توليد و به فروش مي رساند.
شركت كاغذسازي كاوه
ظرفيت اسمي اين شركت ۳۰ هزار تن انواع كاغذ و مقواي بسته بندي است.
عمده توليدات اين واحد در حال حاضر شامل توليد كاغذ قهوه اي و سفيد با ظرفيت اسمي ۲۵ هزار تن براي بسته بندي در گراماژ ۱۶۰-۱۲۷ گرمي و مقواي صنعتي فشرده با ظرفيت اسمي ۵ هزار تن در گراماژ ۷۰۰ الي ۲۰۰۰ است، مواد مصرفي كارخانه شامل كاغذ باطله و آخال كاغذ است و روش پخت خمير كاغذ از سيستم بازيافتي O.C.C است.
ميزان توليد اين شركت در سال ۸۱ معادل ۳۰۵۰۷ تن است كه در مقايسه با توليد سال ۸۰ (۲۷۹۳۶ تن) حدود ۹ درصد رشد نشان مي دهد. اين شركت براي اولين بار بين توليدكنندگان عمده كاغذ كرافت بالاتر از ظرفيت اسمي كالاي خود را توليد و به فروش رسانده است.
شركت ايران پاپيروس
ظرفيت اسمي اين شركت ۱۵ هزار تن مقواي دولا- يك رو سفيد و دو رو قهوه اي (تست لاينر بازيافتي) است. مواد اوليه اين واحد از طريق سيستم بازيافت كاغذ باطله و آخال تأمين مي شود. ميزان توليد اين شركت در سال ۸۱، ۹۷۸۰ تن است كه در مقايسه با توليد سال ۸۰ (۷۱۹۷ تن) ۳۶ درصد رشد نشان داده و شركت در سال ۸۱ به ۶۵ درصد ظرفيت اسمي رسيده است.
وضعيت توليد كاغذ بهداشتي (تيشو)
كاغذ تيشو در واقع همان دستمال كاغذي قبل از برش و به شكل درآمدن است. اين نوع كاغذ معمولاً داراي وزن استاندارد ۱۶-۱۴ گرم در مترمربع است. در حال حاضر سه كارخانه توليد كاغذهاي بهداشتي در كشور فعال هستند كه عبارتند از شركت نوظهور، حرير خوزستان و لطيف كه تيشوي توليدي اين واحدها جهت تبديل به دستمال كاغذي، حوله كاغذي، دستمال توالت و دستمال سفره است.
توليد اين كاغذها در كشور نسبت به ساير كاغذها از قبيل كاغذ چاپ، تحرير، روزنامه، مقوا و كاغذهاي بسته بندي در حد پايين تر قرار دارد و علت آن را مي توان كمي مقدار مصرف آنها در سبد مصارف خانوار جست وجو كرد.
ظرفيت اين سه واحد ۳۵ هزار تن است. در حالي كه عملكرد سال ۱۳۸۱ آنها بالغ بر ۱۷۱۷۹ تن بوده و همگي پايين تر از ظرفيت و حدود ۴۹ درصد آن فعاليت دارند. جدول شماره ۲ خلاصه اي از ظرفيت اسمي و توليد سه سال گذشته واحدهاي توليدكننده كاغذهاي بهداشتي (تيشو) را نمايش مي دهد.
شركت كاغذسازي حرير خوزستان
ظرفيت اسمي اين كارخانه ۱۵ هزار تن كاغذ تيشو در سال است. مواد اوليه مورد نياز كارخانه خمير الياف بلند وارداتي به علاوه درصدي از خمير الياف كوتاه وارداتي و خمير باگاس است. مواد شيميايي كه به صورت عمده در فرآيند توليد تيشو در كارخانه مورد استفاده قرار مي گيرد عبارت است از:
عامل مقاوم كننده كاغذ در حالت مرطوب
مواد شيميايي جهت تصفيه آب
نوع محصول كارخانه حرير خوزستان كاغذهاي گراماژ پايين و كرپ دار است و توليد اين شركت در سال ۸۱ معادل ۵۱۸۹ تن است كه به حدود ۳۵ درصد ظرفيت اسمي رسيده است.
شركت كاغذسازي لطيف
ظرفيت اسمي اين كارخانه ۱۵ هزار تن كاغذ تيشو در سال است. نوع محصول و وزن پايه كاغذهاي قابل توليد توسط شركت عبارتند از:
- كاغذ تيشو كرپ دار- وزن پايه ۴۵- ۱۸ گرم بر مترمربع
- كاغذ بسته بندي- وزن پايه ۲۵-۲۲ گرم بر مترمربع
- كاغذ تيشو- وزن پايه ۲۴-۲۲ گرم بر مترمربع 
- كاغذ نسخه دوم- وزن پايه ۳۲-۲۸ گرم بر مترمربع
شركت لطيف به توليد تيشو كرپ دار با وزن پايه كم اشتغال دارد.
مواد اوليه مورد نياز كاغذ عبارتند از:
- پوشال
- كاغذ باطله اداري
- خمير كاغذ الياف بلند
- مواد شيميايي
اين كارخانه از جمله واحدهايي است كه به سيستم جوهرزدايي از نوع شناورسازي جوهر كه در محدوده PH قليايي عمل كرده و جهت تبديل كاغذ آغشته به جوهر سفيد مجهز است.
ميزان توليد كاغذ تيشو توسط اين شركت در سال ۸۱ معادل ۸۷۳۹ تن است كه در مقايسه با توليد سال ۱۳۸۰ (۶۲۳۳ تن) حدود ۴۰ درصد رشد نشان مي دهد.
شركت كاغذسازي نوظهور
ظرفيت اسمي اين واحد ۵ هزار تن كاغذ تيشو در سال است. اين واحد توليدي مجهز به سيستم هاي تبديل و بسته بندي كاغذ تيشو نيز بوده و محصولاتي از قبيل دستمال كاغذي جعبه اي، حوله كاغذي و پوشك نيز توليد مي كند. ماده اصلي اين واحد توليدي عبارت از: پوشال سفيد، خمير كاغذ الياف بلند وارداتي، خمير باگاس و مواد شيميايي است. ميزان توليد كاغذ تيشو اين شركت در سال ۸۱ معادل ۳۲۵۱ تن است كه در مقايسه با توليد سال ۸۰ (۲۹۰۴ تن) حدود ۱۲ درصد رشد نشان مي دهد.
منبع: دوهفته نامه ناظر، شماره ۲۸۸
تهيه و تنظيم: اداره كل نظارت بر كالاهاي غيرفلزي سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات
جدول شماره يك (واحد: تن)
توليد سه سال گذشته
توليد سه سال گذشته
توليد سه سال گذشته
۸۱
۸۰
۷۹
ظرفيت اسمي (هزار)
نام شركت
۱۰۳۵۰۷
۹۹۳۷۶
۱۱۶۶۶۰
۱۵۰
چوب و كاغذ ايران (چوكا)
۸۰۹۶۴
۸۸۷۱۲
۶۸۴۹۶
۸۵
صنايع چوب و كاغذ مازندران
۴۲۷۹۰
۴۳۱۵۰
۴۲۱۷۴
۴۵
شركت كاغذسازي كهريزك
۳۰۵۰۷
۲۷۹۳۶
۲۷۴۰۱
۳۰
شركت كاغذسازي كاوه
۹۷۸۰
۷۱۷۹
۱۱۸۱۴
۱۵
شركت كاغذسازي ايران پاپيروس
۲۶۷۵۴۸
۲۶۶۳۷۱
۲۶۶۵۴۵
۳۲۵
جمع
جدول شماره دو (واحد: تن)
توليد سه سال گذشته
توليد سه سال گذشته
توليد سه سال گذشته
۸۱
۸۰
۷۹
ظرفيت اسمي (هزار)
نام شركت
۵۱۸۹
۴۹۸۶
۴۲۲۷
۱۵
شركت كاغذسازي حرير خوزستان 
۸۷۳۹
۶۲۳۳
۶۰۲۵
۱۵
شركت كاغذسازي لطيف
۳۲۵۱
۲۹۰۴
۲۹۹۸
۵
شركت كاغذسازي نوظهور
۷۱۷۹
۱۴۱۲۳
۱۳۲۵۰
۳۵
جمع

اقتصاد
آب و كشاورزي
بازار
بين الملل
ساختمان و مسكن
رويداد
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بازار  |  بين الملل  |  ساختمان و مسكن  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |