شنبه۲۹ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۲ - Sep.20, 2003
شهري
Front Page

تخريب لايه ازن بر روي سلامت كودكان تأثير سوء دارد
015285.jpg
سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد: سالانه ۱۳۰هزار مورد جديد سرطان پوست در سراسر دنيا اتفاق مي افتد.
به گزارش ايلنا، به نقل از سازمان بهداشت جهاني، سالانه بين دو تا سه ميليون مورد جديد ملانوماي پوستي خوش خيم و بيشتر از ۱۳۰هزار مورد سرطان پوست در هر سال به علت ملانوما و ديگر سرطان هاي پوستي اتفاق مي افتد.
علت بسياري از اين سرطان هاي پوستي اشعه ماوارء بنفش خورشيد است و كودكان نسبت به اين آسيب حساس ترند.
در مقابله با اين مشكل، سازمان بهداشت جهاني، برنامه محيط زيست سازمان ملل و ديگر همكاران يك دسته مواد آموزشي جديد براي والدين و معلمان كودكان جهت حفاظت كودكان انتشار داده اند. اين دستورالعمل هاي آموزشي به والدين و معلمان كمك مي كند كه از ابتلاي كودكان به بيماري هاي ناشي از اشعه ماوراء بنفش پيشگيري كنند. نورآفتاب به علت وجود اشعه ماوراء بنفش باعث سرطان هاي پوستي خوش خيم و بدخيم، آب مرواريد و ديگر بيماري ها مي شود.

رژه نيروهاي مسلح در حرم حضرت امام (ره)
گروه شهري:  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران ، شهروندان  علاقه مند را براي  ديدن  رژه  سراسري  يگان هاي  نيروهاي  مسلح  به  محل  برگزاري  اين  مراسم  منتقل  مي كند.
به  گزارش   شركت  واحد اتوبوسراني  تهران ، ناوگان  اين  شركت  شهروندان  را روز دوشنبه  در آغاز هفته  دفاع  مقدس  به  مقابل  حرم  مطهر حضرت  امام  خميني (ره ) براي  ديدن  رژه  نيروهاي  مسلح  انتقال  مي دهد.
شهروندان  از ساعت  هفت  صبح  روزدوشنبه  از ميادين  شهرري ، امام  خميني (ره )،راه  آهن  و ترمينال  خاوران  مي توانند از سرويس هاي  ويژه  شركت  واحد براي  نقل و انتقال  به  محل  برگزاري  مراسم  استفاده  كنند.

معاون حمل و نقل منطقه ۱۸:
رفتار ترافيكي با آغاز كار مدارس تغيير مي كند
گروه شهري: معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري منطقه ۱۸ تهران گفت: با آغاز به كار مدارس وسفرهايي كه در شروع مدارس انجام مي شود، شاهد رفتارهاي متفاوت ترافيكي در درون شهرها مي شويم.
علي خرقاني در مصاحبه با ايلنا افزود: با تغيير رفتار ترافيكي و الگوي رفتاري بايد تمهيداتي جهت كنترل و نظارت بهتر و ايجاد تسهيلات ترددي در سطح شبكه معابر ايجاد كنيم.
وي، به ۲۲ هزار متر طول خط كشي معابر پياده و به نصب ۵۵ هزار عدد سرعت گير جلوي مدارس اشاره كرد و افزود: اين سرعت گيرها در جلوي بيش از ۱۵۰ مدرسه نصب شده است.
وي افزود: عمليات حفاري از ۱۵ شهريور ماه تا ۱۵ مهرماه ممنوع شده است و فقط در زماني كه تركيدگي لوله اي را داشته باشيم، مجوز آن را صادر خواهيم كرد.
وي، يكي از اقدامات مهم را انجام اصلاح هندسي در تقاطعها دانست و گفت: از ابتداي سال جاري سعي شده است كه تقاطعات مهم و معضل دار را برطرف كنيم كه يكي از مهم ترين آن، اصلاح هندسي ميدان نعمت آباد بود و سعي شده اصلاح هندسي چراغهاي راهنمايي كاملاً نصب و راه اندازي شود تا بعدها مشكل ترافيكي در اين منطقه نداشته باشيم.
خرقاني گفت: اكثر خيابانهاي اين منطقه به شبرنگها مجهز شدند تا شهروندان هنگام رانندگي در شب از مسير خود خارج نشوند.
وي گفت: پلهاي اسماعيل آباد، چهاردانگه، فولاد، خادم آباد، بزرگراه آزادگان و احمدآباد مستوفي هم ماههاي آينده متناسب با پرداخت مالي كه خواهيم داشت انجام خواهيم داد.
وي به احداث شهرك ترافيك اشاره كرد و گفت: اين پارك با هزينه اي بالغ بر يك ونيم ميليارد تومان احداث خواهد شد.

معاون وزير كشور:
مديريت شهري برعهده شوراي شهر است
معاون  هماهنگي  عمراني  وزيركشور و رئيس  سازمان  شهرداري ها گفت : شوراهاي اسلامي شهر بر اساس  قانون  براي  اداره  و مديريت  شهر تشكيل  شده اند.
«محمد حسن  مقيمي» در حاشيه  نشست  شهرداران  كلان  شهرها در تهران  درباره انتقادهاي  برخي  شهرداران  به  وظايف  سازمان  شهرداري ها ، گفت : وظايف  اين سازمان  و شوراي  شهر، مجزا از هم  است  و فعاليت  سازمان  شهرداري ها تداخلي  باوظايف  شوراهاي  شهر ندارد.
وي  تصريح  كرد: سازمان  شهرداري ها امور مربوط به  آموزش ، حقوقي ، پشتيباني و مالي  شهرداري هايي  كه  تشكيل  مي شود را برعهده  دارد.
معاون  وزير كشور، اظهارداشت : در حقيقت  سازمان  شهرداري ها براي  ارتقاي سطح  شهرداري هايي  كه  زير نظر شوراها فعاليت  مي كنند، تشكيل  شده است .وي  واگذاري  تصدي  برخي  امور به بخش  غيردولتي  را از سياست هاي  دولت  دانست و گفت : بر اين  اساس ، در نظر است  نظارت  بر امور هم  به  مردم  واگذار شود.
مقيمي تصريح  كرد: فعاليت  دولت  همراهي  با شوراها است . ليكن  به  دليل  حجم برنامه ها، امكان  برخي  ناهماهنگي ها وجود دارد.
وي  افزود: بايد با تشكيل  جلسات  كارشناسي  و تعامل  براي  رفع  اين  مشكلات قدم  برداشت .
وي  گفت : شهرداري هاي  سراسر كشور به دليل  حجم  فعاليت ها و توسعه  همه  جانبه كشور با مشكلات  جدي  روبرو هستند.
وي افزود: شهرداران  در حال  حاضر، براي  اجراي  برنامه هاي شوراهاي  شهر با كمبود منابع  مالي  روبرو هستند.وي  يكي  از مشكلات  كلان  شهرها را، حمل و نقل  شهري  دانست  و بر حضور بيشتردولت ، در اين  بخش  تأكيد كرد.
مقيمي اظهارداشت : تصميمات  مناسبي  براي  حمل  و نقل  شهري  اتخاذ شده است  كه اگر اجرا شود، سهم  حمل  و نقل  عمومي افزايش  خواهديافت .
وي  در خصوص  مترو تهران  گفت : گسترش  خط يك  و دو مترو تهران  و كاهش  فاصله حركت  قطارها با خريد واگن هاي  جديد، تصويب  و بودجه  آن ارائه  شده  است .
معاون  عمراني  وزيركشور افزود:براي  شروع  عمليات  احداث  خط سه  و چهار متروتهران ، حدود دو ميليارد دلار ارز نياز است  كه  دولت  بايد در طول  هشت  سال آن  را تامين  كند.
مقيمي با اشاره  به  اينكه  مقدمات  احداث  خط سه  و چهار مترو تهران  فراهم شده است ، اظهاراميدواري  كرد، مراحل  قانوني  اين  طرح  سريع تر به  پايان  برسد.

شركت كنندگان در اجلاس شهرداران كلانشهرها:
ساختار مديريت شهري در ايران نيازمند دگرگوني است
ستاد مديريت بحران شهر تهران پنجشنبه گذشته ميزبان بيست و چهارمين نشست ادواري شهرداران كلانشهرهاي كشور بود. ضرورت انطباق سامانه هاي مديريت شهري در ايران با اقتضائات جديد شهرنشيني و دستاوردهاي نوين اين حوزه ،عمده ترين موضوع مورد بحث اين نشست بود. شهرداران شهرهاي بزرگ كشور همچنين تاكيد كردند سياست هاي شهرسازي بايد از تداوم برخوردار بوده و تصميم گيري هاي كلان اين حوزه به آن بخش از سامانه هاي مديريتي سپرده شود كه پايدارتر هستند. گروه شهري: بيست و چهارمين نشست ادواري شهرداران كلان شهرهاي كشور روز پنجشنبه گذشته در محل ستاد مديريت بحران شهر تهران برگزار شد.
در اين نشست، دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران طي سخناني ضمن تاكيد بر گسترش فرهنگ و روحيه خدمتگزاري در ميان رده هاي مديريتي بر ضرورت جايگزيني مديريت كارآمد، پرسود و كم هزينه به جاي مديريت هاي پرهزينه و كم بازده اشاره كرد و گفت:  بيش از يك چهارم جمعيت و ۴۰درصد جمعيت شهري در ۸ شهر بزرگ كشور زندگي مي كنند.
وي افزود: امروز براي اداره شهر بايد به سمت روشهاي نو و پيشرفته و در خور شان ملت ايران حركت كرد و در اين راه استفاده از حداكثر توان فني و تكنولوژيكي به منظور ايجاد رفاه و آسايش و زندگي توام با عزت مردم بايد سرلوحه فعاليتهاي مديران شهري قرار گيرد. احمدي نژاد مشكل عمده و پايه اي شهرهاي بزرگ را عدم انطباق شيوه هاي كنوني برنامه ريزي شهري با نيازهاي امروز دانست و گفت:ساختاري كه طراحي شهري در آن شكل مي گيرد و فاقد اتكاء جدي به دانش تخصصي است ضمن اينكه تغييرات پي در پي مديران و مسئولين را سبب مي شود، سياستهاي شهرسازي را نيز متغير و متزلزل مي كند .اين در حالي است كه به اعتقاد شهردار تهران سياستهاي شهرسازي بايد مانند سياستهاي كلان كشور ثابت و پايدار باشد و تصميم گيري ها در اين باره بايد از اختيار جمعي كه دائما در حال تغيير است خارج و به مديريتهايي سپرده شود كه طولاني مدت و يا به طور ثابت در سمتهاي خود باقي مي مانند.
در اين جلسه همچنين مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز گفت: ما بايد اقتدار لازم را در برقراري و ايجاد مدينه فاضله در كشور بدست آوريم.
وي منظور خود را از مدينه فاضله عبارت از شهري دانست كه از حيث مادي و معنوي در مسير تكامل قرار داشته باشند و آرامش و آسايش و عدالت اجتماعي در حد قابل قبول براي همه مردم فراهم باشد.
وي در اين باره خواستار انگيزه ،عزم، نيت خالصانه و توان علمي و تكنولوژيكي نه تنها از جانب كشورمان بلكه از پهنه دنياي اسلام و حتي ساير كشورهاي جهان شد. چمران وفاق و همگرايي شهرداري، شوراي شهر و وزارت كشور را ضروري دانست و گفت: چنانچه يكي از اضلاع اين مثلث با ديگري ناهماهنگ باشد در ايجاد مدينه فاضله راه به جايي نخواهيم برد و تجربه تلخ دوره اول شوراهاي اسلامي شهر و تهران هم بيانگر همين قضيه است. سيد هاشم بني هاشمي - رئيس اجلاس كلان شهرهاي كشور بعد از پايان جلسه در مورد تصميمات اتخاذ شده در اين نشست گفت: تقويت ارتباطات بين المللي ميان كلان شهرهاي ايران با شهرها و پايتخت هاي كشورهاي اسلامي از جمله مهمترين تصميمات ما بود كه بر مبناي آن قرار شد با ارسال نامه اي به رئيس جمهور از وي درخواست كنيم تا در اجلاس آتي سران كشورهاي اسلامي كه مهرماه امسال در مالزي برگزار مي شود در موضع گيري خود پيرامون جايگاه ايران (به لحاظ تعداد زياد كلان شهرها) وارتباط مستمر و تعامل نزديك كشورمان با ساير كشورهاي اسلامي به طور برجسته مسائلي را مطرح كند. همچنين قرار شد تا با تشكيل كميته اي كار عضويت در سازمانهاي بين المللي و بحث خواهرخواندگي شهرهاي ايران با ساير شهرهاي كشورهاي اسلامي به طور خصوصي تر و با هماهنگي بيشتر بررسي و اعمال شود.
بني هاشمي افزود: همچنين مقرر شد بودجه ۱۷۰ ميليارد توماني تجميع عوارض امسال كه در اختيار سازمان شهرداريهاي وزارت كشور است ميان كل شهرداريهاي كشور توزيع شود كه البته ۱۵درصد آن مربوط به كلان شهرهاست. به گزارش خبرنگار ما، همچنين مقرر شده است كميته اي تشكيل شود تا كار تبادل نظر در خصوص شهرسازي، مسائل شهري و پيشنهادات لازم در اين باره را تدوين و به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور جهت لحاظ كردن در برنامه چهارم توسعه دولت ارائه كند.

آئين نامه  واردات  به  ازاي  از رده  خارج  كردن  خودروي  فرسوده ، اجرايي  شد
گروه شهري:  باابلاغ  رسمي  آئين  نامه  اجرايي ، واردكنندگان  خودرو از روز چهارشنبه  مي توانند به  ازاي  از رده خارج  كردن  يك  دستگاه  خودروي  فرسوده ، از تخفيفات ترجيحي  در سود بازرگاني  برخوردار شوند.
به گزارش ايرنا اين  دستورالعمل  ازسوي  معاون  رئيس  جمهور ورئيس  سازمان حفاظت  محيط زيست - كه  عهده دار رياست  گروه ماده  هفت  آئين نامه  اجرايي  از رده  خارج  كردن  خودروهاي  فرسوده است  - ابلاغ شده  و با تأييد مفاد مصوبه  وزراي  كميسيون  ماده  يك  آئين  نامه  اجرايي  قانون مقررات  صادرات  و واردات  خودرو توسط رئيس  جمهور، از روز ۲۶ شهريورماه  قابل اجرا است .
براساس  دستورالعمل  اجرائي  ماده  چهار اين  آئين  نامه ، واردكنندگان  خودرودر صورت  ارايه  گواهينامه  صادره  از سوي  نيروي  انتظامي ، مبني  بر اسقاط يك دستگاه  خودرو به  شكلي  كه  غيرقابل  استفاده  به  صورت  خودرو در چرخه  حمل  ونقل  و رانندگي  باشد، مي توانند از اين  تخفيفات  استفاده  كنند.
ماده  چهار اين  آئين  نامه  با اشاره  به ميزان  تخفيفات  درنظر گرفته  شده دراين  زمينه  مي افزايد: اين  تخفيف  براي  از رده  خارج  كردن  هر دستگاه  خودروي پلاك  سفيد ۱۵ ميليون  ريال  و بابت  خروج  هر دستگاه  خودروي  پلاك  قرمز ، ۳۰ميليون  ريال  در نظر گرفته  شده  است .
بر اساس  اين  آئين  نامه ، شرط لازم  براي  دريافت  اين  تخفيفات  آن  است  كه خودرويي  كه  از رده  خارج  مي شود، مدل  ۱۳۴۲ و قبل  از آن  يا مدل  ۱۹۶۴ و قبل از آن  نباشد.
براساس  دستورالعمل  اجرايي  ماده  دو آئين  نامه  مذكور، خودروهاي  فرسوده سواري  و خودروهاي  سواري  وانت  به  خودروهايي  اطلاق  مي شود كه  قابليت  حركت  واصالت  آن  توسط راهنمايي  و رانندگي  احراز شده  و حداقل  داراي  يكي  از شرايط زير باشد:
۱ - عدم  توانايي  در اخذ برچسب  معاينه  فني  (علاوه  بر محورهاي  سه  گانه اصالت  ، ايمني  و رعايت  استاندارد خروجي  آلاينده ها)۲ - خودروهاي  با پلاك  شخصي  توليد داخل  چهار سيلندر و كمتر مدل  ۱۳۵۲ وقبل  از آن  ، شش  سيلندر مدل  ۱۳۵۵ و قبل  از آن  ، هشت  سيلندر مدل  ۱۳۵۷ و قبل از آن  را داشته  باشد.
۳ - خودروهاي  با پلاك  غيرشخصي  توليد داخل  مدل  ۱۳۶۵ و قبل از آن ، وارداتي مدل  ۱۹۸۵ و قبل  از آن .
ماده  هفت  اين  آئين  نامه  همچنين  جدول  ممنوعيت  خودروهاي  فرسوده  سواري  ،سواري  كار و وانت  را تا پايان  برنامه  سوم  توسعه  فقط در هفت  شهر آلوده كشور اعلام  كرد.
بر اساس  اين  ماده  از اول  فروردين  ماه  سال  ۱۳۸۳ پلاك  خودروهاي  فرسوده بجز خودروهاي  كلكسيوني ، غيرمجاز اعلام  شده  است .
ماده  هفت  آئين  نامه  اجرايي از رده  خارج كردن  خودروهاي  فرسوده  مي افزايد:از سال  ۱۳۸۲ ، اخذ برچسب  طرح  ترافيك  براي  اتومبيلها ، پنج  سال  قبل  ازفرسوده  اعلام  شدن  آنها ، ممنوع  و نقل  و انتقال  اين  گونه  خودروهااز ابتداي سال  ۱۳۸۴ ممنوع  است .
اين  گزارش  مي افزايد: گروهي  متشكل  از نمايندگان  سازمان  حفاظت  محيط زيست ، راهنمايي  و رانندگي  و شهرداري  اجراي  اين  آئين  نامه  را با مسئوليت سازمان  حفاظت  محيط زيست ، برعهده  دارند.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |
|   سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |
|   يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |