يكشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۳ - Sep.21, 2003
بررسي اجلاس سران انگليس، فرانسه و آلمان در برلين
اختلاف آمريكا و اروپا بر سر عراق حل نمي شود
015514.jpg
رهبران انگليس، فرانسه و آلمان ديروز به دعوت گرهارد شرودر صدراعظم آلمان در برلين گرد آمدند تا به عنوان سه قدرت مهم اروپايي در نشستي كم سابقه درباره اختلافات خود با آمريكا و به ويژه موضوع عراق گفتگو كنند.
منابع خبري نزديك به مذاكرات مي گويند، علاوه بر عراق،  توسعه اتحاديه اروپا و افغانستان از موضوعات مورد بحث در اين گفتگوهاي غيررسمي است.
بلر در اين گفتگوها تلاش مي كند حمايت آلمان و فرانسه را از قطعنامه پيشنهادي آمريكا درباره عراق جلب كند. آلمان و فرانسه از اين قطعنامه انتقاد كرده اند اما با اشاره تلويحي به شرايط و اصلاحات مورد نظرشان، راه را براي توافق بازگذاشته اند.
ميان موضع آلمان و فرانسه درباره عراق اختلافاتي وجود دارد. در نشست اخير سران دو كشور ژاك شيراك بر ضرورت انتقال قدرت در عراق به دست عراقي ها تاكيد كرد اما شرودر در اين مورد سكوت كرد.
بي. بي. سي در تحليلي در اين باره نوشت: اين موضع گيري و اظهارات اخير مقامات آلماني و فرانسوي نشان مي دهد كه فرانسوي ها همچنان بر موضع انعطاف ناپذير گذشته خود تاكيد دارند اما آلمان ها خواستار آشتي با آمريكا هستند.
برلين هدف از نشست سه جانبه ميان بلر، شرودر و شيراك را اتخاذ موضعي واحد بعد از اختلافات جنگ عراق خواند.
اما سخنگوي بلر گفت كه اين نوع نشست ها نوعي بحث و گفتگو است و نشست رسمي نيست.
روزنامه انگليسي گاردين ديروز در يادداشتي تحليلي درباره ديدار سران سه قدرت اروپايي نوشت: پيش بيني موضع بلر در اين نشست و آنچه به رهبران فرانسه و آلمان مي گويد آسان است. او به ژاك شيراك و گرهارد شرودر مي گويد كه اكنون زمان دفن كردن گذشته است. اختلافات پيش از جنگ و هرگونه نارضايتي از لندن به دليل وقايع گذشته بايد كنار گذاشته شود. مهم نيست چه اتفاقي افتاده است، آنچه مهم است اتفاقي است كه در آينده روي مي دهد.
اختلافات دو سوي اطلس به نفع هيچكس نيست. بلر مي گويد: ثبات در خاورميانه، پيشرفت در نقشه راه و جنگ با تروريسم به ميزان همكاري بين المللي درباره عراق و بويژه دستيابي به امنيت در اين كشور بستگي دارد. براساس همه اين دلايل فرانسه بايد با اعزام نيروي صلحبان به عراق موافقت كند.
پاسخ فرانسه و تا حدي آلمان به اين استدلالات هر چه باشد و حتي اگر موافقت با پيش بيني قطعنامه آمريكا باشد، به بلر در برلين داده نمي شود.
دولت فرانسه از موقعيت به شدت تضعيف شده بلر در داخل كشورش آگاه است.
شيراك ممكن است چنين محاسبه كند كه بيش از آنكه فرانسه به كمك بلر براي بهبود رابطه با واشنگتن نياز داشته باشد اين نخست وزير انگليس است كه به كمك شيراك نياز دارد.
شيراك و شرودر قرار است به زودي در سازمان ملل با بوش ديدار كنند.
اگر قرار باشد حرفي گفته شود آنها ترجيح مي دهند كه به خود بوش بگويند نه به نوچه اروپايي اش.
گاردين در ادامه نوشت: پاسخ فرانسه تا حدي مشخص است. فرانسه خواستار انتقال قدرت از ائتلاف به رهبري آمريكا به يك دولت موقت عراقي است.
اما موفقيت آمريكا در به تصويب رساندن قطعنامه اش به ميزان قدرت استدلال بلر بستگي ندارد بلكه به توانايي آمريكايي ها در تصريح اين مطلب و اعتراف به اين موضوع بستگي دارد كه آنها به كمك نياز دارند و به همكاري در راستاي پيشنهادهاي فرانسه تن مي دهند.
گاردين در پايان نوشت: عقل سليم حكم مي كند كه رهبران آمريكا چشمان خود را باز كنند اما غرور و تعصب مي گويد كه آنها چنين نمي كنند.

با تصويب قطعنامه
مجمع عمومي سازمان ملل با اخراج عرفات مخالفت كرد
مجمع عمومي سازمان ملل جمعه شب با صدور قطعنامه اي اسرائيل را از اخراج ياسرعرفات از فلسطين برحذر داشت.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي آنكه تلاش كشورهاي عرب براي تصويب اين قطعنامه در شوراي امنيت با وتوي آمريكا ناكام ماند، اين قطعنامه به مجمع عمومي كه در آن هيچ كشوري حق وتو ندارد برده شد و با اكثريت آرا به تصويب رسيد.
در همين حال يك  روزنامه  كويتي  ديروز نوشت: آمريكا از كويت  خواسته  است ، در چارچوب اجراي  قطعنامه  ۱۳۷۳ سازمان  ملل  متحد حسابهاي  بانكي  «جهاد اسلامي»  و «حماس » در بانك هاي  كويت  مسدود شود.
روزنامه  «الراي  العام» به  نقل  از منابع  سياسي  اين  كشور افزود: به  منظور عملي كردن  اين  درخواست ، وزارت  خارجه  كويت  از بانك  مركزي  و ديگر بانك هاي  اين  كشور خواسته  است  كه  تمام  حسابهاي  اين  دو سازمان  را مسدود كنند. به  گفته  اين  منابع ، نتايج  اوليه  بررسي  بانك  ملي  كويت  نشان  داد، سازمان هايي  كه  نام  آنها در فهرست  قطعنامه  آمده  است  از جمله  حماس  و جهاد اسلامي فلسطين  در بانكهاي  كويت  حساب  ندارند.قطعنامه  ۱۳۷۳ شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد مربوط به  مبارزه  كشورها با تروريسم  است . جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا ۱۰ روز پيش  در ديدار با شيخ  صباح  الاحمد نخست  وزير كويت ، از كشورهاي  عربي  و اسلامي  خواست  كه  حمايت  معنوي  و مادي  خود را از حماس  و جهاد اسلامي  متوقف  كنند. اتحاديه  اروپا نيز اخيرا نام  حماس  را در فهرست  سازمان هاي  تروريستي  قرار داد.

براي همراه كردن واشنگتن با طرح ديوار امنيتي نمايندگان شارون به آمريكا رفتند
آريل شارون نخست وزير اسرائيل دو تن از مقامات اسرائيلي را براي دفاع از طرح ساخت ديوار دفاعي اطراف سرزمين هاي فلسطيني به واشنگتن مي فرستد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دوو ويسگلس رئيس دفتر شارون و اموس يارون دبيركل وزارت دفاع اسرائيل امروز به واشنگتن مي روند تا درباره اين موضوع مورداختلاف ميان دولت بوش و تل آويو با كاندوليزارايس مشاور امنيت ملي او گفتگو كنند.دولت اسرائيل قرار است تا پايان اين هفته تصميم نهايي خود را درباره ادامه كار ساخت اين ديوار اتخاذ كند.جورج بوش بارها اين ديوار را يك مشكل خوانده و به طور تلويحي از ساخت آن انتقاد كرده است.دولت بوش همچنين طرح هايي را براي مجازات اسرائيل به دليل ساخت اين ديوار آماده كرده است.

آمريكا يك كشتي ديگر در اختيار آذربايجان گذاشت
گارد ساحلي آمريكا ديروز يكي از كشتي هاي گشتي خود را به آذربايجان داد تا بخش ديگري از برنامه كمك دريايي به اين كشور را اجرا كرده باشد.
خبرگزاري فرانسه ديروز با اعلام اين خبر و با اشاره به اينكه هدف از اين كار فشار بر ايران است، نوشت: دريادار توماس بارت از فرماندهان گارد ساحلي آمريكا در مراسم نمادين انتقال اين كشتي به آذربايجان در باكو شركت كرد. اين كشتي از سوي گارد مرزي آذربايجان براي حفاظت از مرزهاي آبيش درخزر و جلوگيري از قاچاق و مبارزه با تروريسم استفاده مي شود. سفير آمريكا در آذربايجان در باكو گفت: اين برنامه بخشي از همكاري هاي گسترده آمريكا و آذربايجان براي تأمين صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروريسم بين المللي است.
اين پنجمين كشتي است كه از سال ۲۰۰۰ تا به حال از سوي آمريكا به آذربايجان داده مي شود.
اين كشتي از كانال ولگا-دن كه در آبهاي داخلي فدراسيون روسيه قرار دارد براي وارد شدن به آبهاي درياي خزر عبور كرده است.در حاليكه فدراسيون روسيه اجازه تردد كشتي هاي نظامي برخي از كشورهاي حاشيه خزر از طريق ولگا -دن را نمي دهد.

يك مسلمان بنگلادشي كميسر سياسي انگليس در بنگلادش شد
انور چودهري  يك  مسلمان  بنگلادشي  تبعه انگليس  از سوي  وزارت  خارجه  اين كشور براي  جايگزيني  ديويد كارتر كميسر عالي  انگليس  در جمهوري  خلق بنگلادش  انتخاب  شد.
وي  كار خود را در ماه  آوريل  سال  ميلادي  آينده  آغاز خواهد كرد.
به گزارش ايرنا از لندن، اقبال  سكراني  دبيركل  شوراي  مسلمانان  انگليس  در اين  مورد گفت : ما در انتظار اين  انتصاب  بوديم  و خرسنديم  كه  روند شركت  دادن  مسلمانان  در سياست خارجي  انگليس  آغاز شده  است .
وي  افزود: اميدوارم  اين  روند ادامه  يابد و انگليس  هرچه  زودتر بتواند بر مشكلاتي  كه  در روابط خود با جهان  اسلام  دارد ، فائق  آيد.
سكراني  گفت : جامعه  مسلمانان  انگليس  بر اين  اعتقاد است  كه  ۵/ ۱ ميليارد مسلمان  جهان  مي توانند در صحنه  روابط بين الملل  همراه  نزديك  ما باشند.
انتصاب  چودهري  از سوي  وزارت  خارجه  انگليس  اقدامي  غيرعادي  است،  زيرا وي  هيچگونه  سابقه  كار ديپلماتيك  در كشورهاي  ديگر را ندارد.
چودهري  در حال  حاضر در دفتر هيأت  دولت  اين  كشور مشغول  به  كار است  و قبلاً نيز به  عنوان  معاون  يكي  از مديران  وزارت  دفاع  كار مي كرد.
وي  در سال  ۱۹۸۶ ميلادي  در رشته  مهندسي  برق  از دانشگاه  سالفورد انگليس فارغ التحصيل  شد و به  مدت  شش  سال  در يك  شركت  مهندسي  به  عنوان  مشاور كار كرد و سپس  در نيروي  هوايي  انگليس  به  عنوان  يك  استراتژيست  استخدام  شد.

با فشار كشورهاي عربي
قطعنامه كشورهاي عربي درباره توان هسته اي اسرائيل به بيانيه تبديل شد
در آخرين روز نشست كنفرانس عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين بيانيه اي از سوي كشورهاي عربي با عنوان «خطر توانمندي هسته اي اسرائيل» صادر شد.
به گزارش ايرنا از وين خطر توانمندي هسته اي اسرائيل در ابتدا به صورت قطعنامه اي از سوي كشورهاي عربي ارائه شد كه سرانجام تحت فشار كشورهاي غربي تبديل به يك بيانيه و به رئيس اجلاس ارائه شد.
در اين قطعنامه از اسرائيل خواسته شده بود كه به معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي بپيوندد و قراردادها و توافقنامه هاي آژانس بين المللي را امضا كند.
به گفته برخي منابع آگاه ديپلماتيك اين بيانيه هيچ اعتبار حقوقي ندارد و تعهدي براي اسرائيل ايجاد نخواهد كرد.
كشورهاي غربي تهديد كرده بودند چنانچه اين قطعنامه از سوي كشورهاي عربي پس گرفته نشود و شكل آن به بيانيه تغيير داده نشود كشورهاي غربي آن را به رأي گيري خواهند كشاند و با دادن رأي منفي از تصويب آن جلوگيري خواهند كرد.
در آخرين روز اين نشست همچنين قطعنامه «خاورميانه عاري از سلاحهاي هسته اي» با اجماع آراء نمايندگان كشورها تصويب شد.

بودجه القاعده كاهش يافته است
يك مقام بلندپايه وزارت خزانه داري آمريكا ديروز گفت: در پي عمليات سركوب القاعده و گروه ها و سازمان هاي مشابه آن از سوي آمريكا، بودجه القاعده دست كم دوسوم كاهش يافته است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اين مقام آمريكايي گفت: القاعده پيش از
۱۱ سپتامبر بودجه سالانه اي بيش از ۳۵ ميليون دلار داشت و اكنون اين بودجه بين ۵ تا ده ميليون دلار است.

پيروزي كويزومي در انتخابات رهبري حزب حاكم ژاپن
015524.jpg
جونيچيرو كويزومي نخست  وزير و رهبر حزب  حاكم  ليبرال  دمكرات  ژاپن  ديروز موفق  شد در انتخابات  رهبري  اين  حزب  با كسب  اكثريت  آرا بر سه  رقيب خود پيروز شده  و در سمتش  باقي  بماند.
به گزارش ايرنا از توكيو كويزومي
 (۶۱ ساله )، تاكه ئو فوجي  (۶۰ ساله ) وزير پيشين  حمل  و نقل ،شيزوكا كامه يي  (۶۶ ساله ) رئيس  پيشين  بخش  هماهنگ سازي  سياستهاي  حزب  ليبرال و ماساهيكو كومورا (۶۰ ساله ) وزير امور خارجه  پيشين  ژاپن  چهار نامزد شركت كننده  در اين  انتخابات  بودند.
انتخابات  رهبري  حزب  ليبرال  دمكرات  از اين  جهت  مهم  است  كه  رهبر آن ، باتوجه  به  حاكم  بودن  اين  حزب  در پارلمان  ژاپن ، سمت  نخست  وزيري  كشور ژاپن را نيز به  عهده  مي گيرد.
در انتخابات  رهبري  حزب  حاكم  ليبرال  دمكرات ، ۲۴۲ نماينده  اين  حزب  در مجلس  نمايندگان  و ۱۱۵ نماينده  اين  حزب  در مجلس  مشاوران  و ۳۰۰ عضو اين  حزب از سراسر ژاپن  حضور داشتند و بطور كلي  ۶۵۷ راي  به  صندوق  ريخته  شد.
كويزومي دراين  راي گيري  موفق  شد با كسب  ۳۹۹ راي  از مجموع  كل  آرا دردور نخست  راي گيري ، افزون  بر نيمي از كل  آرا را به  خود تخصيص  دهد.
پيروزي  كويزومي مويد اين  مساله است  كه  سياست هاي  دولت  كنوني  ژاپن  كه دربرخي  موارد مورد انتقاد مخالفان  وي  در حزب  ليبرال  دمكرات  و نيز احزاب مخالف  قرار داشت ، همچنان  استمرار خواهد يافت .

وزارت خارجه انگليس از تداوم نقض حقوق بشر توسط اسرائيل انتقاد كرد
لندن_خبرگزاري جمهوري اسلامي: وزارت  خارجه  انگليس  در گزارش  سالانه  خود در مورد وضعيت  حقوق  بشر در جهان  درسال  ۲۰۰۳ از تداوم  نقض  حقوق  بشر از سوي  رژيم  صهيونيستي  انتقاد كرده  است .
در اين  گزارش  همچنين  از آنچه  كه  نقض  حقوق  بشر از سوي  «گروههاي  تروريستي  فلسطيني» ناميده  شد، انتقاد شده  است .
اين  گزارش  با تأكيد بر اينكه  «هم  اسرائيل  و هم  گروههاي  تروريستي  فلسطيني  در نقض  حقوق  بشر بي توجهي  نگران كننده اي  از خود نشان  دادند» افزوده  است : تا روز ۲۶ ژوئن  ۲۰۰۳ ميلادي  ۷۹۷ اسرائيلي  و ۲۶۰۱ فلسطيني  در درگيري هاي  بين  دو طرف  كشته  و هزاران  نفر ديگر زخمي  شده اند.
اين  گزارش  افزود: ارتش  اسرائيل  بار ديگر كرانه  باختري  و نوار غزه  را اشغال  كرده  و همچنان  با ايجاد پست هاي  بازرسي  از جابه جايي  مردم  و ورود محموله هاي  مواد غذايي  به  اين  مناطق  جلوگيري  مي كند كه  اين  اقدام  علاوه  بر نابودي  اقتصاد فلسطين  به  ناگوارتر شدن  وضعيت  كمكهاي  بشردوستانه  در اين منطقه  منجر شده  است . در اين  گزارش  با اشاره  به  اينكه  «اسرائيل  هنوز هم  برخلاف  قوانين  بين المللي  به  عمليات  تروريستي  خود ادامه  مي دهد» آمده  است : براساس  گزارشهاي يك  كميته  حقوق  بشر اسرائيلي  از شروع  دومين  انتفاضه  تاكنون  ۱۸۸ فلسطيني در عمليات  ترور كه  از طرف  اسرائيل  انجام  شده  است  جان  باخته اند كه  ۷۸ تن  از آنان  شهروندان  عادي  شامل  زنان  و كودكاني  بوده اند كه  در اطراف  محوطه  ترور در حال  عبور بودند. به  نوشته  اين  گزارش ، بقيه  تلفات  فلسطيني ها هم  مربوط به  استفاده  بيش  از حد اسرائيل  از قدرت  نظامي  در حملات  خود است . گزارش  تصريح  دارد: اسرائيل  همچنان  به  نگهداري  بيش  از ۱۰۰۰ فلسطيني  بازداشت  شده  ادامه  مي دهد كه  بعضي  از آنان  بدون  انجام  هيچگونه  جرمي  در زندان  به  سر مي برند.
به  نوشته  اين  گزارش : ادامه  مقررات  منع  عبور و مرور در اراضي  اشغالي  كه  بوسيله  ارتش  اسرائيل  وضع  شده  است،  وضعيت  اسفباري  را براي  ساكنين  اين  مناطق  بوجود آورده  است .
در اين  گزارش  آمده  است : دولت  اسرائيل  مداوماً اعلام  كرده  است  كه  وضع  اين  مقررات  براي  بازرسي  و منع  عبور و مرور يك  عمل  بازدارنده  بوده  و تا حد زيادي  از عمليات  تروريستي  در اين  كشور جلوگيري  كرده  است  ولي  اين  مقررات  تاثير منفي  زيادي  بر زندگي  كليه  شهروندان  فلسطيني  گذاشته  است .

ترور نافرجام عضو شوراي حكومت انتقالي عراق
015512.jpg
* بي.بي.سي و گاردين:اختلافات آمريكا و اروپا بر سر عراق حل نمي شود
* سولانا: آمريكا بايد براي خروج از عراق جدول زماني تعيين كند
مقامات  عراقي  و آمريكايي  ديروز اعلام  كردند كه  وضعيت  جسماني  «عقيله الهاشمي» عضو شوراي  حكومت  انتقالي  عراق  كه  صبح  ديروز هدف  گلوله  قرار گرفت ، وخيم  است .
يك  مقام  عراقي  در گفت وگو با خبرگزاري  فرانسه  در بغداد گفت : الهاشمي  به  همراه  راننده  و برادر خود در مقابل  خانه اش  در غرب  بغداد هدف  تيراندازي  قرار گرفت  و از ناحيه  شكم ، كتف  و پا زخمي  شد.
اين  مقام  عراقي  كه  خواست  نامش  فاش  نشود، افزود: يك  يا چند تن  از مظنونان  اين  تيراندازي  بازداشت  شده اند.
گفته  مي شود، الهاشمي  از اعضاي  سابق  حزب  بعث  عراق  و از نزديكان  طارق عزيز معاون  نخست  وزير سابق  عراق  است.
خانم الهاشمي  داراي  مدرك  دكترا در رشته  ادبيات  فرانسه  است  و در زمان  صدام در بخش  امور ملي  وزارت  خارجه  عراق  اشتغال  داشت .
در همين حال، نظاميان  آمريكايي  جمعه  شب  ۵۵ نفر از افرادي  را كه گفته  مي شود از فداييان  صدام  هستند در روستاي  «عوجه» محل  تولد صدام  در نزديكي  استان  تكريت  دستگير كردند.
روزنامه  «الشرق  الاوسط» به  نقل  از يك  فرمانده  آمريكايي  نوشت: اين  افراد آخرين  بازماندگان  فداييان  صدام هستند كه  در نبردي  چند ساعته  دستگير شدند.
ژنرال  «جيس  هيكي» اضافه  كرد: نيروهاي  آمريكايي  پس  از آنكه  اطلاعاتي  از حضور برخي  فداييان  صدام  در يك  منطقه  كشاورزي  در كرانه  باختري  رود دجله  به دست  آوردند، محل  را محاصره  و پس  از درگيري  چند ساعته  اين  افراد را دستگير كردند.
وي  گفت  كه  دستگيرشدگان  قرار بود به  زودي  عملياتي  عليه  نظاميان  آمريكا انجام  دهند اما فرصتي  براي  اجراي  آن  نيافتند.
شروط سولانا براي همكاري اتحاديه اروپا با آمريكا در عراق
خاوير سولانا مسئول  سياست  خارجي  اتحاديه  اروپا روز جمعه  اعلام  كرد قطعنامه  سازمان  ملل  و جدول  زماني  براي  واگذاري  اداره  امور عراق  به مردم  اين  كشور شروط اتحاديه  اروپا براي  مشاركت  بيشتر در بازسازي  عراق است .
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر سولانا در مصاحبه  با روزنامه  آلماني دي ولت  گفت: ما اميدواريم  تا زمان  برگزاري  كنفرانس  كشورهاي كمك  كننده  به  عراق  در اواخر ماه  اكتبر در مادريد سازمان  ملل  قطعنامه اي  درباره  عراق  صادر كند.
سولانا افزود: اين  قطعنامه  بايد نقش  سياسي  سازمان  ملل  را مشخص  كند.
علاوه  بر اين  ما به  يك  جدول  زماني  براي  تحويل  قدرت  به  مردم  عراق  نياز داريم . اينها شروط اتحاديه  اروپا براي  مشاركت  موثرتر در بازسازي  عراق است .
سولانا در پاسخ  به  اين  سوال  كه  آيا او فكر مي كند آمريكا آماده  است  به اين  شروط عمل  كند يا خير گفت  من  مطمئن  هستم  كه  ما به  زودي  شاهد يك قطعنامه  سازمان  ملل  در اين  ارتباط خواهيم  بود.
برغم  درخواستهاي  مكرر جامعه  جهاني  از آمريكا براي  انتقال  سريع  قدرت  و حاكميت  به  عراقيها فرماندهان  نظامي  آمريكا در عراق  معتقدند انتقال  مسئوليتهاي  امنيتي  در عراق  به  نيروهاي  نظامي  اين  كشور روندي  تدريجي  و كند خواهد داشت  و پيش  از آوريل  سال  ۲۰۰۴ آغاز نخواهد شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  حتي  در مناطقي  از عراق  كه  خطر تنش زايي  كمتر است  و شمار و شدت  حملات  ضدآمريكايي  در آنجا پائين  تراست  كارهاي  مقدماتي  انتقال  قدرت  به  عراقي ها اولين  مراحل  خود را به كندي  طي  مي كند.
يكي  از فرماندهان  آمريكايي  به  نام  «كريس  كوزيو» كه  مسئوليت  تامين  امنيت  بخش  بزرگي  از بغداد را بر عهده  دارد مي گويد واگذاري  مسئوليت  دفاع  غيرنظامي  و تامين  نظم  در عراق  از آوريل  سال  ۲۰۰۴ آغاز خواهد شد.
به  گفته  اين  مقام  نظامي  آمريكايي  آوريل  سال  ۲۰۰۴ آغاز اولين  مرحله  از واگذاري  مسئوليت  تامين  امنيت  بغداد به  عراقيها خواهد بود و پاياني براي  اين  روند پيش بيني  نشده  است .
از سوي ديگر آمريكا از سه  كشور پاكستان ، تركيه  و كره  جنوبي  درخواست  كرده  كه  نيروي  نظامي  به  عراق  اعزام  كنند.
به  گزارش  آسوشيتدپرس، آمريكا خواستار جمعا ۴۰ هزار نيروي  نظامي  از اين سه  كشور براي  خدمت  در عراق  شده  است .
در حال  حاضر ۱۴۰ هزار نيروي  آمريكايي  و ۲۰ هزار نيروي  بين المللي  از ۲۶ كشور جهان  در عراق  حضور دارند.
تلاش  دولت  بوش  در جلب  نيروهاي  بين المللي  بيشتر با هدف  كاهش  فشاري  است  كه  در حال  حاضر نيروهاي  آمريكايي  در عراق  با آن  روبرو هستند.
تركيه  كه  در تلاش  بهبود روابط خود با آمريكاست  اعلام  داشته  كه  آنكارا در حال  بررسي  درخواست  آمريكا با اعزام  ده  تا بيست  هزار نيرو به  عراق  است.
پاكستان  نيز اعلام  كرده  كه  ارسال  ده  تا ۱۲ هزار نيرو به  عراق  را مورد بررسي  قرار داده  است .
آمريكا انتظار دارد كه  كره  جنوبي  نيز نزديك  به  ده  هزار نيرو به  عراق  اعزام  نمايد.
هر سه  اين كشورها در داخل  با مخالفت  شديد مردم خود با ارسال  نيرو به  عراق  روبرو هستند.

خارجي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |