يكشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۳ - Sep.21, 2003
ساعت رسمي كشور از امروز يكساعت عقب كشيده مي شود
گروه شهري: ساعت رسمي كشور از ساعت ۲۴ سي ام شهريورماه سال ۱۳۸۲ (امروز) يك ساعت به عقب كشيده مي شود.
به موجب مصوبه مورخ بيست وسوم مردادماه ۱۳۷۰ هيأت وزيران، ساعت رسمي كشور هر سال در ساعت ۲۴ اول فروردين ماه يك ساعت به جلو كشيده مي شود و در ساعت ۲۴ روز سي ام شهريورماه به حالت سابق برگردانده مي شود.
تدارك وسيع مديريت شهري تهران براي كنترل ترافيك مهر

حل معماي كره ماه
015494.jpg
دانشمندان  موفق  شدند به  كمك  تلسكوپ  پرتوهاي  ايكس  «چاندرا» عناصري  مشابه  عناصر موجود در زمين ، روي  سطح  كره  ماه  كشف  كنند و اين  كشف  جديد احتمال  حل  معماي  چگونگي  پيدايش  كره  ماه  را افزايش  مي دهد.
به  گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  از واشنگتن ، محققان  مركز فيزيك  نجوم  دانشگاه  «كمبريج » در «ماساچوست » موفق  شدند به  كمك  تلسكوپ  «چاندرا»، پرتوهاي  ايكس  منتشر شده  از عناصر سطح  ماه  را مشاهده  كنند و بدين  ترتيب  نوع  اين  عناصر را تشخيص  بدهند.
بر طبق  نظريه  فعلي  در مورد پيدايش  ماه ، يك  جسم  آسماني  با ابعادي مشابه  سياره  مريخ ، در حدود ۵/۴ ميليارد سال  قبل  با كره  زمين  برخورد كرده كه  در اثر اين  برخورد، مقدار زيادي  از مواد مذاب  موجود در لايه  «جبه » زمين به  بيرون  پرتاب  شده اند كه  كره  ماه  از همين  مواد شكل  گرفته  است .
در تحقيقات  جديد، دانشمندان  دانشگاه  مركز فيزيك  نجوم  دانشگاه  «كمبريج» سعي  مي كنند تا ميزان  عناصر اكسيژن ، منيزيم ، آلومينيوم ، و سيليسيم  موجود در سطح  ماه  را اندازه گيري  كرده  و آنها را با ميزان  همين  عناصر در جبه  زمين  مقايسه  كنند تا بتوانند درستي  نظريه  پيدايش  ماه  را بسنجند.
در گذشته  از شش  منطقه  از سطح  ماه  توسط سفينه هاي  آپولو نمونه  برداري شده  اما با كمك  تلسكوپ  «چاندرا» مي توان  از راه  دور عناصر موجود در سطح وسيعي  از كره  ماه  را شناسايي  كرد.

بهره برداري از خانه مشق
015490.jpg
همزمان با گراميداشت سالروز مبعث حضرت رسول اكرم(ص) نخستين خانه مشق منطقه ۱۸ با نام «شهداي يافت آباد» با حضور شهردار و مسئولين منطقه، مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
اين خانه مشق داراي ۵۴۰ متر مربع زيربنا و با صرف هزينه اي معادل ۷۵۰ ميليون ريال در محله يافت آباد احداث شده كه همزمان با افتتاح آن مورد بهره برداري شهروندان منطقه بويژه دانش آموزان قرار خواهد گرفت. روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۸ تهران مي افزايد: محدوديت فضاي واحدهاي مسكوني مناطق جنوبي تهران ضرورت ايجاد مكانهايي را به عنوان خانه مشق جهت مطالعه و انجام تكاليف دانش آموزان را از سوي شهرداري فراهم نمود كه شاهد نخستين خانه مشق خواهيم بود. در حال حاضر ۵ باب خانه مشق از سوي شهرداري منطقه ۱۸ در حال احداث است.

طي ۵۰ سال گذشته
۲۰۰ هزار هكتار از وسعت جنگلهاي شمال كاسته شد
015488.jpg
گروه شهري: براساس آمارهاي رسمي از سال ۱۳۳۴ تاكنون دست كم ۲۰۰ هزار هكتار از وسعت جنگلهاي شمال كشور كاسته شده است.
به گزارش خبرنگار ما،احتمال بازپس گيري اين اراضي به دليل تصرفاتي كه به ويژه در سالهاي اول انقلاب توسط مردم صورت گرفته و تبديل به انواع باغ مركبات و يا مزرعه كشت چاي شد، به عنوان مالك عرفي اين اراضي ميسر نيست.
بنا بر اين گزارش پيش بيني شده كار توسعه جنگلهاي شمال طي ۱۰ سال آينده به ميزان ۴۰۰ هزار هكتار صورت گيرد و در اين باره از ظرفيتهاي جديدي نظير فارغ التحصيلان رشته منابع طبيعي نيروهاي غيردولتي اعم از بسيج، تشكلات مردمي و شوراهاي روستايي در كار توسعه جنگلها استفاده شود.
اين در حالي است كه در صورت تحقق اين پيش بيني تا ۱۰ سال آينده و با احتساب ۲۰۰ هزار هكتار جنگل از دست رفته تنها ۲۰۰ هزار هكتار به وسعت جنگلها افزوده خواهد شد كه به نظر مي رسد اين ميزان هماهنگ و متناسب با رشد جمعيتي و نيازهاي اكولوژيكي دهه آينده نباشد.
خبرنگار ما مي افزايد: قرار است كار جنگل كاري در داخل جنگلهاي شمال به ميزان ۴۶۰ هزار هكتار كه اغلب به دلايل چراي بي رويه دام و قاچاق چوب و ساير عوامل تخريب شده است طي ۱۰ سال آينده با كاشت گونه هاي سريع الرشد نظير اوكاليپتوس و صنوبر ترميم شود.

سرويس هاي ويژه تلفن ثابت رايگان ارائه مي شود
گروه شهري: تمامي سرويس هاي تلفن ثابت به جز مكالمات كنفرانس به صورت رايگان و با مراجعه مشتركان و پركردن فرم هاي مربوط عرضه مي شود.
به گزارش ايسنا اكنون ۷ سرويس ويژه شامل انتقال مكالمه، منتظر مكالمه، مكالمه كنفرانس، سرويس كنتور خانگي، شماره گيري سريع، بيدارباش و ارتباط بدون شماره گيري در مركز مخابراتي استان تهران عرضه مي شود كه متقاضيان مي توانند با مراجعه به اين مركز و پركردن فرم هاي مربوطه خدمات را به جز مكالمه كنفرانس به صورت رايگان دريافت كنند.
بديهي است هر ۷ سرويس ويژه در تمامي مراكز مخابراتي با توجه به نياز سوئيچ هاي ديجيتالي عرضه نمي شود و مشتركان با مراجعه به مراكز مي توانند از برخي از خدمات موجود مراكز استفاده كنند.

بررسي استانداردهاي اندازه گيري سوخت و آلايندگي خودروها
تدوين استانداردهاي اندازه گيري سوخت و آلايندگي خودروها در كميسيون فني موسسه استاندارد در دست بررسي است.
به گزارش قلم سبز ايران، پروژه تدوين استانداردهاي اندازه گيري سوخت و آلايندگي خودروها در سياست اصلاح و تدوين قوانين و مقررات سازمان بهينه سازي تا مرحله تهيه پيش نويس انجام شده و در حال حاضر در كميسيون فني موسسه استاندارد جهت درج در استاندارد ملي در دست بررسي است.

شهردار تهران با شهروندان منطقه ۴ ديدار مي كند
شهردار تهران، پنج شنبه - سوم مهر- با شهروندان تهراني كه مشكلات آن ها مربوط به شهرداري منطقه ۴ است ديدار مي كند.
روابط عمومي شهرداري تهران در اطلاعيه اي از شهرونداني كه متقاضي ديدار حضوري با شهردار تهران هستند خواست در اين روز در شهرداري منطقه چهار واقع در ميدان رسالت، خيابان هنگام، ابتداي خيابان شهيد محمد طاهرخاني حضور يابند.
اين عده مي توانند براي تكميل برگه ثبت نام ازساعت ۹ تا ۱۲ روزهاي دوشنبه و سه شنبه اين هفته به روابط عمومي شهرداري منطقه ۴ مراجعه كنند.
همچنين به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۴ تهران، دكتر احمدي نژاد ضمن ديدار با خانواده شهدا و ائمه جماعات مساجد شمال شرقي تهران، از طرح هاي عمراني شهري و فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه ۴ بازديد خواهد كرد.

به دليل عدم انجام تعهدات توسط سازمان شهرداريها
۲۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز بلاتكليف مانده است
شركت واحد اتوبوسراني از تحويل گرفتن اتوبوس  هاي گازسوز توليدي خودداري مي نمايد.
به گزارش خبرنگار قلم سبز ايران، عليرغم انعقاد قراردادي ميان سازمان شهرداري هاي كشور (مستقر در وزارت كشور) و يك شركت توليد كننده خودرو مبني بر توليد ۳۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز، شركت واحد اتوبوسراني از تحويل گرفتن اتوبوس هاي گازسوز امتناع مي كند.
عدم ايفاي تعهدات مندرج در قرارداد از سوي سازمان شهرداري هاي كشور سبب شده است شركت خودروساز خط توليد اتوبوس گازسوز را تغيير داده و از آن براي توليد اتوبوس هاي بين شهري استفاده نمايد. در حال حاضر حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز توليدي در پاركينگ هاي شركت ايران خودرو قرار دارند. پيش از اين صد دستگاه از اتوبوس هاي توليدي به شركت واحد تحويل داده شده است.
سازمان حفاظت از محيط زيست با هدف كنترل آلودگي هوا، شماره گذاري اتوبوس ها و ميني بوس هاي ديزلي در تهران را ممنوع كرد اما مشكلات به وجود آمده سبب گرديده توليد اتوبوس هاي گازسوز با مشكل مواجه شوند.

انتصاب در شهرداري تهران
شهردار تهران در حكمي مازيار حسيني را به سمت رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران منصوب كرد.همچنين اسفنديار رحيم مشايي سرپرست معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در حكمي زهرا صدراعظم نوري را به سمت مشاور اجتماعي اين معاونت منصوب كرد.

آماده باش ناوگان حمل و نقل عمومي - اجراي مقررات ويژه
تدارك گسترده براي كنترل ترافيك سنگين مهر
گروه شهري:  مديريت شهري تهران به مناسبت آغاز سال تحصيلي، تدارك وسيعي ديده است. به گزارش خبرنگار ما، شهرداري در تلاش است با اجراي دهها طرح، يك ترافيك منطقي طي نيمه اول مهرماه در معابر عمومي تهران حاكم شود. بسيج امكانات ترابري از جمله ناوگان حمل و نقل عمومي و اصلاح معابر عمومي از جمله اين طرح ها به شمار مي آيد. شهرداري منطقه ۴ تهران افزون بر بهسازي معابر عمومي و اعمال محدوديت هاي ترافيكي، به رفت و روب و پاكسازي كليه معابر عمومي منتهي به فضاهاي آموزشي مبادرت ورزيده است. همچنين مقرر شده است در نخستين روز بازگشايي مدارس، ۱۵۰ هزار شاخه گل به دانش آموزان اعطاء شود.
۹۰۰ دستگاه اتوبوس به شبكه حمل و نقل تهران
وارد مي شود
مديرعامل  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  اعلام  كرد با آغاز سال  تحصيلي  جديد۹۰۰دستگاه  اتوبوس  جديد به  شبكه  حمل  و نقل  تهران  وارد مي شود.
صرافين  با اشاره  به  نزديك  شدن  زمان بازگشايي  مدارس ، گفت  همزمان  با آغاز سال  تحصيلي  بيش  از ۵۵۰ هزار نفر به  مسافران  شركت  اتوبوسراني  تهران  اضافه  مي شود كه  براي  جابجايي اين  مسافران ۵۰۰ دستگاه  اتوبوس  جديد و ۴۰۰ دستگاه  اتوبوس  تعمير شده به  ناوگان  حمل  و نقل  تهران  و حومه  افزوده  مي شود. وي  افزود شركت  اتوبوسراني  با همكاري  ديگر سازمانها براي  جابجايي دانش آموزان  تمهيداتي  انديشيده  است . وي  اعلام كرد يك  سوم  اتوبوسهاي  شركت  واحد تهران  و حومه  فرسوده  است  و براي  جابجايي  مسافران  كيفيت  لازم  را ندارند. صرافين  افزود: شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  روزانه  بيش  از سه  ميليون مسافر را جابجا مي كند و با آغاز سال  تحصيلي  جديد اين  ميزان  به  پنج ميليون  نفر خواهد رسيد. وي گفت : شهر تهران  به  ۷۰۰۰ دستگاه  اتوبوس  نياز دارد اما هم  اكنون  فقط۴۰۰۰ دستگاه  اتوبوس  در اين شهر فعال  است  كه  اميد است  در يك  برنامه  پنج  ساله  ۳۰۰۰ دستگاه  اتوبوس به  ناوگان  حمل  و نقل  تهران  افزوده  شود.
از سوي ديگر يك كارشناس فرهنگ ترافيك ناجا گفت: همزمان با بازگشايي مدارس در محدوده مدارس و مراكز آموزشي اعمال مقررات راهنمايي و رانندگي تشديد و با تخلفات رانندگي برخورد جدي مي شود.
سرهنگ نوري فر با اشاره به اينكه هر سال با بازگشايي مدارس ۲۰ درصد بر ميزان ترددها افزوده مي شود، افزود: برخورد با تخلفات در محدوده مدارس و ساير مراكز آموزشي به اجرا گذاشته مي شود.
وي تصريح كرد: طرح هاي عمليات ترافيكي گذرگاه عابر پياده، برخورد با تخلفات عبور از چراغ قرمز و مديريت و كنترل تقاطع ها با شدت بيشتري اجرا مي شود.
اين كارشناس ترافيك ناجا با بيان اينكه با هماهنگي سازمانهاي ذي ربط حفاريهاي معابر در حد امكان مرمت شده است، تصريح كرد از تاريخ ۲۵ شهريور نيز صدور هر گونه مجوز حفاري ممنوع شده است تا از معابر استفاده بهينه شود.
وي با اشاره به اينكه سال گذشته در ۸۳۷ مدرسه طرح پليس مدارس اجرا شد، افزود: در سال تحصيلي جديد نيز تقويت پليس مدارس و آموزش ايمني عبور و مرور در مهدكودكها به كمك مربيان آموزش ديده، اجرا مي شود.
همچنين يك مقام مسئول در سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران، قرار گرفتن تاكسي براي سرويس دانش آموزان را تخلف دانست و از برخورد با رانندگان تاكسي هايي خبر داد كه سرويس رفت و آمد دانش آموزان را به عهده گرفته اند.
طبق اعلام شهرداري تهران، سازمان تاكسيراني براساس يكي از مصوبات ستاد مهر و به جهت مشكلاتي كه دررابطه با حمل و نقل درون شهري ايجاد شده، استفاده از تاكسي براي سرويس اياب و ذهاب دانش آموزان را ممنوع كرده است.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |