دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۷۴- Sep, 22, 2003
واليبال دو قاره
ايران قدرت تازه آسيا
011718.jpg
علي شاكري: دوازدهمين دوره رقابت هاي واليبال آسيا و اقيانوسيه طي روزهاي ۱۴ تا ۲۱ شهريورماه امسال با شركت ۱۵ تيم (۱۳ تيم از قاره پهناور آسيا و ۲ تيم از قاره اقيانوسيه) در شهر «تيان جين» در ۱۸۰ كيلومتري شرق پكن مركز پر جمعيت ترين كشور جهان چين برگزار شد. رقابت هاي اين دوره بدليل انتخابي بودن بازيهاي المپيك آتن متفاوت با يازده دوره گذشته انجام شد همه تيم ها با تدارك وسيع و دورخيز مناسب تلاش كردند تا يكي از پنج سهميه المپيك ۲۰۰۴ را به خود اختصاص دهند.
چند سال پيش در يكي از شماره هاي روزنامه  همشهري نوشتيم كه واليبال آسيا از سيطره تيم هاي كره، چين و ژاپن در حال خارج شدن است و مسابقات اخير قهرماني آسيا و اقيانوسيه گواه آن ادعا بود كه طي آن ژاپن پر افتخارترين تيم قاره كهن با شكست هايي ناگوار مقابل قدرت هاي جديد قاره - ايران و پاكستان - با پشتوانه پنج قهرماني در جاي ششم ايستاد. كره قهرمان بازيها در شرايطي چهارمين قهرماني خود را رقم زد كه در بازيهاي روز اول برابر هند تسليم شد و استراليا نايب قهرمان دوره هاي دهم و يازدهم و تيم سوم دوره نهم با پذيرش باخت در مقابل ايران (سرآمد قدرت هاي جديد قاره آسيا) به مقام چهارم اكتفا كرد.
دوازدهمين دوره واليبال قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه خبر از تحول چشمگير واليبال در نزد كشورهاي آسيايي داد و اينكه ديگر كره ، چين و ژاپن به عنوان سه قطب سنتي ديگر نمي توانند پيشاپيش عناوين برتر را ميان خود تقسيم كنند. در مسابقات تيان جين حتي تيم هاي پاكستان، قزاقستان، هند و چين تايپه تنها از روي بدشانسي از راهيابي به جمع تيم هاي برتر باز ماندند. در اين جمع هند مغموم بزرگ بود كه با وجود غلبه بر كره قهرمان بازيها بدليل شكست برابر ايران و ژاپن دستش از مدال كوتاه ماند.
در پايان دوازدهمين دوره رقابت هاي واليبال قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه سه تيم كره، چين و ايران به ترتيب اول تا سوم شدند و به همراه استراليا و هند جواز سهميه در بازيهاي انتخابي المپيك آتن را گرفتند. طي چند شماره قصد داريم با نگاهي به اين مسابقات شما خوانندگان عزيز همشهري را در جريان كم و كيف بازيها قرار دهيم.
ايران فراتر از انتظار
تيم ملي واليبال ايران كه دو مدال نقره و يك برنز از حضور در بازيهاي آسيايي در كارنامه اش داشت، طي ۹ دوره شركت پيشين خود در رقابت هاي آسيا و اقيانوسيه هرگز نتوانسته بود به مدالي دست پيدا كند. بهترين مقام هاي تيم ايران از حضور در دوره هاي قبلي اين بازيها مي توان به مقام چهارم آن در هشتمين دوره به سال ۱۹۹۵ سئول و مقام هاي پنجم آن در سالهاي ۱۹۹۳ بانكوك و ۱۹۹۹ تهران اشاره كرد. اين بار تيم ايران در شرايطي دهمين حضور خود را تجربه مي كرد كه كمتر از يك سال پيش توانسته بود پس از ۴۴ سال مدال نقره بازيهاي آسيايي ۱۹۵۸ توكيو را در بازيهاي آسيايي ۲۰۰۲ بوسان تكرار كند.
شك و ترديدهاي ايجاد شده پيرامون اين تيم در مورد عدم آمادگي بازيكنان در يكماه مانده به بازيهاي «تيان جين» باعث شد تا خيلي ها در انتظار شكستي سنگين براي اين تيم لحظه شماري كنند. اما آنهايي كه اعتقاد راسخي به برنامه هاي فدراسيون واليبال و توانايي هاي بازيكنان و تفكرات حرفه اي «پارك كي ون» سر مربي كره اي اين تيم داشتند هرگز اين چنين فكر نمي كردند و براي آنها مثل روز روشن بود كه اين تيم همانند بازيهاي آسيايي بوسان قادر به خلق شگفتي در ميان مدعيان آسيايي خواهد بود. تيم ايران با وجود نوسانات بسيار در بازيهايش در طول ۷ ديداري كه با حريفانش داشت فراتر از انتظار ظاهر شد و با به خود آمدن هاي به موقع به پيروزيهاي بزرگي رسيد كه به عنوان نمونه مي توان به برتريش در مقابل حريفان پرآوازه و مدعي چون هند، ژاپن و استراليا اشاره كرد. كسب مدال برنز و مقام سوم تيم ايران در اين بازيها جواب دندان شكني براي آنهايي بود كه مدال نقره اين تيم در بازيهاي آسيايي بوسان را ناشي از نبود تيم هاي اصلي چين و ژاپن ذكر مي كردند. آنهايي كه همه موفقيت هاي اين رشته را در سالهاي اخير متأثر از تبليغات مي دانستند و به كنايه مي گفتند كه لايه اوزون از اين همه سروصدا «ترك» برداشته است؟!
آيا نبايد در صداقت و دانش اين دسته از افراد شك كرد؟ اميدواريم كه آنها حالا به خود آمده باشند و با حسن نيت اشتباهاتشان را تصحيح كنند. راجع به نحوه بازيهاي تيم ايران و ارزيابي كار بازيكنان ايران در شماره هاي بعد به تفصيل خواهيم نوشت.
جام دوازدهم جام شگفتي ها
مروري بر مسابقات قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه كه از سال ۱۹۷۵ در شهر ملبورن استراليا راه اندازي شده است نشان مي دهد كه در هيچ يك از ۱۱ دوره گذشته به خصوص تيم هاي مدعي همانند دوره دوازدهم دچار فراز و نشيب نبوده اند. اين فراز و نشيب حتي شامل چهار تيم راه يافته به مرحله پاياني و قهرمان بازيها نيز شد كه اين مطلب نشان از نزديكي قدرت مدعيان جديد با مدعيان قديمي داشت. همان نكته اي كه «ژي هونگ» رئيس چيني كنفدراسيون واليبال آسيا در ضيافت شام افتتاح بازيها در جمع مسئولان تيم هاي شركت كننده و مسئولان اجرايي مسابقات ابراز داشت.
جرقه نخست را در شب اول بازيها هند زد كه تا پايان بازيها با مغلوب شدن چيني ها برابر كره جنوبي ادامه پيدا كرد. در روز دوم در شرايطي كه پاكستاني ها دو «ست» از استراليا پيش افتاده بودند بازي را واگذار كردند، اما ايران در همين روز راه شكست ژاپن نماينده آسيا در ليگ جهاني چهاردهم را با همه ستارگانش به تيم هاي ديگر نشان داد و با ارائه يك بازي بي نقص و كم اشتباه باعث شد تا ژاپني ها حتي «سي جي اوكو» ستاره نامدار خود در بازي هاي المپيك مونيخ را به كمك «تاناكا» فرا خوانند. «سي جي اوكو» نيز با آمدنش به «تيان جين» نتوانست مانع از سقوط آقاي واليبال آسيا و جهان در دهه هفتاد شود.
مغلوب كننده فرانسه اسير تيم ايران
خوشبين ترين افراد حاضر در «تيان جين» هم حتي فكر گرفتن يك «ست» از سوي تيم ايران برابر ژاپن را به خود نمي دادند. چه كسي مي توانست فكر كند كه «تاكاهير و ياماموتو»، «دايوسكي اوسامي»، «نوبويوشي هوساگاوا» و «يوشي كاتو» ستارگان دور مقدماتي ليگ جهاني چهاردهم برابر تيمي كه بازيكنانش از كمبود بازيهاي تداركاتي و «انگ» ناآماده بودن را بر چهره داشتند از پاي در آيد. تيمي كه در آن بازيها دوبار بر فرانسه نامدار و يكبار بر جمهوري چك غلبه كرده بود.
پارك كي ون يك روانشناس بزرگ
البته همه مربيان مطرح امروز جهان در رشته هاي مختلف ورزشي دستي در روانشناسي دارند و از علم آن بي بهره نيستند. «پارك كي ون» سر مربي كره اي تيم ايران كه در مطلبي جداگانه حتما به طور مفصل راجع به نقاط قوت وضعفش خواهيم نوشت در اين زمينه به خوبي با شاگردانش ارتباط برقرار مي كرد و آن چنان بازيكنان تحت امر خود را آماده مي ساخت كه گويي هر كدام وزنه بزرگي در واليبال امروز آسيا و جهانند. چنين تفكري زمينه ساز برتري تيم ايران مقابل تيمي بود كه نزديك به چهل بازي تداركاتي در كمتر از يك سال در كارنامه اش به چشم مي خورد.
«پارك» با مهره چيني حساب شده و تجزيه و تحليل درست تيم ژاپن و انتقال آن به شاگردانش تيم پر ستاره حريف را كاملا زمين گير ساخت و از آن پس سيل خبرنگاران مطبوعات و راديو و تلويزيونها را به دنبال خود كشاند.
او در همان شروع مسابقات و پس از پيروزي بر قطر به خبرنگاران گفته بود با تيم ايران در روزهاي آينده كاري خواهم كرد كه شماها براي مصاحبه با من صف بكشيد. اين در حالي بود كه در شروع بازيها خبرنگاران مشتريان پروپا قرص مربيان كره، چين، ژاپن و استراليا بودند.
صدرنشينان مرحله مقدماتي
انجام ۲۱ بازي طي سه روز كافي بود تا تكليف صدرنشينان دور مقدماتي مشخص شود. تيم هايي كه با صدرنشيني مي توانستند به اطميناني بيشتر به حضور در مرحله پاياني فكر كنند. با اتمام دور مقدماتي چين، هند، استراليا و ايران چهار تيمي بودند كه با برتري مطلق بار خود را براي حضور در مرحله دوم بستند. نكته مهم آنكه در ميان حيرت كارشناسان كره و ژاپن با كسب رتبه دوم به دور بعد رفتند و عجيب آنكه تنها هند از جمع صدرنشينان نتوانست به مرحله پاياني برسد.
درس بزرگ كره اي ها
كمتر كسي فكر مي كرد كه كره جنوبي فاتح مدال طلاي بازيهاي آسيايي بوسان بعد از شكست مقابل هند آنچنان متحول شود كه هيچ تيمي را در ادامه راه ياراي مقابله با آن نباشد. تيمي كه براي نخستين بار بازي بدون دو ستاره بزرگ خود «كيم سي جين» و «شين جين سيك» را تجربه مي كرد.
«چاي جي هيون» سرمربي جديد كره اي ها بدون واهمه از باخت مقابل هند با بازسازي روحي تيم خود و قهرماني در خانه چيني كه مي خواست با بسيج همه امكانات از داوري گرفته تا زمين، تماشاگر يكبار ديگر پس از وقفه اي دوساله قهرمان شود، درس بزرگي به همه تيم هاي شركت كننده داد. كره بعد از هند ابتدا ايران را با اسلحه سرعت غافلگير ساخت و سپس با عبور از سد تيم زخم خورده ژاپن و مانع بلند استراليا و چين در گام آخر همه را دچار حيرت و شگفتي ساخت. كره با اين تيم و جوانانش براي همه مدعيان بزرگ امروز واليبال جهان يك حريف توانمند و خطرناك محسوب مي شود. تيمي كه جايش در ليگ جهاني واليبال خالي است.
ادامه دارد

روي نيمكت منچستر يونايتد دست به سينه بايد نشست
011714.jpg
مسيح فرزانه - منچستر يونايتد امسال به راحتي «ديويد بكام» و« ورون» را فروخت همگان مي گويند اين آتشها زير سر «الكس فرگوسن» است. مطبوعات انگلستان در چند هفته اخير و با توجه به عملكرد ضعيف بازيكناني نظير «جمباجمبا» و يا «كلبرسون» نوشته اند: آقاي فرگوسن اين است استمرار يك راه پرشكوه در باشگاهي كه تالار افتخاراتش زرق و برقش جامهايش چشم همه را كور كرده است. سناريوي حذف كردن مهره هايي نظير اين دو از زمان بيرون انداختن رسمي «ياپ استام» از «من يونايتد» شكل گرفت و حالا مشخص نيست اين داستان تا كي ادامه دارد؟ قصه هاي رفتارهاي خودسرانه و ديكتاتورانه «فرگوسن» از خرد كردن تخته «وايت برد» بروي سر «رايان گيگز» تا پرت كردن كفش به سوي «بكام» زبان زد خاص و عام است و مشخص نيست مردي كه توانايي هاي فني اش موردستايش همگان است، چرا دوست دارد اين گونه تيم داري كند؟ به هر صورت به جاي «ورون» و «بكام» بازيكنان جوان و ستارگاني به «منچستر» آمده اند كه هنوز با گذشت چند هفته از شروع رقابتهاي «ليگ برتر» به فرم ايده آل نرسيده اند. از اولين فرد در درون دروازه شروع مي كنيم.
۱- تيم هووارد پست: دروازه بان
سن: ۲۴ سال، مليت آمريكا
ميزان قرارداد: ۳/۲ ميليون پوند
وقتي سناريو كنار گذاشتن و گوشه نشيني دروازه باناني نظير «مارك بوسنيچ» ماسيموتايبي، ادوين ون درگو و در نهايت «فابين بارتز» نوشته شد مطمئناً بايد «الكس فرگوسن» به دنبال يك سنگربان مطمئن مي گشت. «تيم هووارد» كه پس از درخشش در «ام.ال.اس» (ليگ فوتبال آمريكا) و «مترواستارز» به «من يونايتد» منتقل شد پس از كيسي كلر، برد فريدل ، يان فئور و يورگن سمور، پنجمين دروازه آمريكايي است كه به ليگ برتر مي آيد و شايد انتقال وي به چنين تيم پرستاره اي تحت تأثير درخشش برد فريدل و يا كلر نيز بوده باشد. قبل از آمدن او به انگلستان نيز شايعاتي مبني بر بيماري آرتروز در وي شنيده مي شد اما گويا همه اينها نوعي جوسازي بود.
۲- اريك جمباجمبا
پست: بازيكن خط مياني
سن: ۲۲ سال
مليت: كامرون
ميزان قرارداد: ۲/۴ ميليون پوند
اريك جمباجمبا از تيم نانت فرانسه و از لاشامبيونه با يك قرارداد ۵/۳ ميليون پوندي به اضافه ۷۰۰۰۰۰ پوند كه بستگي به عملكرد وي دارد به «من يونايتد» انتقال يافت. وي كه پس از درخشش در جام جهاني ۲۰۰۲ و سپس جام كنفدراسيونها و با توجه به حضور موفقش در تيم «نانت» راهي انگلستان و مورد توجه سرآلكس فرگوسن قرار گرفت دقيقاً يك هافبك گوش راست است، يعني همان پستي كه سابقاً در قبضه ديويد بكام قرار داشت، اما بايد ديد آيا او جانشين مناسبي براي پسر نفرين شده اولدترافورد خواهد بود يا نه. سايه ديويد بكام هنوز هم بر شانه هاي «فرگي» و تيمش سنگيني مي كند حالا چه برسد به «اريك كوچك»
۳- ديويد بليون
پست: بال - پيستون
سن: ۲۰ سال
مليت: فرانسه
ميزان قرارداد: به صورت آزاد
«ديويد بليون» جوان كه فصل گذشته در عضويت تيم «ساندرلند» قرار داشت تنها به دليل مصدوميت نتوانست به طور كامل دراختيار گربه هاي استاديوم «لايت» باشد. وي كه متولد «پاريس» است در ابتداي فصل ۲۰۰۱ در بازي مقابل آرسنال و با تكل خشن هموطنش «پاتريك ويرا» به شدت مصدوم شد و به عقيده مسئولان تيم او يك «سوپراستار» خواهد شد، يك ستاره جديد، قابل اطمينان و البته حرف گوش كن. اين خواسته «آلكس فرگوسن» است.
۴- فلورپيرت انگالولا
پست: هافبك
سن: ۱۶ سال
مليت: بلژيك
ميزان قرارداد: آزاد
انگليسي ها به اين سن و سال مي گويند: «تين ايجر» يعني نوجوان. وي كه متولد كشور «كنگو» است تاكنون در تيم ملي زير ۱۵ و زير ۱۶ ساله هاي بلژيك عضويت داشته است و از «اندرلشت» بلژيك به «منچستر» آمد. «سر آلكس فرگوسن» در مورد وي مي گويد: او يك «روي كين» جديد است. من جرقه هاي رشد و بوجود آمدن يك هافبك دفاعي فوق العاده را در وي مي بينم، اما اميدوارم اخلاقش بمانند «كينو» (لقب روي كين) نباشد. به هر صورت «ان گالولا» تا سال ۲۰۰۷ با منچستر يونايتد قرارداد دارد، و اگر مي خواهد در تركيب تيم جاي ثابتي پيدا كند، بايد مثل «روي كين» بازي كند، زيرا اين هم از خواسته هاي «فرگي» است!!!
۵- كريستيانو رونالدو دوس سانتوس آويرو
پست: هافبك - بال
سن: ۱۸ سال
مليت: پرتغال
ميزان قرارداد: ۲۴/۱۲ ميليون پوند
«رونالدو» كه متولد ۳ فوريه سال ۱۹۸۵ در «ماديرا» پرتغال است پرورش يافته يك آكادمي فوتبال اسپورتينگ ليسبون است. مدرسه فوتبالي كه «ريكاردو كوارسما» بازيكن كنوني بارسلونا و «هوگو ويانا» ستاره پرتغالي نيوكاسل از ساخته هاي اين آكادمي هستند. وي سابقه حضور در تيمهاي ملي زير ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۷ و ۲۱ ساله پرتغال را داراست و پيش از اين در كشورش به «رونالدو پرتغال» معروف بوده است. «كريستيانو» بارها گفته است كه بازيكن مورد علاقه اش «تيري آنري» است، اما از بازي در كنار «رودفان نيستلروي» لذت مي برد. وي كه با قرارداد ۲۴/۱۲ ميليون پوندي به «اولد ترافورد» نقل مكان كرد گرانقيمت ترين نوجواني است كه تاكنون به اين تيم آمده است. به هر صورت با آمدن وي «الكس فرگوسن» پيراهن شماره ۷ منچستر را كه به نظر مي رسيد تا مادام العمر به نام «ديويد بكام» به ثبت خواهد رسيد به يك جوان خوش تكنيك و شايد خوش چهره داد، «رونالدو» نيز اگر مي خواهد دوران فوتبالش به سرعت به پايان نرسد بايد گوش به فرمان رئيس باشد!!! در طي اين سالها شيوه آلكس فرگوسن، سيستم الكس فرگوسن و ديكتاتوري فرگوسن براي همه شناخته شده است، او براي رهايي از انتقادهاي بكام و ورون به راحتي دو فوق ستاره اش را فروخت و جواناني را به تيمش آورد كه بيش از اين كه مثمر ثمر باشند، بايد يك سرباز حرف گوش كن باشند. جواناني كه در صورت ياغي بازي و يا حاشيه سازي بايد مطمئناً به انتظار سناريويي باشند كه الكس فرگوسن روزي براي «بكي» نوشت. به هر صورت براي ديدن و سنجيدن نتايج كار بايد حداقل تا نيم فصل به انتظار نشست. آيا «فرگي» مي تواند توقعات هواداران افراطي تيمش يعني قهرماني در ليگ و جام قهرمانان اروپا را برآورده كند يا نه؟ همه چيز بستگي به آقاي دنيس دارد!!!
منبع: مجله شوت

سايه روشن ورزش
مكمل مربيان
011708.jpg

علي شاكري- حسن حسيني باسابقه ترين سرپرست تيم هاي ملي واليبال در ۱۵ سال اخير نقشي هم اندازه با مربيان تيم ملي در موفقيت اين تيم در دوازدهمين دوره رقابت هاي واليبال قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه داشت. او يك مكمل واقعي براي مربيان بود و اعتقاد بازيكنان به او باعث مي شد تا همه چيز به خوبي پيش رود.
حسيني با تجربه بالا هرگاه مشكلي بين «پارك كي ون» با بازيكنان پيش مي آمد با درايت و حفظ اصول به كمك تيم مي شتافت و با دلسوزي گره گشاي مشكلات مي شد. او جدا از سرپرستي تيم به عنوان دبير كميته مربيان واليبال و نماينده فدراسيون به رايزني با مربيان خارجي موفق براي آمدن به ايران همت مي گمارد. «اليف هريستوف» بلغاري سرمربي سابق تيم ملي بلغارستان از جمله مربياني بود كه آمدنش به ايران قطعي تر از بقيه مربيان است.
اعتقاد پارك به محمودي
011720.jpg

در جمع بازيكنان تيم ملي واليبال ايران بهنام محمودي از نظر مدت حضور در ميدان يك استثناء محسوب مي شد و «پارك كي ون» اعتقاد عجيبي به اين بازيكن داشت. محمودي به جز لحظات محدودي كه در انتهاي ميدان جاي خود را به هنگام بيرون كشيدن امير حسيني به محمد شريعتي به عنوان پاسور در منطقه عقب زمين مي داد هيچگاه به طور جدي نيمكت نشين نشد و اين در حالي بود كه اكثر بازيكنان اصلي حضور در بيرون از ميدان را برابر حريفان تجربه كرده بودند. گاهي اوقات كه منصوري و برقي به عنوان دو كمك «پارك» با ايماء و اشاره نظر به استراحت دادن محمودي مي كردند با ترشرويي سرمربي كره اي روبه رو مي شدند.
پزشك مشترك
011716.jpg

«هاسانگ چول» پزشك تيم ملي كره جنوبي را بايد تنها پزشك مشترك بازي ها لقب داد كه مسئوليت درمان مصدوميت بازيكنان دو تيم كره و ايران را برعهده داشت.
«هاسانگ چول» به دليل دوستي با «پارك كي ون» بارها در طول اين بازي هاي سنگين به فرياد تيم ايران رسيد و با آماده ساختن بازيكنان كليدي تيم ايران چون محمد تركاشوند، امير حسيني، عباس قاسميان آنها را آماده بازي با حريفان ساخت. حسين حسيني تعريف مي كرد كه اين پزشك كره اي در بازي هاي آسيايي بوسان بدون هيچ چشمداشت مادي از سئول خود را به بوسان رساند و طي يك هفته به مداواي بازيكنان ايران پرداخت. در مراسمي ساده با شيلد يادبودي و پيراهن تيم ملي واليبال ايران از اين پزشك كره اي تقدير شد. او به زودي به دعوت فدراسيون واليبال به ايران سفر خواهد كرد. او باعث شد تا تيم ايران هرگز كمبود پزشك ارتوپد را احساس نكند.
تبريك «ليوجان»
«ليوجان» دبيركل كنفدراسيون واليبال آسيا كه طي مسابقات واليبال قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه تنها دو سه بار در شهر «تيان جين» رؤيت شد، بعد از محرز شدن مدال برنز تيم ايران اين موفقيت را به مسئولان تيم ما تبريك گفت. وي به نگارنده گفت: اين پيروزي ثمره سرمايه گذاري و فعاليت پرشتاب واليبال ايران در يك دهه اخير است. وي از من خواست تا اين موفقيت را به عنوان حامل پيام به گوش يزداني خرم برسانم.
يك سؤال از مربيان تيم ملي فوتبال ايران
011710.jpg

گروه فوتبال : باز هم انتخاب نفرات به تيم ملي و باز هم اختلافات سليقه اي كه هميشه بوده است. ما ضمن قبول اين مسئله كه انتخاب نفرات سليقه اي است و به سليقه مربيان احترام مي گذاريم اما از اين عزيزان سؤال داريم. آيا بازي سايپا و استقلال را ديديد؟ اگر مشاهده نموديد. پس تفاوت ميان مهدي اميرآبادي را كه هميشه سهميه اي ثابت در تيم ملي دارد و اميرحسين يوسفي را براي ما توضيح دهيد. بازيهاي قبلي سايپا چطور؟ بازيكني مثل اميرحسين يوسفي كه تنها ۲۴ سال سن دارد چگونه بايد بازي كند تا شما امثال او را دعوت كنيد.
البته عدم دعوت يوسفي به تيم ملي را ما به هيچ وجه به دو سال قبل نسبت نمي دهيم كه كادر فني پاس كه هم اكنون كادر فني تيم ملي هستند، اين بازيكن را نيروي مازاد تشخيص دادند و او را در فهرست فروش قرار دادند.
غيبت علي دايي و هنر مربيان
011712.jpg

و حالا تيم ملي فوتبال ايران رسيد به نقطه اي كه بايد زندگي بدون دايي را تجربه كند. تيم ملي فوتبال ايران اين هفته به مصاف اردن مي رود و اين در حالي است كه به احتمال زياد دايي را به دليل آسيب ديدگي در اختيار ندارد. از روزي كه دايي در تيم ملي فيكس شد تا به امروز ۱۰ سال مي گذرد و اين اتفاق براي دومين بار است كه رخ مي دهد. در بازيهاي بوسان و درست قبل از بازي ايران و كره جنوبي، دايي به دليل فوت پدرش به تهران بازگشت اما برانكو ايوانكوويچ اين هنر را داشت تا تيم المپيك ايران را بدون علي دايي تا قهرماني پيش ببرد. حالا نوبت شاهرخي و دستيارانش است. ما از آنها توقع قهرماني از جام ملتهاي آسيا را نداريم چرا كه براي مرحله اصلي، تيم ملي با مربيان خارجي حركت مي كند اما آنها بايد بدون دايي از سد اردن ضعيف ترين تيم گروهشان عبور كنند. اميدواريم مربيان تيم ملي اين بار نيز موفق باشند .

لا ليگا در فصل جديد
وايا دوليد
نام رسمي: رئال وايادوليد كلاب فوتبال SAD
سال تأسيس: ۱۹۲۸
رييس باشگاه: كارلوس سوارز
011722.jpg

سرمربي: فرناندو واسكوئز
آدرس سايت: www. realvalladolid.es
ورزشگاه اختصاصي: خوزه زوريلا (۲۶ هزار نفر)
لباس اصلي: سفيد با راه راه بنفش
لباس دوم: آبي
حامي مالي: Tienduweb
طراح لباس: آمبرو
بودجه: ۱۸ ميليون پوند
افتخارات
قهرمان رقابتهاي دسته دوم: يك بار(۱۹۴۸-۱۹۴۷)
قهرمان رقابت هاي دسته دوم منطقه شمال: يك بار (۱۹۵۹-۱۹۵۸)
قهرمان جام حذفي: يك بار (۱۹۸۴-۱۹۸۳)
مقام فصل پيش: سيزدهم
پيش بيني مقام اين فصل: بين دهم تا چهاردهم
اسامي بازيكنان وايادوليد
آلبانو بيزاري (آرژانتين)، خوان اندري لوپز، هرمان اورگلت (آرژانتين)
مدافعان: خواناتاهان، اسكار سانچز فونتس، پابلوپاز (آرژانتين)، خوان مانوئل پينا(بوليوي) مانوئل تينا، خاوير، توريس گومز
هافبك ها: خوزه لونيس كامينرو، چما، دارگان سيريچ (صربستان و مونته نگرو)، خاوي خيمنز، خوزس سانچز، اسكار گونزالس، پابلو خاوير ريچتي(آرژانتين) فرانسيسكو داويد سوزا
مهاجمان: مارتين كاردتي، فرانسيسكو سالاس، روبرتو لوسارا، آريزا مك كلا(پرتغال) والنتين پاچون
۱۱ سال حضور مستمر در لاليگا
وايادوليد يكي از ۱۹شهر بزرگ اسپانياست. اين شهر واقع در شمال اسپانيا با سابقه فرهنگي، اقتصادي و ادبي مي باشد. در سال ۱۹۲۸ تيم فوتبال اين شهر تأسيس شد اما هنوز اين تيم نتوانسته در لاليگا به مقام قهرماني برسد.
وايادوليد در اين فصل بر خلاف پيش بيني هايي كه پيش از آغاز فصل در مورد آن بود شروع اميدوار كننده اي داشته اگرچه شكست هفت بر دو مقابل رئال مادريد اين تيم را با شوك بزرگي روبه رو كرد. واسكوئز سرمربي اين تيم در مورد تيم وايادوليد در اين فصل گفت: از زماني كه من به جاي «په په موره» به رهبري اين تيم برگزيده شده ام بيشتر در پي نزديك كردن تيم به هماهنگي و انسجام تيمي هستم. وي با اظهار اميدواري از آينده اين تيم گفت: اگر ما برابر رئال با نتيجه هفت بر دو شكست خورديم اما ثابت خواهيم كرد كه اين باخت تنها يك حادثه بوده است.
011724.jpg

شرايط بحراني
تيم وايادوليد در اين فصل با كمبود بودجه مواجه شده و اين موضوع ساختار كلي باشگاه را به هم ريخته است. البته رييس باشگاه در اين مورد مي گويد: از اين نوع بحرانها در سالهاي گذشته نيز گريبان باشگاه ما را گرفته بود اما همواره با تدبير مديران باشگاه تمامي مشكلات خاتمه مي يابد.
وي در ادامه گفت: وايادوليد ۱۱ سال است كه در رقابت هاي لاليگا حضور مستمري داشته و ما بايد بهترين شرايط را براي ادامه اين حيات مهيا كنيم.
وايادوليد در اين فصل ماريو مدافع و گونسالوهافبك جوان خود را از دست داده و به باشگاه آتلتيكو مادريد فروخته است. علاوه بر اين دو كه از اركان اصلي تيم در فصل پيش به شمار مي رفتند، آنتونيو لويس (سويا)، اوليويرا (كوردوبا)، خوزه ايگليساس (آلخسيراس) از وايادوليد جدا شدند.
در آن سوي كاردتي (پاري سن ژرمن) ،ماكوكولا (نانت)، تنا (ختافه)، پابلوپاس (تنريف)، اورسلت (نيوشيكاگو) ،چينولوسادا (اويدو) ،سوسا (رئال مادريد) به جمع بازيكنان وايادوليد پيوسته اند.
وايادوليد فصل پيش مقام سيزدهم را در جمع بيست تيم به دست آورد كه موفقيت بزرگي براي اين تيم به حساب مي آمد.
فاصله اين تيم از نظر امتيازي با تيم دهم تنها ۴ امتياز بود. اين تيم از مجموع ۳۸ بازي به ۱۲ پيروزي، ۱۰ تساوي، ۱۶ باخت، ۳۷ گل زده و ۴۰ گل خورده دست يافت.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |