شنبه ۵ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۸
بلندترين برج جهان
كنسرسيومي متشكل از بانكهاي اصلي جزيره تايپه و شركت هاي بيمه اي ۷/۱ ميليارد دلار براي ساختماني هزينه مي كنند كه قراراست جاي برجهاي پتروناس مالزي را در مقام بلندترين برجهاي جهان بگيرد
مترجم: وحيدرضا نعيمي
001710.jpg

احتمال هميشگي بروز زلزله هاي ويرانگر، توفانهاي خروشان و نيز وجود يك دهه ركود در بخش مسكن باعث شده است تا ساخت بلندترين آسمان خراش جهان در تايوان به چيزي بيش از اقبال نياز داشته باشد.
به محض آنكه معماران طراحي نقشه اوليه برج ۵۰۸ متري تايپه ۱۰۱ را به پايان رساندند، «هاراس لين »
به دنبال يك استاد رمزگشايي چيني فرستاد.
لين كه رئيس شركت مركز مالي تايپه است، گفت: «ما مي خواستيم از هرگونه اشتباه بپرهيزيم. نزد مردم چيني ها «يين يانگ» يعني پنج عنصر و هشت نمودار بسيار مهم هستند. منظور وي عباراتي است كه در هنر باستاني چين رمزگشايي انرژي نهان در موقعيت اشيا، ساختمان ها و اثاثيه به كار مي رود.
شركت مركز مالي تايپه كنسرسيومي متشكل از بانكهاي اصلي اين جزيره و شركت هاي بيمه اي است كه هزينه اين ساختمان ۷/۱ ميليارد دلاري را تأمين خواهند كرد، ساختماني كه قراراست جاي برجهاي پتروناس مالزي را در مقام بلندترين برجهاي جهان بگيرد.
خوشبختانه كارشناس رمزگشايي چيني تا حد زيادي طرح ساختمان ۱۰۱ طبقه يادشده را كه از فولاد، بتن و شيشه ساخته خواهد شد، تائيد كرد. در اين ساختمان، يك مركز خريد، فضاي اداري براي ۱۲هزار نفر و بازار سهام تايوان قرار خواهد داشت. قرار است اين آسمانخراش شبيه تنه درخت بامبو باشد كه به خاطر استقامت مشهور است.
با وجودي كه كار ساخت تايپه ۱۰۱ تا نوامبر ۲۰۰۴ به پايان نخواهد رسيد، اين برج چهاربرابر نزديك ترين همسايگان خود است و در افق آپارتمان هاي كوتاه بتني تايپه به خوبي ديده خواهد شد. تايوان اميدوار است كه اين ساختمان شركت هاي خارجي را به پايتخت آن بكشاند كه درحال حاضر تعداد ساختمان هاي بيش از ۱۰۰ متر آن كمتر از ۱۰ عدد است.
با اين حال، تحليلران معتقدند هيچ ساختماني به تنهايي نمي تواند جلوي پيش افتادن چين از بازار ركودزده ملك در تايوان شود. بيلي ين مدير يك شركت ساختمان سازي در تايوان گفت: «ماهي به جايي شنا مي كند كه غذا هست و پول به جايي مي رود كه سود به دست مي آيد. چين مغناطيس بزرگي است كه سرمايه را از بقيه آسيا مي مكد».در شانگهاي آسمانخراشي دردست ساخت است كه احتمالا در سال ۲۰۰۷ طول آن از برج تايپه ۱۰۱ بيشتر خواهد شد.
در آبان ماه نوك برج ۶۰ متري به ساختمان اضافه خواهد شد كه آن را بلندتر از برج هاي ۴۵۲ متري پتروناس در مالزي خواهد كرد. آسمانخراش داراي سريعترين آسانسورهاي جهان است: ۳۴ اتاقك دوطبقه كه با سرعت ۶۰ كيلومتر در ساعت مسافران را در كمتر از ۳۹ ثانيه به طبقه نودم خواهد رساند.
تايپه ۱۰۱ به هشت قسمت تقسيم شده است - ۸ نزد چيني ها عدد اقبال است - و روكش آن شيشه رنگي است كه تصوير آسمان در آن بازتاب مي يابد. نمادهاي سنتي چيني «رويي» يعني علامت هاي قاشق شكل نيل به هدف و رضايت روي آن نقش بسته است.
001712.jpg

ساختمان رو به جنوب دارد كه آن هم نشانه خجستگي است. سي پي وانگ معمار و سرپرست طرح گفت: «اين ساختمان را براساس فلسفه پيوستن به طبيعت طراحي كرديم. مانند گياهي است كه رشد مي كند تا به آسمان برسد. اين امر فرق بسياري با انديشه غربي غلبه بر طبيعت دارد».
تنها مشكل ازنظر باورهاي فنگ شويي جاده اي است كه عمود بر ساختمان درست به محل آن مي رسد كه اين امر نشانه بيماري يا عدم رونق كاري براي ساكنان آن است. اين نقيصه را به راحتي با افزودن حوضي براي قطع مسير جاده برطرف كردند. وانگ گفت: «فنگ شويي بخشي از فرهنگ ماست و اين نمادها را به آن افزوديم تا مردم احساس راحتي كنند ».
ضدزلزله
يك چالش بزرگ استحكام بخشيدن به تايپه ۱۰۱ به گونه اي بود كه در برابر توفان ها و زمين لرزه هايي كه همواره تايوان را مي كوبند، مقاوم باشد. اين مشكل عجيبي است چراكه ساختمان هاي سنگين در برابر بادهاي شديد و ساختمان هاي سبكتر در برابر زمين لرزه ها خوب مقاومت مي كنند. وانگ در اين زمينه گفت:  «محيطي كه در آن هستيم احتمالا ازنظر شرايط موجود براي ساختمان هاي بلند سخت ترين شرايط را دارد».
اين مشكل به اين شكل حل شد كه ۶۲ طبقه اول از ستون هاي عظيم فولادي تشكيل شده است كه از بتن پرقدرت پر شده است. بقيه ساختمان سبك است و بيشتر فولاد و شيشه در آن به كار رفته است.
لين گفت طراحي برج به گونه اي است كه در برابر شديدترين زلزله در يك چرخه ۲۴۰۰ ساله - استاندارد موجود در اين زمينه ۴۰۰ سال است - مقاوم است. يعني زمين لرزه هايي كه شدت آن بيش از ۷ درجه در مقياس ريشتر است نمي تواند اين ساختمان را ويران كند. تايپه ۱۰۱ همچنين مي تواند در برابر شديدترين توفان در يك چرخه ۱۰۰ ساله مقاومت كند، يعني بادهايي با سرعت ۶۰ متر در ثانيه.
وانگ افزود: اگر مانند ماجراي ۱۱ سپتامبر، هواپيمايي به تايپه ۱۰۱ برخورد كند، اين ساختمان بسيار بيشتر دوام خواهد آورد تا مردم بتوانند بگريزند.
اوضاع _ تيره و تار بازار فضاي اداري
تايپه ظرف ۵۰ سال گذشته داراي برنامه ريزي شهري نبوده است كه ميراث زمان حزب حاكم ملي گراي سابق است كه پس از شكست در جريان جنگ داخلي ۱۹۴۹ در چين به اين جزيره گريختند. اين آوارگان قصد نداشتند مدت زيادي در اين جزيره بمانند.
بخش اعظم بودجه ۷/۱ ميليارد دلاري ساخت برج را وام از دولت و بانكها تأمين مي كند. سهامداران شركت مركز مالي تايپه حدود يك سوم اين هزينه را پرداختند و اميدوارند پولشان را ظرف ۱۷ سال دريافت كنند. تحقق اين پيش بيني باتوجه به ركود در بخش مسكن در تايوان كه از سال ۱۹۸۹ آغاز شد، دشوار است.
اين ساختمان داراي حدود ۲۰۰ هزار مترمربع فضاي اداري است كه ۱۵ درصد به فضاي اداري درجه يك تايوان كه حدود ۳/۱ ميليون مترمكعب برآورد، خواهد افزود. شركت مسكن اجاره دهنده ساختمان نرخ اجاره هر مترمربع فضاي اداري درجه يك را ساليانه ۳۹۲ دلار تعيين كرده است.
اين رقم در هنگ كنگ ۴۵۶ و در شانگهاي ۳۱۱ دلار است. اين شركت مطمئن است تا پايان سال ۲۰۰۵، ۷۰ درصد فضاي اداري تايپه ۱۰۱ اشغال خواهد شد، حتي اگر اين برج عنوان بلندترين ساختمان جهان را از دست بدهد.

كانكون، فرصت از دست رفته
001716.jpg
وزراي ۱۴۶ كشور عضو سازمان جهاني تجارت به همراه هياتهاي متعدد ناظر از كشورهاي متقاضي الحاق و سازمانهاي بين المللي از ۱۹ تا ۲۳ شهريورماه در شبه جزيره تفريحي كانكون در مكزيك پنجمين كنفرانس وزرا را برگزار كردند. هيات ناظر افغاني ۱و هيات هايي از جزاير «كوك»۲ و «نيو»۳ كه حدود ۲۵۰۰ نفر جمعيت دارد در جلسه مورخ ۴ تا ۸ شهريور شوراي عمومي مجوز ورود به اين نشست را دريافت كردند و اين دقيقاً همان جلسه اي است كه درخواست عضويت جمهوري اسلامي ايران براي چندمين بار مطرح- و البته- مورد موافقت واقع نشد، تا به اين ترتيب ايران همچنان بزرگترين غايب اين نشستها باشد.
از دست رفتن موقعيت ممتاز ديگري مانند نشست كانكون براي پيشبرد امر الحاق ايران بار ديگر اين سئوال را در ذهن شكل مي دهد كه عضويت در سازمان جهاني تجارت چه جايگاهي در برنامه هاي توسعه اقتصادي كشور دارد و به چه نهادي مسئوليت پيگيري اين امر واگذار شده است.
پس از چند سال مطالعه و تحقيق در باب الحاق به گات- كه پس از مذاكرات دور اروگوئه در چارچوب جامع تر سازمان جهاني تجارت استقرار يافت- مسئولين وقت كشور به اين نتيجه رسيدند تا درخواست الحاق جمهوري اسلامي ايران را تسليم دبيرخانه اين سازمان كنند و اين عمل در سال ۱۳۷۵ نخست به صورت درخواست عضويت ناظر و پس از اندكي تسليم درخواست عضويت قطعي انجام پذيرفت. پس از سالها سكوت و بي توجهي بي سابقه در تاريخ گات و WTO، درخواست ايران نخستين بار در سال ۲۰۰۱ ميلادي در دستور شوراي عمومي سازمان قرار گرفت و از همان موقع با مخالفت نماينده ايالات متحده آمريكا از دستوري به دستور بعدي موكول شده تا ايران اولين كشوري باشد كه مدت زمان پيش از تشكيل گروه كاري الحاقش بيش از متوسط زمان الحاق ديگر كشورها- ۷ سال- باشد.
در عناد و دشمني ايالات متحده آمريكا با مردم ايران در طول تاريخ معاصر و بالاخص پس از انقلاب اسلامي ترديدي نيست و مخالفت با منافع كشور چه به شكل علني تحريم اقتصادي و يا كارشكني در تشكيل گروه كاري عضويت ايران به سازمان جهاني تجارت همگي در قالب اين دشمني قابل توجيه مي باشد، آنچه كه جاي تعجب و شگفتي دارد سكوت و وقار و بي تحركي كشور براي فائق آمدن بر اين معضل است.
مسئولان وزارت بازرگاني در موقعيتهاي مختلف بيان داشته  اند اقدامات لازم براي شروع مذاكرات الحاق از جمله تهيه گزارش رژيم تجاري كشور، تربيت مذاكره كننده و انجام تحقيقات اقتصادي و تجاري را در كشور به عمل آورده اند. اينگونه اقدامات كه البته در سطح ملي گامهاي موثري به شمار مي روند به جز ارسال پيام ضمني به ديگر كشورها مبني بر عزم جمهوري اسلامي ايران به الحاق، كمك موثري به رفع مشكل سياسي در خارج مرزها نمي كند.
بررسي مجموعه اقدامات ملي و فراملي دستگاهها و سازمانهايي كه قاعدتاً بايد درگير مسائل كلان تجاري كشور باشند اين تصور را ايجاد مي كند كه در داخل كشور هنوز عزم و يك صدايي لازم براي الحاق وجود ندارد. اينكه در سطح بين المللي اقدامي صورت نمي گيرد زيرا طرف مخالف آمريكاست به نظر مي رسد تشبث به دليلي ناصحيح باشد. دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران در موقعيت هاي مختلف در قبال موضع گيريهاي خصمانه كشورهاي ديگر در برابر منافع ايران و ديگر كشورهاي مسلمان بسيار با قاطعيت عمل كرده و از ابزارهاي موجود سياسي در مقابله با مواضع ايالات متحده يا هر كشور ديگر استفاده بهينه نموده است. لذا سكوت و سكون فعلي درخصوص امري بدين مهمي را موكول به ماهيت مخالفت كننده يعني ايالات متحده نمي توان كرد مطالعه گذشته گات و WTO نشان داده است نشست وزراي كشورهاي عضو اين سازمان موقعيتي ممتاز براي كاستن از فشارهاي دروني سازمان براي كشورهاي در حال الحاق است و به همين دليل است كه عضويت بسياري از كشورها مقارن با يكي از اين نشستها بوده است. دستگاه ديپلماسي كشور با احتساب اجلاس چند روز گذشته در كانكون تاكنون چهار بار با سكوني شگفت آور چنين موقعيتهايي را از دست داده و اقدامي به عمل نياورده است.
از سوي ديگر وضعيت موجود را نمي توان منتسب به عدم ديد كافي مبني بر لزوم داخل شدن كشور در نظام چندجانبه تجاري دانست زيرا فعاليتهاي وزارت امور خارجه نشانگر آن است كه حداقل در يكي دو ساله اخير آنها به اهميت موضوع تجارت و صادرات و نقش توسعه اي آن در اقتصاد كشور پي برده اند . يكي از مسئولين عاليرتبه وزارت امور خارجه در يك نشست تلويزيوني (گفتگوي خبري شبكه دوم سيما مورخ ۳۰/۵/۸۲) كه همزمان با برگزاري سمينار ديپلماسي اقتصادي اجرا مي شد، بيان داشتند كه برايشان ثابت شده كه بايد در حوضي پريد (بايستي وارد تعاملات تجارت آزاد شد) ولي اين حوض كدام باشد هنوز دقيقاً مشخص نشده است (نقل به مضمون). علي ايحال به نظر مي رسد مسئولين وزارت امور خارجه حوض اتحاديه اروپايي را انتخاب كرده اند. فارغ از ملاحظات سياسي، انتخاب اتحاديه اروپايي كه سابقه مذاكرات تجاريش- از جمله نشست اخير در كانكون- ثابت كرده بسيار طلبكارانه، يك طرفه و با استفاده از حربه هاي قدرت منافع خود را دنبال مي كند جاي حرف و حديث فراوان دارد زيرا برابر عقيده كارشناسان تجاري، عقد قرارداد تجاري با اين بلوك، تمامي الزامات عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت را به دنبال خواهد داشت در حاليكه تنها درصد كمي از منافع چنين عضويت را نصيب كشور خواهد نمود و مآلاً منجر به منفي ترشدن تراز تجارت غيرنفتي جمهوري اسلامي ايران با اين بلوك خواهد شد.
مخلص كلام اينكه جهان به راه خويش ادامه خواهد داد و تصميماتي كه در مجامعي مانند سازمان جهاني تجارت اتخاذ مي شوند بلاشك اقتصاد ايران را متاثر خواهند ساخت. اين بدان معناست كه عدم حضور كشور در جريانات تصميم گيري تنها فاصله ما را با جهان بيشتر كرده علاوه بر اينكه به هيچ وجه ما را از تاثيرات منفي آن مصون نخواهد داشت. لذا لازم است براي تحقق اهداف تجاري/ اقتصادي برنامه هاي توسعه، عضويت در سازمان جهاني تجارت را جدي فرض كرده، تلاش و برنامه ريزيهاي لازم را براي رفع مانع سياسي موجود به عمل آورده، از فرصتها و موفقيتهاي بين المللي موجود مانند، اجلاس كانكون به راحتي چشم پوشي نكنيم.
حامد روحاني
hammedroohani@yahoo.com
پاصفحه:
۱-افغانستان در اوايل ماه مه سال ميلادي جاري درخواست عضويت خود را تسليم دبيرخانه WTO كرد.
2-Cook Islands
3-Niue Islands

بين الملل
آب و كشاورزي
انرژي
بازرگاني
بانك و بورس
رويداد
|  آب و كشاورزي  |  انرژي  |  بازرگاني  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |