جمعه 11 مهر۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۴
واگذاري بخش هايي از وظايف دولت به شهرداري ها آغاز شد
004246.jpg
واگذاري بخش هايي از وظايف دولت به شهرداري ها با هدف تمركززدايي و ايجاد مديريت واحد شهري از ديروز آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس دومين نشست روساي شوراهاي اسلامي شهر و شهرداران مراكز استان ها ديروز با حضور وزير كشور، رييس سازمان شهرداري ها و روساي شوراها و شهرداران مراكز استان ها برگزار شد.
براساس اين گزارش «ماده ۱۳۶» قانون سوم توسعه به منظور تمركززدايي و كوچك شدن دولت امكان واگذاري بخشي از وظايف دولت و دستگاه هاي اجرايي به سازمان ها و نهادهاي خصوصي، شهرداري ها به عنوان اولويت اول، ابزاري براي شكل گيري و تقويت نظام مديريت يكپارچه شهري در كشور تلقي مي شود.
وظايفي چون برنامه ريزي و طراحي توسعه شهري، خدمات فرهنگي، اجتماعي، بهداشت عمومي و حفاظت از محيط زيست و ساير امور مربوط به شهر برخلاف كشورهاي پيشرفته در ايران به فراموشي سپرده شده و اين فراموشي تا به امروز نتيجه اي جز تضعيف شديد عملكرد شهرداري ها نداشته است.
بعد از سال ها جدايي وظايف فوق از شهرداري ها در سال ۸۱ واگذاري بخشي از فعاليت هاي دولت به شهرداري ها در كوتاه مدت يا بلندمدت در رابطه با مديريت شهري براساس پيشنهاد مشترك وزارت كشور و سازمان امور اداري و استخدامي كشور همراه با منابع تامين اعتبار به شهرداري ها، به تصويب شوراي عالي اداري رسيد و مسئوليت پيگيري و واگذاري پنج وظيفه از ۲۳ وظيفه قابل واگذاري به سازمان شهرداري ها محول گرديد.
از ديروز اين وظايف تحت نظارت سازمان شهرداري ها به ده شهرداري شامل سنندج، قزوين، مشهد، تبريز، شيراز و چند شهر ديگر واگذار شد تا پس از طي شش ماه زمان آزمايشي اجراي اين طرح و شناسايي و رفع نواقص آن، اين وظايف به همراه كليه اعتبارات و ابزار موردنياز به ساير شهرداري هاي كشور نيز واگذار شود.
فريبرز دولت آبادي مديركل دفتر امور مديريت و توسعه شهري سازمان شهرداري ها در رابطه با چالش ها و چشم اندازهاي موجود در زمينه اجراي ماده ۱۳۶ مي گويد: عدم وفاق بر سر مفهوم مديريت شهري و جايگاه نظام مديريت شهري در ساختار اداري و حكومتي كشور عمده ترين مانع در مسير تحقق مديريت يكپارچه شهري است.
وي عدم درك كارشناسانه مفهوم شهر و مديريت شهري را در اجراي ماده ۱۳۶ تاثيرگذار مي داند و تاكيد مي كند: برون رفت از ناهماهنگي ميان مديريت ها قطعاً اقداماتي وسيع تر از اجراي ماده ۱۳۶ را مي طلبد كه در اين ميان انجام مطالعاتي عميق تر به منظور تدوين نظام مديريت شهري در ايران در حيطه ويژگي هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي كشور امري لازم و ضروري است.
مديركل دفتر امور مديريت و توسعه شهري سازمان شهرداري ها ضمن تاكيد بر نقش اولويت بندي منطقي واگذاري وظايف مي گويد: با توجه به همه ابزارهاي قانوني كه در متن اين مصوبه براي كنترل و هدايت جريان واگذاري وظايف پيش بيني شده است و همچنين الزامات و شروطي كه عملاً موفقيت اين حركت را در عمل تضمين مي كنند، با اين وجود سعي بر آن است تا با اطلاع رساني دقيق و گسترده در حوزه مفاهيم و مباني نظري، بحث در مسير اصلي آن هدايت گردد تا از طريق مفهوم سازي ذهني براي دست اندركاران، چالش ها و استدلالات از سطح به عمق و در مدار مديريت شهري متمركز شوند.
دولت آبادي تلاش دولت ها را براي دستيابي به توسعه پايدار ملي ضمن در نظر داشتن نقش شهرها موثر مي داند و مي گويد: نظام مديريت شهري عامل تضمين كننده توسعه پايدار شهري است، با توجه به اين مسئله، اين اقدامات در صورت به ثمر نشستن، تحول اساسي و عظيمي را در سازوكار اداره شهرها به وجود خواهد آورد.

شوراي عالي استاندارد با حضور رييس جمهور
يكصدوچهارمين جلسه شوراي عالي استاندارد به رياست حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور تشكيل شد
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، در ابتداي اين جلسه مهندس سيد ابريشمي، رييس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و دبير شوراي عالي استاندارد گزارشي از ضرورت تجديد ساختار بنيادي موسسه، مشاركت دستگاه هاي اجرايي در تدوين استانداردهاي ملي و بين المللي، ايجاد تشكل منطقه اي با هدف همكاري نزديك در تدوين استاندارد، روند شكل گيري جايزه ملي كيفيت و نحوه اعطا آن به واحدهاي برتر ارايه كرد.
وي همچنين گزارشي از عضويت نظام تاييد صلاحيت ايران (IAS) در مجمع جهاني تاييد صلاحيت (IAF)، پيامد مطلوب اجراي استانداردهاي خودرو، آسانسور، آرد، ماكاروني و موفقيت هاي به دست آمده از مشاركت آزمايشگاه هاي مواد غذايي و ميكروبيولوژي موسسه در آزمون هاي بين آزمايشگاهي كفايت تخصصي و قابليت هاي فني، ارايه كرد.
اصلاح ساختار بنيادي موسسه استاندارد، همكاري دستگاه هاي اجرايي در تدوين استانداردهاي ملي و بين المللي به منظور تحقق اهداف اين موسسه، سرمايه گذاري در بخش هاي سخت افزاري و نرم افزاري و ارزيابي كالاهاي وارداتي و صادراتي به منظور ايجاد تسهيلات لازم براي صدور محصولات و خدمات استاندارد از مصوبات جلسه شوراي عالي استاندارد و تحقيقات صنعتي بود.
در اين جلسه همچنين مقرر شد واحد برتر از ميان واحدهاي برگزيده معرفي شده از سوي دستگاه هاي اجرايي، توسط موسسه استاندارد براي دريافت جايزه ملي كيفيت در چارچوب نظام نامه كيفيت مصوب شوراي سياست گذاري، انتخاب و معرفي گردد.

معاون حقوقي و پارلماني رييس جمهوري:
ايران به زودي دور جديد فعاليت هاي ديپلماتيك خود را آغاز مي كند
معاون حقوقي و پارلماني رييس جمهوري با اشاره به سفرهاي اخير وزير امور خارجه به كشورهاي مختلف و ديدارهاي وي در سفر به مقر سازمان ملل متحد گفت: اين ديدارها براي تقويت روابط ديپلماتيك و بيان ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته است و به زودي دور جديدي از فعاليت هاي ديپلماتيك به همين منظور آغاز خواهد شد.به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر محمد علي ابطحي پس از جلسه هيات وزيران در جمع خبرنگاران افزود: بحث پذيرش پروتكل الحاقي پيچيده و دشوار و شايد يكي از چالش هاي اصلي پس از انقلاب اسلامي باشد و همه بخش هاي نظام بايد با هم درباره آن تصميم بگيرند.
معاون حقوقي و پارلماني رييس جمهوري در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا در خصوص معرفي وزير جديد علوم با مجلس مشورت شده است، گفت: اين حق مجلس است كه به وزير معرفي شده راي بدهد يا ندهد و ما از اين كه مجلس بتواند آزادانه تصميم گيري كند، استقبال مي كنيم، ولي با هماهنگي كه با مجلس شده است، پيش بيني مي كنيم كه آقاي توفيقي راي اعتماد خوبي كسب كند.

استفاده از فناوري اطلاعات نياز آموزشي ماست
رييس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بر استفاده از فناوري اطلاعات در نظام آموزشي كشور تاكيد كرد.
نصرت ا... جواهري پور در جلسه شوراي رييسان مناطق سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: استفاده از فناوري اطلاعات يكي از نيازهاي اساسي آموزش است و معلمان و دانش آموزان بايد با آن آشنا شوند.
وي به لزوم سرمايه گذاري و برنامه ريزي در بخش فناوري اطلاعات در مراكز آموزشي اشاره كرد و گفت: اختصاص بودجه مورد نياز از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي اجراي اين مقوله آموزشي در سطح مدارس ضروري است.
وي گفت: تازماني كه استفاده از فناوري اطلاعات در مدارس آموزش داده نشود و مدارس به تجهيزات رايانه اي مجهز باشند، ما شاهد تحول اجتماعي در توسعه اقتصادي و صنعتي كشور نخواهيم بود.
جواهري پور با بيان اينكه استان تهران را يكي از مراكز توسعه فناوري ذكر كرد، افزود: براي اينكه دانش آموزان

تجهيز به  فنون  جديد لازمه  حضور انديشمندانه   در جهان  است
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  در مراسم  گشايش  همايش  بين المللي  «كتاب  سال  ولايت »، مجهز شدن  به  امكانات  و فنون  جديد اطلاع رساني  را لازمه  حضور انديشمندانه  در جهان  امروز عنوان  كرد.
«احمد مسجدجامعي » ديروز (پنجشنبه)  در زيباكنار رشت  افزود: زماني  امكان  حضور فكر و انديشه  در جامعه  به  بهترين  نحو امكان پذير است  كه  از نظام  فكري  تشيع  بهره  بگيريم  و تجربيات  دانشگاهي  را نيز مدنظر قرار دهيم .
وي  گفت : براي  اشاعه  فرهنگ  تشيع  و معرفي  و حضور انديشمندانه  آن  در بين  افكار جهاني  نيازمند استفاده  از امكانات  و علوم  روز اطلاع رساني  هستيم .
وزير ارشاد در بخش  ديگري  از سخنان  خود با تجليل  از مولفان  آثار نوشتاري  با موضوع  ولايت ، از جايگاه  استان  گيلان  به  عنوان  خاستگاه  تشيع  علوي  تقدير و تجليل  كرد.
وي  با اشاره  به  پيشينه  گيلان  در استقرار حكومت  شيعي  علوي  در اين  استان  در سده هاي  آغازين  هجري  افزود: جايگاه  معنوي  استان  گيلان  با ريشه هاي  قديمي  علاقه مندي  به  خاندان  علوي  در ميان  جهان  تشيع  ممتاز است .
مسجدجامعي  گفت : در دوران  حكومت  «آل  بويه» كه  خاستگاه  آن  در استان  گيلان  است  شرايطي  براي  حضور فضلا و علماي  شيعي  فراهم  آمد كه  هنوز هم  جهان  اسلام  و تشيع  از مواهب  آن  برخوردار است .
همايش  بين المللي  «كتاب  سال  ولايت» ديروز (پنجشنبه)  با حضور حدود يك  هزار عالم  اسلام شناس  و محقق  شيعي  در مجتمع  فرهنگي  هنري  زيباكنار رشت  گشايش  يافت .
در اين  همايش  يك  روزه  جمعي  از علماي  حوزه هاي  علميه  سراسر كشور و عالماني  از مصر، سوريه ، عراق ، بنگلادش  و ساير كشورهاي  اسلامي  حضور دارند.

سفير ساحل  عاج  از رفتار برخي  كشورها در قبال  ايران  انتقاد كرد
سفير ساحل  عاج  در جمهوري  اسلامي  ايران  گفت : برخي  كشورها براي  حفظ  منافع  خود تلاش  مي كنند چهره اي  نامطلوب  از ايران  در جهان  ترسيم  كنند.
به گزارش ايلنا، «تيه  تي  رك  داسمپسيون » عصر چهارشنبه  در جمع  مديران  فرهنگي  نيشابور افزود: به  رغم  اين  تبليغات ، اكنون  كه  دو سال  از اقامت  من  در ايران  مي گذرد به  اندازه اي  به  اين  كشور علاقه مند شده ام  كه  دوست  ندارم  هيچگاه  كشور شما را ترك  كنم .او تاكيد كرد: براي  شناخت  ايران  بايد از نزديك  آن  را ديد و شنيده ها در خصوص  اين  كشور را ناديده  گرفت .سفير ساحل  عاج  در جمهوري  اسلامي  ايران  همچنين  با حضور در جمع  دانشجويان  دانشگاه  آزاد نيشابور و اشاره  به  ابتكار رييس  جمهوري  اسلامي  ايران  در زمينه  گفت وگوي  تمدن ها گفت : طـرح  مسئله  گفت وگوي  تمدن ها توسط  رييس  جمهور ايران  نشان دهنده  سياست هاي  صلح طلبانه  اين  كشور است .

در سه سال آينده
ساخت خانه در ايران بايد به يك ميليون واحد در سال برسد
004248.jpg
وزير مسكن و شهرسازي گفت: براي تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه كشور در بخش مسكن، سرمايه گذاري در اين بخش بايد به بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد ريال افزايش يابد.
«علي عبدالعلي زاده» روز پنجشنبه در مراسم اختتاميه «دهمين همايش سياست هاي توسعه مسكن در ايران» افزود: در حال حاضر بيش از ۷۰ هزار ميليارد ريال در كل كشور در بخش مسكن سرمايه گذاري شده كه بايد ۳۵ هزار ميليارد ريال ديگر به آن اضافه شود.
وي با اشاره به اينكه در سه سال آينده ظرفيت توليد مسكن بايد به يك ميليون واحد در سال برسد، گفت: اگر بتوانيم اين ظرفيت را در مدت ۱۰ سال حفظ كنيم، از سال ۱۳۹۰ ديگر مشكلي به نام مسكن در كشور وجود نخواهد داشت.
وي گفت: بخش مسكن براي رسيدن به اهداف خود نياز به سرمايه گذاري بيشتر،فناوري جديد و روز دنيا و مصالح ساختماني استاندارد دارد.
وزير مسكن و شهرسازي افزود: در شرايط فعلي مشكل عمده بخش مسكن نهادينه نشدن سرمايه هايي است كه به اين بخش وارد مي شوند.
وي درخصوص مصوبه فروش تراكم و عدم ساخت و ساز در شهر تهران گفت: اگر اين مصوبه باعث شد تا جلوي فعاليت ساخت مسكن در شهر تهران گرفته شود در مقابل ساخت مسكن در ديگر شهرهاي كشور رونق پيدا كرده است.
وي افزود: اين مصوبه باعث شد تا انبوه سازان نيز براي توليد مسكن و فعاليت بيشتر به اطراف شهر تهران و ديگر شهرهاي كشور بروند.
عبدالعلي زاده از صندوق پس انداز مسكن جوانان، پيش فروش مسكن و فروش متري مسكن به عنوان روش هاي جديد براي حل مشكل مسكن در كشور ياد كرد و گفت: حمايت از انبوه سازان و تشكيل انجمن صنفي آنان نيز نشان داد كه انبوه سازان به چه ميزان مي توانند به اجراي سياست هاي دولت كمك كنند.
وي افزود: در صورت تصويب «صندوق پس انداز روستايي» توسط شوراي پول و اعتبار اين صندوق نيز مي تواند سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار واحد مسكوني براي روستاييان كشور توليد كند.
وي خطاب به مسئولان بانك مسكن گفت: اگر سهام بانك مسكن را وارد بورس نكنيد، انبوه سازان نيز براي حل مشكلات خود اقدام به تاسيس بانك خصوصي انبوه سازان خواهند كرد.
دهمين همايش سياست هاي توسعه مسكن در ايران با عنوان بازار سرمايه و سرمايه گذاري در بخش مسكن همزمان با روز جهاني اسكان بشر به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

خبر
نيروي انتظامي با آرمان هاي امام خميني (ره) تجديد ميثاق كرد
به مناسبت «هفته نيروي انتظامي» فرماندهان و مسئولان عقيدتي سياسي و كاركنان اين نيرو روز پنجشنبه با حضور در مرقد امام خميني (ره) نسبت به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اداي احترام كردند.
در اين مراسم كه سردار «قاليباف» فرمانده نيروي انتظامي و حجت الاسلام «رحماني» رييس عقيدتي سياسي حضور داشتند، «سيد حسن خميني» طي سخناني ضمن تبريك هفته نيروي انتظامي از فرماندهان و پرسنل اين نيرو به خاطر حفظ نظم و امنيت در كشور قدرداني كرد.
پرسنل نيروي انتظامي همچنين با نثار گل و قرائت فاتحه ياد و خاطره امام راحل را گرامي داشتند و با رهبر فقيد انقلاب اسلامي ميثاقي دوباره بستند.
فرماندهان و مسئولان عقيدتي سياسي نيروي انتظامي با حضور در گلزار بهشت زهرا، شهداي دولت و شهداي نيروي انتظامي ياد و خاطره شهدا را گرامي داشتند و بر ادامه راه آنان تاكيد كردند.
رييس  سازمان  بازرسي :
دشمن  باورهاي  ديني  ما را هدف  قرار داده  است 

رييس  سازمان  بازرسي  كل  كشور گفت : دشمن  با گسترش  اعتياد، فساد و فحشا باورهاي  ديني  ما را هدف  گرفته  است .
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام  ابراهيم  رييسي  در جمع  مردم  و مسئولان  بيرجند در مسجد امام  حسين (ع ) اين  شهر افزود: دشمنان  بدانند به رغم  همه  توطئه ها مردم  ما ديندار و معتقد به  امام  حسين (ع ) و ولايت  فقيه  هستند و براي  برپا كردن  ارزش ها با تمام  وجود در مقابل  دشمنان  مي ايستند. وي  گفت : آن  چيزي  كه  دشمن  را از ما نااميد كرده ، وجود مردم  مخلص  و معتقد به  عاشورا، امام  حسين (ع ) و اطاعت  آنان  از ولايت  و رهبري  است .
رييس  سازمان  بازرسي  كل  كشور با تاكيد بر لزوم  گسترده  شدن  فريضه  امر به  معروف  و نهي  از منكر افزود: اگر مي خواهيد شاهد فساد اخلاقي ، اجتماعي  و اداري  نباشيد بايد امر به  معروف  و نهي  از منكر كنيد.
وي  گفت : يقين  بدانيد تا زماني  كه  در جامعه  وحدت  وجود دارد دشمنان  نظام  از ما مايوس  خواهند شد.او افزود: قدرت  ما اعتقادات  مردم  و پيروي  آنان  از ولايت  و رهبري  است .

۲۸ كميته تخصصي در اجراي طرح سر شماري كشاورزي فعاليت دارند
رييس مركز آمار كشور گفت: در اجراي سومين سرشماري عمومي كشاورزي ۲۸ كميته تخصصي از دستگاه هاي اجرايي كشور با مركز آمار ايران همكاري دارند. سومين سرشماري عمومي كشاورزي سال ۸۲ از پنجم مهر تا پنجم آبان ماه در سراسر كشور اجرا مي شود.
عباسعلي زالي ديروز (پنجشنبه) در مشهد طي گفت وگويي به خبرنگاران افزود: اين كميته ها متشكل از كارشناسان مربوطه ادارات و سازمان هاي دولتي هستند كه زير نظر شوراي عالي آمار كشور فعاليت مي كنند.
وي با اذعان به عدم توفيق دومين سرشماري عمومي كشاورزي گفت: در سال ۷۲ اطلاعات به دست آمده در سطح شهرستان قابل بهره برداري بود اما سرشماري امسال گسترده تر و در سطح آبادي قابل استفاده است.

سالانه ۲۳ ميليون شاخه گل در استان اصفهان توليد مي شود
مدير باغباني جهاد كشاورزي استان اصفهان گفت: سالانه ۲۳ ميليون شاخه گل به ارزش ۲۱ ميليارد و ۴۵۰ ميليون ريال در گلخانه هاي استان توليد مي شود. «علي نصر اصفهاني» ديروز در گفت و گو با ايرنا افزود: توليدات ياد شده شامل ۱۴ ميليون و ۵۰۰ هزار گل شاخه بريده و هشت ميليون و ۵۰ هزار گل گلداني است.
وي گفت: اين توليدات به دو روش سنتي در سطح ۶۰ هكتار و كشت جديد در سطح ۲۶ هكتار توليد و روانه بازار مصرف مي شود.
نصر اصفهاني افزود: اين توليدات شامل گل هاي رز هلندي، گل هاي زينتي ظريف و ريز و گل هاي آپارتماني است.
مدير باغباني جهاد كشاورزي استان اصفهان تصريح كرد: توليدات گل رز هلندي در استان اصفهان از جهت كيفيت مورد تاييد بورس جهاني گل هلند قرار گرفته است.وي افزود: انتظار مي رود كه اين امتياز، مسئولان را به ايجاد تسهيلات گمركي و صادرات به موقع گل ها به خارج از كشور ترغيب كند.
مدير باغباني جهاد كشاورزي استان اصفهان در مورد اشتغالزايي در اين زمينه گفت: به ازاي هر يك متر مربع گلخانه دو نفر در اين حرفه اشتغال مي يابند.

ثبت نام آزمون كارشناسي ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي تمديد شد
مهلت ثبت نام آزمون كارشناسي ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي تا ۲۴ مهرماه جاري تمديد شد.
پيش از اين آخرين مهلت ثبت نام آزمون كارشناسي دانشگاه آزاد اسلامي دهم مهرماه تعيين شده بود.
به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومي مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي، تمديد مهلت ثبت نام به علت درخواست تعداد زيادي از متقاضيان ثبت نام آزمون صورت گرفته است.

اقتصاد
۸۰ ميليارد ريال براي آزاد سازي زمين هاي مناطق ۴ و ۱۰
شهردار تهران ۸۰ ميليارد ريال براي آزاد سازي زمين هاي معارض طرح هاي در دست اجراي مناطق چهار و ده شهرداري اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر،محمود احمدي نژاد در جلسه شوراي شهرداران مناطق تهران با بيان گزارش كوتاهي از بازديد خود از اين مناطق،  از مديران و كاركنان شهرداري هاي مناطق چهار و ده قدرداني كرد. وي در اين جلسه ۵۰ ميليارد ريال براي آزاد سازي زمين هاي معارض طرح هاي منطقه چهار و ۳۰ ميليارد ريال براي آزاد سازي زمين هاي معارض منطقه ده اختصاص داد.
هزينه متروي كرج از فروش اراضي تامين مي شود
رييس قطار شهري گفت: با تصويب شوراي اسلامي شهر كرج، هزينه هاي اجرايي طرح احداث قطار شهري (مترو) اين شهر از محل فروش اراضي مازاد بر نياز شهرداري تامين خواهد شد.
كامران بيات ماكو در گفت و گو با ايرنا افزود: سرانجام با تلاش  بسيار، طرح اجرايي قطار شهري كرج با ۸/۲۴ كيلومتر طول در شوراي عالي ترافيك كشور به تصويب رسيد. وي گفت: با توجه به مشكلات اجرايي و اعتباري، مقرر شد در مرحله نخست فقط ۱۴ كيلومتر آن تا ميدان شهيد سلطاني اجرا شود كه به رغم كاهش آن، اين ميزان در مقايسه، از ديگر كلانشهر هاي كشور به استثناي تهران بيشتر است. اين مسئول خاطر نشان كرد: دولت ۵۰ درصد از هزينه هاي اجرايي اين طرح را قبول كرده و اكنون شوراي شهر است كه بايد عزم خود را براي تامين مابقي آن جزم كند.

ايران در نمايشگاه  بين المللي  سنگ  ايتاليا
نمايشگاه  بين المللي  سنگ  ايتاليا ديروز در شهر «ورونا» در شمال  اين  كشور با حضور شركت هاي  ايراني  گشايش  يافت . در غرفه  سه  شركت  ايراني  حاضر در نمايشگاه  سنگ  ورونا، نمونه هايي  از انواع  سنگ هاي  ساختماني  و تزييني  و همچنين  اطلاعاتي  از توانمندي هاي  معدني ، فني  و علمي  ايران  در اين  صنعت  ارايه  شده  است . در اين  نمايشگاه  كه  با حضور شركت هايي  از كشورهاي  مختلف  تا سه  روز آينده  ادامه  دارد، بخش هاي  مختلفي  از صنايع  سنگ هاي  ساختماني  و تزييني  مانند اكتشاف  و استخراج ، برش  و كاربرد، عرصه هاي  جديد استفاده  از سنگ  و همچنين  نمونه هاي  آن  ارايه  شده  است .

سومين  نمايشگاه  بين المللي  صنعت  تهران  گشايش  يافت 
  سومين  نمايشگاه  بين المللي  صنعت  تهران  ديروز (پنجشنبه)  با حضور ۲۳۷ شركت  داخلي  و ۳۴۲ شركت  خارجي  از ۲۵ كشور جهان  در محل  دايمي  نمايشگاه هاي  بين المللي  تهران  گشايش  يافت . مدير عامل  شركت  سهامي  نمايشگاه هاي  بين المللي  ايران  در مراسم  افتتاحيه  اين  نمايشگاه  گفت : جهان  در چند دهه  اخير دگرگوني هاي  زيادي  در زمينه  صنعت  داشته  است . «حسين  اسفهبدي » افزود: تغيير صنايع  سخت افزاري  و نرم افزاري  و استفاده  از فناوري  ديجيتالي  تحولات  عظيمي  را در ساختار سنتي  صنعت  به وجود آورد. وي  با اشاره  به  تحولات  صنعتي  در ايران  گفت : در چند سال  اخير با تجديدنظر در ساختار اداره  كلان  كشور و طرح  نوسازي  آن ، شاهد تحولات  خوبي  در سطوح  مديريت  سنتي  صنايع  و مدرنيزه  شدن  آن  بوده ايم . به  گفته  اسفهبدي ، ايجاد زنجيره  ارزش  در شركت ها براي  صادرات ، عنايت  و اهتمام  به  استفاده  از نوآوري  و ابتكار در واحدهاي  صنعتي  و توليدي  و توجه  به  فناوري هاي  نوين  آموزشي  در طرح  نوسازي  صنايع  كشور از مواردي  است كه  در سال هاي  اخير در سيستم  مديريتي  صنايع  در ايران  به  آن  توجه  شده  است . وي  آماده سازي  فضاي  صنعتي  كشور را براي  فعاليت  شركت هاي  بزرگ  و سازمان  هاي  خصوصي  مهم  بر شمرد و گفت : پشتيباني  دولت  و كارآمدي  آن  براي  ارايه  سياست هاي  اقتصادي  زير بناهاي  اين  بخش  را بيش  از پيش  مستحكم  خواهد كرد. سومين  نمايشگاه  بين المللي  صنعت  تهران  در فضايي  به  وسعت  ۳۰ هزارمتر مربع  به  مدت  پنج  روز در محل  دايمي  نمايشگاه هاي  تهران  برگزار مي شود.

بهاي نفت و طلا
قيمت هر اونس طلا ديروز در بازارهاي جهاني به ۳۸۵ دلار رسيد.
به گزارش شبكه يورونيوز قيمت هر اونس نقره نيز ديروز به ۵ دلار و ۹ سنت رسيد.
بهاي نفت برنت درياي شمال نيز ديروز به ۲۷ دلار و ۸۸ سنت رسيد. همچنين بهاي هر بشكه نفت خام وست تگزاس اينترمديت آمريكا ۲۹ دلار و ۱۶ سنت بود.

ايران به نخجوان ۱۰۰ مگاوات برق مي دهد
ميزان انتقال انرژي برق از ايران به جمهوري خود مختار نخجوان افزايش مي يابد.
به گزارش واحد مركزي خبر از باكو، از اواخر اكتبر سال جاري ميلادي ميزان انرژي انتقالي از ايران به نخجوان با ۳۰ مگاوات افزايش به ۱۰۰ مگاوات خواهد رسيد.
به گفته ياسين صفراف رييس اداره انرژي جمهوري خود مختار نخجوان اين افزايش موجب خواهد شد كه مردم اين جمهوري به طور متوسط در زمستان امسال روزانه ۱۵ تا ۱۶ ساعت برق داشته باشند. مردم نخجوان سال گذشته روزانه حدود ۱۲ ساعت برق داشتند.

جشنواره  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  در اصفهان
004242.jpg
هجدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  ديشب طي مراسمي در شهر اصفهان  آغاز  شد. در اين  جشنواره  كه  با شعار سينماي  كودك ، آرزوهاي  رنگي  برگزار مي شود، ۲۵۲ فيلم  از ۲۰ كشور جهان  به  نمايش  در آمد. هجدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  در بخش هاي  سينماي  ايران، سينماي  بين الملل ، فيلم  براي  كودكان ، نمايش هاي  ويژه، روي  پرده  كودك  و نوجوان ، ويدئويي  بين الملل  و ايران  و برگزيده  فجر ۲۱ برگزار مي شود.
رودررو با كارگردان  همراه  با نمايش  فيلم، ايجاد ۲۰ خانه  پروانه  و راه اندازي  ۵ ايستگاه  شادي  از جمله  برنامه هاي  جنبي  جشنواره  هجدهم  است .

رييس  جمهور:
تهران  همكاري  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  را ادامه  مي  دهد
رييس  جمهور با تاكيد بر سياست  ايران  در حمايت  از ايده  منطقه  عاري  از سلاح هاي  كشتارجمعي ، گفت : تهران  همكاري  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  را به رغم  قطعنامه  نامناسبي  كه  صادر شد، ادامه  مي دهد و با وجود هياهوهاي  اخير، از شفافيت  برنامه هاي  صلح آميز خود نگراني  ندارد. به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري، آقاي  خاتمي  در ديدار رييس  حزب  سوسياليست  ترقيخواه  لبنان  با اشاره  به  حساسيت  منطقه  و اوضاع  سرزمين هاي  اشغالي  ابراز اميدواري  كرد با كمك  مجامع  جهاني  مانند سازمان  ملل  متحد و كشورهاي  اسلامي، حقوق  حقه  مردم  فلسطين  به منظور ايجاد صلحي  مبتني  بر عدالت  تامين  شود. آقاي  خاتمي  با تجليل  از مقاومت  مردم  لبنان  در برابر متجاوزان  به  اين كشور، بر حفظ و تقويت  وحدت  ميان  اقوام  مختلف  و نيز توسعه  اقتصادي ، اجتماعي  و علمي  لبنان  تاكيد كرد.
رييس  جمهور آمادگي  جمهوري  اسلامي  ايران  براي  تعميق  بيشتر مناسبات  دوجانبه  به  ويژه  پس  از سفر خود به  اين  كشور را يادآور شد و بهره گيري  از همه  ظرفيت هاي  موجود را براي  گسترش  بيش  از پيش  روابط خواستار شد.
آقاي  خاتمي  روابط عميق  تهران ، دمشق  و بيروت  را در راستاي  استقرار صلح  عادلانه  در منطقه  و پيشرفت  و سازندگي  توصيف  كرد و گفت : اين  همكاري ها نقطه  اميدي  در منطقه  ماست . رييس  جمهور ادامه  اشغال  عراق  را اهانت  به  مردم  اين  كشور دانست  و گفت : ما خواهان  وحدت  مذهبي  و قومي  و ايجاد ثبات  در عراق  هستيم  تا اين  كشور بتواند با همسايگان  در صلح  و صفا زندگي  كند.

كروبي :
اعتماد به  مردم اساس  انقلاب  است
رييس  مجلس  شوراي  اسلامي  اعتماد به  مردم  را اساس  انقلاب  دانست  و گفت : اگربه  مردم  اعتماد شود، اشتباهات  آنان  نيز كم  مي شود. «مهدي  كروبي » روز پنجشنبه  در مراسم  پاياني  همايش  فرمانداران  سراسر كشور در محل  وزارت  كشور افزود: راي  مردم  از مال  مردم  مهمتر است . غلط يا صحيح، تشخيص  خودشان  است . وي  اظهار داشت : اگر چنين  برخورد شود كه  «من  مي فهمم  » و «تو نمي فهمي » در اينصورت  مردم  «به  موضع گيري  خواهند افتاد». وي  اظهار داشت : راهنمايي ها، ارشادها و سمت  و سوي  تبليغي  نبايد به  گونه اي  باشد كه  از آن  بوي  تحكم  استشمام  شود. وي  به  توجه  ويژه  امام  (ره ) به  پشتوانه  مردمي  در تمام  دوران  مبارزاتي  قبل  و بعد از انقلاب  اشاره  كرد و گفت : امام  خميني  (ره ) همه  تكيه اش  بعد از خداوند متعال  به  مردم  و حضور آنان  بود. رييس  مجلس  شوراي  اسلامي  افزود: بنيانگذار جمهوري  اسلامي  هيچ  چشمداشتي  به  نتيجه  آرا نداشت  و تمام  توان  آن  بزرگوار اين  بود كه  مردم  احساس  كنند راي شان  تاثير دارد و خودشان  هستند كه  سرنوشتشان  را تعيين  مي كنند. وي  بزرگترين  عامل  خنثي كننده  تهديدات  دشمنان  را انتخابات  پر شور مردم  دانست  و گفت : مردم  گله  دارند، كاستي ، تقصير و ضعف  هست ، اما دشمن شناس  هم  هستند و با درك  شرايط در انتخابات  شركت  مي كنند. كروبي  در عين  حال  از انتخابات  به  عنوان  يك  فضاي  «رقابت » ياد كرد و گفت : در صحنه  رقابت  بايد گروه هاي  سياسي  با تبليغ  صحيح  و اخلاق  براي  پر شور كردن  انتخابات  تلاش  كنند. وي  تاكيد كرد: امروز همه  وظيفه  دارند كه  زمينه  لازم  را براي  برگزاري  انتخابات  پر شور فراهم  سازند از اين  رو بايد از فضاسازي  ناسالم  پرهيزشود.

سيد حسن خميني:
تامين امنيت، زير بنايي ترين شاخص توسعه است
توليت آستان مقدس امام خميني (ره) گفت: با تامين امنيت, زير بنايي ترين شاخص توسعه كشور فراهم مي شود.
حجت الاسلام «سيدحسن خميني» ديروز در آيين اداي احترام «ناجا» به بنيانگذار جمهوري اسلامي در حرم امام راحل اظهار داشت: البته بايد توجه داشت كه در تامين امنيت، حقوق تك تك افراد جامعه مدنظر گرفته شود.وي با تقدير از اقدامات نيروي انتظامي و تلاش پرسنل اين نيرو در راستاي گسترش امنيت و احساس امنيت در جامعه، گفت:شايد مواردي بوده كه در اذهان عمومي به گونه اي متصور شده كه براي حفظ امنيت، حقوق برخي ناديده گرفته شده است.
سيدحسن خميني افزود: اگر به يكي از اين موارد با عينك واقع بيني نگاه كنيم، متوجه مي شويم كه بايد برخورد سخت تري صورت مي گرفت و تدبير حافظان امنيت كشور مسايل را به خوبي حل كرده است.
وي خاطرنشان كرد: امروز شرايط جديد منطقه و وضعيت خاصي كه در اطراف مرزهاي كشور ما حاكم است، نقش نيروي انتظامي را به عنوان حافظ امنيت در داخل كشور بيش از پيش نمايان مي سازد و البته با توجه به امكاناتي كه در اختيار اين نيرو است، وظايف خود را به نحو احسن انجام داده است. وي افزود: در يك نظام پليسي و ديكتاتوري به راحتي مي توان امنيت را تامين كرد، ولي نتيجه اين مي شود كه امنيت با زور سرنيزه، بسياري از ظواهر ناهنجاري ها را حذف و امنيت رواني جامعه را به خطر مي اندازد.
در اين مراسم همچنين فرمانده نيروي انتظامي كشور ضمن گراميداشت ياد و خاطره امام راحل، گفت: امام خميني(ره) با حركت زيبا و پيامبرگونه خود، حيات را به اسلام و مسلمين بازگرداند.
سردار «محمدباقر قاليباف» افزود: كساني به عظمت امام و انقلاب پي خواهند برد كه شرايط امروز جهان، نحوه حركت دشمنان و تاريخ ايران را بدانند.
وي اظهار داشت: امام راحل در اوج سلطه جوامع استكباري به دفاع از اسلام پرداخت و يك بار ديگر عزت و افتخار را به اسلام و مسلمانان به ارمغان آورد.
در پايان اين مراسم، كاركنان نيروي انتظامي با حضور بر مزار شهداي هشت سال دفاع مقدس، با آرمان شهدا تجديدميثاق كردند.

يك  نويسنده  آفريقاي  جنوبي  برنده  جايزه  ادبي  نوبل  سال  ۲۰۰۳ شد
جايزه  ادبيات  نوبل  سال  ۲۰۰۳ ميلادي  به  يك  نويسنده  اهل  آفريقاي  جنوبي اهدا شد. بر اساس  بيانيه  رسمي  آكادمي  علوم  سوئد به  عنوان  مرجع  انتخاب  جايزه  ادبي نوبل ، اين  جايزه  در سال  ۲۰۰۳ به  «جان  مكسول  كوئتزه » از آفريقاي  جنوبي داده  شد. در اين  بيانيه  از نوشته هاي  كوئتزه  به  عنوان  آثاري  داراي  شخصيت  پردازي  قوي  و همراه  با گفت  وگوها و تحليل هايي  درخشان  ياد شده  كه  در عين  حال  بابي  رحمي  نقادانه ، عقل  گرايي  غربي  را مورد بررسي  قرار داده  است . كوئتزه  داراي  آثار مختلف  در زمينه  داستان  و زندگينامه  است  كه  از ميان آنان  مي توان  به  كتاب هاي  سرزمين  تاريكي ، در قلب  كشور، انتظار براي  بربرها،زندگي  و زمانه  مايكل  كي ، استاد پترزبورگ ، بي آبرو و دوران  نوجواني  اشاره كرد. در سرزمين  تاريكي  كوئتزه  از طريق  كندوكاو در روحيات  و تنش هاي  دروني  ورواني  يك  آمريكايي  درگير در جنگ  ويتنام ، نقبي  به  روياهاي  شكست  خورده آمريكايي ها در اين  دوره  زده  شده  است .
«در قلب  كشور» در مورد زندگي  دختري  است  كه  در خلال  زندگي  با پدرش  شاهدناهنجاري هاي  رفتاري  و رواني  اوست  كه  به  زبان  ادبيات  كلاسيك  انگليسي  و به همان  سبك  به  شكل  يك  تك  گويي  زنانه  نوشته  شده  است . «انتظار براي  بربرها» رماني  هيجان  انگيز است  كه  به  سبك  آثار «جوزف كنراد» نوشته  شده  است ، در اين  قصه  نيز مانند برخي  ديگر از داستان هاي كوئتزه  يك  زن  راوي  اصلي  داستان  است .
زندگي  و زمانه  «مايكل  كي » تركيبي  از تجربيات  ادبي  نويسندگان  برجسته اي چون  فرانتس  كافكا، ساموئل  بكت  و دانيل  دفو است  كه  به  فرار يك  فرد ازسرزميني  پرتلاطم  و جنگ  زده  به  كشوري  دوردست  و تقابل  وي  با تفاوت هاي فرهنگي ، سياسي  و اجتماعي  جديد است . استاد پترزبورگ  زندگينامه  داستاني  و شخصيت  پردازي  فئودور داستايوفسكي اديب  بزرگ  روس  است  كه  طي  آن  در قالب  داستان  برشي  به  زندگي  و حوادث  دوران وي  زده  است . بي آبرو بررسي  موشكافانه  ادبي  زندگي  يك  استاد بي اعتبار شده  دانشگاه  ونحوه  تعامل  وي  با اجتماع  پس  از طرد توسط دوستان  و همكاران  و از دست  دادن شغلش  است . دوران  نوجواني  در واقع  زندگينامه  كوئتزه  است  كه  طي  آن  به  بررسي  خصوصيات رواني  پدر وي  و چگونگي  شكل گيري  نويسنده  در سنين  نوجواني  پرداخته  است . پيش  از اين  از ماريو وارگاس  يوسا از پرو و ادونيس  سوري  به عنوان  برندگان احتمالي  نوبل  امسال  ياد مي شد و كمتر كسي  به  جان  مكسول  كوئتزه  به  عنوان  برنده  اين  جايزه  و يا يكي  از نامزدهاي  اصلي  آن  فكر مي كرد.
برندگان  جايزه  ادبي  نوبل  در ۱۵ سال  اخير عبارتند از:۲۰۰۲ - ايمره  كرتس  از مجارستان، ۲۰۰۱- وي  اس  نيپول  از بريتانيا۲۰۰۰، - گائو زينگجيان  از فرانسه ۱۹۹۹، - گونتر گراس  از آلمان، ۱۹۹۸ - خوزه  ساراماگو از پرتغال ۱۹۹۷، - داريو فو از ايتاليا۱۹۹۶، - واسلاو زيمبورسكا از لهستان ۱۹۹۵، - شيموس  هيني  از ايرلند جنوبي ۱۹۹۴، - كنزابورو او از ژاپن ۱۹۹۳، - توني  موريسون  از آمريكا۱۹۹۲، - درك  والكوت  از سنت  لوچا۱۹۹۱، - نادين  گورديمر از آفريقاي  جنوبي، ۱۹۹۰ - اوكتاويو پاز از مكزيك ۱۹۸۹، - كاميلو خوزه  سلا از اسپانيا۱۹۸۸، - نجيب  محفوظ از مصر.

نگاه جمعه
طرح: علي ديواندري
004244.jpg

ايران
ادبيات
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |